Mitä mieltä 4,5-vuotiaan arestista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun luen näitä juttuja tulee sellainen käsitys, että ongelman ydin ei ole lapsen käytös vaan äidin hermot.
Ja äidin hermojen kireys taas voi johtua esim. uupumuksesta. Kukaan ei ole superäiti joka jaksaisi aina olla jämäkkä kasvattaja ilman hermojen kiristymistä. Joskus sitä vaan on totaalisesti loman tarpeessa.

Kartoita kaikki vaihtoehdot lapsen hoitajaksi ja yritä saada 4-5 päivän loma. Sen aikana opettele uusi asenne. Lapsi ei uhmaa ja tee tyhmyyksiä sinun kiusaksesi, vaan koska hän ei vielä OSAA käyttäytyä aina hyvin. Sinun tehtäväsi on toimia hyvän käytöksen opettajana ja tukijana. Älä ota lapsen hölmöilyjä henkilökohtaisesti, niin hermot pitää paremmin.
Kun viet lasta sadannen kerran jäähylle, mieti et tää on niin tätä, ehkä seuraavalla kerralla riittää 90 kertaa =)

Voimia, kyllä se siitä taas iloksi muuttuu.

ps. En minäkään osannut ensimmäisen lapsen kohdalla. Nyt kun numero 8 on jo 3v uhmansa uhmannut, olen itsekin saanut vähän lisää suhteellisuudentajua.... Kun tappelee muutaman vuoden murrosikäisten kanssa, ei pikkulasten uhma tunnu missään =)

Meillä pojalla ikää 5,5 v, ja noin 4,5 v. alkaen on ollut näitä kausia kun tuntuu että vanhemmat tulee hulluksi pojan huonon käytöksen vuoksi. Meillä parhaillaan menossa viikon kotiaresti eli kaikki ylimääräiset reissut pannassa, ei käydä hoplopiessa sun muissa. Nyt kolmas päivä ja meno alkaa olla ihmismäistä. Lapset kaipaa tavallista tylsää arkea, johon tottuminen ottaa aikansa. Menoja karsimalla myös käytös on rauhoittunut. Liikaa virikkeitä jos tulee järjestettyä, niin menee meillä aina ihan mahdottomaksi meno. Nollatoleranssi huonolle kielenkäytölle ja käytökselle, oma malli ja omien hermojen ääretön venyminen auttavat meillä myös. Jos jatkuvasti joutuu kieltämään jne., alkaa poika käyttäytyä yhtä uhkaavasti takaisin. Joten pitää löytää positiivinen tapa parantaa tavat. Ei ole helppoa ei...

[QUOTE="mmm";28594117]Meillä pojalla ikää 5,5 v, ja noin 4,5 v. alkaen on ollut näitä kausia kun tuntuu että vanhemmat tulee hulluksi pojan huonon käytöksen vuoksi. Meillä parhaillaan menossa viikon kotiaresti eli kaikki ylimääräiset reissut pannassa, ei käydä hoplopiessa sun muissa. Nyt kolmas päivä ja meno alkaa olla ihmismäistä. Lapset kaipaa tavallista tylsää arkea, johon tottuminen ottaa aikansa. Menoja karsimalla myös käytös on rauhoittunut. Liikaa virikkeitä jos tulee järjestettyä, niin menee meillä aina ihan mahdottomaksi meno. Nollatoleranssi huonolle kielenkäytölle ja käytökselle, oma malli ja omien hermojen ääretön venyminen auttavat meillä myös. Jos jatkuvasti joutuu kieltämään jne., alkaa poika käyttäytyä yhtä uhkaavasti takaisin. Joten pitää löytää positiivinen tapa parantaa tavat. Ei ole helppoa ei...[/QUOTE]

4½ veellä kans noita huonoja kausia varsinkin silloin kun jotain kivaa odotetaan tapahtuvan.

...ja päiväkodissa aina huudetaan sen lapsen loman perään.

Meillä juuri 5 täyttänyt tyttö on nyt toista päivää (!) lomalla ja kitinä/ huuto ja tappelu on jatkuvaa. Päiväunille sentään jäi suht nätisti.

Lisäksi itkenyt molempina aamuina, miksi ei pääse päiväkotiin kun siellä on kaikki kaverit ja kotona ei ole mitään tekemistä.

Ei tunnu lomalta, ei.

Ööö.. mitä viisivuotias vielä nukkuu päiväunia? Ei ihmekään jos kiukuttaa, jos tuon ikäinen pakotetaan nukkumaan. Ja mitä jos järjestäisitte kotona tekemistä? Mun lapset ei ole ikinä vonkuneet tekemistä, koska me ulkoilemme kesälä yleensä 6-8 h päivässä. Ulkona ei tekeminen lopu.

[QUOTE="kkk";28594804]Ööö.. mitä viisivuotias vielä nukkuu päiväunia? Ei ihmekään jos kiukuttaa, jos tuon ikäinen pakotetaan nukkumaan. Ja mitä jos järjestäisitte kotona tekemistä? Mun lapset ei ole ikinä vonkuneet tekemistä, koska me ulkoilemme kesälä yleensä 6-8 h päivässä. Ulkona ei tekeminen lopu.[/QUOTE]

Päiväkodissa ainakin minun kokemukseni mukaan 5 v:t nukkuvat päiväunia muun ryhmän mukana ihan siinä missä nuoremmatkin.

Viikonloppuina viihtyy kun tietää, että kaikki mutkin ovat kotona. Mutta nyt arkena kaikkien muiden pitäessä hauskaa hoidossa (ja meidän joutuessa olemaan tämän viikon kaupungissa) on tehnyt todella tiukkaa jäädä kotiin.

pakko kyllä pudottaa teidät maan pinnalle ja kertoa, että kesällä päiväkodissa on kyllä hauskuus kaukana... siellä vaan ollaan. aamupala, leikkiä, 9 ulos, syömään takas, nukkumaan, välipala ja taas ulos. eli ei mitään erityistä hauskuutta järjestetä kesällä. henkilökunta väsynyttä, lomalla, järjestelee mennyttä kautta pois, yrittää valmistella tulevaa kautta jne jne.

Ei se lomakiukuttelu ole välttämättä mikään merkki siitä, että päiväkodissa olisi parempi olla tai että vanhempi olisi jotenkin hakoteillä. Päinvastoin.

Hömppälehdistä olen oppinut, että parisuhteeseenkin kuuluu monilla se lomanalkamisriita. Käydään läpi niitä arjen keskellä syrjään jääneitä tunteita. Sen jälkeen voidaan alkaa rentoutua ja pitää hauskaa.

Mun 4v on kotikuurilla. En ole puhunut hänelle mitään arestista, mutta pidän häntä tuossa silmän alla sen aikaa, että korvat kasvavat taas päähän. Ulkona käydään oman pikkusisaruksen kanssa, mummolaan on turha havitella eikä mitään muitakaan huveja ole tiedossa. Mummo tietysti ottaisi lasta mielellään, mutta siellä saa ihan kaiken periksi, joten mummon on nyt odotettava vuoroaan.

Tänään tämä 4v mottasi siskoaan naamaan ja yritti tönimällä estää tätä tulemasta leikkimökkiin. Isä otti siskon kyytiin ja vei ajelulle ja mummolaan. Tämä oli kova kolaus esikoiselle, joka olisi halunnut ajelulle uudella autolla ja varsinkin mummolle.

Ylipäätään tässä on joku kiukuttelu- ja rajojentestauskausi meneillään, kiukuttelua piisaa aamusta iltaan. Kun kiellän, alkaa hirveä vonkuteatteri: "äiti, sä pilasit multa KOKO päivän!" Olen kertonut lapselle, että tämä on ihan itse pilannut päivänsä, kun ei usko puhetta. En siis oleta, että tämänikäinen osaa ja muistaa käyttäytyä automaattisesti oikein, mutta kerron aina, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, varoitan ja kerron seuraukset. Silti se kirves pitää näköjään iskeä kiveen ainakin 87 kertaa sadasta.

Nyt on sitten tehokuuri natsiäidin seuraa tarjolla, kunnes järki palailee päähän. Hauskaa pidetään tietenkin, mutta huvi loppuu heti, jos aletaan känkkäämään.

pakko kyllä pudottaa teidät maan pinnalle ja kertoa, että kesällä päiväkodissa on kyllä hauskuus kaukana... siellä vaan ollaan. aamupala, leikkiä, 9 ulos, syömään takas, nukkumaan, välipala ja taas ulos. eli ei mitään erityistä hauskuutta järjestetä kesällä. henkilökunta väsynyttä, lomalla, järjestelee mennyttä kautta pois, yrittää valmistella tulevaa kautta jne jne.

En tiedä, onko se kesäinen päiväkotielämä nyt niin kamalaa... En ainakaan itse kesätyöntekijänä ole sitä sellaiseksi kokenut (talvestakin kyllä löytyy vertailukohtaa).

Lapsetkin saavat puuhailla kavereidensa (uusien ja vanhojen) kanssa siinä missä talvellakin.

Siirtymiset sisältä ulos ja takaisin sisälle ovat myös paljon sutjakkaampia kuin talvella.