Huutisasiaa, kumpi toimi väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heips"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heips"

Vieras
Myyjällä oli kolmen kappaleen erä erästä tuotetta, jota muut myyjät möivät 1,60e postikuluilla/tuote. Kysyin myyjältä niiden yhteispostikuluja joita hän ei ollut kohteessa ilmoittanut. Päädyin kuitenkin huutamaan noin kuuden tunnin päästä osta heti-toiminnolla kohteen, vaikka myyjä ei ollut vielä vastannut minulle. Tuotteessa oli siis sekä huutamis- että tuo osta heti-mahdollisuudet, ja koska tuote oli mielestäni oikea löytö, en sitä halunnut menettää. Tuona aikana jolloin odotin myyjän vastausta hinta nousi useammalla eurolla, joten katsoin parhaaksi huutaa tuotteen ettei se karkaisi käsistä (eli ettei joku muu ehtisi osta heti- toimintoa käyttää).

No, kysyin sitten heti myyjältä sähköpostilla että käykö jos myyjä postittaisi minulle kohteen kolmessa erässä, koska uskoin siten kulujen menevän halvemmaksi. Lisäksi pyysin, josko voisin maksaa tuotteet vasta lapsilisäpäivänä. Myyjä suostui iloisena, mutta eilen minulle tulikin postissa yllätys - todennäköisesti postin takia tulikin vain kaksi tuotetta, mutta jo niiden postikulut menivät lähes kahdella eurolla yli sen, mitä myyjän kanssa oli sovittu. Sähköpostissa oli lisäksi viesti, jossa ilmoitti tuon korkean hinnan, eikä mitään muuta. Olisin kyllä ymmärtänyt, jos myyjä alunperinkin olisi jo sanonut, ettei postitus kolmessa paketissa onnistu, tai kulut eivät jää tuohon 3x1,60:een. Tai olisi edes pahoitellut korkeampaa hintaa tuossa sähköpostissa, mutta ei! Ehkä se kaksi euroa ei ole paljon, mutta kyse onkin periaatteesta! Mitä te tekisitte tässä tapauksessa?

Todennäköisesti myyjä on ajatellut että on ok. Ja paketoinut tuotteet ja laittanut postiin (musta aika luottavaista laittaa postiin ennenkuin sä olet maksanut?) mutta postissa eivät ole menneet sillä hinnalla.
On musta ihan ymmärrettävää et ei lähde kotiin paketoimaan uudelleen vaan laittaa tulemaan ja veloittaa sulta postit todellisen mukaan. Toki jonkunlainen pahoittelu olisi ollut ok, mut ei hän väärin tehnyt, varsinkaan jos kohteessa ei ollut mainitaa postikulujen määrästä, eikä myyjä veloita ylimääräistä.

Minustakin ap teki asiasta hankalan. Minä saattaisin hyvin laittaa huutispaketit miehen mukaan ja käsken laittamaan postiin. Ei varmaan mies alkaisi soittelemaan postista minulle, että tämän verran maksaisivat, onko sopivasti vai tuonko illalla takaisin ja pakkailet uudestaan?

Ja vaikka olisin itsekin postissa, niin tuskin viitsisin ravata pakettien kanssa erikseen montaa kertaa, ottaa uusia kirjekuoria (jotka nekään eivät ole ilmaisia) jne, varsinkin kun asiakas itse halusi monena pakettina.

Ehkä korkeammasta hinnasta myyjä olisi voinut mainita, mutta yhäkin sinä itse noin halusit ja toisekseen se on ihan postin taksa ei myyjän vika, mitä paketin lähetys maksoi. Ei siinä musta ole oikein pahoiteltavaa.

Mielestäni ap teki asiasta monimutkaisen.

Epäilen myös kovasti sitä, että postikulut voisivat mitenkään tulla halvemmiksi erikseen lähettämällä. 1,60 on 200 gramman painoisen kirjeen hinta 3x1,60= 4,80 ja yhtenä kirjeenä 200gx3=600g jolle kirjeenä hintaa tulee 4,30e.

Toki ehkä eri asia, jos olis tullut yhtenä pakettina liian paksu tms..

Mutta jos siis myyjä ei ole ilmoittanut mitenkään postareita/toim. kuluja ennen huutamistasi, niin olet periaatteessa sitoutunut huutaessasi maksamaan melkein mitä tahansa.. Vaikka muut myisivätkin 1,6e hintaan per kappale. Tai siis perisivät tuon verran postareita.

Onko tuo myyjä postissa töissä? Niin että näin äkkiseltään osaa sanoa varmasti mitä tuotteiden postittaminen tulee maksamaan.

Sen käsityksen nyt sain viestistäsi että sinun mielestäsi on myyjän vika että hän ei tiennyt varmaksi postituskuluja haluamallesi tavalle. Ja nyt sitten nuriset siitä.

Toisaalta, kun itselläni on käynyt näin en minä tai myyjä ole vaatinut lisäkuluja postituksesta vaan postituskulut on ne mitä on sovittu, tulee takkiin taikka ei.
Yleensä on tullut, mutta ei tuo muutama euro tosiaan maailmaa kaada.

Joten jos nyt pääsisitte kompromissiin ja maksaisit vaikka puolet ylimeneistä postareista.

Myyjähän ei ilmoittanut postikuluja siinä kohteessa joten aivan turha sun on valittaa.
Ja mikäli myyjä vielä suostui siihen että maksat lapsilisäpäivänä ja sä valitat jostain parin euron postikuluista niin olet juuri sellainen minkä kanssa minä en halua kauppaa tehdä ikinä.

Yhteistyössä