Huhtikuun hurmurit 2017 *lokakuussa*

Mut voi poistaa listalta, keskenmeno todettiin ultrassa ja nyt lääkkeellinen tyhjennys menossa. Oli mennyt noin reilu viikko ar-ultran jälkeen kesken. Mut ei auta itku markkinoilla, eletään tämä läpi ja sitten toivotaan että toistekin tärppäisi.
 
Mut voi poistaa listalta, keskenmeno todettiin ultrassa ja nyt lääkkeellinen tyhjennys menossa. Oli mennyt noin reilu viikko ar-ultran jälkeen kesken. Mut ei auta itku markkinoilla, eletään tämä läpi ja sitten toivotaan että toistekin tärppäisi.
Olen pahoillani ♥ Toivon teille kaikkea hyvää jatkoon ja jaksamista surun kanssa. Paljon plussatuulia ja onnea matkalle, ens kerralla on teidän vuoro - pakko olla!
 
Kävin tänään ultrassa. Mies istui vieressä jännittyneenä katse nauliintuneena monitoriin. Sieltä se pikkunen pompahti esiin ♥ Pyöri ja hyöri kamalasti ja heilutteli pieniä käsiään. Ei saatu mitään kovin kummosia kuvia, koska eihän tuo malttanut olla hetkeäkään paikalleen. Koko ajan vaihtui asento. Tykkäs myös olla aika paljon peba meihin päin :D Oli niin ihanaa ku mies sanoi tapahtuman jälkeen tulleensa todella liikuttuneeksi :love:

Eilen säikähdin, kun huomasin veriarvoista, että mulla oli se joku arvo S-papp-a aika matala, mutta tuokin sanoi, ettei niitä pitäisi itse mennä kurkkimaan kun ei sellaisinaan kerro vielä mitään. Mitä teillä on ollut nuo niskaturvotukset? Mulle se sanoi joku 1,6 mm tms. Onkohan se millainen arvo? Ei kyllä sekään varmaan kerro yksistään vielä mitään.
 
Hill4:lle paljon voimia menetyksen keskelle. Ota riittävä aika surulle ja asian käsittelylle ja sitten kun siltä tuntuu niin ei muuta kun uutta yritystä! <3

Mä en muista kyllä yhtään mitään niskaturvotusjutuista muuta kuin sen ettei pitäisi olla huolta.
Olen samaa mieltä siitä, että älkää menkö itse kurkkimaan ja stressaamaan itseänne. Ne suhdeluvut kertovat sitten enemmän ja kaikista eniten kertoo sitten se kun vauva on syntynyt. :)
Nauttikaa raskaudesta niin kauan kun teille ei ole mitään poikkeavaa selvästi kerrottu ja senkin jälkeen yrittäkää nauttia raskaudesta. (y) Mitä vähemmän stressaatte sitä parempi se on vauvalle.
Tämä on helppo sanoa, mutta pitää paikkansa. Mitä stressaavampi on odotus sitä todennäköisemmin myös lapsivuodeaikaa siivittää huoli, pelko ym. joka sitten taas omalta osaltaan vaikuttaa lapsen kehitykseen. Erityisesti tunnemaailman kehitykseen.

Kamala luento tuli.. Toivottavasti en loukannut ketään... :oops:
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Jaksamista ja voimia täältäkin, hill4! <3

papurinsessa, muistaakseni alle 3 mm niskaturvotus on normaali, eli tuon arvon perusteella ei pitäisi olla mitään syytä huolestua. Tuskin muutenkaan, kun kerran pikkuinen siellä näkyi ja liikkui. :)

Mulla ei ole edes tainnut olla niitä suhdelukuja missään, tuli vain kirje kotiin, että mitään poikkeavaa ei havaittu eikä ole riskiä Down-syndroomaan. Ehkä toisaalta hyvä etten nähnyt arvoja tai lukuja, kun helposti sitä kuitenkin huolestuu kaikesta mahdollisesta... Ja mahdottomasta.

Olen täällä ihan vainoharhaisena töissä, että kohta joku huomaa mahan. :ROFLMAO: Se on jotenkin tällä viikolla yhtäkkiä pompannut esiin. Ehkä pitäisi vaan suosiolla kertoa, niin ei tarvis pelätä selän takana ihmettelyä. :p

fabula 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Pahoittelut hill4!

Papuprinsessa: Muistelen lukeneeni, että 3mm on jonkun sortin raja tossa niskaturvotuksessa, eli teillä kuulostas ihan hyvälle mun mielestä :) muistelen, että esikoisella oli aikoinaan 1,3mm.

Joku kyseli joku aika sitten, että onko tuttuja, jotka ois kans raskaana. Mulla on esikoisen ajalta yks hyvä kaveri jota on nähty viikottain ja nyt heillä olisi LA kuukautta aiemmin kun meillä. Mutta he muuttaa viikon päästä kohtuu kauas, eli ei voida enää nähdä mitenkään säännöllisesti (jos ollenkaan) ja se on kyllä tosi harmi :/ nyt ollaan tutustuttu pariin uuteen äitiin/taaperoon, joista toinen (äiti) on raskaana ja saa vauvan alkuvuodesta. Ehkäpä sieltä löytyy vertaistukea ja seuraa vauvavuoteen :)

Täällä neuvolassa ei tehdä mitään itse :D Paitsi lääkärineuvolassa otetaan itse paino odotusaulassa.

Meillä on huomena ultra ja jännittää tosi paljon! Ultrasta tulevia uutisiakaan ei ehdä rauhassa yksinään sulatella, kun täytyy mennä hakemaan esikoinen anopilta ja heti kertoa kaikki :/

diiduska91 12+0 (y) POKS
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Jaksamista ja pahoittelut hilla4!

Meillä neuvolassa vain pissatesti tehdään itse, katsotaan siis itse onko glukoosit ja proteiinit yms kunnossa. Muut täti mittaa käynnillä.

Seuraavaksi meillä sokerirasitus ensi maanantaina, sitten onks se neuvolalääkäri marraskuusa, sitten rakenneultra joulukuussa ja sitten taas neuvola joulukuussa.

Meinaatteko mennä perhevalmennuksiin tai onko kukaan ollut niissä joskus? Meinattiin miehen kanssa mennä, mutten tajunnut neuvolassa kysyä mitä niissä tehdään :) netistä varmaan löytyy tietoa, mutta kokemuksia on kiva kuulla.

Oskama & pinokkio 13+4
 
Me oltiin perhevalmennuksissa ekassa raskaudessa, täällä niitä taisi olla neljä kertaa. Tällä kertaa en koe sitä enää tarpeelliseksi :D Muistan kyllä olleeni vähän pettynyt niihin, mutta kai se on paikkakohtaista miten niihin on panostettu ja onko hyvä "vetäjä". Kyllä sieltä silti ensimmäistä odottava sai paljon tietoa ja etenkin synnytys asiat mua sillon kiinnosti :) Mieleen jäi ainakin jotkin ikivanhat videot mitä meille näytettiin, päivitetyt versiot olisi ollut kivat:D
 
Mä en oikee tiedä noista perhevalmennuksista... On vähän jäänyt koko asian pohtiminen meillä, heh. Mies ei oikee kyl lämpee ajatukselle :D

Kiitos kommenteista. Yritän olla stressaamatta ja lukemalla netistä juttuja.. Kävin eilen heti katsomassa omakannasta tulokset ja itselläni oli downin riskiluku jotain 1:2650 tmv. Ärsytti lukea netistä, kuinka kaikki muut ikäiseni kirjoittavat heillä riskiluvun olevan jotain tyyliin 1:100000 eli siis täysin olematon. Mietiskelin koko ajan, miksi meillä riski on monta kertaa suurempi ja miksi niskaturvotus oli 1.8 mm, kun monella se on alle millin. Tyhmiä ajatuksia ja riski on silti äärettömän pieni. Jotenkin aina huolestun pienistä, mutta ei tee vauvallekaan hyvää stressata jatkuvasti. Nyt otan asenteen, että tulee mitä tulee, en enää mieti asiaa. Riski on ihan aina olemassa, mutta ei sitä saa liikaa miettiä. Meille on annettu juuri meidän papu ♥

Nyt tietää töissä lähes kaikki ja muutenki lähipiirissä. Ihan kiva tunne, kun ei tarvii salata... Aika moni sanoikin, että oli jo arvannut ja huomannut mahan kasvun :D
 
En oikein tiedä perhevalmennuksesta. Ajattelin vielä kysellä parilta tänä vuonna lapsen saaneelta kaverilta kokemuksia täällä järjestetystä perhevalmennuksesta, tiedän että ainakin toinen heistä kävi siellä. :) Tällä hetkellä vähän epäilen, että ei mennä, koska mies ei puhu kovin hyvin suomea eikä siis varmaan ymmärtäisi siellä paljon mitään. Enkä myöskään haluaisi mennä sinne yksin. Voisin silti seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä tästäkin. Pitää varmaan tehdä joku kysymyslista, kun muuten kuitenkin unohdan puolet jutuista :D

Olipa muuten ihanasti sanottu papurinsessa, että "meille on annettu juuri meidän papu" :love: (melkein tuli tippa silmäkulmaan.. hormonit! :LOL:)

fabula 13+2
 
Juuri niin papuprinsessa, jokaiselle meille on annettu juuri se vauva mikä sieltä syntyy. :) Ihan lähipiirissäni on käynyt niin, että ei pitänyt olla huolta riskien suhteen, mutta silti heille syntyi down lapsi. Se jotenkin herätti itsenikin siihen ajatukseen, että vaikka miten hyvin noudattaisi suosituksia ja kaikki olisi ultrassa ja seulonnoissa hyvin niin silti sitä ei voi tietää mitä sieltä lopulta tulee. Paitsi sen, että se on meidän oma lapsi.

Meidän pikkuinen nukkui tosiaan viime yön ensimmäistä kertaa omassa sängyssään omassa huoneessaan. (Omassa sängyssä on nukknut jo pitkään suurimman osan öistä) Puoleen yöhön asti nukkui sitten huusi äitiä kovaan ääneen. Sitten kömmittiinkin äitin kainaloon. ;) Kovasti tuota taaperoa ihmetytti pinnasänky joka oli ilmestynyt hänen vanhalle nukkumapaikalle meidän makuuhuoneseen. Siitä kerroin hänelle, että sinne tulee vauva nukkumaan. Eikös tämä taaperoinen hakenut oman nukke vauvansa ja vipannut sen kaiteen yli pinnasänkyyn ja todennut, että: "vauva nukkuu" :ROFLMAO:

Nyt siis odottelen, että saan tämän taaperoisen uuden nukkumajärjestelyn toimimaan ja sitten rupean rakentamaan tulevalle vauvalle kaiken kuntoon. Pesen vanhat vauvan vaatteet ja laittelen niitä paikoillee ym.ym. Olen siis ajatellut, että 25.11 kun on rakenneultra niin siihen mennessä tilanne on rauhoittunut. Toki ongelmaksi tulee se, että jos rakenneultrassa näkyy sukupuoli niin uskallanko luottaa kätilön näkemykseen siitä. Meidän lasten viimeisin serkku joka syntyi piti olla "pommin varma tyttö". Synnytyssalissa kätilö oli tehnyt jo valmiiksi rannekkeen tytöstä ja kaikki oli tyttövauvan syntymää salissa odotellut niin kuinkas kävikään.. Poika tuli. :whistle: Tytön vaatteethan meillä olisi valmiina, eipä juurikaan tarvisisi mitään hankkia, mutta pojalle sitten pitäisi, koska on kuitenkin niin tyttö voittoista varsinkin koosta 68 eteenpäin.. (n)
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Ultra ohi! Erittäin vilkas ja isokokoinen pötkylä <3 vastasi viikkoja 12+6 (ei mitenkään voi olla noin vanha), kätilö näytti sydäntä ja aivoja :) riskiluvut erittäin pienet. Laskettua aikaa ei muutettu.

Me käytiin esikoisen aikaan perhevalmennuksessa, vaikka aateltiin ettei mentäis. En oikein tiiä oliko siitä varsinaisesti mitään hyötyä. Jotain siellä höpöteltiin, juteltiin imetyksestä ja sen apuvälineistä ja yks kerta oli 4kk vauva vanhempineen ja he kerto arjesta. Sinänsä turhaa, kun jokainen perhe ja vauva on erilaisia. Sitte vaihdettiin puhelinnumeroita, jos ois halunnu tavata. Yks kaveri järkkäs heidän perhevalmennus ryhmälle treffit ja he näkee edelleen viikottain :)

diiduska91 12+3
 
Hill4 osanotto ja tsemppiä tulevaan

Mulla ollut viikon verran huono olo, tykyttelyä, voimattomuutta yms. Tänään kävin lääkärissä, todettiin kilpirauhasen liiketoiminta. Arvot oli ihan pielessä, voi olla että täytyy aloittaa lääkitys :( Työlääkäri käski ottaa yhteyttä omaan neuvolaan, mutta siellä kaikki lomautuksella. Huomiseksi sain terkkarille ajan, jos hommat etenisi.
 
Sokerirasituksessa ollaan. Hyi kamala mitä litkua oli tällä kertaa. Ihan ku ällömakeeta vettä ois juonu. Viimeks oli vähän kokiksen makuista se litku...

Saa nähdä miten käy.. Nyt jo vähän heikko olo. Toivottavasti ei tuu oksennus ettei jouduta keskeyttään...
 
Sokerirasituksessa ollaan. Hyi kamala mitä litkua oli tällä kertaa. Ihan ku ällömakeeta vettä ois juonu. Viimeks oli vähän kokiksen makuista se litku...

Saa nähdä miten käy.. Nyt jo vähän heikko olo. Toivottavasti ei tuu oksennus ettei jouduta keskeyttään...
Voivitsit, jos tulee heikko olo niin pyydä että pääset makaamaan (ainakin mulle sanottiin, että pitää mennä sanomaan jos heikottaa että kyllä ne ettii sitten paikan). Mulle litkun juominen ei tuottanut vaikeutta, kiitos jatkuvan sokerinsyönnin.

Oon nyt itse aloittanut maanantaina vähän tarkennetun ruokavalion (en vielä laske hiilareita). Tällä viikolla mittaan neljänä aamuna paastoverensokerin (8-10h) ja arvot ovat olleet vielä jees, pitää olla alle 5.5 niin ensin oli (vasta 2 päivää tarkennetun ruokavalion jälkeen) 5.2 ja tänä aamuna jo 4.4. Ens viikolla mittailen sitten aina ateriaa ennen ja 1h aterian jälkeen. Oikeastaan ei vielä tarvinnut muuttaa kuin jättää se jokapäiväinen karkinsyönti pois ja lisätä kasvista lautaselle.

Ai niin ne perhevalmennukset, meillä ainakin ajat löytyi neuvolan seinältä listasta. Onko teille muuten tuputettu joka ikisessä välissä sitä hel.fi/ perhevalmennus- sivustoa ? Alkaa tulemaan se neuvo jo korvista ulos :D
 
Ai niin, kuka on ehtinyt ottaa selvää vauvavakuutuksista? Mitä suosittelette? Ja otatteko sellaisen mikä on voimassa jo ennen syntymää? Otan mielelläni suosituksia vastaan jos joku on jo perehtynyt, koska inhoan ylikaiken vakuutusasioiden selvittelyä (n)
 
Päästiin eilen sitten sinne neuvolaan. Syökö täällä kukaan rautalisää jo? Mulla todettiin olevan tarvetta. Selittää tätä väsymystäkin... Päästiin kuuntelemaan ekaa kertaa sydänääniä, löytyi heti mutta tyyppi liikkui niin kovasti ettei ehditty aluksi kunnolla kuuntelemaan. Sitten siirtyi taas, ja saatiin kuunnella aika pitkään <3 vieläkin toisinaan tulee olo, että onkohan meille oikeasti joku vauva tulossa vihdoin kaikkien näiden vuosien jälkeen, mutta siellä hän on ja syke kuulemma erittäin vahva. Vielä kun pääsisi muuttamaan niin voisi jopa tehdä hankintoja.
 
Totta, jokaiselle meille on annettu just se meidän vauva :) ♥

Itse olen pohtinut ottavani sen Op:n vauvavakuutuksen, jossa on eka vuosi ilmainen. En ole tosin itsekään noihin paljoa tutustunut :D

Mä en syö muita lisiä ku foolihappoa.. Tänään kyllä tarkoitus ostaa mamamvitskuja kaupasta/apteekista.

Mä joudun joka aamu herätessäni sanomaan itselleni pään sisällä "sä olet raskaana", koska en ikinä sitä muista herätessäni. Oireettoman raskauden takia en ole sitä oikein osannut tiedostaa lainkaan. Kauheasti nyt jo odotan rakenneultraa kun en tossa toissapäiväisessä nt-ultrassa osannut keskittyä, kun se mahan painaminen sattui sen verran ja pelkäsin papusen puolesta :( Oli muutenkin aika inhottava kätilö. Olen suunnitellut meneväni myöhemmin siihen 4D-ultraan, että saan itselleni sen videon muistoksi. :love:

Mun työsuhde loppuu luultavasti marraskuun loppuun mennessä, koska sitä ei vissiin enää jatketa.. Pelottaa tuleva työttömyys. Onko kellään kokemuksia työkkäristä? Mitä kaikkea siellä joutuu tekemään? Voiko ne pakottaa mut vikoilla kuukausilla johonkin raskaaseen, ei oman alan duuniin tai vaikka nosteleman vanhuksia?
 
Meille tulee OPn vakuutus ilman muuta kun muutkin vakuutukset siellä, ja tosiaan kiva juttu tuo ekan vuoden maksuttomuus! Ymmärtääkseni rakenneultran jälkeen voi jo asian hoitaa? Esikoiselle ei ensin meinattu mitään vakuutusta ottaa ollenkaan, mieli muuttui ekan tk-päivystyksessä vietetyn parituntisen jälkeen :cautious: On se vaan niin helppoa marssia yksityiselle aina kun siltä tuntuu, varsinkin kun jouduttiin pojun kanssa ravaamaan allergiatutkimuksissakin o_O

Muistinkohan täällä hehkuttaa sokerirasituksen läpäisemistä :D Ilo se on pienikin ilo! Arvot oli 4,3 / 5,9 / 4,3. Toinen kerta joskus talvella sitten. Toki tarkkailen syömisiä nytkin ettei ihan överiksi mene. Painoakin tullut tähän mennessä sentään jo nelisen kiloa :whistle:

Mulla onkin rakenneultraan enää 3,5 viikkoa, sitä kun aikaistettiin silloin kun nt-ultrassa tuli esiin kätilön epäilys epämuodostumasta. Lääkäri tosin silloin jo totesi että hänen silmäänsä ei erotu mitään poikkeavaa ja määräsi olemaan ihan huoletta. Luulenpa kuitenkin että vasta sen rakenneultran jälkeen uskallan luvata itselleni olevani raskaana. Masu kasvaa ja sydänäänet kuului neuvolassa, raskausoireetkin sen kuin jylläävät, ja kuitenkin jokin epäilys ja pelko tuolla ajatuksissa kytee. Ehkä keskenmenoilla on myös osuutensa tähän asiaan.

Lääkärineuvola onkin loppukuusta jo, alkaisivatpa liikkeet tuntua jo ennen sitä :rolleyes::love:

B 15+4
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Papuprinsessa, ite oon nyt työttömänä ollu muutaman viikon ja viime raskaudessa jäin työttömäks kolme kuukautta ennen äitiysloman alkua. Mulle sillon ihan viimeisellä kuukaudella soittivat työhaastatteluun pariin-kolmeen otteeseen just johonkin vanhuspuolelle mutta sanoin sitten puhelimessa että jään äitiyslomalle kohta joten he eivät olleet halukkaita mua sitte haastattelemaankaan.
Nyt just tässä mietin että pitäiskö millon työkkäriin ilmoittaa raskaudesta,onko kellään tietoo? Ja jos menen työhaastatteluun esim rv 22 niin täytyykö mun tuolloin sanoa olevani raskaana(jos kuvitellaan ettei sitä huomaa) kun eikö työnantajalle pidä kertoa raskaudesta just joskus 20rv.

Kath 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli tänään neuvola ja sain samalla influenssarokotteen, kun kuulemma influenssaa on jo liikkeellä! Tiedoksi vaan jos suunnittelette rokotteen ottoa. Sydänäänet kuulu hyvin ja muutenkin kaikki ok, paitsi hemoglobiini on tippunu jo alle sadan... Eli rautakauppaan (apteekkiin) huomenna. Ostin jo aiemin obsidan-tabletteja, mutta niistä tulee helposti huono olo ni on jääny ottamatta. Jotain nestemäistä pitäis kokeilla seuraavaksi. Monivitamiiniakaan en saa syötyä kun tulee siitäkin huono olo.
 
Kath, raskaudesta ei tarvitse kertoa työnantajalle vasta kuin 2 kuukautta ennen äitiyslomalle jääntiä, eli joskus 27/28 viikoilla? Tai miten ne nyt korreloi noi raskausviikot ja normaalit kuukaudet :)
Täällä kärsitään flunssasta, pää on kipeä ja ihan tukossa. Saanut onneksi levätä nyt pari päivää kun esikoinen on mummolassa syysloman vietossa.
Ensi viikolla olisi aika influenssarokotukseen minulla ja pojalla.

Meillä on esikoiselle vakuutus lähitapiolasta, tosin sitä ei ole vielä onneksi koskaan tarvittu. Tyypille otetaan myös sieltä heti kun voidaan. Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu esim synnytyksessä tai jos lapsi onkin sairas syntyessään...
 
Meille ei oma vakuutusyhtiö myöntäny viimeksi ennen syntymää vakuutusta yhden tyhmän pikkujutun takia, niin ei varmaan jaksa yrittää ees hakea tällä kertaa... Syntymän jälkeen sitten otetaan kyllä. Esikoinen oli 2 ekaa vuotta ihan terve, mutta viime talvena alko korvatulehduskierre joka päättyi kesän alussa putkitukseen. Tuli siis todellakin vakuutukselle käyttöä! On kyllä luksusta päästä jonottelematta hyvälle lääkärille kipeän lapsen kanssa ja putkitustakaan ei tarvinnut odottaa kuin pari päivää.
 
Kath: Kiva kuulla, etten ole ainoa. Varmaan sanon aina kovin suoraan,että olen raskaana, jotta en ainakaan fyysisiin töihin joutuisi loppuvaiheessa.. Mieluiten olisin vielä töitä jatkanut muutaman kuukauden, mutta ei voi oikein itse vaikuttaa.

Eilen oli tullut hus:lta seulontatulokset kotiin, joissa vaan kerrottiin, ettei riskiä ole ja jatkotutkimuksiin ei ryhdytä. Mukavaa, ettei kirjeesen tungeta niitä lukuja turhaan kun tuo tieto on ihan riittävä.
 
Itse kävin viime viikolla työhaastattelussa ja kerroin heille jääväni äitiyslomalle maaliskuusa 2017. Kiittelivät rehellsyydestä ja vaikuttivat oikeasti tyytyväisiltä, että kerroin. Sanoivat myös, että en olisi ensimmäinen joka palkataan vaikka äitiyslomalle jäämässä, että valintaan vaikuttaa niin vahvasti se millaisen kuvan itsestään haastattelussa antaa ja työkokemus.

Jatkossakin aion olla kyllä rehellinen asian suhteen. Mun mielestä olisi enemmänkin noloa vastaanottaa työ ja sen jälkeen kertoa, että ainiin jäänkin äitiyslomalle. :ROFLMAO: Toki olen muutenkin hyvin rehellinen puheissani. Välillä miettii, että voisko sitä vaikka vähän jättää kertomattakin joskus. :ROFLMAO:
 
TatjanaL kiitos oikaisusta, mulle oli jääny mieleen jostain tuo 20rv, vaikka se onki 2kk :)
Ja kyllä mietin itsekkin tuota kertomista mahdollisissa työhaastatteluissa ellei pätkä oo nii lyhyt että kerkee loppua ennen äitiyslomaani. Sellasia töitä oon pääasiassa kahtonu ja hakenu mutta voishan sitä yrittää pidempi aikaisiinkin ja toivoo ettei ketään muuta yhtä hyvää hakijaa ollu:)

Kath 16+5
 

Yhteistyössä