¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Heippa kaikille pitkästä aikaa.

Nyt on ollut kyllä niin kiireistä että en ole ehtinyt vielä edes korkata tammikuun pinoa. Lukenut olen kyllä. Paljon olette jo ehtineet kirjotella. Kommentoin mitä muistan.

Ensinnäkin Pipsalle tervetuloa!

Vitamiineista Minäkin syön Multivitan raskaus ja imetys-vitamiineja. Lisäksi syön magnesiumia kun minulla meinaa aina öisin jalat krampata. Magnesium on kyllä helpottanut.

Vaatteet Minä myös pidin kyllä 50cm vaatteita. Minusta niitä on kuitenkin hyvä muutama olla vaikka ne aika pian jääkin pieneksi. Lahjaksi tulee enimmäkseen 62cm vaatteita joten niitä on omasta takaa iso pino. Pesuaine meilläkin hajusteeton ja pesen aina vauvan uudet vaatteet ennen kuin otan käyttöön. Ihan varmuuden vuoksi. Silittää en jaksa.

Hankinnat Ollaan ostettu kokonaista 2 vaatetta. Olen kyllä katsellut paljon vauvan vaatteita mutta kun sukupuoli ei ole tiedossa, niin ostan vasta kun vauva on syntynyt :) Nuo kosteuspyyhkeet on kyllä tosi hyviä, etenkin reissuilla jossa ei aina pesumahdollisuuksia.

Oireina mullakin alkaa olla kivuttomat supistukset. Monta kertaa päivässä saattaa mennä vatsa ihan kovaksi. Ensi viikolla on lääkärineuvola. Toivottavasti supistukset eivät ole saaneet mitään aikaiseksi. Haluaisin olla töissä niin pitkään kun vaan voin. Eli enää puolitoista kuukautta :) Pahin oire mulla on kuitenkin väsymys. Meinaa aivan pystyyn nukahtaa ja illalla heti pojan nukkumaan menon jälkeen nukahdan. Ei riitä energiaa paljon mihinkään kotihommiin tai liikuntaan. Myös sitä ikävää lirahtelua on tääläkin : /

Tuota unipussia ei meilläkään ollut mutta olisin kyllä kiinnostunut sellaisesta. Varsinkin jos vauva on huono nukkumaan kuten esikoinen oli/on...

Luultavasti kaikkia en muistanut kommentoida... Yritän kirjoitella vähän aktiivisemmin

Sandy rv 28+3
 
bluebaby: muistelinkin, että nimimerkkisi oli tuttu tuolta lapsettomuuspuolelta :)

Hankinnoista: en ole hirveesti vielä hankkinut. Kaksosrattaat/-vaunut (BabyJoggeri City Selectit) saatiin hankittua välipäivien aleista. Vaatteita en ole itse vielä ostanut, muutamia on tullut lahjaksi. Äitiyspakkaukset olen tilannut, mutta mitään ei ole vielä kuulunut. Ajattelin nyt aktivoitua, kun aikaa on saikun ansioista :)
 
Moikka vaan kaikille pitkästä aikaa. Oon kyllä käynyt lukemassa, mutta siihen se on jäänyt.

Vitamiineistä E-epaa, eli kalaöljyvalmistetta, D-vitamiinia, sinkki-seleeniä, b+magnesiumia.. En välttämättä oo joka päivä ottanut, mutta siihen tähtään. Obsidanin aloitin, mutta nyt oon ottanut ferrofortea, ens viikolla näkee miten on vaikuttanut.. Musta ainakin itestä tuntuu, että mä en saa ruuasta kaikkia vitskuja ja hivenaineita, eli ennemmin otan extraa purkista. Kalaöljyhän on tärkeää vauvan aivoja ajatellen ja sinkin puute voi vaikuttaa ennenaikaisuuteen (mutta myös yliaikaisuuteen?)..

Hankinnat: Paljon on hankkimatta, mutta on tässä aikaa..Vaikka mä olen kyllä yleensä stressaaja, tässä asiassa en oo vielä alkanut panikoimaan :whistle: Moni tavara on tiedossa, mutta ei vielä meillä. Vaatteita oon malttanut muutaman alesta ostaa, bodyja lähinnä 50-62 cm.

Paino on oman puntarin mukaan lisääntynyt alusta 8 kiloa. 80 kg lähestyy, apua..:headwall: Mä kun pidin 80 rajana... Jouluna maistui ruoka ja herkut ja sen jälkeen on ollut tässä muutamat synttärit ja muuta. Koiran kanssa oon yrittänyt tehdä vähän reippaampia lenkkejä kuin aiemmin, tosin lyhyempiä..

Isyyspakkaus olis tarkoitus koota. Miehen synttäreiksi en ehtinyt, tai tajunnut, sitä hankkia. Äitiyspakkauksen pitäis tulla kahden viikon kuluessa :wave: jes..

Eilen varmistui mun valmistuminen tän kuun lopussa ja kyllä mä olen helpottunut. Luulin etten tätä päivää näe, mutta kyllä se vaan tulee se päivä :D

Katrin ja HipsuHupsu 24+4
 
Adelei mulle sanottiin neuvolassa että ennen raskautta olleen painoindeksin mukaan mulle saa tulla max 16kg raskauden aikana, eli se kai sit katotaan sen painon mukaan mikä oli ihan raskauden alussa tai ennen... ota noista sit selvää... silti mullekin on paasattu syömisestä ja kaikesta kun tuli 10kg aika nopsaa, tosin nythän siitä läht 4kg kun jäin poi töstä ja nesteet hävis jaloista. ite oon sitä mieltä et se on niin yksilöllistä kelle tulee nestettä kelle muuten vaan hormoneista johtuvaa painoa ja kelle syömisestä... mut mä oonki esikoisen odottaja. mut en ilti oo ollu lainkaan huolissani painosta missään vaiheessa.
 
Loistavaa päivää taas tänne! Diabeteshoitajalla kävin tänään aamusta nyt ekan kerran. Ruokavalio kerrattiin ja sain laitteen sokereitten tarkkailuun. Yllätyin positiivisesti, ei tartte puristella niin suuria verimääriä kuin aiemmin näkemissäni laitteissa. Raskausdiabetes on ja pysyy diagnoosina, muttei kuulemma tarvitse huolehtia, kun ei näköpiirissä tällä hetkellä ole mitään uhkakuvia. Diabeteshoitajalle puhelinseurantaan ja viimeinen lääkärineuvola siirtyy tonne keskusneuvolaan omasta kotineuvolasta, jolloin ultrataan sitä lapsen kokoakin synnytystä ajatellen. Eli yksi ylimääräinen ultrakerta tulee tän RD:n takia.

Ruokavalio on kuulemma hyvä, pitää vaan syödä lisää hiilihydraatteja. Painoa ei kannata murehtia, kun normaalin raskauspainon sisässä vielä ollaan. Aivan ihana diabeteshoitaja, tuli hyvä olo ja tuntui että raskaus kyllä tulee menemään hyvin. :heart: (Otin tämän takia vapauden törsätä huimat pari kymppiä pariin alennusvaatteeseen, jotka mukavasti täydentää nykyistä mahamallistoa :p)

Vitamiineja olen syönyt, Sitä multivitan raskaus&imetys-tabletin otan joka päivä. Kalsiumia oon miettiny, pitäiskö ottaa lisäksi, kun maitotuotteita tulee aika vähän syötyä. Magnesiumia oon nyt ottanu parina päivänä, kun pohkeissa niin pahat kestokrampit.

Pesuaineena yleensä käytän Erisania nestemäisenä. Omo haisee järkyttyvältä omaan nenään ja Arielista saan iho-oireita. Sinänsä hajustetuista jutuista kyllä tykkään, rakastan hajuvesiä tms. mutta pyykinpesuaineissa haluan niitten olevan mahdollisimman iho-ja allergiaystävällisiä. Sama linja jatkunee vauvankin kanssa. Ja vauvan vaatteet menee pesuun.

Imetysliivejä kävin tänään taas vilkuilemassa, kokeilinki Triumfin liivejä huvikseni. Kauheen epämukavia, semmosia löllöjä, joissa rinnat elää omaa elämäänsä eikä pysy ruodussa. Toivottavasti maito ei kasvata kauheesti, muuten noi koot loppuu kyllä kesken.

CVAD, ihana terkka... Kai sen oman painonsa itsekin tiedostaa, ilman että siitä pitää jatkuvasti muistuttaa. Viimeksi teki mieli kysyä terkalta sen avauduttua lihomisesta, että mites, haluaisko se mittailla mun vyötärönympäryksenki, meen takuulla reippaasti suositusten yli, mitä naisella sais vyötärönympärys olla. :mad:

Pipsa76
, odota vaan, me laitetaan sun päähän ties mitä ajatuksia! Vauvapalstoja lukevat ovat turmion tiellä, niin on tännekin annettu ymmärtää... ;)

felina + aktiivipulla 28+1
 
Pipsalle tervetuloa!

Itsekkin olen iloisena ihmetellyt tätä meidän palstaa, täällä on kaikki mukavia ja fiksuja, ei mitään toisten haukkumisketjua niinkuin niin niin monet ketjut tuntuu olevan. Siitä kiitos kaikille!

Pesuaineista ja pesemisemisestä mä olen pessyt aina uudet vaatteet ennen käyttöä, osassa tuntuu olevan jokin voimakas haju (mulla kyllä yliherkkä hajuaisti), meidän omassa pyykissä käytän omoa ja erisania ja lv:tä vähän vaihdellen, pojan vaatteet pesen pääosin herkkäihoisille tarkoitetulla ja meinaan tehdä vauvan vaatteiden kanssa samalla tavalla. Huuhteluainetta olen käyttänyt esikoisen pyykissä, mutta jossain sanottiin ettei pitäis käyttää vauvapyykissä.. tiedä häntä. Se tekis kyllä pyykistä pehmoisempaa.

Buranasta mä olen aina luullut etä panadol on ainoa joka on hyvä raskaus ja imetysaikana. Mutta synnärillä kyllä tuotiin buranaa, että se sopii ainakin imetysaikana, mutta muusta en tiedä. Onneks en ole joutunut särkylääkkeitä nyt muutenkaan syömään.. oon sinnitelemällä pärjännyt tähän asti.
Normaalisti mulla on usein päänsärkyä, mutta jostain syystä raskausaikana aina säästyn siltä.

Painosta mulla on oman puntarin mukaan tullut jo 11kg, esikoisesta tuli kaikkiaan 16,5kg ja toive ettei tulis tästä sen enempää, vaikka esikoisesta lähti paino kyllä nopsaa jälkitarkastuksessa 6vko:a synnytyksestä paino oli plussalla enää 3kg lähtöpainosta.
Eli yritän olla huolehtimasta liikoja tuosta painosta, mutta silti herkuttelen todella huonolla omallatunnolla... että jos tästä tämä paino ei olekkaan nestettä vaan ihan oikeaa läskiä :)
Luulis että sitä osais jo tällä ikää ja yhden lapsen äitiniä olla vähemmän ulkonäkökeskeinen, mutta..

Linea negra onko kellekkään ilmestynyt?
Mulla oli esikoisesta pitkä ja tumma yli navan menevä viiva jo varhan.. tässä raskaudessa ei ole tullut. Raskausarpiakaan ei vielä ole, oon rasvaillut iltaisin. Esikoisesta tuli vain rintoihin loppuviikoilla ja varmaan tulee ainakin niihin tästäkin.
 
Sokerirasitustesti oli tänään ja aamuyön valvoin, kun maha oli jo nälästä ja janosta kipeä, mutta hengissä selvisin.:p Väljehtyneen kokiksen makuista nestettä piti juoda noin kome desiä ja se ei edes ollut mitään erityisen makean makuista. Onkohan ne nesteet erilaisia eri paikoissa. Kaupunginsairaalassa osaavat ottaa nuokin verinäytteet niin hyvin, että minunkaan suonet ei ehdi alta pakoon niin kuin yleensä. Muualla joutuvat aina kaivamaan, joten tämä kerta tuntui niin helpolta :D

Buranaa ei lääkärin mukaan saa ottaa ekalla kolmanneksella keskenmenoriskin takia. Sillähän on jopa lievä ehkäisevä vaikutus, joten aikamoinen myrkky alkuraskaudessa. Sitä ei saa käyttää myöskään viimeisellä kolmanneksella, koska se vaikuttaa siihen sulkeutuuko se joku tärkeä juttu vauvalla vai ei. En nyt muista tarkemmin. Toisella kolmanneksella saa ottaa, mutta annostukseen vaikuttaa äidin paino. Mnä sain syödä hammassärkyyn vain kolme nelisatasta päivässä(kolmen Panadol 1000mg lisänä), kun normaalisti otan sen 1200mg kerralla, esim jos on kunnon migreenikohtaus tulossa. Ei muuten riittänyt hampaalle, mutta onneksi syy löytyi ja juurihoito aloitettiin ,niin nyt tuon kans pärjää.

Neuvolalääkärillä käynti olis maanantaina ja pelottaa aivan hirveästi:'( Näin viimeyönäkin painajaisia lääkäristä. Se kohdunsuun tutkinta oli viime viikolla niin pirun kipeää ja kauheaa, että tuntui kuin oisi tökkinyt ja porannut selkärangasta kynnellä läpi. Nyt joudun vielä menemään yksin, kun miehen on tällä kertaa pakko mennä kouluun..

Vitamiineista: Ekan kolmanneksen söin foolihappoa ja ekasta neuvolakerrasta lähtien olen syönyt D-vitamiinia sen kympin päivässä. Nyt olen joitain kertoja ottanut iltaisin kalkkimagnesiumia, kun levottomat jalat on estäny nukkumisen.

Vaatteita ja muita tekstiilejä olen pessyt jo viisi koneellista :ashamed: Ajattelin pestä kaikki kerralla kun kerta samaan kaappiin menevät. Vaatteita koosta 50 varmaan kokoon 80 ja haalareita ja pusseja ja vuodevaatteita. Harmi, että niissä on niin vähän mitään pirteitä värejä, kun veljellä ja kaverilla on poikia. Kirpparin kestovaipat on vielä pesemättä, eli vielä saa värkkäillä ja hypistellä:heart:
 
Sellainen jäi pois, että onko kellään ideoita, että miten pinniksestä sais kissatiiviin niin, että vois pitää pohjaa ylhäällä. Noi verkot toimii, jos pohja on alhaalla, mutta jos pohja on ylhäällä, kuten oman selkäni takia mielelläni aluksi pitäisin, niin verkkoa ei tahdo saada niin kireälle, että se kannattelis, jos kissa menee siihen päälle nukkumaan ja hyppimään. Meidän katti nukkuu meidän peiton alla tai miehen rinnan päällä tai joskus osin tyynyllä ja osin naamalla =) ja herättää miehen aamuisin ja innostuu välillä iltaisin leikkimään meidän varpailla, kun ne liikkuu peiton alla, joten vaikka kannatankin kaikenlaista eläimien ja lasten yhteiseloa, niin tahdon eristää nukkuvan vauvan kissasta niin varmasti, että uskallan itse nukkua. Löytyykö mistään jämäköitä verkkoja tai jotain sellaista? Jos en muuta löydä, niin laitan valoverhon kaksinkerroin ja siihen keskelle vetoketju verhon päädystä päätyyn. Pitkät sivut ja yläpäädyn niittaan tiukasti kiinni pinnarin ylärimaan ja takareunan verhosta köytän jotenkin niin, että jaksaa aina yösyötöillä aukoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli linea negra esikoiselta, ja se hävis tän raskauden aikana. Aika jännästi se näkyi ihan selvästi koko ajan esikoisen syntymän jälkeen, mutta sit kun tässä raskaudessa alkoi masu kasvaa, niin se hävis.

Tästä tulikin mieleen, että monellako poikalupauksen saaneella on tullut linea negra? Sehän on kuulema poikaraita toiselta nimeltään.. ;) Mulla se kyllä oli tyttöä odottaessa ja nyt kun on poika tulossa niin ei oo raidasta tietoakaan.
 
Felina: Kiva, kun sulla oli mukava diabeteshoitaja=) Kalsiumin syönnistä kyselit. Jos maitotuotteita käyttää vain vähän, niin erityisesti raskaus- ja imetysaikana kannattais syödä kalsiumlisää. Vauva kyllä ottaa omansa, mut sen vuoksi äidiltä herkästi hupenee "kalkkivarastot" ja toki se on sit iso riski osteoporoosille, mikä muuten on yleistymässä kovasti.

Tässä sit vielä siitä buranasta (kopsasin tosta mun aiemmin kirjoittamasta tekstistä), kun siitä täällä viel oli puhetta.
Burana: sitä ei suositella vimpalla raskauskolmanneksella sen vuoksi, kun voi sulkea vauvalta ductuksen eli sen aukon, jonka avulla sikiön veri suurimmaksi osaksi skippaa keuhkot (sikiöhän saa hapen äidiltään istukan kautta, eikä itse tokikaan vielä hengitä). Toisaalta tulehduskipulääkkeissa on lisäntyneen verenvuodon riski, joten lähempänä synnytystä niitä ei suositella senkään vuoksi.
Esim. keskosilla tuo ductus voi jäädä auki ja sitä ensisijaisesti koitetaan sulkea nimenomaan buranalla (okei, ei tuolla nimellä mut samaa lääkeainetta).
Imetysaikana burana on ihan turvallinen, ei siis vaikuta vauvaan.

Masukuski: Niitä sokerilitkuja on usempaa makua, mm. cokiksen ja sitruunanmakuista ja sit tätä ihan pelkkää puhdasta huoneenlämpöistä sokerivettä, mitä ainakin Helsingin tk:t käyttää. Se on kyl ihan kammottavan makuista, vaik nenästä kuinka pitäis kiinni:x Maku puskee väkisin suuhun ja sit yököttää...

Nyt taas syömään, kun on koko ajan nälkä sen paastoamisen vuoksi.


Tiijona & Taavi 28+4

muoks. täällä poika tulossa (100% varma lupaus, kun on vehkeet nähty ja kromosomivastaus tiedossa), mut ei linea negraa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä mamma säikytettiin tänään oikein kunnolla. Ma lääkäri oli kuulevinaan vauvan sydänäänissä jotain häikkää ja tänään oli terkalla kontrolliaika ja hänkin kuuli rytmihäiriöt. Siinä sitten kutsuttiin kaikki neuvolan tädit kuunteleen saman tein ääniä ja kaikki oli samaa mieltä. Ei muuta kuin kiireen vilkaa tayssiin. Siellä käyrillä sama juttu, vaikka käyrää ei saatu otettuakaan ilman että kätilö piti anturia itse koko tutkimuksen ajan. Eli siis käyrillä näkyi rytmihäiriöt ja tosiaan itekkin ne ihan selvästi kuulin. Melkein 5h odotuksen ja kokeiden oton jälkeen pääsisn vihdoin lääkärille ja hän totesi sen jonka jo tiesimme, eli että vauvalla on selkeät lisälyönnit sydämessä nonn joka kuudennella lyönnillä. Olin kyllä niin paniikissa, lääkäri alkoi kuitenkin rauhoitteleen, että näillä viikoilla voi näitä esiintyä, johtuen sydämen kehitysvaiheesta. Ultratessa onneksi kaikki oli rakenteellisetsi kunnossa, eikä vauvalla ollut muutakaan sydämen vajaatoiminnasta viittaavaa. Huomenna käyvät vielä tilanteen läpi lääkäripalaverissa (äänitti äänet yms.) ja jossei soittoa tule, niin kontrollia ei tarvita, neuvolan riittää. Korkeintaan loppuraskaudesta ottavat näytille vielä. Olo ihan naatti, niin peloissani olin, mutta nyt jo parempi mieli.

Neuvolan täti muuten katsoi mun kotiseurannan sokerit ja koska olivat priimaa ei radi diagnoosia tullut, vaikka paastoarvo oli 5,3 testissä. Sanoi, että jos silloin tällöin ottelet paastoja kotona, niin se riittää. Täällä onneksi muuten tuon testin juoma on tosi kylmää ja appelsiinin makuista, ihan ok juoda.

Nyt on pää niin tyhjä, että en pysty muuta kommentoimaan kuin vielä että 2 ekasta pojasta mulla oli selvä linea negra, nyt tästä kolmannesta pojasta ei ole kunnolla tullut, sillän vähän alkuun ajattelinkin että josko tyttöä pukkais, mutta killuttimet oli niin selvät, että ei voinut erehtyä:)

Huojentunut pomppuli ja muru 26+6
 
Moro!

Täällä meni sokerirasitus ihan putkeen. Täällä "villinä korttina" on tarjoilla litku jääkaappikylmänä. Makuna oli sitruuna. Itelle meni alas hyvin ja ainut oire koko aikana oli järjetön nälkä ;). Arvot soitin tänään ja kaikki oli hyvin. Myös pissatesti ja hepatoosiverikoe (alat ja sappiarvot)oli ainaki vielä ok ja reippaasti alle. Tästä on hyvä jatkaa.

Pesuaine ym. Ite pesin esikoisen vaatteet aluks hajusteettomalla, mutta nyt taidan jatkaa noilla mitä meillä on nyt käytössä. Uudet vaatteet pesen, ku joskus oli juttua lehessä jostain tehdasaineesta tms., jota suihkutetaan vaatteisiin, jotta ne säilyttää muodon ym. Huomaahan sen ku vaatteen pesee ekan kerran, ni vaate muuttuu. Omia en aina kyl pese.
Vielä en oo alottanu pesua, vaikka mieli tekis, mutta pitää malttaa mahd.muuttoon.

Vaatevarasto Itellä ei hajuakaa miten paljon löytyy mitäki vaatetta missäki koossa. Me tosin köydään Prismassa ruokaostoksissa aina, ni sieltä on hyvä napata renttuja mukaan jos, näyttää ett jotain uupuu. Vaikka varmaan tulee lähempänä h-hetkee hommatta vielä jotain vaatetta.

Sormet ja varpaat vaan ristissä, että nyt sais kokee synnytyksen alkamisen itekseen eikä tarttis käynnistää.

Tervetuloa Pipsa mukaan remmiin :)

Linea negra tuli tytöstä näkyviin 30 viikon jälkeen, 35 viikolla tuli alamahaan arpia. Nyt ei vielä oletetusta pojasta oo mitään tullu. Suapi nähä muutaman viikon päästä.

Pomppuli johan oli neuvolakerta :O. Huh!

Vitamiineista Jotain raskaanaoleville suunnattua valmistetta on tullu syötyä koko ajan.

Buranasta Hassua ku mulle sanottiin lääkärissä, että saa käyttää Buranaa tupla-annoksena, ku oli kipeenä. Vasta lähempänä synnytystä pitäsi varoo..en kyllä montaakaa buranaa ottanu.

Jeps, eiköhän tässä tullu varmaan sivunmittainen sepostus.

Mukavaa loppuviikkoa ja rentoa viikonloppua :)

Marimi ja poikanen 28+4
 
Piti tulla omasta puolesta kommentoimaan sokerirasitustani tältä päivältä. Ikävää kuulla toisten kurjista kokemuksista. Itsellä meni kyllä ihan hyvin se odottelu ja ei olotila kovin heikentynyt mitä nyt väsytti suuresti siellä ja toivonen että huomenna kun soitan tuloksia niin ovat ihan hyvät. Meillä täällä tuo sokerilitku on vadelmanmakuista, ja jääkylmää, joten menee melko helposti alas vaikka eihän se nyt herkkua ole juoda pari desiä mehutiivisteen makuista ja vahvuista nestettä. Mutta ohi on ja käsi sen näköinen. En taida omistaa kuin yhden hyvän suonen toisessa kädessä mistä hyvä ottaa verta. No, onhan sekin tarpeeksi mutta silti.. No, nyt tuloksia ootellessa.

Muuttamisesta oli myöskin keskusteltu jossain vaiheessa ja täällä se vielä edessä. "Hauskinta" tässä asiassa on se että ei ole vielä tietoa että minne muutan, tai kämppää siis ei ole vielä löytynyt. Vanhasta pienestä asunnosta kyllä isompaan mutta tällä hetkellä luottavaisin mielin.. Katsotaan miltä näyttää 1.3. :D On tässä kyllä fiilikset vaihellut mutta no, tällä mennään. Toivotaan että kovin aikaseen tää murunen ei halua tulla ulos tai heikentää omaa olotilaa.

ja vielä kun muistan, tervetuloa uudet ja vanhatkin :) tämä mami poistuu lepäilemään että jaksaa aikaisin herätä koulun penkille, tän päivän nautinkin labrasta ja vapaapäivästä.


saraneito & bertta 27+2
 
Linea negra näky alussa haaleana mutta hävinnyt jonnekin..Esikoisesta tuli melko alussa alavatsaan "poikaviiva"..
Rintoja on alkanut kuumottelee..ihan outoa:O tosin meidän ihana 2.5v puristelee niitä,nauraa ja hokee "tissi,tissi":O Isältä kuulemman oppinut:LOL: no eipä se mulle ainakaan niin oo tehnyt että kenenhän tissejä sitä ollaan käyty puristelemassa|O
Tervetuloa Pipsa76 minunkin puolesta..Siitä täyspäisestä porukasta en kyllä sano omalta kohdalta mitään:D
Painon tuleminen täälläkin mietityttää..On kotivaa'an mukaan tullut 6kg mikä on ihan hyvä kun oli se mahatautikin..Nyt siis 46kg mut vähemmän kun esikoista odottaessa tullut..Viime raskaudessa kun lopussa painoa oli 60kg ja pituutta siis 160cm niin sanottiin ettei saisi tulla enää lisää..Se oli oikein kivaa kuultavaa entisenä syömishäiriöisenä:snotty:
SSRI lääkkeistä jos joku tietää että saako käyttää imetyksen aikana niin olisin kiitollinen=) Sitalopraami siis itsellä ja neuvolassa vaan sanoi että moni käyttää sitä synnytyksenkin yli mut sit se imetys jäi mietityttää kun siitä nyt ei vielä ollut puhetta.
Huomenna on 13.perjantai...:p ja Poksuu viikotkin 25 :heart:
 
Kauhean paljon taas ootte kaikesta jutellut, pitäis vissiin useammin käydä kirjoittelemassa!!

Ensinnäkin Pipsalle tervetuloa :wave:

Hankinnoista: Esikoisen vauvatavarat vielä säilössä ja hyvässä kunnossa, joten ihmeempiä ei tarvitse ostella. Mutta jotain hankintoja on kuitenkin täytynyt ostaa ja täytyy vielä ostaa. Vaipat/kosteuspyyhkeet/liivinsuojat jne. täytyy vielä hommata, mutta ostan ne sitten lähempänä h-hetkeä. Esikoisella käytettiin paljon liberon kosteuspyyhkeitä, mutta tykästyin enemmän nuihin Lidlin kosteuspyyhkeisiin. Ovat paljon kosteampia kuin nuo Liberon ja monen muun valmistajan kosteuspyyhkeet. Tänään käytiin katsomassa yhtiä käytettyjä tuplia, jotka päätettiin ottaa kunhan vapautuvat. Päädyin sitten seuraavanlaisiin tupliin Z-Line Jule Twin tuplaratas - Myydään rattaat kahdelle lapselle edullisesti verkkokaupasta Saadaan ne hyvään hintaan ja ovat hyvässä kunnossa, joten minun mielestä tehtiin kyllä hyvä löytö =)

Vaatteista:
Esikoiselta jäljellä muutama neutraali 50cm vaate ja tuskin ostan enempää. Ne ei hirmuisen kauaa mennyt kun siirryttiin sitten 56cm vaatteisiin. Viikonloppuna pengoin läpi nuo tytön vaatteet ja katsoin nyt vihdoin ja viimein, että mitkä käy tälle poitsulle ja melkoisen kasan sain aikaan. Jotain pientä kuitenkin täytyy vielä ostaa, ehkä viimeistään tuossa helmikuun alussa kun käydään pyörähtämässä Tallinnassa. Enemmän vaatteita ostelen sitten kun vauva syntyy ja saa varmuuden siitä, että se on oikeasti poika :)

Vitamiinit:
Multivitan raskaus&imetys vitamiini käytössä sekä myös rautalisä, iho-omega ja extra d-vitamiini. Eli melkoinen pilleriläjä menee päivittäin.. Jospa tuota rautaa ei tartteis kovinkaan kauaa syödä.

Vaipoista oli joku tainnut kysyä, että kannattaako alkaa hamstraamaan. Itse en ainakaan heti aluksi osta kuin ehkä sen yksi tai kaksi pakettia pienimmän koon vaippoja, koska kaikki vaippamerkit eivät välttämättä sovi juuri omalle muksulle. Esikoisella oon tykännyt käyttää liberoa, koska ne istuu hyvin ja pitää pyllyn siistinä. Pampersia kokeiltiin, mutta niistä tuli ihottumaa. Tuttavan vauva on erittäin solakka rakenteinen ja hänelle taas ei käy tuo libero (tulee ylivuotoja) vaan he käyttävät Pampersia. Eli nähtäväksi jää mikä merkki on paras sitten tälle uudelle tulokkaalle.

Pesuaineet: Itselläni ja tytöllä on lievästi atooppinen iho, joten vauvanpyykin pesen hajusteettomilla allergiatunnuksen saaneilla pesuaineilla. Eli haluan, että vauvan iho saa mahdollisimman vähän ärsykkeitä pesuaineista. Pesen myöskin kaikki uudet vaatteet ennen käyttöä.

Linea negraa
ei ole näkynyt, vaikka poika pitäisi olla tulossa. Tytönkään aikaan ei ollut. Joku muistaakseni olisi sanonut, että hieman tummempi ihosilla voi olla usein voimakas linea negra. Itse olen melko vaalea kalkkilaivan kapteeni :D

Toivottavasti Pomppulin vaavilla kaikki hyvin, varmasti säikäyttää tuollainen!!

-minde- rv27+0 poks!
 
Pipsalle Tervetuloa vain :wave::flower:
Pomppuli Voin kuvitella sun tunteen:hug: Eiköhän vaavilla oo kuitenki kaiki hyvin:heart:

Pesuaineista Hajusteetonta ja ilman huuhteluainetta :)
Vitamiinit Raskausvitamiinia popsitaan kerran päivässä.
Lineaa Ei oo tullu yhdessäkää raskaudessa.
SSRI Mun mielestä saa käyttää imetysaikana, mut en oo ihan satavarma, noita saa kuitenki syyä raskausaikanaki ihan turvallisesti.

Tänne ei muuta :) Tasasta odottelua...

vauvis ja tyttönen 28+1
 
Vieläkö mahtuisi yksi pitkään taustaillut mukaan?
1. odotellaan, saanut alkunsa inssillä 2,5 vuoden yrittämisen jälkeen... Oon tosiaan alusta asti lueskellut ketjua, mutta meitä pidettiin jännityksessä np-ultran jälkeen. Nyt tiedetään että terve poika on tulossa:)

Hankintoja ollaan tehty aika paljonkin, oikeastaan vaan pikkutavarat puuttuu:) Pientä remonttia pitää vielä tehdä ennenkuin vauvanhuoneen voi sisustaa.

Linea negraa ei oo täälläkään näkynyt, ei edes häivähdys, vaikka olen aika tumma. Saa nähdä tuleeko ollenkaan...

Sokerirasituksesta mulle ei oo puhuttu missään, vaikka oon käsittänyt sen olevan nykyään kaikille yli 26-v? Ehkä ens neuvolassa sitten parin viikon päästä otetaan asia puheeksi.

-Sorel 25+4 & mukelo
 
Huomenta!

Vitamiineista syön raskausmultivitaa, omegat, rautatabletin aloitin oma-aloitteisesti ja syön n. joka päivä tai joka toinen päivä (Hb on aika matala ollut aina), d-vitaa syön vähän isommalla annoksella ja lisäksi sinkkiä. Iltaisin vedän vielä kalkin ja magnesiumia. Eli siis paljon pillereitä, mutta olen aina vetänyt vaihtelevan määrän vitskuja. Aamuvuoroja ennen otan vielä yhden kofeiinitabletin (en juo kahvia lainkaan). Muuten en ikinä selviytyisi töihin asti. :) Ennen raskautta otin kaksi.

Linea negra ilmestyi joitakin viikkoja sitten, mutta hyvin hyvin vaaleana navasta alaspäin.

Sokerirasituksessa meillä juotiin kylmää vadelmanmakuista esanssilitkua. Kyllä se kaksi desiä meni alas nopeasti ilman kakomisia. Huono olokaan ei tullut. Ehkä ensimmäisen tunnin aikana hitusen outo olo jos oikein itseäni kuulostelin. Nälkä tosin oli kun rasituksesta pääsin, mutta syömisen jälkeen jaksoin mennä saman tien kuntosalille. Tulokset katsoin itse ja 1h arvo sekä 2h arvo huitelivat viitaeron ylälaidassa. Nyt olen omatoimisesti muutaman aamupalan jälkeisen n. 1h arvon katsonut ja ne ovat olleet tosi hyviä. Tuskin siis mitään sanomista tulee.

Kuntoilua olen jaksanut harrastaa. Kävelyssä tosin välillä supistelee. N. 5-7km lenkkejä olen kävellyt. Salilla käyn vielä myös. Toki tehot ovat laskeneet huomattavasti, mutta tuleepahan jotakin tehtyä.

Vaivoja, kuten liitoskipuja ym. ei ole vielä ollut. Sängyssä kääntyessäkään en ole vielä kipua tuntenut. Ainoana vaivana on oikeastaan jos istun pitkään hieman kovemmalla tuolilla, niin häntäluu kipeytyy.

Supisteluiden takia on vielä se kontrolli-UÄ pian, joten saa nähdä onko muutoksia tapahtunut.

Vauvanvaatteita en ole vielä pessyt. Perin vielä laatikollisen vaatteita ensikuun lopussa ja katselen mitä sieltä tulee. Pari perittyä vaatelaatikkoa odottaa vielä hypistelijäänsä. Joitakin 56 koon vaatteita olen ostanut, koska niitä en saa montaa. 62koon vaatteitakin ostin muutaman, mutta niitä sitten kai jo onkin riittävästi. 50 koossa ei taida olla kuin ihan pari kappaletta. Äitiyspakkausta odottelen myös ennen lisähankintojen tekemistä.

"Lastenhuone" tuli valmiiksi eli saimme sen tapiseerattua ja heitettyä huonekalut sisään. Vaikka vauva sielä nyt ei kovasti aikaa vietä, niin on kiva, että huone on valmis. Siellä on vauvan vaatelipasto ym. Kiva tuli! Tavaroiden puolesta vauva saa tulla :)

Nyt töihin!

Babylonialainen 25+3
 
Viimeksi muokattu:
pomppuli: Toivotaan että ovauvalla kaikki kuten pitääkin :hug: :)

Linea Negraa on ja se on piiiiitkä :D

painoa ei viime neuvolassa ollut vielä tullut, 1½ viikkoa seuraavaan neuvolaan, katsotaan sitten tilanne uudelleen..

Vaivoja: Närästystä välillä samoin joskus liitoskipuja, väsymystä on nyt taas enemmän kuin välillä oli..

Tervetuloa uudet :)

Vaippoja ostetaan varmaan pari pakettia, kahta eri merkkiä niin sit näkee kumpi parempi :) Esikoisella käytin liberoa, oli parempi ja kuopuksella pampers, saa nähdä miten nyt..

Josefia ja poika rv 26+6 (huomenna poksuu taas :) )
 
täällä ei ole linea negraa näkynyt vaikka melko varma poikalupaus onkin tulossa.

vauvan vaatteita en ole pessyt vielä, odottelen äitiyspakkausta ja ostelen vielä lisää kun en montaa ole vielä hankkinut.

voi kun pystyisikin salilla vielä käymään, mutta ei, loppui omalta osaltani het raskauden alussa... koiran kanssa käyn reippailla kävelyillä ja aamujumppaa yritän tehdä lähes joka aamu. kuntopyörän sain myös lainaksi ja sille poljen välillä. pakko jotain yrittää.

haluan toivottaa kaikille hyvää ja rentouttavaa v-loppua! itse lähden v-loppureissuun kaverin luo ja saan siis koko maanantain luultavasti lukea v-lopun kuulumisia täältä:popcorn:
 

Yhteistyössä