Mitä mieltä 4,5-vuotiaan arestista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Eli onko ihan kohtuutonta pitää 4,5 vuotiasta poikaa kotona arestissa perjantaihin saakka? Poika on aivan kamala, mulla on nyt parina viikkona totaalisesti hermot palanut ja nyt ne menee jo välittömästi pienestäki asiasta. Mikään ei kelpaa, kun yrittää tehdä jotain kivaa/mennä jonnekin niin aina löytyy joku valituksen aihe tai raivarit jostain. Ei paljon nappaa lähteä kesälomareissulle minnekään :/ Ei tottele mitään, tekee pahoja koko ajan, uhkailee, hajottaa kaiken ymym.. Ja joo sieltä varmaan tulee et ite täytyy olla rauhallinen jne. mut ei kyllä pysty ku niin on hermot levällään. Aresti siis johtuu siitä, että eilen meni totaalisesti hermo, ku poikani oli naapurin pojan kanssa toisen naapurin pihoilla juoksemassa ja ovea olivat hakanneet ym ja kun menin hakemaan lähti karkuun ja taas sain raivoissani väkisin kantaa pojan kotiin. Nyt päätin että olkoon kotona siihen asti kun lähtee isälleen, ei ulos muutakun minunn kanssa kauppaan jos pakko on ja pyörät heitin molemmat varastoon ja siel on siihen asti et osataan olla ihmisiksi.

[QUOTE="meikkis";28593552]Juurikin niin täälläkin, sillon meni ihan ok:sti, kun poika oli päiväkodissä, mut tää kesäloma ei kyllä tunnu miltään lomalta :/[/QUOTE]

Ei tunnu ei.Ja meilläkään ei miehellä juuri oikein kesälomaa ole.Vaikka ollaan puistoiltu,on käynyt mummoa katsomassa ja särkänniemessä yms ja päivisin yritetään tehdä vaikka mitä niin jatkuvasti riehuu,kiukuttelee,kinuaa yms.

Meillä on tyttö samoissa vaiheissa. Meillä helpottaa oma piha. Siinä saa olla, mutta tyhmäilyistä menee kaverimahdollisuus. Eli ei meidän pihalle kavereita eikä saa mennä kavereille. Pari päivää ollut se maksimiaresti.

Sisäaresti on kyllä ihan ok kans, jos yhteispihaa.

Kauhea ikä, ei voi muuta sanoa :wave:

Juttusi oli kuin minun kirjoittamani. Mikään ei kelpaa ja pienestäkin ei-sanasta tulee tekoitku ja minun hermoni alkavat repeilemään..Itse olen veikkaillut uhmaa ja hellettä. Yritetään vaan jaksaa! :)

ps. rangaistus on minusta ihan ok.

Meillä on tyttö samoissa vaiheissa. Meillä helpottaa oma piha. Siinä saa olla, mutta tyhmäilyistä menee kaverimahdollisuus. Eli ei meidän pihalle kavereita eikä saa mennä kavereille. Pari päivää ollut se maksimiaresti.

Sisäaresti on kyllä ihan ok kans, jos yhteispihaa.

Kauhea ikä, ei voi muuta sanoa :wave:

Juu vaikeeta tässä on just se kun rivitalossa asutaan, niin ei juurikaan oo omaa pihaa :/ Sit kun menee ulos, niin aina saa väkisin tai uhkailemalla raahata sisään, jos johonkin mennään tai kello on jo paljon. meikki

Juttusi oli kuin minun kirjoittamani. Mikään ei kelpaa ja pienestäkin ei-sanasta tulee tekoitku ja minun hermoni alkavat repeilemään..Itse olen veikkaillut uhmaa ja hellettä. Yritetään vaan jaksaa! :)

ps. rangaistus on minusta ihan ok.

Jep, toivottavasti tää on ohimenevää. Ei itteäkään kiinnosta tehdä mitään saatika lähteä mihinkään. Tuntuu pahalta, kun koko ajan täytyy vaan huutaa ja huutaa. No onneksi viikonloppuna pieni hermoloma :)

...ja päiväkodissa aina huudetaan sen lapsen loman perään.

Meillä juuri 5 täyttänyt tyttö on nyt toista päivää (!) lomalla ja kitinä/ huuto ja tappelu on jatkuvaa. Päiväunille sentään jäi suht nätisti.

Lisäksi itkenyt molempina aamuina, miksi ei pääse päiväkotiin kun siellä on kaikki kaverit ja kotona ei ole mitään tekemistä.

Ei tunnu lomalta, ei.

Tulee vaan mieleen, että tuonikäistä kannattaa varmaan muistuttaa aika tiheään siitä, mistä syystä se aresti tuli. Muisti ja pitkäjänteisyys kun on nelivuotiaalla vielä usein aika huono.

Meillä meni alkuviikko viimeviikolla tapellessa 5v ja 8v jäivät samaan aikaan lomalle. Nyt jo menee ihan ok, ollaan oltu kotona tähän saakka, saaneet rauhoittua ja levätä pitkän vuoden jälkeen ja tapella päinsä aivan rauhassa. Ens viikolla vasta lähtee lomajutut käyntiin, tälläviikolla on yksi päiväleiri isommalla.

En osaa auttaa, mutta annan sympatiat ja toivon, ettei teilläkään kestä kovin pitkään tuota vaihetta. Meillä oli keväällä tuon ikäisten kaksosten kanssa ihan kauheaa, suorastaan hirveää. Mutta nyt on tosi seesteistä. :)

...ja päiväkodissa aina huudetaan sen lapsen loman perään.

Meillä juuri 5 täyttänyt tyttö on nyt toista päivää (!) lomalla ja kitinä/ huuto ja tappelu on jatkuvaa. Päiväunille sentään jäi suht nätisti.

Lisäksi itkenyt molempina aamuina, miksi ei pääse päiväkotiin kun siellä on kaikki kaverit ja kotona ei ole mitään tekemistä.

Ei tunnu lomalta, ei.
tuo särähti korvaan ettei pääse päiväkotiin....itse huolestuisin jos viihtyy siellä paremmin kuin omien vanhempien kans

Meillä ei tuon ikäinen edes muistaisi mikä aresti ja miksi kestää niin kauan eikä osaisi hahmottaa noin montaa päivää.
Meillä arestitetaan kun aihetta on, varoituksen kautta aresti paikalle istumaan 4:ksi minuutiksi, kerron mennessä miksi sinne joutuu, kerron sen arestin jälkeen ja lapsi pyytää anteeksi, halataan ja sovitaan.

[QUOTE="vieras";28593742]En osaa auttaa, mutta annan sympatiat ja toivon, ettei teilläkään kestä kovin pitkään tuota vaihetta. Meillä oli keväällä tuon ikäisten kaksosten kanssa ihan kauheaa, suorastaan hirveää. Mutta nyt on tosi seesteistä. :)[/QUOTE]

Voin vaan kuvitella kun niitä on kaksi :D noo kaippa tää tästä viimeistää, kun kouluun menee :D Sitä odotellessa.. Äitini eilen sanoi, että "sun täytyy kuria pitää sille" teki mieli alkaa huutaa, kaikkeni yritän, mutta mikään ei auta ja hän on paraskin puhumaan. sanoi myös joskus kun avauduin olevani loman tarpeessa, kun yksin raatanut ilman mitään omaa aikaa, että kyllä mun pitäis pärjätä kun olkoon nyt vaikka mirjakin pärjää kolmen lapsen kanssa. Valitettavasti olen minä enkä Mirja.

Itsellä kaksi samanikäistä. Samaa menoa meillä.

Tosin mielestäni tuon ikäinen ei ymmärrä vielä täysarestin tarkoitusta. Uskon että sillä ei ole merkitystä.

Tosin tietynhetkiseen tilanteeseen käytettävä jäähy toimii meillä. Mutta kaikki on erilaisia...

[QUOTE="vieras";28593754]tuo särähti korvaan ettei pääse päiväkotiin....itse huolestuisin jos viihtyy siellä paremmin kuin omien vanhempien kans[/QUOTE]

Ymmärtäähän sen, että lapsi haluais kavereiden kanssa leikkiä . Ei se tarkoita mielestäni sitä, etteikö lapsi viihtyisi vanhempien kanssa. Ei ole meidänkään pojalla päiväsaikaan tässä ketään kaveria ja heti aamusta alkaa "mul ei ole mitään tekemistä" - huuto.

[QUOTE="vieras";28593754]tuo särähti korvaan ettei pääse päiväkotiin....itse huolestuisin jos viihtyy siellä paremmin kuin omien vanhempien kans[/QUOTE]

Viikonloppuina viihtyy kun tietää, että kaikki mutkin ovat kotona. Mutta nyt arkena kaikkien muiden pitäessä hauskaa hoidossa (ja meidän joutuessa olemaan tämän viikon kaupungissa) on tehnyt todella tiukkaa jäädä kotiin.

Noi 4 min jäähyt ei vaan kertakaikkisesti tunnu onnistuvan täällä. Mulla menee hermo välittömästi, koska lapsi ei jää jäähypaikalle ja mun pinna ei riitä sitä 100 krt viemään sinne. Pakko mennä itse rauhottumaan. Monta päivää jatkunut ja on kyllä sanonut keskustellessa, että lupaa totella, lupaa, ettei tee tyhmyyksiä, mutta kun tämä vaan toistuu ja toistuu ni olkoon loppu viikon kotona, en jaksa taas tänään tapella sisäänmenosta, kypärän käytöstä ymym.

Meillä helpottaa paljon kun kerron lapselle millaista käytöstä odotan. Juurikin vaikka aresti alkuun, kerroin että sä menet tonne ja pysyt siellä miettimässä sitä miks sinne joutu, esim huono käytös, tottelemattomuus, tavaroiden heittely tms. Näytän kellosta ajan että tästä tähän istut siellä ja jos sieltä lähtee, aika alkaa aina alusta, (munakello) ja jos siellä älämölöää, repii seinästä tapettia tms, niin aina tulee minuutti lisää (meillä osaa muksu jo ynnätä jonkin verran)

No anna mennä vaan jos todella uskot että se tehoaa!
Ulos pääsee kuitenkin sinun kanssa.

[QUOTE="vieras";28593735]Meillä meni alkuviikko viimeviikolla tapellessa 5v ja 8v jäivät samaan aikaan lomalle. Nyt jo menee ihan ok, ollaan oltu kotona tähän saakka, saaneet rauhoittua ja levätä pitkän vuoden jälkeen ja tapella päinsä aivan rauhassa. Ens viikolla vasta lähtee lomajutut käyntiin, tälläviikolla on yksi päiväleiri isommalla.[/QUOTE]

Vähän samanlaista meillä (5 ja 10 vee). Eka lomaviikko oli melko stressaava, kun molemmat lapset halusivat äidin huomion pitkän päiväkoti- koulutalven jälkeen. Äiti taas halusi hiukan itsekin rentoutua ja lisäksi olin toki ajatellut siivoavani kodin ja kaikki kaapit, kun loma alkaa....Nyt tokalla viikolla osataan jo hiukan relata kaikki.

Meillä kans toi 4,5v. rasittavassa vaiheessa. Kokoajan täytyy säätää jotain kiellettyä ja sitten kun asiasta komentaa, alkaa järkyttävä parku ja äiti on tyhmä.

Vähän auttaa kun saa olla mukana auttamassa jossain "tärkeässä" kotityössä, mut ei sitä jatkuvasti jaksa olla keksimässä jotain hommaa. Ulkona on helpompaa (ei tosin omaa pihaa), mut ei siellä ulkonakaan jaksa joka päivä aamusta iltaan olla.