G: Mikä on mielestänne paras ikä saada lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on silloin, kun itse tuntee kykenevänsä ottamaan vastuun pienestä ihmisestä 24/7. Mieluummin vanhempana kuin nuorempana, sanoinsin jälkiviisaana, ihmisillä tuntuu nykypäivänä olevan hirmuinen kiire kaikessa.

Monet kolmekymppisetkin on vielä "kakaroita", kyllä se riippuu enemmän luonteesta...

Alkuperäinen kirjoittaja kuka mitenkin:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
sillon kun on tarpeeks kypsä laittaa lapsen tarpeet omiensa edellä. joillekin se on 20 ja joillekin vasta 40 tai ei koskaan.

HelloShitty, kuinkas sinä osasit noin fiksusti vastata, olen ihan yllättynyt:)

enkö aina oo fiksu vai? :whistle: :snotty:

Itse sain 41-vuotiaana. Ei ole tarvetta enää päästä baanalle ;) Synnytyssairaalassa samassa huoneessa oli nuorempia, joista yksi todella nuori mietti koko ajan vain, että milloinkohan hän pääsee ostarille. Ja jos nyt lähtee miettimään "kuolemista", niin ei se ole valitettavasti iästä kiinni - toki "luonnollisesti" lähempänä 40v:nä kuin 20v:nä, mutta tuttavissa muutamassa perheessä nuori äiti joutuin "lähtemään" ja lapset olivat kaikki alle 6v. Mutta kuten otsikossa kirjoitn, kun itse on valmis - valmis olemaan lapsen kanssa, ottamaan vastuun -- ettei toisten tarvitse sitä vastuuta kantaa.

Mulle oikea ikä oli vasta yli kolmekymppisenä. Onneksi vielä onnistuikin, ekan sain 34v. Myös mies alkoi "oireilla" siinä 34-35v, vasta. Yhtä lukuunottamatta kaikki ystävät ovat myös yli 30-vuotiaina lisääntyneet.

Kyllä mun mielestä kolmenkympin kieppeillä on paras. On nähty maailmaa, oltu töissä ja opiskeltu tarpeeksi. On saanut tienata rahaa ja nauttia siitä, on saanut olla itsekäs, rahaa on paljon jo säästettykin, baarit ja viinakset on kokeiltu. Eli nyt on kyllä niin otollinen aika lapsen hoitoon. Sain kaksi lasta vähän yli 30 vee ja nyt ne on sitte tehty. Kun saan vapaaillan niin käytän sen kuntoiluun, lukemiseen ja hyviin yöuniin. Baarit ja valvominen ei tosiaan houkuttele. Niitä on tehty jo ihan kyllästymiseen asti. Nyt ei oo enää tarve mennä mihinkään, sitä hoitaa lapsensa parhaalla mahdollisella tavalla ja rentoutuu/hoitaa itseänsä kun saa vapaata aikaa.

Meillä on 2 poikaa. Toinen syntyi mun ollessa 23-vuotias ja toinen mun ollessa 30-vuotias (heh, kuukautta vajaa 31).

Näin jälkiviisaana ajatellen olis voinut pari vuotta odotella esikoisen syntymistä. Toisaalta nyt tunnen olevani lapsentekoiän ylärajoilla. Mielelläni olisin tämän kakkosen saanut pari vuotta aiemmin.

Eli 25-30-vuotiaana MUN mielestä on paras lapsentekoikä.

Kun oma napa ei ole se kaikista tärkein. Nuoruudessa on hyvät puolensa esim. jaksaa touhuta, ei opiskelut mene "hukkaan" vaan pääsee opiskeluista suoraan loppuelämän työputkeen. Vanhempana taas on elämänkokemusta ja todennäköisesti järkeäkin hiukan enemmän kuten ehkä parempi äitiyspäivärahat.

Silloin kun haluaa lapsen. Minä en halunnut 20- tai 23-vuotiaana lasta, oli muuta tekemistä. Toiset vaihtoi vaippoja silloin kun minä huitelin maalimalla. Nyt minä vaihdan vaippoja, mutta huiteleeko ne toiset maailmalla? Ei huitele... minuun ei siis pure tämä "tee lapset nuorena niin voit sitten nauttia elämästä ja olla vapaa" -argumentti. Perheellinen ei ikinä ole niin vapaa kuin lapseton ihminen.

Silloin, kun on siihen valmis, iästä riippumatta. Itse sain ensimmäisen lapseni 28-vuotiaana. Aikanani toivoin että kolmekymppiseksi mennessä lapset olis tehtynä, mutta eipä vaan niitä niin vain tehdäkkään... :(

Äitini on 47, odottaa 17 lastaan. laps syntyy heinäkuun alussa, kaikki ollu hyvin. Ei voi sanoo mikä on paras ikä. Jos kokee olevansa valmis äidiksi, niin sillon se on niin. Se on ihmisestä itsestään kiinni.

:)

Ikä on tässäkin vain numeroita..siis jos ei biologisia perusteluja lasketa.
Esikoinen syntyi kun olin 26. Erittäin hyvä ikä, olin nuori ja jaksoin hyvin. Tosin asuttiin rivarissa ja rahat oli välillä tosi tiukilla, kun ei kummallakaan vielä vakityötä ollut.
Nyt odotan jo kolmattani, vahingossa tosin, ikää on 40. Pelottaa juuri fyysinen jaksaminen, mutta nyt on muuten elämä okeinkin hyvällä tolalla vauvan tulla. Koti on oma, velat kohta maksettu, pärjätään siis taloudellisesti hyvin.
Luulen olevani myös rennompi äitinä nyt kokemuksen myötä, pikku kuumeilut ja kitinät tuskin enää tuntuu niin kuolemanvakavilta kuin esikoisen kanssa.
Silti en voi olla ajattelematta, että olen niin kamalan vanha! Lapseni ripillepääsyn aikaan olen jo 55..
Eli vastaan, että paras ikä saada lapsi on 25-35.

Joillekin naisille ei koskaan, vaikka usein nää just tekee niitä muksuja "enemmän kun laki sallii". mut eiköhän suurin osa naisista tiedä, milloin olis paras aika itsellensä.

Yhteistyössä