Idiootti ja äiti kaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oulussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mää olisin kattonut niitten ostoksia ja sanonut et mää kun oon tällänen varoittava esimerkki niin viekää noi makkarat/karkit/limut/sipsit takas hyllyyn niin teistä ei tuu tälläsiä läskejä ja toivottanut ivalliseen sävyy hyvää juhannusta

NO MITÄ sitten pitää tehdä?
Vastaan tulee erilaisen näköinen ihminen ja lapselle ominaisentavan mukaan hän tutkii ja ihmettelee? Kiellän lapselta katsomisen, kysymisen yms?
Tapaan lapsen kanssa pyörätuolilla kulkevan ihmisen. Lapsi tuijottaa ihmistä ja kysyy miksi sillä on tuollainen??? Torun lasta kyselystä vai kerron miksi meitä on erilaisia ja kasvatan lasta hyväksyntään.

Meil tääl kaupungissa on nainen joka sairastaa jotain perinnöllistö tautia . Siitä tuli dokumentti vastikää. Hänen kasvon piirteet ovat lapselle pelottavat, nenä roikkuu, posket roikkuu, silmät roikkuu kuin koko kasvot olisi vedetty isolla kämmenellä alaspäin.
Lapseni menee piiloon kun nainen tulee vastaan. Usein miun selän taakse yms. JA pahoittaako nainen mielensä? EI!!! Hän ymmärtää etten voi pakoittaa lasta tottumaan häneen , tai kieltää lasta katsomasta naista sillä lapsi käy sillä läpi pelkoaan outoa asiaa kohtaan. Jos aikuinen tässä vaiheessa toruu ja kieltää tuijottamasta jaa takuulla lapselle mielikuva tabusta aiheesta.

JOSKUS mietin tosissani , että mitä pahaa on jos tuijotetaan? Down lapsen piirteet ovat hyvin selkesti erilaiset ja lapsi tuojottaa ja ihmettelee miksi? Entä jos lasta kehoittaa meen tutustuun erikoisen näköiseen ihmiseen ja kysymään häneltä itseltään miksi on pyörätuolissa, miksi on erinäköinen? Onko sekin väärin?

Nää on ollut mulle aina vaikeita asioita. Kun kaikki me ollaan ihmisiä ja kaikkia kiinnostaa kaikki niin miksi ei voi kysyä?

Laatuohjelma Karavaanarit opetti minulle, mistä niitä huonosti käyttäytyviä lapsia tulee. Perhe ajelee metrolla Itäkeskukseen, ja heti metroasemalla äiti opastaa pientä poikaansa, että katso kun täällä on noita rosvon näköisiä ihmisiä, niin pysy lähellä. Sisällä isä juttelee, miten tässä nyt ollaan ihan väärän värisiä tänne. Ja Lintsillä sitten äiti uhkaa myydä lapsensa mustalaisille. Että näin heillä.

[QUOTE="vieras";26520799]Laatuohjelma Karavaanarit opetti minulle, mistä niitä huonosti käyttäytyviä lapsia tulee. Perhe ajelee metrolla Itäkeskukseen, ja heti metroasemalla äiti opastaa pientä poikaansa, että katso kun täällä on noita rosvon näköisiä ihmisiä, niin pysy lähellä. Sisällä isä juttelee, miten tässä nyt ollaan ihan väärän värisiä tänne. Ja Lintsillä sitten äiti uhkaa myydä lapsensa mustalaisille. Että näin heillä.[/QUOTE]
Oliks tää se perhe jossa se poika on ikäisekseen erittäin ylipainoinen?

[QUOTE="vieras";26520799]Laatuohjelma Karavaanarit opetti minulle, mistä niitä huonosti käyttäytyviä lapsia tulee. Perhe ajelee metrolla Itäkeskukseen, ja heti metroasemalla äiti opastaa pientä poikaansa, että katso kun täällä on noita rosvon näköisiä ihmisiä, niin pysy lähellä. Sisällä isä juttelee, miten tässä nyt ollaan ihan väärän värisiä tänne. Ja Lintsillä sitten äiti uhkaa myydä lapsensa mustalaisille. Että näin heillä.[/QUOTE]

katsoin muuten tuota ohjelmaa ja meinasin tukehtua ruokaan :O

[QUOTE="äippä";26520797]NO MITÄ sitten pitää tehdä?
Vastaan tulee erilaisen näköinen ihminen ja lapselle ominaisentavan mukaan hän tutkii ja ihmettelee? Kiellän lapselta katsomisen, kysymisen yms?
Tapaan lapsen kanssa pyörätuolilla kulkevan ihmisen. Lapsi tuijottaa ihmistä ja kysyy miksi sillä on tuollainen??? Torun lasta kyselystä vai kerron miksi meitä on erilaisia ja kasvatan lasta hyväksyntään.

Meil tääl kaupungissa on nainen joka sairastaa jotain perinnöllistö tautia . Siitä tuli dokumentti vastikää. Hänen kasvon piirteet ovat lapselle pelottavat, nenä roikkuu, posket roikkuu, silmät roikkuu kuin koko kasvot olisi vedetty isolla kämmenellä alaspäin.
Lapseni menee piiloon kun nainen tulee vastaan. Usein miun selän taakse yms. JA pahoittaako nainen mielensä? EI!!! Hän ymmärtää etten voi pakoittaa lasta tottumaan häneen , tai kieltää lasta katsomasta naista sillä lapsi käy sillä läpi pelkoaan outoa asiaa kohtaan. Jos aikuinen tässä vaiheessa toruu ja kieltää tuijottamasta jaa takuulla lapselle mielikuva tabusta aiheesta.

JOSKUS mietin tosissani , että mitä pahaa on jos tuijotetaan? Down lapsen piirteet ovat hyvin selkesti erilaiset ja lapsi tuojottaa ja ihmettelee miksi? Entä jos lasta kehoittaa meen tutustuun erikoisen näköiseen ihmiseen ja kysymään häneltä itseltään miksi on pyörätuolissa, miksi on erinäköinen? Onko sekin väärin?

Nää on ollut mulle aina vaikeita asioita. Kun kaikki me ollaan ihmisiä ja kaikkia kiinnostaa kaikki niin miksi ei voi kysyä?[/QUOTE]

Se, että joku on erilainen, ei tarkoita sitä, että hänen pitäisi olla opetusvälineenä joka kerta kaupungilla liikkuessaan. Kuvittele itsesi siihen paikalle. Opeta ne asiat kotona. Kai teillä telkkaria katsotaan tai lehtiä luetaan?

[QUOTE="vieras";26520802]Oliks tää se perhe jossa se poika on ikäisekseen erittäin ylipainoinen?[/QUOTE]

Taisi olla. Korvakoruja siinä jaksossa pojille otettiin ja metrolla ajeltiin.

Ja myös sen se opetti minulle että miten ääliöitä palstalaisia on olemassa tällä palstalla. :o Olin niin pöyristyny siittä lapsen lihavuuden haukkumisesta että en saattanu moneen päivään käydä palstalla. Ja en ole itse ylipainoinen,eikä yksikään lapsista mutta teidän palstalaisten käytös pöyristytti todella.

Ja myös sen se opetti minulle että miten ääliöitä palstalaisia on olemassa tällä palstalla. :o Olin niin pöyristyny siittä lapsen lihavuuden haukkumisesta että en saattanu moneen päivään käydä palstalla. Ja en ole itse ylipainoinen,eikä yksikään lapsista mutta teidän palstalaisten käytös pöyristytti todella.

Tuskin se tuota ko perhettä haittaa, kun itse käyttäytyvät samalla tavalla.

[QUOTE="vieras";26520818]Se, että joku on erilainen, ei tarkoita sitä, että hänen pitäisi olla opetusvälineenä joka kerta kaupungilla liikkuessaan. Kuvittele itsesi siihen paikalle. Opeta ne asiat kotona. Kai teillä telkkaria katsotaan tai lehtiä luetaan?[/QUOTE]

No eipä tääl kotona ole niitä erilaisa ihmisiä!!!
Miten kuvittelet lapsen oppivan jos arjessa he eivät saa kohdata erilaisuutta kadulla vaan aikuiset hyssyttelee ja paheksuu lapsen mietintää???

Ja tämä nainen valitettavasti tulee vastaan päivittäin ja en todellakaan ala lastani opettaan pelosta pois pakolla. Olen itse naiselle jutellut ja tervehdimme mutta lapsi pelkää niin pelkää.

Ne tunteet on lapsille aitoja vaikka aikuinen on keksinyt kaikkea mahdollista sääntöä eriarvoisuuden poistamiseen hulluuden rajoille asti

[QUOTE="sama";26520932]No eipä tääl kotona ole niitä erilaisa ihmisiä!!!
Miten kuvittelet lapsen oppivan jos arjessa he eivät saa kohdata erilaisuutta kadulla vaan aikuiset hyssyttelee ja paheksuu lapsen mietintää???

Ja tämä nainen valitettavasti tulee vastaan päivittäin ja en todellakaan ala lastani opettaan pelosta pois pakolla. Olen itse naiselle jutellut ja tervehdimme mutta lapsi pelkää niin pelkää.

Ne tunteet on lapsille aitoja vaikka aikuinen on keksinyt kaikkea mahdollista sääntöä eriarvoisuuden poistamiseen hulluuden rajoille asti[/QUOTE]

Eli lapsen pitää jäädä auton alle ennenkuin voit opettaa, että tielle juokseminen on vaarallista?

Voit esim opettaa, että jutellaan niistä asioista sitten kotona, tuijottaminen kun on epäkohteliasta.

[QUOTE="vieras";26520957]Eli lapsen pitää jäädä auton alle ennenkuin voit opettaa, että tielle juokseminen on vaarallista?

Voit esim opettaa, että jutellaan niistä asioista sitten kotona, tuijottaminen kun on epäkohteliasta.[/QUOTE]

MUUTA miksi se on epäkohteliasta? Meneekö sitä rikki jotenkin kun joku tuijottaa? Tätä en ole ymmärtänyt.
Lapsi tuijottaa jos tuijottaa. Voin ohjata oleen tuijottamatta mutta varmasti ala antaa lapselle rangaistusta omista havannoistaan!
Ja juoksuta sinä lapsesi auton alle, huono vertaus. Auton alle kuolee helposti mutta kukaan ei mene kuolemaan tuijottamisesta, varsinkaan lapsen.

[QUOTE="sama";26520992]MUUTA miksi se on epäkohteliasta? Meneekö sitä rikki jotenkin kun joku tuijottaa? Tätä en ole ymmärtänyt.
Lapsi tuijottaa jos tuijottaa. Voin ohjata oleen tuijottamatta mutta varmasti ala antaa lapselle rangaistusta omista havannoistaan!
Ja juoksuta sinä lapsesi auton alle, huono vertaus. Auton alle kuolee helposti mutta kukaan ei mene kuolemaan tuijottamisesta, varsinkaan lapsen.[/QUOTE]

Eli sinulle on ihan ok, että joka kerta kun lapsesi alkaa itkeä jotain erilaista nähdessään, muut vanhemmat käyttävät tätä tilannetta oman lapsensa opettamiseen? "Katsopas Petteri tuota äitinsä takana itkevää PirjoPekkaa. Tästä me juuri puhuimme kotona, että noin ei tarvitse pelätä, vaikka näkeekin erilaisen ihmisen". Ja tämä joka kerta, kun olette ulkona.

Mistä sinä tiedät kenenkään sietokyvystä tuijottamisen suhteen. Tuskin se mukavaakaan on, että joka kerta kun kodistaan ulos poistuu, tulet sinä lapsesi kanssa "tuntemaan aitoja tunteita" siihen viereen.

[QUOTE="sama";26520992]MUUTA miksi se on epäkohteliasta? Meneekö sitä rikki jotenkin kun joku tuijottaa? Tätä en ole ymmärtänyt.
Ja juoksuta sinä lapsesi auton alle, huono vertaus. Auton alle kuolee helposti mutta kukaan ei mene kuolemaan tuijottamisesta, varsinkaan lapsen.[/QUOTE]

Ymmärrän, että aikuisen tuijottaminen ei ole soveliasta, mutta lapselle se on luontaista ja en tiedä miksi sitä pitäisi kieltää. Itseäni kun lapset tuijottavat, sanon heille jotain tai ainakin hymyilevät. Isommat yleensä vastaavat tai poistuvat, mutta pienet saavat mun puolesta rauhassa tuijotella pidempääkin.

[QUOTE="äippä";26520797]NO MITÄ sitten pitää tehdä?

Nää on ollut mulle aina vaikeita asioita. Kun kaikki me ollaan ihmisiä ja kaikkia kiinnostaa kaikki niin miksi ei voi kysyä?[/QUOTE]
Kuule aivan varmasti tuntuu pahalta, jos koko ajan tuijotetaan. Ei siinä se auta, että sen ymmärtää, kun sitä joutuu kohtaamaan koko ajan. Ei ihminen jaksa olla koko ajan joku opetuksen väline muille ihmisille. Jos joka ostoreissulla tulisi joku äiti lapsiensa kanssa kyselemään, niin helvetin rasittavaksi sellainen kävisi. Kyllä ihmisen oikeuksiin kuuluu se, että saa ihan vaan olla eikä jonkun pällistelyn ja ihmetttelyn kohteena. Kokeile keksiä joku muu tapa kasvattaa lastasi. Ei se ole oikein, että lapselle opetetaan, että oudun näköiset ihmiset ovat kuin jotakin esineitä, joita voi kohdela miten vaan. Kerrot lapselle, ettei ole syytä pelätä.

No idioottihan tuo äiti oli, lapsi vaan imenyt vaikutteita liikaa esikuvaltaan. Kyllä lapselle pitää opettaa ettei ihmisille saa sanoa mitä sylki suuhun tuo vaan pitää miettiä miltä toisesta saattaa tuntua.

Täysin samaa mieltä.
Eikä se 5v (Kohta eskalainen) niin pieni enää ole jolta voisi hyväksyä mitä tahansa lapsuksia. Joku 2v menee vielä, mutta ton ikäsen pitää jo opetella käytöstapoja mitä saa/voi/on soveliasta tehä eikä käyttääntyä ku lehmämullikat pellolla.

Mä oon huomattavan lihava mutta vielä en ole kiinnittänyt huomiota pikkulasten tuijottamiseen. Ehkä en vain ole huomannut tai sitten eivät ole tuijottaneet.

Ikävää mielestäni on sellaisten varhaisteinien käytös. Supistaan, osoitellaan ja naureskellaan.

Enpä ole siihenkään silti mitenkään reagoinut. Kaipa sekin kuuluu siihen ikävaiheeseen, kun ollaan itsekin kovin epävarmoja omasta vartalosta yms, niin selkeästi poikkeavaa on helppo naureskella, koska se vie ainakin hetkeksi pois huomion omasta kehosta ja epävarmuudesta.

[QUOTE="vieras";26521104]Sitä huonoa käytöstä tässä ehkä ajateltiin anteeksipyydettäväksi?[/QUOTE]

Itse ajattelin niin, että lapsi oli vielä pieni ja ihan spontaanisti totesi, jolloin hän ei edes tiennyt tekevänsä väärin. Jo yhtäkkiä vain toinen vaatii anteeksi pyyntöä, niin ymmärtääkö lapsi edes miksi. Eriasia on, jos lapsi ilkuu ja haukkuu toista lihavaksi.

Itse ajattelin niin, että lapsi oli vielä pieni ja ihan spontaanisti totesi, jolloin hän ei edes tiennyt tekevänsä väärin. Jo yhtäkkiä vain toinen vaatii anteeksi pyyntöä, niin ymmärtääkö lapsi edes miksi. Eriasia on, jos lapsi ilkuu ja haukkuu toista lihavaksi.

Aloituksesta

"Sanoin asiallisesti äidille ja penikalle että tuollainen käytös ei sovi ja haluan anteeksipyynnön."

Olisi varmasti ymmärtänyt, jos äiti olisi selittänyt asian. Lapsi ei ehkä ymmärrä, mutta äitinsä on oletettavasti jo aikuinen. Eikö tuossa olisi ollut juurikin hyvä tilanne opettaa, kun ap oli mukana tilanteessa vapaaehtoisesti.