HUHTIMAMMAT-MAHTIHUMMAT -08

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä pojat alkoi syömään kiinteitä kolmen kuukauden iässä. Se oli ihan suunniteltua, koska keskosina syntyivät. Keskosilla alkaa kiinteät lujan kasvun takia niin aikaisin. Eli päivässä on yks hedelmä-/marjasose ja yks ruoka (eli vielä toistaiseksi peruna, porkkana, maissi, kukkakaali tms.) Viimenen ateria päivälle on vellipullo. Eli ihan koko 200 ml velliä ja yleensä jää max 30 ml syömättä. Velli takaa mulle piiiitkät unet.:)

Vau! Ellastiinan poika kääntyi jo masulleen! :) Täällä ei vielä olla sitä hoksattu. Kovasti yrittävät kyllä kyljeltään kääntyä, mutta toistaiseksi on ollu vielä ylivoimaista.

Kuinka moni muuten imettää vielä? Meillä se ei onnistunut ollenkaan, ollaan siis menty jo 2,5 kk pelkällä Tuttelilla (Tutteli plus Omneo).

Missäs muuten teidän pikkuiset nukkuvat? Meillä pojat nukkuu ihan omissa sängyissä. Ei mitään hyssyttelyjä, tutti vain suuhun ja peitto poskelle, niin nukahtavat. :)

Sannanen ja poikaset (huomenna 4 kk! :) )

Heipä hei kaaoksen keskeltä... Viikonlopun aikaan saatiin kaik kamat vanhasta uuteen, ite oon ollu evakos lasten kans... Nyt ollaan eka yö kotona... Hommaa riittää vaikka muille jakaa...

Öhmötti kääntyilee jo masulta selälleen ja selältä masulleen, menee pyörimällä "eteenpäin" :) on aikas sulonen näky...

Tosi kiva kuulla senorasta ja sannasesta pitkästä aikaa...

nyt nukuttamaan öhmötti että saa sit laittaa keittiön kondikseen...

Anskuli ja öhmötti

Kakka-asiaa!

Onko kokemusta muilla mammoilla siitä, kun meidän neiti on nyt pari viikkoa kakkaillut melko harvakseltaan n. joka 4. päivä (aiemmin tuli kakkelit joka päivä), niin että onko normaalia, että nyt kakka on ihan tummanvihreetä?

Itse mietin olisiko jollekin vähän allerginen, kun on tullut myös ihan pientä näppyä vähän joka paikkaan - vai onkohan hikinäppyjä, kun nyt on niin kuuma ollut. Alkoi pyllystä nuo näpyt, mutta pyllyn seutu on nyt melko ok, kun olen rasvaillut niin paljon eikä siellä ole enää näppyjä, vaan vähän punottaa.

Mukavaa oloa kaikille!

RouvaHoo meillä kakkaillaan kans aika harvakseltaan... Löysin netistä tällaisen selityksen vihreälle kakalle: Pelkkä vihreä kakka voi viitata ilmavaivoihin: uloste hapettuu. Sama ilmiö on havaittavissa myös silloin, jos kakka on vaipassa kovinkin pitkään ennen vaipanvaihtoa.Mutta kannattaa kysyä neuvolasta jos huolettaa... Itsekin olen miettinyt sillä meilläkin kakka usein vihreää...

Tosin meillä allergiatkaan ei ole pois suljettuja... sillä itse olen moni allergikko ja isolla pikku miehellä on vilja-allergia, ja isommillakin on joitain yksittäisiä... mutta pitänee seurailla...

Tänään on ollu jotenkin yli väsyny olo... olen nukkunu vauvan kans jo kahet päikkärit... sas nähä kuinka yö unien käy...

mut nyt purkamaan taas laatikoita niin saadaan valmista joskus ;o)

Anskuli ja öhmötti 15vk6pv

Iltaa!

Vihreä kakka voi johtua kuulemma myös siitä, että vauva saa paljon (liikaa?) etumaitoa, joka sisältää enemmän jotain (olikohan laktoosia??) kuin takamaito. Meilläkin menee välillä monta päivää kakkaamatta. Kerran kun väliä oli viikko, ehdin jo ostaa luumusosetta, mutta matkalla kaupasta kotiin poika turautti oikein kunnon kakat. =)

Meillä on edelleen kasvoissa näppylöitä/ihottumaa. Välillä olen sitä mieltä että ovat hormoninäppyjä ja välillä tuntuu että takuulla jotain allergiaa. Huoh, katsotaan nyt seuraavaan neuvolaan asti ja mietitään dieettejä sitten sen jälkeen jos tarvetta on.

Poika nukkuu omassa sängyssään. Viime aikoina on tarvinnut enemmän hyssyttelyä ja rauhoittelua nukahtaakseen, joskus ei auta kuin tissitainnutus.

Kiva kuulla Sannasesta taas pitkästä aikaa. Ja tietysti kaikista muistakin. =)

Jaaha, nyt taitaa olla äidin iltapalan aika.

Riikka ja E 3,5 kk+

Pikaisesti...
Sain pojan juuri päiväunille vaunuun...tuskin nukkuu pitkään tämän kuumuuden takia ja päiväunet ovat muutenkin nykyään kovin lyhyitä. Yöt poika nukkuu hyvin...heräsi syömään yöllä klo.4.30 ja illalla meni nukkumaan yhdeksältä...eli ihan hyvän pätkän nukkui. Itsekin olin niin väsynyt että nukuin tosi hyvin pitkästä aikaa! =) Noustiin sitten vasta kahdeksalta aamupesuille ja syömään.
Mites muilla nukutaan näillä helteillä??
Niin ja meillä poika nukkuu yöt omassa sängyssään meidän sängyn vieressä...ollaan nukuttu näin jo jonkin aikaa (siis n.2kk ikäisestä asti) ja hyvin on mennyt :) tosin tuttia saa laittaa suuhun monta kertaa yössä edelleenkin.
Niin ja 3kk neuvolassa (n. kaksi viikkoa sitten) poika oli 6600g ja 63,5cm ja sai rokotteen, muttei siitä tullut muuta kuin hieman lämmön nousua (n. 37 astetta) ja pientä kitinää päivällä muttei mitään sen kummallisempaa. Hyvin kasvaa ja kehittyy :)
Peittojen pöllyyttelystä oli ollut juttua...meillä on aika hiljaista sillä saralla, joitain kertoja synnytyksen jälkeen (n. 4 tai 5)...tosin mies kyllä olisi innokas, mutta mulla on halut vähentyneet selvästi ja väsymys vie viimeisetkin halut...
Hienoa oli kuulla Sannasesta ja muistakin! Anskulikin ehtinyt tavaran seasta moikkailemaan =)

Morjens!

Enpäs meinannut enää omia tunnuksia muistaa, niin pitkä aika viimeks kirjautumisesta...

Meillä huomenna 3 kk neuvola ja rokotus! Ukkeli on kyllä ihan silmissä kasvanut, saa nähdä mitä sanoo virallinen mittaus.

Lueskelin mielenkiinnolla teidän ruokailuja, meillä ukkeli syö rintaa melkein koko valveilla olo ajan ja lisukkeeksi pari-kolme kertaa korviketta. Mietin, että olisikohan jo aika sitten siirtyä kiinteisiin? En ole vieläkään sen yli päässyt, etten pysty ruokkimaan "poikastani" pelkästään omalla maidolla. Ja jos joku päivä tuntuukin että asian kanssa on sinut, varmasti joku tölväisee "laiskuudesta" tai väärästä tekniikasta tai jostain muusta. Tai sitten luen vahingossa jonkun artikkelin aiheesta... Mutta nyt kun luin juttujanne, ajattelin ettei kai kolmen kk:n ikäisen lapsen ole tarkoitus olla rinnalla 15-45 min. välein valveilla ollessaan? Kovasti kyllä yrittää saada maitoa rinnuksista, mutta ei riitä!

Ihanaa on huomata, kuinka kehitystä tapahtuu, kikatusta, kurlutusta jne... Eilen kääntyikin massulleen ekan kerran!

Ollaan ihmetelty, kun kaveri kakkii vain joka kuudes päivä! Tosin eilen oli ihme juttu, teki kakat kahdesti! Muutenkin massuvaivoja ollut pitkin aikaa, eikä oikein olla päästy selvyyteen mikä mättää? Nyt tämä viikko on ollut sitten oikein loistava ja ukkeli ollut uskomattoman hyväntuulinen!

Olipa mukava lukea kaikkien kuulumisia, paljon on ehtinyt tapahtua yhden jos toisenkin elämässä!

Helteistä (toivottavasti) heinäkuun jatkoa!

toivottelee
Loviisa

Ps. Anskuli, miekin asuin Kuopiossa lähes kymmenen vuotta ennen kuin palasin kotiseudulle tänne idempään. Kuopio on IHANA kaupunki, vieläkin ikävä välillä. Mutta onneksi siellä on ystäviä ja veljen perhe, joten aina löytyy paikkoja missä vierailla!

Moi!:)

Ellastiina, heti pakko kysyä, että MILLÄ HELTEILLÄ??? :D Täällä meillä päin mittari näyttää +11, napsuttelin kaikki patterit uudestaan päälle, ulkona ihan mieletön tuuli. Sataa. Kamalaa. :/

Meillä pojat kakkaa aikalailla joka päivä. Joskus tietty jää päivä tai max. kaks välistä. Mutta ei onneksi ole ikinä sen kanssa ollut ongelmaa.:)

Pojat täyttivät eilen 4 kk ja sen kunniaksi täällä on kova yritys molemmilla päässä selältä masulleen ja molemmat alkoivat nauraakkin ääneen!!:) Aika hauska, että noin yhtäaikaa tuli nämä taidot ku tähän mennessä ovat kehittyneet eriin tahtiin.

Loviisa, kuulostaa tutulta tuo masennus kun ei omalla maidolla pysty lapsia ruokkimaan. Meillä tuo imetys ei sujunut ollenkaan ku pojat oli aivan liian heikkoja itse syömään kun syntyivät. Sitten ne alkoivat vähän syödä pullosta ja loppujen lopuksi kun olivat vahvistuneet, imuote oli ihan väärä ja ajan myötä mulla hiipui maito kokonaan. Tosi kannustavaa oli lasten isän mummon soitot "Minä en ymmärrä. Kyllä minä osasin imettää lapsiani jo laitoksella." sun muut ihmettelyt ja naljailut luovuttamisesta ja laiskuudesta. Onneksi sitten osasin antaa niiden idioottien olla omissa oloissaan ja keskityin nauttimaan onnistuneista ruokailuista tuttipullosta. :)

Sannanen

Sannanen minä olen sitä mieltä että muiden mielipiteistä ei kannata välittää... Minä ainakin annan naljailujen mennä toisesta korvaasta sisään toisesta ulos... Jokaisella saa olla omat mielipiteet mutta ei kaikkia sentäs tartteis ääneen sanoa...

Täälläkin alkaa joku auringon tapainen pilkistellä ja lämmintäkin riittää ainakin vähän :) jospa tuo sade jo väistyis... johan sitä parin päivän aikaan on vettä tullutkin...

Meidän öhmötti on ihan mahoton ilopilleri... sitä tartte ku kattoo ku se jo nauraa :D kyl siinä itteesäki alkaa hymyilyttää vaik ois kuin väsyny ja pahalla päällä...
Meillä mennään jo kierimällä "eteenpäin". Ihan mahoton kiire pikkusel... Kohta se varmaan jo kävelee :)

Loviisa kuopio on kyl oikeesti ihan loistavan ihana kaupunki... nyt mua ei ihan suosiolla saa täältä pois... paitti jos saadaan jostain läheltä joskus hommattuu joku maalaistalo tms. Mut kauas en lähtis sittenkään... ;o)

pitäsköhän alkaa auttamaan ukkoo kamojen laitossa ni sen ei yksin tartteis ahertaa :) ku öhmöttiki nukkuu ni ois aikaa...

Palataan taas

Anskuli ja Öhmötti

Heh, Sannanen...enpä ajatellutkaan ettei kaikissa paikoissa ole nyt hellettä ;) ...mutta täällä meillä päin oli eilenkin ihan sairaan kuumaa (sisälläkin)...nautin kuumuudesta ja kesästä, mutta poikaa vaan on vaikeaa saada nukkumaan kunnon päiväunia :)
Miten teillä arki sujuu poikien kanssa? Saatko apua esim. vanhemmiltasi lasten hoidossa?? Kivaa kuulla että pojat ovat kehittyneet ja kasvaneet hyvin...ja se nauraminen kuulostaa niin hauskalta ekalla kerralla kuultuna! ;D
Meilläkin poika hekotellut jo jonkin aikaa ja on aivan mahdoton hassuttelija!! =)

Loviisa ja Sannanen...kovin tutulta kuulostaa myös mun kohdallani tuo masennus siitä ettei pysty omaa lastaan imettämään! Meillä tosin alussa oli korvike imetyksen rinnalla, kunnes maitoa alkoi nousemaan tarpeeksi...sitten kun riitti muuten ihan hyvin niin pojalle tuli imemislakko, jonka vuoksi maidon tulo taas väheni (lisäksi jouduin antamaan taas korviketta) ja taistelua riitti että päästiin tämän yli...kesti noin viikon ennen kuin taas tissi kelpasi pojalle ja siinä ajassa maidon tulo väheni huomattavasti. Imetyksellä ja korvikkeella mentiin taas jonkin aikaa ja taas seurasi imemislakko ja nyt maidon tulo on totaalisesti vähentynyt, koska poika ei huoli enää tissiä kuin todella harvoin, josta seuraa huuto ja itku sekä pojalle että äidille. Pumppaamalla ei maitoa saa nousuun, joten meilläkin taitaa olla nyt imetyksen täysin ohi...tuntuu kyllä kurjalta ja ahdistavalta lukea jopa neuvolan oppaista, että parasta ravintoa lapselle on rintamaito...ja mieluiten täsyimetyksellä, mutta entäs sitten kun lapsi ei edes huoli tissiä ja saa näin ollen sitä rintamaitoa :-/ Kyllä välillä on itku herkässä ja tunnen itseni huonoksi äidiksi... :'-(

Marianne: kerroit että poikasi kanssa oli samanlaista temppuilua tissillä...jatkuiko teillä se temppuilu pitkään ja oliko ihan tuollaisia pitkähköjä imemislakkoja?? Itse olen elätellyt toivoa että tästä vielä alkaisi imemään, mutta nyt näyttää siltä että on pakko luovuttaa ja se tuntuu pahalta... :( Miten itse selviydyit tilanteesta?

Anteeksi tilitys, mutta mun oli pakko vaan saada purkaa kun asia pyörii mielessä.

Ai niin...Mariannelle vielä, että miten teillä on nyt Fionan kanssa mennyt? Jos tyttö on kerran ihan tyytyväinen niin varmaan on käyttänyt ravinnon siihen pituuskasvuun... :) älä siis huoli!

Mukavaa oli lukea kaikkien arjesta ja miten pienokaiset jo kovasti ovat kehittyneet! =) Mitä mahtaa kuulua maruskalle ja tohipille kun ei ole vähään aikaan näkynyt??

Tulin vain pikaisesti lukemaan teidän kuulumisia ja vastaamaan ellastiinan kysymyksiin. Olen ihan kauheassa kesäflunssassa...tietenkin nyt kun on parhaat ilmat ulkona!:-(

En muista kuinka kauan esikoinen silloin kitisi rinnalla...olisiko ollut jotain reilun kuukauden. Mä annoin sit aina periks ja annoin pulloa, kun ajattelin että kyllähän pojan pitää ruokaa saada jos on nälkä. Ehkä siis luovutin liian helpolla...? Kyllä mullakin oli silloin syyllinen olo kun imetys vaan loppui, mutta eipä sille voi mitään. Lopulta se oli helpotus, kun ei tarvinut siitä enää stressata. Kyllä sitä korvikkeellakin vauvat hyvin kasvaa, vaikka imetyksen lopetus voikin tuntua haikealta...pian siihenkin ajatukseen sitten tottuu ja sopeutuu. :-)

Käytiin tiistaina Fionan kanssa siellä painokontrollissa. Painoa oli tullut aika vähän lisää; n. 200g kahdessa viikossa. Mun ois pitänyt siellä imettää ja ois sitten punnittu tyttö uudestaan, että nähtäis kuinka paljon multa tulee maitoa, mutta eihän se suostunut siellä imemään! En nyt sitten tiedä tuleeko tarpeeksi omaa maitoa vai ei, mutta imetän päivisin ihan niinkuin ennenkin. Ei tyttö kitise eikä mitään, joten kai sitä sit tulee. Iltaisin olen nyt alkanut antaa maissivellin ja Nan1:sen sekoitusta ja hyvin on uponnut. Päivisin annan myös luumusosetta...ehkä alan antaa bataattia sitten kun tyttö täyttää 4 kk...

En sit tiedä mikä on kun tuo tytsy on alkanut aina aamuyöstä heräileen sit tunnin välein syömään. Eli se nukahtaa illalla joskus klo 20-21 ja herää syömään eka kerran joskus puoli kolmen aikaan ja sen jälkeen heräilee vielä 2-3 kertaa ennenkuin noustaan joskus klo 8. En tiedä pitäiskö mun antaa sit yöllä korviketta, niin nukkuis kauemmin...? Tai sit sillä on vaan rytmi sekaisin, kun ollaan koko viikko reissattu...

Oli kiva kuulla Sannasesta ja senorasta pitkästä aikaa! :-) Ja anskulikin on päässyt uuteen kotiin!

Nyt on pakko vähän levätä, kun tyttö nukkuu ja poika touhuaa ulkona isänsä kanssa. Hitto kun on tää flunssa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-marianne

Mariannelle pikaisia paranemisia...

Tohon imetyksen aiheuttamaan huonoon omaan tuntoon täytyy munkin ottaa kantaa...

Mulla on jokaisella imetys loppunu viim n 3 kk iässä... ja olen jokaisella tai siis kolmella ensimmäisellä potenut sen huono äiti fiiliksen... mut ei sille vaan mitään voi kun maito loppuu niin se loppuu... Nyt meillä mennään edelleen täys imetyksellä :) muutaman kerran on kiinteitä maisteltu mut eihä siit oo mitää tullu :D toinen vaan sylkee pois ja kattoo anovasti et voisko saada sitä mitä tähänki asti ;o) hih... mut ny mennään imetyksel niin pitkälle kun päästään... tosin mul imetyksen ehdoton takaraja on 1v. Sen jälkeen saa sit pullosta tai mukista, mut tuskin päästään imetyksellä niin pitkälle, mut aina voi toivoa ja yrittää :)

Hyvä täs yrittää läppäril kirjottaa ku teksti pomppii välil mite sattuu :) ollaan just matkal j-kylästä kuopioon... käytiin siivoon vanha kämppä ja jäätiin grillaileen ja seurusteleen entisten naapureiden kera :) Mut mikäs täs on ajelles ku ei oo enään niin kuumakaan ku oli päivällä...

Huomenna voiki sit jatkaa uuden kodin laittoa :) mulla on kauhee sisustus vimma, mut jotenki taas sit on toi motivaatio pula... mut jospa sen motivaation sain takaste... kyl me kodista joskus kodin tapainen saadaan, sellainen joka on sit omaan mieleen ;o)

Mut nyt lopettelen...

Hyvää yötä kaikille vaikkakin me päästään nukkuun vast tos about tunnin parin päästä...

Anskuli ja öhmötti

Aurinkoista aamua!

Pikaiset päivitykset vain. Kävimme 4kk neuvolassa eilen ja neitokaisen mitat ovat nyt 7160g ja 59,3cm (synt. 2365g, 46cm). Ei aloiteta vielä kiinteitä, kun rintamaidolla kasvaa noin hienosti.

Kakkeliasiasta vielä, että väri muuttuu ihan mielivaltaisesti eli taitaa olla paljolti kiinni myös siitä mitä minä syön. Vihreä väri tosiaan voi olla sitäkin, että on suolistossa muutaman päivän. Täällä tuon faktan taisi joku todeta.

Helteistä neiti ei suuremmin ärsyynny, mutta nyt on alkanut kovasti protestoida vaunuissa köllimisestä mikäli ei nuku. Pitäisi päästä rintareppuun ja mieluiten saada nukkua siinä - sit kun taas nukuttaa.

Nauttikaahan kesästä ja voikaa hyvin vauveleittenne kanssa!

kääk! Pitkät tarinat kirjoittelin ja sitten kadottaa kaikki tekstit!

Noh, nostelen nyt ainakin ylemmäs meitä!

Ja kiitokset Ellastiina, Sannanen, Marianne ja Anskuli myötätunnosta imetyksen vaikeudesta ja kun kerroitte omia kokemuksia. Helpottaa kun tietää, että on muitakin joilla ei aina ihan putkeen toi imetys ole mennyt!

öitä!

Heippa!=)

Hiljaista näyttää olleen....
Kaikki nauttii kesästä=)
Joko Sannanen ja pojat on saaneet nauttia helteistä??

Nukkumisesta... Sohvi nukkuu omassa sängyssä, on nukkunut alusta asti.
Aiemmin kävi nukkumaan hyvin, nyt täytyy nukuttaa... En tiiä miten tässä näin kävi, tais olla pari iltaa mahavaivoja, ja nukutin syliin.
Tyttö tosin hiukan säpsähtää hereille kun lasketaan sänkyyn ja vaipuu uudestaa uneen.
Säännöllisesti tytsy vetelee 7-9 tunnin yöunia=) On ollut tosi hyvä nukkumaan koko ajan.

Täällä alkaa maidontuotanto hiipumaan. Oon jo jonkun aikaa aatellu, että multa tulee varmaan tosi laihaa maitoa, kun tyttö on nälkäinen aika usein. Syö kerralla tosi paljon ja pulauttaa sit aika paljon pois. Oon miettinyt, että söisköhän nälissään kiireellä ja kun maito on lirua niin täytyy syödä paljon ja sit onkin liian täynnä.
Korviketta olen joutunut antamaan ja siitä tulee vähän masuvaivoja.

Maissi-perunaa annetaan 1-2 pientä annosta päivässä, joskus toisen annoksen korvaa joku hedelmäsose.

Kuinkas Anskulin muutto?? Joko on kämppä sisustettu?=)
Entäs Mariannen flunssa??

Meillä ei ole helteistä välitetty. Päiväunet meillä on aikas lyhyitä pätkiä muutenkin, mutta pääasia että yöt menee niin hienosti.

Mahalleen ei tyttö ole vielä kääntynyt, kekottelee kyljellään, mutta se viimeinen rutistus puuttuu vielä=)

Onko teillä raskauskiloja vielä miten paljon jäljellä??
Mulla on vielä 6-7kg, joista saan syyttää karkinsyöntiä....
Aloitin nyt juoksemaan taas, joten eiköhän ne kilot pian karise.
Tuntuu vaan että saa syödä ihan hirveen paljon, kun on koko ajan nälkä=)

Nauttikaa kesäpäivistä=)

hupsis ja sohvi

Heipä hei ja aurinkoista to iltaa... lapset heitti tänään talviturkit mut äidille ja isille se vielä jäi :)

Hupsista meidän muutto etenee hitaasti... tai siis muuttohan on jo ohi mutta kamat ettii paikkaansa... jotenki ku on toi aika pula kaikkeen kun mies aloitti työt ja minun pitäs lasten kanssa järjestellä paikkoja... niin arvaa vaan eikö meidän öhmötti ole nyt päättäny sen et hän ei viihdykään yksin muuten kuin nukkuessaan ja nukkuukin tosi vähän :( yöllä ois aikaa tehä ku sillo öhmöttikin nukkuu... mut kyl tää täst pikku hiljaa... kuitenki pää piirteisesti kaikki on saatu paikoilleen... koht pääsee tekeen uusia sisustus hankintoja :D

Mulla on ollu ihan kauhee pelko siit et paino alkaa nousta kun mussutan suklaata sen minkä kerkeen :( kauhee pahe tullu tän imetyksen myötä... siit on pakko päästä... mut onneks vaaka näytti vielä sen -19kg kun viimeks kävin, mut ny on pakko ottaa ittee niskasta kii ku koskaan ei tiiä millo imetys loppuu ni ei alkas toi paino takaste nouseen, ku on ny kuitenki painon puotus jo niin hyväl alul et ku loppuu maito niin voi alottaa jonki sortin laihiksen kun nyt pitä ei voi alottaa...

mut ny meen autteleen miestä niin saadaan tänäänki jotain aikaseks ku huomen mies taas töis... niih no oikeestaan koko vkl:n... ei sil oo ku kaks ja puol vp:tä ja muute tekee tosi pitkää päivää...

Palaillaan taas ja kirjoitelkaa muutkin kuulumisianne...

Mitä kuuluu mm senoralle, riikalle ym ym ym kenestä ei ole pitkilleen kuulunu?

Anskuli ja öhmötti pian 4 kk (niin se aika vaan menee)

Iltaa!

Mies on ollut kolme viikkoa lomalla ja ollaan oltu aika lailla reissussa. Joten siksi ei meikäläisestä ole paljon viime aikoina kuulunut. Olen kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumisia aina kun tilaisuus on ollut. =)

Meilläkin on ollut viime aikoina ongelmia nukahtamisen kanssa. Siis yöunille. Jossain vaiheessa homma lipsahti taas siihen että poika nukahti tissille. Nyt sitten yritän parhaillaan saada hänet nukkumaan itsekseen. Aika lailla pitää rauhoitella ja silitellä, mutta yritän poistua paikalta ennen kuin poika varsinaisesti nukahtaa. Saapa nähdä montako kertaa pitää vielä käydä laittamassa tuttia ennenkuin uni tulee.

Poika kääntyilee jatkuvasti vatsalleen. Pari kertaa on kääntynyt itse takaisin selälleen, mutta ne on tainneet olla vahinkoja. Äidin päivät kuluukin siinä kun saa koko ajan ravata kääntämässä pojan selälleen kun hermot palaa mahalla ollessa. =) Ja tuo mahalle käännös sujuu nykyään jo tosi helposti ja nopeasti (ennen hirveän ähellyksen seurauksena), joten hoitopöydälläkin saa olla tarkkana ettei vaan putoa.

"Kauhulla" totesin tänään että 68-senttiset vaatteet ei enää kauaa mahdu. Seuraavaa kokoa ei vielä ole hirveästi hankittuna, joten pitänee suunnata vaatekaupoille. Ensi tiistaina on 4 kk neuvola, ja saadaan viralliset mitat. Itse veikkaan että pituutta alkaa olla 70 cm ja painoa ainakin 8 kg.

Mulla ei ole raskauskiloja jäljellä yhtään, taidan olla jopa pari kiloa miinuksella. Mutta mahassa on pelastusrengas, joka tässä lomaillessa on vaan kasvanut entisestään. Jotenkin kummasti pitkät vaunulekit on jääneet (kun huomasin että poika nukahtaa vähemmälläkin) ja herkut alkaneet maistua...

Helteet (ne harvat sellaiset) meillä on vaikuttaneet niin, että poika syö ehkä vähän useammin. Kai se on ihan luonnollista, lisääntyyhän itselläkin nesteen tarve kun on kuuma.

Jaaha, pinniksestä kuuluu jotain älämölöä...

Riikka ja E 4kk 1pv

Oletteko muuten huomanneet, että odotus-puolelle on ilmestynyt Huhtimasut 2009-ketju? Uskomatonta miten nopeasti aika menee! Vuosi sitten itse sain kaksi viivaa tikkuun. Sniff...

*jää haikeana muistelemaan* =)

Mä oon Riikka miettiny ihan samaa... sniff... niin se aika vaan vierähtää... mul on jo niin ikävä masuaki, mikä sinänsä outoo kun koskaan ennen ei ole masua jääny ikävä, päinvastoin :) voih... ja tää oli mun viimeinen vauva masu... sniff... noh viel n. kk saan ihastella sisareni kasvavaa vauva masua jos hän nyt ei päätä jo aiemmin jakaantua :)

Aaargh mä unohdin ihan kokonaan... mun piti tilata nla paprut tänne... ja ne on tilaamatta... pakko soittaakin heti maanantaina, ei tuu mitää mun muisti alkaa oikeesti rakoilla ;o)

Kuinkahan iso meidän öhmötti onkaan ens nlas. ku tuntuu et kasvaa ihan silmis... vaik kyl meil viel 62cm vaatteet käy päälle... mut ei kauaa enää...

Jahas pitää lähtä erotuomariks ku muksut tappelee... ei auta mikää...

Aurinkoista lauantaita

Anskuli ja öhmötti

Hiljaista, hiljaista.... =)

Mä huomasin kanssa, että uusi huhtikuisten ketju on tullut.
Kauhia miten aika rientääkään=) Typy täyttää tällä viikolla 4kk!

Nukahtamisen suhteen meillä on taas muutosta. Tissille tyttö ei enää nukahda, annan tutin suuhun. Rauhoittelen syliin ja pistän sänkyyn kun on vielä hereillä. Silittelen hetken ja hipsin pois kun nukahtamassa. Sinne neiti jää ihan tyytyväisenä.

Meillä on ensimmäinen reissu tiedossa=) Lähdetään miehen kotimaahan visiitille lokakuussa=) Saas nähdä miten lentomatka menee... Iltalento, että luulisin tytön nukkuvan, ellei kovasti satu korviin.
Isovanhemmat sieltä ovat käyneet Suomessa kaksi kertaa ja nyt on meidän vuoro kyläillä heidän luonaan.

Mulla on varmaankin ihan imetyksen viime hetket menossa.... Maitoa tulee kunnolla enää vain toisesta rinnasta ja sekin on lähes vettä.
Sinänsä pulmallinen tilanne, ettei tyttö huoli enää korviketta.... Tähän asti on annettu NANia, täytyis kai kokeilla Semperiä ja Tuttelia.
Soseissa on maisteltu myös perunaa ja parsakaalia, tuntuivat olevan herkkua=)

Meillä on jo hiljaista, kaikki ovat jo nukkumassa.
Nautin rauhasta, käytän koirat kohta ulkona ja mene itsekin unelle.

Kirjoitelkaahan mammat, myös ne joista ei ole aikoihin kuulunut... Missä ovat piikkisiili, iceage, tohippi ja niin monet muut =)

Hei pitkästä aikaa.. Olen käynyt aina välillä lueskelemassa teidän kuulumisia, mutten ole (muka) ehtinyt itse vastailla. 3kk neuvola täälläkin takana ja pituutta oli 65,5cm ja painoa 8,5kg. Niin ja rintamaidolla mennään. Kovasti on neiti kiinnostunut seurailemaan toisten suuhun laittamia sapuskoja, mutta itse ei ole saanut kuin imeskellä vähän omenaa, viinirypälettä ja mansikkaa. Ei ehkä ne fiksuimmat mitä antaa ensin, mutta tosi vähän se niitä imikään.. Tuntuu vain niin kurjalta, kun toisen pitää vierestä seurata syöminkejä.. Niin on sitten annettu vähän seuraksi:) Kiinteiden aloitusta "oikeasti" on vasta suunniteltu, mutta kun vielä tissimaidolla kasvaa, niin on sitten lykätty.. Olisihan se mahtava, jos tuonne viidenkuun ikäänkään saakka onnistuisi, mutta ei stressiä siitä..

Täällä oli jo vauvat alkaneet käännyskellä, tosi hienoa! Meillä on kovin laiska liikkumaan (on niin iso pötkyläkin ;) ), silloin täillöin punnertaa eli yrittää ja pienellä avustuksella kyllä kellahtaakin massulleen. Joskus iltaisin vähän treenataan, mutta ei kai tuosta vielä stressiä meidän pidä ottaa? Päätä kannattelee kuitenkin hienosti ja jaloilleen varaa hyvin jne..

Yöt täällä menee kohtuullisesti. Neiti laittaa nukkumaan n. 21-22. Yhtämittaiset unet vaihtelevat 6-7 tuntiin ja sitten syödään klo 4-5 ja hyvällä onnella jatketaan unia vielä 1,5h-2h pätkissä jonnekin puoli seitsemään, seitsemään saakka.. Että kovin on aikainen herätys tällä äipällä (ja olen niin kovin aamu-uninenkin vielä!!)

Täällä myös masua ikävä.. Tai voisko sanoa että haaveissa jo kakkonen!*hups* Mutta ei silti, kyllä riittää työtä ihan tarpeeksi tämän esikon kanssakin, että ei todella vielä aika toisen yrityksen.. vaikka kuinka haaveiluttaa:)

Kävin myös kurkistamassa tuota huhtimasut2009-ketjua.. huijui. tuntuu niin kaukaiselta tuo aika kun itse oli 2008 ketjussa..

Mutta vaativaa itkua pinniksestä!Tuli taas vain omaa napaa.. :(

piikkisiili + prinsessa (jotain 3,5kk)

Huomenta!

Alkuun neuvolaterveisiä. Pojan mitat 4 kk iässä 8,4 kg ja 68 cm. Pituuskasvu on tasoittunut, enää ei tullut kuin 2 cm kuukaudessa (ennen 5 cm/kk). Lääkäri kirjoitti ihottuman hoitoon reseptin ceralan-rasvalle. Sitä laitetaan aamuin illoin parin viikon ajan ja jos se ei tehoa, kokeillaan maidotonta dieettiä. Ja jos dieetti tepsii niin sitten aletaan harkita allergiatestejä.

Nyt täällä ollaankin sormet ja varpaat ristissä että ihottuma lähtisi rasvaamalla. Sitä on jo melkein koko vartalolla ja iho on kuiva, paikoin hilseilevä. Iho selvästi kutiaa ja varmaan siitä johtuen yöt on meillä menneet taas levottomiksi.

En nyt sitten tiedä miten tuo ihottuma vaikuttaa kiinteiden aloittamiseen. Kai iho pitäisi ensin hoitaa kuntoon että mahdolliset allergian aiheuttajat tulisi selvästi ilmi. Mutta toistaiseksi rintamaito näyttäisi riittävän ihan hyvin.

Päivisin meinaa syöminen olla hankalaa, kun poika ei malta keskittyä. Olen kokeillut laittaa jonkun liinan pään suojaksi, mutta siitä poika vaan suuttuu. Ja kun kerralla ei syödä paljoa niin tuntuu että poika on koko ajan rinnalla.

Jaaha, nyt meilä hermostutaan taas...

Riikka ja E

Meillä on ollut yöt vähän rikkonaisia viime aikoina, joten en ole jaksanut kirjoitella. Tyttö on nukkunut huonosti (herännyt n. 2h välein) ja vaikka mitä syitä ollaan mietitty. No onneksi pari viime yötä on taas mennyt paremmin. Ehkä tytöllä oli vain rytmi sekaisin, kun ollaan oltu reissussa...?

Eilen tein bataattisosetta ja Fiona sai maistella sitä eka kertaa. Ei oikein tykännyt. :-) No, kai se siihen tottuu pikkuhiljaa. Luumusosetta olen antanut nyt joka päivä, ja iltaisin maissivelliä. Saas nähdä sit ens viikolla neuvolassa, että onko tyttö vielä "liian pieni"... Imetän edelleen, mutta olen nyt tarjonnut molempia rintoja ja tuputtanut tissiä, jotta tyttö söisi masunsa täyteen. Meillä on nimittäin havaittavissa tuota samaa, mistä riikka mainitsi, eli tyttö ei meinaa malttaa keskittyä syömiseen, varsinkaan jos esikoinen häärää vieressä.

Esikoinen on taas mennyt päiväkotiin n.6h/päivä 4 päivää viikossa ja mulla on sitä kova ikävä päivisin! Mutta mun on vaan pakko saada jotain hoitoapua, että saan univelkoja nukuttua pois ja poika saa kaveriseuraa (meillä ei ole paljonkaan apua täällä eikä ketään leikkikavereita omassa kaveripiirissä). Poika on ollut tyytyväinen ja iloinen, mutta mä mietin, että jos vähentäisin ne hoitopäivät 3 päivään viikossa...? En tiedä kuinka hankalaa ois sit saada lisättyä päiviä, kun menen taas töihin...?

Missäs muuten maruska ja Jepa luuraa? Ois kiva kuulla teistäkin, että miten on mennyt ja miten esikoinen on suhtautunut kakkoseen...

-marianne

Yhteistyössä