"Ihminen tuomitaan yhden virheen perusteella"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä katson tässä aiheessa, tai osoitan syyttävän sormeni kohti koululaitosta. Tietenkään niin ei saisi tehdä, sanotaan että jokainen vanhempi kasvattaa omat lapsensa. Niin pitäisi ollakin, mutta kun ei ole. On sellaisiakin perheitä jotka näyttävät ulkoa päin ihan tavalliselle mutta jossa sisällä ei kukaan kasvata ketään, ei ohjaa, ei kuuntele, ei välitä eikä aseta rajoja.

Jos vanhemmat ei tätä tärkeää työtään tee, niin kuka sitten? Niin, se paikka, jossa jokaisen nuoren pitäisi käydä joka arkipäivä noin kuuden tunnin ajan.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että välittäviä opettajia on äärimmäisen vähän. En tiedä, mikä estää välittämästä, onko se resurssipula, kyllästyminen, liian isot luokat, toivottomat nuoret? Kukaan ei vastannut minulle oikein mitään, kun kysyin kuka taho auttaa esimerkissäni olevan kaltaista nuorta? Ei kukaan, on vastaus. Kun kukaan ei auta, ja itse ei pysty, syntyy sellaisia lukemia kuin 50 000 syrjäytynyttä.

Tämähän on se asia, jota kauhean moni ei tunnu huomaavan. Että se syyllisen löytäminen ei korjannutkaan itse ongelmaa yhtään. Mutta minäpä keksin: rangaistaan niitä niin kyllä se varmaan sillä :snotty:

Vielä parempi olisi, kun ostettaisiin ne rangaistuspalvelut verorahoin joltain ulkomaalaisomisteiselta piiskaukseen erikoistuneelta firmalta, joka voisi sitten työllistää suomalaisia nuoria riistopalkalla. Valtio tukisi tätä maksamalla firmalle vielä työllistämistukea. Ja työllistyisihän siinä selvittelyvaiheessa pari kovapalkkaista konsulttiakin. Uskokaa pois, se lisää hyvinvointia Suomessa. Telkkarissa sanottiin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Minäkään en jaksa ymmärtää, kuinka vikoja etsitään aina siitä (yleensä nuoresta) ihmisestä. Minustakin haluttiin etsiä, minä olin lapsena syypää ja teininä syypää moneen asiaan, vaikka yritin jotain ihan muuta. Se oli tuskaista. Olisi pitänyt osata sitä sun tätä, tietää tämä ja tuo ja jaksaa kaikki se, mitä silloin oli. Valittamatta. En jaksa valottaa taustaani enää tässä mutta voin kertoa, että joskus (usein) tulee tunne että olen monesta vanhemmistani johtuvista syistä sekä näkymätön, että piiloon lakaistu.

Ihmiset eivät esimerkiksi voi sietää sitä, että olen adoptiolapsi jolla oli huono kokemus myös adoptiovanhemmista. Ihmiset haluavat kuulla vain onnellisia loppuja. No, ei liity enää tähän. Kunhan pohdin.

Niin ne syrjäytyneet. Keskusteluja käydään joskus kiivaastikin, ja syyllinen on lopulta aina se syrjätynyt itse. Vaikka miten tilastot, ne suomalaisille niin rakkaat numerot, osoittaisivat että tämä ja tämä syrjäyttää, niin asialle ei kukaan tee mitään. Muistetaan se yksi sankari joka ponnisti suosta menestykseen ihan itse ja unohdetaan ne 10 000 muuta, jotka eivät ole niin vahvoja. Kuka oikeasti keksi, että vähennetään kouluterveydenhoitajia? Kuka keksi suurentaa luokkakokoja? Kuka lopetti kymppiluokat? Kuka vähensi koulupsykologit olemattomiin?

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28126035]Minua on lapsena hakattu, olen kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä ja nuorena käyttänyt runsaasti päihteitä. Olen jättänyt kesken ammattikoulun kolmesti, amk:n kolmesti, yliopiston kaksi kertaa. Lukion sain räpiköityä läpi.

Minulla on adhd, sain sen tietää vähän alle 30-vuotiaana. Siinäpä se on syy "huonoon käytökseen". Minä joudun tekemään paljon enemmän töitä, että pystyn samaan kuin muut. Minulla ei vaan ole ollut eväitä tehdä enemmän töitä, koska lapsuuteni on traumatisoinut minua. Minä tunnen adhd-ihmisiä, joilla asiat on menneet paremmin putkeen. Yleensä niilä ihmisillä on ollut perheen tai edes jonkun muun tuki takanaan. Minulla ei ole ollut.

Että minä en kyllä lähtisi kamalasti huutelemaan kenenkään elämästä. Aika luuseri minäkin paperilla olen.[/QUOTE]

*tykkään*

Alkuperäinen kirjoittaja tykkään tästä;28131923:
*tykkään*

Tuli mieleen lainaamastasi tekstistä (josta minäkin tykkäsin, muuten) että paperilla moni näyttää todella pahalta. Miettikää, minkä leiman saa masennuksen takia hoitoon joskus hakeutunut loppuiäkseen! Ja silti tällä ihmisellä voi olla tavoitteita ja unelmia joita kohti hän ainakin yrittää mennä. Hän voi olla vaikka kuinka lahjakas mutta se lahjakkuus ei pääse ihmisestä esille, koska ihminen on niin lukossa (kun ei ole saanut koskaan niitä onnistumiskokemuksia, joista Moraalinvartija puhui). Se paperilla luuseri voi olla savuton, alkoton, reipas ja mukava ja huumorintajuinen ihminen, mutta yhteiskunnan silmissä hän on täysi nolla.

Ei sen niin pitäisi kyllä mennä.

Ja työkykyä oli ulkomailla, mutta ei sitten Suomessa. Luin tuon itsekin ja kävi ärsyttämään aivan simona. Minun ei pitänyt kyetä edes kävelemään, saati koskaan elämään itsenäisesti, mutta niin vain olen opiskellut (ja omalla rahalla, itse maksaen opinnot ja ilman tukia) ja teen töitä tuottavana kansalaisena. Kaikilla on joskus vaikeaa, mutta päihteistä nyt ei ainakaan mitään apua saa ja tuollainen kaiken kesken jättäminen on vain niin huonoa käytöstä!!!

Miksi sun pitää verrata itseäsi artikkelin naiseen? Hänen elämänsä on luisunut päihteiden kautta syrjäytymiseen. Mä en leimaisi huonoksi käytökseksi sitä jos ihminen ei syystä tai toisesta kykene tekemään asioita. Paniikkikohtaukset on jo tarpeeksi iso syy jättää asioita tekemättä. Moni etsii apua päihteistä. Päihteiden avulla "lääkitään" omaa oloa. Lopputulos ei ole kovinkaan hyvä, mutta moni räpiköi silti kiinni elämässä vaikka olisikin syrjäytynyt.

Tuli mieleen lainaamastasi tekstistä (josta minäkin tykkäsin, muuten) että paperilla moni näyttää todella pahalta. Miettikää, minkä leiman saa masennuksen takia hoitoon joskus hakeutunut loppuiäkseen! Ja silti tällä ihmisellä voi olla tavoitteita ja unelmia joita kohti hän ainakin yrittää mennä. Hän voi olla vaikka kuinka lahjakas mutta se lahjakkuus ei pääse ihmisestä esille, koska ihminen on niin lukossa (kun ei ole saanut koskaan niitä onnistumiskokemuksia, joista Moraalinvartija puhui). Se paperilla luuseri voi olla savuton, alkoton, reipas ja mukava ja huumorintajuinen ihminen, mutta yhteiskunnan silmissä hän on täysi nolla.

Ei sen niin pitäisi kyllä mennä.

Minkä leiman saa masennuksen takia hoitoon hakeutunut? Ei minulla ainakaan ole mitään leimaa tai sitten en ymmärrä sitä. Ei minusta mitään haittaa ole jos joku asia on paperilla. Eikä edes vaikka sen ääneen sanon ihmisille. En koe minkäänlaista tuomitsemista yhteiskunnan puolelta.

Phoebsilla ja Moraalinvartijalla on vähän turhan idealistiset odotukset yhteiskunnalta. Valtio ei pysty ihmeisiin vaikka te kuinka sitä toivoisitte. Parantamisen varaa toki olisi monessa asiassa, mutta ei valtiokaan voi kaikkea parantaa. Esimerkiksi tuo väite, että ketään ei kiinnosta mitä tehdään ylä-asteen jälkeen. Kyllä kiinnostaa, tätä varten on olemassa sosiaalityöntekijöitä, erilaisia koulutus- ja kuntoutusvaihtoehtoja jne, mutta ei näistä ole mitään hyötyä, jos ihminen ei suostu tätä apua vastaanottamaan. Ei valtio voi väkipakolla käydä ketään hakemassa kotisohvalta kouluun.

Moraalinvartija, myöskään se, että sinun kohdalle on sattunut kylmä terapeutti, joka ei välitä, ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat samanlaisia. Terapeuttejakin on erilaisia. Toiset välittää, toiset ei. Toisten ei pitäisi olla alalla ollenkaan. Toisaalta myös terapeutin välittämisellä pitää olla rajansa tai kohta menee terapeutilla oma mielenterveys.

Luuletko tosiaan, vieras, että minä tai Moraalinvartijakaan odottaa jotain ihmettä? Ärsyttävää tämä keskustelun käyminen, kun mennään niin laidasta laitaan. Ei tee enää mieli sanoa mitään, kun omasta mielestä ei puhu mitään tuollaista, ja se on sitten se ainoa vastaus, minkä saa.

Luuletko tosiaan, vieras, että minä tai Moraalinvartijakaan odottaa jotain ihmettä? Ärsyttävää tämä keskustelun käyminen, kun mennään niin laidasta laitaan. Ei tee enää mieli sanoa mitään, kun omasta mielestä ei puhu mitään tuollaista, ja se on sitten se ainoa vastaus, minkä saa.

Meillä on varmaan hyvin erilainen käsitys ihmeestä ja siitä mihin valtio pystyy, koska mielestäni teidän kertomat asiat kuulostavat täysin mahdottomalta.

Valitettava totuushan on se, että toiset saavat jo syntymässä huonot kortit, toiset taas ovat muuten vain saamattomia ja vaikka valtio tekisi mitä, se ei koskaan pysty pelastamaan kaikkia näiden kahden ryhmän ihmisistä.

Mä en kyllä kans ymmärrä, että minkä ihmeen leiman ja luuseristatuksen ihminen saa, jos hakee hoitoa masennukseensa. Hoitotiedoissahan tuo asia tietysti aina pysyy ja saattaa tulla esille tulevaisuuden lääkärikäynneillä, mutta ei sen muuten pitäisi vaikuttaa mihinkään. Työpaikan, asunnon, perheen, harrastuksen, luottamustehtävän, jopa poliitikon aseman voi ihan hyvin saada vaikka onkin saanut hoitoa masennukseen.

[QUOTE="vieras";28132325]Meillä on varmaan hyvin erilainen käsitys ihmeestä ja siitä mihin valtio pystyy, koska mielestäni teidän kertomat asiat kuulostavat täysin mahdottomalta.

Valitettava totuushan on se, että toiset saavat jo syntymässä huonot kortit, toiset taas ovat muuten vain saamattomia ja vaikka valtio tekisi mitä, se ei koskaan pysty pelastamaan kaikkia näiden kahden ryhmän ihmisistä.[/QUOTE]

Ai on mahdoton, että kouluissa puututtaisiin enemmän? On mahdotonta, että psykologille pääsisi helpommin, hoitoon vähän helpommin? Hei oikeasti, en väitä että kaikkia pystyttäisiin koskaan pelastamaan, mistä sinä revit tuon vai etkö vain keksi muuta sanottavaa?

Asennemuutos on toki mahdotonta tässä maassa, sehän me jo tiedetään.

Ai on mahdoton, että kouluissa puututtaisiin enemmän? On mahdotonta, että psykologille pääsisi helpommin, hoitoon vähän helpommin? Hei oikeasti, en väitä että kaikkia pystyttäisiin koskaan pelastamaan, mistä sinä revit tuon vai etkö vain keksi muuta sanottavaa?

Asennemuutos on toki mahdotonta tässä maassa, sehän me jo tiedetään.

Eivät nuo asiat ole mahdottomia tietenkään. Mutta onhan se jo tässäkin keskutelussa käynyt selväksi, että terapia on perseestä ja ei koulussa puuttumisestakaan ole hyötyä, koska jonkun pitäisi olla vielä peruskoulun jälkeenkin kädestä pitämässä.

[QUOTE="vieras";28132355]Eivät nuo asiat ole mahdottomia tietenkään. Mutta onhan se jo tässäkin keskutelussa käynyt selväksi, että terapia on perseestä ja ei koulussa puuttumisestakaan ole hyötyä, koska jonkun pitäisi olla vielä peruskoulun jälkeenkin kädestä pitämässä.[/QUOTE]

Oikeasti, olet niin väärässä.

Juuri artikkelissa kuvatun tyyppiset kaikenkeskeyttävät nuoret naiset ovat niitä jotka tekevät elämänsä sisällöksi lapsen, lapsiverukkeella kun saa aivan rauhassa olla kotona tekemättä mitään hyödyllistä.
Muutaman vuoden kuluttua pitääkin tehdä toinen lapsi, ja sitten kolmas. Kun kotihoidontuki, elarit , lapsilisät ja asumistuki eivät riitä huvituksiin, vingutaan sossusta harkinnanvaraista toimeentulotukea harrasteluihin.
Sitten onkin hyvä kehua kuinka tekee arvokasta työtä kasvattaessaan uusia veronmaksajia ja vaatia kotihoidontuen korottamista sekä pääasata pienten lasten hoitoon viemisen kauheudesta

Jumankauta, amiksen käyminen on maailman helpoin homma. Jos ei huvita, hanttihommiin meneminen vaikka palkkatuetuksi työntekijäksi sitten. Mutta kun sitäkään ei voi tehdä kun "kato vittu kun mua ei oikeestaan huvita enkä mä jaksanut herätäkään ja saman rahan saa kotona olemalla"

[QUOTE="vieras";28132363]Meillä on siis jotain yhteistä. Viitsisitkö vielä valaista meille, että minkä takia masennuksesta satu hoito pilaa elämän?[/QUOTE]

Minä kirjoitin: siitä saa leiman.
Sinä väität: se pilaa elämän.

Miksi mä selittäisin teille enää mitään?

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28132380]Kerrotko meille mitä haittaa tästä leimasta on? Kaikki me olemme leimoja täynnä, ei ne elämää hetkauta suuntaan tai toiseen.[/QUOTE]

Jonkun elämää voi hetkauttaa pahastikin, ei ole olemassa sellaista faktaa että jos sinun elämäsi ei jostain kärsi niin ei sitten kärsi kenenkään muunkaan.

[QUOTE="vieras";28132278]Phoebsilla ja Moraalinvartijalla on vähän turhan idealistiset odotukset yhteiskunnalta. Valtio ei pysty ihmeisiin vaikka te kuinka sitä toivoisitte. [/QUOTE]

Mitä ihmeitä tässä nyt on toivottu? Onko se todella ihmeeseen verrattava asia, että ihminen saisi olla hyväksytty sellaisena kuin on ja vastata elämästään itselleen parhaalla tavalla? Minun puolestani tuet voi vaikka lakkauttaa, mutta samalla tulee purkaa ihmisten elinkeinonvapautta rajoittavaa lainsäädäntöä siten, että omillaan toimeen tuleminen on todellinen olemassa oleva vaihtoehto JOKAISELLE. Myös sille, joka ei osaa täyttää veroviraston kuponkeja, samoin kuin sille jonka ainoa erityisosaamisala on erinäisten väkijuomien valmistus ja kaupittelu. Samoin tulee purkaa rakennusmääräyksiä, jotta ihminen voi oikeasti asua itselleen sopivan hintaisessa asumuksessa. Luonnollisesti jätevedet tulee saada laskea mihin haluaa, ja kasvattaa pihallaan mitä haluaa. Ja jos tahtoo vaihtaa sen naapurin kanssa sikaan, niin sen tulee olla luonnollista ja normaalia eikä tällaisesta vaihtokaupasta tule joutua verolle tai mitenkään tilivelvolliseksi. Jatkuvan talouskasvun unelma on hylättävä, ja Suomen palattava omavaraistalouteen. Silloin täältä löytyy taas kaikille hommia, eikö olisi hyvä?

Valtio ei voi kaikkea parantaa, ei kukaan voi. Valtio ei voi parantaa sitä, että pikku Pentti ei saa rakkautta vanhemmiltaan, eikä hänelle kehity psyykkisiä valmiuksia varttua "tasapainoiseksi" aikuiseksi joka pärjää nykypäivän yhteiskunnassa. Mutta miten helkkarissa se on sen Pentin vika, ja miten se paranee sillä että Pentti laitetaan kärsimään?! SITÄ tässä kritisoidaan.

Se, joka määrittelee raamit, on vastuussa siitä että yhä useampi ei niihin mahdu. Me olemme yhteiskunta, miksi suostumme tähän? Miksi tämä meidän "hyvinvointi" tuottaa niin paljon pahoinvointia? Miksei tätä saa miettiä ja kyseenalaistaa? Jos suomalaisen ainoa tarkoitus on raataa ulkomaisen pääomasijoittajan pussiin kahisevaa, niin onko se nyt jumankauta kauhea ihme jos ei oikein enää näe hommassa mitään mieltä? Ja tätä meille markkinoidaan unelmien täyttymyksenä, kun pääsee kerran vuodessa thaikkuihin eikä siellä olla köyhiä eikä kipeitä, kun on niin halpaa nääs. Kun se oma hima, minkä eteen teki 30 vuotta perse ruvella töitä, on niin ahdistava paikka että eihän siellä voi lomailla. Voihan vee sanon minä.

Mitä terapiaan tulee, en minäkään ole sitä mieltä että terapeutin kuuluu välittää. Eihän semmoista jaksa kukaan. Siksi onkin niin käsittämätöntä, että sitä kuitenkin tarjotaan patenttiratkaisuksi ihan mihin tahansa vaivaan. Kun se ei todellakaan aina ole se oikea lääke.

[QUOTE="vieras";28132435]Eli sulla ei oikeasti ole antaa mitään konkreettista esimerkkiä asiasta. Kun kyse on salaisesta hoitotiedosta, jonka olemassaolosta kovin moni ei edes tiedä.[/QUOTE]

Konkreettista, eli toisten ihmisten minulle kertomia tarinoita? En minä niitä teille täällä missään tapauksessa jaa. Varsinkaan sinulle.

[QUOTE="vieras";28132355]Eivät nuo asiat ole mahdottomia tietenkään. Mutta onhan se jo tässäkin keskutelussa käynyt selväksi, että terapia on perseestä ja ei koulussa puuttumisestakaan ole hyötyä, koska jonkun pitäisi olla vielä peruskoulun jälkeenkin kädestä pitämässä.[/QUOTE]

No vaikutanko kauhean tasapainoiselta mielestäsi :xmas:

Ja ei, en väittänyt että terapia on perseestä. Väitin, että se ei ole automaattisesti ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Mikä on tietysti aika perseestä, mutta täysin eri asia.

• Tykkää
Mua ärsytti toi kohta "Se on mun kansalaisoikeus, että saan rahaa, jos en muuten voi elää." Oikeuksista aina itketään mutta entäs ne velvollisuudet... Mun mielestä ihan samanlailla on velvollisuus edes yrittää elättää itsensä.

Konkreettista, eli toisten ihmisten minulle kertomia tarinoita? En minä niitä teille täällä missään tapauksessa jaa. Varsinkaan sinulle.

Ei niiden tarvitse olla toisen ihmisen kertomia tarinoita vaan ihan yleisiä faktoja. Työpaikkaa ei saa, jos on masentunut. Puolisoa ei saa jos on masentunut. Toimeentulotukea ei saa jos on masentunut. Tähän tyyliin, keksitkö mitään?

No vaikutanko kauhean tasapainoiselta mielestäsi :xmas:

Ja ei, en väittänyt että terapia on perseestä. Väitin, että se ei ole automaattisesti ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Mikä on tietysti aika perseestä, mutta täysin eri asia.

Ei olekaan automaattisesti ratkaisu kaikkeen, mutta valitettavasti ainoa mitä yhteiskunta voi tarjota. Valtio kun ei voi palkata ketään olemaan ihmisen ystävä tai välittävä perhe.

Yhteistyössä