Huonosta lapsuudesta suhteeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouni-Pasi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olet jotenkin väärin jäsentänyt maailman. Aika moni meistä on kateellinen voimistasi, kuitenkin. Jos pystyt hoitamaan arkirutiineja, niin elämäsi on hyvin pitkälle kunnossa. olin huolestunut siitä, että olet niin voimaton, että et kykene edes yksinkertaisimpiin askareisiin. Tuossa sinulle edellä sanottiinkin miten vaikeaa on monilla ihmisillä, myös niillä "terveillä". Minun veljeni joi joskus , kun olin lapsi ja hän tappoi kissani, kun kissa meni häntä tervehtimään. Minunkin kärsimykseni taitavat olla aika rajuja, mutta minä uskon itseeni ja luotan, että olen hyvä, ja niin olenkin. Otan epäonnistumiset vastaan opetuksina ja asioiden mutkistuminen osoittaa minulle, että sitä tietä en jatka. Elämässä on paljon vihjeitä ja tienviittoja, joiden mukaan kuljen. Pitää vain ymmärtää vihjeitä. Esimerkiksi myöhästyminen työn hakemisesta on merkki, että sinne ei kai sitten ollut tarkoitus mennäkään ja parempi ehdotus tulee huomenna. Kun tapaat jonkun ihmisen, niin hänellä on sinulle viesti, aivan kuin minullakin on sinulle nyt viesti, että olet oikealla tiellä ja saat täältä ohjeita ja voimaa.

Nyt en ymmärtänyt tuota, että "moni meistä on kateellinen"... Kuinka niin, mitä kadehdittavaa ap:n voimattomuudessa on?

Ja tuo, että myöhästyminen työnhausta on merkki... voi huilu sentään! Ainoa merkki mikä siinä on, että ihminen on piittamaton, saamaton, työtä vieroksuva laiskuri! Ei luoja laiskoja elätä, mutta sossu elättää -ikävä kyllä :(

Viimeksi muokattu:
Ainoa merkki mikä siinä on, että ihminen on piittamaton, saamaton, työtä vieroksuva laiskuri!
Tulihan se sieltä, eikä tarvinnut kauaa odotella. Tavis-diagnoosi nopeasti ja vaivattomasti.
Se on helppoa kun sen osaa.
Hieman tarkennettuna - 'tyhmä, laiska ja saamaton' = lääketieteellisesti AD/HD - huipputulos alle kahdessa vuorokaudessa, kun terveydenhuollon julkinen sektori ei omalla kohdallani pystynyt samaan tai edes lähellekään kahdessakymmenessä vuodessa!!!

Moni lääkäri voisi olla jo kateellinenkin.

Viimeksi muokattu:
Tulihan se sieltä, eikä tarvinnut kauaa odotella. Tavis-diagnoosi nopeasti ja vaivattomasti.
Se on helppoa kun sen osaa.
Hieman tarkennettuna - 'tyhmä, laiska ja saamaton' = lääketieteellisesti AD/HD - huipputulos alle kahdessa vuorokaudessa, kun terveydenhuollon julkinen sektori ei omalla kohdallani pystynyt samaan tai edes lähellekään kahdessakymmenessä vuodessa!!!

Moni lääkäri voisi olla jo kateellinenkin.

Olen huhhin kanssa samaa mieltä. Aika outoa on, jos työtön myöhästyy työhaastattelusta! Saamattoman kuvan se antaa ihmisestä, eikä saamattomuus ole lääketieteellinen termi, vai?

Viimeksi muokattu:
Anteeksi, että otin myöhästymisen esimerkiksi. En vain tajunnut, että elämä onkin aikatauluja ja niiden noudattamista, että olisit hyvä ihminen. Suomalainen voi hyvin, jos hän vain kunnioittaa muita ja vaikka samalla itsensä unohtaen.

Työhaastattelun laistaminen oli huono esimerkki ja toivon, että älkää alkako enempää aukomaan päätänne ap:lle minun mielipiteitteni vuoksi; osoittakaa palautteenne minulle, te virheettömät.

Mietipä mitä maailma olisi, jos kaikki elisivät laillasi. Mihinkään ei voisi luottaa ja mikään ei toimisi. Miksi sinä koet etuoikeutenasi torpata muiden työn ja aikataulut myöhästelyllä? Akuisuuteen kuuluu aikataulut ja niiden noudattaminen. Ärsyttää tuo asenne jota te vapaamatkustajat viljelette. Et saa anteeksi. Ja kyllä kommentti oli sinulle tarkoitettu, ei ap:lle.

Elätte kuin heinäsirkat, vailla huolta huomisesta ja kun se huominen tulee, itkette yhteiskunnan kyvyttömyyttä hoitaa kansalaisiaan.

kaikki vain samaan muottiin. onneksi kaikki eivät ole soveltuneet ja meillä on ollut ja on runoilijoita, taiteilijoita, joiden luovuutta ei ole päästy tappamaan. Enkä minä usko, että he olisivat edes kyenneet valitsemaan elämän ja aikataulut ja kalenterit. Ehkä ei kuitenkaan kannattaisi jakaa ehdottomuuksia; tulee ihan natsit mieleen.

Mites nuo taiteilijat liittyvät hein työnhakuun? Taiteilijoiden elämä on hyvinkin kurinalaista. Kustannussopimuksista, aikatauluista ym. on pidettävä kiinni. Taiteijat saavat apurahoja ja tukia mutta he myös tekevät niiden eteen jotain. Mitäs sinä teet tukiesi eteen? Et viitsi edes töitä hakea. Muutoinkin vertauksesi oli typerä ja tekosyitä hakeva. Vastaa itse omista teoistasi... tai oikeastaan tekemättömyydestäsi. Liian helpoksi yhteiskunta tekee työkykyisen ihmisen loisimisen.

Mites nuo taiteilijat liittyvät hein työnhakuun? Taiteilijoiden elämä on hyvinkin kurinalaista. Kustannussopimuksista, aikatauluista ym. on pidettävä kiinni. Taiteijat saavat apurahoja ja tukia mutta he myös tekevät niiden eteen jotain. Mitäs sinä teet tukiesi eteen? Et viitsi edes töitä hakea. Muutoinkin vertauksesi oli typerä ja tekosyitä hakeva. Vastaa itse omista teoistasi... tai oikeastaan tekemättömyydestäsi. Liian helpoksi yhteiskunta tekee työkykyisen ihmisen loisimisen.

Onnistuin saamaan selville ongelmiesi syyn; he tulivat ihan itse tänne raivoamaan, ehkä sinullakin on tällainen kotinatsi siellä? Nämä raivottaret voisivat hakeutua hoitoon kaikkein ensimmäiseksi.

Viimeksi muokattu:
Normipaineesta: Liittämättä seuraavaa ap:n tapaukseen…
Olen huhhin kanssa samaa mieltä.
Yhtä mieltä, yksi ajattelutapa.
* Sosiologinen normi, yhteisön jäseniä ohjaava vuorovaikutuksen muoto, sosiologian käsite.

Aika outoa on, jos työtön myöhästyy työhaastattelusta!
Esimerkki lienee normaalille suomalaiselle ja varsinkin normi-ihmiselle outoa. Ok.
* Ihmisiä, jotka elävät tai työskentelevät ADHD:n lähipiirissä, on arviolta 1-2 miljoonaa. Useat törmäykset lähiympäristön kanssa ovat vältettävissä, jos tiedetään, mistä on kyse.

Saamattoman kuvan se antaa ihmisestä, eikä saamattomuus ole lääketieteellinen termi, vai?
Huomionarvoista onkin se kuva (vrt. diagnoosi). Epäoleellista on se minkä kuvan se 'antaa' ihmiselle ja oleellista se minkä kuvan ihminen 'saa' siitä, ts. muodostaa itselleen.

Lääketieteellisiä termejä eivät ole myöskään: aktiivisuus, tarkkaavaisuus, keskittyminen, käyttäytyminen tai häiriö. Niillä kuitenkin määritellään lääketieteellisiä termejä AD/HD, ADD, aiemmin MBD jne.
Käyttökelpoisia ovat siis tavallisten ihmisten tavalliset käsitteet MYÖS 'tyhmä, laiska ja saamaton, joskin 'oudolla' tavalla

* ADHD ei ole tyhmä tai laiska. Hän on yhtä älykäs kuin kuka tahansa muukin, kun löytää oikean tavan oppia ja toimia.

* MIKÄ ON ADHD?
(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

* Mitä ovat nämä ihmiset, jotka ovat luovia, toimeliaita, päämääräänsä intohimoisesti tähtääviä, usein yrittäjiä, käteviä käsistään ja silti törmäävät sosiaalisissa suhteissa, eivät kykene hillitsemään tunneryöppyjään, heiltä jäävät asiat kesken ja tavarat ovat hukassa ja asioita unohtuu. Heidän tarkkaavaisuutensa hypähtää kesken tekemisen täysin toiseen asiaan ja lentelee aivan omia ratojaan. He ovat ADHD:itä.

Lähdekirja: Aikuisten ADHD ja aivojen arvoitus, Anne Lehtokoski, Tammi*

Viimeksi muokattu:
Mites nuo taiteilijat liittyvät hein työnhakuun?
Kirjan, Aikuisten ADHD ja aivojen arvoitus, takakannesta:

LUOVA HENKILÖ
projektitehtävään

Sinulta löytyy seuraavia piirteitä:
• olet valmis siirtymään nopeasti tehtävästä toiseen
• annat ajatustesi lentää uusiin avaruuksiin
• työskentelet täysillä unohtaen ajan kulun
• voit venyttää päivääsi tarpeen mukaan
• tunteesi ovat voimakkaasti mukana työssä
• olet valmis muuttamaan mielipidettäsi hetkessä
• et ole sidottu pitkän tähtäimen suunnitelmiin
• olet parhaimmillasi viime hetken puserruksessa

Tehtävä pitää sisällään paljon liikkumista ja vaihtuvia tilanteita.
Toimit itsenäisesti osana projektia.

Tervetuloa ADHD!

Taiteilijoiden elämä on hyvinkin kurinalaista. Kustannussopimuksista, aikatauluista ym. on pidettävä kiinni.
Taiteen kannalta ei ole oleellista että aikatauluja on, vaan miten niihin asennoituu:
"I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go past." - Douglas Adams**

* Douglas Noël Adams oli brittiläinen kirjailija, joka tunnetaan erityisesti kirjastaan Linnunradan käsikirja liftareille (engl. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy). Teos on noussut kulttimaineeseen etenkin tieteiskirjallisuuden harrastajien keskuudessa. Se on osa Linnunrata-nimistä maailman ainoaa ”viisiosaista trilogiaa”.

Luovuuden tappaja ja näinollen taiteen tekemisen pahin vihollinen on määräaika - normiajattelun pakko:
* Omien sanojensa mukaan hän ”rakasti määräaikoja, koska ne pitivät niin mukavaa ääntä viuhahtaessaan ohi”. - Douglas Adams

Luovuus syntyy joutilaisuudesta ja 'Taklaan Aatamin' asenne on kohdallaan.

Taiteijat saavat apurahoja ja tukia mutta he myös tekevät niiden eteen jotain.
* Adams lähestyy yleisöään huumorin keinoin. Hän on saavuttanut mainetta kirjoissaan esitetyillä filosofisilla pohdinnoilla, kuten ”vastauksella elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen” (joka on ”42”). Hänen muistokseen vietetään vuosittain kansainvälistä pyyhepäivää 25. toukokuuta.

Mitäs sinä teet tukiesi eteen? Et viitsi edes töitä hakea.
* Adams tunnetaan myös Dirk Gently -etsivän luojana. Kirjojen lisäksi hänen tuotantonsa pohjalta on tehty radiokuunnelmia (joskin The Hitchhiker's Guide to the Galaxy on alun perin radiokuunnelma, jonka pohjalta Adams myöhemmin kirjoitti kirjan), LP-levyjä, televisio-ohjelmia sekä elokuva. Adams käsikirjoitti myös joitakin televisiosarjoja kuten Dr. Whota ja Monty Pythonin Lentävää Sirkusta.

Muutoinkin vertauksesi oli typerä ja tekosyitä hakeva. Vastaa itse omista teoistasi... tai oikeastaan tekemättömyydestäsi.
Verrataan mitä verrataan kunhan ei mennä mahdottomuuksiin?:
* Douglas Adamsin intohimona oli eläintensuojelu, ja hän muun muassa kierteli maailmaa tekemässä radio-ohjelmia harvinaisista eläimistä. Hän oli tietokoneharrastaja ja audiofiili.

Hän oli niin kyvytön noudattamaan kustantajiensa asettamia aikatauluja, että siitä tuli kaskujen aihe.

Liian helpoksi yhteiskunta tekee työkykyisen ihmisen loisimisen.
Työkykyinen ihminen tekee mielellään työtä, koska ihminen tarvitsee työtä ja siksi haluaa tehdä työtä. Normaali ihminen tekee normitöitä - normien mukaan 'oikeita töitä', ts. kukin tekee niitä töitä mitä osaa. Jos jotkut tekevät mitä haluavat, niin mitä se on? Jos ei tee normin mukaan, niin väärin tehty? Väärin sammutettu, sanoi työpaikalta myöhästynyt palopäällikkö!

Mitä tulee loisimiseen on asia materiaalisia 'oikeita töitä' arvostavien kannalta hieman yleisnolo.
Taiteilijan työtä ei näemmä arvosteta. Jonkinlainen trendi vaikuttaa yhä olevan ettei esim. immateriaalisen työn tekijän tekijänoikeuksia haluta kunnioittaa, vaan mielellään jätettäisiin teostomaksut ja grameks-taksat maksamatta.
Ja jopa mieluiten - härskisti - käytettäisiin toisen tekemän työn tulos eli hyötyarvo, ihan vapaasti miten tahansa - siihen käyttöön mihin itse mieli tekisi, siis hyötyä tämän tekemän työn avulla = loisia taiteilijan kustannuksella.

Niinkin naurettavia äärimmäisyyksiä yritetään ajaa läpihuutojuttuina, että joitakin senttejä ei tarvitsisi koskaan maksaa mistään teoksesta, joilla kuitenkin edelleen esim. immateriaalisen viihdeohjeman tuottajana pystytään tienaamaan miljoonia enemmän, vain siksi että (lue: loisena) voitaisiin kootaan ohjelman osat alihankkijoilta vastikkeetta - ILMAISEKSI!

Lähde: Wikipedia*

Viimeksi muokattu:
Mietipä mitä maailma olisi, jos kaikki elisivät laillasi.
Entisen kansakoulun opettajan suusta usein kuultu jossittelu:
¿'jos kaikki - eläisivät laillasi', ?olisiko taiteilijoita, ?viihdetaidetta, ?viihtyvyyttä…
Jos nyt sitten - jos vaikka vain ikäänkuin jonkun mieliksi - hetki maailman normeja mietitään…

* Kungfutselaisuus on yhä suosittu elämänkäsitys, ja sillä on noin 198 miljoonaa kannattajaa, joista 6–8 miljoonaa Kiinan ulkopuolella.

Mihinkään ei voisi luottaa ja mikään ei toimisi.
* Kungfutsen mukaan oikeamielisyys on oikeaa menettelyä kaikissa tilanteissa. Sen vastakohtana on hyödyn tavoittelu.

Miksi sinä koet etuoikeutenasi torpata muiden työn ja aikataulut myöhästelyllä?
* Kungfutselaisuus samaistetaan yleensä uskontoon, mutta Kungfutse perusti sen ihmisten kunnioittamista ja huomioon ottamista opettavaksi opiksi. Inhimillisyys ja vastavuoroisuus ovat kungfutselaisuuden tärkeimmät opetukset. Kungfutselaisuuden ihanteena on ns. jalo ihminen, joka ilmentää moraalisia hyveitä kaikissa toimissaan.

Akuisuuteen kuuluu aikataulut ja niiden noudattaminen.
Aikuisten maailmassa aikuisten oikeasti - saksalainen täsmällisyys, suomalainen luterilaisuus, seitsemän kääpiön slogan: 'Ahkeruus on ilomme!', eivät edusta koko maailmaa:
* Jalot ihmiset ymmärtävät, mitä oikeamielisyys on, kun taas ns. pienet ihmiset ymmärtävät vain hyödyn. Sen vuoksi on tavoiteltavaa valistua jaloksi ihmiseksi luonteenjalostuksen avulla.

Ärsyttää tuo asenne jota te vapaamatkustajat viljelette. Et saa anteeksi.
En pyydä enkä halua saada anteeksi olemassaoloani. Olen RÖYHKEÄSTI olemassa sellaisena kuin RÖYHKEÄNÄ olen, kelpaa taikka ei. Valinta on vapaa ja vapaamatkustajilla olkoon vapaamatkustajan asenne, ei ole minulle häiriöksi. Luotan ihmisenä ihmisen aitouteen ja tähän saakka suomalaisilla on mennyt hyvin, ellei 'liiankin hyvin ihan kaikkine mahdollisine vapaamatkustajineenkin'.

Otahan vastuu itsestäsi ja muuta ärsytystilanne!
Jos et halua olla ärsyyntymättä tai pysty muutamaan toisia ärsyttämättömiksi - otahan vastuu itsestäsi!
Ota vastuu omasta käyttäytymisestäsi, tai jätä vastuusi kantamatta sysäämällä se muille!
Sinullahan on vapaat oikeutesi! Voit tietysti ärsyyntyä vapaasti, vaikka minunkin puolestani!

Ja kyllä kommentti oli sinulle tarkoitettu, ei ap:lle.
Mutta mikä oli kommentin tarkoitus?

Elätte kuin heinäsirkat, vailla huolta huomisesta ja kun se huominen tulee, itkette yhteiskunnan kyvyttömyyttä hoitaa kansalaisiaan.
* Kungfutsen mukaan elämän korkein päämäärä on elää sovussa maailmanjärjestyksen (tao) kanssa. Tähän pyritään hyveellisellä elämällä. Kungfutselaisuuden käsityksen mukaan ihmiset pystyvät toteuttamaan ihmisyytensä parhaita puolia vain muiden ihmisten keskuudessa.

Lähde: Wikipedia*

Viimeksi muokattu:
Looginen ja "hei" sama henkilö? Tai ei kai. Hei tuntuu olevan vain nuori, naivi ja laiska. Looginen taasen umpikahjo. Joku kuitenkin osui ja upposi kun noin provosoiduit vaahtoamaan ja googlettamaan.

Te juurikin olette ihmisiä, jotka nauratte näille jossitteluille, mutta kun omaa laiskuuttanne hätä tulee käteen, niin olette vinkuen ja parkuen pyytämässä avustuksia. Onneksi tukia pienennetään ja rajataan jatkuvasti, paitsi harmi niille joille se todella kuuluisi ja joidenka osuuden tekin/sinäkin viette.

Looginen ja "hei" sama henkilö? Tai ei kai. Hei tuntuu olevan vain nuori, naivi ja laiska. Looginen taasen umpikahjo. Joku kuitenkin osui ja upposi kun noin provosoiduit vaahtoamaan ja googlettamaan.

Te juurikin olette ihmisiä, jotka nauratte näille jossitteluille, mutta kun omaa laiskuuttanne hätä tulee käteen, niin olette vinkuen ja parkuen pyytämässä avustuksia. Onneksi tukia pienennetään ja rajataan jatkuvasti, paitsi harmi niille joille se todella kuuluisi ja joidenka osuuden tekin/sinäkin viette.
Juu oikein jossiteltu.
Mutta samojen väärien henkiöiden väärässä iässä väärin hätiköity laiskottelu ja väärillä pyynnöillä jatkuvasti väärin rajattu väärällä vinkunalla viety oikein todellinen vääryys ja väärä harmi jne. jne.

Viimeksi muokattu:
Ei kannata lookisen kaa kirjoitella. Sen päässä ei ole mitään omaa. Idiootti.Pelkkiä rivin lainauksia ja niihin googletettuja "vastauksia". Luulis sen menevän muualle ku on ei toivottu seuraa.

Onneksi ei tarvitse olla toivottua seuraa, vaikka ei sitä oikein ymmärräkään mitä täällä tarkoittaa oikea seura. Onneksi kuitenkin mielipiteet ovat omia ja se riittää.

Minun mieheni vanhemmat olivat molemmat alkoholisteja. Mihinkään ei koskaan ollut varaa, koska kaikki rahat meni viinaan. Kukaan ei odottanut kotona, ei laittanut ruokaa, ei välittänyt tuliko lapset ajoissa kotiin vai tulivatko kotiin ylipäänsä. Mieheni karkasi joskus kotoa, vanhemmat eivät edes huomanneet. Teininä ajautui rikollisille teille, koska se oli ainoa tapa saada yhtään mitään. Siis joskus jopa ruokaa sai vain varastamalla kun ei sitä kotona ollut. Mieheni pikkuveli taas ajautui huumeiden käyttäjäksi.

Aikuisena mieheni veli on päässyt irti huumeista ja kouluttanut itsensä sosiaalialalle voidakseen auttaa samassa tilanteessa olevia. Oma mieheni kouluttautui myös, hankki itseään kiinnostavana ammatin. Hän halusi olla täysin erilainen kuin vanhempansa. Itse olen suht tavallisesta perheestä, sellaisesta jollaisen mieheni nyt haluaa. Ei se, että tulee huonoista oloista tarkoita että sinne tarvitsisi jäädä, miehelläni se on pikemminkin toiminut kannustimena kohti parempaa tulevaisuutta. Hänellä on ollut ongelmia tiellään, mm. ADHD luultavasti johtuen siitä että hänen äitinsä joi ja poltti tupakkaa raskausaikana. Mutta onneksi hän ei jäänyt itkemään surkeaa kohtaloaan ja ajautunut itse esim. alkoholistiksi, vaan taisteli tiensä ongelmista huolimatta ihan ns. normaalielämään perusarkineen kaikkineen.

Ei elämä ole ruusuilla tanssia kenellekään. Paljon on huonoista oloista tulleita aikuisia, osa on saanut elämänsä järjestykseen ja osa ei. Loppujen lopuksi se pitää löytää itsestään se halu muuttua, halu saavuttaa jotain. Ihan vain siksi, että itse ansaitsee sen.

Ei sitä vastuutakaan oteta siksi että joku käskee, vaan se pitää haluta itse ottaa. Nyt kun vihdoin siihen on mahdollisuus. Nimenomaan siis se vastuu omasta itsestä. Ajattele niin, että vihdoin sinä saat itse päättää, itse tehdä mitä haluat, itse luoda tulevaisuutesi. Se, että koet vastuuta vanhemmistasi ei ole mitenkään epänormaalia, niin miehenikin tekee. Mutta hän kuitenkin asettaa oman elämänsä etusijalle, ei niin että hänen tehtävänsä olisi järjestää vanhempiensa elämä. He ovat tehneet oman valintansa, mieheni tekee omansa.

Hänellä on ollut ongelmia tiellään, mm. ADHD luultavasti johtuen siitä että hänen äitinsä joi ja poltti tupakkaa raskausaikana.
Näillä asioilla on keskinäinen yhteys, mutta tähän suuntaan se on tilastollinen korrelaatio. Kahden muuttujan riippuvuussuhde toisiinsa nähden eli todennäköisyys niiden esiintymisestä yhdessä.
Juominen tai tupakointi ei kuitenkaan aiheuta ADHD:ta, se on perinnöllinen ominaisuus. Tunnetaan seitsemän tähän vaikuttavaa geeniä.

Toiseen suuntaan se voi olla kausaalinen syy-yhteys eli syy/seuraus -suhde, ts. ADHD aiheuttaa tarvetta näiden nautintoaineiden käytölle. Sekä nikotiini että pieni määrä alkoholia nostaa dopamiinin, aivojen välittäjäaineen, nk. mielihyvähormonin pitoisuutta aivoissa lähemmäs normaaliksi katsottavaa tasoa. Tästä syystä niitä käytetään spontaanisti lääkkeenä ja oireiden itsehoitona, vaikkei henkilö olisi lainkaan tietoinen ADHD:staan. Tämä näkyy tutkimuksissa jälleen tilastollisina korrelaatioina: Tupakointi on seitsemän kertaa yleisempää kuin verrokkiryhmässä ja jonkinasteista alkoholin ongelmakäyttöä kehittyy n. joka viidennelle.

Vanhempien esim. äidin tupakointi ja juominen voi näin olla osittain ja välillisesti ADHD:n seurausta ja äidin (ja/tai isän) ominaisuus on periytynyt miehellesi ja myös tämän veljelle.

Mieheni pikkuveli taas ajautui huumeiden käyttäjäksi.
Kun ominaisuuteen liittyy tämänkaltainen taipumus itselääkintään on tietyt päihteet ja huumet, kuten amfetamiini, aivan kuin tehty juuri siihen tarkoitukseen ja niille siten valmis sosiaalinen tilaus. Lääketieteellisesti tehokkain lääkärin määräämä lääkehoito onkin nimenomaan amfetamiini.

Jos tämän itsehoidon vaikuttavuutta ei tiedosta ja parasta annostelua ei ymmärrä, se karkaa helposti hallinnasta, mutta ylikäytöstä ei saa enää hyötyjä vaan enemmän haittoja.

Viimeksi muokattu:
Ei sitä vastuutakaan oteta siksi että joku käskee, vaan se pitää haluta itse ottaa.

Tässä tilanteessa vastuu määritellään kuitenkin niin, että elämä pitää saada väännettyä keskiluokkaiseen kuntoon. En pidä sitä yksinkertaisesti mahdollisena. Saatan päästä joskus tuohonkin, mutta se vie kauan aikaa.

Se loukkaa, että minun yrittämistäni mitätöidään, koska kuitenkin kovasti yritän. Etsiköön uuden miehen, joka kelpaa sellaisena kuin on. Minä en kelpaa.

Viimeksi muokattu:
Tässä tilanteessa vastuu määritellään kuitenkin niin, että elämä pitää saada väännettyä keskiluokkaiseen kuntoon.
Sitä arvelinkin. Tiheä on tietty tavallinen tunnelma ja normipaine lähes käsinkosketeltava.
Tätä jaksan ihmetellä. Normaalijakauman keskinkertaisuus keskivertona. Mikään muu ei sitten jatkoon käykään - ei sitten niin millään.

En pidä sitä yksinkertaisesti mahdollisena.
ADHD kuolee pystyyn normielämän ikävystyttävässä ilmapiirissä, siinä kisassa ei voi pärjätä.
Se ja vain sekö on tarjolla? Vaikka voisit tarjota toiselle keskiverrosta huomattavasti poikkeavaa elämää. Se voi olla sitä mitä ehkä pelätään, jotenkin huonompaa elämää - mutta - se voi yhtä hyvin olla jotenkin parempaa elämää - mutta - sekään ei kelpaa??? Ei käy, muuten kävis, mutta kun ei käy???

Saatan päästä joskus tuohonkin, mutta se vie kauan aikaa.
Mitä tavoiteltavaa keskiluokkaisissa arvoissa on? Kiinnostaako itseäsi sellainen?
Eikö se ole vähän niinkuin keski-iän saavuttaminen - kaikkea tavallista jo on, mutta vielä odotetaan ehkäpä eläkeikää - jospa sitten olisi aikaa toteuttaa jonkin erikoisempi unelma - jos enää jaksaa…

Se loukkaa, että minun yrittämistäni mitätöidään, koska kuitenkin kovasti yritän.
On tehtävä tavallisia asioita tavalliseen tapaan - mahdollisimman normaalisti. Erilaisuutta ei vain siedetä. Jos ehkä hieman huonommin saa mennä, mutta tavallista parempi ei yleensä saa olla, ei ainakaan jos ei ole sen lisäksi huomattavan normaali. Kateus nostaa päätään, missään ei saa oikaista tai päästä helpommalla kuin toiset, ei koskaan, sitä lupaa ei heru millään perusteella. Kaveria ei auteta. Se olisi jo toisten hyväksikäyttöä - paatunutta rikollisuutta.
Surullista, anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä he tekevät!
Älä kuitenkaan suostu heidän nujerrettavakseen!

Viimeksi muokattu:
Hei! Haluan sanoa muutaman sanan. Alkoholistien ylitunnolliset lapset sairastuvat yleensä huomaamattaan masennukseen. Koska vuosi vuodelta kertyy patoutumia, niin jotkut oireilevat voimakkaasti murrosiässä ja saavat silloin apua, mutta on paljon minun kaltaisiani, jotka pitävät kaiken sisällään ja lopulta asiat patoutuvat niin paljon, että on kaikki katastrofin ainekset käsillä. Tällöin on vaarana itsemurha, ajautuminen päihteiden käyttäjäksi, itsetuhoinen käytös tms.

Itselläni kävi niin, että olin tietämättäni masentunut. Esikoisen synnyttyä sairastin synnytyksen jälkeistä masennusta, mutta se pohjasyy (lapsuuden turvattomuuden tunne) oli yhä käsittelemättä. Rahaa ei ollut pitkäkestoiseen terapiaan, mutta muutama käynti psykiatrilla käynnisty haluni muuttua. Aloin itse lukea psykologiaa, katsoin tv:stä kaiken asiaan liittyvän ja hain tietoisesti hyvää mieltä musiikista, lukemisesta, luonnossa liikkumisesta yms. Minulla siis masennus ei estänyt minua toimimasta eli en koskaan ollut niin syvällä masennuksessa, että olisin ollut toimintakyvytön.

Vaikka puolisosi olisi ns. tavallisen lapsuuden kokenut ihminen, niin kenekään lapsuus ei ole täydellinen. Hän ei ole saanut koulutusta psykoterapiaan, joten et voi olettaa, että puoliso aina automaattisesti ymmärtää ja tukee sinua. Kuka tukee ja ymmärtää häntä, kun hän sitä kaipaa? Parisuhteessa on rasitteita ja jännitteitä muutenkin, joten sinun pitäisi hoitaa itsesi kuntoon alan ammattilaisen kanssa. Tietenkin parasta olisi, jos osa terapiasta olisi pariterapiaa, jolloin saisitte "työkaluja" ongelmatilanteiden ratkaisuun.

joten sinun pitäisi hoitaa itsesi kuntoon alan ammattilaisen kanssa.

Alan ammattilaiset ovat saaneet tuntemaan oloni vain surkeammaksi. Minulla menee ihan jees, kun elämässä on tekemistä ja se soljuu eteenpäin omalla painollaan, mutta jos alan ratkoa ongelmia, kaikki voimani loppuvat ja itsetuhoisuus iskee. Alan ammattilaiset tekevät minusta ainoastaan uhrin, joka lakkaa yrittämästä ja alistuu kohtaloonsa.

No, oli miten oli, niin tämä suhde on loppu. En jaksa taistella oikeudestani olla sitä mitä olen.

Viimeksi muokattu:
Alan ammattilaiset ovat saaneet tuntemaan oloni vain surkeammaksi. Minulla menee ihan jees, kun elämässä on tekemistä ja se soljuu eteenpäin omalla painollaan, mutta jos alan ratkoa ongelmia, kaikki voimani loppuvat ja itsetuhoisuus iskee. Alan ammattilaiset tekevät minusta ainoastaan uhrin, joka lakkaa yrittämästä ja alistuu kohtaloonsa.

No, oli miten oli, niin tämä suhde on loppu. En jaksa taistella oikeudestani olla sitä mitä olen.

Älä nyt kuitenkaan hyppää taas uuteen suhteeseen huomataksesi, että et taaskaan jaksanut. Ne ihmiset eivät ansaitse hylkäystä.

Viimeksi muokattu:
Älä nyt kuitenkaan hyppää taas uuteen suhteeseen huomataksesi, että et taaskaan jaksanut. Ne ihmiset eivät ansaitse hylkäystä.

En ole suhdehyppijä. Enkä minä hylkää, vaan minut on hylätty. Ei suhdetta voi elää niin, että asettaa kumppanille ehtoja, jotka hänen tulee täyttää ennen kuin suostuu edes kommunikointiin. Jos johonkin ryhtyy, on hyväksyttävä koko paketti kaikkinensa.

On raskasta elää jo pelkästä tietoisuudesta, että kumppanin mielestä pitäisi muuttua.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä