Ihmiset, jotka vihjailevat aina. Miksi???

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sisältää avautumisen:

Lähipiirissäni on parikin ihmistä, joilla on taipumusta vihjailla asioista suoraan puhumisen sijaan.

Ensin hienovaraisesti, sitten painokkaammin jne.

Kyseessä on varsinkin eräs vanhempi sukulaisnainen, olen itsekin nainen ja ilmeisesti pitäisi osata lukea rivien välistä kaikki.

Huoh, varsinkin tuon sukulaisnainen kohdalla alkaa käämit palaa kohta!

Siis kuulemma vihjailut (jotka ovat voimakkaita ja särähtävät jo ulkopuolisten korvaan kuulemma) ovat kyseisen ihmisen tapa sanoa asiat "nätisti" kohteelle eli tässä tapauksessa minulle..

Valitettavasti olen ilmeisesti niin tyhmä (myönnän, etten ymmärrä yleensäkään vihjailuja saati outoja sellaisia) etten tajua edes kyseisen ihmisen vihjailevan, ennen kuin vasta rautalangasta on asiaa väännetty.

Usein joku sukulainen tms on "joutunut" minulle asiaa selvittämään, että "x koittaa vihjailla asiaa y, tajusitko?" ja silloin tulee typerä olo itselleni.

Asiaa ei voi sanoa suoraan minulle tai sille kenelle yleensäkään vihjaillaan (olen tätä vihjailuja sukulaisille ihmetellyt) koska suoraan sanomisesta tulee paha mieli ihmisille kuulemma..

Huoh.

Ei, minä en mene rikki siitä, että asiat sanotaan suoraan vaan arvostaisin asiaa!!

Esim lauseet:

- En pidä siitä, että puhut tästä asiasta/ihmisestä/tapahtumasta minulle noin...

- En pidä siitä, että moni ihminen puhuu päällekkäin, koska keskustelua on vaikea seurata...

- En ymmärrä tuollaista huumoria koska se tuo mieleeni *selitys*....

Ovat kyseiselle sukulaiselle liian vaikeita sanoa, ettei kenenkään mieli pahoitu...

Ei, en mene rikki siitä asiat paukauttaisi suoraan vaan arvostaisin sitä - ei tarvitsisi lopulta ihmetellä, että mitä tuokin outo kommentti taas tarkoitti kun vihjaillaan jo voimakkaammin..

Olen koittanut ymmärtää ja ajatella, että kyseessä on vanha ihminen jne jne mutta tuntuu että alkaa tulla raja vastaan.

Onko teillä kokemusta näistä vihjailevista ihmisistä tai harrastatteko ehkä itse sitä?

Tätä ihmistä ei enää saa ilmeisesti (jos on vinkkejä, otetaan ne kehiin) lopettamaan vihjailuja ja puhumaan suoraan, mutta koitan ymmärtää asiaa.

Tähän asti on paljon minunkin toimestani autettu kyseistä sukulaista, mutta en vain enää kauheasti jaksa - suurin syy siihen on tosiaan tuo, että mitä älyttömimmistä asioista vain vihjaillaan ja pitkään.

Kun taas sen sijaan suoraan sanomalla asia hoituisi muutamassa minuutissa ja ymmärtäisin kyllä.

Ehkä täytyy vain radikaalisti vähentää auttamista, en usko että keskustelu asiasta auttaisi mitään - todennäköisesti vain loukkaisi kyseistä ihmistä?

Huoh, kokemuksia/neuvoja/jotain?
 
vierailija
Se ei pidä sinusta. Ihan ilmiselvää. Huvittelee sun kustannuksella noilla typerillä vihjailuilla ja sitten hihittelee jonkun kaverinsa kanssa miten "se ei taaskaan tajunnut...". En jaksaisi olla tuollaisen typeryksen kanssa missään tekemisissä.
 
vierailija
Noita ihmisiä on. Ja tapa on ärsyttävä. Itse kyllä ymmärrän vihjailun yleensä oikein hyvin, mutta en ota siitä koppia koska en pidä tuosta tavasta kommunikoida. Vihjailkoon rauhassa niin paljon kuin sielu sietää, mutta minä en lähde siihen leikkiin mukaan. Yleensähän vihjailemalla kommunikointi liittyy asioihin, joita ei ole ihan pakko saada hoidetuksi, mutta jotka selvästi vaivaavat sitä vihjailijaa. Jotain pientä ja tarpeetonta, mutta josta kuitenkin pitää päästä sanomaan.
 
vierailija
Tässä todennäköisesti on kyseessä myös sukupolvien välinen kuilu, jossa tapakulttuuri on muuttunut. Se miten tänäpäivänä puhutaan tai käyttäydytään ei ollut ennen sopivaa.
Sukulaisen kommentit eivät tavallaan ole tarkoitettu aplle vaan ajalle, jota hän edustaa. Ei ole kohteliasta, sopivaa, asiallista toimintaa jne.... etiketti kunniaan ja hyvät käytöstavat sekä kommunikointi asialliseksi.
Helpoimmalla ap pääsee kun kiinnittää huomiota siihen mitä ja miten puhuu kyseisen henkilön läsnäollessa eli asettaa lähettimensä samalle moodille.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
En mäkään ymmärrä. Itse asiassa en ymmärrä edes mitä ap tarkoittaa vihjaolulla, antaisitko siitä jonkun esimerkin?

Mä en myös ymmärrä sarkasmia.
Taitaa olla sukuvika, sillä Ap:n vihjailut sukulaisensa vihjailuista olivat niin kryptistä vihjailua, etten parhaalla tahdollanikaan saanut selvää, kuka vihjailee, mistä, milloin ja millä tavalla?
 
vierailija
Ei noissa esimerkkilauseissa ollut mitään hämärää mielestäni. Ei mitään vihlailuja vaan henkilön mielipiteitä.
Olen samaa mieltä ja kyseisissä kommenteissa tulee esille oman aikakauden käyttäytymismuodot. En itsekkään pidä siitä, että puhutaan ikäviä asioita henkilöstä, joka ei itse ole läsnä. Vastaavasti v... sitä ja v... tätä kuulostaa ällöttävältä naisen puheessa. Jokainen osaa käyttäytyä ja puhua sopimattomasti mutta se on sivistystä, jos hallitsee asiallisen etiketin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Algoma
Tässä todennäköisesti on kyseessä myös sukupolvien välinen kuilu, jossa tapakulttuuri on muuttunut. Se miten tänäpäivänä puhutaan tai käyttäydytään ei ollut ennen sopivaa.
Sukulaisen kommentit eivät tavallaan ole tarkoitettu aplle vaan ajalle, jota hän edustaa. Ei ole kohteliasta, sopivaa, asiallista toimintaa jne.... etiketti kunniaan ja hyvät käytöstavat sekä kommunikointi asialliseksi.
Helpoimmalla ap pääsee kun kiinnittää huomiota siihen mitä ja miten puhuu kyseisen henkilön läsnäollessa eli asettaa lähettimensä samalle moodille.
Erinomainen huomio!👍
Näinkin voi olla, ja onkin varmasti usein.
 
Sisältää avautumisen:

Lähipiirissäni on parikin ihmistä, joilla on taipumusta vihjailla asioista suoraan puhumisen sijaan.

Ensin hienovaraisesti, sitten painokkaammin jne.

Kyseessä on varsinkin eräs vanhempi sukulaisnainen, olen itsekin nainen ja ilmeisesti pitäisi osata lukea rivien välistä kaikki.

Huoh, varsinkin tuon sukulaisnainen kohdalla alkaa käämit palaa kohta!

Siis kuulemma vihjailut (jotka ovat voimakkaita ja särähtävät jo ulkopuolisten korvaan kuulemma) ovat kyseisen ihmisen tapa sanoa asiat "nätisti" kohteelle eli tässä tapauksessa minulle..

Valitettavasti olen ilmeisesti niin tyhmä (myönnän, etten ymmärrä yleensäkään vihjailuja saati outoja sellaisia) etten tajua edes kyseisen ihmisen vihjailevan, ennen kuin vasta rautalangasta on asiaa väännetty.

Usein joku sukulainen tms on "joutunut" minulle asiaa selvittämään, että "x koittaa vihjailla asiaa y, tajusitko?" ja silloin tulee typerä olo itselleni.

Asiaa ei voi sanoa suoraan minulle tai sille kenelle yleensäkään vihjaillaan (olen tätä vihjailuja sukulaisille ihmetellyt) koska suoraan sanomisesta tulee paha mieli ihmisille kuulemma..

Huoh.

Ei, minä en mene rikki siitä, että asiat sanotaan suoraan vaan arvostaisin asiaa!!

Esim lauseet:

- En pidä siitä, että puhut tästä asiasta/ihmisestä/tapahtumasta minulle noin...

- En pidä siitä, että moni ihminen puhuu päällekkäin, koska keskustelua on vaikea seurata...

- En ymmärrä tuollaista huumoria koska se tuo mieleeni *selitys*....

Ovat kyseiselle sukulaiselle liian vaikeita sanoa, ettei kenenkään mieli pahoitu...

Ei, en mene rikki siitä asiat paukauttaisi suoraan vaan arvostaisin sitä - ei tarvitsisi lopulta ihmetellä, että mitä tuokin outo kommentti taas tarkoitti kun vihjaillaan jo voimakkaammin..

Olen koittanut ymmärtää ja ajatella, että kyseessä on vanha ihminen jne jne mutta tuntuu että alkaa tulla raja vastaan.

Onko teillä kokemusta näistä vihjailevista ihmisistä tai harrastatteko ehkä itse sitä?

Tätä ihmistä ei enää saa ilmeisesti (jos on vinkkejä, otetaan ne kehiin) lopettamaan vihjailuja ja puhumaan suoraan, mutta koitan ymmärtää asiaa.

Tähän asti on paljon minunkin toimestani autettu kyseistä sukulaista, mutta en vain enää kauheasti jaksa - suurin syy siihen on tosiaan tuo, että mitä älyttömimmistä asioista vain vihjaillaan ja pitkään.

Kun taas sen sijaan suoraan sanomalla asia hoituisi muutamassa minuutissa ja ymmärtäisin kyllä.

Ehkä täytyy vain radikaalisti vähentää auttamista, en usko että keskustelu asiasta auttaisi mitään - todennäköisesti vain loukkaisi kyseistä ihmistä?

Huoh, kokemuksia/neuvoja/jotain?
Joo, tämähän on "vanhan hyvän ajan" ihmisten tapa "ojentaa sivistyneesti" nuorempiaan. Appiukkoni on lajin mestari. Yleensä vain tyydyn tokaisemaan että sama suomeksi, kiitos.
Lisäksi tämänlainen puheentapa on hänellä myös varmin tapa kerätä sääli -ja huomiopisteitä.
Sellaisten ihmisten kanssa on vain opittava elämään. Yleensä he ovat jo siinä iässä ettei mikään muutos tavoissa ole enää mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Voistiko AP antaa jonkun konkreettisen esimerkin vihlaulusta? Mä en ainakaan oikein nyt tajunnut, mitä yrität sanoa...
No, meillä on esim sukujuuria Saksassa (isoäidin isä otti ja häipyi sodan jälkeen ja isoäiti jäi Suomeen äitinsä kanssa) ja kyseisellä sukulaiselle on seuraava tapa, jos joku puhuu hänen mielestään peetä:

"Tuo on sitä h*tlerin puolta, tiedäthän että me ollaan Saksasta kaikki* yms kommentit."

En edes tuntenut isoäitiä, tuo särähtänyt pahasti korvaan - selityksenä ollut kun asiaa olen ihmetellyt, että kyseessä on "nätti" tapa tällä sukulaisnaisella saada toinen tukkimaan suunsa.

Sen sijaan, että osaisi ihan suoraan sanoa, ettei jokin puheenaihe kiinnosta/ei mene hänellä (mm huumoria ei aina ymmärrä) niin ymmärrykseen..

Tälläistä kommenteista pitäisi kai lasilla yhdistää asioita, huoh?

Mainittakoon, ettei läheskään kaikille puhu noin - vain niille, joita näkee useammin jne.
 
vierailija
Eiks nuo ollut niitä lauseita, mitä ap toivoo kuulevansa vihjailujen sijaan?
Juuri näin, eli toivoisin sukulaisen sanovan suoraan mm:

"En pidä kun puhut tästä ihmisestä/asiasta/tapahtumasta minulle noin" ovat esimerkkilauseita joita toivoisin että kyseinen sukulainen sanoo suoraan.

Sen sijaan tosiaan mm vihjailee voimakkaasti, mm "tuo on on sitä h*tlerin puolta" jne ihmeellisiä asioita.

Muisti yms ongelmia mietin voiko olla taustalla?

En vain jaksaisi tukea ja auttaa tuota ihmistä enää, jos palkka on tämä.

Ap
 

Yhteistyössä