Kertomus
No niin eilen päästiin kotiin tuoreen prinsessan kanssa
Tässä vähän synnytyskertomusta:
Elikkä Tiistaina koko päivän (jälleen) oli tuntunut aika-ajoin tiukahkoja mutta suht kivuttomia supistuksia. Limatulppaa tuli aamulla. Kävin neuvolassa aamulla.
Klo. 17.00 Aloin kellottamaan suppareita 10min välein. Kipeitä ei ollut. Hoidin siinä siivoushommia, lasten iltapuuhat, suihkut ym.
Klo. 20 aikoihin alkoi tihentyä 3-5min välein. Nyt alkoi tuntua enemmän painetta alaspäin, selkä oli tosi kipeä. Kävin suihkussa, joka helpotti selkäsärkyyn. Mies alkoi jo patistelemaan lähtöön.
Klo. 21.15 Soitin kättärille että jokohan ottaisivat näytille. En uskonut vielä kuitenkaan jääväni sinne. Kipuja ei kuitenkaan juurikaan ollut.
Klo. 22 jälkeen lähdettiin kohti naistenklinikkaa (kättärillä sulku).
Klo. 22.50 Pääsin käyrille, kätilön tutkimuksen jälkeen. 3cm auki, kanavaa 1cm jäljellä ja vauva korkealla.
Klo. 22.15 Tuli kätilö ilmoittamaan ettei laske kotiin enää. Vauvalla sykkeessä syviä laskuja. Joten päädyttiin laittamaan vauvan päähän pinni mittaamaan sykkeitä.
Klo. 22.35 Tuli lääkäri puhkaisemaan kalvot. 3-4cm auki ja vauva laskeutunut jo lähes kokonaan.
Siinä sitten supistukset koveni aika nopeasti. Epiduraalin sain joskus klo. 2 aikoihin.
Klo. 04 jotain 10cm auki ja lupa ponnistaa kun siltä tuntuu.
No, sitä tunnetta odoteltiin
...ja odoteltiin...
Klo. 5.23 Alkoi ponnistaminen ja kaksi supistusta.
Klo. 5.27 Tyttö syntyi!
Synnytys meni kaikin puolin nappiin. Tikkejä ei tarvittu ja vessa hommat sujuu ongelmitta
Kaikki meni loistavasti kunnes osastolle päästyämme mulla holahti veret sänkyyn/lattialle ja sitte sitä alkoikin tulla. Sai kätilötkin verta päälleen kun sitä rupesi roiskumaan aina kohtua painaessa.
Kätilö painoi hätä nappia ja pian oli huone täynnä väkeä.
Kaikki varautui jo viemään leikkaussaliin kaavintaan mutta kolmen lääkärin toimesta (ja kymmenien hoitajien) vuoto saatiin loppumaan. Kivut oli kovia ja muutaman tunnin synnärillä olon jälkeen pääsin takaisin osastolle.
Vauva oli isin hoivissa ja mä keräsin voimia takaisin
Kaikesta huolimatta nyt on kaikki hyvin ja myös mun vointi alkaa olla entisellään.
Zemppiä vielä kaikille nyyttiä odottaville
Meidän perhe on nyt tässä
Sitkeäsissi & prinsessa 2vrk <3