¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Mä en pelkää synnytystä ollenkaan, toivon vain sen menevän vähän paremmin kuin viimeksi. Mitään traumoja tms ei jäänyt, mutta koska käytettiin imukuppia niin mies joutui poistumaan synnytyssalista.. Idioottimainen käytäntö.. Olis ihanaa jos mies tällä kertaa olisi lapsen syntyessä täysin paikalla, eikä missään käytävällä odottelemassa. Tuli hieman ahdistunut ja hylätty olo silloin. :/

(.) Masussa on taas ollut aavistuksen hiljaisempi päivä. Tällä hetkellä kaverilla on varmaan hikka, kun siihen malliin hytkyy. Esikoisella oli hikka useamman kerran päivässä, tällä ei onneksi niin usein. Se on omalla tavallaan inhottava tunne :D

Miks ihminen tuhlaa rahojaan kaikkeen tyhmään, kertokaa?? Oon ihan nettishoppailufriikki, ja mulle tuli älytön sisustamiskuume, ja oon sen mukaisesti sitten tilaillut verhoja ja mattoja ja kaikkea.. Huoh. Perkele kun viimeset paketit tulee niin en tee yhden ainutta nettiostosta ennen kesää!!!
 
POKS 29 :heart: Viikot tuntuu taas menevän vauhdilla.

Mä olen nyt onneks saanu itteäni niskasta kii ja alkanu liikkumaan enemmän. Oon tosi ylpeä itsestäni kyllä!
Meidän koti vaa-an mukaan painoa tullu 6 kg ja neuvolan 8 kg. Alkuun näyttäny siellä samaa, joten hiukan ihmettelen eroa!

Vappuvaavi: Sain viimeks reseptin närästykseen neuvolalääkäriltä. En kylläkään ole hakenu sitä vielä ja nyt tuntuukin hetkellisesti et on helpottanu (ainaki pariks päiväks).

Synnytys: Vauva on masussa nyt poikittain, peppu oikean kylkikaaren alla ja pää vasemman nivusen lähettyvillä. Toivottavasti kääntyy ja synnytyskin menis hyvin. Viimekerta ei täälläkään ihan putkeen menny, mutta kyllä silti odotan synnytystä vaikka vähän pelottaakin. Eniten mua pelottaa se että jotain menee pieleen ja muutenkin se tilanteen hallitsemattomuus. Ja se huolettaa myös miten mun pieni prinsessa pärjää sen ajan kun äiti on sairaalassa. Me eletään niin symbioosissa ja mullakin tulee taatusti kauhea ikävä :heart: Miten te joilla on jo ennestään lapsia aiotte järjestää synnytyksen ja sairaalassa vierailut (etenkin jos sairaalaan pidempi matka)? Jääkö mies esim. heti isyyslomalle? Oletteko hommanneet jo lapsenvahdin synnytyksen ajaksi yms?
Ceali: Mä kanssa kuullut et on parempi jos eppari repeää itsellään, toipuminen mm. kestää paljon kauemmin jos joudutaan leikkaamaan (mulla kesti 4kk). Sen takia ei epparia mielellään leikatakaan vaan mieluummin annetaan revetä.

Nimi: Kyllä meillä aika varma jo on. Tai ollaan siitä nimestä kovasti tykätty jo ennen ja oli esikoisellekin harkinnassa. Hänestä tuli tosin tyttö niin jäi ko. nimi käyttämättä. Tuskin tullaan muuttamaan, mä en ainakaan osaa koskaan sanoa minkä nimen näköinen vastasyntynyt on. Kyllähän se lapsi näyttää nimeltään kun siihen tottuu. Ja jos yhtään tulee esikoisen näköiseksi niin kyllä sopii valittu nimi meidän poitsulle. Ensimmäinen ja 3. nimi on siis varmoja, toisesta kiistellään vielä (varmaan taas ristiäisiin saakka) :D

Linea negra: ei ole nyt eikä ollut esikoisestakaan. Raskausarpia sen sijaan tullut aika tavalla, mutta ylpeänä ne kannan, ne on mun taisteluarvet :heart:

Pillereistä: Multitabsin raskausvitamiineja oon syöny alusta asti, samoin omega 3:sta kun en kalaa kykene syömään (paitsi tonnikalaa).

Vauvanvaatteet: Silitän ja pesen kaikki ennen käyttöä. En kylläkään sitten enää myöhemmin silitä, ei vaan aika tunnu riittävän. Mutta pesen kyllä omatkin vaatteet ennen käyttöä, niin ehdottomasti myös lasten!
 
Täällä koitetaan palata päiväjärjestykseen. Eipä se elämä diagnoosista muutu, sama iloinen poika meillä on kuin torstainakin:heart:

Synnytys: pelottaa niin perkuleesti. Esikoisen synnytys oli aika hurja, nopeesti eteni ja meni hyvin ponnistusvaiheeseen asti (toki tietty oksentelut, katetroinnit, peräruiskeet yms. koettiin), mut ei ees ehitty antaa kipulääkeitä, ilokaasulla mentiin, mut sit ponnistusvaiheeseen homma tyssäs. Aikansa yritettiin väkisin, työnnettiin masun päältä yms. ja kokeiltiin molempia imukuppeja, mut ei tullut. Sit sydänäänet heikkeni kunnolla ja huomattiin, että poika onkin avosuisessa tarjonnassa, aivan jumissa, mut kuitenkin revitty jo niin alas, että lääkäri teki päätöksen kutsua pihtimies kehiin ja käsittääkseni tayssin ainut pihtipappa tuli ja otti pojan pois juntturasta:) Iso jengi oli poikaa vastaanottamassa ja kun pihdit otettiin esille lähettiin ehdottaan miehelle poistumista, mutta ei lähtenyt, sanoi että kestää kyllä ja sai kyllä olla rinnallani. Käsittääkseni tayssissa vain hätäsektiossa isä ei saa olla paikalla. Mutta poistumista siis kyllä ehdotetaan, koska jo imukupissa verta lensi pitkin seiniä, kun kuppi aina irtos. Kuopuksen synnytys oli taas ihanteellinen, vedet meni kotona ja siitä 3h päässä ponnistin pojan minuutissa maailman spinaalin vaikutuksen alaisena, ihan kuin päiväkaffeilla olis ollut, missään ei tuntunut. Mutta mutta...nyt tosiaan olen kuitenkin saanut päähäni, että jos synnytyksessä tapahtuikin jotain, mikä selittäisi kuopuksen kehityksen ongelmat, tuli niin nopeeta jne. että pelkään meneväni totaali paniikkiin synnytyksessä ja siksi siis pelko ja siksi pääsenkin pelkopolille. Lisäksi suuri pelko tulevan murun terveydestä painaa mieltä, nyt kun kehissä ne rytmihäiriötkin, että saa nähä ehdottavatko lääkärit suoraan leikkausta. Itse en oikein tiedä, että mitä tahtoisin, pysyä rauhallisena, mutta millä sen takaa? Ekassa synnytyksessä tehtiin tietty eppari ja lisäksi kunnon repeämät, mutta itse kyllä tokenin siitä heti, samana päivänä jo istuin, eikä jatkossakaan mitään ongelmaa. Kuopuksen synnytyksessä tuli kai yksi tikki, eli vähemmällä pääsin, mut sama toipuminen. Ja molemmathan olleet yli 4kg, toinen 4,2 ja toinen 4,4. Tulipas sekavaa, mutta niin on mietteenikin.

Unipussi: nyt pohdin täällä monenkin välillä, oiskohan sellainen kiva, minkä saisi kapaloksikin? Vaikkakaan kapalossa en ole poikia nukuttanut, mutta olisipa sekin uutta. Tässä yksi SwaddleMe Graduate, sporttikuvioitu | Sannas.fi ja tässä toinen (tämä ehkä kyl lähinnä autoon) Vaaleansininen mikrofleece SwaddleMe kapalo | Sannas.fi ja tässä yksi, mikä ei kapalotyyppinen Kokonaan aukeava unipussi..

Vaatteet: Pesen kaikki sisävaatteet ja ennen myös silitin, mutta nyt meillä kuivausrumpu ja voi olla, että en nyt silitä, muuta kuin ehkä eka kerran, kun laitan kaappiin. Enää ei vaan ehi.

Nyt en muista mitä muuta piti kirjoittaa.

Pomppuli ja muru 27+2
 
Huomenta :) Arki taas alkoi ja ylhäällä oltiin 6.45..

meillä on tämän tyyppinen unipussi Kokonaan aukeava unipussi. siinä on lisäkappale alaosassa jonka saa laitettua lapsen kasvaessa paikalleen eli kasvaa vauvan mukana ja sit on toinen jossa kurotaan nyörllä tuo alaosa kiinni.. Meilläkään ei ole ennen unipussia ollut, mutta nyt halua kokeilla.. Toinen on kokoa 62 ja toinen 62-68(74) Jostain luin et ei suositeltais ihan vastasyntyneelle, onko näin? Ja jos niin miksi?

Vauvanvaatteet pesen uutena ja jos olen saanut käytettynä, nekin pesen, en silitä.

Adelei: Sisustusvimma tännekin iskenyt :whistle: Verhot ja pari taulua tilasin yks päivä ja uudet matot lasten huoneeseen ostin anttilan alesta... Mitään ei oieastaan nyt tarvita niin pitää yrittää pysyä poissa nuista nettikaupoista.. Niin kuuin ei olisi vauvan tullessa muutakin hankittavaa..

Josefia ja poika rv 27+2 (menkoista 28+1)
 
Huomenta!

Avantasia, meillä Lahdessa on ainakin vaan valkoisessa ja vihreässä paketissa Lidlin vauvan pyllyrättejä. Vihreässä on hajusteellisia ja valkoisessa hajusteettomia. Vai onko ne muuttaneet pakkaukset nyt sitten ihan viime aikoina?

Lilie, hei hienoa että löysitte Amazonista halvemmalla! Se on hyvä ja meillä ainakin tuotteet tuli 5-10 arkipäivässä (tilattiin sitteri, itkari ja sähköhammasharja)! Me ainakin tullaan ehdottomasti käyttämään sitä jatkossakin! Ollaan oltu tosi tyytyväisiä, mitä nyt on päästy testaamaan yökyläilevillä vauvoilla meidän uutta sitteriä ja itkuhälytintä - ja vauvojen omat vanhemmat ovat myös tykänneet ja yksi pariskunta meinas että pistävät vuosi sitten ostamansa BabyBjörnin sitterinsä myyntiin ja hommaavat samanlaisen kuin mitä me ostettiin (Chicco). Itse en myöskään ostaisi BabyBjörnin sitteriä - siihen on jotenkin työläämpi laittaa muksu ja se kangas on sellasta pehmeetä että koko päällinen pitää laittaa pesuun jos menee jotain sörssöä... Meillä oli tuon Chiccon kaltainen ekan muksun kohdalla lainassa ja BabyBjörniä kun käytti kyläillessä (tosi monella tutulla oli se), niin totesin silloin että en ostais sitä mistään hinnasta.

Lilie, niin ja siis piti vielä kommentoida, että toi amme näytti aika kätsyltä!! Pientä vaavia kun tuntuu niin hurjalta kylvettää isossa ammeessa..

Unipussia me käytettiin tytöllä, mutta vasta lähempänä 1-v. -ikää. Siihen asti oikeestaan nukkui pitkälti äippäpakkauksen makuupussissa; minusta se ajoi saman asian ja kädet on siellä äp-pussissa lämpimänä. Tosin meillä juotiin maito pullosta, joten en tiedä miten paljon vaikuttaa jos kun joisi tissistä...
Mutta ehdottomasti joku tuommoinen pussukka on minusta hyvä olla, jotta vaavi pysyy siellä lämpimässä kääntyillessäänkin. Mulla oli noita äp-pakkauksen pussukoita kaksi; toinen uusi äippäpakkauksesta ja toinen käytettynä ostettu kirppikseltä (niitä on usein siellä myynnissä, tosi hyvä kuntoisina!).

Jouskari, joo, en mäkään olis 1/2 v. töissä olon jälkeen halunnut palata kotiin, mutta nyt 2v. työssä tahkoomisen jälkeen on taas kiva jäädä äippikselle. :)

Ceali, meillä ultrataan aina kun on lääkärintarkastus. Se riippuu siitä, onko niitä laitteita siinä terveyskeskuksessa, missä käy, tai näin ainakin Lahdessa.

Nimi on tosiaan ollut meillä jo käytössä avoimesti alusta lähtien ja varmaan siinä pitäydytään, kun esikoinen sen on niin jo sisäistänyt... Olishan se kummallista että ensin pitkään puhutaan jostain nimestä ja sitten se onkin jotain muuta. :)

CVAD, voi jestas mitä touhua teillä tuon painon kanssa.... Että ihan papereiden päälle on pitänyt muistutukseksi laittaa BMI.... Mä olen tosi tyytyväinen, että mun painosta ei ole napissut vielä toistaiseksi ainakaan kukaan, vaikka BMI on 37... Puhuin heti ekalla neuvolakäynnillä, että tiedostan tämän ongelman itse, ja tein selväksi perustellen etten kaipaa siihen neuvoja. Terkkari ymmärsi asian hyvin eikä aiheesta ole sen koomin keskusteltu. Hyvä niin.

Masukuski, meillä myös kaksi kissaa, joista toinen on sellanen sänkyynpomppija... Esikoisen synnyttyä saivat tyytyä nukkumaan suljetusti niin että pääsivät kylppäriin laatikolle ja keittiöön syömään, mutteivat enää makkariin. Ja nyt omakotitalossa asuessamme ollaan laitettu ne yöksi kylppäriin/saunaan laatikon ja vesiastian kanssa. Mun hermo ei enää kestänyt sitä jatkuvaa jännäämistä niiden kanssa... Kissaverkkoa ei kyllä edes kokeiltu, mutta en tiedä olisinko siihen luottanut....

Kultakurkku, Champion, voi ei, älkää sektiota pelätkö!! Se oli oikeest ihan iisipiisi, ja mä melkeinpä salaa vähän toivoisin että tää pikkukakkonen olisi esikoisen myötä perätilassa, jotta tulisi suunniteltu sektio... Itse pidin leikkausta ja siitä toipumista yhtä helppona juttuna kuin hammaslääkärikäynti!!!

Mutta mukavaa maanantaita kaikille!
 
mymosa
Mä elätän toivoa, että meillä sektio on perjantaina, joten lapset voi hätätapauksessa olla poissa koulusta ja hoidosta sen päivän. Mies tekee mun sairaalassa olo ajan sellaista vuoroa, että voi viedä lapset ja hakea sitten hoidosta ja ip:stä. Jää sitten toivottavasti viikoksi kotiin, kun pääsen sairaalasta.. Se nyt on vielä auki, kun tulisi muuten rahaton viikko.

Sektiota ei todellakaan kannata sillain pelätä, toki toipuminen ekasta on ihan eri asia kuin toipuminen toisesta jne.. Mäkin paranin ekasta huomattavasti paremmin kuin toisesta. Toinen oli yksi kauhukokemus, kun puudutus alkoi lakata siinä vaiheessa kun siirrettiin leikkauspöydältä omaan petiin. Lisäksi haava on toisen jälkeen pidempi ja kipeempi.
Joten kauhulla odotan tätä kolmatta ja tekisin tenavan alakautta niin paljon mielummin.
 
Epistomia mulle tehtiin esikoisesta, vaikka olin kyllä lukenut, että ei ole enää vakikäytäntö. No pojan sykkeet vähän laski ja kätilö hätäili, sanoi synnytyksen jälkeen ettei olis tarvinnut tehdä.
Itseä vähän harmitti, varsinkin kun tikkaukset kotona petti ja sitten alapäästä roikkui sitä "ompelulankaa" joka aina välillä mukavasti kiristi/vetäisi istuessa.. no haava ei tulehtunut tmv. ja siitä toivuttiin.
Toivottavasti ja luultavasti nyt tois kertalaisena sitä ei tarvitse tehdä.

Hankinnoista Tilasin Amazonista Aventin rintpumpun ja maidonsäilytysrasioita. Hintaa tuli postikuluineen n.30€
Mulla on toiveena täysimetys, mutta tuon pumpun halusin hommata, että osaisin itse välillä ottaa pieniä irtiottoja vauvasta, esim. mennä kahden esikoisen kanssa leikkipuistoon miettimättä huutaako vauva isälle nälkää. Esikoisesta en osannut vapaasti olla erossa lainkaan, kun meillä ei edes kokeiltu mitään korvikkeita ja ilman konesta pumppaaminen tuntui niin työläältä.
Saa nähdä onko tuosta pumpusta iloa, mutta ei se nyt paljoa maksanutkaan.

Nimet on mietittynä sekä tytölle että pojalle, vaikka tyttölupaus ultrassa saatiinkin. Saa nähdä muuttuuko nimi sitten kun vauva syntyy. Esikoisen aikana kävi niin, toinen nimi tuntuikin luonnollisemmalta kuin alunperin ajateltu.
 
Paljonko veroa menee tuosta äitiysrahasta? Onko suoraan joku 20 näistä tuista vai voiko sen laskettaa erikseen? Mulla on tosi pieni perusveroprosentti ja sillä varmasti saa mätkyjä ensi vuodelle jos niin alhaalla pitää..

Ai niin ja oliko joku jossain vaiheessa kyselly, että missä vaiheessa ovat katsoneet miten päin vauva majailee tuolla kohdussa?? Viimeks lääkärissä rv 25+ muistaakseni, lääkäri sanoi vauvan olleen perätilassa.. Aika paljon tuntuu vielä pyörivän tuolla kuin häkkyrä koska potkut tuntuu milloin missäkin.. Kuopus oli vielä jotain rv 32 perätilassa, mut viikon 36 ultrassa oli kääntynyt raivotarjontaan ja siinä pysyi..
 
Viimeksi muokattu:
Vero Menee kelantuista automaattisesti sen 20% pintaan, ei siis sitä prosenttia mikä sulla on verokortissa. Muutosverokortin voi hakee tota tukea varten, mä ite hain sen ja mulla menee veroa 14.5%.

Viime lääkärikäynnillä katotii et vauva on RT. Polilla varmaan käyn tässä lähiviikkojen aikana painoarviossa, et siellä varmaan katotaa kans tarjonta :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä kanssa kuullut et on parempi jos eppari repeää itsellään, toipuminen mm. kestää paljon kauemmin jos joudutaan leikkaamaan (mulla kesti 4kk). Sen takia ei epparia mielellään leikatakaan vaan mieluummin annetaan revetä.
Miten se muka voi olla noin päin mahdollista? Mulla ainakin leikattiin, ja toipuminen kesti reilu 2 viikkoa, siis niin kauan kunnes kaikki tikit oli irronnut. Ja mulla oli tikkejä siis jotain parikymmentä.. En usko, että revennyt eppari voi parantua nopeammin.

Pillereistä oon syönyt raskaus- ja imetysajan multitabseja ja retaferiä. On kyllä pysynyt retaferillä hb hyvänä, söin sitä myös viime raskaudessa. En kyllä muista läheskään joka päivä ottaa nuita, mut pääasia että edes joskus :)

Vaatteista pesen kyllä kaikki ennen käyttöä, mutta en silitä. Mä silitän tasan verhot, ja siihen jää. Ei ne rypyt muualla haittaa :)
 
Mulla esikoisesta leikattiin eppari, sattui ihan sikana sekä leikkaus että ompelu, ja olin kipeä 2kk, jolloin en pystyny istuun kunnolla. Vieläkään leikattu kohta ei ole samanlainen kuin muualta, vaan välillä kiristää. En tiiä oliko taitamaton leikkaaja/ompelija, mutta kakkosen kohdalla laitoin toiveen, ettei leikata kuin viimisessä hädässä. Repesin vähän, ja istuin jo samana päivänä normaalisti, eikä ne haavat ole koskaan häirinny. Olen ymmärtäny että repeämällä tulee repaleisempi reuna joka helpommin paranee kuin leikkaamalla tehty sileä reuna (tässä asiassa voin hyvinkin olla väärässäkin).
 
Vihdoinkin täälläkin on päästy vauvantarvikkeiden ostamisen makuun! Keittiöremontin jäljiltä tavarat löytävät pikkuhiljaa paikkansa niin mahtuu uutta laatikkoa ja nyssykkää tilalle :D

Viikonlopun hankintoina oli kokoontaitettava hoitopöytä : Lastentarvike Baby Style Oy - Hoitopöytä Classic Taittuva, Musta/valkoinen

Ja vauvanvanna, tuo valkoinen versio. Lapsekas Oy

Moni on täälläkin sanonut, että hoitopöytää ei välttämättä ole tullut niin paljon käytettyä niin otettiin nyt tuommoinen kevyempi versio, jonka saa mukavasti mahtumaan meidän yhdistettyyn kylpyhuoneeseen / kodinhoitotilaan. Voi taitella pois tieltä ja toisaalta on lähellä vesipistettä ja pyyhekaapeista voi raivata tilaa vauvanvaatteille ja vaipoille. Yksi iso plussa vielä, että kylppärissä on lattialämmitys niin ei tarvitse tulokkaan palella vaipanvaihdoissa :)

Kaukalotkin oli tarjouksessa tammikuun ajan tuolla liikkeessä missä käytiin niin sellainen varmaan vielä käydään hakemassa. Matkarattaita harkitaan vielä, yhdistelmiin, jotka ostettiin: Lastentarvike Baby Style Oy - Crescent Classic 2011 Yhdistelmävaunut, Musta/punainen ei saa kaukaloa kiinni niin mietittiin kevyitä matkarattaita vielä kauppareissuille ym. autoilukeikoille.

Vaatepuolta vielä puuttuu aikalailla, mutta niitä ehtii vielä haalia. Näin muuten viime yönä jo imetysunia ja ei millään meinannut onnistua siinä unessa se touhu :D Että näin alkaa unetkin jo siirtymään vauvaan :)

Hyvää pakkasviikkoa uusille ja vanhoille!

Vappuvaavi ja tulokas 25+3
 
Hopsan! Olette yllyttäneet myös minut tekemään hankintoja :kieh: Pikkusen tilaussormi vilahti ja olinkin jo tilannut Doomoo Buddyn :LOL: Ja onneksi tein nopean päätöksen, taisi olla viimeinen kappale kyseistä tyynyä noin edullisesti. Tulisipa se nopeasti!!! Otin äitiysavustuksen rahana niin meni hyvään tarkotukseen :ashamed:

Meillä on nimi kyllä periaatteessa valmiina. Mutta aina katsotaan että tulija on nimen näköinen :) Meillä kyllä mies on osannut "nimetä tilaamansa vauvat" jo odotusaikana. Mä olen yrittänyt saada omia nimivalintoja läpi ja mies on joskus suostunutkin mutta lopulta vauvat ovat olleet miehen antaman nimen mukaisia :D

synnytykseen lähdettäessä toivottavasti on joku sisaruksia vahtimassa että mies pääsee mukaan. Isäni on eläkkeellä että pyydetään hätiin (150km päästä) jos ei ketään muuta siihen hätään löydy lähempää. Mies jääkin sitten isyyslomalle siitä heti koska kaksi nyt nuorimmaista ovat kotihoidossa niin ei ole muutakaan vaihtoehtoa. (ellei vaari tahdo hoitaa ;))
Sairaalassa aion olla noin kolme päivää tutustumassa rauhassa vauvaan. Tykkään olla täysihoidossa turvallisessa paikassa :) Isot käyvät sitten isänsä kanssa katsomassa koska on mukavan bussimatkan päässä kotoa.
Linea negraa ei minulle ole tullut koskaan. Raskausarpia senkin eestä. Olen punavalkoinen seepra mutta kannan nämä merkit ylpeänä :)
 
Viimeksi muokattu:
Moro!

Mun on nyt pakko varmistaa paremmin tietäviltä vero% eli tarviiko mun tehä mitään toimenpiteitä verokorttiin jos siinä vero% on jotain muuta ku 20? Ihan vaan sillä ettei vaan tulis sit mätkyjä..

Meillä on nimi valmiina. Ensimmäinen nimi on ollu jo "aina" valmiina, mutta toinen ja kolmas hahmottu hetki sit. Ja onhan sit varmuuden vuoks tytöllekki nimi valmiina, vaikka kolme ultraa on pampulat bongannu.

Mulla ei oo hajuakaa miten päin vauva on mahassa. Liikkeistäkää en saa selkoa. Mutta toisaalta eipähän tässä nyt tosiaan kiire oo kääntymiseen.

Meidä äitillä on takana neljä erilaista synytystä: on itsestään alkanut, käynnistetty, "väkisin" ulos vedetty laps (solisluu murtu vauvalta) ja sektio. Sano että hänelle sektio on ollu kaikkein helpoin ja toipuminen nopeita. Vaikka nämä ovatkin yksilöllisiä, niin ku mm.episotomiasta toipuminen. Tikkejä toivon saavani mahd.vähän ku inhoon sitä kutinaa ym. Mutta toisaalta, eiköhän sitä kaikesta selviä.

Mulla meinaa olla alaselkä/pakarat tosi pinteessä ja samoin alapää. Tylsä ku on välillä niiiin kankee, ettei oo tosikaa. Eipähän tää ikuista kuitenkaa oo.

Meillä ajatuksena on, että mies alottaa isyysloman heti miten, koska tyttö on kotona. Tarvittaessa äiti varmasti hoitaa jos jotain tulee. Ku vaan ei tarvis olla reilua viikkoo sairaalassa tällä kertaa, koska tuntuu että isyysloman eka viikko menee st ihan "hukkaan".

Oikein leppoisaa alkavaa viikkoa kaikille :)

Marimi ja poikanen 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Pomppuli: Sinun esikoisen synnytys kuulostaa melkeinpä samalta kuin minun esikoisen synnytys, mutta minulla edettiin imukupin jälkeen sektioon. Eli vauva oli jäänyt jumiin tarpeeksi ylös, jotta voitiin leikata. Täällä kaikki meni kans hyvin tuohon ponnistusvaiheeseen saakka ja koin kans peräruiskeet, katetroinnit ja kipulääkittömyyden. Tuolla mun sairaalassa ei edes saa käyttää tuota ilokaasua.. Ja vauvan tarjontakin oli sama kuin minun vauvan. Eli "kohtalotoveri" siis löydetty. Minusta kun on tuntunut siltä, ettei juuri kellää ole ollut samanlainen tilanne kuin minulla.

Sektiota ei minunkaan mielestä kuitenkaan kannata pelätä. Toivuin siitä fyysisesti todella hyvin. Sektio oli neljän aikoihin aamuyöstä ja kävin jo iltapäivällä hoitajan kanssa veskissä. Illalla kävin jo ihan itse veskissä ja pääsin eroon katetrista. Olihan sitä kuitenkin hieman kipeä, mutta kun muisti vaan aluksi ottaa säännöllisesti kipulääkettä niin pärjäsin. Sairaalasta pääsin pois kolmantena leikkauksen jälkeisenä päivänä. Miehen siskon häät olivat kolmen viikon kuluttua leikkauksesta eikä haava enää silloin ollut juurikaan kipeä.

Esikoista odottaessa silitin kaikki hänen vaatteensa, mutta enpä taida enää silitellä. Jos aikaa olisi niin ehkä sitten. Jokseenkin vaan tuntuu, että vuorokaudessa on aivan liian vähän tunteja.

Täälläkin vauvi on nyt poikittain mahassa ja vaihtelee vielä asentoaan melkeinpä päivittäin. Eli ilmeisesti tuolla masussa on tilaa missä liikuskella. Esikoinen tais asettua joskus rv33-34 raivotarjontaan.

Unipussia alettiin käyttämään esikoisella sitten kun peitto ei enää pysynyt päällä. Parhaaksi koin Grobagin unipussin, vaikka onhan tuo hieman hintava. Itseasiassa nuitakin saa tuolta Amazonista paljon edullisemmin kuin Suomesta.


-minde- rv 27+4
 
Kela ottaa automaattisesti sen 20% tuista mitä maksetaan (paitsi lapsilisä tietenki)...Mulla on menny tolla, tai sit muutosverokortin mukaan, mikä lasketaan uudestaan, ja mitään verokortteja yms, ei tarvi lähetellä mihinkää kun kela saa ne tietää omia kautta :)
 
Heippa kaikille tyksistä! Täällä tosiaan makoilen täys vuodelevossa, vessaluvat ja suihku 2x viikossa. Verinen vuoto alkoi edellis viikon lauantaina eli makoilua on nyt kestänyt viikon ja 2päivää...hiljaa kuluu päivät. Supistukset rauhottuivat vihdoin viime viikon lopulla ja todella toivon että muutoksia ei kohdunkaulalla enää tapahtuisi. Tullessa kaulaa oli 2,25cm ja viime tarkistuksessa 1,9cm eli hiljalleen kaula lyhenee. Kaikki muut raskauteen liittyvät murheet ja asiat tuntuu niin vähäpätöisiltä ja todella harmittaa että tästäkään raskaudesta ei voi nauttia (esikoisen kanssa sama juttu) Nyt vaan keskitytään pitämään vaavi masussa =)

Voi naiset nauttikaa siitä että voitte elää jokseenkin normaalia elämää ja ainakin olla kotona, kummasti sitä oppii arvostamaan elämän pieniä iloja kun tänne laitetaan mietiskelemään asioita 150km päähän lapsesta, miehestä ja kodista. Ottakaa rauhallisesti kun siltä tuntuu sillä en todella toivo tätä sairaalassa makaamista kenenkään kohdalle!

Jaksuja kaikillle!

Annamariaplus2 ja samuel 26+3
 
Annamaria Voi ei :( onko sulle annettu mitään infoa jatkosta ja siitä kuinka kauan mahdollisesti joudut siellä lojumaan? Tosi kurjaa. :(

(.) Täällä saatiin tänään sitten aika synnytyslääkärille kokoarvioon ja diabeteslääkärille. Ja tää asia sai mut taas niin suunnattoman ärsytyksen valtaan. Onneks mies tietää jo siitä kun tuun ovesta sisään ja jos en oo heti huutelemassa että hei rakas olen nyt kotona,että oon kiukkunen ku ampiainen. Sillon se tajuaa auttaa mua kotitöissäkin jopa pyytämättä. Taitaa pelätä akkaansa.
Mietin tässä et pitäiskö nettishoppailla että mielipiristyis. Ajattelin kylläki jos tilais itselleen motivaatiovaatteita kevääksi/kesäksi...
 
Tsemppiä Annamariaplus2:lle tyksiin!!

(.) Tänään tuli käytyä ultrassa. Tarkastettiin kohdunkaulankanavaa supistusten takia (eivät vielä kovin kivuliaita). Se oli pituudeltaan ihan hyvä, mutta puolivälistä jonkin verran auki. Seuraava kontrolli muutaman viikon päästä.
Vauveli näytti kasvaneen ihan hyvin. Painoarvioksi tuli n. 850g tai hieman päälle. Villiä veikkausta tehtiin myös syntymäpainosta, joka olisi noin 3500g tai hieman alle. Tosin se on vielä kovin epäselvää.


B. 25+6
 
Viimeksi muokattu:
Annamariaplus jaksamista:hug:! Toivotaan että vauva saisi vielä hetken olla masussa!

Neuvolalääkäri oli eilen (27+1), pientä vauvaa jo vähän lupaili ja kaikki hyvin. Vahva tasainen syke.
sf hieman alakäyrällä 23-24cm
hb 109-> rautaa, rautaa
painoa tullu nyt yht 6kg
RR ok
paikat kiinni ja 3cm
syke 140
sokerirasitus ok, arvot: 4.2, 5.7 ja 5.5

veroprosentista aluksi olina ihan järkyttynyt kun mulle selvisi kans tässä pari päivää sitten että ottavat tuon 20% kelalla! Siis törkeetä! Mulla oli viime vuonna veroprosentti 19.5% ja sain sentään täyttä palkaa... Itse muutin veroprosentin14% tälle vuodelle (siinä tuli tulorajaksi 30 000 euroa), eiks se nyt kuitenkin kannata muuttaa kun työnantajalta tulee kesäkuun puoleen väliin asti palkka ja eiks he kuitenkin sit ota sen 14% mukaan? Ja sit jos heittää keikkaa loppuvuodesta niin ne palkat menis sit kans 14% mukaan?
 
Annamariaplus2: Tsemppiä sinne vuodelepoon ja toivotaan vauvale vielä useita viikkoja kohdun suojissa :hug: :)

Mulla on paska fiilis koko tän vauvaprojektin suhteen :( Tuntuu, et yksin ootan tätä lasta :(

Äitin muru rv 27+3
 

Yhteistyössä