Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä muistelen lämmöllä synnytyksen jälkeistä aikaa sairaalassa. Hoitajat olivat ihania, sain paljon apua imetyksessä. Aina sai kysyä tyhmiäkin kysymyksiä jos jokin asia askarrutti mieltä. Hoitajat vaihtoivat vauvalle vaipat, ja hoitivat vauvaa suihkussa käynnin ja ruokailujen ajan.
Ainoa asia, mikä jäi harmittamaan oli kotiutumispäivänä, kun kätilön kanssa kerrattiin synnytyksenkulku. Keskustelussa ei ollut mukana kätilöä, joka synnytyksen hoiti. Oli jotenkin tyhmää kerrata synnytystä kätilön kanssa, joka luki kaiken papereista.
Esim. kun synnytyksen lopulla olin jo niin puhki, etten jaksanut enää kunnolla ponnistaa, niin hoitajan oli pakko painaa vatsaani, että vauva saatiin pihalle. Tästä olisin halunnut kätilöni kanssa puhua.
Kas kun meillä kätilöilläkin on joskus vapaapäivä
Ainakin meidän talossa on tapana, että jos kyseessä on ollut "normaali" synnytys, hoitava kätilö ei käy äitiä jututtamassa ellei äiti erityisesti sitä toivo. Jos kyseessä jollain lailla erikoinen/vaikea synnytys, hoitanut klö mahdollisuuksien mukaan käy äidin jututtamassa, mutta vapaapäiviltä ei kyllä kukaan keskustelemaan tule!
Ja osastolla esim. tuo lakanoiden vaihto...synnyttäneet äidithän ei meillä ole "potilaita" vaan asiakkaita ja yleensä hyvävointisia ja omatoimisuuteen kannustetaan, eli jos pääsee liikkeelle, niin äidin oletetaan vaihtavan lakanat itse! Sektion jälkeen tai vuodepotilaana tilanne tietenkin toinen.
Itse olen vielä nuori ja tosi innostunut ammatistani ja "palvelualtis". Samaa ei voi kaikista kollegoista sanoa, mutta ainakin meidän talossa kyllä asioihin puututaan, jos perheeltä tulee palautetta huonosta/epäasiallisesta kohtelusta. Eli kannattaa noista epäkohdista mainita. Varmaan useimmilla osastoilla on ainakin palautelaatikko, jonne voi jättää viestiä. Tai ottaa yhteyttä osastonhoitajaan/ylihoitajaan ja ehkäpä jopa potilasasiamieheen.