"Huonoa" kohtelua synnytyksen jälkeen vuodeosastolla

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Tästä aiheesta on ollut paljon ketjuja ja jälleen kerran totean että en ole koskaan tuntenut oloani niin nöyryytetyksi kuin lapsivuodeosastolla. Synnytys oli hyvä ja kätilö ihana, seuraavat päivät yhtä helvettiä, kiitos koks:n. Jos synnyttäisin uudemman kerran ja kaikki olisi hyvin, synnyttäisin polikliinisesti.

Taa
Voin sanoa, että TAYS ei kyllä kanna pisteitä kotiin. Tiuskimista useemman ihmisen taholta, eikä kukaan oikeen osannut/jaksanut/viitsinyt/halunnut vastata tuoreen äidin typeriin(?) kysymyksiin. Kiitokset kuitenkin sille hoitajalle, joka meidät kotiutti. Harmi, etten muista enää nimeä. Todella symppis ja vastaili mieltä painaneisiin kysymyksiin.

hölmö mamma
näitä lueskeltuani tuli mieleen... onko normaali käytäntö että potilas vaihtaa itse omat veriset lakanansa? näin mä ainakin luulin esikoisen kanssa kun ei kukaan niihin verilammikoihin kajonnut ja sitten sattui käytävältä silmään puhtaiden lakanoiden kaappi. samoin mulla on lapset olleet aina suihkuhuoneessakin mukana (nukkumaas ), en ole tajunnut että kansliaan voisi viedä siksi aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hölmö mamma:
näitä lueskeltuani tuli mieleen... onko normaali käytäntö että potilas vaihtaa itse omat veriset lakanansa? näin mä ainakin luulin esikoisen kanssa kun ei kukaan niihin verilammikoihin kajonnut ja sitten sattui käytävältä silmään puhtaiden lakanoiden kaappi. samoin mulla on lapset olleet aina suihkuhuoneessakin mukana (nukkumaas ), en ole tajunnut että kansliaan voisi viedä siksi aikaa.
Mie en ite vaihtanu lakanoita, eikä sen puoleen sille ollut tarvettakaan, mutta käytävällä oli puhtaiden vaatteiden kaappi mistä haettiin itselle vaatteet, vauvalle vaatteet, pyyhkeet, jos halusi lisätyynyjä tms. ja oli siellä lakanoitakin. VArmaan olisin ite vaihanu jos olisi umpiveriset lakanat olleet

hölmö mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Mie en ite vaihtanu lakanoita, eikä sen puoleen sille ollut tarvettakaan, mutta käytävällä oli puhtaiden vaatteiden kaappi mistä haettiin itselle vaatteet, vauvalle vaatteet, pyyhkeet, jos halusi lisätyynyjä tms. ja oli siellä lakanoitakin. VArmaan olisin ite vaihanu jos olisi umpiveriset lakanat olleet
:D

no, ehkä mä sitten olin vaan reipas ja omatoiminen enkä törkeä ja ajattelematon. hyvä niin. aina kun noista sairaaloiden käytännöistä ei maallikko tiedä eikä kaikkea uskalla/kehtaa/ehdi kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja annahalinen:
Tästä aiheesta on ollut paljon ketjuja ja jälleen kerran totean että en ole koskaan tuntenut oloani niin nöyryytetyksi kuin lapsivuodeosastolla. Synnytys oli hyvä ja kätilö ihana, seuraavat päivät yhtä helvettiä, kiitos koks:n. Jos synnyttäisin uudemman kerran ja kaikki olisi hyvin, synnyttäisin polikliinisesti.
Samaa sanoisin. Mun äiti sanoi ennen, että olet siellä niin pitkään kun vaan saat olla, tulee ruoka valmiina ja blaablaa.
Pakkohan siellä on ollut pari yötä viettää, mutta vihaan siellä oloa.
Vauva on ihana, oma olo vähän tööt, haluaisi löhötä omassa sängyssä, oman kodin rauhassa, mutta siellä on ensin tuskailtava :/
Kerta kerralta kammoan sinne menoa aina vaan enemmän :(

Mulla oli tosi mukavaa kohtelu synnärillä.
Tyhmiinkin kysymyksiin vastattiin asiantuntevasti,apua sai aina kun tarvitsi,tulivat monesti kysymäänkin et tarviiko apua.
Vauva oli eka yön vauvalassa et sain univelkoja pois,toivat vaan tissille yöllä.

Ei mitään valittamista.Kätilötkin oli tosi mukavia,niitäkin ehdin salissa nähdä 3 vuoronvaihdon verran,kuten myös 3 lastenlääkäriä :D

jep
Kylläpä tuli paljonkin samantapaisia juttuja mieleen omalta lapsivuodeosasto ajoilta.. Mutta en ole osannut ottaa niistä nokkiini koska väliin mahtui niitä tosi mukaviakin hoitsuja, jotka sitten mm. vaihtoivat ne veriset lakanatkin pyytämättä ettei itse tarvinnut (istukkaongelma synnytyksessä ja vuoto siksi runsaampaa). Vaikka olinkin ensisynnyttäjä ja hormooneista aikas pihalla ja herkkänä, osasin kyllä vaatia kaiken tarvittavan. Jos joku ei neuvonut, kysyin seuraavana vuorossa olleelta. Olin sairaalassa 6 päivää, koska vauva oli 3 vrk valvontaosastolla.
Tympein joukko sairaalassa olivat ehdottomasti LASTENLÄÄKÄRIT. Laittoivat pojan milloin mihinkin tutkimuksiin eikä mulle kerrottu mitään, hoitaja vain tuli meitä hakemaan milloin aivojen ultraääneen tai verikokeisiin tms. Mitään vikaa ei (onneksi) löytynyt. Tai löytyi yksi, jota sitten viimeisenä päivänä tutkittiin kun vaatimalla vaadin (otettiin ylimääräinen verikoe). Noh, tätä tutkimustulosta ei sitten meille kerrottu vaan kotiutettiin. Hoitaja parin päivän päästä soitti ja kysyi, tiedämmekö että meidän on tultava sairaalan takaisin seuraavana päivän lisäkokeisiin, kun niissä minun vaatimissani kokeissa oli häikkää. Empä tiennyt. Oltiin sitten päivä sairaalassa ja lääkäri vaan totesi kaikkien tutkimusten jälkeen että jos arvot eivät nyt ole kohdallaan, otetaan lapsi osastolle arviolta 6 kk ajaksi. Minä itkua tihrustaen lähden pojan kanssa kotiin, soittavat sitten perään kun tulokset valmiit seuraavana päivänä että tullaanko takas. Tulokset olivat vähän siltä ja väliltä ja edellisenä päivänä sanottiin että jos niin käy, ottavat sisään. Puhelimessa lääkäri sitten arpoi, mitä tehdään ja totesi että kaikki kunnossa, ei edes kontrolloida. Jäi tosi epävarma olo. Sain onneksi neuvolantädin puhuttua ympäri ja kontrollikokeet otettiin muutaman viikon päästä (eivät meinanneet tk:ssa osata ottaa niin pieneltä verikoetta, pähkäsivät niin kauan että piti sitten mennä seuraavaana päivänä mennä uudestaan.....) Huokaus. Onneksi kontrolli oli ok. Tosi ammattimaista toimintaa.

Mulla eka synnytys oli vaikea (osittain kokemattoman kätilön syytä), mutta synnärillä olivat todella mukavia ja kaikki sujui hyvin. Seuraavat synnytykset eri sairaalassa, ja synnytykset menivät ihan ok, kuten myös osastolla. Jotkut olivat vähän tympeitä osastolla, mutta en mä jaksanut välittää. Viimeisessä synnytyksessä tosin huoneeseen tuli miespuolinen opiskelija ilman että multa tai mieheltä kysyttiin, puoli tuntia myöhemmin sanottiin "että ei kai haittaa...". No mitä sitten enää kun on jo ollut toisen edessä puoli tuntia levällään. Tein valituksen 3 kk myöhemmin, ei ole vielä kuulunut mitään...

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Yhdellä kätilöllä oli selvä asenneongelma! Juttelin asiasta heti tuoreeltaan osastonhoitajalle. Tli itselle "kevyempi olo" eikä jäänyt kaivelemaan. samalla myös oh sanoi olevansa tyytyväinen palautteesta, he kun olivat jo harkinneet kyseisen henkilön sijaisuuksien lopettamista.
Kannattaa aina aukaista se suu eikä jättää asioita hautumaan..
Minua kyllä olisi jäänyt kaivelemaan se, että joku esimies puhuu ulkopuoliselle alaisensa työsuhteen laadusta ja jatkomahdollisuuksista. Nämä asiat eivät kuulu potilaille ja niiden levitteleminen heille kertoo kyllä aika karua kieltä esimiestaidoista.

Saako potilaiden asiatkin sitten kertoa kylillä, jos työntekijöiden saa?

kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä muistelen lämmöllä synnytyksen jälkeistä aikaa sairaalassa. Hoitajat olivat ihania, sain paljon apua imetyksessä. Aina sai kysyä tyhmiäkin kysymyksiä jos jokin asia askarrutti mieltä. Hoitajat vaihtoivat vauvalle vaipat, ja hoitivat vauvaa suihkussa käynnin ja ruokailujen ajan.

Ainoa asia, mikä jäi harmittamaan oli kotiutumispäivänä, kun kätilön kanssa kerrattiin synnytyksenkulku. Keskustelussa ei ollut mukana kätilöä, joka synnytyksen hoiti. Oli jotenkin tyhmää kerrata synnytystä kätilön kanssa, joka luki kaiken papereista.
Esim. kun synnytyksen lopulla olin jo niin puhki, etten jaksanut enää kunnolla ponnistaa, niin hoitajan oli pakko painaa vatsaani, että vauva saatiin pihalle. Tästä olisin halunnut kätilöni kanssa puhua.
Kas kun meillä kätilöilläkin on joskus vapaapäivä :) Ainakin meidän talossa on tapana, että jos kyseessä on ollut "normaali" synnytys, hoitava kätilö ei käy äitiä jututtamassa ellei äiti erityisesti sitä toivo. Jos kyseessä jollain lailla erikoinen/vaikea synnytys, hoitanut klö mahdollisuuksien mukaan käy äidin jututtamassa, mutta vapaapäiviltä ei kyllä kukaan keskustelemaan tule!

Ja osastolla esim. tuo lakanoiden vaihto...synnyttäneet äidithän ei meillä ole "potilaita" vaan asiakkaita ja yleensä hyvävointisia ja omatoimisuuteen kannustetaan, eli jos pääsee liikkeelle, niin äidin oletetaan vaihtavan lakanat itse! Sektion jälkeen tai vuodepotilaana tilanne tietenkin toinen.

Itse olen vielä nuori ja tosi innostunut ammatistani ja "palvelualtis". Samaa ei voi kaikista kollegoista sanoa, mutta ainakin meidän talossa kyllä asioihin puututaan, jos perheeltä tulee palautetta huonosta/epäasiallisesta kohtelusta. Eli kannattaa noista epäkohdista mainita. Varmaan useimmilla osastoilla on ainakin palautelaatikko, jonne voi jättää viestiä. Tai ottaa yhteyttä osastonhoitajaan/ylihoitajaan ja ehkäpä jopa potilasasiamieheen.

viiden äiti
Mie oon kahesti joensuussa synnyttäny ja erittäin tyytyväinen molempiin kertoihin :)
Minä kolme kertaa ja aivan ihania olleet:) Viimeksi neljäntenä vuorokauteva vesien menosta tehtiin sektio kun alkoi kuume nousta ja kauan olin sairaalassa, omassa huoneessa synnytettyä.
Kaksi muuten synnyttänyt Porvoossa kauan, kauan sitten, sillon oli töykeämpää mutta aikaa tosiaan paljon.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä muistelen lämmöllä synnytyksen jälkeistä aikaa sairaalassa. Hoitajat olivat ihania, sain paljon apua imetyksessä. Aina sai kysyä tyhmiäkin kysymyksiä jos jokin asia askarrutti mieltä. Hoitajat vaihtoivat vauvalle vaipat, ja hoitivat vauvaa suihkussa käynnin ja ruokailujen ajan.

Ainoa asia, mikä jäi harmittamaan oli kotiutumispäivänä, kun kätilön kanssa kerrattiin synnytyksenkulku. Keskustelussa ei ollut mukana kätilöä, joka synnytyksen hoiti. Oli jotenkin tyhmää kerrata synnytystä kätilön kanssa, joka luki kaiken papereista.
Esim. kun synnytyksen lopulla olin jo niin puhki, etten jaksanut enää kunnolla ponnistaa, niin hoitajan oli pakko painaa vatsaani, että vauva saatiin pihalle. Tästä olisin halunnut kätilöni kanssa puhua.
Kas kun meillä kätilöilläkin on joskus vapaapäivä :) Ainakin meidän talossa on tapana, että jos kyseessä on ollut "normaali" synnytys, hoitava kätilö ei käy äitiä jututtamassa ellei äiti erityisesti sitä toivo. Jos kyseessä jollain lailla erikoinen/vaikea synnytys, hoitanut klö mahdollisuuksien mukaan käy äidin jututtamassa, mutta vapaapäiviltä ei kyllä kukaan keskustelemaan tule!

Ja osastolla esim. tuo lakanoiden vaihto...synnyttäneet äidithän ei meillä ole "potilaita" vaan asiakkaita ja yleensä hyvävointisia ja omatoimisuuteen kannustetaan, eli jos pääsee liikkeelle, niin äidin oletetaan vaihtavan lakanat itse! Sektion jälkeen tai vuodepotilaana tilanne tietenkin toinen.

Itse olen vielä nuori ja tosi innostunut ammatistani ja "palvelualtis". Samaa ei voi kaikista kollegoista sanoa, mutta ainakin meidän talossa kyllä asioihin puututaan, jos perheeltä tulee palautetta huonosta/epäasiallisesta kohtelusta. Eli kannattaa noista epäkohdista mainita. Varmaan useimmilla osastoilla on ainakin palautelaatikko, jonne voi jättää viestiä. Tai ottaa yhteyttä osastonhoitajaan/ylihoitajaan ja ehkäpä jopa potilasasiamieheen.
Joo, tiedän kyllä että kätilöilläkin on vapaapäiviä, mutta tämä kätilö oli kyllä sillä hetkellä työpaikallaan (ei synnytyksessä). Ja sairaalassa jossa synnytin, on tapana että synnytyksen hoitanut kätilö kertaa synnytyksen äidin kanssa.

Siiri78
Kaksi kertaa olen TAYS:ssa synnyttänyt ja mukavaa kohtelua ja hyviä neuvoja on tullut molemmilla kerroilla.

AP, rohkeasti vain vauvan tekoon jos haluatte, ei siellä sairaalassa yleensä toisen lapsen jälkeen tarvitse olla kuin 2 vrk:tta, jos kaikki menee hyvin, joistakin pääsee vieläkin nopeammin pois halutessaan. Kyllä sen ihana vauvan takia kannattaa pari päivää kuunnella vaikka kälkätystä öisin tms=)

minä lähden pohjois-karjalaan
mie sain huonoa kohtelua jo sairaalaan mennessä.mies henkilö jätti mut yksin kävelemään hissiin.oli varmaan joku vahtimestari tyly ja töykeä.
sanoin etten pysty kävelemään että syntyy heti.sanoi vaan tylysti että seuraa opasteita
haloo keskellä yötä yksin.syntyi vauva melkein synnytyshuoneen ovelle.kauhea kokemus

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Yhdellä kätilöllä oli selvä asenneongelma! Juttelin asiasta heti tuoreeltaan osastonhoitajalle. Tli itselle "kevyempi olo" eikä jäänyt kaivelemaan. samalla myös oh sanoi olevansa tyytyväinen palautteesta, he kun olivat jo harkinneet kyseisen henkilön sijaisuuksien lopettamista.
Kannattaa aina aukaista se suu eikä jättää asioita hautumaan..
Minua kyllä olisi jäänyt kaivelemaan se, että joku esimies puhuu ulkopuoliselle alaisensa työsuhteen laadusta ja jatkomahdollisuuksista. Nämä asiat eivät kuulu potilaille ja niiden levitteleminen heille kertoo kyllä aika karua kieltä esimiestaidoista.

Saako potilaiden asiatkin sitten kertoa kylillä, jos työntekijöiden saa?
Ehkä asiaan vaikutti, että olen itse hoitoalalla. En sitä maininnut, mut lukee papereissa. Osastonhoitaja sanoi, että ongelmat ovat tiedossa enkä ole ainoa, joka asiasta valittaa. Ei hän sen enempiä selitellyt, mutta ihan ok musta sanoessaan ettei homma jää vain siihen päivittelyyn.
Olen huomannut, että itse saa vaatia/kieltää/kysyä/valittaa ja täytyykin! Tytöllemme olisi tehty myös yksi kivuliaskin tutkimus, jonka kielsin. Se ei ollut välttämätön mut amanuenssi oli ihmeissään, miten voin kieltää kun kerran lastenlääkäri sen määrää. Ymmärsi kyllä, kun selitin että olen sentään lapsen äiti eikä tkm ole välttämätön.
Jokaisen hoitajan on ihan tervettä olla välillä potilaan ja omaisen asemassa itsekin..

jep
Tuosta vuodevaatteiden vaihtamisesta jne. Jos äitien oletetaan tekevän sen itse, eikö sitä voida ihan suoraan sanoa? En mä tienny et se kuuluu ite hoitaa.. MIksi tämmösistä asioista ei kerrota esim. sairaalan tutustumiskäynnillä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Tuosta vuodevaatteiden vaihtamisesta jne. Jos äitien oletetaan tekevän sen itse, eikö sitä voida ihan suoraan sanoa? En mä tienny et se kuuluu ite hoitaa.. MIksi tämmösistä asioista ei kerrota esim. sairaalan tutustumiskäynnillä tms.
Minulle ainakin se on kerrottu molemmilla kerroilla heti kun olen osastolle mennyt ja näytetty mistä lakanat, omat vaatteet ym saa. Yleensä huoneessa on myös sellainen kapistus kuin potilakansio jossa kerrotaan osaston käytännöistä -se kannattaa lukea ensitöikseen kun sairaalaan joutuu.

iiris
Minuakin on harmittanut se yksin jättäminen synnytyssaliin silloin kun mies ei vielä ole saapunut. Yksin se kivun hallintakin on vaikeampaa.

Olen synnyttänyt kolme kertaa ja viimeisellä kerralla uskalsin laittaa jo hanttiin ja itse sanella milloin sinne sänkyyn selälleni haluan. Eka kerralla kätilö yritti määräillä kulloisenkin asennon vaikka olin varmasti helppo ja nopea synnyttäjä.

Joskus tuntuu, että ovatko nämä nykyäidit ihan onnettomia oma-aloitteisuudessaan. Turhaa valitusta ja napinaa kuului osastolla koko ajan. Tosiaan monet luulivat paikkaa hotelliksi, jossa tarjoilun täytyy pelata.

Monilla tuntuu lisäksi olevan kadoksissa luonteva äitiys alkumetreillä. Arastellaan omaa vauvaa ja joka asiaan halutaan hoitaja mukaan seuraneidiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja annahalinen:
Kuinka sinua nöyryytettiin? :eek: :hug:

No kyllä mä itse vaihdoin ne veriset lakanani, kun henkilökunta vaan tiuskas että lakanat on puhtaat (vaikka siis asia oli ihan toisin).
Mutta toki ois ollut hyvä jos joku oisi ennen sitä kertonut missä se liinavaatekomero on tai että itse ne lakanat kuuluu synnärillä vaihtaa. Vaikka muilla osastoilla potilaat ei itse joudukaan lakanoitaan vaihtamaan.
Mutta kerrasta oppii. Ja sen jälkeen olen omatoimisesti etsiytynyt liinavaatekomerolle :whistle:
Samaisesta sairaalasta jossa synnytin voin kertoa et mieheni jouduttuaan osastolle katkenneen jalan takia, sai kyllä puhtaat lakanat päivittäin. Mutta kukaan ei muistanut antaa hänelle keppejä tai pyörätuolia, joten joutui lähteä yöllä kinkkaamaan vessaan.

Yhteistyössä