Minä katson tässä aiheessa, tai osoitan syyttävän sormeni kohti koululaitosta. Tietenkään niin ei saisi tehdä, sanotaan että jokainen vanhempi kasvattaa omat lapsensa. Niin pitäisi ollakin, mutta kun ei ole. On sellaisiakin perheitä jotka näyttävät ulkoa päin ihan tavalliselle mutta jossa sisällä ei kukaan kasvata ketään, ei ohjaa, ei kuuntele, ei välitä eikä aseta rajoja.
Jos vanhemmat ei tätä tärkeää työtään tee, niin kuka sitten? Niin, se paikka, jossa jokaisen nuoren pitäisi käydä joka arkipäivä noin kuuden tunnin ajan.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että välittäviä opettajia on äärimmäisen vähän. En tiedä, mikä estää välittämästä, onko se resurssipula, kyllästyminen, liian isot luokat, toivottomat nuoret? Kukaan ei vastannut minulle oikein mitään, kun kysyin kuka taho auttaa esimerkissäni olevan kaltaista nuorta? Ei kukaan, on vastaus. Kun kukaan ei auta, ja itse ei pysty, syntyy sellaisia lukemia kuin 50 000 syrjäytynyttä.
Tämähän on se asia, jota kauhean moni ei tunnu huomaavan. Että se syyllisen löytäminen ei korjannutkaan itse ongelmaa yhtään. Mutta minäpä keksin: rangaistaan niitä niin kyllä se varmaan sillä :snotty:
Vielä parempi olisi, kun ostettaisiin ne rangaistuspalvelut verorahoin joltain ulkomaalaisomisteiselta piiskaukseen erikoistuneelta firmalta, joka voisi sitten työllistää suomalaisia nuoria riistopalkalla. Valtio tukisi tätä maksamalla firmalle vielä työllistämistukea. Ja työllistyisihän siinä selvittelyvaiheessa pari kovapalkkaista konsulttiakin. Uskokaa pois, se lisää hyvinvointia Suomessa. Telkkarissa sanottiin.