Jep, minustakin meillä on varsin mukava porukka kasassa. On ihanaa jakaa ajatuksia maan ja taivaan väliltä teidän kanssanne. Minua ainakaan ei saa täältä pois kulumallakaan, vaikka plussa joskus testiin ilmestyisikin

Eli kiitos, kun olette olemassa!
Tuosta kivunlievityksestä... mulla ei ole mitään tarvetta synnyttää "luomuna", mutta epiduraalia en halua ainakaan näillä näkymin. Mielihän voi kyllä muuttua sitten, jos kivut ovat kovat. Mulle on tehty lumbaalipunktio (eli otettu selkäydinnäyte), ja toimenpide oli suoraan sanottuna yhtä hel*****ä. Mulla on lääkärin mukaan niin kapeat nikamaraot, että neula ottaa helposti kiinni nikaman pintaan. Ja se sattuu! Silloin päätin, että yksikään valkotakkinen ei tule tuikkaamaan minua neulalla selkään. Tämähän on tosi yksilöllistä, tiedän monia, joille on tehty lumbaalipunktio, eikä se heistä ole tuntunut juuri miltään.
Kohdunkaulan puudutuksen nyt ainakin voin ottaa ja hengitellä ilokaasua, vaikka monen mielestä siitä tulee huono olo. Siskoni kokeili toisen synnytyksen yhteydessä aquarakkuloita, mutta hänelle niistä ei ollut mitään hyötyä. Mutta niinhän se on näissäkin asioissa, että se, mikä jonkun mielestä on loistojuttu, ei välttämättä toimi toisella lainkaan.
Ja ainahan voi käydä niin, että synnytys on niin nopea, ettei mitään kivunlievityksiä ehditä antaa. Mulla on yksi kaveri, tosi pieni ja hento nainen, jonka molemmat synnytykset ovat menneet sellaisella vauhdilla, että lapset ovat tulleet maailmaan pakostakin luomuina: lapsivesi on mennyt kotona, ja kun äiti ja isä ovat päässeet sairaalaan, on lapsella melkein pää ulkona, joten siinä ei paljoa puudutella

Eikä äiti ole edes saanut mitään repeämiä tai muita vaurioita kummallakaan kertaa, vaan on suurin piirtein puoli tuntia synnytyksen jälkeen ollut ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan!
Luulisin, että sektion voi saada, jos kovin pelkää. Toisaalta sektion jälkeen äiti on monesti kipeämpi kuin alatiesynnytyksen jälkeen, ja liittyhän sektioon enemmän komplikaatioriskejäkin kuin alatiesynnytykseen.