Huomaatte varmaan viimeinkin edes pienen kourallisen siitä, miten raskasta sairaanhoitajan työ on sekä fyysisesti että..

• Viestiketjun aloittaja seitsemänsaattohoitoatänään
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ööh? Mä puhuin siitä että hoitajat nostavat itsensä jalustalle, muussa ammattiryhmässä en ole tällaisiin törmännyt. Ja edelleen arvostan hoitajia mutten yhtään sen enempää kuin muitakaan.
Olen törmännyt varmasti ärsyttäviin kassatäteihin mutten kenenkään muun ole huomannut nostavan itseään muiden yläpuolelle kuin hoitajien.
Millä tavalla se itsensä jalustalle nostaminen ilmenee? Tämä mua erityisesti kiinnostais.

lh-opiskelija
En ole tehnyt pätkääkään eikä voisi itse asiassa vähempää kiinnostaakaan. Puhuin koulutuksesta, siihen nähden lähäreillä turhan iso palkka kun tienaavat melkein saman kuin sairaanhoitajat joilla pidempi koulutus. Lähihoitajilla vain toisen asteen koulutus. En mä saa mitään kiksejä, mutten arvosta teitä yhtään ylemmäs kuin muitakaan ammattiryhmiä.
Kaikkia meitä tarvitaan. Taitaa olla sinun mielikuvitelmissasi tuo, että hoitajat pitävät itseään jollain jalustalla... Jotenkin ihmetyttää sinun agressiivinen suhatutuminen kyseiseen ammattihenkilöstöön. Ei minuakaan esim. inssien työt kiinnosta, mutta ei mulla ole mitään syytä haukkua tai halveksia heitä (vaikka ovatkin paremmin kouluttautuneita).

Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Mä en tiedä, mitä sä teet työkses, mutta monen monessa työpaikassa hoitajana työskennelleenä olen tavannut paljonkin hoitajia, jotka kuvittelevat olevansa enemmän ja parempia kuin muut. Syitä tähän en jaksa spekuloida.
Asiakkaan näkökulmasta en moista ilmiötä kuitenkaan ole huomannut, joten taitaa useimmiten onneksi jäädä työyhteisön sisäiseksi ongelmaksi.
Mä puhuinkin ihan asiakkaan näkökulmasta.. Mutta tuo "enemmän ja parempia, kuin muut", voisko olla, että se pätee ihan jokaisella työmaalla, ei pelkästään hoitajien keskuudessa?
Voihan se niinki olla. Enpä oo aikoihin oikein muuta duunia tehny, ni vaikee verrata.

Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sairaaloissa ja hoitopaikoissa suurin syy "katkeruuteen" on se, että edes esimiehet eivät arvosta alaisiaan. Jos osastonhoitaja ei ole valmis pitämään alaistensa puolia, kyllä se pakostakin aiheuttaa pidemmän päälle ihan yleistä katkeruutta.
No tämä on kyllä ihan totta. Usein työyhteisö on hyvinkin esimiehensä näköinen, itse saan olla kiitollinen arvostavasta esimiehestä, joka uskaltaa olla myös vahva johtaja. Tuntuu nimittäin, että usein esimiehellä saattaa olla joku "luottoalainen", jota arvostaa enemmän kuin muita. Tasapuolisuus kunniaan!

vieras
Olen samaa mieltä siitä, että hoitajille kuului ja kuuluisi varmasti edelleen reilu palkankorotus. (Huolimatta siitä, että ko ammattikunnasta löytyy uskomattoman ...hmm... värikästä porukkaa. Osan kanssa työskentely sovituilla säännöillä on täysin mahdotonta ja välillä on pöyristyttävää katsoa miten asiakkaita kohdellaan...) Hoitajien lisäksi palkankorotus kuuluisi ihan yhtälailla muille kunta-alan työntekijöille! Joku nosti aiemmassa viestissä esimerkiksi fysioterapeutit. Tiedoksi vaan, että he eivät saa yhtään enempää palkkaa kun hoitajatkaan. Sama tilanne mm. toimintaterapeuteilla. Itseasiassa palkat ovat näillä erityistyöntekijöillä vähän vielä pienemmät, kuin sh:lla.

Palkkakiista saavutti Tehyn osalta törkeyden rajat siinä vaiheessa, kun ruvettiin vaatimaan kohtuuttoman suuria korotuksia kerralla ja uhkailemaan joukkoirtisanoutumisilla (joita ei ollut kohdennettu mihinkään erityisesti, mutta kappas, koskivat lasten tehoa, synnytyksiä ym alueita...) Olisiko vaikka poliiseilla ja palomiehillä oikeus päättää, etteivät tee enää töitä ellei tipu 50% palkankorotusta? Tai miten olisi 100%?

Sairaanhoitajat, teitä arvostetaan kun te arvostatte muita.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ööh? Mä puhuin siitä että hoitajat nostavat itsensä jalustalle, muussa ammattiryhmässä en ole tällaisiin törmännyt. Ja edelleen arvostan hoitajia mutten yhtään sen enempää kuin muitakaan.
Olen törmännyt varmasti ärsyttäviin kassatäteihin mutten kenenkään muun ole huomannut nostavan itseään muiden yläpuolelle kuin hoitajien.
Millä tavalla se itsensä jalustalle nostaminen ilmenee? Tämä mua erityisesti kiinnostais.
Lue esimerkiksi tämä ketju. Ja tehyn työtaistelun aikaan sen vasta huomasikin. Jos olet noin sokea niin ei voi mitään.

armaselain
Toivoisin että oikeesti panostettais niin paljon tuohon terveydenhuoltoon, että hoitajia olis tarpeeksi (ja saisivat riittävästi tai ees kohtuullisesti palkkaa) ja tiloja riittävästi, niin ettei hoitajien tarvis työskennellä koko ajan äärirajoilla ja potilaitten olla käytäväpaikoilla. Olis ees vähän siedettävämmät ne olosuhteet niin työntekijöillä kuin sairastavillakin.
Joskus kuvittelin itsekin haluavani hoitoalalle, mutta tulin järkiini ;)
En muutenkaan pyrkisi työpaikkaan jossa suurin osa työntekijöistä on naisia, koska en jaksais sellaista ilmapiiriä mikä naisvaltasilla työpaikoilla on.

vieras
Hei, se joukkoirtisanoutuminen ON täysin laillinen työtaistelutoimi, joten olkaa hyvät vaan poliisit ja palomiehet, käyttäkää vapaasti. Suuremmalla todennäköisyydellä te tulette saamaan tahtonne läpi kuin hoitajat (viittaan edelleen tähän arvostukseen työssä ).

!
Hoitajien keinot ovat olleet todella vähissä näissä palkkataisteluissa.
Se on ärsyttänyt, kun Tehy on möhlinyt vuosikausia. Lakot ovat olleet yhtä tyhjän kanssa kun hoitajilla on lakon aikana velvollisuus hoitaa työtään - suojatyö.
Eli käytännössä työt on hoidettu minimiä pienemmällä miehityksellä, mutta hoidettu silti.
Lakon vaikutus on siis ollut häviävän pieni.
Esim kuljetusala kun lakkoilee niin tavarat eivät kulje paikasta A paikkaan B ja sillä siisti.
Lakot kestävät silloin lyhyen aikaa ja neuvottelut etenevät.
Hoitajien lakot ovat aiemmin olleet yhtä farssia, lakon aikana menetetyt palkkatulot eivät ole edes tulleet katetuksi lakolla aikaan saadulla minimaalisella palkankorotuksella (joka on ollut paljon pienempi kuin yleiset hintojen nousut).
Joukkoirtisanoutuminen oli siis äärimmäinen keino, mutta ainoa toimiva.
Jos irtisanoutuu, ei voida pakottaa tekemään suojatyötä = ekaa kertaa tosiaan hoitotyötä ei olisi toteutettu = ekaa kertaa samantapainen lakko mitä muut ammatit voivat harrastaa.

Itse erosin aikoinaan tehystä nimenomaan sen "munattomuuden" takia eli mitään ei saatu aikaiseksi.
Hatunnosto siis että ensimmäistä kertaa ammattiliitto sai jotain todellista aikaiseksi, mikä ei ollut "pari euroa lisää tuohon mutta viisi euroa pois muualta" kuten on tapahtunut aikaisemmin.

armaselain
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Hoitajien keinot ovat olleet todella vähissä näissä palkkataisteluissa.
Se on ärsyttänyt, kun Tehy on möhlinyt vuosikausia. Lakot ovat olleet yhtä tyhjän kanssa kun hoitajilla on lakon aikana velvollisuus hoitaa työtään - suojatyö.
Eli käytännössä työt on hoidettu minimiä pienemmällä miehityksellä, mutta hoidettu silti.
Lakon vaikutus on siis ollut häviävän pieni.
Esim kuljetusala kun lakkoilee niin tavarat eivät kulje paikasta A paikkaan B ja sillä siisti.
Lakot kestävät silloin lyhyen aikaa ja neuvottelut etenevät.
Hoitajien lakot ovat aiemmin olleet yhtä farssia, lakon aikana menetetyt palkkatulot eivät ole edes tulleet katetuksi lakolla aikaan saadulla minimaalisella palkankorotuksella (joka on ollut paljon pienempi kuin yleiset hintojen nousut).
Joukkoirtisanoutuminen oli siis äärimmäinen keino, mutta ainoa toimiva.
Jos irtisanoutuu, ei voida pakottaa tekemään suojatyötä = ekaa kertaa tosiaan hoitotyötä ei olisi toteutettu = ekaa kertaa samantapainen lakko mitä muut ammatit voivat harrastaa.

Itse erosin aikoinaan tehystä nimenomaan sen "munattomuuden" takia eli mitään ei saatu aikaiseksi.
Hatunnosto siis että ensimmäistä kertaa ammattiliitto sai jotain todellista aikaiseksi, mikä ei ollut "pari euroa lisää tuohon mutta viisi euroa pois muualta" kuten on tapahtunut aikaisemmin.
Ihan samaa mieltä. Eihän ne mitään lakkoja oo olleet, on vaan kerääntyny hoitajille itselleen lisää töitä kun laitoksia on pidetty pystyssä minimimiehityksellä (ihan ku se maksimi olis sit paljon enemmän...). Ei lakoks riitä pelkästään se että SANOTAAN että nyt ollaan lakossa. Täytyy todellakin nostaa hattua ammattiliitolle tuosta saavutuksesta, kunhan se ei jää siihen. Voisivat käydä vielä vähän Ahosen opissa...

Miten sen nyt ottaa
Jokainen varmaan haluaa työstään lisää liksaa. Ja kaikkia ammattiryhmiä tarvitaan.
Mutta kyllä siinä on usko koetuksella kun kymmenen tunnin yövuoron aikana päälle oksennetaan, uhataan puukolla, sinulle huudetaan ja yrität pelastaa lääkäreiden kanssa lasta jolle vanhemmat ovat syöttäneet rauhoittavia että saisivat pitää bileitä asunnossa. Samaan aikaan paikalle saapuu poliisi, sossu ja vanhemmat sekä lauma heidän ystäviä. Yritä siinä hienotunteisesti ilmaista että lapsi parka tekee kuolemaa.
Potilaat valittavat odottamisesta ja siitä että viimeksi tullut pääsee kaikkien edelle. Yirtät muistaa hymyillä ettei ole koppava. Sitten yrität olla vakava ettet vaikuta ylimieliseltä. Puhut rauhallisella äänellä ettet vaikuta kiittämättömältä. Aamulla pääset nukkumaan pariksi tunniksi, töistä soitetaan että joku on sairaana, voisitko tehdä tuplavuoron.. Ja palkka on sen 1700? euroa kuussa, käteen.

Yhteistyössä