¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Onnittelut hyvistä neuvola/ ultra kuulumisista :)

Nyt on tuunattu vauvan tuleva hoitopiste kuntoon :) Ei nyt vauvan tavarat ole vielä siellä kun ei ole paljoa niitä hoitotuotteita ostettukaan, mut hylly saatiin siihen seinään :) Tekis vaan nyt mieli ostaa kaikki rasvat, öljyt ym. sinne valmiiksi :whistle: Mten niin hätäinen? :D

Josefia ja poika "A" rv 26+4 :heart:
 
Moikka! Mä voisin lisätä omalta osaltani tonne sairaalakassiin verensokerimittarin ja rennien :D
Tuli tänään käytyä lääkärillä ja sanoi, että kohdunsuu on pehmeä ja kiinni ja kaulaa 3 cm eli hyvä tilanne :)
Tässä sit nää perus jutut:
Rv 27+4
Painoa tullut 400g/vk
Turvotus +/-
RR 134/87 hivenen koholla. Tod näk taas loppua kohden nousee lukemat, jos vanhat merkit pitää paikkansa.
Prot/gluk -/-
Hb 119
SF-mitta 27 :D ja lapsiveden määrä normaali
Syke +145 ja liikkeet ++
Nyt sitten vaan odotellaan lauantain poksumista (28+0) ja ens keskiviikon kontrolli ultraa :heart:

Ps: närästys on alkanu vaivaamaan 24/7

Sale ja pupu 27+4
 
Onnea hyvistä neukkukuulumisista! :)

Huh, sokerirasitus ohi ja toivon arvojen olevan kunnossa, ehkä vielä enemmän toivon ettei tarvi tuota kokea enää.. Olo oli melko huono välillä, kotiin päästyä en tienny oksennanko vai pyörrynkö. yöh.

Oon nähny hirveesti vauvaunia viime öinä ja sit oonki ihan rättipoikki kaikesta siitä touhuamisesta mitä unissani tehny :D Ei ole semmosta kunnon sikeää unta lähes ollenkaan :/

Jos vähän lepäilis ja koittas uudelleen tätä päivää..
 
Vauvis: On meilläkin ollut jo jonkin aikaa ostettuna tuo hylly ja siihen korit tuonne kodinhoitohuoneen seinälle, mut ne on vaan ollu siinä pöydällä, nyt sit aamulla sanoin, et mene irrottaa se lamppu siitä seinästä niin minä petaan sängyt tuun st kattoo sen hyllyn paikan :) Mies teki työtä käskettyä ja saatiin hylly seinään ja lamppu siihen viereen uuteen paikkaan.. Vähän "potkii" niin kyllä se joskus tapahtuu :D

Niin ja sellaista olen tässä itsekseni jonkin aikaa miettinyt että kun vauvan koon mukaan siirrettiin silloin np- ultrassa laskettua 6 päivää eteenpäin, ja sen np-ultran jälkeen 2 mittausta ollut niin, et vauva vastaisi lähempänä sitä alkuperäistä laskettua (+- 1 päivä), mielenkiinnolla nyt odotan, että kumpaa laskettua aikaa lähemmäs vauva syntyy :) Nyt siis menkkojen mukaan viikkoja 27+3.. Anoppikin kysyi vasta onko se laskettu pysynyt nyt, niin sanoin, et on eikä ne sitä muuta vaikka vastaa aikaisempaa laskettua, mutta eipä taida poika paljoa kysellä milloin olisi hyvä aika :)

rv siis 26+4 tai 27+3 :)
 
Tsemppiä sokerirasitukseen meneville! :)

Mun tekis mieli ostaa jo KAIKKI loputkin tavarat valmiiksi :D Siis pienet tilpehöörit kuten tutit, vaipat, korvikkeet varmuudeks ym. Jos nyt vaikka kuukauden viel odottaisi;)

Ceali 28+1
 
Taas on ollut viivettä kirjoittelussa; oltiin tuossa minireissullakin välissä. Toissapäivänä poksui 24 +0; olenko siis 7. kuulla nyt? Mutta viimeinen kolmannes alkaa kuitenkin vasta 28+0? Ottaa näistäkin nyt selvää... :)

Vauvanvaatteista sellainen kysymys, että kuinka paljon noita 50 ja 56cm kokoisia vaatteita pitäisi oikein olla? Varsinkin tuosta 50cm koosta on vähän ristiriitaista tietoa, että tarvitaanko niitä vai ei. Meille on siis tyttö tulossa eikä kumpikaan meistä vanhemmista mitään kovin isokokoisia ole eikä masun kokokaan viittaa isoon yksilöön, joten voisin olettaa, että ainakin pari viikkoa olisi käyttöä myös 50cm vaatteille. Reissusta ostin jo pari vaatetta 53cm koossa. Tuolla Keski-Euroopassa näytti menevän koot hieman erilailla eli 46-50-53-60-jne. Varsinaista 50cm kokoa ei ole tullut hankittua vielä yhtään (ja äitiyspakkausta en ota, joten sieltäkään ei niitä tule), joten ajattelin, että jos ostais vielä muutaman kietaisubodyn, yöpuvun ja parit potkarit koossa 50cm, niin pärjäisköhän noilla sitten ihan alkuun? Voihan sitä sitten hankkia lisää, kun vauva on syntynyt, jos kovin pienenä syntyy... 56cm kokoa oon lisäks hankkinut jo muutaman, tais olla bodeja, potkarit ja yöpuku jo hankittuna. Ootteko muuten pessyt koneessa noi kaupasta ostetut vauvanvaatteet ennen käyttöönottoa? Mietin, että voiko niissä olla jotain käsittelyaineita mitkä ei ole vauvan iholle hyväksi tai olisko muutenkin hygienia-syistä parempi pestä ne kertaalleen? Ja pitääkös pesussa alkaa käyttään hajusteettomia aineita? Olen ihan hukassa näissä vauvajutuissa, kuten huomaatte :) Onneks on vielä aikaa valmistautua.

Rintapumpuista ja tuttipulloista, kannattaako ostaa samalta merkiltä molemmat? Olin Aventin pumppua hankkimassa, mutta nyt noita Ainun MAM anti-colic tuttipulloja niin kehuttiin tällä palstalla, että pitäiskö pumppukin ostaa samalta merkiltä? Vai voiko esim. Aventin pumpulla pumpata Ainun pulloon?

Imetysrintsikoista, mites ootte osannut ostaa oikeaa kokoa? Eli olin itse ajatellut ostaa vasta lähempänä laskettua aikaa, jolloin tietää kuinka paljon rinnat vielä kasvaa, mutta ootteko osannut ostaa itsellenne jo nyt sopivat?

Isoimmat hankinnat eli vaunut, kaukalo, pinnasänky ja hoitopöytä meillä on jo tilauksessa, mutta mitään ei olla vielä saatu. Meinattiin mennä aluks ihan Ikean kalusteilla, mutta sitten päätettiinkin panostaa ja laitettiin Stokken pinnis ja hoitopöytä tilaukseen. Ulkomailta nuo sai hieman halvemmalla. Pinnikseen tulee sellainen miniset-mukana, jolloin sen saa kehdoksi, kun vauva on ihan pieni. Kyllähän nuo hinnat hieman kirpaisi, mutta onneks Stokken kalusteilla on ihan hyvä jälleenmyyntiarvo ja toisaalta on toiveissa, että näille on joskus toinenkin käyttäjä tässä perheessä.

Perhevalmennuksista joku kyseli, täällä Tampereen seudulla on 4 kertaa, mut joissain lähikunnissa ei järjestetä ollenkaan.

Lilie 24+2
 
Meillä oli noita 50cm jokunen, ku 56cm kuitenki isoja. Meillä poika oli 52cm ku synty ja noi 50cm meni alussa hyvin, ei hukkunu niihin vaatteisiin. Varsinki esim. tutalla koot on tosi reilua et voi melkee aatella et 50cm vastaa 56cm jne... :)
 
Vaatteet: Meillä oli esikoinen tyttö, syntymämitat 50cm/3445g ja 50cm vaatteet oli aika turhia. En tiedä sit oliko meidän 50cm vaatteet pientä kokoa vai miten, mut ei niistä juuri iloa ollut, oikeestaan heti siirryttiin 56cm vaatteisiin jotka menikin sitten pidemmän aikaa. Tälle tulokkaalle en osta ollenkaan 50cm vaatteita (muutama potkupuku ja body esikoisen ajoilta on kaapissa 50cm koossa, jos nyt sattuis tälle mahtumaan mutta epäilen) :)

Uutena olen ostanut nyt jonkun verran 56cm vaatteita ja sitten enemmän 62cm kokoa. Sukulaisilta ja ystäviltä tulee varmaan kuitenkin lahjaksi taas noita pieniä kokoja kun vauva syntyy :)
 
Meillä on ollu molemmilla tytöillä käyttöä noilla pienillä vaatteilla. 62 ollut sopivia tyyliin 2kk->6kk ikäisenä. Ja alkuun ne oli niin hurjan näköisiä pienen päällä, oli kiva kun oli jotain sopivaakin. Tytöt syntyny 47cm 3010g ja 50,5cm 3390g. Ja sitten sellaset resorilliset bodyt ja housut on menny jo isompaakin kokoa, kun se resori pitänyt kuitenkin sen verran, ettei aivan huilannu hihat ja lahkeet.
 
Vaatteista: Mulla on melko hurjasti 62,68 kokoja. 56cm vaan muutamia. Minä ja mies ollaan kummatkin oltu syntyessä 4kg ja risat niin tuskin vauvasta mitää ihan pientä tulee,jos täysiaikaisena syntyy. Kesäbodeja mulla on 62 ja 68cm arvioin että olis kesällä suunnilleen tuon kokoinen. kietaisubodeja on myös hankittu,helppo pukea (kuulemma) :D

Minä aloitin jo vauvapyykin pesemisen :) Eipä ole hirveästi muuta hommaa kun saikulla olen nyt loppuajan. Ei kai ne tuolla laatikossa mene miksikään vaikka nyt pesenkin?
 
Eiköhän bluebaby pestyt vaatteet säily lipastossa hyvänä :)

Voi te onnelliset kun voitte jo laittaa vauvan tavaroita kotona paikoilleen. Meillä on meneillään keittiöremontti ja koko kämppä muuttui parissa päivässä suuremman luokan työmaaksi.. :p

Tuntuu että sitä pölyä, tavaraa ja sirkkeliä on niin, että siivoamisessa meneekin sitten koko helmikuu! Vasta kun tuosta projektista selviää niin voi kantaa vauvantavaraa sisälle, vaunutkin on evakossa anoppilassa.. oikein odottaa että pääsee laittamaan kotia vauvaa varten! Onko muita remontoijia tai muuttajia vielä ennen vauvan syntymää? Tsemppiä paljon jos on :) Mietin juuri minkälaista tuolla remontin keskellä olisi asua jos olisi jo lapsia, huh!

Vappuvaavi ja tulokas 24+5
 
ei mee vaatteet miksikää laatikossa odottelemassa :) Alkaisin itekki jo peseen ja laitteleen, mut ne hyllyt puuttuu :) Mulla on vaatteita koossa 50cm-62cm, isompia en oo viel hamstraillu ku ehtii niitä myöhemmin sit katella :) Kesäksi ite arvioinu et menee se 62cm...
 
Tänään tuli kelaltakin päätökset:) jos kaikki menee hyvin niin vanhempainvapaa loppuu 1.2 2013 muistaakseni:p ja siitä sit kesäloma.
Kirpparilla käytiin tänään josko olis jotain pientä tytön vaatetta(potkupukuja) ostanut mutta kaikki oli niin pinkkiä ja prinsessamaista ja koko ajan harhailin katsoo poikien vaatteita:whistle: Alkaa itseäkin mietityttää että onkohan meille sittenkin poika tulossa vai oonko vaan niin tottunut siniseen väriin..
Vaatteista vielä..Meillä tosiaan oli tutan 56 kokoisia jonkin verran ja tuntu ettei ne meinannut jäädä ollenkaan pieneksi:O ja jotkut 50cm tuntu että meni ehkä viikon,varsinkin haalarit. Poju oli 48cm ja 3080g ja ainakin toivon ettei tämä seuraava paljoa isompi ole..
Avantasia 24+5
 
Pesuaine vauvan pyykille: Meillä on muutenkin käytössä herkkäihoisten pesuaineet, esikoinen ja kuopus kun on ollut pienestä asti atoopikkoja ja ovat vieläkin, niin sillä tulen pesemään edelleen kaikki..

Vaatteen koot: Meillä kaapissa muutamia 50/56cm ja sit on 56-62cm.. Kesäbodeja ja vaatteita ei oikeastaan edes ole :O Hyvä kun tuli puheeksi, anoppi ja mun äiti varmaan kysyy mitä tarvii niin pyydän lyhythihaisia bodeja ja jotain shortseja :) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mie olen kans alottanu jo pesu ja silitys urakan. Vauvalle on oma pieni kaappi, jossa kyllä säilyy siistinä vaatteet. Kuopuksen aikoihin pesin ja silitin kaikki vauvan vaatteet vanhasssa kodissa ja pakkasin uusiin muovipusseihin ja sitten pahvilaatikoihin, ja hyvinä olivat kun uudessa kodissa purin sitten suoraan kaappiin. Muutettiin sillon n. kk ennen laskettua aikaa.
 
Täälläkin on jo pesty nuo 50-62cm vaatteet, sain raivattua tuossa joku aika sit vauvalle oman kaapin tuolta :)

Ja tuo rintapumppu ja pullot: Mulla on Emman käsikäyttöinen pumppu ja noita mam anti colic pulloja, ne sopii ainakin yhteen :) Kiitos kuuluu tänne tuttipullomerkki vinkistä :)
 
yhtenä päivänä ehdi täälä käymään ja huh kuinka oli taas lukemista :eek: mutta onhan tota aikaaki nyt välillä ku on to saikku päällä...

meillä ylöjärvellä tampereen kupeessa on valmennuksia 3 kpl, aiheina odottavan perheen suunhoito ja samalla kertaa oli fysioterapian osio jossa käytiin läpi raskausajan liikkumsta, loppuraskauteen seskä synnytykseen valmistautumista mm. rentoutuminen, hengitys, lepoasennot ja lopuksi synnytyksen jälkeistä liikuntaa vähän. sitten on synnytysvalmennus ja vielä vauvapäivä jossa teemana on parisuhde ja vauvan hoito. kaikkiin ajateltiin mennä. taysissa on sit erikseen tutustuminen mut ei kuulemma pääse synnytyosastolla käymään edes... se on just se mitä olisin halunnu mut katotaan ny mitä sielä sit on...

kauanko teillä on mennyt kelan myöntämisen jälkeen äitiyspakkauksen tuloon? netin kautta kattelin niin oli eilen myönnetty mutta tilataan 13. päivä... haluaisin jo niin päästä hypistelemään niitä...

ja miten muuten menee vanhempainrahan ja äitiyspäivärahan myöntäminen? kun niistä ei ollu tullu mitään päätöstä vielä. kun mulle työnantaja maksaa 56 päivää palkkaa ja sit alkaa kai tuleen kelalta... koskahan sen päätöksen pitäis tulla..? oon ihan pihalla noitten kelan juttujen kans...

joku kyseli tapaamisesta... jos sellainen on missä myös tampereen seudulta porukkaa mukana niin oon messissä :wave:

onko joku muuten tekemässä isyyspakkausta? itse olen sellaista ajatellut kun miehellä synttärit huhtikuun alussa niin ajattelin antaa sen sillon... ajattelin että ideoita ottaisin kyllä vastaan :) kun haluaisin sinne jotain tetenkin vauvalle, jotain mikä yhdistää vauvaa ja isukkia, jotain mikä yhdistää mua ja isukkia ja jotain ihan omaa ja rentouttavaa isukille, enkä ajatellut kyllä unohtaa poikapuolta... ajattelin itseasiassa yhtenä juttuna sinne pakkaukseen family-valokuvakehystä, jossa olisi kuvat meistä kaikista jossain tilanteessa ja sitten vielä tulokkaan ultrakuva... sitten on jotain i love dad- juttuja mielessä... mut jos on jotain idoita niin voi heitellä... oon aina nimittäin ollu tosi huono lahjojen ostaja...

eilen poksui 26 :D liikkeet tuntuu niin ihanasti että niitä tulee varmasti ikävä sitten kun käärö lepää jo sylissä :)
 
Itse tykkäsin käyttää 50cm vaatteita vauvalla ja tuntui että nekin oli isoja aluksi, halusin että kaikki vaatteet ei ihan roiku vauvelin päällä. Vauva oli syntyessään 3110 ja 50cm ja tarpeellisia olivat nuo 50cm, tosin ei kaapit sitä kokoa pursunnu.

Vaatteiden pesu oon ymmärtäny et ois hyvä aina pestä vaatteet ennen käyttöön ottoa. Meillä ei oo ollu käytössä vauvanvaatteille kun ihan tavallinen nestemäinen pesuaine (omo,bioluvil mitä niitä nyt on), huuhteluaineita ei olla käytetty edes hajustamattomia. Hyväihoinen lapsi on aina ollut joten ei oo niin tarkka tarvinnu olla pesuaineen kanssa.

Tänään oli lääkärintarkastus, kaikki ok, mutta kuulemma näkee että edellisestä synnytyksestä ei oo kauheen kauaa. Nyt on vaan itelle tullu inhottava "sivuvaikutus" raskaudesta kun tuntuu et lirahtaa aina jos vähänkään ponnistelee, kauppakasseja ei voi kantaa pitkää matkaa ja jos aivastaa ni saa olla jalat ristissä!

Inger 25+0 :heart:
 
Äitiyspakkaus on tulossa vihdoin, kannatti soitella viikon alussa Kelaan ja hätyytellä. Saman tien oli äitiys- ja vanhempainrahastakin tullut päätös, huojentavaa, että rahapuoli on nyt kunnossa. Ja kohta pääsee hiplimään pakkausta! :)

Ingerin mainitsema lirahtelu on tuttua täälläkin. Ei uskalla yskiä, kun äkkiä hulahtaa jotain housuun.

Ihanana oireena on parina aamuyönä tullut pakarapistos. Kun koittaa keskellä yötä hapuilla vessaan ja nousee sängystä, iskee toiseen pakaraan joku kumma ja kivulias pisto, mikä sitten tiputtaa takaisin alas. Konttaaminen on toistaiseksi toiminut. :LOL:

Ilmeisesti kaveri on päättänyt järjestää jonkinlaiset babyshowerit, innostui raskaudestani hieman enemmän. Vaatteitakin oli jo ostanut toukalle ja valaisi minua, mikä on vaippakakku. :D

Imetysliivejä ilmeisesti kannattaa ostella vasta viimeisen raskauskuukauden aikana? Jos silloin ostaa sairaalaa varten ja synnytyksen jälkeen maidon noustua lisää?

felina 28+0 (Huh, on se jo pitkällä, melkeen 3/4!)
 
Nyt on mun ensimmäinen vauva ilmoitettu kouluun, jotenkin tässä tuntee itsensä ihan ikälopuksi ja fiilis on haikea. Juurihan tuo oli ihan riippuvainen musta ja kohta jo talsii kouluun, nyyh. Muistan vielä kuin eilisen hetket kun hänen kanssaan tultiin sairaalasta kotiin, ensimmäisen yön jne. miten siitä voi olla jo 7 vuotta.
Jotenkin tulee myös haikeus, että kohta meidän perhe taas kasvaa ja monet asiat taas muuttuu. Mutta näinhän se on, että edellisen vaiheen on loputtava, jotta uusi voisi alkaa. Voih, taidan olla kunnolla raskaushormonimyllerryksessä=)

Tunteiden vallassa möyriva Pomppuli ja muru 26+5
 
Vappuvaavi meillä täällä jännitellään, päästäänkö miehen rakentamaan kotiin ennen vai jälkeen vauvan tulon - mutta oon aatellut, että kyllä kaikki järjestyy. Jos tarvitaan tavaran kantoon yms. apua, niin eiköhän sitä jostain löydy (ei mun tartte aina olla kaikessa mukana).

Meillä on oltu hyvin tuttipullo nirsoja - vain yksi merkki ja tutti kelpaa.

Täällä paastoan huomista sokeria varten.
 
Ens ke olis aika ultraan!! En millään malttais odottaa siihen asti :heart: Tänään eksyin taas ostamaan vähän vauvanvaatteita. Ostin mm. poitsulle semmoisen Herra Hakkarais-bodin! Alkaa tuota vaatetta nyt olla aika hyvin, kesävaatteita tosin ei vielä yhtään vaikka isompaa kokoa syksyksikin olen jo hommannu. Mut tosiaan, voi niitä sitten toivoa sukulaisilta ja tuttavilta kun vauva on syntynyt. Ultran jälkeen aletaan jo laittamaan kirppikselle esikoisen (tyttö) vaatteita mitä ei aijota säästää, mikäli tämä tulokas nyt sitten on vielä poika ;)

Vielä en oo pessy mitään, mut Ceali: Me ostettiin jo eilen kauppareissulla vauvalle vaippoja ja tutit. Vielä on kaikkea pientä ja isompaakin hommaamatta, mm. uus patja pinnikseen (Sehän suositellaan et ois aina uusi) ja esikoisen sänkyynkin tarttee uuden patjan. Ainiin, ja ois semmonen pikkuostos kun autokin.
 

Yhteistyössä