Pomppuli, ihan samaa mieltä olen, että hirveästi kasataan odottajan päälle paineita. Itsellä ei onneksi tähän mennessä ole sokerien kanssa ollut ongelmia (koputetaan puuta), mutta viime raskaudessa olin verenpaineiden vuoksi neuvolan tarkkailussa viimeisen kuukauden aikana. Näin jälkeen päin ajateltuna osa lievästä rajojen ylityksistä johtui valtaosin varmasti siitä, että stressi nousi sitä mukaa mitä useammin sai neuvolassa ravata paineita mittauttamassa. Kotona paineet oli koko ajan ok, mutta aina kun piti neuvolaan lähteä tarkistuskäynnille, niin jo valmiiksi rupesi jännittämään, että mitkähän paineet nyt pamahtaa. Viimeisellä neuvolakäynnillä, kun hoitaja taas päivitteli paineita, niin meinasin jo hermostua, että jumankauta kai sitä nyt vähemmästäkin rupeaa jännittämään, kun joka toinen päivä saa täällä ravata. Ja hetkeä aikaisemmin olin vielä neuvolan vessassa tajunnut, että limatulppa irronnut eli lähtö synnytykseen lähellä. Sairaalaan kun pääsin synnyttämään ja hoitaja katseli neuvolakorttia, niin totesi vaan, että "eihän nämä sun verenpaineet ole edes mitään korkeita ollut, turhaan neuvolassa hössöttivät". Eli vaikka noilla kontrolleilla ja mittauksilla olisikin ihan hyvät tarkoitusperät, niin silti tuntuu, että aina ei oikein osata loppuun asti miettiä, mikä on loppujen lopuksi järkevää ja mikä aiheuttaa vaan turhaa stressiä odottajalle.
Cealia, komea massu jo sulla :flower:
Vuokrasängystä ollut puhetta... Itsellä ei ole ollut käytössä, mutta tutulla oli ja tykkäsi kovasti. Heillä ei ollut äitiyspakkauksen laatikkoa tuolloin enää tallessa (toinen lapsi kyseessä) ja sen vuoksi vuokrasivat ensisängyn (saman tyylinen kuin mitä sairaaloissa käytössä). Posti toi sängyn perille ja haki samalla tavalla pois 3 kk kuukauden jälkeen. Oli kuulemma helppo kärrätä sänkyä huoneesta toiseen ja meni pieneen tilaan. Itse tykkäsin käyttää tytöllä ekan 3-4 kk äitiypakkauksen laatikkoa, kun tavallinen pinnasänky tuntui niin jättimäisen isolta ja tyttö tykkäsi siinä selkeästi nukkua. Hommasin vielä sellaiset jalakset laatikkoon, jolla sai muutettua laatikon kehdoksi. Tykkäsin myös siitä, että äitiyspakkauksen laatikkoa sai tarvittaessa siirrellä huoneesta toiseen. Tyttö nukkui yöt laatikossa yläkerrassa meidän sängyn vieressä, mutta päivisin kannoin laatikon alakertaan olohuoneeseen, jossa nukkui sitten päiväunet ensimmäisten viikkojen aikana ennen kuin sai laittettua ulos vaunuihin nukkumaan.
Eilen kun dopplerilla kuuntelin sydänääniä, niin tuli ensimmäistä kertaa kunnon monotusta anturia vasten ja muutoinkin tunti/kuuli pikkuisen liikehdinnän :heart: Olen muuten huomannut saman, että geelillä kuuluu parhaiten. Välillä kokeilut ilman geeliä ja äänet kuuluneet paljon vaimeampina. Kerran erehdyin kokeilemaan perusrasvaa ja sillä en saanut muuta kuin hirveää rohinaa aikaiseksi.
Tervetuloa uusille! Mukavaa, että saadaan lisää väkeä joukkoomme