Huhtikuun hurmurit 2014 ~Heinä- ja elokuussa~

vitamiinit mä oon nyt tässä raskaudessa syönyt viikon verran jo minisun mama multivitamiinia ja siinä on kaikki tarvittava ja vähän rautaa mukana eikä A-vitamiinia niin kuin joissain.

Täällä oli on nyt muutaman päivän ollu ihan suht normaali paitsi aamusin vähän heikko olo jos ei muista aamupalaa syödä.

Tiukuliina ja hippu 5+2
 
Adalie: Laskurilla laskettuna, esim. vau.fi -sivustolla, voit erikseen valita lasketko menkoista vai hedelmöittymisestä. Tällöin laskuri osaa katsoa lasketun ajan oikein sen mukaan, eikä laske samalla tavalla kummastakin päivästä. Menkoista laskettuna laskuri itse arvioi milloin ovulaatio on mahdollisesti ollut, jonka vuoksi laskettuun aikaan voi tulla isojakin heittoja (ovulaatio onkin ollut selvästi aiemmin tai myöhemmin).

Täällä ei kummoista muutosta ole tilanteessa. Ikäeroksi meidän muksuille tulee alle 1,5v. Olisi vähemmänkin saanut tulla ikäeroa, mutta ei vaan lähtenyt kierto käyntiin synnytyksen jälkeen :)
 
Moi!
Täältä kans varovaisesti ilmottautuisin ryhmään mukaan. Takana vuoden sisällä kaksi keskeytynyttä keskenmenoa vk:lla 8 ja toinen vk:lla 11. Pelonsekaisin tuntein tässä nyt katselen mitä tästä nyt tulee. melin/30/neljäs/pkks LA 3.4.2014
 
Moi!
Mä sain vaihdettua neuvola-ajan ja se on nyt sitten 27.8. Tuntuu, että mahakivut oli tänään jo vähän siedettävämmät. Etovaa oloa on aamupäivisin edelleen ja väsymystä. Iltaisin tulee uni hyvin. Niin ja huomaan olevani kireämpi ja kärttyisämpi...:ashamed:
 
Vitamiineja en syöny ekassakaan, joten tuskin tulen tässäkään syömään, ellei erillismääräystä tule...

Ikäeroa Meille tulee esikoisen ja uuden välille n. 1v 3kk, pieni ikäero toiveissa olikin :)

Ja Ensimmäinen neuvola on 28.8. Harjoittelija oli puhelimen toisessa päässä ja ku selitin noista menkoista, ni sanos vaan "olet viikolla 5 ja jotain", eli mitään varmuutta ei viellä ole.. Itse vaan laskeskellut, mut saattaa ultrassa sit muuttua.. :)

LilMy & Veeti 5+4

ps. olen vakaasti päättänyt, että seuraava tulee myös olemaan poika, hih!

lisäys;
tämmönen ehdotus tuli listaa lukiessa mieleen, et voisko noi raskauden seurannat laittaa myös päiväjärjestykseen? :)
 
Viimeksi muokattu:
Vitamiineista. Foolihappo on todella tärkeä vitamiini joka auttaa sulkemaan hermostoputken. Foolihappo ehkäisee myös keskenmenoja ja lisää hedelmällisyyttä. Foolihappoa tulisi syödä jo n. Kolme kk ennen suunniteltua raskautta. Luultavasti saat riittävästi foolihappoa jos syöt päivittäin vihreitä kasviksia ja vihanneksia. Myös ruisleipä ja kananmunan keltuaiben on hyviä lähteitä. Meille lapsettomuushoitojen alussa sanottiin että heti pitää aloittaa foolihappo ja d-vitamiini.

Ei ollu tarkoitus säikäyttää ketään :)
 
Tännehän taas tullut paljon tekstiä.. Tervetuloa uusille! :wave:

Täällä oltu ensimmäinen ilta töissä yli vuoden kotona olon jälkeen.. Tuntui ettei sieltä olisi pois oltukaan.. :) Poikaahan tuo oli kamala ikävä.. ;) Töissä yks työkaveriki saa alkuvuodesta vauvan.. Viimeksikki sai 5kk ennen mua vauvan.. :)

Vitamiineja en oo vielä ehtiny ostaan.. Pitääki joku päivä käydä hakeen.. Viime raskaudessa söin kans..

Ikäero tulee oleen esikon ja tän tulevan välillä 1v8,5kk. Ois voinu mun puolesta tulla aiemminki mut ei vaan oo tärpänny.. :)

Neuvolaan ois tarkotus huomenna soitella aamusella ja varailla aikaa!

Nyt pitää melkeen lähtä kohta nukkuun.. Ihan älytön väsy ekan työpäivän jälkeen ja tissit on nyt kipeät kans.. |O

manije ja sintti 4+5
 
Mulla on ollu kaks kkm ja täällä ei oo saikulla mitään puhuttu foolihapoista tms. Ite oon netistä lukenut ja popsinut sitten niitä. Toivottavasti olisi apua. =) Mut tiiäppä sitten mikä ne aiheutti.

melin 5+5
 
Ikäeroa esikoisen ja tämän välille tulee 4v4kk ja toisen ja tämän välille 2v3kk.

Itse kävin heti plussattuani ostamassa Minisunin Mama-vitamiinit. Tyhjään vatsaan en voi niitä ottaa, alkaa muuten oksettamaan ihan kauheesti. Mutta aamupalan jälkeen olen yhden sellasen ottanut.

Edelleen hiukan nippaisee alavatsalta aivastaessa/kumartaessa. Välillä on myös ollut aivan törkeän huono olo. Väsymystä ei edelleenkään, mutta pissalla ravaan aivan jatkuvasti, yölläkin 2-3 kertaa.

Hoitolasten vanhemmille kerroin raskaudesta heti, jotta ehtivät ajoissa etsiä uutta paikkaa. Muutamalle kaverille ja siskolleni olen myös kertonut, äidilleni kerron heti kun näen. Muutoin pidellään salassa ultraan asti, vaikka luottavaisin mielin kyllä olen, että tälläkin kertaa kaikki menee hyvin. :)
 
Voi kuinka paljon tekstiä tullut!!
Kiva lueskella muiden kuulumisia.

Meillä lapsimäärä on molempien mielestä 2-3. Katsotaan, kuinka käy ;)

HIUKAN PÄIVITETTÄVÄÄ:
*SYNNÄRI VAIHTUUKIN, ON JS.
*NT-ULTRA ON 23.9
 
Ohhoh, porukkaa on lisääntyny ihan huikeesti sillä välin ku en oo ehtiny huudeille :) Tervetuloa uudet mammat :flower:

Ikäeroa meillä esikon ja uuden välille tulee 7v10kk, vähemmänkin olis voinu olla, mutta ero ja uus mies ja 16kk:n yritys 2:lla km:lla ollu vähän haitaksi : /

Vitamiineja syön minisunin mammajuttua, foolihappoo popsinu jo vuoden verran :)

Täällä on niiiiiin väsyny olo, sunnuntaina oli normi iltavuoro ja nyt kaksi 12tunnin työpäivää takana ja yks semmonen vielä edessä. Huoh. Oon siis lähihoitajana vanhusten palvelutalossa :) onneks on to ja pe vapaata ennen viikonlopun pitkiä päiviä :)

Mun huono olo on pysyny kurissa välipalojen ansiosta. Lämmintä ruokaa ei tee ees mieli, mut leipää ja jugurttia ja hedelmiä kyllä :) Rinnat on tosi kipeet ja turvonneet ja maha on niin turvoksissa että alta pois! Ähky olokin vaivaa ja kahvi ei oikein maistu..jano on koko ajan ja pissalla saa juosta. Että semmosia oireita masunippailulla höystettynä täällä :)

:heart: : Coyo ja pikku 5+6
 
Viimeksi muokattu:
Lotus Juu tuon verran tiesin! :D Mut mites sit jos laskee lasketun ajan oviksen mukaan, alkaako viikot sit oviksesta? Kun raskaus on 40viikkoa niin miten se voi pitää paikkaansa jos lasketaan menkoista/ovulaatiosta, siitähän tulee parin viikon heitto! :D Jos lasketaan LA oviksesta ja sit on esim ultra 12+0 (joka olis menkkojen mukaan laskettuna jo jotain 14+0) Niin miten se oikeen menee? :D vai miten ne viikot lasketaan jos lasketaan oviksesta? Anteeks epäselvä selitys mutten osaa paremmin selittää ja kiinnostaa kuitenkin :D
 
Lasketun ajan määrittämisestä ootte jutellu.. Noissa laskureissa täytyy sitten valita, minkä mukaan kone laskee, eli se laskee eri tavalla jos valitsee päivämääräksi viimeisten kuukautisten alkamispäivän tai hedelmöitysajakohdan. Mikä nyt sinänsä on hieman ongelmallista itsessään, koska hedelmöittymisen ajankohta on vaikea määrittää, ellei satu sitten lapsettomuushoidoissa olemaan.

Ja neuvoloissa kone ei laske automaattisesti 28 pv kierron mukaan, vaan kierron pituuskin on syötettävä, kuten viimeisten kuukautisten alkamispäivä.

Oikeastaan ainut oikea tapa määrittää laskettu aika on vastaava: Ota kalenteri ja etsi siitä viimeisten kuukautisten alkamispäivä. Lisäät ko päivämäärään 1 vuoden, vähennät siitä 3kk ja lisäät 7pv. Jos kiertosi on muu kuin 28, esim 31, lisäät vielä saatuun päivämäärään 3pv. Tai jos kierto on 25 niin vähennät sen 3pv. Tylsän oloista mut gynekologien suosittelemaa.
 
vitamiineista mä kävin hakemassa ladyvita mama-paketin apteekista, päädyin näihin siksi että on ainoat vitskut joissa on myös lisätty kalsiumia. Syön sen verran vähä maitotuotteita, joten siksi tuo kalsiumlisä.
 
Jos syötte ekstrana foolihappoa niin millaisia määriä kiskotte napaanne? Mä syön siis tällä hetkellä Multivitan raskaus ja imetys -vitskuja ja sitten ekstrana vielä Foli B-Strong vitamiineja, joissa on foolihappoa 800mikrogramaa. Multivitassa on muistaakseni 400mikrogrammaa foolihappoa. FoliBStrongissa on vielä lisäksi B6 ja B12 -vitamiineja. Ja sen lisäksi vielä deevitamiinia sen satasen päivässä.
Voikohan liiallinen foolihappo aiheuttaa jotain vaaraa?

ON: Täällä oli aamulla herätessä etova olo! Ei jestas että oon onnellinen. Ei tosin kestänyt kuin hetken, mutta hetki se on lyhytkin hetki.
Lasketun ajan määrittäminen onkin sitten hauska juttu. Jos mä laskisin kiertopäivien mukaan niin mulla olis nyt viikkoja kasassa 3+6 - 5+1 tai jotain tolta väliltä. Tikutin edellisessä kierrossa oviksen ja sen mukaan oon laskenut omat viikot. Kunhan lomalta palaillaan niin soittelen neuvola-aikaa jos kaveri on edelleen kyydissä. Saas nähdä miten siellä laskevat rv:t ;)
 
Minä siirryn tuolta maaliskuisten puolelta tänne. Varhaisultrassa selvisi että toukka onkin pienempi mitä luultiin joten laskettu aika siirtyy luultavasti maaliskuun lopusta huhtikuun alkuun =) Minulla alkanut kaksosraskaus mutta toinen ei jaksanut matkassa alkuviikkoja pidemmälle. Toisella pienellä kaikki hyvin <3 Ensi viikolla uusi ultra niin saa sitten sydämensykkeetkin näkyville =) Ennestään minulla on poika 11/2009 ja tyttö 8/2012 ja OYS on synnytys sairaala mihin suuntaan raskauden loppu puolella =) tarkan Lasketun ajan saan ensi viikon ultrassa =)
 
  • Tykkää
Reactions: Coyo
vitamiineista Ite oon alkanut popsimaan Multivitaa silloin,kun poistettiin kierukka,vielä noita purkissa on ja seuraavaksi haen jotai mammavitaa apteekista. Toi multivita on kauheen makunen,meinaan joka kerta oksentaa :/ Se haiseekin nenään ihan kauheesti :D
 
Minäkin nyt sitten porukan nuorimmaisena (toistaiseksi ainakin) uskaltaudun tänne kirjoittamaan. Meille tämä pieni ihme tärppäsi ensimmäisellä yrityksellä pillereiden lopettamisen jälkeen. Pienen pelon kanssa ollaan liikkeellä kun minulle lääkäri joskus ollessani kuudentoista vanha sanoi, että mahdollisuuteni tulla raskaaksi on geeniperimästä johtuen pieni. Äidilleni tosin on joskus sanottu samoin ja hänellä on kuitenkin kuusi lasta......

Eilen illalla sitten todella säikähdettiin kun verinen vuoto alkoi aivan varoittamatta ja sitä seurasi kovat vatsakivut. Jonkinlaisia pieniä kipuja on tähänkin asti ollut mutta nuo eiliset olivat jo kovat menkkakivuiksikin. Suoraan vaan päivystykseen ja illan viimeisenä asiakkaana lääkärin vastaanotolle. Verikokeet ottivat ja tunnustelivat vatsanseudun, mutta koska oma kivunsietokykyni on melko korkea niin laittoivat kotiin yöksi panadolin voimalla. Aamuksi sain ajan gynen polille. Koko yön kipu jatkui samanlaisena, mutta vuoto helpotti. Aamulla kivutkin olivat jo lieventyneet mutta ajattelin silti lähteä sinne gynelle tarkistuttamaan että pienellä on kaikki hyvin.

Nyt on tuossa vieressä kuva ultrasta. Sieltähän se löytyi: kohdusta oikealta paikaltaan. Vielä on kovin pieni, mutta syke me sieltä tarkkaan katsomalla löydettiin. Viikkoja siis 6+2, ja pienellä kaikki hyvin :heart:

Sain viikon päähän uuden ajan polille, jolloin tarkistetaan että vuoto kohdusta on loppunut. Kahden viikon päästä, eli 21.8. on neuvola.

Tänään kerroin myös äidille ja isälle. Uutinen oli tervetullut, sillä olen meidän lapsikatraasta ensimmäinen jolle on perheenlisäystä tulossa!

Tulipas pitkä teksti, no ei se mitään ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Talvis
Adelie viikot täsmää siksi, koska laskuri alkaa laskemaan menkoista viikoilla 0+0 ja ovulaatiosta 2+0. Jos on tosi säännöllinen kierto ja ovulaatio tapahtuu aina samaan aikaan, ei nää kaksi laskutapaa eroa toisistaan, mutta esim. itellä kierron pituus vähän vaihtelee, ja lisäksi tiedän sekä tuntemuksista että ovistikuista aika tarkasti milloin ovulaatio tapahtui, joten itsellä saan paljon tarkemman tuloksen laskemalla siitä.

Vitamiineista Ite oon aloittanut foolihappoa nappailemaan silloin tällöin siitä alkaen kun jätin pillerit pois (pari kk sitten). Syön sitä apteekin 400mikrog Foliren-tabua. Plussan jälkeen rupesin syömään ihan säännöllisesti joka päivä. Lisäksi oon nyt kesällä syönyt tosi paljon tuoreita herneitä ja muita vihreitä joten myös sitä luonnollista foolihappoa pitäis olla tullu. Aika paljon sä Fujin syöt jos sulla tulee 1,2 mg eli kolminkertainen annos päivässä pelkistä lisävalmisteista (ruoasta saatava siihen päälle). Ootko saanu siis suosituksen lääkäriltä tms. syödä niin paljon? En siis yhtään tiedä voiko sitä ees saada liikaa, oon vaan ite menny ton virallissuosituksen 400mikrg. mukaan.

Ikäero Meille ois näillä näkymin tulossa ikäeroa 2v6,5kk. Esikoinen tuli kaks viikkoo yli lasketun joten jos tää meinaa samanlaiseksi ryhtyä tulis 2v7kk. Itellä ollu aina haaveissa 2,5-3v ikäero eli oikein mukavasti tää siihen väliin asettuisi =)
 
Viimeksi muokattu:
Arpis, onneksi kaikki on nyt hyvin!

Meilläpäin ekalla lääkärikäynnillä ultrataan, eli joskus rv 10-12. Miten malttaa odottaa sinne asti! :D
Olo jatkuu samanlaisena kuin aiemmin, etovaa oloa ja väsymystä. Mies on tän viikon ollu vielä kotona, niin oon saanu nukkua pitkään aamuisin kun mies hoitaa esikoisen aamuhommat ja ovat joka päivä käyneet puistossa :heart:

Houkutus olis myös suuri paljastaa tää meidän pikku salaisuus jo lähimmille, mutta pidetään vielä hetki matalaa profiilia :)

Banski 5+3
 

Yhteistyössä