Heipparallaa taas kaikille!
Tekstiä oli jälleen tullut ihan mielettömästi, joten kommentoin ne mitä muistan.
Vitamiinit, syön multivitan raskaus & imetys-pillereitä + lisäksi calcipos-kalkkitabl:a, molempia siis yhdet päivässä.
Burana: sitä ei suositella vimpalla raskauskolmanneksella sen vuoksi, kun voi sulkea vauvalta ductuksen eli sen aukon, jonka avulla sikiön veri suurimmaksi osaksi skippaa keuhkot (sikiöhän saa hapen äidiltään istukan kautta, eikä itse tokikaan vielä hengitä). Toisaalta tulehduskipulääkkeissa on lisäntyneen verenvuodon riski, joten lähempänä synnytystä niitä ei suositella senkään vuoksi.
Pesuaineista. Täällä on aina ollut käytössä hajusteettomat tuotteet, kun en kestä hajuja (päänsärkytaipumuksen lisäksi astma).
Vauvapyykkiä en oo vielä aloittanut, kun suurin osa vaatteista on viel ostamatta. Niin ja äippäpakkaustakaan en oo vielä saanut, kun en päässyt lähettämään hakemuksia vasta kuin tällä viikolla (työnantajan vika :kieh
.
Olis kyllä ihana jo päästä niitä hypistelemään:heart:
Lirahteluista. Täällä on jonkun kerran käynyt niin, et jos oon oksentanut täydellä rakolla, niin meinaa lirahtaa - etenki jos vauveli viel intoutuu potkimaan rakkoon!
Eikä uskalla jotenki rentouttaa rakkoa ollenkaan, kun sit saattaakin vauva tirvaista sinne ja tulee vahinko
Perhevalmennuksesta. Meillä eka kerta olis ollut nyt 9.1, mut se skipattiin (aihealue ei meidän mielestä ollut niin tarpeellinen meidän kannalta). Seuraaviin mennään kyllä, kun tuolloin puhetta synnytyksestä + vauvanhoidosta. Seuraavat kerrat on 13.2 & 27.2. Lisäksi meillä on vielä toukokuussa joku vauva-tapaaminen ja siellä keskustellaan arjen sujumisesta ja synnytyskokemuksista =)
Niin ja 17.1 eli ens tiistaina mulla on fysioterapiaryhmään meno, ja tuo ryhmä on vapaaehtoinen ja kuuluu perhevalmennukseen.
Olki: Mulla vähän samantapainen kokemus sokerirasituksesta tälle aamulle:
Kävin siis tänään sokerirasituksessa ja persiillehän se meni. Paastoarvo oli 4,2 eli ihan normaali. Mut sen vastenmielisen litkun juominen oli mulle taas ihan liian haasteellinen juttu, kun 5minuutin aikana olin saanut yökkien menemään vasta vähän alle puolet :x Tällä kertaa testi siis katsottiin epäonnistuneeksi. Viimeksihän mulla meni siinä litkun juomisessa yli20min ja silti testi tehtiin. Noh, tällä kertaa labrahoitaja sanoi, että ei sitä testiä olis saanut viimeksikään tehdä, kun vastaukset ei välttis ole luotettavat. Mut ei voi mitään. Yritin mä ihan tosissaan juoda nopeemmin, mut mua vaan yökkäytti koko ajan ja veet silmissä sitä join ja yökin. Pitää siis soittaa terveydenhoitajalle nyt soittotunnilla, että testi epäonnistui. Ihan turhaan mä sitä nyt raskausaikana enää yritän, kun ei tää mun yökkäily tuu kuitenkaan helpottamaan. Ihan tipalla oli, etten olis oksentanut:x
Lääkärineuvolassa kävin tiistaina ja mun saikku jatkuu seur.äippäpolikäyntiin, kun supistelujakin on jatkuvasti. Alhaalla tilanne ennallaan, rakoilua on kohdunkaulassa kohtuun päin, mut kohdunsuu kiinni ja kohdunkaula viel normaalipituinen. Mut turha kuulema enää mennä väkisin töitä paiskimaan, kun sit saattaa taas tulla tilannetta edistäviä suppareita ja näin mäkin vähän ajattelen. Ja ihana olla nyt kotona, kun tuota pahoinvointiakin tahtoo edelleen olla etenki työaamuina (työ siis pahensi aina pahoinvointia x1000).
Lääkärissä muuten kaikki kunnossa: sf: 23, Rr 120/82, pissa ok, painonmuutos 350g/vk (kokonaisuudessaan raskauden aikana tullut 8,5kg). BMI oli ennestään 21, joten kai tuo on sit sallittava määrä.
Taavi on ollut nyt useamman päivän ajan raivotarjonnassa, kun potkut tuntuu ylhäällä ja pää painaa rakkoa
Jäisköhän se jo nyt oikein päin
Seuraavat kontrollit on 27.1 äippäpolilla ja th-neuvola 2.2.
Aika menee ihan mieletöntä vauhtia, kun viikonloppuna poksahtaa käyntiin jo viimeinen 2-numerolla alkava viikko! Ihanaa, ei malttais oottaa et olis jo huhtikuu (tai ottaisin kyl meidän murusen vastaan ilolla jo maaliskuussakin) :heart:
Hyviä vointeja mammat!
Tiijona & Taavi 28+4