Huomaatte varmaan viimeinkin edes pienen kourallisen siitä, miten raskasta sairaanhoitajan työ on sekä fyysisesti että..

  • Viestiketjun aloittaja seitsemänsaattohoitoatänään
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä mä arvostan ( hyviä ) hoitajia mutta kuvittelevat itsestään aivan liikoja. Nostavat itseään jalustalle. Hei, he ovat kuitenkin loppujen lopuksi vain hoitajia. Ei sen enempää.
Missä sä käyt ittees hoidattamassa? En ole ikinä, koskaan tavannut itseään jalustalle nostavaa hoitajaa. Ettei olis sun kuvitelmissas koko jalustalle nostaminen? Millainen sitten on hyvä hoitaja?

 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäthän riippuu täysin siitä, mitä vuoroja teet. Monet hoitajat tekee vain päivävuoroa esim. erikoisalojenpoleilla, ei lisiä. Joka ammatissa saa lisät epäsäännöllisestä työajasta, turha niihin on takertua :)
Eli ne lisät taitaakin olla aika suuret, kun niistä ei voi ääneen puhua :LOL:

Tottahan mä tiedän, että lisät on ala- ja tehtäväkohtaisia, mutta olisi kiva saada jotain osviittaa siitä miten suuri osa palkasta koostuu lisistä (siis sairaanhoitajilla). Alakohtaisesti esimerkiksi yökorvauksissa on todella suuria heittoja.
Saatan olla väärässä mut oisko yökorvaus nykyään 15%, ja sunnuntai ja pyhät saa tuplapalkan?
Yökorvaus on 40%
Lauantaikorvaus on joku pari euroa tunnilta. Klo.18 jälkeen sunnuntaipalkka.
Sunnuntai on tuplapalkalla.
Iltalisät on jotain n. 1,50e tunnilta, alle kaksi euroa kuitenkin.

En ole aikoihin tehnyt töitä kuukausipalkalla niin en yhtään osaa sanoa paljonko niistä lisistä kertyisi...Jos pelkkää yötyötä tekee niin sitten kertyy ehkä lähemmäs tonni lisiä kuussa bruttona.

 
kyllä tavoitteellinen myyntityö on henkisesti tosi rankkaa.

esim jos sua odotaa potkut jos et pysy tavoitteessa. ihmiset haukku sua joka ikinen päivä puhelimessa yms..

mut mä tykkää työstäni. onneksi en potkujen uhalla tee. mutta joskus suoranainen vittuilu ja haukkuminen voi vähän ottaaa päähän.

ja mä arvostan hoitajia.
mä arvonstan kaikien työtä.

ilman siivoojia olis paskasta. jonkun pitää lypsää lehmät. jonkun purkittaa maito, jonkun tuoda se meille ja jonkun ottaa raha.

jonkun pitää hakea meen roskat.

miksi väheksyä toisten ammatteja vaikka ei ihmis hengestä olis kyse.
voi ola kyse muusta.

siksihän hoitajat haluaa hommaansa että voi vaikuttaa johonkin tärkeään. olla ihmisten apuna. miksi siis vaikeroida sitä että hengestä kyse.

jossain tehtaassa joku käsittelee räjähtäviä aineita jossa monta henkeä vastuussa.

eikös niin että kaikki ammatit ovat arvokkaita.

jotkut henkisesti rankkoja. jotkut fyysisesti rankkoja. jotkut molempia.

onnekis voimme vaikuttaa siihen mitä teemme. kaiki ei sovi kaikeen.

siinä olen samaa mieltä että hoitajia tarvis lisää että saataisiin kunnolinen hoito, ihmisarvoinen hoito.
 
vieras
Mä olen ollut toimistossa töissä, lasten parissa työskennellyt, oon ollut siivoomassa ja ollut puutarhatöissäkin. Vaikka jokaisessa hommassa oli stressaavia juttuja ja oli fyysisestikin raskaita, niin ei mikään niistä koskaan ollut verrattavissa hoitoalan työn stressaavuuteen ja sen raskauteen. Jos teillä ei oikeesti ole kokemusta monelta alalta ja vielä ihan oikeata hoitoalan työn kokemusta, niin älkää tulko ääneen vähättelemään hoitajien hommia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lisäys tuohon edelliseeni: Paitsi, että poliisit saavat PALKKAA opiskeluaikanaan työharjoittelusta, hoitajat eivät.

Poliisit harjoittelevat kahdessa jaksossa,kenttäjakso on vuoden opiskelujen jälkeen,ja palkka on ennemminkin korvaus.Tekevät valvotusti ihanoikeita töitä,työhajoittelussa ovat sitten jo vk-arvoisia ja saavat vk-palkkaa.
Poliisit saavat palkkansa valtiolta,sairaanhoitajat kunnilta.Ja kyllä,palkkataso on kokolailla sama.
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä mä arvostan ( hyviä ) hoitajia mutta kuvittelevat itsestään aivan liikoja. Nostavat itseään jalustalle. Hei, he ovat kuitenkin loppujen lopuksi vain hoitajia. Ei sen enempää.
Missä sä käyt ittees hoidattamassa? En ole ikinä, koskaan tavannut itseään jalustalle nostavaa hoitajaa. Ettei olis sun kuvitelmissas koko jalustalle nostaminen? Millainen sitten on hyvä hoitaja?
Mä en tiedä, mitä sä teet työkses, mutta monen monessa työpaikassa hoitajana työskennelleenä olen tavannut paljonkin hoitajia, jotka kuvittelevat olevansa enemmän ja parempia kuin muut. Syitä tähän en jaksa spekuloida.
Asiakkaan näkökulmasta en moista ilmiötä kuitenkaan ole huomannut, joten taitaa useimmiten onneksi jäädä työyhteisön sisäiseksi ongelmaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vitmin! Myös kätilöillä on opintojen jälkeen 1 vuosi työharjoittelua, joka ollaan koko ajan töissä, osastot ja paikat vaihtuu, korvaus työpanoksesta 0 euroa =)
Ompa tyhmää..Mutta perustunee juuri tuohon valtio/kunta maksajana systeemiin.


 
Joopatijoo
Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
no, mun mielestä se yli 2000e kuussa ei oo vähän. menkääs kaupan alalle ni sielläki on raskasta monella tavalla ja saat kuussa käteen 1000euroa, 1200e jos oikein rehkit
Jooo, mun kaveri tekee töitä huoltoasemalla, myy ja tarjoilee ja palkka on just jotain 1000-1200 käteenjäävä osuus, tekee pitkiä päiviä ja törkeitä työputkia ja työ on taatusti raskasta... Ei vaan ole vastuussa ihmishengestä niinku hoitajat, liekkö siinä syy palkkaeroon???
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Mä en tiedä, mitä sä teet työkses, mutta monen monessa työpaikassa hoitajana työskennelleenä olen tavannut paljonkin hoitajia, jotka kuvittelevat olevansa enemmän ja parempia kuin muut. Syitä tähän en jaksa spekuloida.
Asiakkaan näkökulmasta en moista ilmiötä kuitenkaan ole huomannut, joten taitaa useimmiten onneksi jäädä työyhteisön sisäiseksi ongelmaksi.
Mä puhuinkin ihan asiakkaan näkökulmasta.. Mutta tuo "enemmän ja parempia, kuin muut", voisko olla, että se pätee ihan jokaisella työmaalla, ei pelkästään hoitajien keskuudessa?

 
vieras
Sairaaloissa ja hoitopaikoissa suurin syy "katkeruuteen" on se, että edes esimiehet eivät arvosta alaisiaan. Jos osastonhoitaja ei ole valmis pitämään alaistensa puolia, kyllä se pakostakin aiheuttaa pidemmän päälle ihan yleistä katkeruutta.
 
Hallinnon raataja
Itsensä jalustalle nostajia löytyy joka ammattiryhmästä, myös hallinnosta :D

Itsensä voi nostaa jalustalle myös kommenteilla "en nosta itseäni jalustalle!,

Jos havaitsette teksteissäni tiettyä kyynisyyttä hoitoalan TYÖYHTEISÖJÄ kohtaa, saatatte olla oikeassa.
 
vieras
En minä ainakaan osannut 19-vuotiaana opiskelijatenavana kuvitella, että palkan pitäisi riittää myös perheelliselle ja pk-seudulla asumiseen (etenkin kun asumiskulut alkoivat nousta kunnolla vasta 2000-luvun puolella eikä lapsista ollut mitään ajatuksia parikymppisenä). Ihan hyvin sillä yksi hlö pärjäsikin kun ei kalleimmilla alueilla asustellut.

Mutta perheellisenä alkoi tulla seinä vastaan aika nopeasti. Lisäksi työn vaarallisuus alkoi kasvaa voimakkaasti 2000-luvulla. Yhä enemmän aggressiivisia potilaita ja ennenkaikkea omaisia. Nimittely ja käsiksi käyminen alkoi lisääntyä. Vastuu kasvoi, mutta palkka nousi vain parikymppiä vuodessa. Työilmapiiri oli lähes kaikissa työpaikoissani huono ja ihmiset kyynisiä ja väsyneitä, mikä näkyi asenteessa potilaita kohtaan. Se oli ehkä kaikkein huonoin puoli koko hoitoalassa. Kotiin kun pääsi, ei jaksanut lasten kanssa tehdä mitään.

Sitten vaan riitti. Lähtiessäni alalta palkkani oli bruttona 1800?. Mitään lisiä en saanut työn ollessa päivätyötä kuten monilla hoitajilla ja erikoisaloilla (fysioterapeutit jne) on. Palkka lienee tänä päivänä vähän päälle 2000? jos olisin alalla.

Mutta en ole vaan teen myös vastuullista työtä toisaalla. Saan 2600? bruttona eikä tarvitse pelätä töissä, jaksan hyvin enkä koe uupumusta, vaikka töitä ja vastuuta on tietyllä tavalla enemmän. Vastuu on luonteeltaan niin erilaista.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä mä arvostan ( hyviä ) hoitajia mutta kuvittelevat itsestään aivan liikoja. Nostavat itseään jalustalle. Hei, he ovat kuitenkin loppujen lopuksi vain hoitajia. Ei sen enempää.
Missä sä käyt ittees hoidattamassa? En ole ikinä, koskaan tavannut itseään jalustalle nostavaa hoitajaa. Ettei olis sun kuvitelmissas koko jalustalle nostaminen? Millainen sitten on hyvä hoitaja?

Sairaalassa ja tk:ssa ja kyllä sielläkin on näitä ylimielisiä nirppanokkia. Ja kyllähän tästäKIN ketjusta huomaa että osa arvostaa itsensä todella korkealle. Odottavat arvostusta muilta mutta samaan aikaan arvostelevat muiden työtä huonommiksi. Ei sitä arvostusta niin tipu. Mutta toki olen kohdannut erinomaisiakin hoitajia.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja Joopatijoo:
Jooo, mun kaveri tekee töitä huoltoasemalla, myy ja tarjoilee ja palkka on just jotain 1000-1200 käteenjäävä osuus, tekee pitkiä päiviä ja törkeitä työputkia ja työ on taatusti raskasta... Ei vaan ole vastuussa ihmishengestä niinku hoitajat, liekkö siinä syy palkkaeroon???
Kyllä ja kenties vaikuttaa vielä tietotaito-vaatimus...?
Olen myynyt ja tarjoillut itse 0-päivän sen alan koulutuksella kun taas sairaanhoitaja opiskelee aika mittavasti sekä teoriaa että käytäntöä 3,5-4,5 VUOTTA.
 
lh-opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Joka kerta kun hoitajat asettavat itseään jalustalle mun arvostus laskee. Lähäreillä on jo turhan iso palkka koulutukseen nähden.
Oletkotehnyt paljon sh:n ja lh:n töitä? Tiedät, että monessa paikassa työnkuva on lähes sama?
Onko sinulla kenties huono itsetunto vai mitä kiksejä saat hoitajia mollaamalla? Vai etkö kenties pääsyt EDES siihen lh-koulutukseen ja nyt katkerana heitä haukut :whistle:
 
ot
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Kyllä ja kenties vaikuttaa vielä tietotaito-vaatimus...?
Olen myynyt ja tarjoillut itse 0-päivän sen alan koulutuksella kun taas sairaanhoitaja opiskelee aika mittavasti sekä teoriaa että käytäntöä 3,5-4,5 VUOTTA.
Millainen sh opiskelee 4,5v? Ihan hyvällä kysyn, luulin että 3,5v riittää ja puolisen vuotta päälle niin saa th:n paperit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
[

Sairaalassa ja tk:ssa ja kyllä sielläkin on näitä ylimielisiä nirppanokkia. Ja kyllähän tästäKIN ketjusta huomaa että osa arvostaa itsensä todella korkealle. Odottavat arvostusta muilta mutta samaan aikaan arvostelevat muiden työtä huonommiksi. Ei sitä arvostusta niin tipu. Mutta toki olen kohdannut erinomaisiakin hoitajia.
Mutta varmaan myöntänet, että tuo "parempi kuin muut" mentaliteetti sopii kaikkiin erilaisiin "työryhmiin"...? Ei pelkästään hoitajiin?

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lh-opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Joka kerta kun hoitajat asettavat itseään jalustalle mun arvostus laskee. Lähäreillä on jo turhan iso palkka koulutukseen nähden.
Oletkotehnyt paljon sh:n ja lh:n töitä? Tiedät, että monessa paikassa työnkuva on lähes sama?
Onko sinulla kenties huono itsetunto vai mitä kiksejä saat hoitajia mollaamalla? Vai etkö kenties pääsyt EDES siihen lh-koulutukseen ja nyt katkerana heitä haukut :whistle:
En ole tehnyt pätkääkään eikä voisi itse asiassa vähempää kiinnostaakaan. Puhuin koulutuksesta, siihen nähden lähäreillä turhan iso palkka kun tienaavat melkein saman kuin sairaanhoitajat joilla pidempi koulutus. Lähihoitajilla vain toisen asteen koulutus. En mä saa mitään kiksejä, mutten arvosta teitä yhtään ylemmäs kuin muitakaan ammattiryhmiä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
[

Sairaalassa ja tk:ssa ja kyllä sielläkin on näitä ylimielisiä nirppanokkia. Ja kyllähän tästäKIN ketjusta huomaa että osa arvostaa itsensä todella korkealle. Odottavat arvostusta muilta mutta samaan aikaan arvostelevat muiden työtä huonommiksi. Ei sitä arvostusta niin tipu. Mutta toki olen kohdannut erinomaisiakin hoitajia.
Mutta varmaan myöntänet, että tuo "parempi kuin muut" mentaliteetti sopii kaikkiin erilaisiin "työryhmiin"...? Ei pelkästään hoitajiin?
En myönnä, koska en ole itse asiassa siihen törmännyt.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja ot:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Kyllä ja kenties vaikuttaa vielä tietotaito-vaatimus...?
Olen myynyt ja tarjoillut itse 0-päivän sen alan koulutuksella kun taas sairaanhoitaja opiskelee aika mittavasti sekä teoriaa että käytäntöä 3,5-4,5 VUOTTA.
Millainen sh opiskelee 4,5v? Ihan hyvällä kysyn, luulin että 3,5v riittää ja puolisen vuotta päälle niin saa th:n paperit.
Kätilön koulutus on 4,5 vuotta.
Monet kätilöt tekevät myös sairaanhoitajan työtä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vitminen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vitmin! Myös kätilöillä on opintojen jälkeen 1 vuosi työharjoittelua, joka ollaan koko ajan töissä, osastot ja paikat vaihtuu, korvaus työpanoksesta 0 euroa =)
Ompa tyhmää..Mutta perustunee juuri tuohon valtio/kunta maksajana systeemiin.
Niin. Tätä mä hain juuri tuolla aikaisemmalla kommentilla, että niin kauan, kun me hoitajat itse (ylemmät ja alemmat ja opiskelijat ) emme arvosta sitä muiden työtä hoitoringissä, on ihan turha odottaa sitä arvostusta muiltakaan. Tuolle korvausasialle ei olla edes tekemässä mitään, kun eihän se valmiita hoitajaia ja kätilöitä enää kiinnosta. He eivät ole siitä harjoittelusta palkkaa saaneet, miksi siis muidenkaan pitäs saada :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En myönnä, koska en ole itse asiassa siihen törmännyt.
Aha... Sullahan on sitten onni käynyt, että olet törmännyt vain ylimielisiin hoitajiin.. Et koskaan surkeeseen kaupankassaan, epäpätevään lastenhoitajaan, etkä kehenkään muuhun työtätekvään ihmiseen, joka olisi sinusta tuntunut ärsyttävälle. Hienoa! :flower:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En myönnä, koska en ole itse asiassa siihen törmännyt.
Aha... Sullahan on sitten onni käynyt, että olet törmännyt vain ylimielisiin hoitajiin.. Et koskaan surkeeseen kaupankassaan, epäpätevään lastenhoitajaan, etkä kehenkään muuhun työtätekvään ihmiseen, joka olisi sinusta tuntunut ärsyttävälle. Hienoa! :flower:
Ööh? Mä puhuin siitä että hoitajat nostavat itsensä jalustalle, muussa ammattiryhmässä en ole tällaisiin törmännyt. Ja edelleen arvostan hoitajia mutten yhtään sen enempää kuin muitakaan.
Olen törmännyt varmasti ärsyttäviin kassatäteihin mutten kenenkään muun ole huomannut nostavan itseään muiden yläpuolelle kuin hoitajien.
 

Yhteistyössä