Ex-hoitajana (tai pitäskö sanoa entisenä tulevana hoitajana, koska edes opiskeluaikoina en päivääkään tehnyt hoitoalan töitä kuin harjoittelut ) olen sitä mieltä ettei se ole rahasta kiinni. Vaikka saisi 6000 euroa kuussa nykyisen parin tonnin sijaan, minä en sairaalaan hakisi töihin niin kauan kuin muualla pystyn työllistymään.
Minusta on outoa että jo koulun ekana päivänä se aivopesu alkoi. "tervetloa sairaanhoitajakouluun, olette tuleia sairaanhoitajia, yhteiskunnan eliittiä mutta alipalkattuja, taistelkaa tytöt"
Ei millään muullakaan alalla palkkapurnausta aloiteta jo ennen ensimmäisen opiskelupäivän loppumista...
Ja syy miksi minä en tahdo sairaalaan ei ole huono palkka (moni elättää poppoonsa pienemmälläkin ), ei ole ikävät työajat (mun mies esim tekee nytkin aika paljon yötä ja rytmiin päästyä ihan kiva homma kun tuntimäärää kohti palkka on ihan jees ), eikä vastuu. Joka työssä on vastuunsa, se on oltava valmis kantamaan kun töihin lähtee. Minun syy, miksen halua enää hoitoalalle, on osastoilla tapahtuva työtovereiden selkäänpuukotus (entisenä leipurina ja kokkina ja sitä sun tätä kesätöissä tehneenä, nyt jo pitempän ihan eri alan hommissa työskennelleenä voin sanoo että en ole missään muussa työyhteisössä kuin sairaalassa törmänny moiseen ).
Ja se palkkapurnaus kahvihuoneissa on ihan naurettavaa. Ja jos joku täti saanu 50 sentin kororuksen kk-liksaansa, niin jukupliut miten kateellisia voi ämmät olla toisilleen. Ois joskus tehnyt mieli sanoo että tän harjoitteluin aikana voin antaa teille muille vaikka opintotuestani sen 50 senttiä kuussa ettei tartte yhtä ruveta sen takii haukkumaan...
Niin joo, ja on tullu nähtyä harjoittelupaikka missä meidän opiskelijoiden eväät oli nostettu pois osaston kahvihuoneen jääkaapista. Ettei se vaan tuu täyteen... Siis oikeesti, kun tauolla (oltiin, niin lääkärit suhtautui kaikkein ystävälisimmin sairaanhoitajaopiskelijoihin. Kehui tiedoista, kyseli tiiätkö sitä tai tätä, eikä haukkunu jos ei tienny. Sairaanhoitajat oli aika pahoja, perushoitajat pahimpia, kun kerrankin sai simputtaa jotain alempaan kastiin kuuluvaa... Mehän joskus valitettiin koululle kun jouduttiin syömään eväämme siivouskaapissa, mutta opettaja totesi että on tietoinen osaston huonosta ilmapiiristä ja lohdutti meitä ajatuksella ettei tartte mennä sinne töihin...