Huomaatte varmaan viimeinkin edes pienen kourallisen siitä, miten raskasta sairaanhoitajan työ on sekä fyysisesti että..

  • Viestiketjun aloittaja seitsemänsaattohoitoatänään
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäthän riippuu täysin siitä, mitä vuoroja teet. Monet hoitajat tekee vain päivävuoroa esim. erikoisalojenpoleilla, ei lisiä. Joka ammatissa saa lisät epäsäännöllisestä työajasta, turha niihin on takertua :)
Eli ne lisät taitaakin olla aika suuret, kun niistä ei voi ääneen puhua :LOL:

Tottahan mä tiedän, että lisät on ala- ja tehtäväkohtaisia, mutta olisi kiva saada jotain osviittaa siitä miten suuri osa palkasta koostuu lisistä (siis sairaanhoitajilla). Alakohtaisesti esimerkiksi yökorvauksissa on todella suuria eroja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäthän riippuu täysin siitä, mitä vuoroja teet. Monet hoitajat tekee vain päivävuoroa esim. erikoisalojenpoleilla, ei lisiä. Joka ammatissa saa lisät epäsäännöllisestä työajasta, turha niihin on takertua :)
Eli ne lisät taitaakin olla aika suuret, kun niistä ei voi ääneen puhua :LOL:

Tottahan mä tiedän, että lisät on ala- ja tehtäväkohtaisia, mutta olisi kiva saada jotain osviittaa siitä miten suuri osa palkasta koostuu lisistä (siis sairaanhoitajilla). Alakohtaisesti esimerkiksi yökorvauksissa on todella suuria heittoja.
Saatan olla väärässä mut oisko yökorvaus nykyään 15%, ja sunnuntai ja pyhät saa tuplapalkan?
 
Mä perustelen tota väitettäni esim.sillä,että mieheni,joka on poliisi,saa kuussa käteen n.1800e,se on mielestäni ihan haistapaska-raha siihen nähden,kuinka kuormittavaa työ on.Kokoajan pitää olla skarppina,tilanteet muuttuvat äkisti ja usein ovat myös henkisesti raskaita.Puhumattakaan siitä haistattelun,vittuilun,oksennuksen,p*skan ym.määrästä,jonka he päälleen saavat joka työvuorossa.Tällä hetkellä on kova flunssakausi,ja painavat vajaamiehityksellä,kokoajan on jonossa 3-6 keikkaa ja yleisönosastoissa pauhataan,että miksei poliisi tee mitään,tekee se,ihan helvetisti töitä!

Ja siihen,että itsepä alansa valitsee,niin onkunhan sekin on tehtävä,ei hän työstään sinällään valita,mutta kuormittavuuteen nähden palkka on surkean pieni.

Itse olen sos.terv.puolella ja ihan tyytyväinen nykyiseen palkkaani,vaikka ainahan se voisi isompikin olla.Vastuu on hirmuinen ja varsinkin pitkissä yövuoroissa (15h)virheiden riski kasvaa..Tosin tuota yövuoroa ollaan onneksi nyt lyhentämässä arkipäivisin kolmeentoista tuntiin.
 
vieras
osa tässä ketjussa on sitä mieltä, että muutkin työt ovat vastuullisia.
allekirjoitan sen täysin. olenhan ollut itsekin puutarhoilla töissä, kaupassa myyjänä, siivoojana, toimistotöissä sijaisena.

olen silti koulutukseltani sairaanhoitaja ja tehnyt myös se alan töitä.

kokemusta on siis monesta vastuullisesta ja raskaasta työstä, mutta mikään ei ole edes puoleksi niin rankka ja vastuullinen henkisesti kuin sairaanhoitajan ammatti on. fyysisestikin jatkuva nostelu on rankempaa kuin kaupan kassalla istuminen.

niin se vain on!

ja olen siis pitänyt lähes jokaisesta työstä mitä olen tehnyt. eli en hauku muitakaan aloja. ne vaan eivät ole niin raskaita eikä niin vastuullisia. en ole joutunut olemaan vastuussa ihmishengistä missään muualla kuin sairaalassa

 
ex-hoitaja
Minä olin hoitaja, en ole enää. Kouluttauduin minkä pystyin ja hankin lisää tietoa, sain lisävastuuta eri asioista mutta eipä palkassa näkynyt mitään vastuulisiä juuri sen takia kun "samasta työstä sama palkka" maksetaan koko ammattiryhmälle, vaikka toinen siis osaisi ja hoitaisi enemmän juttuja.
Vastuu/stressi myös kohtuuton siten että työmäärä kävi sellaiseksi ettei ollut turvallista oloa tehdä työtä. Yövuorossa oli sen verran potilaita ja liian vähän henkilökuntaa, että koko ajan sai pelätä löytävänsä potilashuoneesta ikäviä yllätyksiä, kun ei päivällä leikattuja ehtinyt riittävän usein käydä tarkistamassa..
Lääkärin vastuusta sen verran, että hoitajat ne hoidollisessa vastuussa ovat. Lääkärit vastaavat hoitomääräyksistään ja hoitajat siitä että määräykset + suuri määrä muita asioita toteutuvat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Ei ne sairaanhoitajat ole sen kummosempia ihmisiä kuin muutkaan.
Raskasta työtä kyllä löytyy myös muualta.
Sairaanhoitajan työ pesee vaativuudessaan/raskaudessaan mennen tullen monet hommat.
Ei kyllä minusta.
oletko bad virgin, tehnyt paljonkin erilaisia sairaanhoitajan hommia?
 
vieras
Juu, ihan VALTAVAT ne lisät on, oo ihmeessä kade ;) Varmaan aika yleistä, että pyhätöistä saa tuplapalkan :)

Pointti oli se, että puhuttaessa palkkatasosta pitäs verrata peruspalkkoja, ei +lisiä, koska ne saa joka alalla.
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja entinen sossu:
että vähänkin itseään arvostavat ja ne jotka saavat helpommin rahan vähemmällä lähtevät sos. ja hoitoalan töistä. Tämän näki selvästi ex-työpaikassani, viimeisetään siinä vaiheessa kun työntekijä sai omia lapsia lähti viheltäen muualle. Mitä tuli tilalle, ihan ammattitaidottomia ja usein äidinkieleltään ei suomalaisia.
Mutta jos ihmiset haluaa viittoa pahimmat kipunsa venäläiselle hoitajalle tai tulla ymmärretyksi kriisissään virolaiselle ammattilaiselle niin mikäs siinä sitten. Minua ajatus pelottaa, todella.
Väitänpä, että koulutettu hoitaja ei voi olla "ihan ammattitaidoton". Mun kokemuksen mukaan paljon useammin on kyse siitä, ettei työntekijää perehdytetä riittävästi, eikä hän tiedä omaa rooliaan työyhteisössä.

Mä ite työskentelen kotihoidossa, alueella jossa asuu myös paljon virolaisia/venäläisiä vanhuksia. Ja olen kyllä enemmän kuin onnellinen, että meillä on se tasan yksi virolainen hoitaja, joka voi antaa näille vanhuksille palvelua heidän omalla äidinkielellään. Mä en todellakaan panisi pahakseni, vaikka olisi useempikin muualta kuin Suomesta lähtöisin oleva hoitaja.

Ja kyllä, ajattelen että myös suomalainen on oikeutettu saamaan palvelua omalla kielellään. Suomessa kouluttautuneet ulkomaalaiset hoitajat on mun mielestä ihan yhtä hyviä, kuin suomalaisetkin.
 
ylempi amk hoitaja
sairaanhoitaja on ainoa joka on opiskellut hoitotiedettä ja on vastuussa sairaan hoidosta!

lääkäri on vastuussa lääketieteellisestä puolesta!

eli hoito on SAIRAANHOITAJAN vastuulla!

älkää sönköttäkö kun ette mitään tiedä..
 
Keittiönoita
Tehyhän hankki jäsenilleen paremmat korotukset kuin mitä muiden ammattiliittojen jäsenet viime tupokaudella hankkivat. Mutta peesin GM:n ensimmäistä viestiä siinä, että kun aikanaan sairaanhoitajaksi lähdin opiskelemaan, tiesin ihan tasan tarkkaan, että siinä työssä ei rikastu. Se muuten kerrottiin jo sairaanhoito-opiston pääsykokeiden haastattelussa, joten ei tullut kenellekään yllätyksenä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vitminen:
Mä perustelen tota väitettäni esim.sillä,että mieheni,joka on poliisi,saa kuussa käteen n.1800e,se on mielestäni ihan haistapaska-raha siihen nähden,kuinka kuormittavaa työ on.Kokoajan pitää olla skarppina,tilanteet muuttuvat äkisti ja usein ovat myös henkisesti raskaita.Puhumattakaan siitä haistattelun,vittuilun,oksennuksen,p*skan ym.määrästä,jonka he päälleen saavat joka työvuorossa.Tällä hetkellä on kova flunssakausi,ja painavat vajaamiehityksellä,kokoajan on jonossa 3-6 keikkaa ja yleisönosastoissa pauhataan,että miksei poliisi tee mitään,tekee se,ihan helvetisti töitä!

Ja siihen,että itsepä alansa valitsee,niin onkunhan sekin on tehtävä,ei hän työstään sinällään valita,mutta kuormittavuuteen nähden palkka on surkean pieni.

Itse olen sos.terv.puolella ja ihan tyytyväinen nykyiseen palkkaani,vaikka ainahan se voisi isompikin olla.Vastuu on hirmuinen ja varsinkin pitkissä yövuoroissa (15h)virheiden riski kasvaa..Tosin tuota yövuoroa ollaan onneksi nyt lyhentämässä arkipäivisin kolmeentoista tuntiin.
Kiitokseni miehellesi arvokkaasta (ja henkisesti/fyysisesti raskaasta) työstä mitä tekee. Jouduin paskaan pulaan tällä viikolla hankalassa paikassa. Kun tärisin yksikseni apua odotellesani ja tajusin, miten tilanteessa olisi tosiaan voinut huonomalla tuurilla käydä, paikalle osui poliisipartio, joka turvasi oloni, auttoi ja jakoi jopa sympatiaa kaiken ohella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tehyhän hankki jäsenilleen paremmat korotukset kuin mitä muiden ammattiliittojen jäsenet viime tupokaudella hankkivat. Mutta peesin GM:n ensimmäistä viestiä siinä, että kun aikanaan sairaanhoitajaksi lähdin opiskelemaan, tiesin ihan tasan tarkkaan, että siinä työssä ei rikastu. Se muuten kerrottiin jo sairaanhoito-opiston pääsykokeiden haastattelussa, joten ei tullut kenellekään yllätyksenä.
ja ekan koulupäivän jälkeen kyseinen seikka ei ainakaan päässy unohtumaan... Mua niinku niin niin niin kovin nyppii se kun jo opisklelijoita usutetaan TAISTELEMAAN! Eikö ennemmin kannattais just tota osastojen sisäistä ilmapiiriä pyrkiä kohentaa, sillä ainakin itseäni se saattaisi jopa motivoida hakeutumaan koulutusta vastaavaan työhön
 
Hallinnon raataja
Kas, joku tarttui minunkin puheenvuorooni. Tuntuu olevan niin kovin olennaista tuo palkan suuruus. Ja sen kyllä huomaa täällä hallinnon puolella. Välillä oikeasti tuntuu siltä, että se perustyö, eli asiakkaat, unohtuvat niiden jo edellä mainittujen 50 senttisten keskelle. Silloin kun näin käy, ainakin minulle on turha tulla valittamaan työn raskautta.

Joku tuossa jo vähän mietti myös hallinnon ihmisten asemaa tässä palveluketjussa. Hallinnossa olevana johtotason ihmisena poden huonoa omaatuntoa siitä, että en pysty muuttumaan resurssiksi. Olisin niin mielelläni yksi lisäkäsi, hoitopöytä, lisäneliö..... Kunhan vain jotenkin saisimme asiakkaan olon ja hoidon hyväksi.

Huu, jaa. Muttakun se 50 senttinen ja yölisät....

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Joka kerta kun hoitajat asettavat itseään jalustalle mun arvostus laskee. Lähäreillä on jo turhan iso palkka koulutukseen nähden.
Miten ihmeessä joku voi olla arvostamatta hoitajien tekemää työtä? Varmaan sellainen, joka ei ole koskaan apua tarvinnut?
Kyllä mä arvostan ( hyviä ) hoitajia mutta kuvittelevat itsestään aivan liikoja. Nostavat itseään jalustalle. Hei, he ovat kuitenkin loppujen lopuksi vain hoitajia. Ei sen enempää.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poliisin ja sairaanhoitajan palkka taitaa muuten olla aika samoissa lukemissa =)

Mut eihän sitä kukaan saa valittaa, kun on ihan itse alansa valinnut ;)
Joo pitää vaan tyytyä siihen mitä on... niinhän ihan kaikki muutkin tekee :)
 
ex-hoitaja
Niin ja lisät herättävät kiinnostusta.
Iltavuoron lisää maksetaan klo 18 alkaen, käytännössä siis 4 tunnista tulee lisiä jos iltavuoro kestää klo 22 asti. Iltalisä on huimat 15%.
Jos tuntipalkka (oletettu) esim olisi 14 euroa niin yhdestä iltavuorosta 14-22 saisi peruspalkan lisäksi huimat 8,40 euroa miinus verot.
Lauantaina tehdystä työpäivästä maksetaan lisiä 20%.
Yövuoron lisä on 40%, sillä jo vähän tienaakin mutta 3-vuoroa tehdessä yövuoroja ei jaksa kovin montaa tehdä ellei ne ole peräkkäin.
Sunnuntailisä on 100%, kuten kaikki pyhäpäivät. Pyhäpäivästä, esim joulupäivä tai uusivuosi, saa saman palkan kuin mistä tahansa sunnuntaista.

Epäsäännöllinen 3-vuorotyö on muuten terveydellekin haitallista. Minä kärsin sitä tehdessäni esim rytmihäiriöistä, joita ei enää ole ollut kun teen normaalia päivätyötä.
 

Yhteistyössä