HUHTIKUUN MASUJEN PINO

Lisko
hömppö: hui, kun sulla on olut vaihdikkaita synnytyksiä :eek: :)

Minäpä laitan synnytyksestä vielä kerran kun sitä yksi päivä kyseltiin, kesto 17½ tuntia, ponnistus 50min. Supisteluilla lähti käyntiin, mutta ei edennyt sairaalassa kuitenkaan oikeen ollenkaan tuo homma, joten tipalla saatiin supistuksiin tehoa. Imukupilla poika syntyi sit loppujen lopuksi, lastenosastolla sen 5 vrk:tta tulehdusriskin vuoksi ja sit päästiin kotiin :) Syntyessään oli 3320g ja 50cm. Nyt joudun jossain vaiheessa kai siihen synnytystapa arviointiin, mutta alakautta haluan synnyttää edelleen vaikka edellinen rankkaa olikin, epiduraali oli sen hetken kun se vaikutti minun pelastus, meinasin jopa nukahtaa yhdessä välissä kun niin helpotti :LOL: (mutta se helpotus kesti vain hetken, minulla)

Minulle on tänään maistunut vaan herkut :ashamed: Pitsan lopun söin, amppari jätskin ja kaksi viineriä ja kuumaa kaakaota :whistle: Mutta tulipahan jotain suuhun laitettua.
 
Synnytyksesta ajattelin kirjoittaa. Sori pitkä sepustus, mutta vaikea selittää lyhyesti.

Mulla synnytys alkoi su ja ma välisenä yönä klo 02 säännöllisillä supistuksilla (n. 8 min välein). Kävelin melkein koko yön, supistukset eivät olleet kauhean kivuliaita, mutta paikallaan ei pystynyt olemaan. Mies heräili aamulla ja päätettiin, että lähtee kuitenkin töihin, siinä vaiheessa väli oli jotain 6 minuutin kieppeillä. Siinä sitten päivän kärvistelin, supistukset jatkui koko päivän, mutta eivät koventyneet. Kävivät välillä jossain 3 minuutissa, mutta harventuivat taas. Mies tuli 17 kieppeillä töistä, minä jo kyselin sairaalaan lähtöä, mutta hän halusi odotella kotona. Syötiin siinä vähän ja katseltiin telkkaria. Minä kävelin koko ajan, taisi tulla kotilenkkeilyn maailmanennätys. Illalla vähän vaillle kahdeksan päätettiin sitten lähteä, vaikka supistusväli oli vaan 5 minuuttia, mutta kivut alkoivat olla aika kovat. Käytiin matkalla Hesellä vetämässä hampurilaiset, kun mies ajatteli, että kuitenkin tulee sairaalassa nälkä kun joudutaan niin pitkään olemaan.

Synnärille päästiin 20.15, ja olin vasta 2 senttiä auki. Ottivat kuitenkin saliin, kun ei ollut kiirettä. Siinä kärvisteltiin taas ja käskivät yrittää nukkua. Otin peräruiskeen ja kivut vähän helpotti suolen tyhjentymisen myötä. Sain petidiiniä ja nukuttiin ehkä jonnekin 03 asti. Sitten taas kävelyä. Aqaurakkulat laitettiin kaksi kertaa, ne helpotti kovasti. Köllöttelin aamuyöllä ammeessa jonkun tunnin, se oli tosi rentouttavaa. Tiistai aamupäivä on muistissa vähän sumuinen, mutta siinä vaiheessa alkoi vauvan sydänäänet laskea ja ainut asento missä ne pysyi hyvänä oli kontallaan, lisähappea maskilla vetäen. Olin loppujen lopuksi kontallani jonkun kahdeksan tuntia. Lihakset oli aivan rikki ja puuduksissa, enkä päässyt enää omin avuin kyljelleni ja siitä takaisin kontalleni, vaan kätilö ja mies auttoivat. Kalvot puhkaistiin avautumisen nopeuttamiseksi, ja sen tehnyt lääkäri sanoi, että minulla on hirvittävän tiukat lantionpohjalihakset. Olin auki ehkä jonkun 3 cm tuossa vaiheessa. Virtsarakkoa ruvettiin tyhjentämään katetrilla, kun se ei enää muuten tyhjentynyt. Se helpotti kipuja. Mikroverinäytteitä sikiön päästä otettiin kaiken kaikkiaan viisi noiden sydänäänen laskujen takia.

Sain epiduraalin 11 aikaan, mikä helpotti vähän, mutta edelleen oli pakko olla kontallaan. 15.30 kohdunsuu on vihdoin täysin auki, mutta vieläkään ei ponnistuta (saattoi johtua epiduraalista). Ponnistelen kätilöiden (tässä vaiheessa 4 paikalla) opastuksella supistusten aikaan, mutta mitään ei tapahdu. Ponnistin tunnin, jonka jälkeen 3 epäonnistunutta imukuppiyritystä. Viimeisellä kerralla vauvan sydänäänet tipahti pahasti ja imukuppi irtoaa. Minä luulin, että vauva syntyi, kun imukuppi irtosi ja kun samantien lähdettiin juoksemaan leikkaussaliin, niin luulin, että vauva kuoli ja minussa on jotain vialla. Olin hätääntynyt ja itkuinen, eikä kukaan selittänyt minulle mihin mennään ja miksi. Juotettiin vain rauhoittavia samalla kun juostiin. Sitten maski mulle naamalle ja taju pois. Poika syntyi hätäsektiolla tiistaina 16.25, ja oli ollut aluksi veltto, mutta lisähapella alkoi nopeasti voimaan hyvin.

Isä vietti pojan kanssa ensimmäiset tunnint, kylvetti ja piti sylissä. Hätä minusta oli ollut kova, koska ei tiennyt miten minä voin. Minä olin heräämössä taju kankaalla, mutta muuten voin hyvin. Pääsin osastolle vauvaa ja isiä katsomaan joskus kuuden aikaan ja imetin ensimmäistä kertaa heti silloin. Mitään muistikuvaa ei tilanteesta itsellä ole, mutta kuvat ja hymyilevä naama kertovat kaiken. Eli loppu hyvin kaikki hyvin, mutta rankkaa oli.

Synnytyksen kestoksi merkattiin 38,5 tuntia, ponnistusvaihe 1 h 10 min.
Kauheeta kun itkettää tätä kirjoittaa, mutta ajattelin nyt kuitenkin laittaa tämän ei-niin-oppikirja esimerkin synnytyksestä. Asiat voi mennä pieleen, mutta lopputulos olla silti hyvä :)

<br><br>
 
lemission: pietään peukkuja et kaikki on hyvin.

minulla tänään vihlonut ja nipistellyt tosi kovaa välillä :'( lenkille lähdettiin, niin en ollut varma pystynkö käveleen ollenkaan. ihan kuin sukkapuikolla olis joku kaivellut! mut se onneksi helpotti ja pääsi liikkeelle.. ihmeellistä kipua? tytöstä ei ollut mitään vasta ku ihan lopussa ja nekään ei ollut näin kipeitä. hullua et toisen kohdalla on heti alusta hankalempaa :(

triine 13+1
 
Heippa huhtikuiset!

Täällä ilmottautuisi vielä uusi odottaja joukkoonne. La 25.4.07 toista lasta odotan, jos kaikki menee hyvin ja tulokas syntyy ajallaan tulee lapsille ikäeroksi 2v 3kk.

Alusta asti olen kirjoituksianne käynyt taustalla lueskelemassa, mutta vasta nyt rohkaistuin kirjoittamaankin jotakin.
Kauhean varovasti olen tähän raskauteen suhtautunut, vasta nyt tiistaina ultrassa suostuin uskomaan oikeasti olevani raskaana. :D Alkuraskaudessa ei ole ollut mitään poikkeavaa normaali olotilaan. Hieman olin väsyneempi ja mielialat on heittellyt laidasta laitaan. Ei ekassa raskaudessakaan ollut mitään pahoinvointia, mutta alavatsaa hieman turvotti ja jomotti.

Tiistaina ultrassa np 0,8mm ja koko vastasi viikkoja hyvin kaikki muutenkin kunnossa. Istukka todettiin olevan etuseinässä, mikä todennäköisesti vaimentaa liikkeiden tuntemusta, harmi sinänsä kun malttamattomana jo niitä odottelen. Veriseula otettiin, toivottavasti tuloksista ei soiteta.

Tänään torstaina oli nlalääkäri, hb oli viimeksi 159, ei mitattu nyt, syke 156. Lääkärillä kauhea kiire, kun oli aikataulusta myöhässä. Kaikki ilmeisesti ok.

Jaahas. pitää mennä viihdyttämään pikkuherraa.

Tintti 13+1
 
hömppö äkkiä
Commander: vau, ei mikään ihannesynnytys sulla! :eek: Saitko minkä verran keskustella asiasta synnytyksen jälkeen? Huh ja huh, ei voi muuta sanoa! TOivottavasti olet toipunut asiasta myös henkisesti niin, ettei tuleva synnyts paina kovin mieltä :hug: Minulla toinen ääripää eli lapset syntyivät todella vauhdilla, mutta sekään ei ollut kenenkään mielestä kivaa. Vielä kun ovat syntymäpainoltaan olleet niin pieniä (2500g) että ongelmia olisi todella voinut olla. Mutta luojan kiitos kaikki ok! Miten pian sinä toivuit fyysisesti synnytyksestä? Kauhea, oikein puistattaa sun puolesta =)
 
aikasemmista synnytyksistä lähinnä nyt kirjotan kun ei mitään ihmeempää oo tapahtunu..eli
esikoinen syntyi ultran mukaan rv 38+6,synnytys kesti 11h10 min ja tästä ajasta salissa olin 3 h.ponnistuvaihe 15min ja leikattiin eppari joka sattui ihan hirveesti,muuten synnytys ihan ok,ilokaasun ja kohdunkaulan puudutuksen avulla mentiin,painoa herralla 3200g ja pituutta 49 cm.toinen syntyi ultran mukaan rv 38+1 ja käynnistettiin sytotec-tableteilla.käynnistys aloitettiin lauantaina ja syynä oli noin viikon jatkuneet supistukset jotka ei kuitenkaan saanu synnytystä käyntiin mutta väsyttivät minut ja kohdun ja varmaan vauvankin.lauantaina ei tapahtunu supistuksissa muutosta,samaan tapaan kun aikasemminkin..sunnuntaina heräsin klo 7,eikä tuntunu miltään,lähin pissalle ja siellä ne alkoivat,heti parin minuutin välein ja tosi kipeinä..sanoin kätilöille jotka eivät meinannu uskoa vaan olivat tuomassa taas lisää sytoteckia johon minä etten ota ja kätilö siihen että katsotaan sitten kohdunsuun tilanne,kello oli vähän vajaa kahdeksan.en tiedä mikä tilanne oli mutta kätilö sanoi että siirrytään saliin ja soitan miehelles mutta mies oli jo muuetnkin matkalla sairaalaan että kun minulle laitettiin peräruiske ja olin vessassa niin kuulin että mies tulikin jo ja hyvä niin koska salissa olin noin 20 yli kaheksan ja kalvot puhkastiin sillon heti,kivut oli kauheet ja laittettiin kohdunkaulanpuudutus joka ei kerenny vaikuttaan yhtään, vähän yli yheksän alkoi ponnistusvaihe ja sattui niin kamalasti,jotain ihan kauheeta,se alkoi niin yllättäen ettei ees sängynpäätyä keretty nostaan,eikä minulla ollut sukkia tai mitään ja sitten parilla ponnistuksella täysin selinmakuu asennossa synnytin tytön 3080g ja 50 cm,vauvalla murtui solisluukin touhussa :( synnytyksen kesto 2h 30 min josta ponnistusvaihe 5 min.kolmas käynnistettiin myös nopeen synnytyksen uhan takia ultran mukaan rv36+6 ja koska edellisenä yönä olin jo salissa kun supistuksia(siis omia)tuli 3-5min välein koko yön ja olin 4 cm auki niin oli epäselvää tihkuu lapsivettä vai ei(siis seuraavana päivänä oli epäselvää kun pääsin aamulla salista takas osastolle supistusten loputtua ja silloin ei viittitty vauhdittaa kun oli viikkoja niin vähän ja itestään loppui)mutta sitten tosiaan ehkäpä rupes lapsivettä tihkuun ja tehtiin päätös että käynnistetään seuraavana päivänä,edellisen rajun synnytyksen takia ei haluttu käyttää sytoteckia vaan oli tarkoitus laittaa tippa tekeen supistuksia. aamulla klo.9 mentiin osastolta saliin ja istuttiin siellä jonkun aikaa miehen kaa kahestaan,sitten lääkäri tuli puhkaseen kalvot ja tuli hälytys johkin muualle,sanoi tulevansa sen jälkeen laittaan tipan.supistukset alkoikin heti rajuna ja tipan sijaan lääkäri tuli laittaa kohdunkaulan puudutuksen josta tällä kertaa oli apua ja sain olla noin 15 min melkeen ilman kipuja.sitten yhtäkkiä rupes polttaan kauheesti ja ajattelin että nyt se tulee,mies paineli kelloo ja kätilö kerkes juuri ottaan vauvan päätä vastaan,vauva syntyi 4 min ponnistusvaiheen jälkeen ja myös tässä synnytyksessä koin ponnistusvaiheen erittäin kivuliaaksi :/ koko synnytyksen kesto 1h 20min.ja poika oli 2740g ja 47 cm.ponnistusvaiheista ja nopeudesta jääny kammo joten kauhulla odotan mitä tästä on edessä :eek:
ädä ja hippula(15+1)muistelee...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 13:41 hömppö kirjoitti:
Molemmat syntyivät rv 37 joten taidan parkkeerata asuntovaunun kanssa sairaalan pihalle alkaen rv 36 :LOL: :D
Noh mulle sillon kätilö tuumas että telttapaikka ei riitä :p jotta ottavat kaksviikkoa aikasemmin prenalle maate jotta tämä ehtii saliin saakka. meillä kuitenkin on tuota matkaa 50 :whistle: . mutta arvaas vaan meenkö ennemmin oon kotona.

Kyllä sulla olikin iso maha vilsby =) jotta oma ei oo mitään siihen verrattuna...

Mä oon tänään nukkunu taas päivällä sohvalla toistatuntia avannu vaan esikoiselle välillä pullapussia jotta tuo on saanu pullaa. huomenna olis työpäivä ja täytyis varmasti ruveta miettimään mitä sitä tarjoais nuorimman kummeille kun pitäis nekin kahvittaa viikonloppuna kun ovat täällä pohjanmaalla ja sillon oikeana viikonloppuna eivät tuu jolloin ajattelin ne pitää. Että taas saa miettiä tietenkin vielä oon lauantaina töissä...

Tänään oon saanu sen verran aikaseksi että oon kampittanu pyykkipinon kaappiin :LOL: nyt olis koppa melkeen tyhjä mutta edelleen kone tuolla jauhaa ja saan laittaa yötävaste vielä yhen pesemään.

Nyt lähen kattomaan kaappiin mitä sitä söis kun olis pikkusen nälkä...<br><br>
 
Lisko
Huomenta huomenta :)

Alkais kai tuo flunssa pikku hiljaa helpottamaan, ei ole ollenkaan niin tukkoinen olo enää :)

Eipä mitään uutta taas täällä, tänään olis se lääkäri klo. 14.30, saa nähdä kuin käy. Mahaa kyllä vihloo tuolta vesemmalta puolen aika ajoin, mikähän lie tuossakin, et toinen puoli mahasta on herkempi kuin toinen ja yskiminen sattuu kans :/

Juu menen aamupalan syöntiin, jaksaa aloittaa tämänkin päivän.

Lisko rv 15+2
 
Viblsp ja A0205 melkoiset masukat teillä, noita ei kyllä enään piilotella raskautta :LOL:
itellä on kanssa masua mutta tuntuu vaan et se olis läskiä :kieh: ei se näytä yhtään tommoselta vaavimasulta :\| no kait se vielä ehtii. Kukaan muu kun neuvola ja puoliso ei vieläkään tiedä että meille tulee vauva :whistle:

mä söin eilen melki levyn suklaata :ashamed: nyt on kauhea morkkis ollu siittä.

aika hurjia synnytyskertomuksia teillä omani meni tähän malliin...
Eka kesti 7h missä vartin ponnistus. menin taysiin kontrolliin raskausmyrkytyksen takia 40+3 ja jouduin siihen testiin missä pyöritetään nännejä että saadaan suppareita jotta voidaan tarkkailla vauvan sykettä niiden aikana, no mulla niissä oli hidastumia(johtu napanuorasta kaulanympärillä) no sit siin testin aikana meni vedet ja sit mut vietiin saliin, siellä sain epiduraalin ja ilokaasua ja sit odoteltiin...

synnytin sit siinä synnytystuolissa ja kaikki meni ihan hyvin...väliliha leikattiin mut en kyllä tuntenu ollenkaan, tikkaus sattu.

toka synnytys kesti 4h ,aamulla lähdin anopin kyydillä sairaalaan. pääsin heti saliin kun oli vastaanotettu.mies tuli melki sit heti ja sit pyysin epiduraalia, no ennenkun sitä tultiin laittaan meni vedet, no sit ne laitto sen kohdunkaulan puudutuksen mikä oli aika kivulias.
...saman tien kun se oli sen laittanu alko ponnisusvaihe, eli mun ymmätääkseni se oli ihan turha se puudutus. vaikka eihän sitä voinu tietää et vauva päättää just heti sit tulla.
ei tarvinnu ponnistaa kun vauva vaan tunki pihalle, oli hurjaa mutta ei sattunu ja vehje oli homman jälkeen täysin kunnossa. =)
tyttö oli 2760g ja 48cm ihanan pikkunen, viikoja oli 38+3

toivottavasti tälläkin kertaa synnytys alkaa mielummin niin että vauva ei oo mikään tosi iso, se pelottaa mua.

NYT... on ollu jo monta päivää kauhea himo keittoihin :D NAM

lauantaina vaihtuu viikko 16 jippii

hyvää viikonloppua kaikille.
 
Moi!

Hömppö: Ei mulle todellakaan mitään kammoa jäänyt, ainut mikä itkettää on se, kun todellakin luulin pojan kuolleen. Kivut, pitkä kesto tai muut ei pelota, ne oli mun mielestä ihan ok. Kun sitä ei paremmastakaan tiedä :) En hirveästi jutellut kenenkään kanssa asiasta silloin heti, koska olin niin vauvaeuforiassa, että mulla ei koskenu mihinkään. Kävelin 5 tuntia sektion jälkeen jo itse vessaan. Koko ajan hoitajat ja mies sai muistutella, että pitää sitä haavaa varoa, koska tunsin olevani elämäni kunnossa. Sitä se onnellisuus teettää. Kaikissa papereissa synnytyssalista ja osastolta lukee, että olen erityisen sitkeä ja reipas äiti :)

Olen menossa pelkopolille ainakin pari kertaa tässä raskaudessa, koska voihan olla, että tuon kokemuksen jälkeen synnyts sitten lähempänä rupeaakin pelottamaan. Asiasta on nyt jo neuvolassa juteltu, ja kyllä se ehkä jotenkin mieltä kaivaa, koska aina ne kyyneleet tuppaa silmiin tulemaan.

Mutta hyvillä mielin olen lähdössä synnyttämään, onneksi lääketiede on niin edistynyttä kuin on!
 
MOI! :)

Mulla ollut tänään todella hirveä päivä!! Luulin että pahoinvointi on jo ohi niin mitä vielä. Oon tänään oksentanu jo viisi kertaa! Päätä särkee ihan hirveästi ja rytmihäiriöitä tuntuu olevan aikas paljon. Täytyy tänään mennä mittailemaan toi verenpaine ettei yllättäen ole lähtenyt nousuun! Toivottavasti ei!! Ei ois kovin hyvä jos se jo nyt alkais nousemaan... Viime raskaudessa oli hyvät paineet kunnes ne rv:lla 27 nousi sinne huippulukemiin..

No eiköhän tää tästä.. Poika äsken mua hoiteli ja luki sohvalla satuja! :D

Rv 13+1.
 
Lisko
A0205: Kivan kokinen masu sinullakin jo :)

Omaanapaa: Lääkärissä käyty ja 3 viikkoo sain saikkua, tarpeen mukaan kirjoittaa sit lisää, onpa huojentunut olo :saint: Nyt voin ainakin 3 viikkoa keskittyä perheeseen, itteeeni ja masussa kasvavaan vauvaan :heart: Jospa tämä väsymys alkaisi kans tästä poistua ja pääkipu, jota on nyt ollut lähes joka päivä viimeisen 2 viikon ajan :/ Lääkäri paineli kohtua ja yleensäkin mahaa päältäpäin ja ai, että teki kipeää just tuo vasen puoli :( Hän sanoi, et juttelee toisen lääkärin kanssa ja soittaa sit jos on tarvis mennä vielä ultraan katsastamaan tilanne. Pissanäytteen jouduin viemään labraan silloin muutama viikko sit ja ottivat näytteen ettei ole hiivaa, niin ne asiat ainakin on kunnossa, eli tulehdusta ei ole.

Nyt pitäis viedä loput tavarat autoon ja lähteä mies hakee töistä ja poika tarhasta ja sit kohti mummolaa :)

Lisko rv 15+2
 
Ihania masu kuvia kaikilla =) minullakin tuo tuossa pömpöttää ihan kiitettävästi :LOL: työnantajalle tänään kerroin raskautumisesta ja hän onnitteli kovasti ja kyseli milloin jään lomalle. meinas ettei sitä huomaa ollenkaan vielä :whistle: (hyvä vaan saa rauhassa olla ulkopuolisilta vielä kun eivät huomaa!)
en vielä kertonut et aijon olla aika pitkään kotona, se ei välttämättä ole hyvä uutinen :/ seki sit kun sen aika koittaa.

ja äkkiä nukkuun aamulla takas töihin, hohhoijaa

Triine 13+2
 
SAARULLE heti kärkeen OSANOTTONI!! Itku melkein tuli.. niin surullista.

Mielenkiintoisia keskusteluja olette käyneet synnytyksistä ja muutama aika hurjakin joukkoon mahtuu (esim. Commander.. huh huh)..

Mulla esikoisen syntymä kesti ekasta supistuksesta katsottuna 6,5h ja eteni suht oppikirjan mukaisesti, vaikka lopulta emätin kohdunsuulle asti repesikin. Oli kuitenkin huikea kokemus ja olin heti tolpillani. Kivunlievitystä en saanut ja sairaalassa ehdin olla 2,5h.

Toinen synnytys ei sit mennytkään aivan kuten olisi pitänyt.. Supistukset alkoi heti tosi tiukkina ja tulivat 2min välein. Sairaalalle mentiin niin, että ekasta supistuksesta oli kulunut 45min ja tällöin olin 5cm auki ja koko ajan eteni synnytys vauhdilla. Mut sit huomattiinkin, että vauva onkin tulossa jalka edellä (yllätysperätila), joten ei muuta kuin lääkärin kautta kiireellä leikkaussaliin. Leikkaus tehtiin puudutuksessa (ehtivät onneksi) ja ekasta supistuksesta oli kulunut 2h kun minulla oli tyttö sylissä ja maha auki.. Sektiokammoisena yllättävä leikkaukseen päätyminen oli shokki niin mielelle kuin kehollekin , vaikka kaikki periaatteessa menikin hyvin. Toipuminen olikin sitten aivan toinen juttu, mutta kaikkineen kesti 4-5kk ja tuntui ikuisuudelta.

MUTZI, toivottavasti olo helpottaa, eikä verenpaineet tosiaan ole koholla!! Mä osaan täysin kuvitella sun huolen ja ajatukset - aivan luonnollisia ja aiheellisiakin ovat. Toivottavasti raskaus kuitenkin tällä kertaa etenee ekaa paremmin ja saat nauttia täysimittaisesta raskaudesta. Onneksi sun esikoisella kaikki hyvin, vaikka niin tosi pienenä ja pienillä viikoilla syntyikin! Mä itse oon syntynyt keskosena rv33, joskin olin aika hyvän kokoinen (2280g ja 44,5cm). En tietääkseni ollut kuukauttakaan sairaalassa.

Nyt mä olen jo aivan varma, että mun mahassa liikkuu pieni vauva ;)). Ihanaa tuntea pienet liikkeet - niin hentoja ja varovaisia vielä.

orapihlaja ja sykerö rv16+2
 
huomenta kaikille!

on taas tullut paljon tekstiä viime käynnistä. ei oikein kaikkia ihan tarkkaan kerinnyt nyt lukemaan.

onko muuten mahdollista tuntea jo liikkeitä? kun viikkoja on 14+4? pari kertaa on tuntunut sellainen hipaisu "raapiminen" tms. en oikein osaa sitä selittää. ei ole mitään vatsavaivaa tms. joten ehkä ollut liike? onko muilla näin tai miten ja millasii ne liikkeet on?

muuten voinut ihan hyvin. töitäkin on jaksanut tehdä.. heh. :kieh: pakko. ei ole vaihtoehtoja..

mutta nyt kahvin juontiin.

jalava 14+4
 
jalava minä alan kyllä olla ihan varma et on liikkeitä mitä olen pian viikon tuntenut :D ei ne voi olla mitään muita!!
niin kyllä kai ne sullakin niitä voipi olla? sinä viikon mua edellä. semmoisia pieniä hipaisuja monta kertaa päivässä tuntuu. ja joka päivä!

Triine 13+3
 
Triine: ekan kerran tunsin hipaisun noin viikko sitten. siitä pari päivää tuntu uudelleen vahvempana ja nyt eilen oikein "kova" molskahdus. ihan kun olisi kuperkeikkaa vetänyt ja sitten jalat tömistänyt vatsaan... en oikein usko että voi olla muutakaan. mutta kun toitotetaan ettei ensisynnyttäjä voi tuntea liikkeitä näin aikaisin.
mutta mä vetoan siihen, että tunnen koska mulla on ovulaatiokin. joten oli "helppo" tulla raskaaksikin.
onkohan tässä selostuksessa mitään järkeä? no kuitenkin..

nyt taas siivousten pariin...

jalava
 
Heippa pitkästä aikaa...

Eilen oltiin miehen kanssa kaksin syömässä ja elokuvissa. Lapset oli yökylässä meidän ystäväperheen luona ja me nukuttiin kymmeneen asti. Sitä ei ole tapahtunut kun joskus 6 vuotta sitten... Oli kyllä ihanaa.

Synnytyksistä täällä oli puhetta...
Eka raskaus päättyi suunniteltuun sektioon perätilan vuoksi viikolla 39+1. Kaikki meni hyvin ja toivuin tosi nopeasti. Ainut asia mikä jäi harmittaan, oli se että en saanut vauvaa heti rinnalle syntymän jälkeen.

Toinen synnytys on kauhukertomus, joten älä lue, jos siltä tuntuu.
Synnytys käynnistyi ihan normaalisti kotona yöllä siivouksen ja seksin jälkeen rv:llä 40+3. Supistukset oli heti 5-7 min välein. Soitettiin heti mummi lapsenvahdiksi ja lähdettiin sairaalaan (matkaa 60km). Sairaalassa oltiin joskus 4 aikaan. Auki oli siinä vaiheessa jotain 2-3cm ja päästiin odotushuoneeseen, koska vapaita lepohuoneita ei ruuhkan vuoksi ollut vapaana. Supistukset oli koko ajan n. 5min välein mutta kohdunsuu ei auennut joten sit joskus iltapäivällä puhkastiin kalvot ja supistukset voimistui. Illan suussa sain epiduraalin mutta vasenpuoli jäi kipua tuntevaksi. Ehdotinkin jossain vaiheessa kätilölle, että jos istukka olis irronnut, mutta se ei kuulemma ollut mahdollista. Sit mun maha tuli niin kipeeksi, ettei siihen voinut koskee ja olin joka kerta valmis lyömään, jos joku siihen koski. Sit menenkin kipushokkiin. Ja loppu onkin sitten kuulopuheita.
Vauvan sydän äänet romahti ja vauva syntyi imukupilla autettuna hengettömänä. Poika viettiin heti teholle ja mä en edes reagoinut... Istukka oli revennyt osin ja myöhemmin selvisi, että sektiohaava oli kohdunpuolelta revennut muutaman sentin. Miehelle olivat jo tekemässä petiä saliin mun viereen, että saisi olla viimeisen yön vaimonsa vieressä, olin siis edelleen tajuton eikä kukaan tiennyt mikä mulla oli. Yöllä kuitenkin jossain vaiheessa oli vironnut sen verran, että olin muutaman sanan vaíhtanut. Yöni siis vietin salissa ja poika teholla. Mua käytiin tarkkailemassa vartin välein. Aamulla sitten pääsin teholle katsomaan ja imettämään poikaa, joka oli toipunut heti kohta syntymän jälkeen.
Synnytys kesti kaikkiaan 22.40 h. Kammoa ei mulle kuitenkaan jäänyt, kun en siitä shokin takia juuri mitään muista. 30 tikkia sain alapäähän, mutta toivuin tosi nopeesti vaikka hb olikin 77 ja tulehdusarvot tosi korkeella...

Voisin siis nytkin synnyttää alakautta, mutta lääkärien mukaan se ei ole mahdollista. Ja mies pelkää sen verran synnytystä (kait aika harvinaista) ettei suostu, että edes yritän... Tässä siis yritän sopeutua ajatukseen, että joudun taas sektioon...

Että sellasta... Nyt vaan toivon että saisin mahdollisimman normaalin synnytyksen, vaikka se sitten onkin sektio.

Nyt kuitenkin lähden saunaan...

Rattoisaa lauantai-iltaa kaikille!!!

Nasu-Masu 15+0
 
gemini-04 harmaana
moi vaan kaikille jos mua enää kukaan muistaa.. 4 viikkoa ollaan mummolassa vietetty ja siellä jostain kumman syystä nää kaksplussan sivut ei lataudu.. joskus oon saanu lueskella teidän juttuja mut sit ite en oo mitään saanu kirjotettua..

mulla pahaolo ei oo vieläkään kokonaan loppunut.. välillä on päiviä et ihan vaan oksennan toivinaan ei tiedä sit mitään.. nyt siis viikkoja 16+4.
Kivaa kutittelua massusta kuuluu päivittäin ja välillä tuntuu kun maka selällään et vauveli kuperkeikkaa heittää.. mutta nyt pitää taas rientää...

t:gemmu rv 16+4 :heart:
 
tänään oon jo muutaman kerran saanu nauttia tunteesta kun joku"hiplaa"masun sisässä =) luulen että ne on kuiteskin ihan kuperkeikkoja eikä hiplausta ja tuntuu vaan vielä kevyenä kun vaavi niin pieni..mutta muuten oon ollu surullinen olo koko illan..miehen yksi sukulainen on laittanut viestejä joissa "säälii"näitä mun lapsia(on ite yhden aikuisen lapsen isä ja antoi lapsestaan huoltajuuden pois kun oli itekkin alaikäinen kun muksu syntyi..no mutta kuiteskin eli ei ole lapsesta huolehtinu tai osallistunu elämään.isovanhemmat kasvatti tän lapsen)pitää vastuuttomana sitä että minä jatkuvasti raskaana ja välttelen kuulemma töihin menoa sillä jne.siis kaikkea ihan järkyttävää ja antoi sitä kuvaa että appiukkokin ois samaa mieltä :eek: :eek: :eek: :eek: aikani jaksasin vastailla että olen valinnu kotona olon koska haluan olla lasteni kanssa kun he pieniä ja pärjätään nyt kuiteskin näillä rahoilla jne.(johka laitto että isovanhemmat joutuu silti elättään ja hoitaan..esim vaatteita mummo omasta halustaan ostanu ja lapset eivät edes ole usein hoidossa)sitten suivaannuin ja vastasin muutaman ilkeän viestin ja kehotin jättään minut ja lapseni rauhaan johka hän sitten vastas vielä jotain ilkeetä..inhoan riidellä ihmisten kanssa ja vaikka tiedän toki että miltään osin tän ihmisen puheet ei ole totta on silti tosi surullinen olo ja oon järkyttynyt että kukaan voi edes ajatella noin..neljäs lapsi ei muutenkaan lähes tulkoon kellekkään mieheni suvussa ollut onnittelun aihe.. :( onneks sentään mun sukulaiset on iloisia :)
ädä ja hippula 15+3
 

Yhteistyössä