HUHTIMAMMAT-MAHTIHUMMAT -08

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikaisesti loviisalle: mustikka on myös aikamoinen vatsankovettaja. Samoin banaani. Luumu ja ruusunmarja taas löysentävät. Toivottavasti löydätte lisää sopivia ruoka-aineita.

loviisa aika kurjaa toi pieni ruokavalio :( toivotaan että olisi vain väliaikaista... meillä on suositus että viljoja ei kokeiltaisi ennen vuotta, kun talossa on yksi vilja allergikko... Eli riisillä aloitamme...
Joo toki saa kysyä ammattia ja toki vastaankin ;0) salaisuushan se ei toki ole... eli olen päihde- ja mielenterveystyöhön suuntautunut lähihoitaja/ ravintolatyöntekijä... Eli jompa kumpaa alaa olisi nyt tarkoitus lähteä harjoittamaan... siis jos vain hommia löytyy :) ja mies jää kotiin sillä hän voi harjoittaa ammattiaan myös lasten hoidon ohella :)

Mut nyt alettava jeesaamaan ukkoa kun menin päättämään et vaihetaan huoneiden paikkaa/järjestystä... ei oo miestä kohtaan reilua jos istun vaan koneella :D

Anskuli ja öhmötti

No nyt on neuvola takana. 6kk mitat (ikää jo 6,5kk) 11,2kg ja 71,5cm. Että hyvin menee :)

Siitä Liberon paketista, kun se viimein saatiin. Meillä oli siinä housuvaippoja, terveyssiteitä, käsinukke, kertis-ruokaliinoja, vauvaliinoja, jotain esitteitä ja kuponki jolla saa lindexiltä vauvan sukat kaupan päälle kun ostaa vauvanvaatteen. Että taitaa olla aikalailla samat ku muillaki?

Mekin kerätään niitä Liberon vaippapaketeistä saatavia merkkejä. Samoten on yks satsi lähetetty ja body tilattukin. Semmonen mobile, leikkimatto ja joku kolmas meillä sieltä onkin. Saatiin jo yhden sukulaisen kautta.

Mulla ei kuukautiset oo edes alkaneet vielä. Alkanevatko sitten, ku imetys loppuu.. Tjaa. Aika epäsäännölliset on olleet aina..

En muista oliko joku jo kysellyt, mutta meinasitteko te ottaa sen influenssa rokoitteen lapsillenne?

Vyöhyketerapiasta minäkin olen kuullut kaikkea hyvää. Mukavaa, että sieltä on Loviisan vauvalle apua saatu!

Anskulin öhmötti oikea vauhti hirmu, tuon kehityksen suhteen :D Minäkin aina odotan, että koskahan se neiti oppii jotain uutta. Mutta toisaalta taas kaihertaa, että ei sillä vielä oo kiire! Äidin oma vauva<3

Meillä on muuten se kuudeskin hammas nyt läpi. Kovin on veikeännäköinen typy, kun virnistelee (vaikka ei vielä aivan "täysikasvuiset" hampit olekaan).

Loviisalle, että täällä on kans risaiset yöt. Sitten ku vielä yksin paljon hoidan typyä, niin kyllä tahtoo väsyttää! Vaikka ei olekaan kuin tuo yksi. Univelkaa on vaikka muille jakaa, mutta kyllä sitä aina vain jaksaa. Sehän on "PAKKO". Ja jotenkin kummasti on aina välillä edes se yksi pätkä viikossa, kun saa nukuttua kohtuu paljon ja helpottaa taas eteenpäin.. Ja kun se laps alkaa olla isompi ja vähän tasoittua nuo unet (niin sitten ehkä neljän vuoden kuluttua ;) ), niin kyllä sitä.. Mulla tahtoo olla vauvakuume jo nyt, vaikka kauhulla mietin, että sitte ei kyllä ainakaan sais nukkua ikinä! :) Mutta kaikkeen tottuu,, se mikä ei tapa, se vahvistaa.. heh.. huono :)

Hyi hitto, ku joku kiskoo sätkää tuolla parvekkeellaan, ku tulee avoimesta ikkunasta niin oksettava lemu sisälle! Mulla neiti vielä tuolla ulkona kans nukkumassa. Vit*ttaa, ko toinenki joutuu nuuskimaan tuota paskaa... *ärrinmurrin*

Mutta noniin,., sittenhän se heräsi justiin tuohon hajuun.. voi itku.
Mutta palaillaanpas.. (kiva että on vähän eloa täällä ;)) Olis kiva tosiaan kuulla Sannasesta ja pojista!

Olen kyllä käynyt lukemassa teidän tekstejä, mutta ei ole tullut itse kirjoitettua, kun ei oikein ole ollut sen kummempaa kirjoitettavaa. ;-)

Meidän tytön mitat 6kk neuvolassa (pari viikkoa sitten) olivat 6,5 kg ja 68,5 cm. Eli edelleen on siro tyttönen, vaikka syö jo 5 ateriaa päivässä ja ihan kunnon annoksia. Nyt mun imetys on kylläkin vähentynyt, kun tyttö ei vaan enää huoli rintaa. Öisin vaan enää imetän ja silloinkin vain yhden kerran.

Influenssarokotteesta oli juttua. Me ainakin otetaan se. Otettiin viime vuonna esikoiselle, eikä siitä tullut mitään oireita. Lapsille voi herkästi tulla jälkitauteja flunssien yhteydessä ja haluan välttää sairaalahoidon jos vain mahdollista. Tuskin niitä rokotteita annettaisiin jos niistä olisi jotain haittaa.

Minäkin olen ottanut talteen Liberon merkkejä, mutta en ole saanut aikaiseksi lähettää niitä vielä sinne. Nykyään sieltä ei mun mielestä saa enää niin hyviä lahjoja kuin mitä esikoisen aikaan.

Mulla alkoi tällä viikolla menkat ja jouduin käymään sairaalassa, kun kivut oli niin kovat. :-( Mulla on kuparikierukka, joten se aiheutti sen kivun. Oli ihan kuin synnytyksen alun supistukset. Ei kivaa, mut ne helpotti sit kyllä...

Vauvojen liikkumisesta ainakin oli juttua kans. Meidän tytteli oppi reilu 5 kk iässä ryömimään. Nyt se nousee konttausasentoon ja istuu tuetta jonkin aikaa. Ai niin, 2 hammasta on ilmestynyt alas ja lisää näyttäisi olevan tulossa.

Nyt pitää mennä, että saa vähän edes makoilla sohvalla ennen kuin lapsoset herää...

heissan taas!

Huomaa, että elämä alkaa jotenkin helpottamaan, kun jaksaa taas käydä täällä :-). Vaikka univelkaa pukkaakin, niin elämä ei ole enää yhtä kutinaa ja kitinää (suoraa huutoa)... Meidän Otus onkin oikein hymyveitikka ja aurinkoinen tapaus muutenkin, nyt kun asiat kohtuu kunnossa (*iloitsee täysillä*).

Mutta ihanaa, kun täällä vain oikeastaan voi rehdisti sanoa sen, että joskus väsyttää ihan hulluna! Varsinkin kun on pitkään toivottu tuota pientä, niin vielä pahempana "syntinä" tunnutaan pitävän, jos erehtyy puhumaan pahoista päivistä... En tiedä oletteko muut törmänneet samaan ilmiöön...?!

Anskuli, mullahan on työpaikka siellä kuopiossa, mutta näillä näkymin tuo työmatka on niin pitkä, etten ihan heti ole palailemassa ruotuun... Ellei sitten joskus koko poppoo palailla savonmualle ;-).

Jaahas Riikka, arvaa vaan aloitettiinko juurikin mustikan maistaminen. Heh, ja sekin jumittaa vatsaa... No siirrytään sitten luumuun (sen pitäisi ainakin sopia aikaisemman kokeilun perusteella, ennen kuin aloitettiin sairaalassa juoksu ja dieetit ym.).

Meillä ei hampaita ole vielä puhjennut, mutta kovasti näyttää alhaalla pullottelevan, kuolaa ja hinkkausta riittää. Saa nähdä miten tekeytyy.

Ja nyt on sitten alettava olla silmä tarkkana, kun kaveri ei enää pysy paikoillaan, vaan kovasti pyörimällä kulkee. Tänäänkin ehti napostella sanomalehteä ennen kuin hoksasin, että koordinaatit ovatkin muuttuneet!

Mutta nyt ansaitulle iltapäiväkaffelle!

Palataan!

Heippa, huvikseen tulin lukasemaan teidän juttusia ja löytyipä heti kommentoitavaakin. Meillä nimittäin mustikka kaikkea muuta kuin kovattaa vatsaa. Meillä syödään pakkasesta itse kerättyjä mustikoita ja siitä seuraa AINA ihan hirvittävä kakkatulva. Eli toimii varsinaisena suolenhuuhtojana :)

loviisa kyl savoon kannattaa palata :) saanko udella minkä alan hommia oot tääl tehny ja mikä vieny pois savon ihanista maisemista ;o)

oi voi... mä oon kyl tänään kironnu öhmötin... se joka syöttö kerralla on alkanu pureen mua... on muute siis ihan hirveetä ku kaks terävää naskalia uppoo tissiin... meillä alkanu kiinteitä mennä nyt suhtellisen hyvin ja siin sivus siis imetyksel mennään...

mut nyt laitettava lapsukaisia mukkumaan... saa ne aamut ylöski ja taas opin tielle :)

Anskuli ja Öhmötti tasan 7kk (kauheeta kuin aika juoksee)

Hellou!

Anskuli, duunailen lapsityön parissa ja oikeestaan tää tänne kotiseudulle pohjois-karjalaan paluu on monen mutkan tulos... Muutama vuosi sitten lähdin jatkamaan opintoja ja siinä samalla sitten ostettiin talo täältä (hinta-laatu-suhde pienellä paikkakunnalla kohdillaan) ja valmistumisen jälkeen oon haahuillut sitten välillä virkavapaalla muissa töissä, mutta aina palannut takaisin vanhaan työhön. Isäntä on metallimiehiä, joten varmasti Kuopiostakin löytyisi työtä, mutta saa nähdä miten ja mitä tässä alkaa. Nyt tuo pikku-ukkeli on "ykkös-projekti" :-) enkä muusta aio hätäillä ihan heti...

-07 huhtimamma: ajattelin kokeilla myös pakastemustikoita. En oikein ota selvää, että tekeekö nois purkkisoseissa nyt joku lisuke taas ihottumaa, kenties se tapiokatärkkelys jota tuntuu olevan jokaisessa purkissa? Mitä se sitten lieneekään...

Tosi turhauttavalta välillä tuntuu, kun vaik mitä koettaa niin aina iho rikki... Mutta josko pikkuhiljaa alkais löytymään sopivia syömisiä!

Hellou!

Anskuli, duunailen lapsityön parissa ja oikeestaan tää tänne kotiseudulle pohjois-karjalaan paluu on monen mutkan tulos... Muutama vuosi sitten lähdin jatkamaan opintoja ja siinä samalla sitten ostettiin talo täältä (hinta-laatu-suhde pienellä paikkakunnalla kohdillaan) ja valmistumisen jälkeen oon haahuillut sitten välillä virkavapaalla muissa töissä, mutta aina palannut takaisin vanhaan työhön. Isäntä on metallimiehiä, joten varmasti Kuopiostakin löytyisi työtä, mutta saa nähdä miten ja mitä tässä alkaa. Nyt tuo pikku-ukkeli on "ykkös-projekti" :-) enkä muusta aio hätäillä ihan heti...

-07 huhtimamma: ajattelin kokeilla myös pakastemustikoita. En oikein ota selvää, että tekeekö nois purkkisoseissa nyt joku lisuke taas ihottumaa, kenties se tapiokatärkkelys jota tuntuu olevan jokaisessa purkissa? Mitä se sitten lieneekään...

Tosi turhauttavalta välillä tuntuu, kun vaik mitä koettaa niin aina iho rikki... Mutta josko pikkuhiljaa alkais löytymään sopivia syömisiä!

Hellou!

Heippa!

Hassua, miten erilaisia kokemuksia mustikasta tai lähinnä sen vaikutuksesta vatsan toimintaan. Muistan miten meille aina lapsena annettiin mustikkakeittoa jos oli vatsa kuralla. No, kokeilemallahan vaikutus kai selviää. =)

Piikkisiilin tytöllä komeat mitat!

Meidän poika oppi tuossa viikko sitten ryömimään. Vauhti ei vielä ole kovin päätä huimaava, mutta eipä ole äidillä niin kiire juosta perässä. Ei täällä sen ihmeempiä.

Mukavaa viikonloppua!

lauantaita!

Huomenna olis sitten iskänpäivä... Mitä kivaa ootte suunnitelleen isukille? Meillä varmaan ihan vaan kakkukahvittelut aamulla sängyssä ja pikkuinen lahja. Jotenkin ei nyt leikkaa, vaikka ihan eka isänpäivä onkin!

Riikka, puhuit että teillä alkaa iho kukkimaan aina kun hammasta tekee. Ja arvaas, meillä kanssa! Ihmettelin viikolla, että mikäs nyt oikein on kun alkoi punerrus ja kutitus ja kurkkasin suuhun, niin sielläpä alaleuassa pilkotteli hammas :-)! En tiedä voiks olla niin, vai sattumaako lie. Mutta heti tuli sinun kertomus mieleen ;-).

Noista ruoka-aineista, näemmä on niin että ei voi tietää ennen kuin kokeilee miten mikäkin vaikuttaa ja toisille tekee toista ja toisille ei.. Nyt on löydetty päärynä ja meloni jotka selkeästi pehmittää vatsaa! Ihanaa kun kakkaa ei tarvitse naama punaisena vääntää. Vettä on yritetty kans tarjoilla, mutta maistuu ainoastaan jos lusikalla tarjoilee tai hörpyttää mukista, tuttipullo on vissiin varattu vain "maidokkeelle", veden sylkee rinnuksille :-D.

Mukavaa viikonvaihdetta!

Loviisa ja Otus 6 kk ja 3 vkoa

Tervehdys! =)
Nopeesti tulin piipahtamaan ku pikkumies nukkuu... Käytiin tänään hakemassa influenssarokotus meidän neuvolasta. Vielä ei ainakaan oo tullut mitään oireita, pientä kitinää lukuunottamatta.
Ensimmäinen hammas puhkesi pojalle vajaa viikko sitten ja lisää on odotettavissa kun jatkuvasti on kädet ja kaikki mahdollinen suussa minkä sinne saa vaan mahtumaan. :D Nyt on muutama yökin nukuttu jo ihan hyvin, mutta väsymystä riittää äidillä vielä vaikka muille jakaa...poika on sairastanut jo pari flunssaakin, joten yöt on enimmäkseen valvottu ja päivisin nukuttu huonosti...mutta eiköhän se tästä...

Ja nyt pitääkin taas mennä kun sitteristä kuuluu kitinää...

Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)

ellastiina ja J.

Moi,

pikatiedustelu: kuinka moni on antanut kananmunaa vauvelilleen?

Onko tietoa suosituksista, kun jossain sanotaan, että vain keltuaista jne...? Huomenna olisi influenssarokote ja haluaisin testata ettei kananmunasta tule mitään allergista reaktiota - sittenhän sitä rokotetta ei voi ottaa, jos näin käy.

Mukavaa päivää myrskystä huolimatta!

Sateista tiistaita!

Meillä ei olla vielä maistettu kananmunaa. En muista mistä iästä alkaen sitä voi antaa, olisiko ollut 8 kk? Influenssarokotus on vielä harkinnassa. Ensi lauantaina pitää ottaa eka annos jos sen rokotteen haluaa.

Viime aikoina olen kyllä ollut aika laiska uusien ruoka-aineiden kokeilemisen kanssa. No, osaltaan vaikuttaa tuo ihottumakin. Ei viitsi kokeilla kun ei tiedä oireileeko iho uusista ruuista vai muuten vaan. Viljoista on kokeiltu vasta kaura ja lihoista broileri ja possu.

Muutenkin tuntuu että poika syö aina vaan samoja mössöjä. Joten kertokaapa teidän vauvojen suosikkimakuja! Millaisia soseita teette (tai annatte purkista)? Meidän poika syö oikeastaan kaikkea mitä vaan annetaan. =) Yksi mitä olen itse tehnyt on peruna-porkkana-kukkakaali-parsakaali-broilerisose. Pakastealtaasta löytyy pusseja, joissa on kukkista, parsaa ja porkkanaa sekaisin. Sen verran olen hommaa helpottanut, että käytän mahdollisimman paljon pakastekasviksia.

Olen miettinyt myös onko vauvoilla joku säätelymekanismi, etteivät syö liikaa? Meillä ei nimittäin ole vielä tullut vastaan sellaista tilannetta, että ruokaa olisi jäänyt lautaselle. Kaikki menee mitä lämmitetään (soseita 1 purkki, puuroa 1,5-2 dl). Aterian päälle imetän aina, joten ei poika ainakaan nälkäiseksi jää. Mutta tuntuu että poika söisi ihan älyttömiä määriä jos vaan antaisi...

Poika liikkuu koko ajan vaan nopeammin ja nopeammin. Siis ryömii. Tähän mennessä on kahdesti kaatanut kukkaruukun päälleen (selvittiin ilman kolhuja), kerran meinannut lähteä portaita alas (nykyään portti on aina kiinni) ja nyt aamulla löysin sen vessasta imeskelemästä vessaharjaa... Yyhh. Kengät ja sähköjohdot ovat myös tosi mielenkiintoisia. Olkkari näyttää joka päivä erilaiselta, kun matot ja tuolit vaihtaa paikkaa ja lattia on lelujen peitossa. =)

Jaaha, nyt poika kaipaa leikkiseuraa...

Heissan!

Vai semmoinen vauhtiveikko riikalla :-D!

Meillä ei vielä olla löydetty ryömintä-asentoa pyllyä kovasti koittelee nostella (varsinkin yöllä emä-marmatuksen kanssa, kun ei tykkää vatsallaan nukkua, mutta silti pitää mahalleen vääntää...). Pyörimällä kyllä päästään silmänräpäyksessä paikasta toiseen!

Ellastiinalle voimia! Meilläkin taas nukuttu melko huonosti, nyt ei myös päivälläkään kunnolla (ärh).

Ja taas kutsu käy....

Tuosta kananmunasta tuntuu olevan kaikenlaisia suosituksia, toiset sanovat, että yhtäaikaa lihojen kanssa, toiset vuoden ikäisenä, toiset 8kk... Niin, että antaisko vai eikö - sitäpä sopii miettiä vielä muutama tunti, jos siis ajattelee testausta ennen rokotusta.. Vaan ei tuonne myrskysateeseen tee kyllä mieli edes lähteä mitään munia ostamaan.

Huomenna tosiaan saadaan se influenssarokote ja ekaa kertaa eilen alkoi neidon nenä vuotamaan ja kunnon flunssa päällä. Olen nenäfriidalla imenyt nenää tyhjäksi ja antanut nasolin tippoja ja yöksi panadolia. Kuumetta ei onneksi ole.

Meillä kieritään ja möngitään, mutta ei varsinaisesti ryömitä eikä kontata. Konttausasentoon nousee, mutta ei pitkään siinä viihdy ja ikäähän tosiaan on nyt 7,5 kk.

Riikkaa tiedusteli mitä syödään ja meillä enimmäkseen purkkiruokia. Maistuvat neidolle paaaaljon paremmin :D. Olen tehnyt itse pakkaseen seitiä ja bataattia kuutioissa, maissia ja parsakaalia olen ostanut pakasteena. Tänään syötiin lohi+peruna purkista, mutta ei tuo kala varsinaisesti ole mikään herkku. Broiskusta tuli meille tosi kovat vatsakivut, joten nyt en ole muutamaan viikkoon antanut. Kalkkuna näyttää sopivan. En tiedä onko jotain herkkyyttä, kun pyllyn alue ajoittain punottaa, mutta sitten Sibicortila korjaantuu, että olisiko vaan vaippaihottumaa, kun ei muualla näy. Mielipiteitä tästä allergisten äideillä?

Meillä syödään aamu- ja iltapuurona joko ite tehtyä kaura-, ohra- ja/tai ruispuuroa TAI Muksun puuroja. Lounas n. klo 11, välipalana n. klo 14 hedelmää ja päivällinen klo n. klo 17. Olen tehnyt itse esim. kiwi-banaanisosetta. Tosi herkkua. Myös omenaa ja päärynää, mutta tykkään esim. Hippin 100% hedelmäsoseista. Niissä ei ole niitä tärkkelyksiä tms. lisänä.

Nyt jotain suuhun ettei pääsis laihtumaan...

Moi,

ne on sellaisia 4 kpl paketteja lastenruokaosastolta, ihan ruokakaupoista, esim. Citymarket. Pyydä tilaamaan, jos ei ole. Niissä ei ole lisäaineita, ei edes sokeria. Hipp on muutenkin ok merkki, luomua ja tosi hyvänmakuisia + tuoksuisia soseita ja ruokia. Luomu ja luomu - tietysti mietityttää, kun ne tehdään Saksassa, mutta harva purkkiruoka tehdään Suomessa. Muksunkin kaikki muu tehdään ulkomailla, paitsi tetrapuurot Suomessa.

Iltoja!

Kiitos sosevinkinkistä rvaHoo, täytyypä katsella jos meiltäkin löytyis tuota Hipp:iä. Tosiaan allergisen vauvan kans saa olla salapoliisina noitten valmiitten soseiden kans, kun ei aina arvaa mitä mikäkin on. Pää-osin olenkin tehnyt, ne vähät mitkä käy, itse. Tässä pohdiskelen jotta tohtiskohan taas perunaa kokeilla, viimeksi aiheutti kovaa punoitusta, mutta siitä ei tietoa mistä se sitten tulikaan kun oli kaikkea muuta. Pohdiskelit tuota vaippa-ihottumaa myös, meillä ainakin ensimmäisenä reagoi poskien iho ja vaippa-alue on ihme kyllä ainoa paikka missä ihottumaa ei ole ollenkaan ollut!

Eipä tässä kummempia... Illan jatkoja!

heipä hei...

Meillä kans noita Hipp soseita syödään pääsääntöisesti... meillä siis suurin osa ruuasta vielä hedelmä soseita ja rinta maitoa... kasviksia ei syö eikä korvikkeita huoli... Kiivi teki niin pahan allergisen reagtion et olen alkanu tarkemmin katsoa mitä syödään :(

Öhmötti sairastaa oikeesti ekaa kertaa :( pientä nuhaa on ollu aiemminkin mut nyt saatiin korvatulehdus riesaksi :( Noh nyt saatiin eilen lääkitys niin toivotaan et menee pian ohi...

Meillä kävellään jo "puita" pitkin ja meno on hurjaa... järki kun vielä puuttuu päästä niin senhän tietää ;o) Neliveto tyyli on koominen kun öhmötti välistä menee sellasella ns karhukävely tyylillä :)

Mites muuten teillä kenellä oli eka isän pv, miten se meni?

Meil ois huomen influenssa rokotukset, mut mä soitin neuvolaan ni meil ei sitä viel saada ku toi korvatulehdus sen estää... mut onneks saadaan se sit ku öhmötti tervehtyy...

Mut ny täytyy mennä suihkuun on ihan pöllö olo ku simahdin sohvalle ja vast vähän aikaa sit heräsin... mullaki aika nukkua :D noh jospa yölläkin nukuttas...

Mukavaa ti iltaa

Toivottaa Anskulin poppoo synttäri tunnelmien keskellä (mies tänään 30v , esikko huomen 11v)

Yhteistyössä