Huono asuinalue ja iso kämppä vai hyvä asuinalue ja pieni kämppä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juhuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juhuu"

Vieras
Me asutaan tällä hetkellä aivan loistokämpässä loistosijainnilla, siis pienemmälle perheelle.
Lapsiperheelle tätä ei ole selvästi suunniteltu. Kämppä on pitkulainen, makuuhuoneet on eri päissä.
Hissi löytyy, mutta hissille pitää ensin nousta kymmenen rappusta, pyörävarastoa ei ole eikä leikkipaikkaa.
Mutta vuokra on tosi halpa, naapurit on mukavia ja rauhallisia ( pelkkiä aikuisia, omistusasuntoka) ja sijainti on paras mahdollinen. Rantaan noin kilometri, kaksi hyvää ala-astetta alle kahden kilometrin sisään, toinen alle kilsan päässä. Hyvä yläaste ihan vieressä, terveyskeskus ja neuvola alle 500 metriä, sairaala läjeellä. kaupat ja pankit ja kaksi hyvää päiväkotia ihan kivenheiton päässä, bussipysäkki vieressä.

Meillä on kaksi pientä lasta ja haave siitä kolmannesta elää kummallakin, olen ollut nyt useamman vuoden kotona lasten kanssa. Jäin työttömäksi juuri plussatestin tehtyäni, tein pari lyhyttä pätkähommaa ennen esikoisen syntymää ja sitten olenkin ollut vaan kotona lasten kanssa. Hoitovapaata on jäljellä vielä noin 1 1/1 vuotta ja sinä aikana toivoisin tulevani raskaaksi. Mutta toivoisin myös meidän pääsevän muuttavan jonnekkin muualle. Totuus on vaan se, että me ei tulla löytämään tältä alueelta meidän budjetille sopivaa asuntoa, ei sitten mitenkään. Vuokra-asuntoja täällä ei vapaudu oikeastaan koskaan, ei ainakaan mihinkään inhimilliseen hintaan.

Mies ehdottaa, että etsisin töitä ja tekisin duunia pari vuotta ja sitten alettaisiin yrittämään sitä kolmatta. Tällä tavalla meillä voisi olla jopa mahdollisuus ostaa asunto tältä alueelta. Mutta minä olen 34- vuotias, yrityksen alkaessa olisin sitten jo 36, ja pelottaa, että se lapsi ei sitten tulisikaan niin helpolla.
Mitä te tekisitte? Jäisitte asumaan huonoon asuntoon hyvälle alueella ja tekisitte sen kolmannen lapsen tai muuttaisitte huonommalle alueelle ja parempaan kämppään ja tekisitte sen kolmannen vai töihin ja parempi kämppä ja vauvahaaveet jäihin? Mua nyt ahdistaa tää koko juttu, haluaisin kaikki, kämpän, lapsen ja hyvän sijainnin, mutta se ei taida onnistua.

Vaikea sanoa, mutta kannattaa muista ettei läheskään kaikki "huonotalueet" ole oikeasti niinnhuonoja kun maine antaa ymmärtää.
Tässä esimerkkinä vaikka itä-helsinki jota porukka karttaa kuin ruttoa, mutta suurin osa siellä asujista ei lähtisi pois vaikka mahdollisuus olisi. Itsekin kavreisen luona kyläilleenä, mieleipiteeni muuttunut täysin. Ja kun seuraavan kerran muutetaan, saattaa tiemme hyvinkin käydä keskustasta sinne päin.

Tässä vieressä on vaan vielä kalliimpia asuinalueita tai sitten kaksi huonoa, siis ihan suoraan sanoen huonoa. Näillä alueilla ei ole ihan turhaan huono maine, tunnen alueella asuvia ihmisiä ja kaikilla on tosi kova kiire päästä sieltä pois. Jos haluttaisiin täällä läheellä asua, ( on nyt niin kivoja tuttuja ja kavereita sekä äidillä& lapsilla) niin silloin pitäisi muuttaa tuohon huonolle alueelle.

Me tehtiin se kolmas ja muutettiin isompaan asuntoon kauemmas keskustasta. Alue ei ole huono, mutta en tästä niin paljon tykkää. Olen kuitenkin tyytyväinen, koska elämä on isommassa asunnossa kuitenkin paljon helpompaa ja pääseehän täältäkin autolla helposti joka paikkaan. Mä olen sitä mieltä, että lapset vaan kaikki nyt peräkanaa, töihin kerkiit sitten myöhemmin. Jos pärjäätte siinä nykyisessä asunnossa, olette siinä, muuten muutatte.

Kyllähän me tässä kämpässä pärjätään, mutta tilaa on vähän ja jos tähän vielä kolmaskin lapsi tulisi, niin aika täyttä kyllä alkaisi olemaan. Säilytystilasta on nyt jo ongelma ja olen täysin kypsä raahaamaan vaunuja aina rappusia ylös hissille ja sitten pienessä hississä matkustamaan hengittämättä vaunut kasassa ja lapset litassa. Toivoisin, että voisin olla kotona sen mahdollisen tulevankin lapsen kanssa sen kolme vuotta, joten ihan heti me ei tästä mihinkään päästäisi. Ellei sitten lotossa voiteta...

Mulle alue on tärkeä. Ympäristöllä on niiiiin suuri merkitys etenkin kasvavalle ja kehittyvälle yksilölle. En suin surrmin haluaisi lapsiani huonon alueen vaikutusten piiriin. Mieluummin parempi ympäristö ahtaammin kuin huono ympäristö väljemmin asuen...

• Tykkää
Reactions: as if
Alkuperäinen kirjoittaja määäää;27206933:
Mulle alue on tärkeä. Ympäristöllä on niiiiin suuri merkitys etenkin kasvavalle ja kehittyvälle yksilölle. En suin surrmin haluaisi lapsiani huonon alueen vaikutusten piiriin. Mieluummin parempi ympäristö ahtaammin kuin huono ympäristö väljemmin asuen...

Näin mäkin ajattelen.

Sijainti, sijainti, sijainti.

Ajoittain tuskailen meidän ahtaan kämpän kanssa mutta alue on kiva niin onnellisempia me täällä ollaan kuin oltais jossain korvessa tai slummissa niin että jokaisella ois oma huone.

• Tykkää
Reactions: chef
Sijainti ehdottomasti. Meillä olisi varaa isoonkin omakotitaloon jostain korvesta, mutta sellainen elämä ei meille sovi. Haluamme olla siellä missä tapahtuu, on sosiaalisia kontakteja ja palveluja. Elämme siis kerrostalossa kivassa mutta pienehkössä asunnossa toistaiseksi. :)

Mä en täältä alueelta enään suostu mihinkään lähtemään ja olen ajatellut, että jos mä oikein odotan, niin ihme tapahtuu ja täältäkin löytyisi joku toinen halpa kämppä, niin kuin tääkin jossa asutaan. Harmittaa vaan tämä asunto. Vielä ei lapset tarvitse omia huoneita, siitä saa olla onnellinen.

Mä myös asunut uudessa isohkossa ok-talossa korvessa ja ikinä en enää katuvalojen ulottumattomiin muuta! Elämä 70 neliön rivarissa muutama km suurehkon kaupungin keskustasta sopii mulle paljon paremmin kuin asuminen uudessa ok-talossa 10km tuppukylän keskustasta. Itse asiassa tuolla korvessa itse ympäristössä ei vikaa, mutta se asumismuoto ei sopinut minulle. Mutta siis kyllä tuo "korpiasuminen" on varmasti lapsille parempi vaihtoehto kuin huonomaineinen lähiö. Sieltä lähiympäristöstä ja kavereista, kodin lisäksi, ne valitettavasti sen mallin imee.

[QUOTE="vieras";27207079]Tehkää suurhävitys romuille, niin mahdutte entiseen.[/QUOTE]

Romuille on tapahtunut sellaiset suurhävitykset, että oikeastaan mitään ylimääräistä ei ole varastossa. Meillä on esim. kirppiksellä pöytä useamman kerran vuodessa, sinne raahaan kaiken ylimääräisen, välillä ehkä liiankin ahkerasti.

Nyt kun saisin vielä miehen ymmärtämään, että se vauva saisi tulla nyt, ei sitten parin vuoden päästä...

Yhteistyössä