ikä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys!!!

Vieras
Iällisesti,mikä on SINUN mielestäsi teini/nuori äiti,entäs mikä on paras ikä äidiksi tuloksi(ei pelkästään sinun elämän tilanteen mukaan,vaan muutenkin) ja mikä on taas on iältään iäkkäämpi äiti?

Mun mielestä teiniäiti on alaikäinen ja nuori äiti 18-23 ?
Parasta lapsenteko ikää ei mielestäni voi yleistää, kaikilla on varmaan oma käsityksensä parhaasta ajoituksesta. Yksi haluaa käydä koulut loppuun ja saada talouden kuntoon ennen lapsia, yksi taas ehkä tekee lapset ensin ja sitten muu tulee perässä.
""vanha""äiti on taas 40+

minusta tuli äiti 19 vuotiaana, enkä kadu hetkeäkään.

Alle 19v =teini äiti
20-25v =nuori äiti
21-31v =hyvä ikä saada esikoinen (oma elämän tilanne ratkaisee paljon)
36v eteenpäin vanhempi äiti (esikoista saadessa)

Juuri oli juttu aiheesta uusimmassa Tieteen kuvalehdessä. Lehdessä sanottiin, että lÄnsimaalaisilla alkavat kuukautiset keskimmääräisesti 13 vuoden iässä ja keho aikuituu lopullisesti 16-18 vuoden iässä. Jutussa todettin kuitenkin, että harva on tuolloin henkisesti kypsä äidiksi. Tilanne pysyy ihanteellisena aina noin 25 vuoden ikän asti. Jutussa todettiin, että raskaaksi tuleminen vaikeutuu tuo iän jälkeen usealla naisella. Samoin synnytysten kesto on iäkkäämmillä synnyttäjillä yleensä pidempi. Stakes on kerännyt tilastoja, joista ilmenee, että ensi-synnyttäjien keski- ikä on 27,8 vuotta ja kaikkien synnyttäjien 30 vuotta. Alle 20 vuotiaitten osuus oli 2,9 % ja yli 35- vuotiaitten 19,4 %.

Eli tuosta päätellen teini on alle 18,nuori voisi olla alle 21 vuotias, ihanteellinen ikä aina 21-25 vuotta esikoiselle, onko sitä sitten nuori vai ei, tiedä sitä. Vanha on yli 35 vuotiaana.

Itse sain esikoisen 28 vuotiaana, mutta olisin ollut valmis aikaisemminkin. Hyvä mies löytyi vasta 25 vuotiaana......eli se määritti aika paljon :)).

No nyt tuli paha...vaikea sanoa. Itse olin 19 kun aloin odottaa ja 20 kun synnytin esikoiseni. Mielestäni olin siihen täysin valmis enkä kadu hetkeäkään! Vois ehkä sanoa että alle 19 on teini, 20-35 on ""normaali"" (ei suinkaan PARAS!) ikä ja yli 36 on vanha kun tekee esikoista.

Teini on alle 18 v., nuori on 18-22, sopiva ikä värkätä mukeloita on 23-30v. ja vanha alkaa olla yli 35-vuotiaana, jos siis esikoisen teosta puhutaan. Mun mielestä koko katras pitäis olla alle 40-vuotiaana tehty.

Tiedän ihmisen josta tuli MUMMO 36-vuotiaana ja toiset tekee sillon vasta esikoisiaan.

Minun mielestäni teiniäiti on alle 18v.
Iäkkäämpänä vauvan äitinä pidän 40+ v äitejä.

Väli riippuu kovasti myös äidin ""henkisestä iästä"" sekä elämäntilanteesta.
Toinen 22 v on parhaassa lapsentekoiässä, toinen samanikäinen lähes lapsi vielä.
Kun on perustana vakaa terve parisuhde ja halu sitoutua loppuelämäkseen lapseensa, paras lapsentekoikä on mielestäni silloin.

Itse sain esikoiseni 21 v ja halusin, että kaikki lapset on tehty 30v mennessä. olen nyt 29 ja sain kuopuksen (ja viimeisen) aiemmin tänä vuonna... että tavoite piti =)

Lyyli 38 v. ja vauva 10 kk.

Paras ikä on mun mielestä semmone, että siihen ikään just sillä naisella on sopiva rako saada vauvoja.
Kellä se sitten millonkin on.

Nykysin kun ihmisten odotettavissa olevan iän ennuste sen kun kasvaa, ei kai oo niin nöpönnuukaa sitte, tekeekö ne lapset sitten kaks- vai nelikymppisenä.

Elämäntilanteestahan se tosiaan riippuu paljolti...

Teiniäiti on mielestäni ""teini"" eli 13-19-vuotias (englannin ja ruotsin kielen termien mukaan). Nuori äiti varmaan noin 20-25 v., ""normaali"" ikä nyky-yhteiskunnassa 26-30 ja ""vanha"" esikoisen synnyttäjä päälle kolmikymppinen. Mikä sitten olisi ""paras"" ikä? Siihen ei voi vastata numeroilla.

Mielipiteeseeni vaikuttaa varmasti oma ikäni (25 v), en tietenkään tarkoita että yli kolmekymppiset ovat mitään ikäloppuja! ;D

Pidän itseäni melko ""nuorena"" äitinä verrattaen siihen minkäikäisiä äitejä näkee neuvolassa, vauvauinnissa yms. Tässä elämäntilanteessa (vanhemmilla opinnot kesken) vanhemmaksi tulo on melko harvinaista, yleensä äidit ovat joko alle kaksi- tai yli kolmekymppisiä.

Tuntuu myös että aviomiestäni (24 v) pidetään erikoisen nuorena isänä, ja meitä siis nuorena perheenä. Asenne olisi varmaan toinen jos mies olisi kolmikymppinen ja työelämässä.

Ekan sain 20 v,toiset 25 ja tää vimppa 31 v.
Raskainta on nyt näiden yöheräämisten kanssa, nuorempana oli helpompaa.
TOisaalta nautin nyt tästä äitiydestäni suunnattomasti,osaan nauttia pienestä vaavista enemmän kuin 20 v.Silloin oli muitakin intressejä enemmän.Eli en osaa sanoa,on hyviä ja huonoja molemmissa.Ehkä toi tosta välistä,25 ois hyvä ikä,sais nuoruuden hullutuksia tehdä ilman vastuuta pienestä ja toisaalta jäisi sinne toiseen päähänkin omaa aikaa,eikä tarvisi eläkkeelle jäädä kun lapsi täysikäinen.
Ja jaksaisi vielä hyvin pienen kanssa.
Yksilöllistä tämäkin!!

Tarkoitin vaan ihan omaa mielipidettäni....
sain muuten itsekin tämän viimeisimmän 37 -vuotiaana.

Iäkkäällä tarkoitan vaan, että ehkä se ""paras"" lastentekoikä on jo vähän ohi.
Ajatellen siis jaksamista lapsen kanssa, yövalvomisia,jne...

Itse varmaan teen sen viimeiseni 40 v.tai ylikin... ; o)

Teiniäiti alle 18 vuotias
Nuoriäiti 19-25 vuotias
Parasikä sen varmaan jokainen tietää milloin on valmis äidiksi!
Iäkäs 40+

Itse olin 20,22 &32 vuotias ja nautin äitiydestä en ole kokenut jääneeni mistään paitsi!

teiniäiti: alle 18v
nuori äiti: 18-21v
parhaassa lapsentekoiässä:20-26v
vanha äiti: 36v ja vanhempi

itse sain esikoise4ni 23 vuotiaana ja harnittelen kun en aloittanut aikaisemmin

Teiniäiti on alle 20 vuotias äiti. Nuoria äitejä ovat alle 25 vuotiaat, ja vanhoja yli 35 vuotiaana synnyttäneet.

Paras ikä lasten teolle on ollut oman elämäntilanteeni kannalta 28v ylöspäin. (Sain esikoiseni syntyessä olin 30v.)

Yleensä ottaen olen sitä mieltä, että lapset kannattaisi tehdä alle 30 vuotiaana, ihan oman fyysisen jaksamisen näkökulmasta. Tosin onhan tässäkin yksilöllisiä eroja.

Jaa-a.

Suurin osa tässä keskustelussa tarkoittaa parhaalla lapsentekoiällä vissiin fyysisiä ominaisuuksia.
Mut onneks pirttiviljelys on kyllä paljon ja varsinkin ihan kaikkee muutaki.

Nimimerkillä happamia ;)

Miten niin suurin osa..
Itekin alan taas yleistää..
Sitäpaitti, meikäläisen kohdalla kaikki neuvot ja kalluppien luvut alkaa oleen jo muutenki ihan vaan jälkiviisautta..

;D))

Teini äiti: 13-17v.
Nuori äiti: 18-24v.
""vanha"" äiti: yli 36v. jos esikoista vasta tekee
""paras"" ikä äidiksi: hankala kysymys mutta minun mielipide 23-29v.

Itse sain lapset 18v, 20v, ja 23v. Ehkä iltatähteä voi harkita tuossa 30vuotis päivän jälkeen. Nyt olen just täyttänyt 24v.
Sekuntiakaan en ole katunut vaikka noin nuorena aloitin.

Tuohon lapsientekosuositukseen alle kolmekymppisenä haluaisin kommentoida...

Itse olen lapset tehnyt 24v, 26v ja 33v. Ja parhaimmassa kunnossa raskausaikana sekä sen jälkeen olen ollut tässä viimeisessä. En nyt mitenkään huonokuntoinen ole muissakaan ollut, mutta tämä oli selkeästi vielä helpompi. Mullekin monet toitottivat raskausaikana, miten vaikeata on kolmannen jälkeen ja tällä iällä päästä niistä kiloista jne jne. Itselläni tuo fyysinen kunto ennen kolmatta raskautta oli tosi hyvä ja pystyin sitä myös ylläpitämään koko raskausajan. Kilot olivat kadonneet 1,5kk synnytyksestä. Oman kokemukseni mukaan siis tuolla iällä ei kuitenkaan niin kauhean suurta merkitystä ole, ennemminkin fyysisellä ja tietysti myös psyykkisellä kunnolla! On kertakaikkisen ihanaa saada lapsi myös tällä kokemuksella ja iällä. Suunnitelmissa vielä se neljäs ja silloin siis ikää olisi jo n.35v.

Itse kysymykseen en nyt enää jaksa vastata;-)

Tehotyttö

Yhteistyössä