Ihan mieletän tuuri mulla :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä miehen työpaikan vanha toimipiste muutti uuteen rakennukseen pari viikkoa sitten. Me ollaan vasta joku aika sitten muutettu yhteen ja opiskelijoita kumpikin, pikku työn ohella, niin oli kyllä onnenpotku kun saatiin sieltä työpaikalta tavaraa mikä olis muuten lentäny kaatopaikalle! Saatiin vuoden vanha vohvelirauta ja teekeitin, ja sitten saatiin iso kasa Arabian astioita. Ihan perus sarjaa että ei mitään kuvioita tms, mutta hyviä ovat. Ja leivontakulhoja ja muita tuli kans. Ja kaks tosi hienoa nojatuolia. Ihania tollaset onnenpotkut, meillä tuli tavaroille käyttöä :)

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana
Mäkin olen saanut, perintönä, ison pinon vanhaa Arabiaa, Iittalaa ja taidetta jne.

Tuosta ilmaiseksi saamisesta tuli mieleen, että mun miehen firma oli hoitamassa yhtä työkeikkaa suurelle konsernille, niin sieltä oli lentänyt roskikseen käsittämätön määrä täysin ehjiä toimistokalusteita -täyspuisia pöytiä, laatikostoja, hyviä työtuoleja, kaappeja jne. Kalusteita oli kuulemma tarjottu konsernin työntekijöille ja näille miehen firmalaisille, mutta juurikaan kukaan ei ollut vienyt mitään mukanaan. Ja kaikki roskikseen. Minusta on käsittämätöntä, kuinka isot konsernit voivat tuhlata noin! Miksei tavaroita tarjottu kierrätyskeskukseen, sos.toimelle jaettavaksi... No, siksi koska kuljetus- ja varastointikustannukset olisivat olleet suuremmat kuin jätemaksut... :(

Mäkin olen saanut, perintönä, ison pinon vanhaa Arabiaa, Iittalaa ja taidetta jne.

Tuosta ilmaiseksi saamisesta tuli mieleen, että mun miehen firma oli hoitamassa yhtä työkeikkaa suurelle konsernille, niin sieltä oli lentänyt roskikseen käsittämätön määrä täysin ehjiä toimistokalusteita -täyspuisia pöytiä, laatikostoja, hyviä työtuoleja, kaappeja jne. Kalusteita oli kuulemma tarjottu konsernin työntekijöille ja näille miehen firmalaisille, mutta juurikaan kukaan ei ollut vienyt mitään mukanaan. Ja kaikki roskikseen. Minusta on käsittämätöntä, kuinka isot konsernit voivat tuhlata noin! Miksei tavaroita tarjottu kierrätyskeskukseen, sos.toimelle jaettavaksi... No, siksi koska kuljetus- ja varastointikustannukset olisivat olleet suuremmat kuin jätemaksut... :(

Joo mäkään en tajua yhtään tota tuhlaamista. :S Olin itse joku aika sitten aikuiskoulutuskurssilla, ja meille annettiin käyttöön sieltä jotain vm. 2005-2006 olevat läppärit. Eihän niissä muistia ole nimeksikään jne, mutta dvd-asemat ja toimivat ihan nopeasti vielä. Mutta jo sellaisia vanhanmallisia, kun vertaa nykyisiin.
Sitten meille sanoi se kurssin vetäjä, että käyttäkää vaan huoletta niitä läppäreitä, ne viedään romuttamoon tän jälkeen kun niillä mitään tee.. Meitä oli kurssilla 40 ja kaikki oltiin että MITÄ? koska koneet toimi täysin hyvin, ja niille olisi varmasti ollut tosi monella taholla käyttöä. Muutama sanoikin, että hei he maksaa, jos saavat viedä läppärin omaksi kotiin, esim lapselle koneeksi tai kesämökille otettavaksi. Ei suostuttu, kun oli niin pakko viedä romuttamolle..

Ja tiedän kans tapauksen missä oli heitetty tollasia toimivia huonekaluja yms roskiin. Aivan hävytöntä hommaa, kun kaikki on käypää kamaa. "Uusitaan" vaan sisustus niin kaikki vanha lentää pois, niille olisi käyttöä lahjoituksina, tai vaikka ensikodeissa yms!

Joo mäkään en tajua yhtään tota tuhlaamista. :S Olin itse joku aika sitten aikuiskoulutuskurssilla, ja meille annettiin käyttöön sieltä jotain vm. 2005-2006 olevat läppärit. Eihän niissä muistia ole nimeksikään jne, mutta dvd-asemat ja toimivat ihan nopeasti vielä. Mutta jo sellaisia vanhanmallisia, kun vertaa nykyisiin.
Sitten meille sanoi se kurssin vetäjä, että käyttäkää vaan huoletta niitä läppäreitä, ne viedään romuttamoon tän jälkeen kun niillä mitään tee.. Meitä oli kurssilla 40 ja kaikki oltiin että MITÄ? koska koneet toimi täysin hyvin, ja niille olisi varmasti ollut tosi monella taholla käyttöä. Muutama sanoikin, että hei he maksaa, jos saavat viedä läppärin omaksi kotiin, esim lapselle koneeksi tai kesämökille otettavaksi. Ei suostuttu, kun oli niin pakko viedä romuttamolle..

Ja tiedän kans tapauksen missä oli heitetty tollasia toimivia huonekaluja yms roskiin. Aivan hävytöntä hommaa, kun kaikki on käypää kamaa. "Uusitaan" vaan sisustus niin kaikki vanha lentää pois, niille olisi käyttöä lahjoituksina, tai vaikka ensikodeissa yms!

Joo, meilläkin on duunissa uusittu koneita ja näyttöjä useita kertoja. Ja mihin vanhat? Ei ainakaan kenellekään käyttöön...

Joo, meilläkin on duunissa uusittu koneita ja näyttöjä useita kertoja. Ja mihin vanhat? Ei ainakaan kenellekään käyttöön...

Niinpä. Kyllä ne vanhatkin koneet kelpaisivat vielä vaikka mihin. Kauheaa tuhlausta.. Esimerkiksi meidän kaupungissa monesti maahanmuuttajat menee atk-kursseille yms, samoin ne jotka on olleet pitkään työttöminä. Ei tällaisissa tilanteissa ole varaa hienoimpia ja uusimpia varusteita ostaa, niin nämä vanhemmat jutut jotka toimii ja asiansa ajaa, olisivat aivan loistavia. Ja joku asialle omistautunut nörtti saa noista vielä kyhättyä vaikka mitä.
Oksettaa ihan, miten noin säälimättömästi heitetään pois, tuossa nyt ainakaan luontoa säästetä, eikä ajatella muita ihmisiä..

Kun ei ne kenellekään kelpaa. Mulla on kotona tällä hetkellä yks tarpeeton läppäri ja toinen kohta käymässä tarpeettomaksi, mutta ei niitä kukaan huoli. Ei edes Pelastusarmeija. Kahden vuoden välein joudun ostamaan uuden työkoneen ja vanhat menee romutettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24694214:
Kun ei ne kenellekään kelpaa. Mulla on kotona tällä hetkellä yks tarpeeton läppäri ja toinen kohta käymässä tarpeettomaksi, mutta ei niitä kukaan huoli. Ei edes Pelastusarmeija. Kahden vuoden välein joudun ostamaan uuden työkoneen ja vanhat menee romutettavaksi.

Mä mietin, että eikö niitä voisi keskitetysti jakaa ilmaiseksi jossain "hursti" -tyyppisissä paikoissa. :/

Kyllä varmasti kelpaavat, kun kysyy oikeasta paikasta. Esim jotkut laitokset, vaikkapa perhekodit, yms, niissä on käyttöä tuollaisille. Jos vaan raaskii ilmaiseksi antaa tai pikkurahasta. Kaupankin seinälle voi laittaa vaikka ilmoituksen, että "annetaan 2,5v vuotta vanha kannettava, ehjä ja toimiva, tästä vaikka sellaiselle joka osaa laittaa parempaan kuntoon" tms.

Jotenkin käy kyrsimään kun kaikki on niin lyhytikäistä nykyään. Ainoa millä tuntuu että voi välttyä jatkuvalta roskiinheitolta on kun ei osta mitään. Mut kun aina ei sekään onnistu...

Mä mietin, että eikö niitä voisi keskitetysti jakaa ilmaiseksi jossain "hursti" -tyyppisissä paikoissa. :/
Ongelma ei liene koneet vaan se, että niihin pitää hankkia myös ohjelmat. Windows ja Office jo yksistään maksaa hemmetin paljon enemmän kuin yksi vanha läppäri. Läppärillä ei tee mitään, jos siitä puuttuu käyttöjärjestelmä ja ohjelmat. Ilman ohjelmia kone on pelkkää "rautaa" eikä sillä voi tehdä mitään. Purkaa korkeintaan varaosiksi johonkin toiseen koneeseen. Mä olen koittanut tarjota noita koneitani pois, mutta ei kukaan halua pelkkää konetta.

Keittiönoita, eikö joku "nörtti" kelpuuttaisi tuollaisen hyvinkin ilmaiseksi? Itse tunnen monia jotka tykkäävät väsätä ja näpertää tietokoneiden parissa ja heille kyllä kelpaisi pelkkä konekin ilman ohjelmia yms. Tosin varmaan sitten laittaisivat jonkun feikkiwindowsin, mutta se ei ole minusta keltään pois.

Jotenkin käy kyrsimään kun kaikki on niin lyhytikäistä nykyään. Ainoa millä tuntuu että voi välttyä jatkuvalta roskiinheitolta on kun ei osta mitään. Mut kun aina ei sekään onnistu...
Äläpä muuta sano!!! Mä pyrin olemaan ostamatta ja mitä ostankin, ostan kirpputorilta. Tietty työssäni tarvitsemani välineet mulla on oltava, mutta noin muutoin olen korviani myöten täynnä sitä, että mikään laite ei kestä kuin korkeintaan kuukauden takuuajan päättymisestään.

Keittiönoita, eikö joku "nörtti" kelpuuttaisi tuollaisen hyvinkin ilmaiseksi? Itse tunnen monia jotka tykkäävät väsätä ja näpertää tietokoneiden parissa ja heille kyllä kelpaisi pelkkä konekin ilman ohjelmia yms. Tosin varmaan sitten laittaisivat jonkun feikkiwindowsin, mutta se ei ole minusta keltään pois.

Mulla on ulkovarastossa seissyt jo vuosia useita koneita odottamassa niitä "nörttejä". Tietokoneiden hinnat ovat romahtaneet, joten ihmisillä on varaa ostaa uusikin, kun vanha hajoaa. Varsinkin nämä kytkykaupat ovat aiheuttaneet sen, että pitää olla oikeasti friikki alkaakseen nysväämään 2 vuotta vanhan koneen kanssa.

Jep, ihan naurettavaa miten nuo laitteet ihan _tarkoituksella_ tehdään sellaisiksi, etteivät kestä kuin ehkä vuoden hyvinä, sitten alkaa heiketä kunto ja pam, puolitoistavuotiaana joku pesukonekin on täysin käyttökelvoton.. Ja kaikki ihan vaan myynnin kasvattamisen takia. Älytöntä että noin tehdään nykypäivänä, kun ollaan tietoisia mitä tollanen kulutusmäärä tekee ympäristölle ja kaikkea.
Televisiot tosin taitaa vielä kestää aika hyvin? Meillä on itsellä kotona olohuoneessa taulu-tv, mutta vanhat kuvaputkitelevisiot on annettu lasten käyttöön, tai tuttujen opiskelijalapsille, ja ne toimivat kaikki vielä loistavasti.
Ai niin, äidilläni on käytössä Upon pyykkikone jostain 70-80 luvulta. Toimii loistavasti, ei mitään vikaa. Meillä taas just hajos 2v vanha pesukone vaikka sille ei ole tehty mitään "väärää".

Toinen juttu oli se, kun keittiörempan yhteydessä, mies halusi uusia astianpesukoneen uudempaan malliin, vanha on 90-luvun puolivälistä. No ei se uudempi kone sitten ollutkaan meidän kummankaan mieleen, joten myytiin se naapureille ja otettiin vanha käyttöön. No, meillä pyörii tämä vanha pesukone täysissä voimissa edelleen lähes jokapäiväisessä käytössä, kun taas naapureilla hajosi tuo meidän heille myymä kone suunnilleen siinä kahdessa vuodessa, vähän alle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24694223:
Mulla on ulkovarastossa seissyt jo vuosia useita koneita odottamassa niitä "nörttejä". Tietokoneiden hinnat ovat romahtaneet, joten ihmisillä on varaa ostaa uusikin, kun vanha hajoaa. Varsinkin nämä kytkykaupat ovat aiheuttaneet sen, että pitää olla oikeasti friikki alkaakseen nysväämään 2 vuotta vanhan koneen kanssa.

Mulla ei ainakaan olisi varaa yhtäkkiä ostaa uutta konetta, kyllä se 250e millä halvimmillaan jonkun miniläppärin saa, on mulle aika iso sijoitus. Eli tänne kyllä kelpaisi 2v vanha kone, vaikka ilman "sisuksia", mutta ei vain ole tällä hetkellä käyttöä valitettavasti.

"kauheeta." : 25 vuotta sitten mä ostin itselleni Upon pöytägrillin. Nyt se on ollut jo useamman vuoden siskoni pojalla, mutta toimii edelleen moitteettomasti. Samaa ei voi sanoa monista muista sähkölaitteista, mitkä on tullut viimeisen neljännesvuosisadan aikana ostettua.

Tulostimet on ihan vihonviimeinen keksintö. Ne kun on ohjelmoitu tulostamaan vain tietty määrä ja sen jälkeen ne lakkaa toimimasta. Ei ne rikki ole, mutta ne on ohjelmoitu lopettamaan toimintansa, jotta kuluttaja ostaisi uuden. Teoriassa mun pitäisi it-alan ammattilaisena osata ohjemoida printterini uusiksi, mutta mä en halua enkä viitsi. Kun tuo printterini lakkaa toimimasta, lopetan printtaamisen. Hiustenkuivaaja kesti mulla 2 kk kauemmin kuin kuitissa oli takuuaika. En osta uutta, olkoon mokoma. En kuole, vaikkei mulla hiustenkuivaajaa olekaan. Monien laitteiden kohdalla pitää maksaa ensin siitä, että sen vempaimen saa, ja sen jälkeen siitä, että pääsee vempaimesta eroon. Mä olen noussut omaan henkilökohtaiseen kapinaan ja rikkinäinen telkkari saa toimia kukkapöytänäni siihen asti, kun heitän hokkarit nurkkaan. Uutta en hanki enkä maksa rikkinäisen telkkarin pois viemisestä. Olkoon mokoma. Ehkä maalaan sen pinkiksi ja teen siitä tilataidetta takapihalleni. Istutan telkun sisään ensi keväänä perunoita.

Mulla ei ainakaan olisi varaa yhtäkkiä ostaa uutta konetta, kyllä se 250e millä halvimmillaan jonkun miniläppärin saa, on mulle aika iso sijoitus. Eli tänne kyllä kelpaisi 2v vanha kone, vaikka ilman "sisuksia", mutta ei vain ole tällä hetkellä käyttöä valitettavasti.
Moni ostaakin just sillä "19 €/kk" tai mitä nyt operaattorit tarjoaakaan. Ja niissä on mukana kaikki tarvittavat ohjelmat. Just bussipysäkillä tänään - siis eilen - seistessäni katsoin mainosta ja siinä oli edullinen kone ja mukana mm Office 2010.

Yhteistyössä