Idiootti ja äiti kaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oulussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen hiukan ylipainoinen 19v nuori nainen. Olin äsken käymässä kaupassa jossa arviolta 5v penikka huusi kovaan ääneen "Äiti! Katso miten lihava nainen!". Sanoin asiallisesti äidille ja penikalle että tuollainen käytös ei sovi ja haluan anteeksipyynnön. Äiti totesi vain että "olethan sinä aika lihava ja ettei minun Minnani (nimi ei muutettu) tarvitse sinulta mitään anteeksi pyytää!". Äiti silitteli hämmentynyttä lasta hellästi ja lohdutteli sitä. MISTÄ VITUSTA NÄITÄ REPTIILITASOISIA IDIOOTTEJA SIKIÄÄ?

Siis, ei voi olla totta, sinä menit vaatimaan 5-vuotiaalta vieraalta lapselta anteeksipyyntöä? Äidin asiahan tuo toki olisi ollut valistaa lastaan, mutta enpä ihmettele, että pyyntösi jälkeen äiti asettui puolustuskannalle. Olisit antanut asian olla, kai nyt itsekin tajuat.

Meidän naapurissa on kehitysvammaisten hoitokoti ja tukiasuntoja. Yhtenä iltana yksi asukkaista oli menossa kotiin. Hän kulkee kävelytuen kanssa ja kävely on "poikkeavan" näköistä. Ikkunasta sitten näin, kun kaksi lasta, toinen n. 10 ja toinen 7 v., kulkivat tämän naisen perässä ja matkivat hänen kävelyään.
Mulla kilahti täysin ja olin jo lähössä kakaroiden perään. Hillitsin kuitenki itteni ja tyydyin riehumaan sisätiloissa. Kyllä oli lähellä, ettei tenavat saanu kuulla kunniaansa!

Kylläpä ihmisillä on paljon joutoaikaa, kun tämmöisiä pitää täällä miettiä. Eikä pelkästään joutoaikaa, vaan myös kyvyttömyyttä puhua asiat halki (ei riidellen) silloin kun on tarve. Voi meitä suomalaisia: ei uskalleta sanoa paljon mitään paikan päällä, ja sitten netissä valitetaan.

[QUOTE="minä vain";26520621]ymmärtää, että jos joku on tyhmän tai hassun näköinen, esim. lihava, lyhyt, vammainen tai ruma, niin siitä ei saa sanoa mitään.[/QUOTE]

Onko vammainen siis noista sinun mielestäsi tyhmän vai hassun näköinen?

Olen hiukan ylipainoinen 19v nuori nainen. Olin äsken käymässä kaupassa jossa arviolta 5v penikka huusi kovaan ääneen "Äiti! Katso miten lihava nainen!". Sanoin asiallisesti äidille ja penikalle että tuollainen käytös ei sovi ja haluan anteeksipyynnön. Äiti totesi vain että "olethan sinä aika lihava ja ettei minun Minnani (nimi ei muutettu) tarvitse sinulta mitään anteeksi pyytää!". Äiti silitteli hämmentynyttä lasta hellästi ja lohdutteli sitä. MISTÄ VITUSTA NÄITÄ REPTIILITASOISIA IDIOOTTEJA SIKIÄÄ?

hanki ihan oma elämä, please, ja lopeta tyhmien provojen kirjoittaminen, tyylisi on aina sama.

Mä oon huomattavan lihava mutta vielä en ole kiinnittänyt huomiota pikkulasten tuijottamiseen. Ehkä en vain ole huomannut tai sitten eivät ole tuijottaneet.

Ikävää mielestäni on sellaisten varhaisteinien käytös. Supistaan, osoitellaan ja naureskellaan.

Enpä ole siihenkään silti mitenkään reagoinut. Kaipa sekin kuuluu siihen ikävaiheeseen, kun ollaan itsekin kovin epävarmoja omasta vartalosta yms, niin selkeästi poikkeavaa on helppo naureskella, koska se vie ainakin hetkeksi pois huomion omasta kehosta ja epävarmuudesta.

Olen myös ylipainoinen, mutta en kiinnitä yleensä koskaan mitään huomiota näiden teini-ikäisten mahdollisiin supinoihin tms. Paitsi kerran talvella, kun olin menossa läheiseen kauppakeskukseen ja siinä oven lähellä oli joukko nuoria. Niin ohi mennessäni yksi sanoi vihaisesti "lyllerrä sinäkin siinä saatana". Käännyin katsomaan huutelijaa, se alkoi siinä hihittää ja sanoi kavereilleen: "se kuuli, hihihi".

Mutta entäs jos joku n. 5-vuotias lapsi osoittaa sormella ja kailottaa kovaan ääneen "äiti, miks toi on noin läski?" Ja joo, jos se pentu osoittaa sormella niin kyllä tiedän sen tarkoittavan juuri minua. Äitinsä vain mulkaisee minua ja jatkaa ostosten tekoa. Sekö on sitten ihan hyväksyttävää, kun lapsethan kyselevät kaikkea? :O

Aika hankala tilanne kyllä kaikille. Lapsihan ei ole varmaan tajunnut tekevänsä mitään sopimatonta. Äidille taas aika tukalaa ruveta pitämään oppituntia siinä tilanteessa: "Niin Minna, kyllähän täti on vähän lihava, mutta sitä ei sovi sanoa ääneen tai siitä voi pahoittaa mielensä. Pyydäpä nyt anteeksi." Ja lapsi miettii että miksi pitää pyytää anteeksi kun ei tiennyt tekevänsä mitään väärää... Ap:n ei olisi pitänyt vaatia vieraalta lapselta anteeksipyyntöä, vaan jättää se puoli vanhemman hoidettavaksi, jolloin tilanteen olisi voinut vielä hoitaa jotenkin järkevästi ilman "kohtausta".

Itsekin olen kyllä jännityksellä odottanut, että milloin lapsi alkaa tehdä enemmän huomioita ihmisten ulkonäöstä. Hauska tilanne oli tässä jokin aika sitten leikkipuistossa, jossa oli myös pari tummaihoista lasta leikkimässä (meillä päin ei kovin paljoa yleensä ole). Oma 3-vuotiaani tuijotti pitkään lasten touhuja, niin kuin nyt yleensäkin aina katselee tarkkaan muita lapsia. Ajattelin jo, että nyt tulee ekaa kertaa jotain tiukkaa kysymystä tai kommenttia... Lopulta lapseni avasi suunsa ja sanoi: "Äiti kato, tuolla pojalla on samanlaiset kengät kun mulla!" :D Huomasikohan edes ihonvärissä mitään eroa omaansa, ei ainakaan tainnut nähdä sillä mitään merkitystä...

Toisaalta olen miettinyt, että kun lapset kuitenkin tekee kaikenlaisia huomioita ihmisistä (tyyliin että kato äiti, tuolla setällä on rekka-auton kuva paidassa!), niin missä menee se raja että mitä saa kommentoida ja mitä ei?

Mä oon huomattavan lihava mutta vielä en ole kiinnittänyt huomiota pikkulasten tuijottamiseen. Ehkä en vain ole huomannut tai sitten eivät ole tuijottaneet.

Ikävää mielestäni on sellaisten varhaisteinien käytös. Supistaan, osoitellaan ja naureskellaan.

Enpä ole siihenkään silti mitenkään reagoinut. Kaipa sekin kuuluu siihen ikävaiheeseen, kun ollaan itsekin kovin epävarmoja omasta vartalosta yms, niin selkeästi poikkeavaa on helppo naureskella, koska se vie ainakin hetkeksi pois huomion omasta kehosta ja epävarmuudesta.

Minä mietin samaa tuon painon suhteen.
Olin aikoinani todella, todella lihava, mutta loukkaavaan tuijotukseen en koskaan törmännyt. Ihan pienet saattoivat reagoida, mutta hekin usein enemmän positiivisesti kuin negatiivisesti...

:)

Aika hankala tilanne kyllä kaikille. Lapsihan ei ole varmaan tajunnut tekevänsä mitään sopimatonta. Äidille taas aika tukalaa ruveta pitämään oppituntia siinä tilanteessa: "Niin Minna, kyllähän täti on vähän lihava, mutta sitä ei sovi sanoa ääneen tai siitä voi pahoittaa mielensä. Pyydäpä nyt anteeksi." Ja lapsi miettii että miksi pitää pyytää anteeksi kun ei tiennyt tekevänsä mitään väärää... Ap:n ei olisi pitänyt vaatia vieraalta lapselta anteeksipyyntöä, vaan jättää se puoli vanhemman hoidettavaksi, jolloin tilanteen olisi voinut vielä hoitaa jotenkin järkevästi ilman "kohtausta".

Itsekin olen kyllä jännityksellä odottanut, että milloin lapsi alkaa tehdä enemmän huomioita ihmisten ulkonäöstä. Hauska tilanne oli tässä jokin aika sitten leikkipuistossa, jossa oli myös pari tummaihoista lasta leikkimässä (meillä päin ei kovin paljoa yleensä ole). Oma 3-vuotiaani tuijotti pitkään lasten touhuja, niin kuin nyt yleensäkin aina katselee tarkkaan muita lapsia. Ajattelin jo, että nyt tulee ekaa kertaa jotain tiukkaa kysymystä tai kommenttia... Lopulta lapseni avasi suunsa ja sanoi: "Äiti kato, tuolla pojalla on samanlaiset kengät kun mulla!" :D Huomasikohan edes ihonvärissä mitään eroa omaansa, ei ainakaan tainnut nähdä sillä mitään merkitystä...

Toisaalta olen miettinyt, että kun lapset kuitenkin tekee kaikenlaisia huomioita ihmisistä (tyyliin että kato äiti, tuolla setällä on rekka-auton kuva paidassa!), niin missä menee se raja että mitä saa kommentoida ja mitä ei?

Minun isoäitini joka ei TODELLAKAAN ollut muutoin erityisen muutoin "rotu"korrekti selitti aikoinaan pihalla touhunneiden teinien tekemisisiä (talkoot) ja sanoi, jotta "se pitkä poika"... ja meni hetken ennen kuin hokasin, että oli porukan ainoa musta poika.
"Oleelliset" määreet ovat aina lopulta katsojassa, ei katseen kohteessa?

:)

Mun lapset ensimmäisen kerran tummaihoisia nähdessään sanoivta oikeen iloiseen äänee, että "äiti, onkohan nuo unohtanut pestä sormivärit naamasta,kun nuo on tuon värisiä?"... Joo, eipä ollut moinen tilanne tullut aiemmin eteen, ja onneksi asianosaisia vaan hymyilytti. Enpä kyllä mennyt mihinkään hyllyn taakse piiloon, vaan siinä selitin, että meitä on monen värisä. Ja samalla linjalla on jatkettu, jos joku on tullut pyörätuolilla tai ivamopolla vastaan, että miksi. En koe että minun tarvitsisi pienten lasten kysmyksiä hävetä. Ne asiat vaan selvitetään heti kun niitä eteen tulee.

[QUOTE="Juh";26525292]Mun lapset ensimmäisen kerran tummaihoisia nähdessään sanoivta oikeen iloiseen äänee, että "äiti, onkohan nuo unohtanut pestä sormivärit naamasta,kun nuo on tuon värisiä?"... Joo, eipä ollut moinen tilanne tullut aiemmin eteen, ja onneksi asianosaisia vaan hymyilytti. Enpä kyllä mennyt mihinkään hyllyn taakse piiloon, vaan siinä selitin, että meitä on monen värisä. Ja samalla linjalla on jatkettu, jos joku on tullut pyörätuolilla tai ivamopolla vastaan, että miksi. En koe että minun tarvitsisi pienten lasten kysmyksiä hävetä. Ne asiat vaan selvitetään heti kun niitä eteen tulee.[/QUOTE]
Teillä eletään ilmeisesti sitten oikein herttaista Elovena-arkea, jossa mistään asiasta ei lapsilla ole tietoa ennen kuin nokan eteen tupsahtaa. Tietävätkö lapset, että norsuja on olemassa vai pitääkö sitä varten lähteä ensin Korkeasaareen?

[QUOTE="vieras";26525357]Teillä eletään ilmeisesti sitten oikein herttaista Elovena-arkea, jossa mistään asiasta ei lapsilla ole tietoa ennen kuin nokan eteen tupsahtaa. Tietävätkö lapset, että norsuja on olemassa vai pitääkö sitä varten lähteä ensin Korkeasaareen?[/QUOTE]

Minun mielestä mitään tuollaisia asioita ei tarvitse ottaa esille, ennen kuin lapsi niistä itse kiinnostuu. Silloin lapselle tavallaan opetetaan, ettei ko. asioissa ole mitään niin ihmeellistä, että niistä pitäisi erikseen ruveta etukäteen juttelemaan. Esim. oma poikani tosiaan, ei edes nähnyt mitään erikoista tummaihoisten lasten ihonvärissä. Varmaan jos olisin etukäteen paljon puhunut että "maailmassa on sitten paljon erinäköisiä ihmisiä, jotkut ovat lihavempia, toiset pyörätuolissa. On myös paljon eri värisiä ihmisiä, jotkut tummia, jotkut valkoisia niin kuin me, kaikki kuitenkin yhtä hyviä eikä ihon värillä ole väliä eikä sitä saa kommentoida ääneen." Niin varmasti olisi lapselle jäänyt vain mieleen että siinä tummassa ihossa nyt oli jotain erilaista, eikä siitä saanut puhua ääneen.

Vähän samaan tyyliin kuin minulle lapsena sanottiin että mustalaisia ei saa tuijottaa (siihen aikaan olivat vielä mustalaisia, ei puhuttu romaneista). Tällä varmaan tarkoitettiin, että ei ole kohteliasta jäädä tuijottamaan muita ihmisiä, kun lapsi tietysti mielellään katseli pitkään niitä muhkeita hameita ja koristeellisia paitoja. Mutta minä aloin pelätä romaneita, kun ajattelin että he tekevät jotain pahaa jos niitä tuijottaa, suuttuvat vaikka. Ja oikein välttelin vilkaisemastakaan päin, jos joku romani meni ohi. Ja muuten vielä aikuisenakin tuo tapa on aika sitkeään pinttynyt, jotenkin vaikea kohdata romaneita "luontevasti", aina se jostain alitajunnasta nousee ajatus että älä nyt vaan tuijota!

Joten minusta parasta on ottaa asiat esille sitä mukaa kun ne tulevat vastaan. Niin ne pidetään mahdollisimman luonnollisina eikä tehdä mitään isoa numeroa ihmisten erilaisuudesta.

Mä olen tasan kaks kertaa tehny tuollaisen elkeen. Toinen kerta oli töissä kun miehet haukku omia vaimojaan, et ku ne rupsahtaa heti ku naimisiine menee ja tekee lapsia. Tuumasin vaan et -kannattaa eka katsoa peiliin ja arvostella sitten,ettehän tekään ole kukaan säilyny. (jokaiselle oli jo kasvamassa hyvästikki elintasokumpu).sen jälkeen ei kukaan mies ole minun kuulle uskaltanu arvostella vaimojaan.
Toisen kerran olen sanonu eräälle miespuoliselle kaverille ku arvosteli aina kaikkia lihavaksi. Erehty kerran minulle sanoon niin tuumasin tyynen rauhallisesti - joo mä voin laihuttaa mutta sitä en tiedä miten sun päähän sitä älliä saadaan.

No johan olit "nokkela"

Lapset on aitoja, lasten suusta se totuus tulee, jne. :)

Kun minä palasin pari vuotta sitten työelämään äitiysloman jälkeen enkä ollut niin kovasti painoani yrittänytkään pudottaa (imetin edelleen ajoittain), niin pieni neiti eskarilainen taputti minua vatsalle ja sanoi: "Sulla on vähän tämmöinen isompi maha." Sitten hän halasi minua ja sanoi: "Ei se haittaa, meiän äitilläkin on ja sä oot melkein yhtä ihana ku meiän äiti." <3

Mä en ymmärrä sitä että jos ihminen on lihava niin miksi sitä pitäisi sanoa? eikö lihava ole ihan oikea termi? okei, ei tarvisi suoraan sitä sanoa mutta lapset on lapsia..

Lapset on aitoja, lasten suusta se totuus tulee, jne. :)

Kun minä palasin pari vuotta sitten työelämään äitiysloman jälkeen enkä ollut niin kovasti painoani yrittänytkään pudottaa (imetin edelleen ajoittain), niin pieni neiti eskarilainen taputti minua vatsalle ja sanoi: "Sulla on vähän tämmöinen isompi maha." Sitten hän halasi minua ja sanoi: "Ei se haittaa, meiän äitilläkin on ja sä oot melkein yhtä ihana ku meiän äiti." <3

ihana! <3

Täysin samaa mieltä.
Eikä se 5v (Kohta eskalainen) niin pieni enää ole jolta voisi hyväksyä mitä tahansa lapsuksia. Joku 2v menee vielä, mutta ton ikäsen pitää jo opetella käytöstapoja mitä saa/voi/on soveliasta tehä eikä käyttääntyä ku lehmämullikat pellolla.

Oli se lapsi minkä ikäinen tahansa vaikea häntä on saada vastuuseen sanoistaan/teoistaan jos käytöstapoja ei ole koskaan opetettu.
Ite en ois kyllä noin herkästi suhtautunut kuin ap mutta jokainenhan tekee tyylillään, ikävä juttu vain ettei äiti tajunnut asian pointtia vaan näytti lapselleen huonoa esimerkkiä kuinka toisille puhutaan.

Mä oisin pistäny pyytämään anteeks. Tossa tilanteessa olisin ollu nolona ja vihanen.

Itteäni pelottaa just noi tilanteet, meillä tytär 2v ja välillä tulee mitä ihmeellisimpiä letkautuksia. Ainakin vielä toistaseks, hymyilee vaan nätisti ihmisille ja on intopinkeenä kun pääsee kauppaan. Silmät vaan kiiluu kun saa kävellä ite kaupassa mun ja miehen edellä. Että noita tilanteita kauhulla odotellen :D