Ihmetyttää töissä asiakkaiden käytös kassalla...onku muut törmäneet samaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin kassatäti:
Mä en ymmärrä mikä hiton kilpajuoksi siitä kauppahihnalta kassiin on tehtävä.

Mä olen ainakin se, että on kärryllinen tavaraa ja jään odottelemaan. Tosin ei siinä kauan tarvitse odottaa kun on jo aika maksaa ja vasta sitten siirryn pakkaamaan. Nimittäin joudun poikkoilemaan toisen asiakkana joka myös pakkaa niin sen ohi pakkaamaan, ja sitten se täti siellä jo odottaa, että rahat kiitos.

En ymmärrä, miksi ei voi rauhassa ne laittaa ja sitten maksaa ja laittaa kassiin. Sitten ne on ns. minun vasta. Kenellä on niin kiire, että sillä punaisella sekunnilla täytyy juosta edes takaisin. Ja se myyjän kiire. Niin itse se sen kiiren tekee. Työaika alkaa kun se alkaa, ja loppuu kun loppuu. Ja jos on jonoa, niin rauhallisesti vaan eteenpäin. Ei se jono välttämättä lopu lainkaan hosuu kiireessä vai ottaa rauhallisesti ja tekee työnsä.

:) juu saa rauhassa laittaa toki,en sitä väitä,ja minulla ei ole kiire,ja saahan sitä sitten kassoja lisää,minulla aikaa odottaa kyllä.

No kuinka moni teistä kääntää tuotteiden koodiviivat valmiiksi kassaneidille niin, että sen ei tarvitse enää paketteja käännellä..? Nopeuttaa muuten kummasti.. Itse tehdään näin, eikä ole vaikeaa..tosin ei olla tapaa itse keksitty, vaan Ruotsissa asustellessa tällainen oli tapana, siis oli ihan lappu kassalla, et yst.laita tavarat näin..

Minusta kortilla maksaminen on sitä hidasta, kun odotellaan kuitteja, näytellään henkkareita ja kirjoitellaan nimmareita. Ainakin oman kokemukseni mukaan on nopeampi maksaa käteisellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kuinka moni teistä kääntää tuotteiden koodiviivat valmiiksi kassaneidille niin, että sen ei tarvitse enää paketteja käännellä..? Nopeuttaa muuten kummasti.. Itse tehdään näin, eikä ole vaikeaa..tosin ei olla tapaa itse keksitty, vaan Ruotsissa asustellessa tällainen oli tapana, siis oli ihan lappu kassalla, et yst.laita tavarat näin..

Täytyypä ottaa tavaksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Paljon jo nopeuttaa se, että maksaa kortilla eikä käteisellä. Kauppoihin olisi hyvä perustaa korttikassoja, joissa käteisellä ei voisi maksaa.

Mulla on just toisinpäin. Kun kassa sanoo hinnan, mulla on rahat valmiina hänelle. Kortilla en tykkää maksaa, kun kestää tosi kauan, että saan kirjoitettua nimen kuittiin, en osaa tehdä nopeaa nimmaria vaan kirjoitan nimen kaunolla hitaasti ja hankalasti.

Maksa toki niin kuin tykkäät mutta vinkkinä tuohon nimmariongelmaan: siihen kuittiin ei ole pakko väsätä koko nimeään kaunolla. Itse laitan vain nimikirjaimet ja hyvin on kelvannut.

mie teen näin. ja monessa paikassa on kassa ihan ollu yllättyny että ompas ystävällistä! :D

mutta kaikki ei kykene pistämään itteensä toisen asemaan. ei tämä maailma muuten näin raaka ois.

Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
Alkuperäinen kirjoittaja Sari Margit:
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
MUUTEN ASIASTA KOLMANTEEN:Moniko teistä tervehtii kassaa ja kiittää,jos hän teitä hymyille moikkaa tai sanoo päivää,kiitos ja näkemiin?? Minä aina tervehdin ja kiitän,monestikkin samaa asiakasta palvellessa.

Tottakai pitää tervehtiä ja kiittää...

Monesti ei ehdi pakkaamaan kun tosiaan lastaa siel toisessa päässä tavaraa ja ne viuhuu sitä mukaa kassan ohi... Ja monesti pitää tuijottaa sitä hintaa kun kaikki kassat ei älyä sitä loppusummaa kertoa, vaan odotetaan vaan käsi ojossa
:kieh:

Jatkoa viel; kuinka moni puhuu kännykkään kassalla ollessaan (siis asiakas)?

:o Siis mitähhh? Eikö kassa kerro loppusummaa,no se nyt on vähintä mitä voi vaatia,kuuluu työhön ja palveluun,minä jo varmaan jotain sanoisin moiselle mykälle,että anteeksi mitäää,juu kännykkään puhutaan todella paljon ja sitten se maksu on myös hidasta silloin,kun ei malteta lopettaa puhelua,toiset kyllä sanoo että on juuri kaupassa kassalla,soitetaa myöhemmin.

Juu paljonkin tätä sattuu mut teen monesti et katson vaan kassaa kysyvästi enkä anna korttia ni kyl se summa sielt sit yleensä tulee.
Olenpa kerran saanut eräällä huoltsikalla melkeen silmille vaihtorahat kun isoon ääneen tervehdin ja kiittelin kun muoriska kassalla oli vaan naama norsunvitulla... :laugh: et kaikenlaista "palvelua" :kieh:

:o no jopas jotain,eivät selvästikkään olleet oikealla alalla,taikka sitten niin "kyrpiintyneitä" työhönsä,kyllä se asiakas nykyään vaatii palvelua ja sitä pitää saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

mie teen näin. ja monessa paikassa on kassa ihan ollu yllättyny että ompas ystävällistä! :D

mutta kaikki ei kykene pistämään itteensä toisen asemaan. ei tämä maailma muuten näin raaka ois.

=) tuo on erittäin ystävällistä ja huomaavaista,joskus joku tekee niin ja menee tosi nopsaan hommat sitten,itsekkin sitä teen välillä,mutta ei ole kiitosta tullut,mutta oikein huomaavaista on. =)

Mua taas arveluttaa alkaa pakkaamaan ennen kuin olen maksanut, koska vasta maksamisen jälkeenhän tavarat on mun omia. Pakkaan kyllä silti joskus (nimenomaan suuremmissa marketeissa, jos jonoa) ennen maksua.

Laitanpa tähän liittyen pienen anekdootin. Erään sosiaalipsykologian professorin ja hänen oppilaansa kesken tuli väittely siitä, että kokevatko kaupan asiakkaat omistusoikeuden tavaroihin siirtyneen heille heti tavarat hyllystä otettuaan vai vasta maksettuaan ne kassalla. Oppilas päätti tehdä etnometodologisen kokeen. Hän meni kauppaan, otti kärryt ja sen sijaan että olisi ottanut tavaroita hyllyistä kärryyn, ottikin tavaroita toisten asiakkaiden kärryistä.

Muut asiakkaat närkästyivät oppilaan puuhista niin, että lopulta paikalle kutsuttiin poliisi. Oppilas katsoi todistaneensa oman kantansa väittelyssä, mutta professori ei ollut vakuuttunut. Muut asiakkaat olivat ehkä närkästyneitä vain sen vuoksi, että oppilas pakotti tempuillaan heidät hakemaan uudelleen jo kertaalleen poimimansa tavaran. Pääset jo lähelle kassaa, käännät hetkeksi selkäsi - ja toisella puolella kauppaa ottamasi tavara häviää kärryistä. Vähemmästäkin suuttuisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
jos mä olen yksin tekemässä isoja ostoksia niin kassaneiti yleensä piippaa samaa tahtia kuin mitä minä lastaan tavaraa siihen hihnalle :D
ja lopulta kun saan loput tavarat pois kärrystä niin melkeinpä pitää siirtyä maksamaan.
Jos mies on mukana niin toinen pakkaa ja toinen lastaa.

näkisitpä tukun asiakkaat :D

Näin käy mullekin. Yleensä ehdin saamaan ehkä muutaman maitopurkin kassiin, kun jo kärsimättömän näköinen kassa haluaa maksua.. Ei siinä millään repeä kahteen paikkaan yhtäaikaa. :)

Itsellä ärsyttää tuo lähikaupan kassa, joka nuivasti tervehtii, ottaa tuotteista hinnan, ottaa kortit sulta kädestä kun nätisti siinä niitä hänelle ojennat ja sitten länttää ne sun kortit siihen tiskille kaikkien kuittien alle ja itse sitten kaivat sieltä sen kuitin mihin pitää allekirjoitus laittaa ja kun saat allekirjoituksen laitettua niin johan se kassa siinä vetelee perässä olevan asiakkaan tuotteista hintoja.....arrgggg....Kyllä itse ainakin odotan saavani korttini takaisin käteeni kerta olen ne kassallekin käteen antanut ja kyllä yleensä on tapana sanoa edes näkemiin. Pakkaamisesta sen verran että itse teen milloin mitenkin, vähän riippuu oonko liikkeellä yksin, muksujen kanssa vai koko perheen voimin ja sit tietty vähän ostoksistakin.

itse pyrin helpottamaan kassan työtä esim. niin että jos mulla vaikka 3 eri laatua jotakin jogurttia pussissa niin otan pussista esille yhden kutakin laatua ja sanon että "tätä 3 prk, tätä 2 prk, ja tätä 2 prk" ja mahdollisuuksien mukaan myös muiden tuotteiden kohdalla yritän tehdä myös samoin. aina oon saanut "palkaksi" iloisen hymyn.

itse pyrin helpottamaan kassan työtä esim. niin että jos mulla vaikka 3 eri laatua jotakin jogurttia pussissa niin otan pussista esille yhden kutakin laatua ja sanon että "tätä 3 prk, tätä 2 prk, ja tätä 2 prk" ja mahdollisuuksien mukaan myös muiden tuotteiden kohdalla yritän tehdä myös samoin. aina oon saanut "palkaksi" iloisen hymyn.

Varo vain, ettei sinua ymmärretä väärin. Jos sanot, "tätä 3 prk", niin se voi huonosti artikuloituna tulla ymmärretyksi "tätä 3 prkl", joka kuulostaa tosi tylyltä.

Mä en lähde siitä kassan edestä pakkaamaan, etenkään jos ne tavarat menee sille takimmaiselle reunalle, ihan siitä syystä että jos siitä kassan edestä häivyt, niin seuraava asiakas tulee seisomaan kassalle ja hänen kärryt on sit siinä kassan ja hälytysporttien välissä niin, ettei sun ole mahdollista päästä enää takaisin kassaneidin lähelle.

Ja minä aina tervehdin kassaneitiä/poikaa ja olen hänelle ystävällinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

=) tuo on erittäin ystävällistä ja huomaavaista,joskus joku tekee niin ja menee tosi nopsaan hommat sitten,itsekkin sitä teen välillä,mutta ei ole kiitosta tullut,mutta oikein huomaavaista on. =)

mie teen sen takia koska en jaksa jonottaa siinä kassalla turhaan... mitä nopeemmin mie pääsen pois niin sen parempi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:

Varo vain, ettei sinua ymmärretä väärin. Jos sanot, "tätä 3 prk", niin se voi huonosti artikuloituna tulla ymmärretyksi "tätä 3 prkl", joka kuulostaa tosi tylyltä.
no en mä tietenkään siinä kassalla sano "prk" vaan lyhensin tekstiin -purkki-sanan

xD

Kerran täällä valitettiin just siitä kun ihmiset menee pakkaamaan ja sit niitä kortteja ojennellaan sieltä kaukaa kassatädille. Mä en oo koskaan menny pakkaamaan ennenkun oon maksanu. Ei se mun mielestä täällä oo edes tapana. Ja käyn Cittarissa ja Prismassa ja tosi harvoin näen jonkun pakkaavan ennen maksamista. Tietenki jos ollaan miehen kanssa niin toinen voi pakata.

Mua taas arveluttaa alkaa pakkaamaan ennen kuin olen maksanut, koska vasta maksamisen jälkeenhän tavarat on mun omia. Pakkaan kyllä silti joskus (nimenomaan suuremmissa marketeissa, jos jonoa) ennen maksua.

Laitanpa tähän liittyen pienen anekdootin. Erään sosiaalipsykologian professorin ja hänen oppilaansa kesken tuli väittely siitä, että kokevatko kaupan asiakkaat omistusoikeuden tavaroihin siirtyneen heille heti tavarat hyllystä otettuaan vai vasta maksettuaan ne kassalla. Oppilas päätti tehdä etnometodologisen kokeen. Hän meni kauppaan, otti kärryt ja sen sijaan että olisi ottanut tavaroita hyllyistä kärryyn, ottikin tavaroita toisten asiakkaiden kärryistä.

Muut asiakkaat närkästyivät oppilaan puuhista niin, että lopulta paikalle kutsuttiin poliisi. Oppilas katsoi todistaneensa oman kantansa väittelyssä, mutta professori ei ollut vakuuttunut. Muut asiakkaat olivat ehkä närkästyneitä vain sen vuoksi, että oppilas pakotti tempuillaan heidät hakemaan uudelleen jo kertaalleen poimimansa tavaran. Pääset jo lähelle kassaa, käännät hetkeksi selkäsi - ja toisella puolella kauppaa ottamasi tavara häviää kärryistä. Vähemmästäkin suuttuisi :)

Itse ajattelen niin, että tavarat on tavallaan varattuja mulle eli enemmän mun kuin toisten asiakkaiden. Kuitenkin loppupelissä ne on vielä kaupan omaisuutta ja vasta maksun jälkeen omistusoikeus siirtyy mulle.

mä syyllistyn siihen. Mä olen sitä mieltä, et täällä pitäis suuremmissa kaupoissa olla pakkaajat niinku ulkomailla. Kyllä mä ainakin tykkään seurata mitä hintoja kassa lyö koneeseen. Enkä edes osta niin paljoa, et ehtisin ne kassiin pakkaamaan ennen maksua...

No riippuuhan se siitä onko paljon ostettavaa vai vähän. JOs vähän, niin maksan ensin ja pakkaan sitten. Jos ostetaan paljon, meitä on yleensä kaksi, jolloin toinen pakkaa ja toinen saa tuijotella tyhjyyteen. Vaik yleensä me ostetaan niin paljo et toinen lappaa kärrystä hihnalle ja toinen pakkaa.

Mut niin, mä en kyl tajua et mikä ihmeen kiire asiakkailla iskee aina kassajonossa? Myymälässä norkoillaan ja notkutaan kyllä vaikka viimeiseen minuuttiin ilman minkäännäköistä kiirettä, mutta kassajonossa 5 min tuntuu ikuisuudelta.

Mekin toimitaan kyllä ripeästi, mutta se on meillä enenmmänkin luonne kuin aikakysymys :)

=) tämä on myös mukava tapa havaita asiakkaissa,toki siitä hymyn saa asiakas palkaksi =)

=) tämä on myös mukava tapa havaita asiakkaissa,toki siitä hymyn saa asiakas palkaksi =)

erittäin helppo tapa ku.set.taa myyjää

Yhteistyössä