ihanuudet

  • Viestiketjun aloittaja vaatefriikki
  • Ensimmäinen viesti
xxx
Hyvä, jos teillä on muitakin arvoja kuin materialistiset... kaikkien vaatefriikin puheenvuorojen perusteella ei vain vaikuta siltä.

Tämän suuren ketjun positiivinen puoli on se, että on ilo huomata 99% suomalaisnaisista olevan fiksuja, maanläheisiä ihmisiä, jotka jättävät juppimeiningin omaan arvoonsa. Varsinkin kalliilla vaatteilla julkisesti pröystäily on NIIN passé, arvot ovat 2000-luvulla ihan toiset. Herätys!
 
Olipahan ketju...! Täällä kahden keskiportaan johtajan perhe, joka ei todellakaan käytä merkkivaatteita lapsilla tai itsellään vapaa-aikana. Vanhemmat käyttävät työaikana pakosti pukua / jakkupukua, koska työilmapiiri sen vaatii, mutta kotona käytämme farkkuja / verkkareita / ulkoiluvaatteita yms. Vaatteiden tulee olla ennen kaikkea mukavia ja käytännöllisiä. Ylimääräistä rahaa emme todellakaan käytä merkkivaatteisiin, vaan matkustamme, kunnostamme kesämökkiä, mahdollisesti kartutamme sijoituksia. Lisäksi laitamme vuosittain rahaa hyväntekeväisyyteen. Minusta on tärkeämpää, että voin tarvittaessa ostaa lapsilleni opiskelija-asunnon, kun se aika koittaa, kuin että lapseni nyt kulkisivat merkkivaatteissa. Mutta jokainen tosiaan tyylillään.
 
Olihan minunkin vielä tultava kommentoimaan! :D

Eli meillä ei vaatteilla pröystäillä, vaikka merkeissä kuljetaankin. Ne ovat ennemminkin itsestäänselvyys ja meitä itseämme varten. Jos pelkästään se, että puen lapseni merkkeihin tekee minusta pröystäilijän, se minä varmaankin sitten olen. Vaikka ihmisenä kyllä kaukana siitä...

Ja sitten vielä kerran tuosta rahankäytöstä. Kun ei se välttämättä aina ihan niin mustavalkoisesti mene niin, että kun ostat jotain se on jostain muusta pois. Viittaan tällä nyt tuohon, että joku kustantaa mielummin lapsensa opiskelumenoja (asunnon vai mitä se olikaan?) kun pukee lapsensa nyt merkkeihin. Meillä säästetään ihan samalla tavalla ja esim. lapsen lapsilisät menevät hänen omalle tililleen, eikä niihin kosketa ollenkaan.

Se on jännää kun heti muodostetaan ihmisistä kovin stereotyyppinen kuva ihmisen oletetun ulkoisen habituksen perusteella.

Mutta tälläistä taas tänne tällä kertaa! ;)
 
vaatefriikki
Aivan oikeassa olet suhinalempi!
Ja jos se tekee minusta idiootin, että lapsillani on päällä merkkivaattet, mitenköähän on mahdollista että minulla on ammatti, työpaikka, fiksut lapset, järkevä mies, oma talo jne..
Hauskaa ihmiset, ja tiedättekös suomalaiset naiset pukeutuvat maailmassa huonoiten tutkimusten mukaan, eli toivottavasti minun lapsistani ei tule mitään verkkapuku/tuulipuku/tennissukka kansalaisia.
Että sellaista tälle idiootille :LOL: :LOL: :LOL:
 
Meillä ei merkkivaatteissa sen kummemmin kuljeta, mutta tohon ettei olisi sitten varaa kustantaa muuta en lähde minäkään allekirjoittamaan. Meillä kans lapsen rahat laitetaan rahastoon kasvamaan korkoa, ei tilille mutta tulee olemaan käytössä esim. opiskeluihin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2006 klo 20:32 vaatefriikki kirjoitti:
Aivan oikeassa olet suhinalempi!
Ja jos se tekee minusta idiootin, että lapsillani on päällä merkkivaattet, mitenköähän on mahdollista että minulla on ammatti, työpaikka, fiksut lapset, järkevä mies, oma talo jne..
Hauskaa ihmiset, ja tiedättekös suomalaiset naiset pukeutuvat maailmassa huonoiten tutkimusten mukaan, eli toivottavasti minun lapsistani ei tule mitään verkkapuku/tuulipuku/tennissukka kansalaisia.
Että sellaista tälle idiootille :LOL: :LOL: :LOL:
Missäköhän tällainen tutkimus on tehty? :p
 
Talviomena
Aika järjetöntä..tai no jokaisen oma asia tietenkin.Ei meillä ainakaan ole varaa ostaa merkkivaatteita.H&m on yleisin paikka josta mä lasteni ja aikuisten vaatteet hankin.Kirppari on myös hyvä.Muutamia merkkivaatteitakin löytyy kaapeista mutta suurin osa niistä on lahjaksi saatuja tai kirpparilöytöjä.Mä en tajua,kun ne on ihan samaa materiaalia,sillä ei oo mitään väliä onks se Ciraf vai benetton..ainut ero mikä siinä on, on hinta ja se hintaero johtuu merkistä..merkki maksaa. =)
 
Mulla on yksi tuttu tällainen, joka ostaa itselleen ja vauvalleen vain merkkivaatteita. Vauvalle Kenzoa, Burberryä jne. Ihan kiva likka ja rahaa on, ei siinä mitään. Mutta hauskaa on musta se, että itse tekemiinsä vauvan liinavaatteisiin laittoi olikohan se Gantin vai Hilfigerin merkin, että muut luulevat, että merkeissä nukutaankin.
 
Huhu kun on mielipiteitä tullut asiasta!

Sehän on semmonen juttu että aloittaja kysyi että onko jotenkin pimahtanut kun ostaa tollaisia määriä vaatteita......itse en ole psykologi, mutta 80 hametta kuullostaa jo ongelmalta.

Jos itsestäsi tuntuu siltä että et ole enään kontrollissa ja podet pahaa oloa ostamisen jälkeen, silloin suosittelen ammattiapua. Huom jos ei mitään omantunnontuskia ole ja rahaa ilmeisesti teillä on ja paljon (mieheni on peugeotin projekti päälikkö ja voin kertoa, hän heittäisi kärrynpyörää jos ostaisin tollaisia määriä lapsellemme ja noista putiikeista! Kaikki vaatteeta a la H&M ja hyvin menee)

Talonrakennusta suunnitellaan joten ei muutenkaan tollaset turhuudet paljoa kiinnosta. Elämässä on niin paljon muutakin kun se pinnallinen.

Toivottavasti annat edes lapsesi leikkiä puistossa tai kuralammikoissa mielensä mukaan (vai tekeekö ne merkki kuningaat edes kuravaatteita...?). Se olisin nyt jo kaiken huippu jos lasta suojellaan vaatteiden takia niinkun ranskassa hyvin yleisesti tehdään.

Ja eikun vaan shoppaileen ( :/ )
 
hmmm
Kyllä mun mielestä on sairasta laittaa 400 euroa lastenvaatteisiin kuukaudessa. Se on mun koko kuukauden kotihoidontuki/palkka, ja se menee mullla ruokaan. Kahdelle lapselle ostan pari kertaa vuodessa ehkä 100 eurolla vaatteita molemmille, eli yhteensä vuodessa menee se 400 meillä kahden lapsen vaatteisiin. Kirppareilta yleensä ja talvipuvut ihan uudet ja laadukkaat (lassie ym).

Mutta noita sairaita varmasti riittää Amerikassa ym. maissa.

En tiedä onko yhtään sairaampaa kuin tämä muukaan elämänmeno, jossa länsimaisille ihmisille ostetaan kalliita uusia jäseniä miljoonilla. Mm. Kiinassa vangeilta otetaan elimiä, ja kaupataan länsimaihin.

Suomessa miljoonilla laitetaan 90-vuotiaille lonkkaleikkauksia, ohitusleikkauksia, verenpainelääkkeitä, diabeteslääkkeitä , kolesterolilääkkeitä miljardilla vuodessa. Nämä kaikki vaivat johtuvat yleensä ylipainosta, niin lonkankulumat, verenpaineet, diabetekset kolesterolit. Kun taas suuri osa maailman lapsista on vaarassa kuolla nälkään.

Eli vastaus kysymykseesi ap. Kyllä, mielestäni olet sairas. Mutta et yhtään sen sairaampi tai itsekkäämpi kuin tämä maailmakaan.

Emme kukaan noudata sitä ainoaa käskyä, rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi ja tee toisille kuten toivoisit itsellesi tehtävän. Jos itse näkisimme nälkää toivoisimme, että joku luopuisi länsimaisesta elämäntavasta ja kuluttaisi vain sen mitä tarvitsee elääkseen: vähän ruokaa ja katon pään päälle. Tuhoamme tuolla kuluttamisella myös tämän ainoan maapallon niiltä lapsilta, joille noita rättejä, autoja, etelänmatkoja, isoja taloja, joiden lämmittäminen tuhoaa maapallon, ostamme.
 
pulliainen
pistänpä lusikkani soppaan, sillä enemmän on puhuttu asain vierestä kuin siitä mitä ap itse asiassa kysyi. edellisen kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että 80 mekkoa on jo liikaa. Tarkistan vielä: tarkoititko että tytölle on tähän ikään mennessä kertynyt kaikkiaan 80 mekkoa vai onko hänellä tosiaan noista valittavana tällä hetkellä esim. koossa 80cm?

Miten käyttäydyt kaupassa tai kun luet mainoksia? Onko sun aivan pakko ostaa kaikki näkemäsi ihanuudet vai voitko sivuuttaa jonkin? Musta riippuu aika pitkälle siitä, mutta aika vakavaksi sun osteluhimosi on mennyt. Samanlainen riippuvuus siihen kai voi tulla kuin vaikka peleihin. Kokeilepä kerran että jätät kaikki rahat ja kortit kotiin jameet vain ikkunaostoksille.
 
sairas
Vastaus kysymykseesi ap: sairas olet. Minulla olisi rahaa laittaa vaikka kuinka paljon lasten uusiin vaatteisiin mutta kyllä meillä käytetään suvun ja naapureiden kierrätyskuteita. Joskus harvoin ostan uutta mutta en välttämättä merkkivaatetta, kunhan on mukavat päällä.

Minkäköhänlaisia arvoja opetat lapsellesi muuten? Ja mitenköhän käyttäytyy murrosikäisenä kun alku tuollainen? Saattaa olla että hyppii sit silmille...
 
Minäkin käytän joitain merkkivaatteita ja huvittavinta tässä ketjussa on se, että suurin osa näistä päivittelijöistä eivät tajua mitään merkeistä tai merkkivaatteista! Hehe, Benetton... Joopa joo.

Jokainen törsää mihin törsää... Meillä ei käytetä alkoholia, ruoat tehdään itse eikä mökkiä ole, jota korjailla. Lapsilla on siistejä vaatteita, myös merkkivaatteita, mutta ei siis pelkätään. Heillä on myös omat tilit ja ovat ihan onnellisia. Olen kotona kotiäitinä jne.

Älkää olko noin hitsin mustavalkoisia!
 
Vaikka meillä onkin vain yksi rakas lapsi eikä sisaruksia hänelle tule, en suostu missään nimessä tuhlaamaan "merkkivaatteisiin" meneviä rahasummia häneen. Ostan mielummin itselleni laadukkaita ja hyviä vaatteita esim. töissä pidettäväksi, jotta niitä ei tarvitse vähän väliä uusia. Poikani kun ei omia vaatteitaan montaa kuukautta ehdi pitää, kun ne ovat jo pieniä. Mitä rahantuhlausta siis ostaa aina vain uusia vaatteita???!!! Minä kun en sentään enää kasva, en pituutta enkä onneksi paksuuttakaan, toisin kuin pikkuinen taaperomme. :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2007 klo 15:08 Kauris 71 kirjoitti:
Vaikka meillä onkin vain yksi rakas lapsi eikä sisaruksia hänelle tule, en suostu missään nimessä tuhlaamaan "merkkivaatteisiin" meneviä rahasummia häneen. Ostan mielummin itselleni laadukkaita ja hyviä vaatteita esim. töissä pidettäväksi, jotta niitä ei tarvitse vähän väliä uusia. Poikani kun ei omia vaatteitaan montaa kuukautta ehdi pitää, kun ne ovat jo pieniä. Mitä rahantuhlausta siis ostaa aina vain uusia vaatteita???!!! Minä kun en sentään enää kasva, en pituutta enkä onneksi paksuuttakaan, toisin kuin pikkuinen taaperomme. :LOL:
Köyhät reppanat tehkööt näin, ellei ole lapselle varaa uusia vaatteita ostaa kuin halppishalleista! En minäkään omianikaan vaatteita montaa kuukautta käytä, kyllä ne tulee ostettua kausittain, miksi siis lapselle ei? Vai käytätkö sinä todellakin edellisen kauden vaatteita vuosi tolkulla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2007 klo 16:15 vieras kirjoitti:
Vai käytätkö sinä todellakin edellisen kauden vaatteita vuosi tolkulla?
En pidä itseäni köyhänä enkä reppanana, vaan taloudellisena ja järkevänä ihmisenä. Siksi ostan itselleni sellaisia vaatteita, jotka eivät ole muodista riippuvaisia. Suosin siis "ajattomia" vaatteita ja voin sitten käyttää loput rahat hyödyllisempäänkin tarkoitukseen. Jakkupuvuissakin kun on olemassa siistejä malleja, jotka eivät ole muodista riippuvaisia eikä niitä tarvitse joka vuosi uusia. :headwall:

<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 16:40 vieras kirjoitti:
onko teillä kipurajoja lastenvaatteiden hinnoille? mitä esim. saa potkupuku maksaa, ihan minkä merkkinen ja mistä materiaalista oleva vain? mikä on kallein lastenvaateostoksenne sisävaatteista?
Potkupukua en hirveen kallista ostaisi, koska se tulee pienelle lapselle eli jää nopeesti pieneksi. Potkupuvusta voisin maksaa korkeintaan 35 e ja saa olla kyllä jo aika upea.

Tytölle olen ostanut yhden Burberryn teepaidan ja oli 30% ale ja siihen jäi vielä hinnaksi jotain 30e ja se oli kyllä siinä ja siinä, mutta olen sen verran kans jotain, oltiin menossa yhden vaatekyttääjän luo, saipa kerrankin jauhot suuhun. :D . Luulen että en suhteessa käyttöönsä nähden kalleempaa ostaisi.
 
Laatua lapsellekin
Taas kerran aihe joka saa äidit toistensa niskaan... Aika kummallista yleistämistä,kun sanotaan että kaikki merkkivaatteita ostavat olisivat pröystäilijöitä ja suurituloisia,meillä eletään yksinhuoltajaperheessä, vauvasta asti meillä on ollut niin merkkivaatetta kuin merkitöntäkin. Ihan huuhaata väittää että värit ja kuosi säilyisi molemmissa yhtälailla. "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" pätee tässäkin".

Ihan vauvana oli enemmän käytettyäkin,mutta mitä isommaksi poika tulee sitä suurempi on laadukkaiden,kulutusta ja pesua kestävien vaatteiden osuus. Eikä niistä aina joudu omaisuuksia maksamaan, paljon löytää lastenvaateliikkeiden alennusmyyneistä,vaikkei juuri oikeaa kokoa olisikaan jäljellä niin onpa tullut ostettua vastaisen varalle,ja hinta monta kertaa vähemmän kuin esim. H&M:llä/KappAhl:ssa.... Vaikka kyseisten ketjujen vaatteet periaatteessa siistejä ovatkin,niin laadukkaasta ne erottaa esim.viimeistely,siistit saumat jne.
Ehkä ne halpiksetkin näyttävät omissa silmissä priimalta,ulkopuolinen katsoo asioita eri tavalla,ja ne väistämättä ovat haalistuneet ja muotonsa menettäneet.

Eikä merkkivaatteiden ostamisella ole meillä mitään tekemistä sen kanssa,että edustaa pitäisi tai muuten päteä.En vain halua pukea lastani näiden ketjujen suosimiin Nalle Puh-,Spider Man-,Puuha Pete- tms. kuviin, se jos mikä on kaupallistamista.Jotka vielä teetetään halpatyövoimalla ties missä.

Ja vaikka poikani hyvin ja kauniisti puettuna aina kulkeekin,niin kyllä äidin päällä muutakin on kuin kalleimpia merkkejä.Outo ajatus sekin että koko perheen pitäisi olla jotenkin merkkiuskollinen.
Eikä ne vaatteet ole koskaan olleet este normaaleille puistoleikeille tms. Käyttöä varten ne vaatteet on,ja pesukoneella pestään.Oli merkki mikä hyvänsä.

Päiväkodissakin on kiitelty,kun lapsella talvella on sellaiset ulkotamineet joilla tarkenee ilman että alle tarvitsee topata muuta vaatetta niin että lapsesta tulee täysin liikkumaton michelinmies.

Olkoot sitten merkkivaatteita tai vaatemerkkejä,mitä väliä,mutta eniten meiltä löytyy Timberlandia.Muita ovat mm.Hilfiger,Mexx,Esprit, Minimo,Jean Bourget,Marc O´Polo ja Benetton... Tärkein kriteeri vaatteen valinnassa on hyvä laatu ja kestävyys,käytännöllisyys,helppohoitoisuus ja se että paitsi että näyttää hyvältä niin on myös yhdisteltävissä mahdollisimman moneen.Kauluspaitojakin voi käyttää juhlien lisäksi arkena vaikka farkkujen parina.Turha kommentoida että lapsen siinä olisi epämukava olla,itse sellaisen juuri monesti valitsee.

Keskustelun alkuperäiseen aiheeseen vastaten:kyllä,olen hurahtanut kauniisiin lastenvaatteisiin,joita tulee osteltua huomattavasti enemmän kuin itselle,ja onhan niillä kulutuskin eri luokkaa.Tosin vaikka meillä periaatteessa on vaatetta kaapissa enemmän kuin ehtii käyttää,niin niitä on useampaa kokoa,eli kasvunvaraa.Sen verran löytyy vaihtoehtoja,että aina saa koko vaatekerran sointumaan yksiin. Ja jos lapsi haluaa itse valita vaikkapa tietyn paidan,niin otan esille sen kanssa sopivat housut,joista poika voi taas valita mieleisensä,sama juttu sukkien ym. kanssa.

Ja hyvinhän nuo merkkivaatteet näkyvät uuden omistajan löytävän, kun kierrätän lastenkirppiksen kautta.Turha niiden kirppistelijöiden on meitä uutena ostavia moralisoida,sillä jos ei niitä alkujaan kaupasta kukaan ostaisi,niin mistäs ne teidänkään kaappeihin käytettynä tiensä löytäisi.

Ja tuolla joku kommentoi että hoitaisi ensin perusasiat kuntoon ja sitten vasta rättejä ostaisi,niin eiköhän se ole jokaisen omasta arvomaailmasta kiinni,haluaako ajella tuliterällä autolla vai kelpaako vähän vanhempikin, joka ei välttämättä ole yhtään vähemmän turvallinen..Kai sitä saa lapseensakin panostaa.
Yhtä uskomaton kommentti koski työssäkäyntiä:" viettäisi enemmän aikaa perheen kanssa sen sijaan että on viikonloputkin töissä". Kävikö mielessä,että viikonloppuna työtä tekevä on ehkä vuorotyössä,ja on siis vastaavasti vapaalla keskellä viikkoa?Vai onko se kenties jotenkin vähempiarvoista aikaa perheen kanssa vietettäväksi kuin viikonloppu?
Ja vuorotyöstähän saakin sitten ehkä pienemmän peruspalkan lisäksi mukavat lisät...

Jos tähän nyt muutama kirjoitusvirhe mukaan eksyi,niin pyydän anteeksi.
Jokainen varmasti terveellä (maalais-)järjellään ja lukutaidollaan osaa ne oikeaan muotoonsa laittaa ilman viisasteluja. :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 13:05 Laatua lapsellekin kirjoitti:
Yhtä uskomaton kommentti koski työssäkäyntiä:" viettäisi enemmän aikaa perheen kanssa sen sijaan että on viikonloputkin töissä". Kävikö mielessä,että viikonloppuna työtä tekevä on ehkä vuorotyössä,ja on siis vastaavasti vapaalla keskellä viikkoa?Vai onko se kenties jotenkin vähempiarvoista aikaa perheen kanssa vietettäväksi kuin viikonloppu?
Ja vuorotyöstähän saakin sitten ehkä pienemmän peruspalkan lisäksi mukavat lisät...
Samaa mieltä, sillä mua myös ärsyttää tämä... Miettikääpä kuinka paljon ihmisiä on töissä viikonloppuisin! Kaupat on auki, ravintolat on auki, on huoltotyötä, sairaaloja, lääkäriasemia... Mieti jos et saisi mitään palvelua viikonloppuisin!!! Jotkut vaan joutuvat tekemään viikonloppuisinkin töitä palvellakseen muita viikonlopun viettäjiä. Se ei kai tee ihmisestä huonompaa!? :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 13:05 Laatua lapsellekin kirjoitti:
meillä on ollut niin merkkivaatetta kuin merkitöntäkin. Ihan huuhaata väittää että värit ja kuosi säilyisi molemmissa yhtälailla.
totta on, että viimeistelystä huomaa, onko vaate halpis vai ei. Mutta yleensä muusta sitä ei huomaa. ainakaan niissä "tutkimuksissa" mitä me ollaan koulussa tehty. Huonolaatuisi kankaita on myös kalliimmissa merkeissä, mutta kun leikkaus ja väri on "muodissa" ja saumaan on ommeltu kallis merkki, niin ihmiset menevät halpaan :/ ja fakta on se, että se suosittu ja kallis merkki ei takaa sitä että vaate olisi eettisesti oikein valmistettu. valitettavan usein vaatteet teetetään alihankintana mm. aasiassa, eikä valvota ollenkaan että käytetäänkö näissä tehtaissa lapsityövoimaa vai ei. Ja jotkut kovasti mainostavat kuinka heidän tuotteensa eivät ainakaan lapsityövoimalla valmistu, sitten kuitenkin kankaat on hankittu mistä lie..
 

Yhteistyössä