*HUHTIKUUN MASUASUKIT*Joulukuussa

AAM
ventti joo noi kelan paprut on hyvä olla oikein :)
glukoositestiin ? siis sokerirasitukseen ? onko se teillä pakollinen ? :eek: ei meillä vaan... :| taas erilaisuuksia.. kumma juttu.

Tiedoksi ja hyödyksi muuten esikoissynnyttäjille OTTAKAA KOPIOT niistä niin muistatte seuraavan kohdalla mitä pitää täyttää :D vaik on nuo loppupeleissä aika selkeät ja se laskurit kelan sivuille tosi jees !! :)
mutta kyllä munkin piti kysyä niistä hoitovapaista milloin kannattaa pitää jotta saa kaikki tuet oikein ja kaiken "hyödyn" niistä irti.. ettei esim puolison isyyskuukauden takia jää kodinhoidon tuki pois (jos olen lomalla työstä) tai muuta olennaista.. ne ei niin helposti selviäkkään kirjasista. Silloi järkevä soittaa ja paperille fiksusti ylös mitä virkailija sanoo (EI semmoisilla harakan varpailla/hierogyfeillä mitä minä tein :ashamed: ) muistaa myös puhelun jälkeen mitä on saanut tietoa :D

Vaavimasun masu o bai thö vei ûberKOMIA :D

AM & hippunen 22+2
 
mammuli tervetuloa :flower:

hih mitä napakeskusteluja! mä oikein odotan et saisin allusmamman tapasen navan mut saas nähä tuleeko ees loppuraskaudessa. mun napa on niin ujo et on kaivautunut toooosi syvälle masun sisään. eli näillä puheilla se varmaan pullahtaa sit ens vkolla kunnolla esiin :D mun vannomiset ennenkää pitäny. :whistle:

vaavimasu iso masu sulla jo! tai no, on kai mullakin jo kokoa mut vaatteet päällä se tuntuu silti ihan kohtuulliselta. ja niin, toivottavasti selviää oikein pian syy ja apu sun vaivoihin.

ruttana tajusin just et meillähän on sama LA ja sama synnärikin :) voi miten kiva jos satuttas samaan aikaan kättärille! ootko muuten ilmoittautunu tai aiotko ilmoittautua haikaranpesään? mä ilmoitin meiän perheen sinne tänään, ja lähetin sit heti synnärivalmennuskertojen kalenterivaraukset myös miehen työ-outlookiin, hihiii! :D pitää olla molemmat äiti ja isi siellä tutustumassa paikkaan ja valmentumassa h-hetkeen :heart:

täällä tosiaan poksu tänään viikot ja kuukaudet :) jälkikäteen ajatellen mennyt tosi nopeaan aika, nyt jo 7. kk menossa. pitäsköhän sitä jossain vaiheessa oikeesti alkaa varustella vauvan huonetta, ostaa vaunut, vaatteita, turvaistuinta ym. tarviketta.? :/ tähän mennessä on muutama body (ja auto! :D ) hankittu... kai sitä pitäs ainaki vaunumallia edes alkaa suunnitella ettei jää kaikki viime tippaan.

talvista keskiviikon jatkoa! helsingissäkin nautitaan jo toista päivää valkoisesta maisemasta, ihanaa :)

t. manna + lilli rv 24+0 :heart: POKSPOKS
 
manna: Todellakin on hauska sattuma meillä. :D
En oo ilmoittautunut haikaranpesään. Kovasti kiinnostaisi, mutta suurin ongelma siinä liene se että tuo miekkonen ei oo nyt lähettyvillä ennenkuin maaliskuun alussa (on töissä ulkomailla). :(, joten tulis niiden valmennusten suhteen onkelmia. Ja sitten en tiedä miten suhtautuvat noihin sairauksiini.
Minkälaiset muuten on nyt sulla ne valmennusten aikataulut, siis milloin niitä on ja moneen on pakko osallistua?
Toisaalta jos muistais vois ens viikolla sinnekin soitella ja kysellä tarkemmin.

Päivitin profiiliin tuoreen masukuvan. B)
 
Hei napailijat!

Allus,
mä vaan odotan koko ajan et koska se pullahtaa. Tehää vaihtarit?

Mammulille tervetuloa!! Meitä alkaa olee aika kööri :)

Olin tänää lääkäris niist supistuksista ja kaikki oli oikein hienosti. Paikat oli visusti kiinni ja kaulaaki oli jäljellä vaikka muille jakaa. Seksiä saa harrastaa ja siitähän se mies ilostuu. Ehkä mäki pikkasen B). Syke vaavilla oli 145, mut mitään muuta ei mitattu tai katottu ku viikko sitte oli neuvola. Mut nyt osaan taas rentoutua :).

Säde ja poitsu 22+5
 
ruttana valmennuskerrat on 18.2. klo 14-17 ja 25.2. klo 14-16. ekalla kertaa käsitellään synnytystä ja tokalla lapsen hoitoa. kumpikin kerta on pakollisia sekä äidille että tukihenkilölle (voi olla siis kaverikin jos miestä alkaa heikottaa :D ). multa kysyttiin ilmoittautuessa ainakin että onko verenpainetautia, yksisikiöinen raskaus, raskausajan diabetestä ja merkittävää ylipainoa. mut en muista kaikkia kysymyksiä, eli kannattaa soittaa ensi keskiviikkona tarkemmin noista, tämän viikon ilmoittaumisaikahan taisi jo loppua.
 
AM, joo, meillä on pakollinen sokerirasitus vaikkei oo mitään merkkejä tai riskitekijöitä. Kunhan on vaan tarpeeks vanha. Vakituinen neuvolantäti sanoi aiemmin, et yli 25-vuotiaille, tämä sijainen puhui yli 30 v. olevista. No, oon 31, eli joka tapauksessa sinne vie tie. Mietin jo, et entäs jos ei vaan menis... nuori? kapinallinen nostaa päätään. :saint:
Aika on kumminkin jo varattu, ja vielä ennen vuodenvaihdetta saa kärsiä. Samalla otetaan pieni verenkuva, hemoglobiinit sun muut. Neuvolaan sitten taas loppiaisen jälkeen, ja juttelivat, että sitten rv 30 olis lääkärin vuoro.

Niin, ja mä oon ollu ihan sekaisin, siis viikolla 18 oli sf-mitta 13cm, ei suinkaan mitta 18. Ja nyt viikolla 23 mitta oli 20cm.

Mammulille tervetuloa! Oon ollut niin oman navan lumoissa, että meinas unhoittua toitotuksetkin.

En oo jaksanut vielä ees katsoa niitä Kelan paprui, selvisin just ruokakaupasta pois ja nyt vois vaikka lepäillä hetken ennenku tarvii tiskailla ja alkaa vääntää taas sapuskaa. Turussa EI nautita talvisesta säästä, vettä tulee ja on nii pal mustaa et huh-huh.

v&v 23+2
 
Heippa täältäkin. Työntäyteisiä päiviä ja vähemmän olen jaksanut kirjoitella, lukemassa olen käynyt.
Neuvola oli tänään ja kaik kohallaan. Hemppa laskenut alarajalle ja rautaa vaan kehiin. Painoa 1kg ja verenpaineet suht. ok. Sykkeet oli hyvät ja pikkuinen melskasi taas niin että laite vaan surisi ja särisi :LOL: Sf 20cm ja olo ihan jees.
Nyt ajattelin tutkia niitä KELAn papereita ja yritän muistella miten ne täytettiin. Olen vielä kahden vaiheilla pakkauksen suhteen, mutta aikaa on vielä sitä miettiä.
Mäkin voisin kommentoida sitä napakeskustelua, kun mulla on (miehen mielestä) inhottava tapa raskausaikana, kaivaa napa kuopastaan ja leikkiä sillä. Noh kuopus huomasi sen ja liittyi seuraan. Nyt se ei halua iltaisin mitään muuta ku tutkia äidin napaa ja tehä siitä TORVI!
:LOL: Siis oikeesti, ei mulla oo mitään ongelmaa mun navan suhteen, mutta on se nyt jokseenkin outoo "leikkä" NAVALLA. Kukin tyylillään.
Ei tänne SEN kummempaa :LOL: :LOL: Voikaa hyvin ja hengessä ollaan mukana vaikka harvakseltaan ilmottaudun.
Superheppuli ja MaijaEemeli 22+3
 
Heippa kaikille!

Taas on eletty elämää eteenpäin ja aika kuluu hitaasti mitä raskauteen tulee, on se hyvä ettei ole rodultaan norsu, vierähtäs kaksi vuotta hautoessa jälkeläistään vaikka ulkoinen olemus alkaa piakkoin norsua muistuttaa :)

Tänään minullakin oli neuvola ja kaikki suht ok. Ensi viikolla lääkärissä käynti muuten olisi mennyt pitkälle ensi vuoteen. Hyvä kun onkin lääkäri, minulla nimittäin kävellessä lenkillä maha kovettuu ja tuntuu alavatsalla kovaa poltteen tunnetta, joka menee huililla ohi. Todennäköisesti suppareita. Lenkkikielto viikon verran, että lääkäri sitten katsoo, onko supparit aiheuttaneet muutoksia kohdunsuun tilanteeseen.

KELAn paperit sain minäkin ja aina olen niiden kanssa yhtä huuli pyörylällään vaikka neljättä kertaa nittä täyttelen. Toi kopsausjuttu oli hyvä idea, joka tosin minun tapauksessani on jo myöhäistä.

Sokerirasituksesta sen verran, että kannattaa ehdottomasti mennä. Voi poikkeavat arvot aiheuttaa turhia komplikaatioita niin äidille kuin vauvallekin, joten on hyvä hoitaa. Kokemus osoittaa, että ilman mitään oireita arvot voivat olla väärällään. Minulla esikon aikana tehtiin rasitus ja kuinka ollakaan arvoissa oli sanomista ja kaikkien näiden muiden raskauksien aikana on hoidettu raskausdiabetestä. Nytkin olen menossa ennen joulua rasitukseen.

Iloista joulunalusaikaa kaikille ja kasvatellaahan muhkeat vattat!

SydänAlma ja Nyysä 24+3
 
Helou navan tutkijat :LOL:

Neuvola reissu olis nyt ohi ja otettiin sitten kilpirauhaskokeet ja ekg..Huomenna aamusta ois lääkäri jossa sit vähä kuulee taas jotai..Olen vain miettinyt et mitä jos ehottaa saikkua..Kuitenkin tuo pyörrytys haittaa työntekoa,mutta silti tuntuu etten millään vielä tahtois luovuttaa..Paineet vain eivät nouse suolankäytön lisäämisellä ja salmiakilla eikä syke siten myöskään tasaannu..Neuvolantäti sanoi että onihan normaalia vielä raskaanaolevan sykkeeksi että nousee yli sataan..Tää pistää niin masentaan jotenki ku ei kuitenkaan iso vaiva ole,mut silti haittaa ja ei teksi mieli vielä jäädä saikulle..Ajattelinkin että jos sitkistelis helmikuuhun asti ja sit hakis saikkua..Sais kuiteski vähä isompaa äippärahaa sitte..
Mittasivat sf mut ei merkinnyt sitä korttiin.. Hb oli 120 ja neuvolantäti sano et saa syödä rautaa ihan päivittäin ku olen vähä luistanu siitä..

Mites muuten noi kotihoidontuet ku on kolme lasta niin saanko noista kahdesta kotihoidontukea vai vain pelkästään hoitolisää...? Kun ainakaan silon en saanut kun hoitolisän ku olin noiden kahden kaa kotona..Pienemmästä siis sain äippärahaa mut isommasta vain lisän..

Tosta napakeskustelusta...
Mulla aina ollu ennen kuopalla ihan viimeseen asti napa,mut nyt olen kattonu et varmaan kohta pullahtaa ulos... Eikai siinä pullahtaneessa navassa mitään rumaa ole..Paidan läpi vain näkyy tietty..

Kiitokset kaikille masukehuista..Kyllähän se masu aina näyttää vähä isommalta noin paljaana mutta sitten vaatteet päällä "kutistuu"..Ihana seurata jo masun päältä tota hirveetä mukilointia..Mä niin nautin näistä liikkeistä.. Nyt on pari pv vaavi pitäny hirveetä tanssirumbaa masussa,ku normaalisti on niin hiljasta.. Varmaan sekään ei pysty nukkuun ku hirveetä möyrintää mahassa..

Täällä jatkuu tauti kurataudin muodossa vaikka ei onneksi enään niin pahana tunnu olevan..
Jospa se taas elämä voittais kohta... :LOL:

Mutta nyt pitää lopetella ja koittaa makoilla vähän..
Huomennapas sitten lisää uutisia..

hauskaa illan jatkoa kaikille!!!
Rakastetaan napojamme ;)

Vaavimasu ja napukka 22+0
 
Mulla todettiin tänään poskiontelon tulehdus, oikealla puolella :/ Huomenna pitää mennä sinne lääkärille et saan ne lääkkeet ja tulehdusarvo lukeman.... Viime yön nukuin tosi huonosti,nooh toivotaan et saan tänä yönä paremmin nukuttua :)
Viimeviikolla vasta olin kuumeessa ja nuhassa :(
Tänään tuli kirjekin rakenneultran ajastaki.... Se on 22.12 Voi että odotan tuota päivää innolla et saan tietää kumpi tulee et uskallan ostaa niitä lapsen tarvikkeita :heart:
Moni on veikannut et poika tulee ja isukki sekä pari kaveria tyttöä.... ;)
Epeli on pitänyt kunnon sembalot masussa nyt koko illan =)


Mammuli85 ja Epeli 19+6
 
heipparallaa hotmamat!! :heart: APUVA mikä alaselkäkipu!!!! :eek: erehdyin tänää pesee mein matot :ashamed: no mut pakko ku halusin jouluks puhtaat matot lattialle.. oli ukko onneks auttamassa, mutta ku joku akka oli taas niin itsepäine "minä itse", ni tässä sen taas näkee.. :ashamed: huoh.. oppiikoha sitä koskaa.. :D
pääsin tänää nikkaroimaanki ku kokosin mein uudet yöpöydät, mite voi saada yhen pöydän nii monee osaa :eek: yritä siin sit keksii mikä tulee mihinki ku ohjeitahan en voi lukea :D tänää ollu nii kiirus päivä etten oo pontson liikkeitäkää oikee tuntenu, toivottavast täs illan mittaa ilmottelis itestää tai sit mie huolestun.. :|

ziki ja hissukka pontso 20+5
 
Tänään vein paprut kelaan ja päädyin ottamaan äitiysavustuksen rahana. Vaatetta ja tavaraa on meillä ihan liiaksi asti, tosin jos poika tulee niin sit voi tuo vaatevarasto olla vähän turhan feminiinistä sorttia... ;). Samalla hain sitten kotihoidontukea äitiyslomaan saakka. Mä oon ollut siinä luulossa että kotihoidontuki ja -lisä lakkaa kun äitiysloma ja äitiysraha alkaa, oonko ihan väärässä? Tietääkö siis kukaan saako hoitorahaa tai hoitolisää (tai kenties molempia) äitiyslomalla?

Niin ja samalla kaupungillakäyntireissulla otimme tälle massuvauvalle vakuutuksen :heart:.
 
Eikös kotihoidontuki lopu jos se on pienempi kuin äippäraha? En mie noista kyllä ihan tiiä.. Oon vaa saanu käsityksen et se on jompi kumpi eli se isompi.

Mieki pyysin jo vakuutustarjouksen :) Aion sitä sit miehen kans paremmi kahtella läpi jahka se kotiutuu kertausharjotuksista :heart:
 
Juu, näin on SuukkoSuulle. Just kävin Kelan sivuilla ja sieltähän se tieto nopsasti löytyikin.n sivuilta. Laitetaanpa vielä tähän:


"Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus."

Tässä vielä linkki, jossa muutamia esimerkkejä:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument
 
Moi vaan kaikille tasapuolisesti ja tervetuloa mukaan uudet, jotka ootte hiljattain liittyneet seuraan!

En oo pitkään aikaan saanu kirjotettua, en ymmärrä mihin tää aika vaan hurahtaa... Viikot menee niin vauhdilla eteenpäin, et hyvä kun jotenki pysyy mukana.. Kai tää joulukin vielä täs teettää omat tohinansa.

Mutta tänne kuuluu hyvää. Pötkylä on jo rv 15+5 asti selkeesti touhunnu yksiössään ja mieskin on päässy potkuja tunnusteleen jo joitakin kertoja :) Rakenneultras oltiin viime viikolla ja sielä ihanasti kaikki kunnossa! Oli se vaan jännittävää, ku ei ikinä tiiä onko kaikki hyvin vai onko jotain probleemaa. Muuten oma vointi on hyvä, mitä nyt symfyysivaivaa on alkanu viime aikoina tulla. Jonkin verran myös harjotussuppareita, joiden takia kans kävin lääkärikäynnillä, vaikkei ne mitenkään kipeitä ollu. Onneks kohdunsuu hyvin kiinni ja ultralla oli 5,5cm suljettua kanavaa jäljellä!! Ei siis mitään hälyttävää ollu. Mutta aina sitä ite kaikkea pähkäilee, kun omiin sormiin kanava tuntui niin pehmeeltä ja lyhyeltä...

Mulla oli kans tänään neuvola ja sielä seuraavat arvot: RR 116/60, Paino +440g/viikko (ups...), Hb laskenut 113, eli rautaa myös täälä saa alotella ja SF-mitta 19. Ekalla kerralla SF-mitta meni keskikäyrän yläpuolella, nyt hieman sen alle. Mut ens kerralla pystyy varmaan paremmin vertaamaan millä käyrällä se alkaa kulkea. Tammikuun 14. seuraava neuvola ja siinä samassa lääkärikäynti.

Sain kans Kelan paperit täytettäväksi ja myös valmennuksen aikataulut saatiin jo. Jännää, nytkö ollaan jo pian siinä vaiheessa :) Myös meikkis pääsi sokerirasitukseen, kun on yli 25 vuotias ensisynnyttäjä, vaikka ei mitään muita syitä ookaan... No, sinne sitten tammikuussa.

Te ootte jo paljon hankkinu vauvalle kaikenlaista. Mä oon ostanu jotain pikkuvaatetta ja kantoliinan, mut vielä ei olla muuta. Kun ei se pikkunen näyttäny sukupuoltaankaan ultras, niin ei kauheesti viitti ostella enempää vaatettakaan. Onks joku tilannu ne MOSMOn vaunut netistä? Mua vähän kiinnostais tilata ja kattoo millaset ne on, mut jos jollain on kokemusta jo, niin olis kiva kuulla :)

No joo, taidan syödä yhden aktivia-jugurtin, kun terkkari sitä neuvolas suositteli, et saa ton laiskanpuoleisen vatsan hyvin toimimaan. Sit Huutonettiin vilkasemaan olisko sielä tukiliiviä kaupan, kun sitäkin terkka suositteli, kun on niin fyysinen työ. Onko muilla tukiliiviä käytös?

Ei muuta kun ihanaa joulun odotusta! Huomenna töissä joululounas, nam :)

Zukkis ja Pötkö 22+6, puolen tunnin päästä 23 :) :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Talvitie:
Tietääkö siis kukaan saako hoitorahaa tai hoitolisää (tai kenties molempia) äitiyslomalla?

Minun tietääkseni saa vain tuota hoitolisää jos on äitiyspäivärahalla,mut itsekkin mietin että jos on kaks muuta kotona niin eikö sittenkään muka saa..
Meillä kuitenkin pienempiki täyttää kesäkuussa sit 3v ja isompi on sit 4,5v..
Taidan tänään taas soittaa kelalle ja kysellä ettämiten meillä menee nuo kotihoidontueet sitten..Mähän kohta soittelen joka päivä :LOL: Kyllästyvät kohta siellä kun joka päivä meitti soittaa :LOL:

Noi on kyllä niin kummalliset noi kelan systeemit..Pitäis slaittaa adressi tosta kotihoidontuesta et jos on muita lapsia äippäloman aikana kotona niin kai siitä pitäis saada normaalsiti se kotihoidontukiki eikä pelkkää lisää joka seki määräytyy tulojen mukaan jossa taas on aika pieni se raja...Eli sitäkään harvoin koko summaa saa..Se on niin väärin..
Viimeks just ku ihmettelin et miksen saanu tota kht niin soittelin ja se sit sano että kun sitä vauvaa ei lasketa perheenjäseneksi ku siitä saa sitä äippärahaa niin sitten ei makseta olleskaa ja etin sit netistä kaikki maholliset kelan tekstit ja jostai löytyi pieni printti jossa asiasta mainittiin..En nyt muista oliko toi kht vai lisästä.. Mut ton viraston kaa menee aina hermot vaikkei se niiden työntekijöiden vika oliskaa..

Juu mut nyt taa smeitti alkaa tätä kirjaa kirjottaa joten pitänee lopetella..
Ihana olo kun ei enää ole niin masu sekasi..
Nyt olis sitten lääkärineuvolaan se aika varttia vaille 9 ja jospa näkis taas vaavinki ja sais kuulla vähän tästä huippauksesta lisää..

Mutta hyvää päivän jatkoa kaikille kanssasisarille!!!

Vaavimasu ja napukka 22+1
 
heipsan...

enp oo pitkään aikaan kirjotellut tänne mut nyt ajattelin vähän kirjotella.. :whistle: paljon uusia kuulumisia taas tänne joten en ihan kaikessa oo pysyny perässä joten antakaa anteeksi... :D :D elikkäs jos lähetään vaikka siitä, että entinen nikki on mami87&poika-04.. ja raskaus etenee todella hyvin.. nyt viikkoja ultran mukaan 20+5 ja lasketunajan mukaan 20+3.. vahva tunne tosta et toi 20+5 on lähempän mut päivä tai pari sinne tänne... :) nii ja ultrassa on käyty 16+3 viikoilla siis "pakollisten"lisäksi ja sielä näkyny et tyttö olis tulossa ja samaa lupasivat 19+3 ultrassa..:) elikkäs pitää valmistautua pikku prinsessan tuloon... :D Aika paljon ootte puhunu kelan papruista täällä ja mul on 18.12 aika neuvolaa nii siellä vissiin sit saa jotain infoa mukaa? kun on nii hatara muisti miten ton esikon kohdalla meni kun onhan siit koht viis vuotta... :eek: =) sitten tääl näyttää olevan ihmisiä kipeenä... oon koko raskaus ajan ollut ihan terve mut nyt tuntuu nenässä ja olossa et pieni flunssa poikainen olis iskemässä.. :snotty: Nii ja ihan kotiäitinä nyt pjan kanssa oon ollut ja päivät käy vähän pitkäks välillä.. mites teillä jotka on kotona nii miten saatte päivät kulumaan? kun aina tuntuu et on samaa tekemistä eli ei oikein mitään... :LOL: ja anteeks nyt kun jää ihmisiä huomioimatta yritän vasta pysyä perässä.. :ashamed: :) nii ja liikkeet on tuntunut jo viikolta 15 lähtien ja nyt käy jo kova myllerrys vatsan sisällä ja päällä tuntuu liikkeet tosi hyvin...:)

mamiti87 ja vaavi 20+3(20+5) :heart:
 
Huomenta mammat. :)

Ajan kulumisesta.. kyllähän se soljuu hiljakselleen mm. netissä pyöriessä vaan kyllä siinä totuttelemista on..

( .) Vauveli on tänään tosi rauhallisella tuulella ja alkaa kyllä huolettamaan. :/ On sieltä muutamia potkuja tuntunut, mutta ei mitään sellaista isompaa, joten taidanpa mennä neuvolaan kuunnelluttamaan s-äänet, jotta sais taas mielenrauhan. :ashamed:
Hulluahan tää ehkä on, mutta minkäs teet. :ashamed:

Ruttana & Beanie 24+1 :heart:
 
netissä aika kuluu aika pitkälti ja kotona touhutessa ja koiran kanssa... :)
Zukkis myö meinattii tilata ne mosmon vaunut.. mitä oon netist lueskellu ni ei niist mitää pahaa oo ainakaa kukaa sanon.. on nii halvat ja mitä kaikkee saa mukana ku tilaa ne!! ;)
joo kyllähä tuo pötkylä heräs sit eile illal ku vähä tökin masuu mut kovin väsyneen olone oli hänkin, ni kävin sit ajois nukkumaa :) aamupalaa ku syöpöttelin ni kunnon potkusarjan pisti tulemaa :D
pitäs vaa oppii ettei iha heti huolestu, onha ne pikkusetki välillä väsyjä.. (joo helpommi sanottu ku tehty) :LOL:

ziki ja pontso 20+6
 

Yhteistyössä