Hukassa 4,5 vuotiaan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaava

Vieras
Meillä pian 4,5v ikäinen poika ja aina toisinaan erehdyn luulemaan, että uhma alkaa olla ohi ja helpottaa. Taas kerran ajattelin näin ja kostoksi ajatuksestani sain niskaani ehkä pahimman uhman ikinä.

Noin kuukauden päivät on ollut ihan hirveää ja viime perjantaina ja lauantaina aivan hirveät raivokohtaukset kuin pisteenä iin päälle. Yhden raivarin aikana poika iski muovisella kepillä eteisen palapeilistä yhen peilin säröille.

Mikään ei ole auttanut. Olen pysynyt rauhallisena, vienyt jäähylle, laittanut leluja jäähylle, pitänyt sylissä (tai oikeastaan väkipakolla kiinni).... ihan kaikkea. Karjunutkin. Ottanut pojan pois tilanteesta ehkä vähän kovakouraisestikin hermostuessani.

Mutta millään johdonmukaisuudellakaan ei ole apua. Lelujen pois ottaminen lisää raivon määrää viisinkertaisesti.

Nyt äsken sitten sai taas jonkin hepulin... mistäköhän... jostain aamupalaan liittyvästä. Juoksi äkkiä eteiseen ja huusi hajottavansa taas peilin ja iski nyrkillä siihen jo valmiiksi säröillä olevaan peiliin ja se halkesi hieman lisää. Menin lapsen huoneeseen ja otin sellaisen magneettipiirustuslevyn ja iskin sen lattiaan. (Se on jo surkea ja olen heittämässä sitä pois ennen joulua jokatapauksessa.) Poika sai hepulin ja kyseli miksi hajotin hänen lelunsa. Selitin, että jos hän mielestään saa hajottaa minun tavaroitani niin minä hajotan sitten hänen tavaroitaan.

En tiedä miten järkevää tuo oli, mutta en miettinyt sitä sen enempää kun kiukustuin siitä, että kaikki aamut alkaa kauhealla showlla vaikka miten itse asennoituisi etukäteen siihen, että tästä aamusta päästään kunnialla läpi. Toisaalta poika rauhottui tuon episodin jälkeen ja ehkäpä nyt muistaa sitten paremmin mitä tapahtuu, jos hajottaa paikkoja. Ensin oletin, että se hiukan särkyneen peilin näkeminen muistuttaisi asiasta, mutta ei se ole tuntunut mitään muistuttavan.

En tiedä johtuuko tämä lähestyvästä joulusta. Lapset odottavat sitä kauheasti. Vai mitä ihmettä tämä on. Ja koska tämä uhma loppuu....

Pahinta tässä on minusta se, että vaikka minä pysyn tämän uhkan keskellä pääsääntöisesti tyynenä ja pyrin vain siihen, että homma rauhoittuu niin mies menee samale tasolle 4 vuotiaan kanssa. On aivan järkyttävää katsoa ja kuunnella miten mies välillä lässyttää sellaiseen ns. vittumaiseen sävyyn mitä tietystikään tuonikäinen ei tajua tai sitten karjuu ja kiroaa kuin mikäkin. Ja kukaan ei tätä uskoisi miehestäni, koska kaikki pitävät häntä leppoisana nallekarhuna ja varmaan kaikkien unelmaisänä. Itsellenikin tullut yllätyksenä se miten mies voi reagoida ja se, että ei käsitä menevänsä lapsen tasolla ihan totaalisesti. Olen sanonutkin, mutta mies sanoo että ei tuo sinunkaan taktiikkasi näytä toimivan sen paremmin. Eli se rauhallisena pysyminen.

Meneekö tämä pian ohi? Onko muilla samanlaista?

Meidän 4v9kk on ihan samanlainen. Tyttö siis kyseessä. Likka tekee ihan päättömiä juttuja ja kiusaa pikkuveljeään heti, kun silmä välttää.
Mä en ole keksinyt avuksi mitään muuta, kun ajan... Raivokohtauksia tulee mm. väärästä haarukasta, liian laimeasta mehusta jne jne.
Elän siinä toivossa, että joskus tulee se päivä, kun toi loppuu :ashamed:
Olen kokeillut samat jutut kun sinä, mutta tulosta siitä ei ole tullut.

Äskenkin likka hyppi kirjahyllystä veljensä sängylle :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja EI SE MUUTA VAADI:
No kuten huomasit, se auttaa että annat samalla mitalla takasin. JOS HAJOTTAA JOTAIN, HAJOTAT HÄNEN LELUNSA, JOS LYÖ, LYÖT TAKASIN JNE. :)

:o :o :o Niin että aikuinen alentuu lapsen tasolle vai?? Mitä sellaisesta perheestä tulee, jossa kaikki ovat lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja Hieman Hankala:
Meidän 4v9kk on ihan samanlainen. Tyttö siis kyseessä. Likka tekee ihan päättömiä juttuja ja kiusaa pikkuveljeään heti, kun silmä välttää.
Mä en ole keksinyt avuksi mitään muuta, kun ajan... Raivokohtauksia tulee mm. väärästä haarukasta, liian laimeasta mehusta jne jne.
Elän siinä toivossa, että joskus tulee se päivä, kun toi loppuu :ashamed:
Olen kokeillut samat jutut kun sinä, mutta tulosta siitä ei ole tullut.

Äskenkin likka hyppi kirjahyllystä veljensä sängylle :whistle:

Joo tuota se juuri on. Se perjantain eka raivari ainakin alkoi siitä, että en antanut lapsen syödä sipsejä päivällä. Äsken tuossa aamupalalla suuttui kaiketi jotenkin siitä, kun haki jukurtin jääkaapista ja käskin pistää sen siihen pöydän sivuun ja tunki sitä väkisin minun ohitseni pöydälle saaden voirasian melkein tippumaan. Nappasin jukurtin kädestä ja laitoin sen siihen mihin käskin ensin ja siitä tuli se kohtaus... vissiinkin...

auttaisko se että annat pojan vaan raivota?? Laitat sellaiseen huoneeseen (omahuone) jossa ei saa mitään yhteistä omaisuutta rikottua ja annat sielä raivota ja et kiinnitä poikaan mitään huomiota... Kohta lapsi huomaa ettei saakkaan huomiota sillä raivoamisella...

Mun kokemuksen mukaan lähes poikkeuksetta tuossa neljän vuoden kieppeillä on ihan mahdoton kehitysvaihe, jossa rajoja kokeillaan oikein tarkoituksellisesti ja hirvittävän raivon vallassa...Sen ikäinen tietää jo hyvin, missä kohti on hyvä testata aikuisen sietokykyä. Ymmärrän hyvin ap:n reaktion... Ja tavallaan varmaan se pysäytti lapsenkin huomaamaan seuraamuksen käytöksestään. Aikuinen saa suuttua silloin, kun tuon ikäinen lapsi käyttäytyy tietoisesti erittäin huonosti. Rajat on vaan yritettävä sitkeesti pitää samoina ja joku sanktiokin pitää tulla, jos rajoja rikkoo. Mutta kokemukseni mukaan tossa iässä on tehokkaampaa ollut ennalta sovittu palkinto hyvästä käytöksestä, tai käytöksensä hillitsemisestä. Esim. sovit etukäteen lapsen kanssa, että keräätte rukseja taulukkoon aina, kun vaikka aamutoimet sujuu hyvin ja kun tietty määrä palkintorukseja on tullut, teette jotain ekstrakivaa yhdessä. Käytte vaikka kahdestaan jätskillä tms... Jaksamista, vanhemmuus on aika haastavaa... :hug:

No en tiedä auttaako... Olen siis laittanut sinne ja pitänyt itse ovesta kiinni ettei tuu pois. Hakkaa kaikella mahdollisella sitten sitä ovea ja paiskoo tavaroita menemään. Pelkään, että hajottaa jotain siellä riehuessaan.

Voiko toi vaihe jatkua vielä tuossa vaiheessa? Meidän poika on vasta 3v9kk, ja jo nyt noita oireita ilmaantunu... Mä kyllä joudun pehmustettuun huoneeseen jos tää jatkuu noin pitkään... :ashamed:

näytät oman suuttumuksesi asiallisesti, laitat lapsen sellaiseen paikkaan missä ei voi touhuta/leikkiä leluilla ja kerrot ettet hyväksy hänen käyttäytymistään ja nyt hän saa luvan miettiä omia teksmisiä. jätät lapsen siihen ja olet "välinpitämätön" häntä kohtaan. kun lapsi rauhoittuu sanot että kun on valmis pyytämään anteeksi voi tulla leikkimään.... vaatii sitkeyttä, mutta pätee jo 3v tuittuiluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Voiko toi vaihe jatkua vielä tuossa vaiheessa? Meidän poika on vasta 3v9kk, ja jo nyt noita oireita ilmaantunu... Mä kyllä joudun pehmustettuun huoneeseen jos tää jatkuu noin pitkään... :ashamed:

Eiköhän nää lapset oo yksilöitä kuitenkin, teillä se kehitysvaihe on menossa nyt...tasaantuu varmasti aikanaan... Sitten tuola 6v. paikkeilla tulee taas uusi aalto uudenlaisine kujeineen...
=)

Alkuperäinen kirjoittaja Ippa:

Eiköhän nää lapset oo yksilöitä kuitenkin, teillä se kehitysvaihe on menossa nyt...tasaantuu varmasti aikanaan... Sitten tuola 6v. paikkeilla tulee taas uusi aalto uudenlaisine kujeineen...
=)

Toivotaan ainakin... Uhma kun alko aikasin, tai siis oman tahdon esiin tuominen, jo yks veenä, ja vielä vaan jatkuu... Ja kun samassa on 2½v uhmakas ja voimakastahtoinen 1vee, niin alkaa hymy hyytymään...

Alkuperäinen kirjoittaja Ippa:

=)

Toivotaan ainakin... Uhma kun alko aikasin, tai siis oman tahdon esiin tuominen, jo yks veenä, ja vielä vaan jatkuu... Ja kun samassa on 2½v uhmakas ja voimakastahtoinen 1vee, niin alkaa hymy hyytymään...

Sua kasvatetaan ihmisenä

;) (saan kylmiä väreitä...meillä uhmakas 3v. enkä oikein osaa sijoittaa häntä 2v. enkä 4v. uhmaajien kastiin...uhmaa ikä kaikki...!)

[quote="Ippa

Sua kasvatetaan ihmisenä

;) (saan kylmiä väreitä...meillä uhmakas 3v. enkä oikein osaa sijoittaa häntä 2v. enkä 4v. uhmaajien kastiin...uhmaa ikä kaikki...!)[/quote]

Ilmeisesti... Kai toi uhmaikä loppuu, kun murrosikä alkaa :kieh:

[quote="Ippa

Sua kasvatetaan ihmisenä

;) (saan kylmiä väreitä...meillä uhmakas 3v. enkä oikein osaa sijoittaa häntä 2v. enkä 4v. uhmaajien kastiin...uhmaa ikä kaikki...!)

Ilmeisesti... Kai toi uhmaikä loppuu, kun murrosikä alkaa :kieh: [/quote]

:o tai sit se vasta alkaa... :whistle:
Hyvää Joulua enivei! :xmas:

Kyllä se oikeesti menee ohi.Ainakin pojalla meni tuo vaihe ohi.En kyl muista enää kuinka vanhana alko tasaantumaan.Tais olla siinä 6-7 vuoden kieppeillä.Poika siis nyt 8v.
Tyttö on samanikäinen kuin ap:llä ja rajoja koetellaan meilläkin tosissaan! Höyry nousee päästä tytöllä ja äidillä.
:headwall:

Kiva kuulla, että muillakkin on riiviöitä. Täällä 4,4 v ikäinen poika erittäin temperamenttisellä luonteella siunattu. :|
Välillä, kuin :saint: , mutta sitten tosiaan aivan pienestä asiasta saa kauhiat raivarit. Eileen tappeli syömisestä.
Varmaan vaan aika auttaa tähän ikään. Onneksi on väli ajalla, mitä ihannin ja auttavaisin poika.
Hyviä neuvoja ei mulla oo, kun kans tuntuu, että kaikki käytetty.
Onko teille ilmestynyt länkyttämistä? Siis jos sanoo, että joku lelu hajoaa jos heittelee sitä niin tuumataan vaan ettei se haittaa. Tai jos yritetään rangaista lelun ottamisella pois niin sanotaan, että ota vaan.

Minä olen seurannut ja seuraan läheltä erään perheen arkea, jossa on 4-vuotias poika ja 1-vuotias tyttö. Lapset ovat kumpikin luonteeltaan hyvin määrätietoisia, temperamenttisia, eloisia ja iloisia.

Perheessä vallitsee kaaos. Tämä 4-vuotias saa tämäntästä raivokohtauksia, huutaa ja karjuu hullunlailla. Lyö, potkii ja haukkuu äitiään tyhmäksi. Tämän ikäisellä lapsella on jo aikalailla voimaa ja nyrkinisku sattuu.
Poika saattaa saada "kohtauksen" ihan mistä vaan. Jos ruoka ei ole mieleistä, jos ei saa katsoa telkkaria, jos pitää lähteä ulos, jos joku on maistanut hänen pillimehustaan, jos äiti ei tee niinkun poika käskee....

Arki tässä perheessä on raskasta. Mies tekee pitkää päivää töissään, äiti hoitaa kotona lapsiaan usein yksin aamusta nukkumaan menoon asti. Kuopus on vielä pieni tyttö, joka on kovin kiinno äidissään.

Tässä perheessä on kokeiltu pojan kanssa kaikki keinot. On istutettu jäähypenkille, on laitettu jäähylle toiseen huoneeseen, on jätetty karkkipäivän karkit pois, on puhuteltu, on pidetty sylissä, on huudettu ja karjuttu takasin pojalle...mutta mikään ei tunnu auttavan.

Tämä ikä taitaa olla monelle se vaihe, jossa elämä tuntuu olevan raskainta. Kyllä se siitä joskus ohi menee...itse vasta odottelen sitä vaihetta tulevaksi (lapset 2v8kk ja 1v4kk) :whistle:

Yhteistyössä