Raudasta ollut puhetta... Itse käytin edellisessä raskaudessa Obsidania ja sopi minun vatsalle hyvin. Ihan ensimmäisen viikona aikana taisi vatsa olla vähän löysemmällä, mutta sen jälkeen ei mitään ihmeempää. Itse otin eilen ensimmäisen rautatabletin ja alan niitä nyt pikku hiljaa popsimaan. Neuvolassa hemoglobiini oli tosin vielä ihan ok tasolla (126), mutta on selkesäti jo laskusuunnassa, kun normaali taso mulla 140-150. Edellisessä raskaudessa kävi alimmallaan 110 tienoilla. Joten ajattelin nyt jo vähän ennakoiden ruveta rautaa popsimaan ennen kuin on ihan alakantissa ja alkaa voinnissa tuntua. Näin alkuun en välttämättä ota vielä ihan joka päivä, mutta jos ottaisi 2-3 kertaa viikossa ja katsoisi mikä tilanne seuraavassa neuvolassa 21.11.
Mistä muusta on ollut puhetta... Syntymäajoista ainakin. Minulla tyttö syntynyt 3/09 ja miehen lapset 2/00 ja 10/02. Minä puolestani helmikuussa, mies maaliskuusa ja nyt tämä uusi tulokas huhtikuussa. Eli meillä on helmi-huhtikuut yhtä syntymäpäivien viettämistä, kun muutaman viikon välein on aina jollain synttärit
Imetyksestä, tyttö sai rintamaitoa 3 kk ennen kuin maidon tulo lopullisesti lopahti. Näistä eka kuukausi meni joten kuten täysimetyksellä. Itse en ole tästä tunnontuskia tai huonoa omaa tuntoa potenut, sillä tytöstä on kasvanut korvikkeillakin täysin terve ja hyvinvoiva. Omalla äidilläni riitti minun kohdalla rintamaitoa 2 viikkoa ja terve ja täysjärkinen minustakin taisi tulla 70-luvun korvikkeilla. Joten en aio nytkään ottaa turhia paineita imetyksen onnistumisen suhteen. Parhaani yritän, mutta hampaat irvessä ja itkukurkussa en imettämään ryhdy ja lasta nälässä pitämään, jos tälläkin kertaa näyttää siltä, ettei maitoa riittävästi tule. Esikoinen oli aikanaan heti laitokselta lähtien sellainen suursyöppä, että hermot sillä meni, kun sai minun puolityhjien tissien kanssa taistella.
Liikkeistä... esikoisesta alkoi liikkeet tuntua viikolta 15 eteenpäin eli aika varhaisessa vaiheessa. Nytkin on tuntunut etenkin istuallaan sellaista kutittelua ja kuplintaa, joten varmaankin seuraavan parin viikon aikana alkaa liikkeet tuntua selkeämmin. Istukka on samalla tavalla kohdun takaseinässä kuin edellisessäkin raskaudessa, joten varmaankin aika samoilla viikoilla alkaa liikkeet taas tuntua.
Nyt alkaa mun roskaruokahimo selkeästi laantumaan, jee
Nyt on alkanut hedelmät himoittamaan, mitähän seuraavaksi...
Ai niin hormoneista vielä... Täällä näkynyt lähinnä itkuherkkyytenä. Mies on saanut ainakin toistaiseksi olla turvassa raivopurkauksilta. Viime lauantaina olin ihan itkupillinä koko päivän, kun ensin kuulin hyvän ystäväni miehen saaneen yhteyden kauan kadoksissa olleeseen velipuoleensa. Koko perhe nyt aivan onnessaan, kun isä saanut lapsensa ja sisarpuolet veljensä takaisin. Illalla sain vielä kuulla hyvän ystäväni synnyttäneen tytön. Ja siihen vielä kun rupesin fiilistelemään, että enää puoli vuotta, niin meilläkin käärö kainalossa, niin eihän koko loppuillasta tullut yhtään mitään muuta kuin kyyneleiden nieleskelyä
Adalmis, kyllä nuo vauvat on onneksi hyvässä suojassa vatsassa. Esikoista odottaessa onnistui talviliukkailla kaatumaan muutamaan kerran lahjakkaasti. Vauvalle ei käynyt kuinkaan, vaikka itse mustelmilla ja paikat kipeenä. Ilmeisti vaatii todella rajun iskun vatsaan (tyylin kolari) ennen kuin iskusta voi aiheutua vauvalle vaaraa.
Uusille tervetuloa ja voimia niille, jotka vielä kamppailevat pahoinvoinnin kanssa!
Ruohotar 14+4