Huhtikuun hurmurit 2015

Joppu: Jep. Itse asiassa ei vain menkkakipuja vaan myös tuhruvuotoa. Viime yö meni tuskaillessa, onneksi oli muutakin soittoasiaa neuvolaan aamulla niin kysyin tästäkin (koska olin taas ihan varma että peli on menetetty ja kaiken toivon voi heittää). Tyyten normaalia, kuulemma. Joillain naisilla keho ei vaan muutamaan ekaan kuukauteen välttis hokaa, ettei enää tarvitse alkaa siihen menkkasouviin, ja alkaa "petailemaan" kivuilla ja tuhruilla ja päänsäryillä ja mitä näitä nyt on. En ollut edes muistanut, että normaalisti ne kuukautiset olisi olleet päällä juurikin tällä haavaa. Pyh ja pöh mitään menkkoja, mitä se sellanen on! ;)

Kovasti voimia heille, jotka huonoja uutisia ovat saaneet.
 
Huomenia arvon naiset :wave:

Ensiksi voimia Läiti :hug:


Oireista täällä puhuttiin, musta tuntuu että alkaa vähän oireet helpottamaan, tai sit niitä ei huomaa vaan flunssan tuomien tuntemusten alta :O mut enää pahoinvointikaan tuntuu lähinnä etomiselta..väsymyskään ei tunnu ihan niin pahalta, et kai se vähän on helpottanut..

Vaikka pahoinvointi onkin helpottanut, niin siltikään minun ei tee mieli syödä mitä tahansa, kanan paistokäryt tuo heti oksennuksen kurkkuun, parsakaalin näkeminenkin oksettaa.. :D tulee siis syötyä mmitä sattuu.

Hassua, moni kirjoittanut äitiysvaatteiden hommaamisesta, musta tuntuu et oisin lähinnä laihtunut nyt alkuraskauden aikana, mut täytyiss munkin paremmat housut töihin hankkia..


millä alalle muut mammat työskentelee? oon mietiskellyt kovasti et kauankohan sitä töissä pystyy tässä raskaudessa olemaan, itse olen siis kuorma-auton kuljettajana. Esikoisesta jouduin jäämään rv. 29 vuodelepo lomalle samanlaisesta työstä, oli ennenaikaisen syntymisen riski niin suuri.

täytyykin lähteä pukemaan et pääsis näyttää omia korvia lääkärille, ilmeisesti tulehtunut :O



nunnukka ja joku 8+0
 
En muista että olis ollut mitään isompia menkkamaisuuksia vko 8 alussa, mutta pää on kyllä unohtavainen. Tuhrua ei onneksi ole ollut ollenkaan, mutta pitää tunnustaa, että kyllä mä yhä tarkistan joka kerta pyyhkiessä paperin, ettei vaan oo. Ja vessassahan tulee käytyä varsin usein...

Kyllä se ilmeisesti on totta, että raskaana vastustuskyky madaltuu, hammaslääkäri selitti järkeenkäyvän oloisesti, että pitääkseen vieraan dna:n kyydissä vastustuskyky madaltuu, ja monelle autoimmuunisairaudet, kuten monet allergiat tai reuma helpottaa, mutta myös sairastuu helpommin. En oo moneen vuoteen ollut sairaana, mutta täällä mä nyt oon toista päivää flunssassa kotona ääni poissa.
Toivottavasti säästytte tältä, etominen ja räkä ei oo hyvä yhdistelmä...

kätilöopiston ultra-kutsua ei ole kuulunut vieläkään, jos ei tänään tule postissa, soitan ja kysyn, onko se terkkarin faksi tullut ollenkaan perille (viime viikon ma oli neuvola). Huomenna alkaa rv 10, ja pe oon menossa verikokeeseen ja viemään sen pissanäytteen seulontaa varten.

Kevis + itu 9+6
 
Ihanaa että jotkut on jo kuulleet sydänääniä ja pahoinvointikin alkanut hellittää. Se antaa toivoa että jospa täälläkin kohta... En muista tarkkaan koska esikoisesta tää olo helpotti, mutta tais se ennen rv 12 olla.

Turvotus on hirvittävä, eilen juuri totesin etten oikein millään vaatteella saa mahaa piiloon. :/ Mutta ei ihme, kun syö joka tunti jotain. Painoakin on tullut liki 2 kg. Mutta onneksi on aika alhainen lähtöpaino, joten 15 kg saakin tulla lisää jotta selviän imetyksestä.

Töistä Nyt olen hoitovapaalla, mutta esikoisesta jäin kesälomille rv 33 muistaakseni.. Hoitoala ja viimeinen viikko nosteluineen sen mahan kanssa oli jo melkoisen haasteellinen :D Onneksi siis sain kesälomilla vähän vielä aikaistettua "äippälomaa".

äitii88 & mini rv 7+5
 
Täällä tullut yllättäin tänään pientä veristä vuotoa, tai oikeastaan valkovuodon/liman seassa verta. Aiemmin ei ole tullut mitään vuotoa..
Toivottavasti harmitonta verenvuotoa, eikä merkkiä keskenmenosta.. Pelottaa :(

veepu 7+1
 
Pahoittelut keskenmenon kokeneille. Täällä oltiin tänään varhaisultrassa elämämme ekaa kertaa. Voi sitä jännityksen määrää. Kaikki oli niin kuin pitää eli vastasi viikkoja ja sydän löi vimmatusti. Kyllä fiilis oli jotain mykistävää kun 4 vuoden yrityksen jälkeen tulee luomuna raskaaksi ja näkee tyypin siitä kuvaruudulta. Nyt toivotaan että pysyy kyydissä. Huomenna eka neuvola.

Kazu 7+5
 
Voi Läiti ja Tyydeli, kaikki sympatiat ja voimia teille!

Oman navan ympärillä pyörimistä:

Oireet tulee ja menee ja päivien välillä on huimaa vaihtelua. Viikonloppuna olo oli aivan hirveä ja koko lauantain lähinnä makasin sohvalla, nyt on ollut helpompaa ja etenkin tänään pahoinvointi on jopa jättänyt rauhaan. Väsymys on jatkuvaa ja hermot on huikean kireällä koko ajan, mutta sentään nyt pystyy syömään. Kaikkea epäterveellistä ja normaalista ruokavaliosta poikkeavaa tosin, mutta sentään pystyy.

Töistäkin joku kyseli. Itse työskentelen lasten parissa, varsin vauhdikasta ja intensiivistä työtä. Katsellaan, miten raskauden (toivottavasti) edetessä sitten kykenee olemaan töissä, melko monelle työkaverille on napsahtanut sairaslomaa jo paljon ennen äitiysloman alkua, koska työasennot yms on niin hankalia.

Varhaisultraan mennään uudelleen perjantaina, tällä kertaa Mehiläiseen. Josko viikkoja olisi vihdoinkin kasassa riittävästi ja nähtävillä olisi muutakin kuin ruskuaispussi... Neuvolaankin olisi varmaan päässyt, mutta itselleni jäi viime käynnistä niin uskomattoman paha maku, etten tahdo varhaisultraa siellä uusittavan, vaan maksan mieluummin erikoislääkärin palvelusta. Mitään keskenmenon oireita ei ole ollut, mutta tottakai se ajatus tuulimunasta välillä kummittelee.
 
Täälläkin flunssaa, tai ainakin osittain.. Tuntuu ihan kissa-allergialta, joka on ollut poissa jo 3 vuotta. Ja näitähän meiltä löytyy kolme kappaletta. Tiedä sitten olisko raskausaikana herkistyny kun tuon flunssankin pukkasi.. Nenä tukossa ja silti vuotaa vettä, silmiä kutittaa välillä ja kurkku meinaa olla hieman karhea.. Toivotaan, ettei tyttöihin nyt vielä tartu pahemmin, esikoisella olis perjantaina toinen kerhokerta, odottaa ihan innoissaan, harmittaisihan se jos nostaisi kuumeen siihen mennessä :(

Labrasta sain ajan vasta ensi viikon perjantaille.. Täytyy melkein soittaa neuvolaan että riittääkö aika kun se on 12. päivä ja puolessa välissä kuuta olisi käytävä siinä seulontaultrassa, muistaakseni neuvolassa puhui että viikko menee labran tuloksissa.. Varmaan joku aamu lähdettävä jonottamaan että kerkeää saamaan tulokset ajoissa.

Jmia + minimäkäräinen 9+4
 
Pahoittelut tyydeli :hug: On se niin väärin, että ensin annetaan ja sitten otetaan pois, ei voi ymmärtää. Voimia :heart:

Siis onko labrassa käytävä ennen ultraa??? Mulle terkkari sanoi eilen, että voin käydä samalla labrassa kun menen niskapoimu-ultraan. Onko näin ??? Kertokaa ketkä tiedätte.
En ole saanut vielä aikaa ultraan, lähete lähti eilen ja varmaan lähipäivinä aika tulee postissa.

T. Paulanna ja pavut 10+0
 
Niin mä Paulanna ainakin ymmärsin neuvolassa, että Helsingissä haluavat että käydään verikokeessa ja viedään pissanäyte ennen seulontaultraa, ne labratulokset liittyy siihen riskinarviointiin, ja haluavat että tulokset on siellä käytettävissä. Teillä ilmeisesti riittää, että ne otetaan samalla käynnillä.

Kätilöopistolle ilmeisesti ottavat lähempänä sitä takarajaa 13+6 kuin alarajaa 10+0, mitä googlettelin keskusteluja. Ei tuonut posti tänäänkään kutsua. Pelkään että aika on jotenkin tosi hankalasti keskellä päivää, ja sitten sen muuttaminen hankalaa.

Työskentelen opettajana yläkouluikäisten parissa, ja oletan että pystyn ihan hyvin, jos kaikki sujuu, olemaan hiihtolomaan asti töissä. Pitänee vaan hyödyntää lapsityövoimaa kantamishommissa =) (kuvittelen itseni valtavan mahan kanssa vaappumaan käytäville ja luokkiin, ja pudottelemaan tavaroita mahallani)

Tekis mieli yksityiselle ultraan, jos tossa kestää vielä melkein neljä viikkoa, ennenkuin saa ylipäänsä tietää, onko siellä kohdussa ketään oikeesti.

Kevis + itu 9+6
 
Oireet: Flunssa alkaa olla takana päin. Johan tuota kesti kolme viikkoa, yöks. Nyt oonkin huomannut paremmin noita oireita, eli kutvotus ennen ruokaa ja ruoan jälkeen. Ei siis tartte oksentaa, mutta vellova olo ja kylmänväreitä. Turvotus ja närästys on välillä iltaisin aivan kauheita. Maha toimii tooosi hitaasti vaikka koitan juoda paljon.

Eka neuvola olisi ollut huomenna, mutta aika vaihtui maanantaille. Silloin on viikkoja 8+5. Olisi kiva, jos koitettaisiin kuunnella sykettä sillä en tosiaan ole varhaisultrassa käynyt. Np-ultraankin on vielä pitkä aika.

Seulontakokeet: itse olen varmaan viisaampi tuon neuvolan jälkeen. En yhtään muista mikä järjestys niillä on :D

Työt: työskentelen varhaiskasvatusalalla eli lasten parissa. Ekalla kerralla en ollut vielä vakitöitä, joten harjoittelun loputtua (rv30) jäin suoraan äitiyslomalle. Toisella kohdalla olin töissä rv32 saakka, kunnes jouduin sairaslomalle rasituksesta johtuvien supisten vuoksi. Supparit loppuivat siihen ja synnytin lopulta rv40+1. Saa nähdä miten tämän kanssa. Työ on edelleen yhtä vauhdikasta ja vaativaa.


Suuret pahoittelut kaikille, joilla matka päätyi jo tähän :hug:
 
Oireeet: Pahoinvointia on ja oksentamaankin joutuu lähes päivittäin. Mulla myös vaivana närästys. Tuntuu että lähes kaikki närästää --> röyhtäyksiä --->oksettaa. Ja tässä meillä on oravanpyörä valmiina. Esikoista odottaessa oli kyllä enemmän pahoinvointia ja oksentelin viikolle 36 asti. 28 viikolla aloitettiin vatsansuojalääkkeet närästystä hillitsemään. Täytyy varmaan pyytää tässä raskaudessa ne aikaisemmin eli varmaan lääkärineuvolassa 15.10. otan asian puheeksi.
Oireista vielä löytyy palelu ja kireä pinna.

Eka neuvola: oli maanantaina. Samat liput ja laput kuin esikoista odottaessa. Ruokakysely, esitieto yms. Alkoholi/tupakkakyselyä ei vaivautunut enää antamaan. Otti hemoglobiinin (151, epäili hieman kuivaksi), katsoi virtsanäytteen, otti verenpaineet ja painon. Varattiin seuraava käynti ja puhuttiin koska pitäisi käydä seulontaverikokeissa. Vastauksissa kestää sen viikon verran, joten jos haluaa että ne on käytettävissä nt-ultrassa niin se pitää huomioida.

Työt: Hoitsuna työskentelen osastolla missä käsitellään sytostaatteja. Eli niskaturvotusultran jälkeen pitää osastonhoitajalle kertoa, jotta voidaan alkaa valitsemaan potilaat mulle. Tähän asti olen vain suojautunut hyvin.
Esikoista odottaessa jäin sairaslomalle 3,5vk ennen mammaloman alkua. Jälkikäteen ajatellen aikaisemminkin olisi voinut jäädä, yritin turhan tunnollisesti jaksaa.

Lopuksi lämmin halaus kaikille kyydistä pudonneille. Se on kovin väärin :hug:
 
Voimia tyydeli <3 olen kokenut saman :-(

Mä siis teen töitä kotihoidossa ja seniorien kodit eivät aina ole ihan hajuttomia :-/
Varmaan vielä ensi viikon saikulla. Oksensin eilen 4 kertaa ja tänään on kohta varmaan eka kerta edessä. On meinaan niin järkky huono olo.
Tytöstä jäin saikulle järkyttävien iskiaskipujen vuoksi 2kk aikaisemmin. Kivut jäivät sitten kättärille.
Neuvola on huomenna. Sain vaihdettua tälle viikolle, kun kuvittelin että olen jo ensi viikolla töissä.

Unista: olen 2 yötä nähnyt unta että olen Syyriassa sodan keskellä. Aina mietin että miten selviän siellä hengissä :-(
Ja toinen uni viime yöltä. Olin jossain puutarhassa ja kummitäti sanoi että on myymässä käyttämätöntä astianpesukonetta pois. Ilmoitin että voisin ostaa, kun me ollaan saatu isompi koti. Ei me olla vielä haettu edes isompaa kotia :-D
Ja mun kummitädillä ei ole astianpesukonetta eikä hänen keittiöön edes mahtuisi.

Muoks. Tulihan se aamu oksennus sitten ja ihan reippaasti. En tosin ollut vielä edes syönyt mitään.

Silvia ja pikkuinen 7+3
 
Viimeksi muokattu:
Giu
Suuret pahoittelut tyydelille :hug:

Mulla tuli eilen nukkumaanmennessä kauhean paha olo. En meinannut unta saada ollenkaan kun kuvotti niin paljon. Nyt kun aamulla heräsin niin yllättäen väsyttää ihan hirveesti kun yöunet jäänyt tosi lyhyiksi, eikä mun normaali aamusmoothie mee alas ollenkaan. Onneks nyt vähän leipää saa nakerrettua kahvin kanssa.

Töissä olen ns."toimistohotellin" respassa, joten pystyn varmasti pitkälle raskauteen olemaan siellä. Ei tarvitse kantaa tai nostaa mitään painavaa, lähinnä hoitaa respassa puhelimeenvastausta jne ja laittaa kahvituksia.
Saiko äitiysloman aloitusajan valita jotenkin että joko 2 tai 1kk ennen LA? Minä kun tosi sopivasti aloitin juuri nyt ammattikorkeassa töiden ohella opiskelun, niin ajattelin että jos alottaisinkin äitiysloman jo aikaisemmin ja tekisin sen ajan koulujuttuja niin paljon kuin pystyn vaan ennen vauvaa. Jotenkin sellanen fiilis että vauvan kanssa sei ei ole niin helppoa ;)

Esittäytymisestä. Esikoista odotellaan miehen kanssa, naimisiin mentiin viime huhtikuussa. Minä 28v ja mies 29v. Kolme vuotta ollaan oltu yhdessä. Asutaan Vantaalla rivarissa kolmen kisun kanssa. Töissä ollaan molemmat ja matkusteltu ja juhlittu nyt tähän mennessä taroeeksi, joten nyt on ihan loistava aika vauvalle <3 Häiden aikaan annettiin lupa tulla ja plussasin 25.8 (viimeksi kuukuatiset alkanut kuitenkin 10.7) :)

Viikoista edelleen niin epävarma etten niitä ole tänne kirjoitellut tai etusivulle ilmoittanut. Ilmoitan sitten kun varmistuu ensi viikon torstaina alkuraskauden ultrassa :)
 
Uusi ilmoittautuu! Olin jo aloittelemassa juttujani tuolla maaliskuisissa, mutta varhaisultrassa todettiin lasketun ajan siirtyvän huhtikuun puolelle.. Voi siis päivittää tietoihin:

6.4.2015 Nii1 / 29v. / 2. lapsi / TAYS
 
inq
Mä en vielä liity listoille, mutta katotaan huomenna varhaisultran jälkeen miten on :) Oma veikkaukseni olis että viikkoja ois nyt n. 5+ -6+, vähän jännittää että löytyykö sykettä huomenna, toivon niin <3 Olen siis 25v, kotoa löytyy yksvee neitokainen ennestään :)

Olen täältä taustalta seuraillut jo jonkin aikaa, mites Giu, olitko eilen ultrassa ja mitä näkyi? :) Itseänikin niin jännittää huominen, että onko vielä liian varhainen aika sykkeen löytymiselle, CB:n digi sanoi eilen että raskaana 3+, mutta silloinhan viikkoja tosiaan voisi olla vasta reilu viisikin :)
 
Täällä vietetään sairaslomapäivää. Aamulla kaamein olo ikinä ja heitin miehen työpaikalle niin piti juosta lähimpään pusikkoon , mutta mitään ei tullut. Kotiin ajaessa jouduinkin nopeesti pysäyttämään auton sit poka lens. Mitään kunnon ruokaa en ole saanut syötyä maanantain jälkeen, mutta pieniä välipaloja kyllä.
Öisin herään heikotukseen ja pahaanoloon.
Miten te muut helpotatte oloanne? Saatteko syötyä mitään?

Katsotaan pystyykö huomenna menemään töihin, epäilen. Töihin siis sanoin olevani vatsataudissa. Huoh. Katsotaan tarviiko kertoa siellä jo nyt :/
 
Päivän saldo on sitten 4 kertaa oksentamista ja 1 leipäpala jossa päällä vähän kurkkua sekä 2 tuc keksiä. Onneksi huomenna on neuvola. Vesi ei meinaan pysy alhaalla ja kohta alkaa huolettamaan neste.
 

Yhteistyössä