Huhtikuun hurmurit 2015 - Huhtikuu, meidän kuu!

Onnea onnea uusista vauvoista!

Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Seuraava käynti 2vk päästä jos ja kun vielä kasassa ollaan.
Nyt parina iltana tyyppi on myllännyt masussa tosi kovaa ja samalla ollut "säteilevää" kipua tuossa häpykummun tienoolla.

Jottei jännitystä olis liian vähä niin auto alkoi temppuilla, vuotaa nestettä... Kuulema ens viikolla ma-ke olis auto pois käytöstä... Sairaalaan se 80 km matkaa. Noo ihan sama kunhan mies jonkun kyydin järkkää jos lähtö tulee.
 
Ihania vauvauutisia :heart: Onnea kaikille tasapuolisesti! Mukava lukea edelleen noita synnytyskertomuksia :)

Kiitos lakka muistutuksesta tuon haravoinnin suhteen. Vaikka ihan vähän kävin rapsuttelemassa pihaa, niin jopa oli rintalihakset, kädet ja vatsalihakset kovilla :D

Vauvajuttuja. Vaikka vauva nukkuu hyvin (myös öisin), niin on tämä väsymys aika hurjaa. Aloitin uudelleen tuon raudan syömisenkin, jospa sillä olisi positiivinen vaikutus vireystilaan. Päiväunia ei tahdo ehtiä ottamaan kun puuhailtavaa piisaa vauvan nukkuessa.
Imetys sujuu todella hyvin. Tissit ei ole enää yhtään arat ja rasvailen niitä enää aamulla ja illalla. Pientä tiehyttukosta on ollut molemmissa rinnoissa, mutta ne helpottavat kun vaihtaa vauvan syöttämisasentoa esim. kainalon alta syöttämiseen ja samalla hieroo kipeätä kohtaa.
Vauva tuntuu kasvavan ihan silmissä. Laitoin ensimmäisiä pieniä vaatteita pois ja nyt on 56cm käytössä. Hieman haikea olo jo valmiiksi kun tietää, että tämä vauva-aika menee aika nopsaan ohi :| Nautitaan nyt kuitenkin täysin rinnoin mikäli tämä jää meidän viimeiseksi :heart:

Jaksamia loppuraskauden olotilojen kyttäilyyn :) Kuluttavaa ja väsyttäväähän se on kun saa miettiä, että joko nyt, mutta ollaan jo puolessa välissä huhtikuuta, joten kauaa ei tarvitse enää odotella. Kesäänkin on enää lyhyt aika - ihana kun vauva syntyi tähän vuodenaikaan (paljon kivempi kuin talven pimeinä kuukausina :D)!

Boomkaa ja papunen 11vrk
 
Huomenta,

Onnittelut sitkeäsissi ja lumi! :flower::heart:

Mulla iskee oikeasti jo synnytyskateus. :ashamed: Laskettu aika on lauantaina, olisin siis ihan kypsä luopumaan mahasta. Viime yönäkin oli jotakin epämääräistä kipuilua vatsassa ja unitokkurassa valvoskelin ja välillä torkuin varmaan tunnin-pari. Eipä sitten kuitenkaan tullut tänäkään yönä lähtö.
Miten voikaan kiristää hermoa. :stick:

Anteeksi avautuminen. Kyllä helpottikin!
 
Lumi-15 Onnea! :heart: Toivottavasti synnytys meni hyvin, tuuhan kertomaan sitten.

Lumme75 Toivon meille molemmille vuoroa :D Itsellekkin on tällä viikolla iskenyt tuo närästys, mikä tuntuu vähän kummalta että se iskee nyt kun vauva on jo laskeutunut :confused:

Pikku-Katti Synnytyskateus, niinpä :D Älä pyytele anteeksi, saa avautua !

Kasassa siis ollaan täälläkin. Tänään on tullut vähän verta limatulpan mukana. Ei se nyt kovin kaukana voi olla se lähtö! Tosin niin olen sanonut viimeiset kaksi viikkoa? :stick: Jotain onnettomia supistuksia on. Maha ja selkä on kuitenkin ihan väsyneitä jo, niinkuin olisi sisäpuolelta mukiloitu.

Ja jos joku ajattelee että minä olen malttamaton, niin kuulisittepa tuon miehen ulvomiset... Monta kertaa päivässä pitää kysellä ja ihmetellä että joko lähdetään sinne synnärille. :)

Tsemppiä vaan kaikille!
 
Pikku-Katti Mä olen NIIIIIIN samoilla linjolla. Järki lähtee kun ei pääse synnyttämään. Mulla laskettu aika ja käynnistys on ensi viikon keskiviikkona ja olen aivan totaalisen kypsä odottamaan :stick: Päivät kotona tuntuvat järjettömän pitkiltä ja tylsiltä ja silti ei huvita pätkääkään lähteä mihinkään. Ei vaan kiinnosta mikään muu kuin synnyttäminen (ja valitettavasti syöminen :popcorn:). äitii88 Mun mies ei edes kysele. Sekin on neuvolan terkan kanssa täysin samoilla linjoilla, että ensi viikolla käynnistetään ja ei ole tulossa ennen sitä. Kyllä mä sen itsekin uskon, että niinhän tässä käy vaikka haaveilenkin, että lähtisikin luonnollisesti synnytys käyntiin.

Karo
 
Vauva liikkuu tosi vähän, mutta kuitenkin edes vähän. Koskee alaselkään ja alamahaan. Ruoka ei oikein maistu ja muutenkin semmoinen ihmeellinen olo, en osaa selittää. Mutta kun ne supistukset puuttuu... :mad:

Karo86 Todellakin tämä odotus alkaa käymään hermoille, vaikka ei olekaan vielä la täynnä. Isäntä helisee täällä kanssa ja on valmiustilassa. Muutama muukin on kantanut puhelintaa mukana pidemmän aikaa, kuin sairasta kakalle. Miksi se ei vain nyt voisi tulla.

Ensi vkon maanataina olisi TAAS äippäpoli aika. Jokohan ne silloin alkaisi käynnistelemään, vaiko taas tulee se ällöttävä lääkäri, joka skippaa koko jutun. Sitten punnerretaan ahteri solmussa 4 kilosta vauvaa ulos.. *huoh*
 
Mulla ei tää raskaus käy hermoille. Voisin masua kantaa kesään asti :D Viime yönä oli lähtö lähellä ja panikoin jo, et onko pakko lähtee jo!! Klo 22 menin sänkyyn ja samantien alko selässä ja alapäässä ihan mahdoton polte. Supisteli jonkin verran. Torkahdin ehkä puoleks tunniks ja heräsin taas siihen oloon. Klo 1 soitin synnärille, kun painatti ihan hirveesti. Sieltä ohjeena ottaa panadolia ja mennä lämpimään suihkuun. Suihkuun en menny, mut särkylääkkeen otin. Nukuin taas ½ tuntia ja sitten olo jatkui. Klo 3 asti tätä kesti, kunnes 5.30 heräsin ja en saanu enää unta. Tänä aamuna oli neuvola ja kauppareissu tehtävä. Neuvolassa olo oli kans aika tukala, mut nyt ei oo enää mitään... Mä oon vielä parin viikonkin päästä yhtenä kappaleena :D

Rv 39+0 (38+1)
Paino 60.9 (60.7) +233g/vk
turvotus - (+)
RR 127/79 (106/70)
Pissa ok
SF 32 (31.5)
 
Meillä on jo yli kolmikiloinen vauva! Hän olisi pikkuisen pienikokoinen kaksiviikkoinen, kun lasketun ajan perusteella verrataan. Ja päänympäryksen ja pituuden kasvukäyrät ovat ylittäneet ne alimmat käyrät! Lääkäri oli oikein tyytyväinen kasvuun ja kehitykseen kuukausi kotiutumisesta -käynnillämme. Saatiin lupa vähentää pikkuhiljaa tuon kauheita vatsavaivoja aiheuttavan lisäravinteen annostusta. Saatin autokyyti sairaalalle, ei tarvinnut ihmetellä bussinvaihtojen kanssa.

Englannissakin taitaa olla tukalat oltavat synnytyskuukausikaimallemme, mediakin pyörimässä että joko, joko? The Royal Baby: Kate Middleton and Prince William
Olikos jollakulla teistä samanlaajuinen raskauspuvusto kuin Katella? :LOL:

Kevis ja Poikanen
 
10 kunnon liikettä pitäs tuntua tunnin sisällä. Just ja juat sen tunnen.. Siis tosi hiljainen kaveri. Voihan peruna kun ihminen voi olla kipeä selästä ja tuolta värkistä. Mutta ne supistukset puuttuu vaan. Mietin koko ajan lähtenkö näytille vai en. Kumminkin ajaavat kotiin kun ei ole suppareita.
 
Lumi-15: Jäi eilen onnittelematta, joten ONNEA VAUVAANTUMISESTA :heart:

kevis: Joo, kun ois ees muullon yhtä tyylitietoinen kuin nuo kuninkaalliset :LOL: Nytkin päällä pitkä toppi, puuvilla paita ja collegehousut :LOL:

Lumme75: Mulla on ihan samanlaista tunnetta iltaisin. Eilen kyl neuvolassa sanoi, et vauva on tullu vähän alaspäin, joten uskon sen tekevän tota painetta mulla.

Viime yö meni tosi hyvin ja nyt tuntuukin olo virkeämmältä =) Pitäisköhän lähtee auto siivoomaan. Ihan hirveesti hiekkaa ja pölyä siellä. Kun sais senkin vaihdettua vielä tässä... Ei tosiaan mahduta 6 henkeä sit 5 hengen autoon...
 
"Elea"
Valtavan suuret onnittelut vauvautuneille!! <3

Täällä oli eilen draamaa, kun vauvan sykkeet oli neuvolassa matalat. Pyöri välillä 100-120, aikaisemmin ollut aina 140-160. Täti kuunteli ja tuumi, ja totesi sitten että vauva varmaan nukkuu tai lepää. Kysyin pitäisikö huolestua, ja tähän vastasi, että vasta jos menee alle sadan. Hieman alle keskikäyrän kulkenut sf-mitta ei ollut kasvanut sitten viikolta 34. Joten päivän mitta 27cm sukelsi täysin alas pois kaikilta käyriltä. Mitenköhän äiti voi tietää milloin sykkeet laskee alle sadan?!? Sain kotona kiihdytettyä itseni täyteen paniikkiin (sopivasti nähnyt vielä kahtenä yönä peräkkäin unta kohtukuolemasta), eikä sitä auttanut yhtään äitini pelottelut kiertyneistä napanuorista... Soitin äitipolille ja käskivät näytille. Tunnin olin käyrällä, josta ensimmäinen puoli tuntia oli näitä kovinkin matalia sykkeitä, mutta sitten alkoi kunnon jumpat (ja supistukset) ja piirtyi loppu käyrä oikein hyvänä sykkeiden ollessa 140-170. Lääkäri halusi vielä tarkistaa ultralla vauvan kokoa, ja kaikki oli onneksi hyvin. Vauva oli jopa kasvanut 10 päivässä 300g, painon ollen jo 2600g! Kyllä helpotti. Istukka, napanuora, vesimäärä, kaikki ok. Lääkäri ja kätilö arvostelivat aika voimakkaasti neuvolatädin toimintaa, sekä sykkeet että sf-mittakäyrä olisivat kuulema olleet syitä tulla heti, mutta hän jätti minut seurailemaan. Onneksi lähdin itse ja hälytys oli väärä.
Oli aika kurjaa odotella osastolla lääkärille pääsyä, kun äidit vastasyntyneineen pyöri ympärillä. Tissit oli pakahtua joka parahduksesta ja syli huusi omaa nyyttiä. Pian, pian.. Odottavan aika on vain niiiiiiiiiin pitkä.

Elea ja vauva 38 ( hui, täysiaikaisia ollaan jo me pahnan pohjimmaisetkin :)
 
Kertomus

No niin eilen päästiin kotiin tuoreen prinsessan kanssa :)

Tässä vähän synnytyskertomusta:

Elikkä Tiistaina koko päivän (jälleen) oli tuntunut aika-ajoin tiukahkoja mutta suht kivuttomia supistuksia. Limatulppaa tuli aamulla. Kävin neuvolassa aamulla.

Klo. 17.00 Aloin kellottamaan suppareita 10min välein. Kipeitä ei ollut. Hoidin siinä siivoushommia, lasten iltapuuhat, suihkut ym.

Klo. 20 aikoihin alkoi tihentyä 3-5min välein. Nyt alkoi tuntua enemmän painetta alaspäin, selkä oli tosi kipeä. Kävin suihkussa, joka helpotti selkäsärkyyn. Mies alkoi jo patistelemaan lähtöön.

Klo. 21.15 Soitin kättärille että jokohan ottaisivat näytille. En uskonut vielä kuitenkaan jääväni sinne. Kipuja ei kuitenkaan juurikaan ollut.

Klo. 22 jälkeen lähdettiin kohti naistenklinikkaa (kättärillä sulku).

Klo. 22.50 Pääsin käyrille, kätilön tutkimuksen jälkeen. 3cm auki, kanavaa 1cm jäljellä ja vauva korkealla.

Klo. 22.15 Tuli kätilö ilmoittamaan ettei laske kotiin enää. Vauvalla sykkeessä syviä laskuja. Joten päädyttiin laittamaan vauvan päähän pinni mittaamaan sykkeitä.

Klo. 22.35 Tuli lääkäri puhkaisemaan kalvot. 3-4cm auki ja vauva laskeutunut jo lähes kokonaan.

Siinä sitten supistukset koveni aika nopeasti. Epiduraalin sain joskus klo. 2 aikoihin.

Klo. 04 jotain 10cm auki ja lupa ponnistaa kun siltä tuntuu.

No, sitä tunnetta odoteltiin :) ...ja odoteltiin...

Klo. 5.23 Alkoi ponnistaminen ja kaksi supistusta.

Klo. 5.27 Tyttö syntyi!

Synnytys meni kaikin puolin nappiin. Tikkejä ei tarvittu ja vessa hommat sujuu ongelmitta :D

Kaikki meni loistavasti kunnes osastolle päästyämme mulla holahti veret sänkyyn/lattialle ja sitte sitä alkoikin tulla. Sai kätilötkin verta päälleen kun sitä rupesi roiskumaan aina kohtua painaessa.
Kätilö painoi hätä nappia ja pian oli huone täynnä väkeä.

Kaikki varautui jo viemään leikkaussaliin kaavintaan mutta kolmen lääkärin toimesta (ja kymmenien hoitajien) vuoto saatiin loppumaan. Kivut oli kovia ja muutaman tunnin synnärillä olon jälkeen pääsin takaisin osastolle.

Vauva oli isin hoivissa ja mä keräsin voimia takaisin :)

Kaikesta huolimatta nyt on kaikki hyvin ja myös mun vointi alkaa olla entisellään.

Zemppiä vielä kaikille nyyttiä odottaville :)

Meidän perhe on nyt tässä :)

Sitkeäsissi & prinsessa 2vrk <3
 
Onnea Lumi vauvasta :)

ELEA -Hui! Kylläpä oli juu draaman ainekset! Onneksi kaikki kuitenkin hyvin :) loppukiri häämöttää :)

Mulla muuten vauva hiljeni kovasti muutamaa päivää aiemmin mutta kun synnytys lähestyi vilkastui tosi kovasti ja selvästi mönki mahassa alas päin :)
 
Sitkeäsissi: Mulla oli vauva hiljaa 2 päivää ja aloin joh huolestua. Nyt sitten tänään riehuu koko ajan. Tuona 2 päivänä kipu yltyi selässä ja tuolla värkissä. Josko sitä pian pääsisi tositoimiin,ettei tarviisi/jaksasi odotella ensi vikkoon.
 
Onnea lumi ja sitkeäsissi!

Täällä opetellaan arkeen vauvan kanssa. Alkupäivien väsymys alkaa pikku hiljaa olla selätetty tai sitten tähän vaan tottuu. Tottakai vieläkin väsy on välillä melkoinen.

Sektiosta toivuttu hyvin, vielä sängystä nouseminen aluksi sattuu, mutta muuten menee jo hyvin. Kohta päästään vauvan kanssa jo ulkoilemaankin. Ihanaa.

Ensimmäinen neuvolan kotikäynti takana ja vauvan painokin saatu 100 g nousemaan kolmessa päivässä sairaalassa oloon nähden. Eli ihan hyvä, ei tarvitse olla siitä huolissaan. Tosin kyllä tyttö sitten syökin. Välillä miettii että mihin vatsaan. Meillä siis mennää osittain imetyksellä ja korvikkeet päälle. En stressaa siitä että pitäisi olla täysimettäjä. Jos ei maito riitä, niin pullosta lisää. Pääasia että tyttö on tyyyväinen. Mitäs mieltä muut ovat imetyksestä?

Mutta hurjaa että neiti on jo reilun viikon ikäinen. Nyt jo tuntuu että aika menee kuin siivillä. Onneksi mies on ensi viikon vielä kotona apuna ja hoitamassa kotitöitä.

Joppu & neiti 7 vrk.
 
Joppu: Kiva, et oot toipunut hyvin!

Imetyksestä: Mä oon täysimettänyt kaikkia 3 muksua puoli vuotiaaksi. Maitoa oon myös luovuttanut jokaisen kohdalla ja varmaan nytkin. Viimeksi tais tulla 35 litraa 70 päivässä sinne äidinmaitokeskukseen multa =)
Muutoin oon sitä mieltä, et imetys on ok, mut stressiä ei kannata siitä ottaa. Mitään ennakkosuunnitelmia ei voi sen suhteen tehdä.
 
Noniin, vihdoin ja viimein jotain tapahtuu... Seiskalta alkoi lorotella lapsivettä ja tultiin synnärille :) Ensin käyrille ja kohdunsuu oli 3 senttiä auki... Päästiin kuitenkin jo synnytyshuoneeseen, kun on se streptokokki. Tunnin päästä saan antibiootin ja oksitosiinin tippumaan ellei supparit lähde itsellään.. Tässä nyt ravaan edes takaisin huonetta sitten että synnytys lähtis kunnolla käyntiin!

Vähän pelottaa kuinka kipeeksi sitä tulee jos pitää käynnistellä mutta ihan sama, kunhan saadaan tämä neiti vihdoin ulos !!
 
äiti88: Noniin, kohta saadaan lisää vauvoja! Mulle laittovat kolmosen synnytyksessä oksitosiinia, et lähti kunnolla supistukset tulemaan. En kokenut mitenkään niitä sen kipeämpinä ja pärjäsin 6cm asti ilman kivunlievitystä :)
 
Tsemppiä äiti88! Kohta on palkinto sylissä!

Imetyksestä ja maidosta, huikee lakka toi luovutetun maidon määrä! Vähän harmittaa, ettei itsellä tule maitoa niin paljoa, että vois antaa sitä takas, kun oma pieni sai alkuun luovutettua maitoa. Just riittää omalle nälkäiselle lapselle, yhtään ylimääräistä ei jää. Ja vähän stressaa, että tuleeko tarpeeksi, pitäiskö varmuuden vuoksi hankkia korviketta kotiin. Pakkasessa on ekoilta viikoilta maitoa varalla, kun lapsi söi niin paljon vähemmän kuin nyt.
Imetys on välillä ihan ok ja välillä aika rasittavaa, jos sen saa sanoa ääneen. Tai kirjoittaa. Tosi sitovaa, poikanen syö tosi pitkään. Nyt siis suurin osa syötetään pullosta, ja siinä seassa noi lisäravinnejauheet, ja seurataan määriä. Lypsämiseen menee paljon aikaa, ja siitä olis kiva päästä. Mutta kun maitoa tulee ja se on ravitsemuksellisesti pienelle parasta, niin jatkan tätä, vaikka joskus miettii että olis tosi helppoa vaan ostaa maidot ja antaa niin. Ja pitäis vaan useemmin ottaa rinnalle syömään, huutelee ääni päässäni, mutta ei sais stressata näistä, pääasia että lapsi syö ja kasvaa!
 
Hyvä äiti88! Toitottavasti sulla on jo vauva sylissä / synnytys hyvässä vauhdissa! Tsemppiä. :heart:

Täällä supistelee niin, että en pysty nukkumaan. Toivottavasti nyt pääsisi synnytyspuuhiin. Suppareita on tullut nyt noin 5 min välein, mutta ei vielä niin pahoja, että viitsisin lähteä yön selkään ajelemaan. Seuraillaan...

Tänään 40+0 :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkaihonkukka
Tääkkä supistellut koko yön. Heräsin horrosunesta 3.30 supistukseen ja veskihätään. Kauhea kakituksen tarve. Kävin suihkussakin,kerta selkään koski. Noh nyt aamulla ei tietoakaan supistuksista ja paasto sokeri 3.9. Ikinä ei ole mennyt noin alas. Jostain luvin että sokerit laskisi,kun synnytys lähenee. Noh ens viikkoon mennään ainakin täällä sw on vissi.
Lumme75 & riisinnuppi 38+3
 

Yhteistyössä