*HUHTIKUUN MASUASUKIT* Tammikuussa <3

JJ-t synnytyksen jälkeen liikunnan alotin esikoisesta 3vkkoa kevyesti balanssilla jonka jäleen siirryin 4 vkolla jo pumppiin. =) kroppa palautu mulla synnytyksestä n kahdessa kuussa entiselleen. sairaalasta kun kotiuduin painoin saman verran ku ennen synnytystä elikkä kaikki tuli ulos :D . Kätilöiltä silloin kyselin milloin liikunta on sopivaa aloittaa ja ne kehotti mahdollisimman pian kun vaan itse jaksaa ja pystyy. Tietysti riippuu ihan miten synnytys menee eli repeekö paikat pahasti ja tuleeko normisti alakautta, mutta jos kaikki hyvin menee niin yritän kyllä samoihin aikoihin alotella taas liikunnan ja jos vain mahdollista harrastaa sitä myös raskauden loppuun viimeksi onnistui vielä vkko ennen synnytystä).

Töihin paluuta en ole miettinyt, tai siinä määrin olen, että ajattelin hakeutua opiskelemaan ja irtisanoutua nykyisestä kun sen aika tulee :D

täytyy mennä. =)
 
neuvolassa käyty,5viikkoa sitte viimeksi käyny....

tällasia terveisiä:
vk:27
paino 54.6kg, +300g/viikko nyt yht:6.1kg
verenpaine:132/78
hb:122
sf:21cm

kaikki oli hyvin,vauvalla reipas syke,oma olo on hyvä.liikkunu oon paljo,syöny hyvin. =) =)

imetyksestä sen verran,että jos menee samallai ku ennen,imetän niin kauan ku mahollista.minusta se on maailman ihaninta ja hyvin tärkeää. siis JOS kAikki luonnistuu hyvin,niinku ennenki.

pai ja nuppu 27 :heart:
 
Heippa mammat! Ja tervetuloa houska!

Tänään oli neuvolalääkäri ja saikulle jäin äippälomaan asti ristiluuvaivojen ja liitoskipujen vuoksi. Painoarvio oli 1700 g ja pikkusen yläkäyrällä vissiin menee. Kohdunkaula vähän lyhentynyt ja pehmentynyt mutta edelleen kiinni, joten nou hätä. Pissa puhdas mutta verenpaine vähän koholla. Pitäsköhän vähentää tuota salmiakin ja lakujen syöntiä... Maksa- ja sappiarvoja varten käyn antamassa taas verinäytteen kun kämmeniä ja mahaa on jonkun verran kutittanut. Samalla otetaan sitten pieni verenkuva josta näkee taas hempan tilanteen kun ei nyt sitä muuten mittailtu. Seuraava neuvola sitten kahden viikon päästä ja ensi viikolla alkaa synnytysvalmennuskin. Kauheeta miten lähellä se laskettu aika onkaan! Ajattelin kyllä aloittaa vauvelin ulkoistamisyritykset sitten kun 37 viikkoa tulee täyteen kun en uskalla synnyttää mitään isokokoista vauvelia...

Mitäs gallupeja täällä olikaan ja mihin kaikkeen on vastaamatta... Hmm...

Imetellään jos vain suinkin onnistuu mutta toivottavasti suostuisi syömään myös pullosta jotta voisi välillä jättää isukinkin hoitoon ja lähteä tuulettumaan...

Seksi vähän hakee muotoaan, kun jotenkin haittaa jo tuo vauvelin reippaat liikkeet keskittymistä. Miehen paineita toki pitää välillä helpottaa ja kyllä itelläkin mieli tekisi. Lonkat huutaa, ristiluu naksaa ja maha painaa joten vaivoista riippuen sekstailtua tulee ehkä kerran, kaksi, viikossa.

Sheivailut on kans nyt ollut pidemmällä välillä. Eilen tosin lääkäriä varten tein täydellisen tarkistuksen ja siistimisen mutta voi pojat, hankalaa se oli. Kunnon ähkimistä ja puhinaa ensin sen mitä näki ja sitten osa käsikopelolla ja lopputarkistus peilin ja taskulampun kanssa! Sanoin isännällekin että ei sitten synnytyksen jälkeen anna mulle mitään peiliä että pystyisin kattelemaan alapään tilannetta kun nytkin meni seksihalut kun näin häpyhuulet niin turvoksissa ja erinäköisinä kuin ennen :LOL: Anteeksi ihanat juttuni mutta vähän kieltämättä järkytyin...

Rinnat menee nyt 80C kokoon kun ennen raskautta se oli 75B. Yksien liivien ostolla on onneksi selvinnyt toistaiseksi ja sitten on jo hankittuna kaarituettomat imetysliivit. Toiset ajattelin vielä ostaa ennen synnytystä ja sittenpähän hommaa lisää jos tarvis.

Hankintoja vielä tekemättä eli sen Avent Isis rintapumpun meinasin hommata, lisäksi pitäisi löytää mieluinen ratkaisu hoitotaso + lipasto-yhdistelmään, turvakaukalo myös hommaamatta, amme ja tietty kaikkee pientä. Kunhan sais sen äippäpakkauksen niin tekis vähän inventaariota että mitä on ja mitä vois vielä hankkia. Pelkään että vaatteitakin oon haalinut vain pientä kokoa mutta saas nyt sitten nähdä kun tarkistaa tilanteen.

Nyt rupeen vähän neulomaan pieniä sukkia, josko ne jaksais samantien päätelläkin jotteivat jää sitten käyttämättä... Neulomisten päättely sucks.

Sanni-Maria ja pikkunen 30+3
 
Vakuutuksesta
Otettiin Pohjantähdeltä, siirrettiin sinne siis myös kotivakuutus ja miehen sairaus- ja tapaturmavakuutus. Ja mulle otettiin samalla tapaturmavakuutus. :D Koko pakettin yhteensä 670? mistä vauvan osuus oli 430?.
Omavastuu on sitten 90?/sairaus, eli jos vaikka saa jonkun kroonisen sairauden niin kerran kun tulee tuo 90? kasaan niin sen jälkeen menee loput vakuutukseen aina.

) .) Huomenna aamulla olis se sokerirasitus ja mä mietin jo että mitä ihmettä söisin nyt illalla ettei aamulla närästäis... :kieh: Nyt jo närästää vaikka viimisestä syömisestä on aikaa kaks tuntia ja siihen sokerirasitukseen pitää olla 10 tuntia syömättä!!! :eek:
No mutta. Ennen iltapalaa on vielä päivällinen (lohta ja perunamuusia) ja sitten perhevalmennus. Mies odottaa vähän vähemmän innoissaan sitä... :p

Laala ja Punkero rv26+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Solina83:
Mitenkäs Ruttanen sokerirasitus meni? Mulla se olisi huomenna edessä. Vähän kyllä hirvittää.....
Sokerirasitus meni ihan hyvin. Paastoarvo oli ok, joten jatkettiin. (jos jo siinä olis ollut häikkää olis tutkimus keskeytetty.) Litku oli, miten sen sanois.. ällömakeeta niinkuin saattoi odottaakin ja kolan mausta ei ollut tietoakaan. Eli mua on huijattu.. :kieh: Tahtoi kolan makuista litkua. :saint: :D

Nälkä ei päässyt yllättämään ei illalla eikä aamulla ennen testiä vaikka iltaruoan olin syöny puol kuuden maissa. Litkun jälkeen meinasi tulla huono olo ja hiukan huippas sitten toiselle tunnille pääsinkin pitkälleen mikä ihan hyvä juttu.

Tsemppiä vaan, ei se niin kammottava kokemus kuitenkaan ollut. :)

*muoks* Ja vauva tais tykätä litkusta, möyrimiset alko sen jälkeen ja sitten pienelle tuli hikka. :heart:


Ruttana & Beanie 28+6 :heart:
 
Kävin äsken uudelleen kelan sivuilla ja mulla ei ole muuten vieläkään tehty päätöstä äippärahasta. :/
Hakemus saapunut 9.12., joten täytynee soittaa huomenna Kelaan ja kysäistä onko palkanlaskija toimittanut oman osansa sinne. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Vakuutuksesta
Otettiin Pohjantähdeltä, siirrettiin sinne siis myös kotivakuutus ja miehen sairaus- ja tapaturmavakuutus. Ja mulle otettiin samalla tapaturmavakuutus. :D Koko pakettin yhteensä 670? mistä vauvan osuus oli 430?.
Omavastuu on sitten 90?/sairaus, eli jos vaikka saa jonkun kroonisen sairauden niin kerran kun tulee tuo 90? kasaan niin sen jälkeen menee loput vakuutukseen aina.

) .) Huomenna aamulla olis se sokerirasitus ja mä mietin jo että mitä ihmettä söisin nyt illalla ettei aamulla närästäis... :kieh: Nyt jo närästää vaikka viimisestä syömisestä on aikaa kaks tuntia ja siihen sokerirasitukseen pitää olla 10 tuntia syömättä!!! :eek:
No mutta. Ennen iltapalaa on vielä päivällinen (lohta ja perunamuusia) ja sitten perhevalmennus. Mies odottaa vähän vähemmän innoissaan sitä... :p

Laala ja Punkero rv26+0
outoi nää rasitukseen menevien ohjeet... mulla oli tänään rasitus ja ohjeena oli 12 h syömättä ja juomatta, aamulla sai puoli lasia vettä ottaa...
 
nyt sit on käyty neuvolassa.. piti olla lääkäri neuvola muutta lääkäri oli joutunut lähtemään pois.. joten nyt vain neuvola..

paino: 74.8kg (lähtöpaino 63kg)
paineet:125/74
pissa prot.: +
sf: 24
syke: 135
liikkeet: ++

nuo pissan proteiinit kun oli plussalla niin sain pissa kipon et vien kunnon viljelyyn pissan..
paineet kuitenkin oli norm. joten ei vielä merkkejä raskausmyrkytyksestä, esikostahan synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia..

myös supistuksista terkka oli huolissan kun niitä on niin usein ja supistusten vaikutuksestahan mulla on kohdunkaula pehmentynyt joten huomen aamulla sit joudun soittelemaan aikaa lääkärille että tarkistaisi tuon tilanteen kun edellisestä tarkistuksesta on aikaa 1,5kk.. jotenkin vain tunne että tuo vaavi syntyy odotettua aikasemmin..

unicorn ja vaavi 26+4
 
AAAA!! :kieh: :kieh: Ärsyttää!!
Meidän häkkikellariin oli murtauduttu ja lähes kaikki viety..Tiedän ettei siellä pitäs mitään kummempaa säilyttää mutta kun ei kotiin enää mahdu.Muutama arvokkaampi juttu mutta paljon myös sellasta ihan arvotonta mutta meille tärkeetä tavaraa...mun vanhoja pehmoleluja yms :'( .Ja kaiken huippu oli kun soitettiin poliisilaitokselle että tehdään rikosilmoitus niin ne sanoivat että heille tulee 32 000 rikosilmoitusta vuodessa että ei heillä ole tälläiseen aikaa että turha tehdä mitään ilmoitusta!!Mitä helvettiä!?Se on niiden työtä!! :kieh: :kieh:

 
Missä siellä kelan asiointipalvelun sivuilla niitä tietoja on saapuneista yms. jutuista? Pitäiskö olla heti etusivulla, siinä missä on omat tiedotkin? Joo, tuskin mulla siellä edes pitäis olla mitään vielä kun perjantaina vasta vein laput, mutta malttamattomana oon jo käynyt kurkkimassa silti. Palkanlaskijalta ei oo vielä sinne mennyt mitään, mutta kaipa se saapunut-ilmoitus edes jossain vaiheessa sinne ilmaantuu.

Perhevalmennuksessa oli muuten tylsää, tyhmää ja jauhettiin niitä samoja itsestäänselviä ja tuhat kertaa kuultuja asioita mitä neuvolassakin ja kaikissa lappusissa ja ohjeissa. Tulipahan istuttua 2h (ny on kankut muuten kipeet) ja tulipahan sentään tavattua Laala ihan livenä! Jotain iloa siitäkin reissusta... ;)

ventti + viuhti 28+1!
 
sokerirasituksen ohjeista mulla lapussa lukee että "VALMISTAUTUMINEN TUTKIMUKSEEN: Olkaa syömättä ja juomatta edellisestä illasta klo 22 alkaen. Lasillisen vettä voi kuitenkin juoda."
Mulla siis rasitusaika huomenna kasilta.

MisStar uskomatonta toi poliisin toiminta!!! :kieh: Joku voi viedä sun arvoesineitäs ja muuten tärkeitä esineitä noin vain ja mitään ei tehdä ja sit ku joku teinipoika lataa pari gigaa musiikkia koneelleen, niin johan on poliisipartio oven takana. :kieh:

) .) Olipas ihan turha perhevalmennus. Tosi tylsät kaks tuntia. Ainoo ilo oli, että näki yhden kanssaodottajan tältä foorumilta, ventille terveisiä... ;) Toivottavasti ens viikolla on kiinnostavampaa kun pakko sinne on kuitenki mennä, kun neuvolantäti tänäänki jo soitteli perään että oonhan menossa... :headwall:
Kotimatkalla haettiin oikeen terveysvalistuksen mukaiset iltapalat, olipas kebab hyvää pitkästä aikaa. ;) Nyt sit pitäis harkita paaston aloitusta huomiseks aamuks, yök ei yhtään houkuta se närästys mikä on aamulla tiedossa.

Punkero lähettää kaikille terveisiä (ainakin potkimisen määrästä päätelleen)

Laala ja Punkero rv26+0
 
heipsan kaikki! täälä ollaan pikkuhiljaa paranemassa, kuumetta ei onneks enää oo.. mutta nuhaa ja hengitystie oireita kylläki.. :( noh jos tää pikkuhiljaa menis ohi.. en oo lääkärillekkää päässy käymää. soitin neuvolaa et pääsiskö sinne ni eivät kuulemma ota tälläsiä tapauksia, no soitin sitte keskusterveysasemalle, eivät ota miuta sinne ku muutettii kaupungista 2km päähän.. noo, menin sitte toho "omalle" terveysasemalle päivystävälle, ni ei hän voi auttaa tai kirjoittaa reseptejä kun ei tiedä mitä raskaana oleville saa antaa, että mene sinä neuvolaa,ei tarvi tänne tulla marisee!! voi vittu sanon minä! |O inhottaa niiku niin kovin tollane toiminta, kun mihikää ei voida ottaa vastaan, et sais jotai antibioottia tähä!! ei viiti mihikää päivystykseenkää mennä ku ei nyt oo mikää hätätapaus, ja kuumetta ei oo enää..

ziki ja mimmi 25+4
 
Heissan taas..
Miksihän aijaa sanoo mulle ettei mun kuvat kelpaa vaikka ihan satavarmasti ovat jpg muodossa...?
Mikä olikaan se toinen paikka missä voi laittaa noi kuvat?

Sanni-Maria älä vain la itse mitään kikkoja sillon vielä hirveesti käytteleen..Synnytys saattaa olla toooosi pitkäkin tollasilla ja vaavelin olis hyvä pysyä siellä vielä hetkinen..
Itsehän akasta käytin vadelmanlehtiteetä ja persiljaa kun oli 2vkoa laskettuun ja niissä oli et kahta vkoa ennen mut lähtö tuliki seuraavana päivänä..Lapsi joutu oleen sit sinivalossakin kun oli keltanen.. En sitten tiedä johtuiko noista käynnistyminen vai mikä oli kun toinenkin syntyi samoilla vkoilla vaikken mitään yrittänytkään..Eka synnytys kesti kuiteski kipeine supistuksineen 23 ja puoli tuntia ja siihen kun lisäis vielä sen miten kauan oli säännöllisiä niin saa vuorokauden lisätä ainakin.. Mutta tietty voi sit jo alkaa käydä lenkillä ja ässät käyttöön,mutta älä vain ota mitään luontaistuotejuttuja tms sillon vielä käyttöön.. Ihan vain ystävällisenä vihjeenä..

Tuntuuko kenestäkään muusta että vaavi syntyy ennen sitä laskettua aikaa?
Mulla on taas sellanen olo et tääki syntyy siinä 37vkon paikkeilla.. Eli enään olis 10vkoa edessä jos niin kävis..

Mulle tuli eilen ilmoitus että äippäpaketti on postissa!!! Tänään sen käyn hakeen sit postista niin pääsee hipeltään niitä tavaroita..

Painosta muuten että mulla on tullut nyt viime neuvolaan mennessä se 8,5kg mut luulen et on jo siitäki noussu paino kun oon syöny ihan hulluna..Tuntuu että ruoka annokset on kasvanu puolella ja sit vieläpä ku on syöny sen ison annoksen niin tuntuu ettei ole edes täynnä :LOL:
Saa nähä saako mut kantaakottikärryillä sit laitokselle kun tää syntyy..Sen takia pelottaa tää syöminen et jos tulee pian sit iso tosta beibestä.. Mut jospa se nyt ei kuiteskaan..

Tosta liikunnasta synnytyksen jälkeen..
Täällä sanottiin että vasta puolen vuoden päästä synnytyksestä sais normaalisti tehdä esim vatsalihaksia..Kyllä mäki olin jumpassa jo kun vauva oli 3kk mut huomas kyl et ei jaksanu vatsalihaksia tehä kovin paljoa.. Itämaisessa tanssissa aloin kans käydä sillon ku vaavi oli n 3kk..

Mutta nytpä taas tais juttu loppua..No jospa kerranki tuli ihan inhimillisen pituinen viesti etten ihan turhaan vie palstatilaa...

Hyvät voinnit taas kaikille mammoille!!

Vaavimasu ja napukka 27+0 (profiilissa masukuva)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ventti:
Missä siellä kelan asiointipalvelun sivuilla niitä tietoja on saapuneista yms. jutuista? Pitäiskö olla heti etusivulla, siinä missä on omat tiedotkin?
Siinä etusivulla on vasemmalla niitä osa-alueita esim. lapsilisä, vanhempainraha yms. Joten niistä klikkaat vaikka vanhempainrahaa niin näät onko hakemus vastaanotettu ja vastaavasti äitiysavustus kohdasta näät onko se vastaanotettu.
 
Vaavimasu: Mulla on tunne että vois syntyä ennen la:ta, tosin esikoinen syntyi viikolla 41+3, joten tiedä sitten, mutta nyt on kuitenkin eri tilanne ja se hemmetin myooma siellä kaverina. :/
Joskus mainitsinkin että mies on "tilannut" vauvan syntymäpäiväksi 25.3., joten saa nähdä miten käy. :LOL:
Kyllä se mulle passais. :saint:

Täytyykin tänään päivittää tuo masukuva uusien viikkojen kunniaksi ja täytyy sanoa että tavallaan tuntuu ihan hurjalta että viikkoja on jo 29 täynnä ja 30 raskausviikko on alkanut. :eek:

Ja nyt kun on ostellut tosiaan niitä tyttöjen vaatteita on viime päivinä ollut olo, jospa tää vauveli on sittenkin veikkauksista huolimatta poika. :saint:
Mun on kyllä pakko vielä kerran sitä polilla kysyä. Eipä silti, ei sillä mitään väliä oo, mutta häiritsee. :D
Tosin oon mä varmuuden vuoksi ostanut Stockalta yhden ihanan vaaleansinisen Benettonin paidan. :whistle: :D
Ja viimeksi toissapäivänä työkaveri veikkas poikaa mahan muodon perusteella vaikka eihän se mitään todista. ;)

Höppänä Ruttana ja Rakas Beanie 29+0 :heart: (*poks* :D)
 
nyt sit lääkäri tänään noiden supistusten takia vähän ennen kahta.. aikasemmin nuo supistukset on jo sen verran vaikuttanu et kohdun kaula on pehmentyny et saa ny nähä mikä on tilanne.. edellisen kerran 1,5kk sitten tutkittu tuo tilanne..
KYSYMYS: mistä tietää tiputteleeko lapsivettä??? synnyttänyt olen kerran ja tiedän kyllä jos lorahtaa kunnolla mut mites tuo tiputtelu, se kuitenkin on kirkasta..

unicorn javaavi 26+5
 
Viettelen viimeistä päivää rakkaan 10-vuotiaan colliepojan kanssa!Sisko kun tulee töistä niin lähtö on eessä.Nukuttiin yö vierekkäin samalla sohvalla=)Se änkee aina mun ja miehen viereen.Eilen hullaantus taas täysin kun tulin.Tuntuu pahalta ko se on välillä ihan oma itsensä ja sitten saa niitä kipu yms kohtauksia.Se on ko pää on yli-viriili mut kroppa ei pysy perässä=)Onneksi täällä on muutama muukin koiruus lohduttamassa ,varsinkin toi 8kk ikäne riiviö-sheltti.

Olen omasta mielestäni syönyt suhteellisen vähän ja terveellisestikkin,lukuunottamatta silloin tällöin paria suklaapalaa,mutta niin sepaino vaan kapuaa.Ja tästä on tullut mulle nyt ongelma-Että osaa ärsyttää..Pitäisi antaa olla vaan.

Edellis-iltana vaavi oli ihan hiljaa ja vaikka kuin tökkisin ei reagoinut,mutta nyt on taasen palattu normaaliin arkeen ja vauhti on sen mukaista=9

Milky 25+5
 
Soittelin sitten sinne kelaan ja ei ihme ettei päätöstä oo tehty, kun ei oo palkanlaskija vielä toimittanut sitä omaa liitettään. :kieh:
Onneksi en toimittanut kaikkia hänen kautta, muuten sais pakkaustakin odotella vaikka kuinka ja kauan. Seuraava puhelu lähteekin hänelle että mikä mättää. :headwall:
 
huomenta mammat!

voimia päivään milkystern :hug:

vakuutuksista joku kyseli. me otettiin pohjolasta, maksoi olikohan se 350e eka vuosi (laskee sit lapsen iän myötä ) ja omavastuu ehkä 100e/vuosi (tai hakukerta, mut voi hakee kerran vuodes). oltas tosi mielellään otettu toi vakuutus pohjantähdestä, jossa meil oli kaikki muut vakuutukset, mut niillä oli omavastuu (70e?) per sairaus :( hyvä jos vakavampi sairaus, mut ei siihen normisairasteluun, et kuumetta ja korvatulehdusta sillon tällön. jouduttiin sit ton vauvan vakuutuksen takia siirtään mm. kotivakuutuskin pois pohjantähdestä, mikä vähä harmitti. pohjolasta sai muuten vakuutuksen rv 27+6 asti muistaakseni, et kannattaa pitää kiirettä!

tietääkö kukaan saako raskaana ollessa maalata? pitäs laittaa vkl eka ei-vesiliukonen alusmaali seiniin ja sit vesiliukonen päälle. mietin vaan et nakitanko miehelle koko homman ja lähen ite vaikka kävelylle kunnes huone vähä tuulettunu vai voisinko (yrittää ) vähä autella ja olla seurana siinä?

kokeilin eilen varpaan kynsien leikkausta ja voi älytön miten vaikeeks se oli menny!! :/ oli satavarmasti vika kerta ku onnistu ja ens kerralla saa mies auttaa. eihän sitä yksinkertaisesti taivu enää moiseen akrobatiaan...

zikiziki paranemisia sulle! :hug: just tommosta tosi kurjaa pompottamista tk:sta toiseen se on myös täällä eikä loppujen lopuks mistään saa palvelua.... viime keväänä tuli testattua systeemi perinpohjin ku miehel meni polvi. ilman vakuutusta ja yksityisiä lääkäriasemia se ois vieläki saikulla magneettikuvausta ja leikkausaikaa odottamassa...

mä luulen et meidän beibe syntyy ennemmin LA:n jälkeen ku ennen. oon jo henkisesti valmistautunu et oottelen tääl viimesten joukossa lähtöö synnärille. paitsi et ei taida olla mahdollista ku mul on 1.4. LA mikä oiski muute hieno päivä syntyy :D

saatiin eilen tietää et meidän uus auto saapus suomeen vkolla 13, ja juu, vkolla 14 mun pitäs sitte jo synnyttääki :whistle: et eiköhän me taksilla synnärille lähdetä ku nykynen auto ois tarkotus saada myytyä ihan lähiviikkoina. täytyyki olla nyt ahkera ja hankkia vauvan tarvikkeet pikapikaa ennen ku ollaan autottomia. en nyt ihan viimesillään haluis metrossa enää pinniksiä ym. raahata :LOL:

hyviä vointeja!

t. manna + lilli rv 29+0 :heart: (POKSIS täälläki :) )
 

Yhteistyössä