löysimme ihanan kämpän, vuokra kalliimpi ja kesällä olemme aina ihan peeaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghdnndh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ootko huomannu, että ei oo täältä paljoo sympatiaa herunu? Mikäköhän ois syy, oisko mitään tsäänssiä, että olet väärässä ja ylimielinen? Mua ainakin syö maksaa julmettua rahaa pois omistani, että joku pääsee hienompaan kämppään. Mieluummin kohdistaisin verot muualle, mutta harmi kun ei voi päättää.

En ymmärrä, en käsitä tätä nykynuorten ajatusmaailmaa. Jos itsellä ei ole varaa, niin kyllä joku aina oman elämisen maksaa, viimeistään sossu. Missä tällaisia ihmisiä kasvatetaan? :(

Kyllä, opiskelijalle kuuluu opiskelijan tuet ja työttömälle kuuluu työttömän tuet ja tällaiselle perheelle ehdottomasti asumislisät, siinä ei ole mitään väärää eikä kadehdittavaa. Mutta siinä todellakin on, että halutaan tuliterä asunto, vaikka tiedetään sen asunnon vievän perheen talous tiukille ja että sen asunnon maksaa ainakin osan vuodesta joku muu kuin oma kukkaro. Vaikka asiaa miten päin kääntelisi, 200€ lisää kuukausittaisiin menoihin on todellakin iso raha lapsiperheelle, jossa toinen vanhempi on työtön ja toinen opiskelija. Se on iso menoerä, vaikka toinen olisikin töissä.

Haaveita ja unelmia saa ja pitääkin olla, mutta ne toteutetaan sitten, kun siihen on itsellä varaa. Vaikka teidän peeaa:na oleminen onkin vain ajoittaista, niin silti minusta on väärin olettaa, että yhteiskunta kustantaa teille isomman asunnon autopaikalla, astianpesukoneella, saunalla ja omalla takapihalla edes yhdeksi kuukaudeksi ihan vain siksi, että nykyinen asunto ei vastaa käsitystäsi unelma-asunnosta. Teinä pitäisin tiukasti kiinni siitä teidän todella halvasta asunnostanne niin kauan, kunnes teillä on vakaat tulot molemmilla ympäri vuoden. Mielestäni sossun asumistuet kuuluvat niille, jotka joutuvat teidän perheenne kaltaiseen työttömyys-/opiskelutilanteeseen yllättäen vaikka työpaikan irtisanomisien takia - eivät niille, jotka vain haluavat toteuttaa omat unelmansa, vaikka siihen ei olisikaan itsellä varaa, olkoonkin kyse edes kesäajoista.

[QUOTE="...";29903004]ja mitä vittua valitatte siitä veronmaksamisesta??? älkää maksako veroja jos ei huvita..! pimeitä töitähän on suomi täynnä mutten ymmärrä tuota ainaista valitusta. kyllä niistä veroista jotain hyvääkin varmaan sauraa, miksi takerrutte noin negatiivisiin ajatuksiin..[/QUOTE]

Ap hyvä, mene sitten tekemään niitä pimeitä töitä, niin ei tarvitse sossun sun elämistäs, asumistas, ukkoas ja lapsias elättää!

Ja jos minä ja monet muut kunnolliset ihmiset emme maksaisi veroa, niin kuka tuon sun nykyisen asuntosi kustantaisi?

Opeta muuten ne mukulas sitten tekemään töitä, että joku maksaa sun eläkkees..

en sitäkään ymmärrä kun yritän kysyä onko kenelläkään tietoa sossun käytännöstä niin aina vastataan oman mielipiteen mukaan ja vielä valitetaan jos en siitä tykkää. en todellakaan tullut tänne teidän mielipiteitänne tässä asiassa kysymään, muuten kyllä. mutta noista sossu asioista ette pääse yli ettekä ympäri kun he eivät kysy miltä se teistä tuntuu enkä minä. yritin kysyä sossun käytännöistä mahdollisia kokemuksia/veikkauksia mutta te vaan kerrotte että teidän mielestänne sossun ei pitäisi maksaa mitään. ok. mitä minä tuolla tiedolla teen jumaliste? minusta pilvet ovat hattaraa ja ja pikkukivet pippuria mutta se on eriasia mitä ne ovat oikeasti ja mitä käytäntö kertoo.. en tullut kysymään mielipiteitä faktoista vaan ylipäätään tästä asiasta MINUN KANNALTANI, en mitä itse olisit tehnyt minua köyhempänä opiskelijana aikoinaan, no et tietenkään olisi muuttanut mutten ole te. ja tähän mennessä olen vain korjannut teidän väääriä oletuksia esim mieheni karenssista, en ole missään vaiheessa sanonut etten harkitsisi asiaa jopa kusipäisien kommenttien pohjalta VAI OLENKO SANONUT ETTEN AIO ASIOITANNE OTTAA HUOMIUOON? pitääkö se erikseen sanoa joka kommentin jlk? eriasia sitten joku sähkölaskuasia vaikka, olen sen jo tänne muuttaessani varmaan ottanut elämässäni huomioon jo..

miksi siis tarvii tunkea aina faktoihin ne omat mielipiteet kun en niitä kysy, ettehän tekään hiljene vaikka olen tehnyt mielipiteeni teistä selväksi? varsinkin kun te lääketieteen lisensiaatit ette selvästikään majesteettiudessaan ole ikinä olleet sossun asiakkaina.

Sossusta en tiedä, mutta laskin Kelan laskurilla arvion mitä ap voisi enimmillään saada asumistukea. Oletuksina
- Tulot 0 €/kk
- 3 henkilöä
- Lämmityskulut 100 €/kk
- Vesimaksu 12 €/hlö/kk
- Vuokra 770 €/kk

Lopputulos: Asumistukea saisi maksimissaan 437 €/kk. eli ainakaan Kela ei maksaisi tuon asunnon asumiskuluista kuin alle puolet. (Hyväksytyt laskennalliset asumismenot olisivat vain 546€/kk, eli aika vähän.) En tiedä laskeeko sossu jotenkin eri tavalla, mutta suuresti epäilen, ettei paljon helpommin sieltä heru rahaa.

Eli rakkaat veronmaksajat, nukkukaa rauhassa. Ei tuota rahaa näytetä syytävän ihan holtittomasti unelmien toteuttamiseen, vaikka ap niin näyttää toivovan ja uskovan.

[QUOTE="...";29902540]...ja valmistun n 5 vuoden päästä ja sitä ennen muuta täältä varmasti......[/QUOTE] Mikä koulu kestää 5 vuotta? Ehkä joku lääketieteellinen tai oikeustieteellinen, mutta käytöksesi puolesta en usko sinun sellaisessa opiskelevan...

Hankitte unelmakämppänne vasta sitten kun teillä on siihen ITSE varaa. Jos on jo syksyllä, niin ei ole aika eikä mikään odottaa muutamaa kuukautta. Kuulostat todella kypsymättömältä.

Itse kiertelimme asuntonäytöissä kaksi vuotta ennen kuin löysimme unelmatalomme. Siihen mennessä olimme ehtineet säästää edullisen vuokran asiosta sievoisen pesämunan, joten pankista oli helppo saada lainaa.

Sosku voi kohtuullistaa vuokran. Kun ap:lla ei ole hyväksyttävää syytä muuttaa kalliimpaan asuntoon, ei sosku todennäköisesti ota huomioon isompaa vuokraa vaan "kohtuullistaa" sen laskelmissaan aiemman vuokran suuruiseksi. Koko 200 euron korotus SEKÄ suurempi sähkölasku tulevat siis ap:n kokonaan itse maksettaviksi. HYVIN suurella todennäköisyydellä. Sillä ei ole väliä että olette jo muuttaneet, koska kohtuullistamisen voi tehdä silti.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
juu aivan.. ymmärtäkää nyt prkl menen opiskelemaan niin siksi voin sanoa varmasti tulojeni nousevan.. ja sossu ei voi vedota jälkikäteen siihen että tyhmiä olimme ja loukkaantua siitä että nyt muutimme pois jos se on jo tehty. jos jo muutimme niin he katsovat sen tilanteen mukaan eikä sen miten asiat voisivat olla.ja minä olen tyhmä? :D eri asia mitä he maksavat mutta jotain varmasti.

Opiskelu ei takaa tulojen nousemista. Monet jäävät työttömiksi valmistumisensa jälkeen, jopa maisterit.

Tulottomana ja perheellisenä en todellakaan edes havittelisi isompaan asuntoon. Unelmoida voi, mutta perinsadan eruon menojen kasvu olisi siinä tilanteessa niin iso juttu, että en ottaisi riskiä. Varsinkaan lasten ruokarahojen kustannuksella. Eli jos olisin ap:n tilanteessa, pitäisin tiukasti kiinni siitä nykyisestä sikahalvasta asunnosta ja "varmoista" tuista. Siihen isompaan unelmakämppään kerkee sitten myöhemminkin, kun talouden on itse turvannut.

Antamillasi tiedoilla, en lähtisi havittelemaan uutta kalliimpaa asuntoa. Teidän talous näyttää olevan aivan liian tiukilla. Teidän tilanteessa alkaisin heti kerätä ns. puskurirahaa, koska teillä ei näytä olevan sitä ollenkaan. En vetäisi taloutta noin tiukalle asunnon takia. Teidän kriteerit täydelliselle asunnolle eivät ole niin erikoisia, ettei sellaista toista jossain vaiheessa tulisi vastaan. Tällä hetkellä töiden löytymisen varaan ei kannata laskea, edes koulutuksen jälkeen, ellei lääkäriksi opiskele.

Teidän vanhan kämpän takuuvuokra ei varmaan edes riittäisi uuden kämpän takuuvuokraan. Oletan tässä nyt, että molemmissa on se 2 kuukauden vuokran suuruinen vuokravakuus. Lisäksi teidän kannattaa miettiä irtisanomisaikaa. Jos nyt irtisanotte asuntonne, teidän pitää maksaa viekä kesäkuun vuokra vanhasta kämpästä. Odottaako uusi asunto teitä heinakuuhun asti? Ja noilla spekseillä se uusi asunto on varmaan aika suosittu ja menee käytännössä heti.

On hyvä, että on unelmia, enkä halua niitä lytätä. Nyt vain alatte tekemään työtä unelmienne eteen niin joku päivä saavutatte sen.

Ja soosun jutuista en osaa sanoa mitään, koska en ole koskaan asioinut heidän kanssaa. Kannattaa myös ottaa huomioon, että lasten kulut nousevat mitä vanhemmaksi he tulevat.

Ap, mäkin jaksan jankata täällä.. Sä vaan huutelet, kiroilet ja haukut meitä, muttet kertaakaan vastaa kysymyksiin, jotka osaltaan saattaisi auttaa meitä ymmärtämään täysin vastuutonta käytöstäsi. Miksi sossun pitäisi maksaa sun asuminen, kun ei se maksa meidän muidenkaan? Ja jos sä siellä oikis-kauppis-lääkiksessä opiskelet, kun noin kauan opinnot kestää, niin ota laina ja osta valmistuttuasi se kämppä. Ja kolmanneksi, mikä ihme syy on viiden kuukauden karenssiin? Sä et oikaissut meitä, sä et kertonut sitä syytä.. Veronmaksaja palaa sorvin ääreen ja jää odottelemaan vastauksia..

On se mahtavaa, etä on tollaisia ihmisiä olemassa, tietää, miksi itsekin täällä painan töitä niska limassa, siksi, että ap saa autopaikan ja tiskikoneen..

Moni vastas ap:lle asiallisesti, mutta se on ap:n mielestä vittuulua koska kerrotaan vain faktoja miten asiat on. Esim. se, että takuuvuokraa ei välttämättä saa takaasi paris päiväs ei oo mikää mielipideasia. Eikä oo mielipideasia sekää, että sossu voi oikiasti kohtuullistaa vuokran ja maksaa sen vanhan mukaan. Ei sieltä sossusta rahaa niin vain saada ja sieltä makseta kalliimpia vuokria. Kyllä sossus voidaan sanoa, että mitäs muutitte ja muuttakaa takaasi halvempaan jos rahat ei riitä.

Miks ap sä muuten koko ajan vaihdat nikkiä? Yks nikki per ketju, on ihan palstan säännöiski. On jotenki ärsyttävää tuollaanen ku ei käytetä samaa nikkiä tai laiteta nikiksi ap.

En lukenut koko ketjua, mutta ap: kokeile käyttää ensi kerralla kappalejakoa ja isoja alkukirjaimia, tuollaisen pötkön lukeminen on melko vaikeaa.

Jos teillä on luottotiedot kunnossa (tai edes toisella) voitte varmaan hakea vaikka lainaa siinä tapauksessa ettei sossu myöntäisikään vuokravakuutta uuteen asuntoon. Yleensähän sossun vuokravakuus on maksusitoumus ja oman kokemukseni mukaan toimeentulotukiasiakas sen aika helposti saa. Sossulla on vuokran suhteen paljon kohtuullisemmat rajat kuin Kelalla, kalliimmassakin voitte asua kolme kuukautta ennen kuin pitää kohtuullistaa vuokramenoja ja sen jälkeen ehkä olettekin jompikumpi töissä.

Eli itse tiedätte tilanteenne parhaiten, jos asunto on unelma niin lähdette tavoittelemaan sitä mutta teette varasuunnitelman esim. vuokravakuudesta ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29904221:
Eli itse tiedätte tilanteenne parhaiten, jos asunto on unelma niin lähdette tavoittelemaan sitä mutta teette varasuunnitelman esim. vuokravakuudesta ajoissa.

Aivan näin, lähtekää tavoittelemaan unelmaanne menemällä töihin ja saamalla palkkaa (ei tulonsiirtoa yhteiskunnalta) ja ansaitsemalla unelmienne asunnon. Osaisitte varmasti arvostaakin sitä enemmän, kun olette jotain sen eteen tehnyt.

Mikäli asunnon vuokra on Terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen lautakunnan soveltamisohjeiden mukainen, huomioidaan vuokra toimeentulotukilaskelmassa menoksi kokonaisena. Lisäksi huomioidaan kohtuullinen vesimaksuennakko. Mikäli maksatte lämmityksestä erikseen, huomioidaan sähkölaskusta taloussähkön osuus 30 % ja lämmityssähkön osuus kohtuullisin asumismenoihin asti. Vuokraa ei siis kohtuullisteta, vaikka edellinen asunto olisi ollut edullisempi, eikä muutolle ole erityisiä perusteita, jos uuden asunnon vuokra on lautakunnan soveltamisohjeiden mukainen.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta miksi ihmeessä muuttaisitte 200e kalliimpaan asuntoon, jos toinen on työtön ja vielä karenssissa, ja toinen kotiäiti. Eli tulonne ovat pelkkä kotihoidontuki? Järki käteen nuori nainen!

Luin vielä aloitusviestisi uudestaan (kovin epämiellyttävää lukea ilman suuria alkukirjaimia!). Ja eniten jää ihmetyttämään; tuossa tilanteessa oleva nuori nainen, jolla 2 taaperoa ja työtön mies. MIKSI edes katselet kämppiä, ja unelmoit mahdottomasta? Ihan järjetöntä touhua, ja näköjään olisit vielä valmis muuttamaan OLETTAEN että sossu maksaa ylijäämät vuokrat tms. KUKA SINUT ON KASVATTANUT??? Jos sulla on 2 taaperoa, mies työttömänä, ja itse rahattomana koko kesän- MIKSI kuvittelet että elämäntilanteenne olisi sellainen että te voisitte/teidän olisi tarpeen muuttaa???Vaikka kuinka löytyisi se unelmakämppä, noilla tiedoilla tuskin kukaan edes vuokraa sitä teille. Eri asia olisi, jos lapset olisivat jo sen ikäisiä, että tilaa tarvittaisi välttämättä lisää, ja toisella tai molemmilla olisi vakiotyö. Mutta kaikki mitä selität on epävarmaa; saako mies työtä, jne, eikä saa edes työttömyystukea! Huh huh nainen, keskityppä nyt niihin pieniin taaperoihin, ja hoitakaa arkenne kuntoon. Tiedätkö kuinka paljon enemmän rahaa menee lapsiin vuosi vuodelta kun ne kasvavat??Tiedätkö kuinka paljon rahaa menee enemmän pelkästään RUOKAAN? Ja vaatteisiin, harrastuksiin jne. Jos kämppä makssaa jo kuussa 200e enemmän, eikä teillä ole edes varaa toteuttaa sitä muuttoa (vakuudet jne), niin eikö sulla järki jo sano että tuollaista ei voi suunnitella? Jää lapset kohta ilman ruokaa...

Ymmärrän toiveen paremmasta asunnosta, mutta pitkällä aikavälilä teidän tilannetta auttaisi paremmin se että asutte siinä edullisemmassa asunnossa ja kun mies pääsee taas töihin niin voi laittaa rahaa säästöön. Jos menette tuohon kalliimpaan asuntoon nyt, on vaarana ettei sossu maksa sitä vuokraa isommasta asunnosta samassa suhteessa. Mutta siinä kohdalla kun mies on taas töissä sossu ei kuitenkaan maksa vuokraa ja silloin menonne ovat olennaisesti isommat.

Kannattaa ajatella aina niin että miten ratkaisu vaikuttaa tilanteeseen myöhemmin, kun olette töissä. Tuo valinta sitoo osan tuloista sitten myöhemminkin ja pienentää käytettävissä olevia tuloja.

200 euroa/kk tuntuu pieneltä summalta mutta se on vuodessa 2400e. 4 hengen perhe tekee sillä rahalla etelänmatkan.

Yhteistyössä