Huhtikuun Helmet 2012

Aadan 4kk neuvolassa mitat oli 5860g ja 60cm.. Omalla käyrällä mennään, mut hyvin kasvaa. :)
Ollaan viikon verran menty soseilla, aloittelin perunalla ja tänään annan porkkanaa. Yks päivä maistatin myös mangososetta tylsän perunan kaveriksi, hyvin maistui.
Onneksi neidille on taas alkanut rinta kelpaamaan, kiukuttelua kesti noin 1½viikkoa. Nyt nautitaan imetyksestä molemmat täysin rinnoin. ;)

Tänään herättiin vasta yhdeksältä, tuntu ihan olo levänneeltä. Kyllä se muutama tuntiki vaikuttaa.. Vielä kun yöheräämiset sais pois. :)
 
minimami Luna syntyi 40+2 mitoin 52cm/4290g. 4kk neuvolassa mitat olivat 62cm/5885g tai jotain sellasta, kun en nyt tarkkaan sitä painoa muista... mutta neuvolantädin mukaan ihan normaali pituuskasvu sekä "kasvu & kehitys todella hienoa" Kasvaa samantahtisesti mun omien mittojen mukaan, siis mitä itse olen ollut tuon ikäisenä.
Niin ja siis mä olen itsekin upeat 154cm pitkä.
Olen kysynyt myös tädiltäni, että minkä pituinen ja painoinen pitäisi milloinkin suurinpiirtein olla(hän on itse töissä neuvolan terkkana, ei kuitenkaan oman alueeni, joten emme hänen luona käy,mutta kuitenkin...) ja neuvoi seurailemaan omaa
neuvolakorttia, se antaa hieman osviittaa ja niinhän se ainakin meillä tekee.
Teillä tota painoa näyttäisi ihan kivasti olevan, mutta kuulemani mukaan on ihan normaalia, että poikavauva kerääkin enemmän sitä massaa. Luna on tosi siro,mitä itsekin olen ollut vauvana.


Meillä on tänään veljellä ja sen vaimolla viikot 40+0, eli max 2 viikkoa siihen, että musta tulee täti JIHUU! tää yksilö on tosin luultavasti aika pieni prinsessa, mutta niin oli mun isoveikkanikin joka syntyi 2890g painoisena. Ihanaa, että Luna saa serkun, oman leikkikaverin näin lyhyellä ikävälillä.
Mulla ja serkullani on ikäeroa 4kk ja ollaan aina oltu ihan paita ja peppu, tosin riidelty siitä kumpi on se paita ja kumpi peppu.
 
Heippa

Täällä käyty 5kk neuvolassa ja mitat oli 71cm (54) ja n 9,2 kiloa (4320) painoa. Hienosti kasvaa käyrillään ja rintamaidolla mennään. Isoveli halusi kuitenkin niin paljon syöttää pikkuveikkaa, että keitin yhden bataatin ja sai "synttäripäivän" kunniaksi vähän maistella ja kyllähän se maitto. Olis kerralla vetässy vaikka kuinka paljon. Tää kk on nyt kuitenkin tarkoitus ihan sillon tällön maistella ja aloittaa sitten 6kk syömään kunnolla. Mutta oli nyt hyvä testata, että onko kovin ronkeli lusikalle, että tarvisko alkaa totuttaan jo nyt, mutta ei näköjään hätiä mitiä :) Itselle tuo imetys on vielä helpompaa, kun alkaa soseiden kanssa sotkeen, niin siksi näin, mutta on tämä vähän uutta, kun veljensä ovat tässä vaiheessa jo syöneet reilu kk kiinteitä.

Kovasti koittaa muru mönkiä ja vähän pääseekin eteen ja taaksepäin ja kellonviisarina, mutta vähänkin väsyneenä vaan huutaa lentsikka-asennossa, että pelasta äiti :) Kääntyy siis aina mahalleen, mutta ei välttis siinä viihdy. Virkeenä jaksaa tukeutua kunnolla käsiin ja sit onkin helpompaa olla ja leikkiä :) Meillä ei vielä istuta lähellekkään, selkä on pyöreä. Jaloille on alkanut varaamaan ja siinä suoristamaan itseään, mutta mäkihyppääjänä siinäkin vielä melkein on.

Mäkin voisin nyt sitä facee miettiä, mites se nyt taas menikään :)

Pomppuli ja muru 5kk
 
Tervehdys!
4kk neuvolassa käytiin muutama päivä sitten. Pojalla painoa 9225g ja pituutta 66,9cm. Pituuden vuoksi joudutaan kontrolliin, eli pituutta ei oo tullu tarpeeksi käyrien mukaan. Täysimetyksellä pojalle painoa tullut huimasti. Mietin jo tossa että pakkohan sen painon tulon on rauhoittua kohta, koska eihän nyt joka kuukausi voi kiloa painoa tulla!

Eilen keitin ja soseutin bataatin ja tänään maisteltiin. Eihän poitsu tajunnu lusikasta yhtään mitään, ylähuulelle kun sosetta laittoi niin siitä maiskutteli ja ilmeestä näki kun ihmetteli et mitä ne nyt suuhun tunkee!! :) No, pikku hiljaa maistatellaan.

Yöllä heräillään tsiljoonakertaa ähistelemään, mutta onneksi tyytyy aina kun saa tissin suuhun, eli tissiä syödään muuten vaan. Tässä pikakuulumiset :)

Hyvää viikonloppua!
 
Ja ingeri, meillä neuvolatäti sanoi viimeksi, että yleensä pituuskasvu alkaa junnaan, jos maito ei enää riitä kasvuun (vaikka siis sitä tulisi, vaikka kuinka paljon) ja sit aloitellaan kiinteitä ja katsotaan tilannetta ja sen jälkeen vasta tarkempaa syyniä. Näin meillä. Mutta meillä kävi sit niin, että 5kk neuvolassa olikin taas tullut painoa vähemmän ja pituutta reilusti, melkein 4cm, että hyvin voi vaan vaihdella, vaikka siihen asti painoa tullut aina huimasti :) Mutta hyvähän se on, että tutkitaan. Siskollani löydettiin diabetes, ihan kasvukäyriä tutkimalla ja sen jälkeen oireita ynnäämällä.

Meillä on opittu uusi temppu, kielen näyttäminen ja hento päristäminen, yrittää sitä kieli ulkona. Ihana muru :)
 
Kaikkiko täältä nyt häviää:O?
soseista;Kuinka paljon teette itse ja paljon ostatte?Mä oon yrittänyt tehdä ainakin kasvissoseita ja lihaa olis kanssa tarkoitus tehdä sekä hedelmää mutta laiskuus pääsee aina yllättämään: / Nytkin odottaa bataatti ja kukkakaali keittämistä. Entä jos hedelmiä soseuttaa niin miten kestää pakkasta?Siis mangot,banaanit yms..?
Täällä ei vieläkään oo käännytty vatsalteen, kova yritys on kuitenkin:D
pomppuli täälläkin päristään..:)oikein niin että kuolat lentää ja isoveli tietysti matkii:kieh: ja jokellustakin tulee kauhiasti, ei vaan oikein naurata kun yks yö aloitti 3.30 jonkun puheen:whistle:
 
avantasia ja pomppuli: meilläkin poika pärisee kauheasti, on se kiva jos alkaa kesken soseen syönnin tuota tekemään :D Mut on se hellyttävää kun toinen oppii uusia taitoja :) :heart:

Soseita en ole tehnyt kertaakaan : / Ostan kaupasta valmiina :whistle: Joo ehkä laiska, mutta tekemistäkin riittää näitten 4:n lapsen kanssa kyllä.. Ja onhan kyllä ihan hyviä ne kaupan soseet, tosin kalliiksihan se ainakin tulee..

Aleksi syökin nyt 2-3 kertaa päivässä soseita.

Aamupala: Velli
aamu- unien jälkeen maitoa
Lounas: kasvissose, maitoa
Välipala: maitoa
"päivällisaikaan" joko kasvissosetta tai sit hedelmää ja maitoa
n. klo.18 aikaan maitoa (yleensä hedelmäsosetta)
Iltapala: Velliä
Yöllä juo 2 kertaa vielä maitoa

Ja meillä on syöty nyt, Perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, maissia, riisiä, päärynää ja mangoa. Seuraavana taitaa olla vuorossa bataatti ja sit ostin "vauva" jugurttia, mangon makusta, siinä on alk. 5kk niin vois sitä tässä koeilla kans..

Mutta nyt isommalle ruokaa ja sit kävelylle kun on niin ihana ilma :)

Aleksi ensi viikolla jo 5kk :heart:
 
Onpa mennyt hiljaiseksi tämä ketju!

Olen itse tehnyt tähän mennessä peruna-, porkkana-, maissi- ja kukkakaalisoseet. Valmiina olen ostanut omenasosetta ja riisipuurojauhetta. Viikonloppuna aloin antamaan tytölle kaurapuuroa, joten sen saa ainakin helposti tehtyä itse ja on edullista (toisin kuin se riisipuuro). Eilen sain myös aikaiseksi ensimmäisen lihasoseen pakkaseen odottelemaan ensi viikonloppua. Jos kotitöitä/muita kiireitä olisi yhtään enempää en varmaankaan tekisi soseita itse. Ja kun tytön soseita väsäämällä saan ruuanlaittokiintiöni täyteen, tulee usein omat lounaat ostettua valmisruokina. Rahansäästö taitaa siis olla +-0!

Meidänkin tyttö pärisyttelee, mutta onneksi ei ruoka-aikana. Usein pärisyttelyä tulee nukkumaanmennessä ja tuttia saa nostaa takaisin suuhun useita kertoja. Aivasteluja sen sijaan tulee myös ruoka suussa, joten ei meilläkään ruokasotkuilta vältytä. Torstaina on 5kk neuvola, odotan jo innolla uusia mittoja :)

Eilen löysin kirjahyllystä jo unohtamani äitiyspakkauksen pahvisen kirjan. Siitä on tullut suosikki"lelu" ja sen lukeminen on ajoittain melkoisen vauhdikasta touhua :D
 
Totta hiljaista on palstalla mutta meillä ainakin täällä kotona melua riittää:kieh:
Venla84 mitä lihaa soseutit ja laitoitko vaan pelkkää lihaa?
Täällä tehty eilen jokunen litra omppusosetta pakkaseen ja nyt en kyllä halua nähdäkään omenaa:x Onhan tuo omien soseiden tekeminen vähän turhan työlästä etten tiedä kauan sitä jaksais mut toisaalta samallahan kasviksia keittää kun vaikkapa perunoita..
Onko jo vauvoille toppahaalarit valmiina?:) Mä ostin Ticketin kukkakuviollisen ja nyt oon sitten vähän sitä mieltä että olisi voinut ostaa jonkun "vauvamaisemman" ja edullisemman..
Mukavaa syksyn jatkoa:)
 
avantasia: suloinen muru siellä :) Mä en ikävä kyllä jaa kuvia netissä.

Meillä ei ole vielä soseita maisteltu. Jos vaikka sitten 6kk päivänä aloiteltaisi maissilla tai porkkanalla.
Neiti ei paljoa päristele paitsi joskus "puhaltaa" rintaa imiessään ja sehän pärisee mukavasti. Sekä murisee ja ärisee :D
Talvipuku käytiin juuri hakemassa pikkuserkulta lainaan. Kokoa 74cm. Katsotaan joudutaanko hankkimaan vielä uusi talven lopulla ;)
 
Talvipuku on hommattu tammialesta jo :) On kokoa 74 ja hyvin mahtuu ainakin alkuun, meillä on myös saatu todella paksu koon 74 talvipuku, mut se on hyvä vaan koska ovat eri vahvuisia. Sit on lainassa siskon pojalta koon 80 puku jos vaikka keväällä ei mahdukaan enää nuo.. Että eiköhän noilla ensi talvi mennä :)

Nyt jo tuottaa ongelmaa tuo pukeminen.. Ulkona on +8 astetta ja pojalla oli aamulla välikausipuku, todellaohut vuori ja sit neulepuku alla, pitää siis tuulen, muttei ole mitään lämmittävää vuorta siinä.. Autolla liikuttiin, mut koskas se talvipuku sit? Jos on aika ohut malli? Sittenkö kun on lunta tai pakkasen puolella? Olishan toisaalta helppo pukea kun ei tarviis väli juttuja alle, vaan vetäisi sen vaan sisävaatteiden päälle.. En tiiä ehkä sit kun menee alle +5...???
 
Tein broilerisosetta neuvolasta saadun ohjeen mukaan, eli keitin samassa kattilassa sekaisin broileria, riisiä ja vihanneksia. Eilen maistettiin sitä ekaa kertaa eikä kylläkään maistunut kovin hyvin. Tosin vihannekset eivät ole muutenkaan maistuneet tytölle kovin hyvin porkkanaa lukuunottamatta.
5kk neuvolassa torstaina uudet mitat olivat 54,5cm ja 6870g - pituuskasvu hidastunut edelleen ja käskettiin syödä suurempia annoksia. Ei vaan ole ihan helppoa se jos toista ei kerran kiinnosta syöminen (tullut äitiinsä...).
Ajattelin, että en ostaisi talvihaalaria. Mennään siis äitiyspakkauksen haalarilla. Meillä on myös pari vähän kevyempää haalaria, joita käytetään nyt (koot 68cm ja 70cm). Itse olen ollut 1-vuotisneuvolassa 70,5cm ja alle 8kg, joten saatetaan hyvin pärjätä olemassa olevilla haalareilla kevääseen asti (jos siis tytön kasvu menee yhtään saman suuntaisesti).
Mäkään en jaa kuvia netissä, vaikka olisihan se toisaalta kivaa.
 
Nyt on sit 5kk mitat saatu, pituutta 68,1cm ja painoa 8405g :) hyvin kasvaa ja kehittyy :)

Lihasose saadaan aloittaa, on sen verran kovaa tuo maidon meno vielä meillä, vaikka kasvista syö purkin (joskus 2 päivässä) ja hedelmää se 1 purkki suunnilleen..

Josefia ja poika 5kk ja melkein 1 vko päälle :)
 
Avantasialla suloinen pikkuneiti :)

Meillä tällähetkellä pientä nuhaa molemmissa lapsissa, yritin pojalta niistää räkää, mutta mitään ei tuu ulos, tuolla "syvemmällä" räkä höristelee ja jonkinverran haittaa imemistä. Onneksi ei vielä kuumetta oo tullu. Ilmeisesti aika sitkeää flunssaa on liikenteessä. Ulkonakin on niin viileää että on melkein vaikeaa pukea lapsille tarpeeksi vaatetta kun ei ihan vielä viitti toppapukua esiin ottaa :)

Toissa yönä oli ennätys kun poika nukkui n. 5 tuntia putkeen, ihan ite säikähdin kun havahduin :)

Nyt on myös annettu bataattia päivittäin, mutustelee ja maiskuttelee kummasti, vielä en oo muuta antanut, porkkanaa pitäis soseuttaa myös. No pikkuhiljaa..

Kävin eilen hammaslääkärissä ja poika jäi isänsä hoiviin siksi aikaa. No, ajattelin että syö korviketta pullosta sillä aikaa kun oon poissa, mutta eihän poitsu suostunut syömään pullosta ollenkaan! Eli täytynee ottaa poika mukaan joka paikkaan :)

Vanhassa duunipaikassa tuli käytyä ja kieltämättä vähän houkuttais mennä tekee keikkaa. Kuhan sen verran vauveli kasvaa ja pärjää isänsä kanssa ni heti töihin silloin tällöin, viimeistään sitten kun jään pelkälle kotihoidontuelle, eihän sillä elä erkkikään.
 
Avantasia: Hellyyttävän näköinen pikkuneiti

Tiistaina oli 5kk neuvola. Paino 7730g ja pituus 66.5cm. Piikit+rota saatiin tietenkin.

Ensimmäisellä kerralla rokotuksesta tuli samana iltana kärttyisyyttä ja huutoraivari, olin jo illalla niin onnellinen kun ei ollut mitään tullut. No yöllä poikaa tuntui kuumalta kekäleeltä, mutta ajattelin että oli vain tullut kuuma. Kuudelta heräsi sitten huutoraivariin, eikä meinannut rauhoittua millään (en edes yrittänyt mitata kuumetta). Annoin Panadolia jolla rauhoittui nukkumaan vielä tunniksi äidin syliin. Koko päivän oli känistävä ja ei suostunut olemaan missään muualla kuin sylissä tai tissillä. Kolmen aikaan oli 37.9 ja sai lisää kuumetta-alentavaa. Yö meni kuten normaalisti eli heräili alle 2h välein syömään.

Nyt mun tissiparat on ihan ymmällään saamastaan huomiosta: toinen vuotaa kun toista syödään ja syömisen jälkeen se syöty tissi jatkaa vuotamista. Tulee ihan imetyksen alkuajat mieleen, kun paita märkänä olen :D

Meillä ollaan nyt maisteltu banaania, bataattia, porkkanaa, perunaa banaani-persikkaa ja nyt menossa kukkakaali. Maissia maistettiin yksi annos ja siitä tuli masu pipiksi. Yritämme sitä myöhemmin uudelleen. Neuvolan täti kehoitti kokeilemaan puuroa joku aamu ja sanoi myös että annoskokoja voi lisätä jos maistuu hyvin. Olen siis antanut jääpalamuotista aina yhden palan kerrallaan ns. makuannoksena. Hyvin tuntuu kaikki maistuvan, odottaa suu ammollaan kun näkee oman lusikkansa tulevan ja saa ruokalapun kaulaansa.
 
Tänään oli 6kk neuvola ja mitat oli 63cm ja 7610g..Ei ollut tyttö oikein yhteistyöhaluinen tänään kun olisi mennyt aamupalan jälkeen unille mutta joutuikin pyöritettäväksi neuvolaan ja oli taas eri tätikin jota vierastettiin komean huudon kera:whistle:
CVAD meillä myös tyttö kyllä tietää milloin ruokaa tulee,kädet alkaa heilumaan kun olisi lentoon olisi lähdössä ja hirveä töhötys käy:) Hauskan näköistä touhua..
 
Jos nyt pitkästä aikaa raapustaisi tänne jotakin, poika kun pötköttää vaunuissa todennäköisesti varsin lyhyillä päikkäreillä. :D

Viime viikolla käytiin 6 kk -syynissä, ja mittaa oli 67,6 sentin ja 7935 gramman edestä. Kiinteitä eväitä meillä aloitellaan vasta nyt, välillä sitten ollaan kulmakarvoista polviin asti potussa. :whistle:
Meidän kylällä kun ei neuvolassa ole ruuhkaa, niin päästään ylimääräiselle käynnille kuukauden päästä, ja sitten katsotaan, kuinka sapuska maistuu. :)

Onpa satanut päiväkaupalla. Ihanan palkitsevaa laittaa poika pukeisiin, heppu vihaa pukemista yli kaiken ja sen myös kuulee, ja lähteä sitten rämpimään tuonne veden ja kuran sekaan. :D
 
Meilläkin ollaan ylitetty jo 5kk ikä! :O mihin se aika oikein menee?

Neuvolakin oli ja poika kasvaa vauhdilla, painoi jo 10,2kg ja pituuttakin oli tullut pari senttiä viime kerrasta eli ymmärsin ettei tarvi olla pituuskasvusta huolissaan. Rokotteet sai myös, eikä tällä kertaa noussut kuume kun viimeksi oli nukkumaan mennessä ihan tulinen.

Bataattia on saanut 4kk iästä saakka kerran päivässä, nyt pitäis alkaa lisäilemään muitakin herkkuja ruokavalioon, porkkanaa jo keitinkin. Itse oon tehny nyt näitä vauva soseita, jääpalamuoteissa pakkaseen ja sitten sulatellut sen mukaan kun syö, kätevää! Nythän sais jo lihojakin antaa, mut taitaa mennä myöhemmäksi niiden antaminen kun niin hissukseen ollaan aloitettu kiinteet.

Poika myös liikkuu mittarimatona eteenpäin, käsiään ei osaa vielä ryömimiseen käyttää mutta jalat vetää vatsan alle ja työntää itseään etiäpäin =)

Ootteko itse tehny liha- tai kanasoseita? Millaisella ohjeella/mitä lihaa ja kaikkiko ootte laittanu kiehumaan samaan kattilaan?
 

Yhteistyössä