"Huonoa" kohtelua synnytyksen jälkeen vuodeosastolla

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Aika monet luulevat sairaalaa hotelliksi.
juu..aika moni tässäkin ketjussa on varmaan sun kaa samaa mieltä. :whistle: :headwall:
Sen takia tässä todennäköisesti purnataankin kun se karmea totuus siitä ettei se olekaan viiden tähden täyspalveluhotelli selvisi liian myöhään...
:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei varsinaisesti huonoa kohtelua, mutta ärsytti, kun yöllä ei saanut nukkua, kun yöhoitaja suunnilleen huutaen kälkätti huonekavereilleni aina vartin kerrallaan putkeen.
On kieltämättä rasittavaa jos hoitaja ei yhtään ota huomioon että muut tarvitsevat unirauhan. Myös labrahoitajat saattavat tulla yöllä ja räpsäyttää kattovalon päälle, kovalla äänellä huudellen "missä vauva xxx on?"

Keskimmäisen aikaan oli kova helle ja kipupumpun (sektion jälkeen) kanyyli irtosi kämmenselästä yöllä, koska teipit eivät pysyneet minun hikoillessani kuin pieni sika. En tarvinnut kipulääkettä juuri ollenkaan ja olin hirveän väsynyt, ja jouduin hoitajan kanssa keskellä yötä väittelemään pitääkö kutsua lääkäri laittamaan sitä kanyyliä takaisin vai saanko jatkaa unia. Tämä hoitaja oli juuri tällainen "valot päälle ja kailotus alkaa" -tyyppi

vieras
Hgin NKL:lla sain tosi sympaattista kohtelua hoitajilta :)! Huonekaveri vain oli ilkeä. Ikuisesti muistan tuon kolmen lapsen äidin "kannustavan" kommentin esikoisestani: "Tuohan huutaa niin kuin jalopeura. Ei kukaan minun lapsistani ole koskaan noin huutanut". Uskoin raukka häntä! Menin juttelemaan hoitajille ja itkin. Tuntuivat tietävän tapauksen ja kotiuttivat minut päivää normaalia aiemmin.

Porissa synnytykset puolestaan oikein ok. Kohtelu hoitajien taholta myös hyvää ja mukava huonekaverikin molemmilla kerroilla.

Sympatiani teille, joille on osunut huonoja kokemuksia :).

Hgin NKL:lla sain tosi sympaattista kohtelua hoitajilta :)! Huonekaveri vain oli ilkeä. Ikuisesti muistan tuon kolmen lapsen äidin "kannustavan" kommentin esikoisestani: "Tuohan huutaa niin kuin jalopeura. Ei kukaan minun lapsistani ole koskaan noin huutanut". Uskoin raukka häntä! Menin juttelemaan hoitajille ja itkin. Tuntuivat tietävän tapauksen ja kotiuttivat minut päivää normaalia aiemmin.

Porissa synnytykset puolestaan oikein ok. Kohtelu hoitajien taholta myös hyvää ja mukava huonekaverikin molemmilla kerroilla.

Sympatiani teille, joille on osunut huonoja kokemuksia :).

Tuosta tuli mieleen että kakkosen kanssa sattu samaan huoneeseen kuorsaavan lisäksi kova ääninen puhelimeen kailotta ja joka oli hyvin ilmeisesti revenny pahasti. Hyvin kovaäänisesti siinä kailotti miten epäreilua on kun hänen toosa on suurinpiirtein pilalla ja huonekaverit on selvinny joko yhellä tikillä tai ei ollenkaan.. ei kyllä ollu kiva että jollekkii omalle tuttavalleen kertoo montako tikkiä kukin on saanu.

Esikoisen synnytettyäni hoitohenkilökunnasta 90% kohteli minua sairaalassa epäasiallisesti. Tiedä sitten painoiko väsymys päälle, vai olivatko luonteeltaan ilkeitä ihmisiä (väärällä alalla?)Mm Imetysapua en saanut vaikka kolmelta eri hoitsulta pyysin. Lopulta 4. hoitaja alkoi kauhistella kun vauvan paino laskee kun hän ei saa rinnasta maitoa. Ja ihmetteli eikö kukaan ole tarjonnut lisämaitoa. Verisiä lakanoita ei olis kuulemma tarvinnut vaihtaa, kun niissä mitään tahroja ollut (makasin verilammikossa)....
Seuraavissa synnytyksissä olen saanut hyvää kohtelua osastolla. Johtuu varmaan pitkälle siitä että olen ollut ns huomaamaton potilas. Eli en ole painellut soittokelloa vaan tehnyt kaiken itse.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Olisiko vähän asennekysymys? Eivät ne hoitajat siellä ole pelkästään palvellakseen tuoreita äitejä -jos kokee saavansa asiatonta kohtelua niin siitä kannattaa sanoa heti. PKKS:ssa olin esikon aikaan 15vrk ja kuopuksen aikaan 26vrk eikä jäänyt kukaan hoitaja negatiivisena mieleen. Eihän se mitään ruusuilla tanssimista ole kun komplisoituneen sektion jälkeen pitää jaloilleen kammeta vaikkei pysy pystyssä kuin kahden ihmisen tukemana mutta kun se vaan pitää tehdä.. Samoin oli tippaletkut käsissä kun oli iv tippa ja niinpä vain siellä omin nokin lasta hoitelin vaikka olo oli lievästi sanottuna hontelo -kakkapepun pesuun kyllä pyysin apua koska se ei onnistunut. Kysyä saa ja pitää -tilanahtauden takia siellä ei kaikille piisaa yksityis-tai perhehuoneita. Monesti näki että nenä meni ruttuun kun hoitaja sanoi että tuon sitten vauvan syömään muutaman tunnin päästä -olisihan se toki kiva nukkua yöt läpeensä mutta kun ei se ole hoitajien tehtävä niitä vauvoja hoitaa täyspäiväisesti. Jos tämän mallin tahtoo niin sitten kannattaa alkaa vaatia sitä vanhan ajan vauvalamallia. Ja sanonpa vaan että kun aamupalalle hipsin ja toivotin samaan aikaan paikalla olleille huomenta niin pirun monella kulmat kohosi ja selkä kääntyi siihen malliin että "hemmetin kaheli, turpa kiinni..." -hoitohenkilökunta sentään osasi huomenet toivotella... :whistle:
Meillä taas ne ruokavastaavat ja siivoajat olivat tosi yrmeitä. Kerran kysyin saksia lainaksi että olisin poistanut vauvan lelun pakkauksestaan ja se katto mua ko halpaa makkaraa. Lopulta suostui itse leikkaamaan nauhat selitettyäni että kysessä muutama muovinaru eikä mitään epämäärästä roskaa. Osa vanhemmista oli ihan tervehtiväisiä, osa ei halunnut ketään kontaktiin. Ja aina kauhea marmatus ruokatädeiltä kun joku ei alussa osannutkaan palauttaa astioita oikein(osa kärryyn, osa ruokavaunuun ja loput lajiteltuna roskiksiin). mitäs oli niin mutkikas systeemi...Ei siinä ole asenteesta kysymys kun vittuillaan päin naamaa eikä edes opasteta riittävästi vaikka tiedetään että ensimmäinen vauva eikä kaikkea osaa. Hotelli sairaalla ei ole, mutta ei se ole myöskään paikka jossa tarkotus olla ilkeä asiakkaille ja jättää auttamatta edes sillon kun ois aihetta.

sivusta
juu..aika moni tässäkin ketjussa on varmaan sun kaa samaa mieltä. :whistle: :headwall:
Sen takia tässä todennäköisesti purnataankin kun se karmea totuus siitä ettei se olekaan viiden tähden täyspalveluhotelli selvisi liian myöhään...
Minusta näissä kirjoituksissa ei ole nyt kuitenkaan ollut tästä kyse, vaan siitä, että potilaaseen on kohdistettu omaa tympäännystä tai väsymystä. Ei näissä kukaan ole odottanut täysihoitoa - ystävällisyyttä ja normaalia apua voinnin mukaan kaiketi?

v
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Minusta näissä kirjoituksissa ei ole nyt kuitenkaan ollut tästä kyse, vaan siitä, että potilaaseen on kohdistettu omaa tympäännystä tai väsymystä. Ei näissä kukaan ole odottanut täysihoitoa - ystävällisyyttä ja normaalia apua voinnin mukaan kaiketi?

Aivan ja kyllä mun mielestä hoitajan/kätilön työ on asiakaspalvelutyötä ja jotain "palvelua" voi odottaakin.

Joensuussa hoitajien kanssa juttelin aika tavalla, varsinkin vanhemmat hoitajat kertoivat että hyvin monesti tullaan synnytykseen tyylillä "minä vaadin perhehuoneen -jos ei sitä niin ainakin yksityishuone (kai niissä on telkut ja dvdlaite?) -varmaan ekat yöt katsotte lasta et saan levätä?-voidaanhan ateriat tuoda huoneeseen?" Siellä tilannetta vähän kuormittavat sitten myös venäläiset jotka paukkaavat synnyttämään "kun nyt just oltiin tässä Joensuussa kyläilemässä kun vaavi päätti tulla maailmaan..". Epäasiallisuus ei tietenkään kuulu asiaan mutta ihmiset vetävät herneitä nenään hyvin eri asioista. Muistan kun teholla päiviteltiin ensin poikani ääntä, soittivat että "tuo tissit tänne, poika herättää koko osaston" ja myöhemmin tyttären syömistä "herrajee, 60-80ml kerralla, toimiiko sinulla varmasti maidontuotanto vai miten meinaat pärjätä.." Minusta nuo ei olleet pahalla sanottuja mutta joku toinen olisi varmasti vetänyt herneet nokkaan. Ja noista ihmettelyistä.. minun vatsassani oli sellaiset hematoomat että lääkäriopiskelijat kävivät kysymässä että saisiko vilkaista kun osastonlääkäri vihjasi että täällä on jotain mitä harvoin näkee.. Ei se minua haitannut -jotain toista ehkä kyllä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Aivan ja kyllä mun mielestä hoitajan/kätilön työ on asiakaspalvelutyötä ja jotain "palvelua" voi odottaakin.
Näinpä... En minä ole koskaan luullukaan että se olisi mikään hotelli. Olin POTILAANA siellä ja kyllä mun mielestä mua olis pitänyt kohdella vähän toisin. Eihän muillakaan osastoilla voida potilaita kohdella miten tahansa.

HelloShitty
Joensuussa hoitajien kanssa juttelin aika tavalla, varsinkin vanhemmat hoitajat kertoivat että hyvin monesti tullaan synnytykseen tyylillä "minä vaadin perhehuoneen -jos ei sitä niin ainakin yksityishuone (kai niissä on telkut ja dvdlaite?) -varmaan ekat yöt katsotte lasta et saan levätä?-voidaanhan ateriat tuoda huoneeseen?" Siellä tilannetta vähän kuormittavat sitten myös venäläiset jotka paukkaavat synnyttämään "kun nyt just oltiin tässä Joensuussa kyläilemässä kun vaavi päätti tulla maailmaan..". Epäasiallisuus ei tietenkään kuulu asiaan mutta ihmiset vetävät herneitä nenään hyvin eri asioista. Muistan kun teholla päiviteltiin ensin poikani ääntä, soittivat että "tuo tissit tänne, poika herättää koko osaston" ja myöhemmin tyttären syömistä "herrajee, 60-80ml kerralla, toimiiko sinulla varmasti maidontuotanto vai miten meinaat pärjätä.." Minusta nuo ei olleet pahalla sanottuja mutta joku toinen olisi varmasti vetänyt herneet nokkaan. Ja noista ihmettelyistä.. minun vatsassani oli sellaiset hematoomat että lääkäriopiskelijat kävivät kysymässä että saisiko vilkaista kun osastonlääkäri vihjasi että täällä on jotain mitä harvoin näkee.. Ei se minua haitannut -jotain toista ehkä kyllä.
pikkasen eri asia kuin että pyytää siivojaa kattelemaan raskausarpia. ;)

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Näinpä... En minä ole koskaan luullukaan että se olisi mikään hotelli. Olin POTILAANA siellä ja kyllä mun mielestä mua olis pitänyt kohdella vähän toisin. Eihän muillakaan osastoilla voida potilaita kohdella miten tahansa.
ja mä en ymmärrä sitä että vanhemmat alan ammattilaiset pystyy sanoo mitä vaan naisille jotka äsken synnyttäneet. eikö just ne pitäis tajuu että sillon ollaan herkässä mielentilassa. joku tavallinen kevennysvitsi voi tuntua pahalta. jotain järkeä vois käyttää.

ja oon samaa mieltä siitä että niilläkin on iso osa asiakaspalvelu duunissaan. miten voi luottaa semmoseen ihmiseen joka vittuilee tai haukkuu seläntakana? :(

ap
Minä en mitään tuollaisia vaatimuksia esittänyt todellakaan. Ja yritin kaikkeni että pärjäilisin vauvankin kanssa itsekseni. Vaan ei se kovin helppoa ollut sektion jälkeen ja kun kohtutulehdus vielä iski ja kuume oli 40 asteessa. Silti yritin kaikkeni ettei ois tarvinnut pyytää apua näiltä tympeiltä hoitajilta. Vaan pakkohan se välillä oli ja tuntui olevan heille vaikeeta tulla auttamaan vaikka käsittääkseni siitä he saavat palkkansa.

Ja minä kyllä olen sen verran herkempi että oisin noista sun mainitsemistas ottanut nokkiini. Mutta senpä takia henkilökunnan pitäisi vähän ajatella. Ei kaikkee voi laukoo päin naamaa, varsinkin kun on kyse vastasynnyttäneistä jjoilla muutenkin hormoonit heittelee miten sattuu.

minä
Mä muistelen lämmöllä synnytyksen jälkeistä aikaa sairaalassa. Hoitajat olivat ihania, sain paljon apua imetyksessä. Aina sai kysyä tyhmiäkin kysymyksiä jos jokin asia askarrutti mieltä. Hoitajat vaihtoivat vauvalle vaipat, ja hoitivat vauvaa suihkussa käynnin ja ruokailujen ajan.

Ainoa asia, mikä jäi harmittamaan oli kotiutumispäivänä, kun kätilön kanssa kerrattiin synnytyksenkulku. Keskustelussa ei ollut mukana kätilöä, joka synnytyksen hoiti. Oli jotenkin tyhmää kerrata synnytystä kätilön kanssa, joka luki kaiken papereista.
Esim. kun synnytyksen lopulla olin jo niin puhki, etten jaksanut enää kunnolla ponnistaa, niin hoitajan oli pakko painaa vatsaani, että vauva saatiin pihalle. Tästä olisin halunnut kätilöni kanssa puhua.

darkstarmama
Mie ainakin oon tottunut olemaan niin oma toiminen ttä en mitään valmista palvelua kyllä odottanut esikoisellakaan.
Mutta kun sitä naama vakavana ja ivallisesti selitetään että "tämä vauva ei sitten ole mikään lelu" jne. niin kyllä siinä meikäläisenkin naama norsunvitulle venähti. Sanoin kyllä suorat sanat tätille ja käytös muuttuikin sitten asialliseksi.

Onneks minä tiesin jo hyvissä ajoin etukäteen ketä hoitajia vältellä :whistle: ja eikä ne nyt viittineet mun huoneeseen nokkaansa edes työntään sitten. Mutta oon sellasta kohtelua nähnyt kanssa kollegoiltani, että en voi tajuta... monelle ois työ tehtaas tai jossain missä ei toisii ihmisiä ole, niin ollut paljon sopivampaa. Ja voitte kuvitella, ei näät mitään kivoja työkavereitakaan ole... usein siel notkutaan ties mitä tekemäs ja toiset saa viel tehdä näiden elämääs kyllästyneiden työt. Vanhusten alalla on kaikista kamalin tilanne musta kuitenkin, että eniten pelkää henk. koht että vanhenen ja menen niin huonoks että jään sellasten hirviöiden armolle :ashamed:

Yhdellä kätilöllä oli selvä asenneongelma! Juttelin asiasta heti tuoreeltaan osastonhoitajalle. Tli itselle "kevyempi olo" eikä jäänyt kaivelemaan. samalla myös oh sanoi olevansa tyytyväinen palautteesta, he kun olivat jo harkinneet kyseisen henkilön sijaisuuksien lopettamista.
Kannattaa aina aukaista se suu eikä jättää asioita hautumaan..

:eek: oho... onneksi mulla on ollut vain hyvää sanottavaa hoidosta. Olen varmaan niin reppana ollut että kävivät oikein silittelemässä minua olkapäsätä kun tyttö oli valohoidossa ja tää äiti reppana oli ihan yksin omassa huoneessa.

Ekalla olin vähän vuotanut kanssa verta ja hb oli 70 niin muistivat muistuttaa syömisestä ja toivatkin välillä annokset. Ottivat tytön hoidettavakseen että sain nukkua yms.

Tammisaaren sairaala on mielestäni loistava :D :flower: :D :flower:

ite kokenut kans ikävää kohtelua osastolla olo aikana. en ymmärrä kuin sellasia p.askiaisia hakeutuu hoitoalalle kun ei ole yhtään työstään kiinnostuneita. ite kans hoitaja ja huomannu useassa työpaikassa et mätäpaiseita on joka paikassa. kohtelevat asiakkaita ja omaisia huonosti ja haukkuvat heitä selän takana.

pömppis harmaana
mulla kans tosi huonoa jäi todella huono maku koko jutusta
"osaatkohan edes tehdä normaalia ruokaa? lapsi ei elä millään valmis pizzoilla".
koitas nyt saada imetettyä se lapses ja repi suurin piirtein mun nännini irti =(
sit kun 4 päivää olin ollut ja itkien pyysin päästä kotiin (to) niin kauhee jankutus ettei sua voi mihinkään päästää että et sä pärjää lapsen kanssa mä jankutin ja jankutin ja pe aamuna pääsin kotiin 5 päivän sairaala helvetin jälkeen hyvin meni kotonakin ja niin tuosta on kasvanu reipas ekaluokkalainen =)
3 vuotta myöhemmin uudella paikkakunnalla oli todella mukava henkilökunta eikä mua pidetty vähä-älysenä

Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Aina on joukossa mätiä omenoita. Ainakin TYKSissä. Suurin osa hoitajista ja lastenhoitajat kuitenkin mukavia.
Joo.
Kyl mä oon eri mieltä, mutta voihan olla et ne käyttäytyy pärstäkertoimen mukaan..... Me ollaan miehen kans tatuiotuja ja lävistettyjä ja mielestäni hoitajat leimas meidät heti B-luokan kansalaisiksi. Poika mm. kirjaimellisesti revittiin isän sylistä kun syömisen ois pitäny sujuu kuulemma nopeemmin....

Huumetestit mulle tehtii pari kertaa viikon sisään sairaalassa ollessani (Tottakai ne oli negatiiviset), sanovat vaan et ihan normi käytäntö.

Oli siel kyl muutama iha mukavakin hoitaja....

Tosi kurjiakin juttuja täältä sai lukea, mutta aika monesta tuli mieleen sekin että, kyllä nainen on aika herkillä siinä vaiheessa kun synnyttää/synnytyksen jälkeen. Monet kommentit mille muuten naurais tai unohtais heti jää tosi tiukasti mieleen. Tämä pitäisi tietysti henkilökunnan huomioida ja olla erityisen tarkka sanoistaan, äänensävyistään ja eleistään. Monesti ylimääräinen hymy tai ystävällinen katse tai muutama tukea antava sana riittäisi.
Monelle naisella synnytys on niitä "kerran elämässä" juttuja, henkilökunta puolestaan tekee raskasta työtä pienehköllä palkalla ympäri vuorokauden ja hetkittäin näitä kahta asiaa on näköjään hankala yhdistää.

Omat kokemukset ovat olleet hyviä, mutta tosiaan lasten lukumäärän lisääntyessä sitä on osannut ottaa enemmän vastuuta koko toimenpiteestä ja luottaa itseensä, joten mieleen eivät jää niin helposti negatiiviset asiat. Muistan kuitenkin minäkin ekasta synnytyksestä muutamat pienet kurjat jutut...

jossu
Oulua ei ole mainittu ainakaan nimeltä kertaakaan, ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että siellä olen saanut joka kerta hyvää hoitoa. Sitä on synnytyksen jälkeen niin herkällä mielellä, ettei tarvi kuin yksi vääränlainen sana tai ilme hoitohenkilökunnalta niin koko sairaalareissu tuntuu pilalle menneeltä.

Itselläni on vertailukohteina kajaani ja oulu ja omien kokemusten perusteella huomattavasti hymyttömämpää se kajaanin touhu oli verrattuna oulun meininkiin. ITsellä oli sellainen olo, että "anteeksi että häiritsen teitä taas", kun johonkin asiaan tarvitsi käydä kysyyn apua tms. Itselläni on onneksi mennyt kaikki synnytykset hyvin, normaalisynnytyksiä ollut, niin ei ole tarvinnut olla pitkiä aikoja sairaalassa, eikä muutenkaan ole tarvinnut "erityishoitoa".

Yhteistyössä