Huomaatte varmaan viimeinkin edes pienen kourallisen siitä, miten raskasta sairaanhoitajan työ on sekä fyysisesti että..

• Viestiketjun aloittaja seitsemänsaattohoitoatänään
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
no, mun mielestä se yli 2000e kuussa ei oo vähän. menkääs kaupan alalle ni sielläki on raskasta monella tavalla ja saat kuussa käteen 1000euroa, 1200e jos oikein rehkit
Voisin mielelläni mennä, koska kenenkään henki ei ole minun käsissäni ja se stressi maitopurkista on hieman toisenlainen kun jonkun elämästä!!!!
ei ny tartte riehuu ruveta. tarkoitin vain, että tommosen kk-palkan jälkeen se 2000e tuntuu aika hyvältä. =)

ja hyvin näkyy läpi sun arvostukses myyjistä

nolooo
no, mun mielestä se yli 2000e kuussa ei oo vähän. menkääs kaupan alalle ni sielläki on raskasta monella tavalla ja saat kuussa käteen 1000euroa, 1200e jos oikein rehkit
Kaupan kassa ei ole vastuussa ihmishengistä!

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisin mielelläni mennä, koska kenenkään henki ei ole minun käsissäni ja se stressi maitopurkista on hieman toisenlainen kun jonkun elämästä!!!!
Mitäs se lääkäri jonka lähtöpalkka on 2500 euroa? Se vastaa vielä enemmän hengestä kuin hoitaja, ja on muutaman vuoden opiskellut vähän vaativampia juttuja kuin hoitaja.
Lääkärit tarvitseekin palkankorotuksen ehdottomasti! Heillä on huono palkka koulutukseen ja vastuuseen nähden. tätä olen aina sanonut! Olen tyytyväinen palkkaani, mutta minusta sitä ei voi verrata kaupan työntekijöiden palkkoihin. yö täysin erilaista ja olen oikeasti miettinyt miten ihana olisi vaihtaa työhän missä sinun ei tarvitsisi joka päivä ajatella kuolemaa.

Gluteus maximus
ei ny tartte riehuu ruveta. tarkoitin vain, että tommosen kk-palkan jälkeen se 2000e tuntuu aika hyvältä. =)

ja hyvin näkyy läpi sun arvostukses myyjistä
Juurihan sanoin, että voisin alkaa myyjäksi! Tottakai arvostan myyjän työtä! Se on vaan täysin erilaista!

Gluteus maximus sulta nyt täysin unohtu mun pointti... en verrannu myyjän ja hoitajan työtä vaan palkkaa. enkä sitäkään suoraan vaan niin, että kaikille tuo raha on suhteellista ja toisille 2000e tuntuu erilaiselta rahalta.

mut mikäs siinä jos ette halua ymmärtää mun ajatusta.

Ex-hoitajana (tai pitäskö sanoa entisenä tulevana hoitajana, koska edes opiskeluaikoina en päivääkään tehnyt hoitoalan töitä kuin harjoittelut ) olen sitä mieltä ettei se ole rahasta kiinni. Vaikka saisi 6000 euroa kuussa nykyisen parin tonnin sijaan, minä en sairaalaan hakisi töihin niin kauan kuin muualla pystyn työllistymään.

Minusta on outoa että jo koulun ekana päivänä se aivopesu alkoi. "tervetloa sairaanhoitajakouluun, olette tuleia sairaanhoitajia, yhteiskunnan eliittiä mutta alipalkattuja, taistelkaa tytöt"

Ei millään muullakaan alalla palkkapurnausta aloiteta jo ennen ensimmäisen opiskelupäivän loppumista...

Ja syy miksi minä en tahdo sairaalaan ei ole huono palkka (moni elättää poppoonsa pienemmälläkin ), ei ole ikävät työajat (mun mies esim tekee nytkin aika paljon yötä ja rytmiin päästyä ihan kiva homma kun tuntimäärää kohti palkka on ihan jees ), eikä vastuu. Joka työssä on vastuunsa, se on oltava valmis kantamaan kun töihin lähtee. Minun syy, miksen halua enää hoitoalalle, on osastoilla tapahtuva työtovereiden selkäänpuukotus (entisenä leipurina ja kokkina ja sitä sun tätä kesätöissä tehneenä, nyt jo pitempän ihan eri alan hommissa työskennelleenä voin sanoo että en ole missään muussa työyhteisössä kuin sairaalassa törmänny moiseen ).

Ja se palkkapurnaus kahvihuoneissa on ihan naurettavaa. Ja jos joku täti saanu 50 sentin kororuksen kk-liksaansa, niin jukupliut miten kateellisia voi ämmät olla toisilleen. Ois joskus tehnyt mieli sanoo että tän harjoitteluin aikana voin antaa teille muille vaikka opintotuestani sen 50 senttiä kuussa ettei tartte yhtä ruveta sen takii haukkumaan...

Niin joo, ja on tullu nähtyä harjoittelupaikka missä meidän opiskelijoiden eväät oli nostettu pois osaston kahvihuoneen jääkaapista. Ettei se vaan tuu täyteen... Siis oikeesti, kun tauolla (oltiin, niin lääkärit suhtautui kaikkein ystävälisimmin sairaanhoitajaopiskelijoihin. Kehui tiedoista, kyseli tiiätkö sitä tai tätä, eikä haukkunu jos ei tienny. Sairaanhoitajat oli aika pahoja, perushoitajat pahimpia, kun kerrankin sai simputtaa jotain alempaan kastiin kuuluvaa... Mehän joskus valitettiin koululle kun jouduttiin syömään eväämme siivouskaapissa, mutta opettaja totesi että on tietoinen osaston huonosta ilmapiiristä ja lohdutti meitä ajatuksella ettei tartte mennä sinne töihin...

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Ex-hoitajana (tai pitäskö sanoa entisenä tulevana hoitajana, koska edes opiskeluaikoina en päivääkään tehnyt hoitoalan töitä kuin harjoittelut ) olen sitä mieltä ettei se ole rahasta kiinni. Vaikka saisi 6000 euroa kuussa nykyisen parin tonnin sijaan, minä en sairaalaan hakisi töihin niin kauan kuin muualla pystyn työllistymään.

Minusta on outoa että jo koulun ekana päivänä se aivopesu alkoi. "tervetloa sairaanhoitajakouluun, olette tuleia sairaanhoitajia, yhteiskunnan eliittiä mutta alipalkattuja, taistelkaa tytöt"

Ei millään muullakaan alalla palkkapurnausta aloiteta jo ennen ensimmäisen opiskelupäivän loppumista...

Ja syy miksi minä en tahdo sairaalaan ei ole huono palkka (moni elättää poppoonsa pienemmälläkin ), ei ole ikävät työajat (mun mies esim tekee nytkin aika paljon yötä ja rytmiin päästyä ihan kiva homma kun tuntimäärää kohti palkka on ihan jees ), eikä vastuu. Joka työssä on vastuunsa, se on oltava valmis kantamaan kun töihin lähtee. Minun syy, miksen halua enää hoitoalalle, on osastoilla tapahtuva työtovereiden selkäänpuukotus (entisenä leipurina ja kokkina ja sitä sun tätä kesätöissä tehneenä, nyt jo pitempän ihan eri alan hommissa työskennelleenä voin sanoo että en ole missään muussa työyhteisössä kuin sairaalassa törmänny moiseen ).

Ja se palkkapurnaus kahvihuoneissa on ihan naurettavaa. Ja jos joku täti saanu 50 sentin kororuksen kk-liksaansa, niin jukupliut miten kateellisia voi ämmät olla toisilleen. Ois joskus tehnyt mieli sanoo että tän harjoitteluin aikana voin antaa teille muille vaikka opintotuestani sen 50 senttiä kuussa ettei tartte yhtä ruveta sen takii haukkumaan...

Niin joo, ja on tullu nähtyä harjoittelupaikka missä meidän opiskelijoiden eväät oli nostettu pois osaston kahvihuoneen jääkaapista. Ettei se vaan tuu täyteen... Siis oikeesti, kun tauolla (oltiin, niin lääkärit suhtautui kaikkein ystävälisimmin sairaanhoitajaopiskelijoihin. Kehui tiedoista, kyseli tiiätkö sitä tai tätä, eikä haukkunu jos ei tienny. Sairaanhoitajat oli aika pahoja, perushoitajat pahimpia, kun kerrankin sai simputtaa jotain alempaan kastiin kuuluvaa... Mehän joskus valitettiin koululle kun jouduttiin syömään eväämme siivouskaapissa, mutta opettaja totesi että on tietoinen osaston huonosta ilmapiiristä ja lohdutti meitä ajatuksella ettei tartte mennä sinne töihin...
oon miettiny samaa, että jos joskus valmistun niin naisvaltaset osastot on jotain sellasta joihin päin en edes kuse. riitti tämä yks nöyryyttävä harjottelu.

hehheh
Gluteus maximus sulta nyt täysin unohtu mun pointti... en verrannu myyjän ja hoitajan työtä vaan palkkaa. enkä sitäkään suoraan vaan niin, että kaikille tuo raha on suhteellista ja toisille 2000e tuntuu erilaiselta rahalta.

mut mikäs siinä jos ette halua ymmärtää mun ajatusta.

No tottakai se 2000e tuntuu isolta sellaisesta, joka tienaa esim. 1000e kuussa =) ! Kyllä hoitajastakin tuntuu isolta esim. nyt sit lääkäreiden palkka, mut lääkäreistä itsestään ei.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Ei ne sairaanhoitajat ole sen kummosempia ihmisiä kuin muutkaan.
Raskasta työtä kyllä löytyy myös muualta.
Juu sairaanhoitajat ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Mutta menepäs oikeasti tekemään hoitoalan työtä ennen kun sen raskautta vähättelet.

vieras
Mun mielestä hoitoalalla työ on tosi raskasta ja vastuullista ja en panisi pahakseni, vaikka palkkaa saisivat hiukan lisää. En kadehdi heidän työtään, eikä minusta siihen olisi.
T. Kasvatustieteen maisteri

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
mikä on sh:n keskiverto kuukausipalkka? kun jossain uutisissa sanottiin sillon ku kohistiin tästä asiasta et se on 2500e/kk ni musta se on hyvä palkka, jos näin on.

ite opiskelen th eikä hajua palkasta, mut en aio valittaa, ku se on mun unelma-ammatti. :D
ei ainakana täällä etelässä ole bruttopalkka lähelläkään 2500, meillä on 2180 euroa brutto + lisät.
Paljonko ne lisät tekee kuussa?
:attn:

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja myös:
Sama juttu. Olen ennen sh:ksi lukemistani ollut huonompi palkkaisessa ja fyysisesti raskaammassa työssä, mutta siihen minusta ei vaadittukaan tuollaista koulutusta eikä vastuu ollut samanlainen.

Kyllähän jokainen vastaa työstään, mutta virhe vaikka siellä kaupankassalla on kuitenkin seuraamuksissaan eriluokkaa kuin sama moka iv-lääkityksessä. Vai kumman virheen mielummin haluaisit sinulle osuvan asiakkaana/potilaana?
No menkää älkääkä valittako!

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Ei ne sairaanhoitajat ole sen kummosempia ihmisiä kuin muutkaan.
Raskasta työtä kyllä löytyy myös muualta.
Juu sairaanhoitajat ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Mutta menepäs oikeasti tekemään hoitoalan työtä ennen kun sen raskautta vähättelet.
Mä en ole vähätellyt,olen tehnyt sitä itsekin ja olen tehnyt paljon muitakin raskaita hommia.
Turha nostaa itseään jalustalle.

vieras
Lisäthän riippuu täysin siitä, mitä vuoroja teet. Monet hoitajat tekee vain päivävuoroa esim. erikoisalojenpoleilla, ei lisiä. Joka ammatissa saa lisät epäsäännöllisestä työajasta, turha niihin on takertua :)

Kerttu-Kyllikki
Mä en usko, että hoitoalasta ikinä tulee kovin arvostettua, tietyllä tavalla. Suurin syy siihen varmasti on se, että hoitohenkilökunta ei arvosta toistensa, saman tai eri ammattiryhmien työtä. Aina "MINÄ ensin"," minä olisin osannut hoitaa hyvin, toi 'Pirkko' nyt vaan on ihan paska koska se on vaan kodinhoitaja/lähihoitaja/sairaanhoitaja/terveydenhoitaja/opiskelija/sijainen/jne."
Mun mielestä muutoksen ja työn arvostuksen pitää lähteä hoitajista itsestään, ennen kuin sitä voi muilta vaatia.

entinen sossu
että vähänkin itseään arvostavat ja ne jotka saavat helpommin rahan vähemmällä lähtevät sos. ja hoitoalan töistä. Tämän näki selvästi ex-työpaikassani, viimeisetään siinä vaiheessa kun työntekijä sai omia lapsia lähti viheltäen muualle. Mitä tuli tilalle, ihan ammattitaidottomia ja usein äidinkieleltään ei suomalaisia.
Mutta jos ihmiset haluaa viittoa pahimmat kipunsa venäläiselle hoitajalle tai tulla ymmärretyksi kriisissään virolaiselle ammattilaiselle niin mikäs siinä sitten. Minua ajatus pelottaa, todella.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Ammatinvalinta on jokaisen oma asia,
ja esim. palkka yms. on kyllä selville saatavissa jos kun opiskelupaikkaa miettii.
Monet muutkin tekevät vastuullisia ja raskaita töitä.
Peesi tälle.

Arvostan toki sairaanhoitajien tekemää työtä, ja uskon, että se on varmasti erittäin raskasta. (Niin tosin aika pirun moni muukin työ ).
Mutta käsittääkseni palkkoihin on nyt saatu parannusta?
Ja varmasti ihan oikeutetusti ja ansaitusti.

En kuitenkaan kovin korkealle osaa ihmisenä arvostaa sellaista, joka on itse ammattinsa valinnut, ja sitten ruinuttaa ja kiillottaa sädekehäänsä vinkumalla muita kumartamaan raskasta työtään.

Mä oon ainakin tyytyväinen tulevaan palkkaani..tai siis toki aina rahaa enemmän sais olla mutta iteppä oon alani valinnut ja tiennyt alalle menessä että palkka on huono ja työ varmasti raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikkin. Mutta mitä siitä valittamaan kun asia nyt vaan on niin ja oisin voinu toisinkin valita jos oisin halunnu.

pointti oli
Alkuperäinen kirjoittaja Hallinnon raataja:
Arvostan sairaanhoitaja, arvostan montaa, montaa muutakin ammattia ja sen harjoittajaa.

Olen itse hallinnon parissa työskentelevä. Voisin väittää, että myös tämä työ on sekä henkisesti että fyysisesti raskasta. Voin rehellisesti tunnustaa, että opettajien valitus raskaasta työstä ja pitkän kesäloman tarpeesta on välillä juuri ja juuri siedettävää. Kaikille soisi pitkän kesäloman.

Mielestäni emme pääse tällä kilpailulla kenellä on se rankin, ressaavin yms. yms. aliarvostetuin työ kovinkaan pitkälle. Mitä hyötyä siitä on? Kilpailuyhteiskunta vaan toistaa itseään muodossa jos toisessa. Pitäisi jotenkin ymmärtää että samalla viivalla olemme noiden ammattien suhteen.

Sanokaas yksikin ammatti, jonka tekijää ei tarvita? Puhelinmyyjä, joka myy lehtiä??
Todellakaan ei toimistossa työskentelevän työntekijän työtä, vaikka kuinka olisi suuria rahallisia päätöksiä tekemässä, tai puhelinmyyjän työtä voi verrata hoitoalan työhön. Raha on raha, lehti on lehti, mutta IHMINEN ON IHMINEN. On suuri vastuu olla vastuussa ihmisestä, hänen hoidostaan ja hyvinvoinnistaan. Menepä päiväksi pariksi tekemään oikeasti käytännön hoitoalan töitä ja tule sitten uudelleen vertailemaan onko lehtimyyjän työ henkisesti yhtä raskasta kuin hoitoalan työ.
Nyt et tainnut ihan tajuta lukemaasi. Hallinnon puurtajilla on myös vastuullaan monien ihmisten toimeentulo. Sitä myötä joskus myös elämä. Minä luin hallinnon puurtajan tekstin siten, ettei ollutkaan tarkoitus VERTAILLA tai kilpailla kuka tekeekään raskainta työtä. Myönnäthän itsekin, että maailmassa on raskaampia ja vastuullisempia töitä kuin sh:nkin työ?

Kaikkia meitä jossakin tehtävässä tarvitaan.

Yhteistyössä