"Huonoa" kohtelua synnytyksen jälkeen vuodeosastolla

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
No Koksissa on samaa liukuhihna-hommaa. :snotty:

Ja muutama ilkiö-hoitaja.

Yks eläkeelle valmis vittuili mulle kokoajan niin, että haki mun mieheltä tukea siihen!
Sano esim, ettet sä kotonakaan taida aamutakki päällä sängyssä maata? Ja katto hymyillen MIESTÄ...
(Siis en tienny ettei saa, vaan 5min välein aamutakki pois ja päälle ja pois :snotty: :D )

Ja että työnsi niskasta tyynyllä kun ponnistin, että tukehdutti astmaatikkoa kivasti, kun ei saa henkeä.

Mutta paras oli pari nuorta hoitajaa, jotka laskeskeli kuopuksesta, että oon tainu saada säälistä seksiä juhannukseksena känniseltä. :eek: |O :eek: |O

JOS olisin tienny silloin, että sairaalassa on eettinen "valiokunta" mikä lie, olisin tehyt valituksen. |O

esikon aikana sain hyvää kohtelua..
mut kuopus..
tippa repäistiin kädestä pois että roiskahti vähän verta...
sit aamulla ku nousin sängystä vuodin yli siteen lattialle ja siihen tulee hoitaja ja sanoo että no jo on sotku taas vaihteeksi...ala mennä siitä vessaan vai pitääkö sinnekkin auttaa

siitä jäi paha mieli...

HelloShitty
mulla oli muuten hyviä kokemuksia mutta esikoisen aikana sairaalassa oli eräs lastenhoitaja joka aukoi päätään. veikkaan että mun ikä vaikutti siihen koska ne kommenttit oli vihjailuja siihen suuntaan että hoidan vauvaa väärin.

esim. jätin kerran lapsen parkkiin hoitoon..sillä aikaa kävin suihkussa. kun menin hakemaan tää hoitaja sanoi ettei oo tarkoitus jättää lapsi sinne koko päiväks. oikeesti se oli siellä max. 2h. nukkui koko ajan. en sen jälkeen vieny tyttöä enää sinne.

toinen esim. oli että mulla oli tosi paha olo synnytyksen jälkeen..itkin ja mulla oli paniikkikohtaus..menin sitten sinne hoitajien huoneeseen yöllä ku tuntuu etten pysy enää kasassa ja kerroin etten voi olla yksin ja itkin ihan paniikissa. kysyin voinko soittaa että mies tai joku muu tulee mun luo. ei käyny. eikä hoitajatkan voinu auttaa. mars vaan takas omaas huoneeseen oli vastaus. siellä sitten istuin yksin esikoisen kaa ja mietin miten surkea äiti olen. :(

tää oli Porvoon sairaalassa. muuten mulla on vaan pelkkää hyvää sanottavaa. ja toi lastenhoitajakin on luultavasti jääny jo eläkkeelle. en oo ainoo joka on saanu samaa kohtelua kyseiseltä henkilöltä. :|

A shadieeyah
mä sain mks:ssa huonoa kohtelua heti synnytyksen jälkeen kun mua oltiin siirtämässä osastolle |O luulivat etten ymmärrä suomea vaikka olin siinä ihan kuulo etäisyydellä...vauvalan hoitsu tokas toiselle : et miten vi.tussa toi kehtaa tulla tänne ..ja millanen isäköhän tolla vauvallakin on..

muuta en viitti ees laittaa mut joo arvaa tuliko hyvä mieli perkele... |O |O

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
mä sain mks:ssa huonoa kohtelua heti synnytyksen jälkeen kun mua oltiin siirtämässä osastolle |O luulivat etten ymmärrä suomea vaikka olin siinä ihan kuulo etäisyydellä...vauvalan hoitsu tokas toiselle : et miten vi.tussa toi kehtaa tulla tänne ..ja millanen isäköhän tolla vauvallakin on..

:eek: :eek: törkeetä!!! teitkö valituksen?

Ketjua kokonaan lukematta, niin esikoisesta sain huonoa kohtelua. Synnytyksen aikana mun seurana ei ollut kukaan muu, kuin lasten isä. Sanottiin vaan,et soita kelloa kun haluat lääkitystä. Mulla siis oli synnytyspelon takia ihan papereihin laitettu, että epiduraali pitää antaa. No, se jäi sit saamatta. Synnytyksen jälkeen olin useita tunteja salissa ennen osastolle vientiä, taas yksin. Osastolla mulle ei kukaan puhunut normaalisti, vaan tosi tympeästi. Esim. olin vaihtanut esikolle vaipan ja imettänyt, ja vauva silti huusi. Soitin hoitajan paikalle, ja kerroin, että vauva itkee, vaikka on kuiva ja syötetty ja epäilen, että tarvii lisämaitoa. Vastaus oli naurua, kuinka nuori äiti ei tiedä miksi lapsi itkee. Lisämaitoa kyllä sit saatiin, ja poika oli tyytyväinen. Mulle tehtiin kokoajan selväksi, että koska olin nuori äiti, olin jotenki huonompi, ku esim 30 v ensisynnyttäjä samassa huoneessa. Olin silloin siis 18.

A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

en :ashamed: mä olin niin hormooneista sekasin, yksin(mies maapallon toisella puolella )..ei sitä vaan tajunnu..mut kyl mä vieläkin muistan sen vidun hoitsun naaman :x

Mulle yks hoitsu nakutti kokoajan lääkkeistä. Oli itse kanssani sopinut että pyydän särkylääkettä kun alkaa tarvita sellasta puudutteen perään ja hän tuo, siitäkin eteenpäin kuulemma aina pyytää ja hän tuo...No, pyysin sitten kun alkoi sattua ja tää alkaa nakuttaa kun pitäs itse huolehtia säännöllinen lääkitys ja ottaa säännöllisiä annoksia ja plaaplaaplaa... |O Kantoi mulle sitten pöydälle oikein kellonajoilla varustetut kipot että rouva osaa ottaa pillerinsä...Piti mua aivan pöllönä vaikka toimin juuri niinkuin ohjeistettu oli...Ja kokoajan kuittailua olenko ottanut jos sen ja sen satsin. Olisin vaikka kansliasta noutanut sängystä jalkeille päästyäni jos se kerran niin hemmetin vaikeaa oli olla asiallinen ja tehdä kuten itse asiakkaalle neuvoi.

HelloShitty

en :ashamed: mä olin niin hormooneista sekasin, yksin(mies maapallon toisella puolella )..ei sitä vaan tajunnu..mut kyl mä vieläkin muistan sen vidun hoitsun naaman :x
juu..emmäkään sillon tajunnu pitää puoliani. olin sillon nuori, täyttäny just 18v. monesti oon miettiny että jos nyt olis ajankohtaista niin olisin todellakin sanonu takas. en tod olis ottanu vastaan. :kieh:

Tää samanen täti kuittaili kun pyysin vielä apua imetyksessä vauvan ollessa hankala tapaus imemisen kanssa, neuvoi niin yliolkaisesti navanhoidon ettei osattu kotona oikein putsata, Vittuili yöllä kun vauva huusi kokoyön rinnalla olosta huolimatta ja uskoi vasta aamulla ettei se hiljene ennen lisämaitoa (oli itse todennut että multa ei tuolloin vielä tullut maitoa juurikaan ja poika 3vrk) , antoi maitoa naama pitkänä ja lapsi nukkui vasta sitten. Oli varmaan huonekaverilla kivaa kun poika huutaa läpiyön. Oikein oli imetysekspertti kuten itseään mainosti |O

NKL 5,5 vuotta sitten
juu..emmäkään sillon tajunnu pitää puoliani. olin sillon nuori, täyttäny just 18v. monesti oon miettiny että jos nyt olis ajankohtaista niin olisin todellakin sanonu takas. en tod olis ottanu vastaan. :kieh:
Ei sitä siinä tilanteessa tajua vanhempikaan. Itse olin jo 32, mutta ihan yhtä sanattomaksi sitä jää tuollaisen ilkeilyn edessä. Jälkeenpäin on ollut mielessä tuhansia vastauksia, jotka olisi pitänyt silloin sanoa.

Minä
mulla oli muuten hyviä kokemuksia mutta esikoisen aikana sairaalassa oli eräs lastenhoitaja joka aukoi päätään. veikkaan että mun ikä vaikutti siihen koska ne kommenttit oli vihjailuja siihen suuntaan että hoidan vauvaa väärin.

esim. jätin kerran lapsen parkkiin hoitoon..sillä aikaa kävin suihkussa. kun menin hakemaan tää hoitaja sanoi ettei oo tarkoitus jättää lapsi sinne koko päiväks. oikeesti se oli siellä max. 2h. nukkui koko ajan. en sen jälkeen vieny tyttöä enää sinne.

toinen esim. oli että mulla oli tosi paha olo synnytyksen jälkeen..itkin ja mulla oli paniikkikohtaus..menin sitten sinne hoitajien huoneeseen yöllä ku tuntuu etten pysy enää kasassa ja kerroin etten voi olla yksin ja itkin ihan paniikissa. kysyin voinko soittaa että mies tai joku muu tulee mun luo. ei käyny. eikä hoitajatkan voinu auttaa. mars vaan takas omaas huoneeseen oli vastaus. siellä sitten istuin yksin esikoisen kaa ja mietin miten surkea äiti olen. :(

tää oli Porvoon sairaalassa. muuten mulla on vaan pelkkää hyvää sanottavaa. ja toi lastenhoitajakin on luultavasti jääny jo eläkkeelle. en oo ainoo joka on saanu samaa kohtelua kyseiseltä henkilöltä. :|
Vastasyntyneet 2h ajaksi parkkiin? Kai suihkussa nyt nopeempaaki käy. Ei hoitajilla nykypäivänä oo resusseja välttämättä olla passissa noin vain. On saattanu harmittaa ihan aiheesta....

Mut toi muu osa oli kyllä oikeesti ikävää.

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Vastasyntyneet 2h ajaksi parkkiin? Kai suihkussa nyt nopeempaaki käy. Ei hoitajilla nykypäivänä oo resusseja välttämättä olla passissa noin vain. On saattanu harmittaa ihan aiheesta....

Mut toi muu osa oli kyllä oikeesti ikävää.
sanoin max 2h. en kattonu kelloo. ;) kävin suihkussa ja laitoin vaatteet päälle. ja juu..synnytyksen jälkeen on hidasta toi suihkussa käyminen. varsinkin kun on pahasti revenny.

ja onhan joillakin niitä siellä koko yönkin.

Olisiko vähän asennekysymys? Eivät ne hoitajat siellä ole pelkästään palvellakseen tuoreita äitejä -jos kokee saavansa asiatonta kohtelua niin siitä kannattaa sanoa heti. PKKS:ssa olin esikon aikaan 15vrk ja kuopuksen aikaan 26vrk eikä jäänyt kukaan hoitaja negatiivisena mieleen. Eihän se mitään ruusuilla tanssimista ole kun komplisoituneen sektion jälkeen pitää jaloilleen kammeta vaikkei pysy pystyssä kuin kahden ihmisen tukemana mutta kun se vaan pitää tehdä.. Samoin oli tippaletkut käsissä kun oli iv tippa ja niinpä vain siellä omin nokin lasta hoitelin vaikka olo oli lievästi sanottuna hontelo -kakkapepun pesuun kyllä pyysin apua koska se ei onnistunut. Kysyä saa ja pitää -tilanahtauden takia siellä ei kaikille piisaa yksityis-tai perhehuoneita. Monesti näki että nenä meni ruttuun kun hoitaja sanoi että tuon sitten vauvan syömään muutaman tunnin päästä -olisihan se toki kiva nukkua yöt läpeensä mutta kun ei se ole hoitajien tehtävä niitä vauvoja hoitaa täyspäiväisesti. Jos tämän mallin tahtoo niin sitten kannattaa alkaa vaatia sitä vanhan ajan vauvalamallia. Ja sanonpa vaan että kun aamupalalle hipsin ja toivotin samaan aikaan paikalla olleille huomenta niin pirun monella kulmat kohosi ja selkä kääntyi siihen malliin että "hemmetin kaheli, turpa kiinni..." -hoitohenkilökunta sentään osasi huomenet toivotella... :whistle:

Nyt tulikin mieleen esikoisen aikaan eräs yö kun esikko oli viikon viettäny teholla ja imetys ei onnistunu, oli vittumainen yökkö siellä joku tosi nuori varmaan just valmistunu joka oli sitä mieltä ettei vauva voi noin paljon korviketta syödä yön aikana

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Olisiko vähän asennekysymys? Eivät ne hoitajat siellä ole pelkästään palvellakseen tuoreita äitejä -jos kokee saavansa asiatonta kohtelua niin siitä kannattaa sanoa heti. PKKS:ssa olin esikon aikaan 15vrk ja kuopuksen aikaan 26vrk eikä jäänyt kukaan hoitaja negatiivisena mieleen. Eihän se mitään ruusuilla tanssimista ole kun komplisoituneen sektion jälkeen pitää jaloilleen kammeta vaikkei pysy pystyssä kuin kahden ihmisen tukemana mutta kun se vaan pitää tehdä.. Samoin oli tippaletkut käsissä kun oli iv tippa ja niinpä vain siellä omin nokin lasta hoitelin vaikka olo oli lievästi sanottuna hontelo -kakkapepun pesuun kyllä pyysin apua koska se ei onnistunut. Kysyä saa ja pitää -tilanahtauden takia siellä ei kaikille piisaa yksityis-tai perhehuoneita. Monesti näki että nenä meni ruttuun kun hoitaja sanoi että tuon sitten vauvan syömään muutaman tunnin päästä -olisihan se toki kiva nukkua yöt läpeensä mutta kun ei se ole hoitajien tehtävä niitä vauvoja hoitaa täyspäiväisesti. Jos tämän mallin tahtoo niin sitten kannattaa alkaa vaatia sitä vanhan ajan vauvalamallia. Ja sanonpa vaan että kun aamupalalle hipsin ja toivotin samaan aikaan paikalla olleille huomenta niin pirun monella kulmat kohosi ja selkä kääntyi siihen malliin että "hemmetin kaheli, turpa kiinni..." -hoitohenkilökunta sentään osasi huomenet toivotella... :whistle:

Niin totta, ja positiivisesti täältä jääny mieleen myös " ruokatädit" ne jotka toivat lämpimän ruuan ja pitivät huolta että jääkaapissa on purtavaa, aivan ihania ihmisiä olleet ja monet turina tuokiot pidetty :)

Katja
Kun odotin synnytyksen alkua sairaalassa ja otettiin sydän käyrää vatsan päältä niin hoitaja kauhisteli mun raskaus arpeja ja huuti jopa käytävältä siivojaan niitä katsomaan.... eikä imetykseen annettu opetusta ollenkaan.. haettiin vaan vauva pois ja sanottiin että eipä tuosta mitään tuu.. nämä tapahtunut oulaisissa.

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Katja:
Kun odotin synnytyksen alkua sairaalassa ja otettiin sydän käyrää vatsan päältä niin hoitaja kauhisteli mun raskaus arpeja ja huuti jopa käytävältä siivojaan niitä katsomaan.... eikä imetykseen annettu opetusta ollenkaan.. haettiin vaan vauva pois ja sanottiin että eipä tuosta mitään tuu.. nämä tapahtunut oulaisissa.
sairasta! :eek: |O :(

v
Kättärillä ekan kanssa tosi huonoa kohtelua, toisen kanssa aivan ihana hoitaja. Riippuu kai ihan kuka sattuu hoitajaksi. Ensimmäisen kanssa mm. kätilö kannusti imettämiseen sanomalla, että joo kaikilta ei tuu maitoa ( kun oli sektiosta n. 2 päivää, eikä maito ollut vielä noussut kunnolla). Lisäksi yritti salaa pihdata särkylääkkeitä antamalla puolta miedompia mitä piti jne...
Ukki aina sanookin, että kätilöiksi hakeutuu jostain syystä V:mäisimmät ihmiset, jotka haluaa kyykyttää toisia.. Oli kuulemma todella törkeetä meininkiä jo n. 50 v sitten :)

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:

Niin totta, ja positiivisesti täältä jääny mieleen myös " ruokatädit" ne jotka toivat lämpimän ruuan ja pitivät huolta että jääkaapissa on purtavaa, aivan ihania ihmisiä olleet ja monet turina tuokiot pidetty :)
Minä kun jouduin diabeteksen takia itse siellä keittiönkin puolella aina evästä (ihan luvan kera) kaivamaan niin kerran yksi isä tuli jotain kysymään ja minä neuvoin -sitten käännyin valtavan mahani kanssa ja miesparka punastui hiusmartoaan myöten "mä luulin että sä olet henkilökuntaa"
:D Minulla kun oli oma fleecetakki päällä iltatuimaan. Tätösten kanssa tuli juu jutusteltua pitkät pätkät...

Yhteistyössä