¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Linn: Juu autohan se on meilläkin vaihdettava huhtikuuhun mennessä, ei mikään pikku ostos ennen vauvan tuloa :whistle: 7 hengen joku tilaihme on hakusessa :)

Huomaa kyllä että yh- päivä/ilta mulla kun jatkuvasti täällä roikun :popcorn:
 
Heipat, aika rientää ja täällä on selkeesti pesänrakennusvietti korkeimmillaan aika monella. ;)

Kosteuspyyhkeet on tosiaan näppäriä vauvojen kanssa, ja itseasiassa ollaan esikoisella käytetty niitä tähän päivään saakka (täytti juuri 3v.): nykyisin kun käy potalla niin toki silloin käytetään ihan tavan vessapaperia, mutta aamulla yövaipan poisottamisen jälkeen pyyhitään pylly kosteuspyyhkeellä. Vauva-aikana meillä ei oo pesty pyllyä pissojen ja kakkojen jälkeen juuri ollenkaan, vaan ollaan totuttu käyttämään syntymästä saakka niitä rättejä. Tytöllä oli syntyessään lonkkaluksaatio, ja lonkkalastan vuoksi ei vesipesua saanutkaan tehdä kuin kerran kuukaudessa kontrollikäyntiä ennen, jolloin lastan sai ottaa pois. Niillä räteillä saa ihan puhdasta jälkeä (varsinkin Lidlin vauvojen pyllyrätit on omasta mielestäni ehdottomasti parhaimpia: ne on riittävän kosteita, valittavana on joko tuoksullinen tai sitten hajusteeton versio, hinta on edukas ja niitä on siinä paketissa riittävästi). Sitten kun lasta saatiin lopullisesti pois, on tehty niin, että päivisin on käytetty niitä pyllyrättejä ja illalla kylvetetty. Joka päivä. Iho on pysynyt hyvänä, kun pesua ei ole kuin sen kerran päivässä ja toisaalta meillä ainakin tyttö on aina niin tykännyt kylvystä, että se iltakylpy on vaan ollut kiva päätös päivälle. Ja omasta mielestäni vesipesulla ei saa kaikkia ihomakkarakohtia kunnolla kakasta puhtaaksi, vaan se on helpompaa pyyhkiä niillä räteillä.

Mutta kukin tyylillään.

Buranaa ei ole mulle kukaan sanonut, että sais ottaa, vaikka kärsin migreenistä. Panadolia vaan maksimiannos kohtauksen tullessa.... Panadol Zapp on ollut ihan ok. Ei yhtä hyvä kuin ibuprofeeni, mutta menettelee.

Unitukena on moni muukin pitänyt rullattua peittoa / pyyhettä. Näin myös meillä....

Sitteri oli meillä esikoisen kanssa käytössä heti alkuvaiheesta. Se on niin kätevä, ja meidän sitterin saa ihan makuuasentoon, joten asentonsa puolestakin se käy heti pienelle vaavillekin. Sen saa niin näppärästi siirrettyä huoneesta toiseen ja yks, mitä itse päivänukkumisissa pidin tärkeänä, että sänky on paikka vain yöunille, joten päiväsaikaan nukkuessa tyttö nukkui sitten sitterissä, vaunuissa, kantoliinassa tai meidän sängyssä. Yöt on nukuttu meillä aina tosi hyvin ja mä väittäsin että sillä on vaikutusta, että sänky on tosiaan pyhitetty vain yöunille. Saa nähdä miten tämä mun teoria sitten toteutuu tämän pikkukakkosen kohdalla. ;)
 
Hyvä, että joku uskalsi ottaa puheeksi tuon lirahtelun. Mulla oli sitä alkuraskaudessa vähänsen, mutta sitten rupesin tekeen lantionpohjalihaksia ja vauva on varmaan nyt ylempänä, koska vaiva on kadonnut.. onneksi!

Mä tilasin hajusteeton.fi sivuilta luomu vauvan rasvoja ja shamppoita... on vähän muutenkin sellainen luomu ihminen.
Esikoinen pääs vaahtokylpyyn ja en tiedä oliko pojalla vai äidillä katsellessa hauskempaa.

Ootteko käyttäneet mitään vitamiineja tms. raskausaikana?

Mä olen popsinut d-vitamiinia ja kalkkia, koska mulla on paha laktoosi-intorelanssi. Lisäksi oon nyt syönyt sitä mustaherukka iho-omegaa, kun kuulemma tutkitusti vähentää atopian periytyvyyttä. Saa nähdä onko mitään vaikutusta, mutta omegat nyt on joka tapauksessa hyviä, kun meillä ei ainakaan kalaa syödä sitä suositeltua määrää. Muuta en ole popsinut.

Rauta-arvoihin aloitin obsidanin, mutta tässä raskaudessa se vetääkin vatsan totaalisen sekaisin, vaikka kävi ihan hyvin esikoista odottaessa.
Mikähän mahtaisi olla tehokas mutta vatsaystävällinen vaihtoehto? Täytyy varmaan ens neuvolassa kysellä.

Meillä on pienimmät vaatteet pestynä ja lipastossa odottamassa. Kovasti kanssa syyhyttäis ostamaan niitä pikkutarpeitakin, mutta olen vielä yrittänyt maltaa mieleni, täytyyhän sitä jotain jäädä myöhemmällekkin :)
 
täällä on kans lirahtelua, välillä enemmän välillä vähemmän.

mulle suositeltiin neuvolassa alusta asti syötäväks raskausajan vitamiinia, niitä olen popsinut koko raskauden ajan, lisäksi iltaisin olen ottanut magnesiumia, lähinnä suonenvedon ja muutenkin jalkojen takia.

tähän asti kaikki arvot neuvolassa olleet hyvät, saas nähdä miten on ens viikon kekiviikkona kun on neuvolalääkäri... ja tiistaina olis sokerirasitus... oon kuullu että se litku on tosi pahaa... tosin paasto mua eniten jännittää... yleensä oon tosi, TOSI, kiukkunen nälkäsenä:saint:... ihan säälittää ne labratyöntekijät jo etukäteen:ashamed: mun mies varmistelee aina kun lähdetään johonki että oon syöny hyvin etten ala kiukutteleen kesken menojen :LOL:

buranaa en ole kans kuullut että sais käyttää, päin vastoin... itse olen pärjännyt suht hyvin panadol forte 1mg:lla
 
Ei mun sokeri rasituksesta tullut mitään, kun 40 min litkun juonnin jälkeen oksensin sen pitkin seiniä ja lattioita :) Ehdin just pyytää pussia ja kun niillä kesti yli minuutin, niin sittenhän se jo tuli. Saas nähdä, pääsenkö uudelleen raitukseen.
 
Vaipoista: Onko järkevää alkaa jo nyt hamstraamaan noita vaippoja...? Näytti olevan sittarissa arjen säästöillä 2pkt/19e liberon vaipat. Kuitenkin normisti sen 12,90e/pkt ovat niin tulishan tuossa ihan hyvä tarjous :D
 
Pyllyrätit täällä myös ollut käytössä ja vieläkin kun poju ei potalle suostu:snotty: Lidlin rätit myös mun mielestä hyviä ja ne pinkissä paketissa tuoksuukin hyvälle..Rainbowin hajusta en tykännyt kuten en myöskään helmen, Liberon enkä pirkan paitsi Pirkan lastenpyyhkeet tuoksuu hyvälle..Haittapuolena sanottakoon että rättejä saa paketista huonosti(yksi kerrallaan joutuu kaivamaan) kuin esim. Natusanilla ne tulee ainakin lähes aina nätisti peräkkäin. Ainulla oli kanssa ihan ok tuoksuisia ja sai kätevän laatikon mukana missä avattu pyyhepaketti ei pääse kuivumaan:) Tulipas tekstiä:LOL:
Vitamiineista en käytä kuin raskausmultivitaa..Tuo mustaherukka iho-omega voisi olla hyvä kuin esikoisella oli tosi kuiva iho..
Avantasia 24+6
 
Ohhoh olki oot pannu labrassa ranttaliksi :D Ei varmaan ees huvittais tollasen kokemuksen jälkeen mennä uudestaan rasitettavaksi??

Mulla oli eka lääkäri eilen. Kaikki ookoo. Varotteli vaan että tarkempaa seurantaa tulee loppuraskaudessa isosta vauvan koosta kun sf-mitta huiteli jo mitassa 28cm :snotty:

Vauvalle olen muutaman ihanan hömpsötysvaatteen koossa 56cm ostanut alesta ja Lidlistä :D täytyyhän prinsessa pukea asianmukaisesti sopiviin vaatteisiin ;) Tuskin pesen uusia vaatteita etukäteen ja ihan samalla aineella pesen kuin muutkin perheen vaatteet ja samassa pyykissäkin. Enkä silitä. Muistelen että joskus hamassa menneisyydessä silittelin esikoisen vaatteita raskausaikana kun oli sitä aikaa yllin kyllin mutta eipä enää tarvitse huolehtia siitä että olisi liikaa aikaa tuhlattavaksi :D Pinnasängyn patjoja meiltä löytyy kaksin kappalein ja ovat molemmat poikien jäljiltä pissaamattomassa kunnossa odottelemassa uutta käyttäjää. EN siis osta uutta. muovitetun froteen kanssa ollaan käytetty niitä ja tullaan käyttämään niin ovat suojassa.
D-vitamiinia yritetään ottaa koko perhe päivittäin, vaihtelevalla menestyksellä. Calsium+D-vitamiini valmiste mulla käytössä koska ovat hyvät yhdessä. Magnesiumia syön myös koska toivon sen auttavan suonenvetoihin ja kramppeihin. Nukun kyllä vielä sen lisäksi pitkävartiset villasukat jalassa koska peitto ei jalkojen päällä pysy. Ainiin se satiininen yöpuku on myös ehdoton, tekee yöllisisistä kääntyilyistä sujuvampaa :D
Auto meillä on 7-paikkainen ja vanha. Paikat ei siis riitä enää niin olisi pyrkimys päästä siitäkin eroon ja jos saisin sellasen pienen kauppakassimallin tilalle millä voisin hurruutella kolmikon kanssa kauppaan sujuvasti. Ei me enää koko perheen voimilla paljon matkustella niin mitään minibussia meille ei tule.

Kuudes ihme :) 27+2
 
Vitamiinit: Alusta asti olen syönyt raskaus ja imetysajan multi tabseja, en muuta..

olki: bd bd tsemppiä vaan seuraavan (?) rasitustestiin :D Mulla meni yllättävän hyvin se reilu viikko sit ja onneksi arvotkin olivat hyvät..

banadolia olen minäkin tarvittaessa ottanut, buranaa en missään raskauden vaiheessa..

Kosteuspyyhkeet: on ihan ehdoton varsinkin vauvan hoidossa :) Meillä on nytkin niitä aina, ovat hyviä lasten käsien ja naaman puhdistuksessa (esim. suklaan, munkin tai muun sellaisen jäljiltä) :)

Pojan koulu terkkarille piti soittaa kun viikon sisään kolmas yö että herää klo.23-24 ja valvoo 2-3 tuntia! kun ei vaan uni tule :( Huolettaa että mikä pienen mielä painaa kun on kuitenkin rauhallinen ja reipas pikku koululainen ja nukkumisen kanssa ei ole ennen ollut suurempaa ongelmaa.. Pojan kanssa on aina ollut helppo puhua ja on kertonut äitille jos jokin on mieltä painanut, mut nyt en saa mitään irti, mikään ei kuulema ole.. Mietin jo että alkaako vauvan tulo tulla niin jo mieleen, kun viime aikoina on yli paljon kyselly ja ollut innoissaan (?) asiasta.. Onko se sittenkään sitä innostusta mitä minulle näyttää vai onko huolissaan, miten sitten homma täällä toimii...?? Terkka kysyi käykö jos kuraattorille ilmoittaa ja jos kuraattori jututtaa poikaa.. Sovittiin että niin tehdään ja katsellaan mitä tuleman pitää..

rv 26+5
 
Moi,

Kiitos vastauksista koko- ja pesuainekyselyihin, joita aikaisemmin kyselin. Alkaa selkiään nuo tarpeet eli ajattelin muutaman 50cm kokoisen hankkia (juurikin niitä kietaisu-bodeja ja puolipotkareita, joita kehuttiin), mutta enemmän sitten noita isompia.

Kävin muuten eilen shoppaamassa Amazon.co.uk:ssa Aventin tuotteita, kun joku täällä vinkkasi, että ne on siellä halvempia. Ja kyllähän ne oli, osa erittäin paljonkin (n. puoleen hintaan). Toimituskin oli ilmainen kunhan loppusumma oli yli 25 puntaa ja tilasi nimenomaan noita Amazonin omia tuotteita (niissä mainitaan tuo Super Saver Delivery) eikä kolmannen osapuolen, joita myös siellä näkyy. Mutta asiaan, pisti silmään siellä tällainen Tippitoesin vauvojen miniamme, jota kaikki siellä ylistää (138 arvostelijaa, joista 116 antanut täydet 5 tähteä). En ole ikinä moista nähnytkään, mut vaikuttaa aika kätevältä, kun vauvaa ei tarvii samalla tavalla kannatella kuin isommassa ammeessa eikä hintakaan ollut paha. Hyvä puoli tuossa oli vielä, että mahtuisi varmaankin koon puolesta kylppärissä siellä olevan tason päälle (meillä on lavuaarin vieressä iso taso, joka on samalla eräänlainen kodinhoitotaso), joten ei tarvis välttämättä kyyristellä. Tuohon oli kyllä erikseen sellaisia jalkojakin, mutta hinta oli ammeeseen nähden aika kova. Huono puoli tuossa pikkuammeessa tietenkin on, että tuo on vauva-aikana hyvä, mutta jää jo ekan vuoden aikana pieneksi, mut eiköhän sen voi myydä sitten jollekin, kun on kuitenkin vähän erilaisempi malli kuin mitä täältä Suomesta perinteisesti löytyy. Eli pistin tuon sitten samalla tilaukseen kuin ne Aventin tuotteet. Muitakin värejä näytti olevan kuin valkoinen (pinkki ja sininen muistaakseni). Tuota samaa ammetta oli myös ns. normaalissa lastenamme-koossa. Se tosin ei varmaankaan ole ihan samalla tavalla muotoiltu sisältä kuin tuo pieni.

Tippitoes Mini Bath (White): Amazon.co.uk: Baby

Unipussista kysymys, että mikä siinä tarkalleen ottaen on ideana? Toimiiko se vauvan peiton korvikkeena ja nukkuu siellä jotenkin paremmin? Joku mainitsi, että on yösyötöissä hyvä, kun lapsi ei herää lämmönvaihteluihin. Eli napataanko lapsi pussissa syöttöihin ja sitten sama "pakkaus" takaisin? :) Voiko jo ihan vastasyntyneen laittaa tuollaiseen pussiin (toki koon pitää olla sellainen, ettei ihan siihen huku)?

Vaatehankinnoista vielä, että millaista ulkoilupukua suosittelisitte tällaiselle kevätvauvalle? Meillä laskettuaika siis vasta vappuaattona. Lähinnä siis mietin, että mihin se lapsi puetaan toukokuussa vaunukävelyille, kun hellettä tuskin vielä silloin on? Olisko joku fleece-haalari hyvä?

Vitamiineista on ollut myös juttua; oon syönyt ihan alkuraskaudesta lähtien MultiTabs Raskaus ja imetys -monivitamiinia. Lisänä ottanut vielä D-vitamiinia nyt ihan sydäntalvella (pimeimpään aikaan) vaikka tuossa monivitamiinissakin sitä jonkin verran on. Rautakuurin (Obsidan) aloitin puolitoista viikkoa sitten, mutta otan vain joka 2. päivä. Onhan tuossa monivitamiinissakin rautaa, mut ei ilmeisesti riittävästi, kun on hemoglobiinit tippunut sen verran paljon.

Lilie 24+3
 
Heipparallaa taas kaikille!

Tekstiä oli jälleen tullut ihan mielettömästi, joten kommentoin ne mitä muistan.

Vitamiinit, syön multivitan raskaus & imetys-pillereitä + lisäksi calcipos-kalkkitabl:a, molempia siis yhdet päivässä.

Burana: sitä ei suositella vimpalla raskauskolmanneksella sen vuoksi, kun voi sulkea vauvalta ductuksen eli sen aukon, jonka avulla sikiön veri suurimmaksi osaksi skippaa keuhkot (sikiöhän saa hapen äidiltään istukan kautta, eikä itse tokikaan vielä hengitä). Toisaalta tulehduskipulääkkeissa on lisäntyneen verenvuodon riski, joten lähempänä synnytystä niitä ei suositella senkään vuoksi.

Pesuaineista. Täällä on aina ollut käytössä hajusteettomat tuotteet, kun en kestä hajuja (päänsärkytaipumuksen lisäksi astma).
Vauvapyykkiä en oo vielä aloittanut, kun suurin osa vaatteista on viel ostamatta. Niin ja äippäpakkaustakaan en oo vielä saanut, kun en päässyt lähettämään hakemuksia vasta kuin tällä viikolla (työnantajan vika :kieh:).
Olis kyllä ihana jo päästä niitä hypistelemään:heart:

Lirahteluista. Täällä on jonkun kerran käynyt niin, et jos oon oksentanut täydellä rakolla, niin meinaa lirahtaa - etenki jos vauveli viel intoutuu potkimaan rakkoon!
Eikä uskalla jotenki rentouttaa rakkoa ollenkaan, kun sit saattaakin vauva tirvaista sinne ja tulee vahinko:D

Perhevalmennuksesta. Meillä eka kerta olis ollut nyt 9.1, mut se skipattiin (aihealue ei meidän mielestä ollut niin tarpeellinen meidän kannalta). Seuraaviin mennään kyllä, kun tuolloin puhetta synnytyksestä + vauvanhoidosta. Seuraavat kerrat on 13.2 & 27.2. Lisäksi meillä on vielä toukokuussa joku vauva-tapaaminen ja siellä keskustellaan arjen sujumisesta ja synnytyskokemuksista =)
Niin ja 17.1 eli ens tiistaina mulla on fysioterapiaryhmään meno, ja tuo ryhmä on vapaaehtoinen ja kuuluu perhevalmennukseen.

Olki: Mulla vähän samantapainen kokemus sokerirasituksesta tälle aamulle:
Kävin siis tänään sokerirasituksessa ja persiillehän se meni. Paastoarvo oli 4,2 eli ihan normaali. Mut sen vastenmielisen litkun juominen oli mulle taas ihan liian haasteellinen juttu, kun 5minuutin aikana olin saanut yökkien menemään vasta vähän alle puolet :x Tällä kertaa testi siis katsottiin epäonnistuneeksi. Viimeksihän mulla meni siinä litkun juomisessa yli20min ja silti testi tehtiin. Noh, tällä kertaa labrahoitaja sanoi, että ei sitä testiä olis saanut viimeksikään tehdä, kun vastaukset ei välttis ole luotettavat. Mut ei voi mitään. Yritin mä ihan tosissaan juoda nopeemmin, mut mua vaan yökkäytti koko ajan ja veet silmissä sitä join ja yökin. Pitää siis soittaa terveydenhoitajalle nyt soittotunnilla, että testi epäonnistui. Ihan turhaan mä sitä nyt raskausaikana enää yritän, kun ei tää mun yökkäily tuu kuitenkaan helpottamaan. Ihan tipalla oli, etten olis oksentanut:x

Lääkärineuvolassa kävin tiistaina ja mun saikku jatkuu seur.äippäpolikäyntiin, kun supistelujakin on jatkuvasti. Alhaalla tilanne ennallaan, rakoilua on kohdunkaulassa kohtuun päin, mut kohdunsuu kiinni ja kohdunkaula viel normaalipituinen. Mut turha kuulema enää mennä väkisin töitä paiskimaan, kun sit saattaa taas tulla tilannetta edistäviä suppareita ja näin mäkin vähän ajattelen. Ja ihana olla nyt kotona, kun tuota pahoinvointiakin tahtoo edelleen olla etenki työaamuina (työ siis pahensi aina pahoinvointia x1000).
Lääkärissä muuten kaikki kunnossa: sf: 23, Rr 120/82, pissa ok, painonmuutos 350g/vk (kokonaisuudessaan raskauden aikana tullut 8,5kg). BMI oli ennestään 21, joten kai tuo on sit sallittava määrä.

Taavi on ollut nyt useamman päivän ajan raivotarjonnassa, kun potkut tuntuu ylhäällä ja pää painaa rakkoa :) Jäisköhän se jo nyt oikein päin :)

Seuraavat kontrollit on 27.1 äippäpolilla ja th-neuvola 2.2.

Aika menee ihan mieletöntä vauhtia, kun viikonloppuna poksahtaa käyntiin jo viimeinen 2-numerolla alkava viikko! Ihanaa, ei malttais oottaa et olis jo huhtikuu (tai ottaisin kyl meidän murusen vastaan ilolla jo maaliskuussakin) :heart:

Hyviä vointeja mammat!

Tiijona & Taavi 28+4
 
Olkillahan meni se rasitus ihan putkeen :D Kyllä itekin sai tehä töitä sen ekan tunnin ettei sokerit tullu ylös mut sit sen jälkeen alko jeesaan kunnes tuli niin törkee nälkä, että olin sen takia oksentaa :( Huh, onneks se on ohi ja toivon, ettei puhelin soi ens viikolla. Tsemppiä rasitukseen meneville!!! :)

Joku kyseli isyyspakkauksesta, niin minäki kyselin about 2 viikkoa sitten ja tällä hetkellä kuumeisesti sitä odotan saapuvaksi. Sattui hyvin kun mies saunassa totesi kun ei ole isälle omaa pakkausta (vaikka eipä mammapakkauksessa ole mitään varsinaisesti äidillekään, mutta nimi ilmeisesti riittää ;) ) niin itsekseni hymyilin *kohta on..* :p Tilasin sinne mussukat.fi sivustolta kaikenlaista kivaa mm. isille "supermies" isi - paidan, sit vauvalle mm.body mis lukee my dad rocks tms ja tuttia ym mitkä on niinku isi aiheisia. Lisäksi käyn kaupasta pari tölkkiä energiajuomaa, korvatulpat,jotain sisu pastilleja jne :) Toivottavasti paketti tulee tänään postissa, en malta odottaa nähä miehen ilmeen kun sitä availee :heart:

Mulla on myös ollu mielessä et kuinka paljon vauvalle pitää oikeen pukea päälle kun luultavasti ei ole kova pakkanen enää huhtikuun puoles välis, muttei kyl hellekään.. No kai sitä oppii? Opastaako ne synnäriltä lähties kuinka paljon niitä rytkyjä pitää tunkea päälle?

Onko muuten enää rakenneultran jälkeen tulossa ultria?? Siis mikäli ei tule mitään poikkeavaa miks pitäs ultrata? Ihan tylsää jos ei :(

L & jumppaileva Neiti S 26+4
 
Löllöttelijä mulla tää eka ei biologinen on myös huhtikuinen ja kyllä alku kesä/ kevät meni pukemisen harjottelussa - välillä oltiin märkiä ja välillä oli taas sopiva, vaikka musta puin aina suhteessa lämpötilaan samalla tavalla. Kesä menikin sitten pelkällä vaipalla. Mutta tummat vaunut ja tumma koppa on hieman haasteellinen näin kevät vauvalle. Ja jos ostatte/ teillä on Emmaljungan kevyt koppa, jossa karva sisällä, niin siitä tulee lapsi ihan karvaseksi, jos pelkässä vaipassa laittaa koppaan. Lastentarvike anto mun pestä karvan 30 C koneessa (vaikka ei lappu lupaakaan konepsua) - niin sitten sain lapsen aina vaunuista ilman tuuheaa karvoitusta - eli pesu koneessa auttoi ja karva ei mennyt juuri mikskään. Mä yritin vuorata alkuun kopan pyyhkeillä ja räteillä yms. mutta ei ne pysyneet tarpeeksi hyvin, jotta vauva olisi suojautunut karvoilta ;)

Tosta rasituksesta vielä, että oikeestaan mun olisi pitänyt arvata mitä käy, kun oksentelin kuitenkin aamusin tosi pitkälle n. 18 viikolle asti ja just näin, että jos vähänkin touhuan ja liikun heräämisen jälkeen, ilman että saan ruokaa ja sitten syön, niin sitten se tulee kyllä ylös. Luulin kyllä, että näillä viikoilla olisi ollut jo parempi, mutta ehkä kun tää tehtiin nyt vielä näin rajusti.

Nyt oon syönyt leipää, jogurttia, suklaata jne. ja nyt taas kaikki hyvin :)
 
Valmennuksista me ollaan onnistuttu välttämään tähän asti kaikki semmoiset mutta nyt sitten joudutaan yhdessä sellaiseen kun ollaan menossa Haikaranpesään kättärille:LOL: Vaikka on uudelleen synnyttäjä niin heillä on siellä omat periaatteensa ja siksi valmennus on pakollinen. No ehkä sitä nyt tämän kerran..:D

Olenko mä aniut joka ei haluais jäädä töistä pois?? Mulle nää muutokset on aina jotenki tosi haikeita. Olin kotona just 3 vuotta keskimmäisen kanssa niin voitte kuvitella ettei ole mitään hirveetä hinkua sinne takaisin näin 1/2 vuoden jälkeen..:whistle:
Vaivoja ei ole onneksi mitään! Ei närästä eikä vedä suonta. Mutta saman pistin merkille kun kävin lenkillä että piti hidastaa tahtia. Muuten alkaa pistää vatsaan. Eli kyllä se vauveli on hyvä ilmoittamaan siitä milloin tahtia pitää hidastaa. :heart:
Vatsassa käy kova melske enkä kyllä yhtään pysty sanomaan missä asennossa kaveri on.
Mulla olis huomenna viimeinen tutkintotilaisuus koululla. Herätys 5.30 ja 7.00 pitää olla koululla laittamassa paikkoja! Sitten olis 2 vuoden uurastus palkittu! =)
Töissä kyllä meno jatkuu ja 9-11 tunnin päiviä vedetään. Eipähän pääse tylsistymään:D
Joten voitte arvata että en ole tehnyt yhtään hankintaa puhumattakaan että pyykkäisin jotain pikkunuttuja! Kaikki aikanaan:cool:

29+2
 
Olki ja Tiijona: Voi harmi noiden sokerirasitusten kanssa! Mut eihän tolle mitään voi!

Löllöttelijä: Ei ole rakenneultran jälkeen ultria, jos ei mitään erikoista ole. Tylsäähän se on! Tossa viikon 30 paikkeilla ois kiva olla joku ultra viel :)

Kosteuspyyhkeet: Käteviä!!! Noi Lidlin pyyhkeet on tosi hyviä, tykkään niistä vihreessä paketissa olevista, niissä on ihana tuoksu ja on sopivan kosteita. Ei vaan tule Lidlissä usein käytyä, mutta välillä pitää käydä varta vasten ostamassa useampi paketti :)

(.) Ostin vaaleansinisen tutin kauppareissulla :heart: En vaan voinut vastustaa ;)

Mitäs porukka arvelee, syntyykö ekat huhtikuiset meidän pinossa jo helmikuussa vai meneekö maaliskuulle?

(vaikka ekoista huhtikuisista nyt puhunkin, niin mielessä toki on Pumpulin enkelipoika)

Ceali 28+2
 
Ultrista: Täällä Tampereen seudullakaan ei saa kuin kaksi oletusarvoisesti. Itsellä kuitenkin yksi ylimääräinen, koska istukka oli rakenneultrassa kohdunsuun tiellä. Tuolla sitten katsotaan onko siirtynyt. Eli tarpeen mukaan saa ylimääräisiä, mutta niistä joutuu maksaan 27,40 euroa. Tosin onhan tuo paljon edullisempaa silti kuin yksityisellä käynti. Vain ne ns. seulontaultrat (np ja rakenne) on täällä täysin maksuttomia.
 
Painosta: Onko jollekin neuvolassa sanottu, paljonko painoa olisi saanut tulla lisää esim viikolle 25 mennessä? Täällä niin moni sanoo olevansa lihonut liikaa, mietin että missä se raja sitten menee. Mulla nyt viikot 28+1 ja painoa tullut n. 9kg. Mä oon siihen ihan tyytyväinen, koska se on vähemmän kuin edellisessä raskaudessa.

Kosteuspyyhkeitä on meilläkin ollut pikkuvauva-aikaan, nykyään ei esikoisella käytetä, vaikka välillä tarpeen olisikin. Ruuantähteet putsataan kasvoista kostealla talouspaperilla ja peppu pestään aina vedellä. Meillä oli käytössä Rainbowin kosteuspyyhkeet, ja ne oli meidän mielestä hyviä :)

Isyyspakkauksen tein isälle esikoista odottaessa, nyt en tee. Ei oo oikeen mitään ostettavaa enää siihen, kun kaikki löytyy jo :)

Muakin kiinnostais tuo unipussi, onko se miten kätevä ja muuta.. Mistä saa ja mitä maksaa?

(.) Eilen illalla nukkumaan mennessä oli pojalla ihan hirveät kemut :D Pari päivää olikin hiljaiseloa, aina silloin tällöin vain ilmoitti olemassa olostaan.
Eilen hain postista muutaman paketin, olin tilannut pari äitiyspaitaa ja yhden imetyspaidankin. Ja ens viikolla olis tulossa lisää äitiyspaitoja, huhhuh kaikki rahat menee taas postimyyntiin :LOL: Vielä pitäis löytää toiset hyvät äitiyshousut, kun tällä hetkellä on vain yhdet. Imetysliivejä oon kans katellut paljon, mutta ostan vasta maaliskuun puolella :) Tietäis vaan mitkä on varmasti hyvät!
 
Tuosta painoasiasta. Mulle terkkari ilmoitti ensimmäisellä käynnillä, että koska bmi on koholla (164cm/72kg) painoa ei saisi tulla raskauden aikana kuin max. 10kg. Samalla ilmoitti sokerirasitukseen joutumisesta, koska sitä painoa on liikaa. Kirjoitti punakynällä papereiden päälle BMI, jotta muistaa itse paremmin. Arvatkaa vaan kuinka vituttaa nähdä se punakynämerkintä siinä joka armas kerta.

En siis kiellä etteikö mulla olisi liikaa painoa, mutta ennen raskautta harrastin 4-5kertaa viikossa liikuntaa ja pyöräilin työmatkat. Aina olen ollut roteva ja lihaksikas, hentoa ei musta saa tekemälläkään :p

Eli ton kymmenen kilon säännön mukaan mulle sais tulla 15vk aikana noin 4,6kg enää lisää.
 
Hei kaikille!

Ilmoittaudun uutena mukaan!

Ikää 36 v., synnytys NKL, IVF –raskaus ja kaksoset tulossa :) (tyttö- ja poikalupaus).

Kuusi vuotta yritystä takana ennen kuin onnistui…
Laskettuaika 2.5., mutta lääkärin mukaan realistisempaa on olettaa, että ovat maailmassa viimeistään huhtikuun aikana.

Olen lukenut teidän juttujanne pitkin syksyä. Kiitos kaikille kirjoittaneille, ja olen surrut taustalla yhdessä menetysten ja vaikeuksien yhteydessä. En ole aikaisemmin uskaltanut tulla mukaan, mutta nyt kun viikkoja on 24 + 3, niin uskallan jo tulla mukaan :)

Eka kolmannes oli vaikea, kaikenlaista draamaa ja kremppaa. Nyt on mennyt jo paremmin, mutta jäin jo saikulle. Kohdunkaula on lyhentynyt sen verran, että on parempi ottaa iisisti kuin riskeerata.

Olen kovasti ihmetellyt myös, kun kaikki neuvolassa yms. sanoo ettei keskustelupalstoilla kannata käydä.
Täällä ainakin tuntuu olevan ”täyspäistä” porukkaa :), jotka jakavat kokemuksia ja vinkkejä. Tosi hienoa :) Olen itsekin poiminut teiltä hyviä vinkkejä. Yritän jatkossa kommentoida myös omalta osaltani ja kantaa korteni kekoon :)

Pipsa & twins 24 + 3
 
  • Tykkää
Reactions: vauvahaaveita
Mullekaan ei painosta ole sanottu paljonko sitä sais tulla/ei saa tulla.. Sitä todella on liikaa,mut onneks ei alkanu paasaamaan siitä sen enempää, suositteli kävelyä ahkeraan/päivittäin ja katteleen mitä syö :)

Vitamiineista sen verran, et alkuun söin lady vita mama tabuja mut ovat aika hintavia niin vaihdoin täs muutama viikko sit ihan normi monivitamiini tabuihin joissa ei ole a-vitamiinia. Rautaa en ole onneks tarvinnu, toistaiseksi alimmillaan käyny 126, lähtö oli 144.

Ulkona tulee kovasti lunta :heart: harmittaa kun ei mahottomia voi kävellä kun menee alavatsa kipeeks ja siitä siirtyy myös häpyluuhun :/ no jos kävis vähän tallustelemas koiran kans.. :p
 

Yhteistyössä