¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Tässä hei pohjattomasta mahasta kärsiville hyvä aamiasmunakas ohje! Kaloreilta ei mikään tuhti mut todella täyttävä!

Eli 3 isoa kananmunaa (sekoitetaan keltuaiset ja hiukan suolaa seoksen joukkoon)
kinkkusilppua
savujuusto/juustoraastetta noin puoli dl
tomaattiviipaleita

Paistetaan 4teholla noin 15min kannen alla. Ei käännetä vaan odotetaan että päällinen jähmettyy.
Tästä tuli joku 1,5cm paksu ja aivan järkyttävän hyvää :eek:
 
Painoa on ennen raskautta ollut normaalin verran. Olen ollut kova liikkumaan jo monta vuotta, joten lihastakin on kertynyt sopivasti. Lähtöpainoon nähden painoa on nyt tullut tosin 7-8kg, jota toisaalta vähän kauhistelen. En mielestäni mussuta herkkuja liiaksi ja liikkumistakin olen jatkanut, joten suuria juttuja en pysty tuohon painoon vaikuttamaan. Toki vähän tulee viikonloppuisin herkuteltua. Lisäksi työpäivät pitävät minut tehokkaasti pois jääkaapilta. Ehkä kuitenkin suurin juttu tässä painonnousussa on kuitenkin se kehon muutos. Ensimmäistä odottelen, joten tämä on minulle henkilökohtaisesti uutta. Vaikka raskaus on mennyt miltei vaivatta (tietenkin väsymys on ollut riesana), niin silti tämä ei tunnu ihan siltä omalta kropalta. En ole koskaan ollut ylipainoinen, joten nyt tämä kasvava maha on jollakin tavalla outo ajatus. Toki annan päivä päivältä enemmän periksi, etten voi vaikuttaa siihen, että kohta olen entistä isompi :) Aluksi olin tyytyväinen kun pienta turvotusta lunkuunottamatta ei maha paljon kasvanut (ei siten haitanuut töiden tekemistä ym), mutta nyt kun se oikeasti kasvaa ja tuntuu, että kasvaakin vauhdilla, niin nyt se onkin kummallista. En varmaanakan totu tähän ajatukseen ennen synnytystä :) Oman kehon tietynlainen "menetys" tai sen kontrolli on menetetty. On kiva saada se aikanaan takaisin. Odotan tietenkin malttamattomana lapsen saantia, mutta myös sitä, että saan liikkua ja olla ihan normaalisti ilman ylimääräistä puhinaa ja ähkimistä. En suhtaudu mahaani missään määrin pahalla, mutta se on vaatinut vähän ajatustyötä, että hyväksyy, että nyt tämä on tätä ja kohta sitten saan vartaloni likipitäen ihan omaan käyttööni.

Synnytys pelottaa ihan hetkittäin. Vaikka tosiaan näen työni kautta komplikaatioita ja sectioita todella paljon, niin silti ensisynnyttäjänä ja jonkin sortin ammattilaisena suhtaudun asiaan maltilla. Se tulee mitä tulee -ajatuksella. Siihen en voi oikein vaikuttaa. Kivunhoitoa haluan ja tehokasta sellaista :) Alatiesynnytyksen toki haluaisin, mutta ei se sectiocaan mikään peikko mielessäni ole. Siihen päädytään jos täytyy ja niillä mennään. Kaikki sectiotkaan eivät ole hätäsectioita ja kiireellisessäkin sectiossa on usein hyvin aikaa toimia. Suunnitellut sectiot ovat vielä asia erikseen. Iso leikkaus se on, mutta palkintona siinä on ihan yhtälailla ihana vauva kuin alakauttakin synnyttäneillä. Eli summa summarum olen ajatellut, että tulee mitä tulee ja joudun ottamaan vastaan sen joka tapauksessa. Perääntyäkään en enää voi :) Mutta sen myönnän, että tosiaan hetkellisesti iskee pikkuinen "paniikki". En tietenkään toivo neljännen asteen repeää, istukan käsinirrotusta, suurta vuotoa ym. juttuja, mutta ammattitaidolla minut sittenkin hoidetaan ja kursitaan kasaan sen mitä pystytään. Jaiks ;)

Babylonialainen 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Paino esikoisesta tuli 13kg ja siitä sain 8kg pudotettua, pikku kakkosesta tuli n. 10 kg ja sain ihmeekseni pudotettua 16kg, eli myös ylimääräistä :D nyt kolmosta odottaessa on tullu 9kg ja luulisin et vielä tulee pari kiloa lisää (ainakin tällä ruokahalulla). :LOL: pudotetaan sit kesällä kilot pois ;)

Ai niin, sain eilen kuullu että musta tulee täti, ensimmäistä kertaa :heart: mua kolme vuotta nuorempi sisko odottaa esikoistaan ja heinäkuun puolen välin jälkeen olis tarkoitus tämän pienen syntyä :heart: Meidän äiti muori ihan onnesta soikeena, kun saa vähän ajan sisällä kaks lapsenlasta lisää.

Sale & Pupu 28+0 POKSISTARALLAA! :D
 
Heipsan taas!

Paino Itellä noussu paino ennen raskautta -tilasta 9,3kg. Tosin tuo alotuspaino on alakanttiin ja ensimmäinen punnitus olis vasta sitten toisella neuvolakäynnillä 16-17 viikolla. Meidän neuvolatäti on tässä asiassa ihana. Ikinä ei oo sanonu sanaakaa painosta, merkkaa vaan sen neuvolakorttiin. Ihan kiva. Esikoisesta tuli lähes 20kg, joten nyt olis tarkostus päästä hieman pienemmöllä nousulla. Imetys ei vieny yhtään kiloa, paino alkoi tippumaan vasta imetyksen loputtua reilun vuoden päästä synnytyksestä.

Pelot Itellä ei pelkoa tulevasta. Tosin pieniä toiveita on kuten ettei välilihaa leikattais ja että saisin spinaalin. Epiduraali ei vastannu ihan odotuksia. Mutta uo nyt on toiveita vaan :)
Esikoinen siis käynnistettiin pe aamuna ja synty su klo 10. Ponnistus kesti 50min, mutta lähinnä ihanan kätilön vuoksi joka himmaili, jottei lihaa tarttenu leikata. Repeemisiltäki selvisin. Avoimin mielin kuitenkin tähän toiseen raskauteen :) Ku edes tietäis missä työmaaparakissa sitä pitää synnyttää..

Ihanaa ku on tullu lunta. Tänään pitää mennä pulkkamäkeen oikein ajan kanssa. Ihanaa :).

Oikein rentoa viikonloppua kaikille :)

Eipä uskois, että huomenna alkaa viimeinen 2-alkava viikko.

Marimi ja poikanen 28+6
 
Oletteko alkanut täyttää esitietolomaketta sairaalaa varten? Mä sitä eilen täyttelin kun viimeksi en siihen oikein mitään saanut:)
Synnytyspelkoa mulla ei varsinaisesti ole,repeämiset jännittää vähän..:| Ja toivon että tämäkin olisi raivotarjonnassa kun sektiota tai kääntämistä pelkäisin. Toiveeksi laitoin ettei epiduraalia tai spinaalia..Jos tämä menisi edes yhtä nopeasti kuin esikoisen synnytys eli alle 5 tuntiin:whistle: Saahan sitä aina toivoa:p
Sikiön tarjonnasta..Milloin teillä on sitä alettu katsomaan? Multa ei oo vielä kertaakaan mutta varmaan lääkärillä ensi viikolla..
Kirpparilöytöjä tein eilen vaikka tytön vaatteita ei niin pitänyt hommatakaan..30 sentillä 5 bodyä ja 50senttiä ihan käyttämättömän oloinen potkupuku:) Lisäksi imetyspaita 2euroa ja vielä "organic cottonia" kuulostaa luxukselta:) mut tietysti on joku kamalan kutiava:LOL:
Ylävatsaan on alkanut välillä sattuu tai oikeastaan painamaan:( varmaan maha alkaa kasvamaan niin vauhdilla..
Mukavia lumileikkejä niille jotka sellaisia meinaa harrastaa tänään=)
Avantasia 25+1
 
Synnytys: Ei jännitä. Mulla oli ensimmäinen synnytyskokemus positiivinen ja siitä jäi hyvät muistot, innolla odotan tämän toisen synnytystä :) Toki se kipeää tekee, mutta koin sen niin hyvänä kipuna ettei jäänyt mitään traumoja, päinvastoin :)

Marimi: Samaa just mietin, mulla alkaa tiistaina viimenen 2-alkava viikko. Enää 11 viikkoa siis laskettuunaikaan. Ja jos tästä hetkestä miettii tuon 11 viikkoa taaksepäin, oli noin viikot 17-18 ja nehän oli ihan äsken! Nopeesti menee!

Sale81: Onpa kivaa kun serkuksille tulee noin pieni ikäero! Onnea tulevalle tädille!

Syysmyrskyn reseptiä täytyy jossain vaiheessa kokeilla! Toi 4 teho oli ilmeisesti niihin liesiin jossa on 6 tehotasoa? Kun meillä on 9 niin pitää vähän soveltaa :)

Nimistä vielä... Aluksi ajattelin, että pojalle on vaikea keksiä nimeä (tytölle tosiaan olisi nimi jo ollut), mutta nyt on sitten se tilanne, että on liikaa vaihtoehtoja :D Pitäs joku kolmen nimen rimpsu noista saada taiottua jossain vaiheessa. Kaksi nimeä on vielä tosi samantyyppisiä, joten molempia en voi kyllä napata käyttöön. Äh!

Te joilla vahva ehdokas/jo päätetty ehdotus nimeksi, meinaatteko pitää siitä jokatapauksessa kiinni vai katsotteko vielä laitoksella uudemman kerran että näyttääkö vauva suunnitellulta nimeltään?

Ceali 28+4
 
Kirjottelen pitkästä aikaa kun on tällee viikonloppuna aikaa. Ulkona tulee vähän pakkaslunta, eilisen myräkän jäliltä lumityöt vielä kesken, äsken olin yli tunnin riehumassa ja en vaan jaksanu enää. Välillä tulin huilimaan ja sitten jos jatkais hetken aikaa. Inhoon talvea! Tai siis lumitöiden tekemistä...
Ens vkolla olis sairaalalla lääkärikäynti, ultra ja diabeteshoitajan aika. Tein kotiseurantaa viikon verran ja arvot oli ihan kunnossa. Saa sitten nähdä mitä päättävät tai mitä tapahtuu.
Linea Negrasta oli puhetta. Itse olen aika vaalea, ja viiru on ollut jo varmaan kuukauden päivät navasta ylöspäin?? Mikä lie mutaatio, heh.. raskausarpia ei vielä ainakaan ole ilmaantunut, olen rasvaillut aika tiuhaan. Hyväksi olen huomannut Body Shopin sellasen kookosrasva puikon, vähän kun deodoranttipuikon, se ei rasvaa ja jätä tahmaseksi.
Mitäs muuta täällä oli puhetta..Valmennuksia täällä on 3 kertaa, yksi vielä jäljellä. Ja ne 2 ekaa kertaa on tuntunut ihan turhilta vaikka ensikertalainen olenkin. Jotain vähän "syvemmälle" menevää olisin toivonut.
Synnytyspelosta, välillä on alkanut hirvittämään kun oikein alkaa asiaa miettimään. Olen siis yrittänyt olla ajattelematta. Olin keväällä isossa endometrioosi leikkauksessa ja sitä toivuin hyvin, mutta siitä asti ollut kamala pelko että en halua MITÄÄN lääkesysteemiä selkään pistettäväksi.Silloin siis meinasivat laittaa kipulääkkeen selän kautta menemään mutta sitä ei sitten onneksi laitettu kun se pelotti niin sikanaan. Ja nyt siis olen myös miettinyt että en halua mitään epiduraalia tms. Mutta mielihän voi muuttua aika äkkiä sitten kun on tosi homma edessä...olen useammalta kuullut kehua kohdunkaulan puuduttamisesta, ja se voisi olla hyvä.
Mutta näitä tosiaan on vähän turha vielä miettiä että mitä ihan takuulla haluaa ja mitä ei koska tilanne voi sitte muuttua äkkiä sellaseksi että siinä ei omia mielipiteitä ja haluja kysellä.
Mutta siis pelottaa ja mietityttää välillä.
Tulipas tekstiä.
Niin ja töistä olosta vielä, olen käynyt ihan normaalisti töissä mutta motivaatio on ihan täysi nolla. Työmatka on pitkä, selkäkipuja on ollut paljon, lähinnä niitä pakaran yläpuolella olevia viiltokipuja. Ja välillä esim toiselle jalalle painon laittaminen on ihan tuskaa. Saikulle jään kyllä heti jos vaan lääkäri ehdottaa, en kieltäydy! Mutta nyt takasin pihahommiin, koirat onneksi vähän auttaa kun riehuvat lumessa sillee että pöllyää pitkin poikin!
 
Noista vaatteiden pesuista, ehdottomasti uudet vaatteet pestään. Kun näkee sen karun todellisuuden kuinka uudetkin vaatteet voivat lojua kuukausia maahantuojien/terminaalien varastoilla. Lavoilta tippuneita vaate kasoja lattioilla joissa on ties mitä pölyä, kuraa, rotanmyrkkyä yms. ,jotka vain nostetaan takaisin lavalle ja viedään kauppaan. Ei siis tulisi mieleenikään laittaa edes itseni päälle pesemättömänä, saatika sitten pienen lapsen päälle. Korkeintaan jotkut ulkovaatteet ovat sellaisia joita voisin itseni päälle vetäistä ilman pesua, mutta en lapselle.

Painosta mulle sanottiin neuvolassa että ennen viikkoa 20 ei kuuluisi tulla yhtään painonnousua. Vasta sen viikon 20 jälkeen alkaa vauva, istukka, lapsivesi yms tuottaa painoa. Eli kaikki sitä ennen tapahtunut painonnousu on vaan ns oman herkuttelun tulosta. Muttei kuulemma tarvitse stressata jos painoa tulee herkutteluista, kuuluu kuulemma asiaan. :)

(.) Mulle on alkanut tulla jotenkin todella outoja unia. Milloin on ollut mukamas veren vuotoa, milloin vauvan jalka tullut oman vatsani läpi ja muuta todella outoa. Yöllä herään hikisenä jonkin painajaisen jälkeen, enkä meinaa millään saada uudestaan unta. Ei kiva.
Toisena asiana on hiipinyt "pelko" (tai jännitys olisi ehkä parempi sana) että entä jollei se olekkaan poika,niinkuin rakenneultrassa veikkailtiin? Ei siis sillä etteikö tyttökin olisi erittäin tervetullut, mutta kaikki hankinnat on tehty ns. poikaa ajatellen ja muutenkin omat ja etenkin miehen ajatukset ovat tiiviisti pojassa. Tekisi niin mieli mennä 4Dultraan ns. varmistamaan asia ja muutenkin katsomaan pikkuista, mutta en sitten tiedä... Pitänee varmaan koittaa saada mies ylipuhuttua siihen. :)

:heart:25+3:heart:
 
Huomentapäivää :)

Tervetuloa uusille :)

Ja tsempit Pomppulille

Synnytys jännittää joo, mutta ei pelota. Tai no sektioon joutuminen pelottaa kyllä. Mulla on aivan hirveä piikkikammo, enkä ole koskaan antanu synnytyksessä pistää selkään, ja sektiossahan se olis edessä HUI! Mulla on ollut nopeahkot synnytykset n.3h kipeitä supistuksia, työntövaihe 19min ja 6min. Esikoinen käynnistetty tableteilla ja kuopusta vauhitettu tipalla, kun omat supparit hyyty aamulla. Nyt toivoisin että oon kotona mahd. pitkään ja ettei mitään vauhdituksia ja mahdollisimman vähän lääkkeitä, eikä mielellään episitomiaa (esikoiselta väliliha leikattiin, kuopukselta ei ja paraneminen esikoiselta 2kk kuopukselta istuin samana päivänä).

Vauva on nyt poikittain mahassa. Tytöt on aikanaaan ollu jo hirmu varhain raivotarjonnassa. Nyt hieman pelottaa, että tämä sitten istuu tuolla :/ Silloinkin kyllä toivoisin alatiesynnytystä jos vain vauva mahtuu sitä kautta ulos, eikä siis mitään terveydellistä syytä ole leikata.

Vauvan vaatteet
pesen ja silitän ekan kerran erikseen. Ja meillä käyteytään hajusteetonta pesuainetta eikä ollenkaan huuhteluainetta. Esikoiselta pesin ja silitin vaatteet pidempään, mutta enää ei ehdi, ja sinne ne hukkuu muun pyykin joukkoon nopeasti ja tulee pestyä samoissa koneellisissa muun perheen pyykin kanssa. Pesu-urakan olen aloittanut. Pesen 0-2koneellista vauvapyykkiä päivässä, sen mukaan miten jaksan silittää. Lakanat olen onneksi enimmäkseen jo pessy ja silittäny, ne on työläimpiä. Nytkin koneessa vaaleansinisiä pikkuvaatteita. Seuraavaksi koneeseen menee harsot sinisen väriaineen kanssa :) Lisää pestävää tulee koko ajan, kun löydän uutta ostettavaa vauvalle.

Nimistä. Ollaan päätetty kaikille nimi jo vatsassa ollessa, kuopuksen toinen nimi vaihtui kun tyttö syntyi, oli niin sen nimen näköinen. Kolme nimeä saa tämäkin vauva. 6 kummia saa kuten sisaruksensakin. 4 on pyydetty ja ovat lupautuneet, 2 vielä mietinnässä.

Linea negraa ei ole tullut keltään.

Painoa on nyt tullut lähtöpainosta n. 8-10kg. Esikoiselta painoa tuli n. 20kg, kupukselta n. 16kg, toivottavasti nyt tulis vähemmän, pahoin pelkään että tulee kuitenkin vähintään se mitä kuopukselta.

Pakkausraha tuli maksuun tällä viikolla. Aattelin taas vähän laittaa ylös mitä sillä 140eurolla alennuksista saa. Jännä nähdä saako yhtä paljon kuin pakkauksessa tavaraa :)

Isyyspakkauksen keräsin miehelle viime raskaudessa, se oli tosi laaja ja annoin sen synttärilahjaksi. Siinä oli mm. sikari, konjakkia, isä-kirjallisuutta, isä-sukat, iskä-bokserit, isi-t-paita, vauvalle I <3 daddy body yms, kumihanskat, pyykkipoika jne ja käyttöohjeet kaikelle. Ja pakkasin pakkuksen vauvalle ostamaani vannaan (kylpyammeeseen).

Vitamiineista alkuraskaudesta söin jotaki raskausajan vitamiinia purkillisen. Se loppui tuossa joulun alla, enkä oo saanu aikaseksi haettua uutta. Obsidania otan vähän vaihtelevasti iltasella, välillä joka ilta välillä pidän taukoja.

Vaipoista meillä on molemmille sopinu paremmin aluksi liberot, ja itse asiassa koko ajan. Mutta hyvin yksilöllistähän se on mikä käy.

Ostin vauvan sängyn päälle hoitotason, mutta joudutaan vähän sitä lyhentään, kun meillä on niin ahas tuo makkari. Hyvin siinä siltikin mahtuu pehmustettu alusta olemaan, ja vaihtaan vaipat.

Lääkäritäti tiistaina ultraili ja sanoi ettei hän kyllä ihan varmasti tätä pojaksi sanois, kunnes kätilö tuli siihen myös kattoon ja ilmotti, että tuossahan on kulkuset ja tuossa pippeli. Pikkusen pisti kuitenkin pelottaan sinisten vaatteiden määrä :D

Kultakurkku ja Eemi 26+4
 
Jos minäkin yrittäisin pitkästä aikaa kirjoitella kuulumisia :wave:

POIKA lupaus saatiin mekin, ja saatiin vielä todisteeksi komea kuva herran vehkeistä! :D

Remonteista joku oli kysellyt... Meillä on koko talo remontin alla, toiveissa oli että oltaisiin ennen vauvan syntymää päästy muuttaan vaan ku homma ei nyt edisty ollenkaan, toivottavasti saataisiin ens viikolla homma siihen pisteeseen että saisi edes keittiöstä tarkat mitat ja sen sitten tilaukseenkin! Toimituksissakin kuitenkin menee aikaa!
Tulee todella kalliiksi asua vuokralla ja maksaa kuitenkin lyhennyksiä omastakin, tässäkin kuussa pelkästään 2 talon sähkölaskuihin menee reilut 500 :kieh:

Synnytys ei oikeastaan vielä niinkään jännitä tai pelota (ihme), mutta se että miten sitä äkkilähtötilanteessa keretään sairaalaan, sinne kun on matkaa vaivaset 510km :whistle: !!! Tosin esikon synnytys oli niiin pitkä (useampia vuorokausia) että toivottavasti tälläkään ei ole kovin hoppu ulos!

Täällä ollaan oltu reilu viikko sairaslomalla, lonkassa molemminpuolin limapussintulehdus ja liitoskivut aivan kamalat, ei meinaa housuja saada jalkaan ku ei kärsi jalkoja juurikaan nostaa! Maanantaina meinasin kuitenkin lähteä kokeilemaan töihin. 3g Panadolia päivässä, eikä meinaa todellakaan riittää.... saas nähä kuin ämmän käy!

Niin se vaan on alkanut meillekkin kaiken näköstä vauva-tavaraa kotiutumaan, sänkyjäkin on jo 2, pinnis saatuna ja sit mie meni tilaamaan kehdon... vaan ku se oli aivan ihana ja pakko saada! Vaatteita tulee kavereilta käytettynä tosi paljon mikä on ihanaa, ei tarvi ostella ja saa ne hyvillämielin laittaa sitten takaisin kiertoon.

En nyt muista kaikkea mihin piti kommentoida, dementia iskee!

Höpäjä ja Masa 24+6
 
synnytys: Mä en kyllä mielelläni menis siihen puuhaan laisinkaan :$ eka synnytys ei menny ihan putkeen, kesti 17,5h ja mukana epäonnistuneet epiduraalit ja laskevat sydänäänet ja repeämät ym Tosin päättyi mukavasti alle 10min ponnistuksella täydelliseen poikavauvaan :heart: JA tästä synnytyksestä mulle ei ees jääny mitään kammoa. Kätilöt kävivät juttelemassa jälkeenpäin ja kaikki sen suhteen ookoo. Tokaa synnyttämään lähdettäessä en kyllä osannut pelätä ollenkaan :) Olikin hyvin "helppo synnytys". Meidän isopäisin poika tuli alle tunnin sairaalassa ollessa yhellä ilokaasuhuikalla ja parilla ponnistuksella ilman repeämiä. Ei siis edelleenkään aihetta pelkoon. Kaksi seuraavaa tulivat myös pelkän ilokaasun voimin ja suht nopeastikin. Vitosen odotuksessa olikin jo selkeesti pelkoa ilmassa ja olen päätynyt siihen että pelkään sitä hallitsematonta kipua. Joka ikävä kyllä tulikin kuopuksen synnytyksessä, spinaalipuudutteesta huolimatta. Kohdunkaulan puudutetta pyysin muttei saatu laitettua. Eli nyt kärsin kyllä jonkunasteisesta synnytyspelosta :( Toki realiteetit on hallussa ja tiedän (toivon) synnytyksen vain olevan nopeasti ohi.
 
Sinne sairaalakasiin lisään myös omat käytössä olevat lääkkeet, en kylläkään särkylääkettä mut kaikki muut.

Mää pesen kaik vaatteet oli ne uusia tahi tuolta yläkaappista otettuja. Ulkovaatteita, peittoa enkä pakkauksen pussia pese. Jos tos maaliskuun alussa pesis ne sit ja laittelis sänkyjä ja muuta kun isäntäkin on hiihtolomalla on kaverina.

Jätin illalla äitiysavustuksen ja lapsilisä hakemuksen, viikon päästä sit äitiysraha hakemuksen laitan kun saan tällä tulevalla viikolla isommat päivärahat. Vaikuttavast kuitenkin hitusen tuleviin rahoihin.

Ostin vauvalle pari bodya, yhden paidan ja monet sukat viikolla. Torstaina on poli aika vaihteeksi niin sit käydään isännän kans yhdellä kirpalla katteleen vaatetta ja prismassa vois pyörähtää kans.

Ei mua pelota synnytys yhtään mut ärsyttää se osastolla olo. :/ Mun kun on pakko olla siel vähintään kolome päivää kun seurataan vauvan sokereita ja kaks isompaa ollut sinivalossa niin sekin pitää sit vissiin seurata.

Mää tahtosin neuloo vauvalle lakin mut en ossaa suomentaa ohjetta. Onneksi ens viikolla alkaa taas harrastukset josko sit sais neuvoja kyseiseen lakkin. <3
 
Vähän se tuo tuleva synnytys pelottaa... Mut kuitenkin se tuntuu jotenkin kaukaiselta ajatukselta.. vauvan tarinaa katsoessani telkkarista en tiedä itkenkö ilosta/pelosta vai mistä?? :whistle: Esikosen synnytys kesti 17,5 tunia, 50 min. ponnistusta, imukuppu ja istukan käsin irrotus :| Kuopuksen synnytys kesti 7,5 tuntia, 10min. ponnistus, kaikki meni suht ok, istukkakin irtosi nätisti :) Epiduraalit molemmilta, mut molemmissa teho jäi vähän vajaaks..

Mies laittaa tuolla meille, kanapiffejä, ananasta, pekonia, kasviksia ja kanttarelli-peruna röstejä, ihana tuoksu ja iso nälkä :p Lapset on toisilla vanhemmillaa..
 
mymosa
Meillä on jo pojalle nimi valmiina eikä se muutu miksikään. Kaikille ollut nimi valmiina. Mä en oo ikinä ajatellut, että pitäisi odottaa onko vauva jonkun nimen näköinen.

tytön nimi ollaan jo paljastettu, kun tyttöä ei tulla saamaan.. pojan nimi olkoon kaikilta salassa nimijuhliin asti.
 
Pientä jännitystä/ pelkoa on synnytystä kohtaan, lähinnä johtuu omasta suunnitelmallisuudesta ja kontrollin menettämisestä... Ensimmäistä kun odotellaan, niin ei oo omakohtaista kokemusta, enkä usko ystävien ym. kertomuksista paljon apua olevan :)

Painoa on varmaan tullut joku 6kg, lähinnä tossa mahan tienoilla tuntuu ja näkyy. Kropan muoto on muuttunut ja se vähän häiritsee, koska oon aina liikkunut ja syönyt terveellisesti yms. Nyt supistukset on häirinnyt treenausta ja herkut alkanu taas maistumaan, että pitää ottaa niskasta kiinni itteään, ettei paisu ihan muodottomaks. Saikulla oon ollu jo joitakin viikkoja näiden supistusten takia, ei ollu aiheuttanut muutoksia, mutta töiden tekoa haittaa paljon...

Pojan nimi on täälläkin valmiina, kaikki 3;)

Huomenna aamusta kirppikselle katselemaan josko tekis lisää löytöjä...

Sorel +meuhkaava mukelo 25+5
 
Viimeksi muokattu:
Pojan nimi on valmiina :) Mut ei voida kuitenkaan olla ihan 100 varmoja onko hän sitten se "A" vai muuttuuko toiseen vaihtoehtoon joka oli alkuun vahvasti ykkönen ;) Toinen ja kolmas nimi vahtehtoja on pari, mut eiköhän nekin ala tästä pikku hiljaa muotoutumaan :) Tytölle oli koko kolmen rimpsun nimi valmiina :)
 
Synnytys ei oikeastaan pelota. Ihan sama miten päin vauva on niin ainoo mitä haluan et se tulis alakautta ulos. Pelkään sitä keisarinleikkausta ihna kaameesti. Mulle on tehty laparoskopia jossa mentiin kolmesta piikuviillosta sisään ja herran jumala sitä kipua mistä sen jälkeen kärsin. Sama juttu jännittää et pääsenkö synnyttään Vassiin vai joudunko taysiin ja mulla on ehdoton epparikielto. Mä en hyväksy sen tekoa missään olosuhteissa ja esikoisesta ne ei vassissa sitä tehneetkään vaikka jätkä oli hiukan virheasennossa kun sen olin kieltänyt. En saanut repeemiä mut sanoivat kyl et taysissa ne olis tehneet sen halusin tai en. Onneks olin pienessä sairaalassa synnyttämässä jossa oli aikaa kesittyä auttaan vauva rauhallisesti pihalle. Eka laps tuli käynnistyksellä ja sain kiputroppeja ja toinen tuli itellään ja en saanut kivunlievitystä ja molemmista selvisin hengissä ja hyvät muistot jäi. Mielelläni jäisin sairaalaan muutamaks yöks mut en jää taysiin jos siellä on tosiaan se et joutuu oleen käytävällä tai kolmen äidin kans samassa huoneessa, ahdistaa ajatuskin siitä :( Mut noi on niin pikkujuttuja loppujen lopuks et murehditaan ne sit sairaalassa!

Linea negra esikoisesta muistaakseni oli mut tokasta ei ollut. Nyt on pieni haalea viiva näkyvissä alavatsalla. Uusia arpia ei ole tullut kun vanhat on venyneet mut tiedän et uusia tulee kyllä varmasti kun oon taipuvainen niitä saamaan. Harmi kun tuo maha palautui aika siedetäväksi kohtuu litteäsk bikinimahaks kahen synnytyksen jälkeen mut saa nähdä miten nyt käy..

Vaipat en osaa sanoo mitä käytetään.. Mut kestovaippoja kokeilen, en silti usko et tykkään niistä.. Ehkä loberot tais olla kivempia mun mielestä aikanaan jos oikein muistan.

Vitamiinit mä otan tällä hetkellä kaikkee mahdollista. Eli D-vitskua syödään koko perheen voimin, sit otan maitohappobakteereita, monivitamiinia ja kalkkia ja magnesiumia ja rautatabuja. Olo on aika ok :) Mut mä oon aina ollut hiukan hurahtanut noihin vitskuihin jo ennen synnytystäkin kun oon sitä mieltä et omaa kroppaa ei vaan voi helliä liikaa :)

Napa mulla ei ole vielä tulut ulos ja eipä tullut kahdessa aiemmassakaan odotuksessa edes lopussa :) mulla on niin syvä napa et on pysynyt ihan entisellään odotus ajat ja sen jälkeen :)

(.) Kun ei kerran pysty käveleen kunnolla niin alotettiin lasten kans uiminen! Ihanaa olla vedessä kunvesi kantaa mahan painon! Ja sit tuntuu hassulta et tää vauva tuntuu pyörivän miten sattuu mahssa kun multa on aiemmin noi muksut asettuneet pää alaspäin jo tässä vaiheessa. Välillä tää on pitkin pituuttaan alamahalla ja eilen taas oli kylkiluiden alla ja taas alamahalla nyt aamulla. Mut ainakin se selittää miks mua ei vieläkään närästä yhtään kun ei se paina mahalaukkua :D

Champion ja Martti 28+4
 
Äitiyspäiväraha päätös on tehty :) Saan jotain 150€ enemmän kuin kuvittelin eli olen tyytyväinen :) Lapsilisäpäätös myös oli ja pakkaus otettiin rahana, se on 19.1 tilillä :) Äitiysloma alkaa 8.3.2012 :) Päätökset olivat 2 viikossa tehty ja raha tilillä n.3 viikossa siitä kun kelaan paperit vein..

rv 27+1 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: kultakurkku
Noniin, täälläkin tuntuu tuo nimiasia nyt ratkenneen :) Kyselin vielä mielipiteitä yhdellä suljetulla foorumilla ja sain positiivista palautetta :)

Champion: Miksi et hyväksy epparia?

Onpa ollut ihanan laiska viikonloppu! Viime viikonloppu meni juhlan täyteisesti ja viikollakin oli ohjelmaa ihan kylliksi. Pieni latautuminen teki siis hyvää! Huomenna olisi esikoisen neuvola ja viikonloppuna miehen 30v-juhlintaa, huh :) Mukavaahan se on kun ohjelmaa riittää, menee aika nopeesti! Niin ja lisäksi viime viikolla meillä oli urakoitsija tekemässä takuukorjauksia talossa ja rempat jatkuvat nyt tulevalla viikolla. Saa maalinkäryssä asustella tässä jokusen aikaa...

Josefia: Kanapihvit ja kanttarelliperunat, voi nam kuullostaapa hyvältä!! Lähetäs tännekin vähän ;) Tein vähän kauralastuja itsekin, jotain hyvää puputettavaa :)

Silitättekö te kaikki vauvan vaatteet?
Vai pesettekö ainoastaan? Oon tosi laiska silittämään, pitäsköhän aktivoitua :)

Miks mulla on koko ajan hiki, pitäskö mennä hetkeksi seisomaan pakkaseen... :O

Ceali & Lilleri 28+5
 
Terveisiä Saariselältä!

Lento meni kivasti, ei tuntunu sen kummallisemmalta kuin ilman masuasukkia..

Vauvan vaatteet pesen, paitsi ulkovaatteet, mutta en todellakaan ole silittämässä mitään :D

Mitähän muuta piti kommentoida.. En kyl muista yhtään!

Jos ei muuta niin Poks 27+0! :heart:
 
Ceali mulle noi leikkausasiat on olleet ihan kammojuttuja alusta alkaen ja oon lukenut paljon (ja pari kätilökaveria kertoneet) et luonnollinen repeäminen on itse asiassa parempi kun eppari. Ja olin päättänyt et saa revetä kuinka paljon vaan niin ainakin se on ollut luonnollista enkä ole yksi niistä joille liukuhihnamaisesti tehdään se kuten monissa isoissa sairaaloissa on käytäntö et saadaan vauvat nopeemmin ulos niin pääsee seuraavaa auttamaan. Mulla kävi säkä kun ei tehty kun ei ole yhtään repeemää tullut kummankaan aiemman lapsen synnytyksissä ja toinen oli kuitenkin nelikiloinen, eli turhaan olis tehty. Mut mulla on tällasia omia hysteerisiä ajatusjuttuja joista haluan pitää kii :)

Niin ja mullekkin tuli äitiyspakkaus perjantaina ja on se vaan niin ihana :heart: Mikään vaate ei taatustio jää käyttämättä tuli sit tyttö tai poika :)
 
Viimeksi muokattu:
Tulinpas minäkin tänne taas kun muistin!

Pillereistä syön raskausmultia, E-epaa, D-vitamiinia ja iltaisin magnesiumia, jottei tulis kramppeja. Huomaa heti jos jää magnesiumit ottamatta, johan kramppaa yöllä.

Hankinnat on suurimmaksi osaksi tehty, vaatteitakin on saatu kauhean paljon. Pessyt olen kaikki vaatteet, kun ei uusista tiedä mitä aineita niissä on. Ainut mitä vielä tarvitsee on autoon kaukalo ja tutteja ym pientä. Kai näillä jo aika pitkälle pärjää...

Linea negra ilmestyi jossain vaiheessa, en muista enää milloin. Yli navan menee, poikaviiva neuvolan mukaan. Saas nähdä jääkö ikuiseksi vai liukeneeko jossain vaiheessa. Napakin on jonkin verran pullistunut, ei silti mikään totaalipullahdus mulla. :LOL:

Turvotusta tuli tänä pyhänä ihan eri tavalla kuin aiemmin, liekö pitsalla ja salmiakilla vaikutusta asiaan. Enpä taida enää noihin herkkuihin kajota, kun ei olo ole tosiaankaan mitä parhain. Anopin kasikymppisiä juhliessa sain seläkin kipeeksi, kun oli vähän enemmän korkoa kengissä. Höh. Vielä tänään piti reväyttää itsensä muksujen perässä jäisellä pihalla... Tekee kyllä jo mieli kömpiä vaan vällyjen alle itseänsä säälimään. :D

Synnytystä en osaa pelätä, vaikka repeämät vähän mietityttää. Jospa se nyt menis omalla painollaan. Toiveita piti kirjata kyllä sairaalaa varten ja niinpä tein, mutta katsotaan nyt miten käy. Enemmän mua se tuleva nyytti pelottaa...!
 

Yhteistyössä