*Huhtikuun Helmet 2012 * HUHTIKUUSSA* MEIDÄN KUU!!*

Täällä senkun rytinä käy,porukka menee ja tulee vauvojen kanssa. Ja täällä odotetaan jotain luonnonilmiötä perse kipeenä.. :D Eilinen ilta ja oikeestaan koko yökin meni tuskanhiessä kierien. Eli supistuksia 10min välein ja supistusten kesto 3-8min. Ja sattu niin paljon et meinas taju lähteä. Meinasin jo yöllä herättää miehen et nyt kyllä lähdetään mut sit aattelin et turha poriin onpi mennä jos ei jotain jo roiku haarovälistä.. : / Kun nousin ylös sängystä niin kivut hiukan helpotti.
Tänään oon menossa hierojalla käymään ja lupasi kokeilla akupisteitä. Sanoi myöskin että on antanut jokuselle asiakkaalle joskus lisäksi myöskin lääkkeen jolla hevosen synnytys saadaan käynnistymään. Ja vannoi tän olevan täysin vaaratonta :x sanoi että toisilla toimi,toisilla ei. Kuulostaa jotenki...erikoiselta.

Syysmyrsky&paukapää 40+5
 
Päätin eilen illalla kokeilla nännien hieromista, se kun kuulemma auttaa synnytyksen käynnistymiseen tai aiheuttaa ainakin supistuksia...

Ja todellakin toimi!!! Heti alko tuntumaan jotain mahassa.

En oo pahemmin viime yönä nukkunu ku supisteli varmaan koko ajan, en mitään aikoja katellu mut tunnin välein ainaki kelloa vilkaisin...vieläkin supistelee, nää on kyllä varmaan jotain harjotus supistuksia mut kuitenkin sattuu, et saas nähä miten selviin sit kun tulee ihan kunnon supistuksia, silloin on varmaan pakko lähtee heti sairaalaan vinkumaan kivunlievitystä...

Niin ja tossa puoltuntia sitten tai limatulppa irrota...ku kävin vessassa niin tuli verensekasta limaa vähän, semmonen kunnon klöntti...

Laskettuunaikaan on 2 päivää, että ehkä tää ei meekkää yliaikaseks, niin ku oon vähä pelänny, aikasemmin ku ei oo ollu minkäänlaisia tuntemuksia missään...

Mies heräs äsken ja sanoin sille tästä ja se oli heti ihan paniikissa, onnistuin kyl rauhottaa sen että ei ny tarvii vielä sairaalaan lähteä, voi mennä kyllä ihan rauhassa vielä nukkkumaan ja sitten töihin :D

Lolaa ja "Eemeli" 39+5
 
Hurjasti onnea kaikille vauvautuneille! :heart:

Viime yönä sain nukuttua huomattavasti paremmin kuin edellisinä öinä, vaikka vessassa piti taas muutaman kerran käydäkin. Aivan mahtava tunne, kun on vähän enemmän energiaa heti aamusta. :)

Yhtäjaksoinen menkkamainen jomotus jatkuu nyt kolmatta päivää. Välillä tulee sellaisia hetken kipupiikkejä, mutta ei vielä mitään erityisen kivuliaita - vähän vaan hätkähtää silloin. Kerran on taas jäänyt paperiin kirkasta limaa vessareissulla, mutta ei mitään kunnon klönttiä tai limaa, missä olisi verta tms. väriä. : /

Parin tunnin päästä neuvolaan tarkistuttamaan vointi. :)

RV 37+6
 
Onnea Champpion ja ilona!! :flower:

Voisin tehdä kaksplus lakon kunnes saan omanki nyytin syliin, alkaa niin kyrsiä ku mahottomasti tulee vauvoja eikä ite jaksais oottaa enää hetkeekään :D Tänään tosiaan neuvola, suostuiskohan se tekeen sisätutkimuksen hieman rajummin tai onko enää ketään joka sitä vois tehä tässä vaiheessa?? Toi meän neuvolantäti ei kyl ole alapäähän puuttunu koko aikana eli eikö se kuulu lainkaan hänen työnkuvaan vaan vain lääkärille? Nyt saakeli sentään jotain!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Löllöttelijä;26063129:
Tänään tosiaan neuvola, suostuiskohan se tekeen sisätutkimuksen hieman rajummin tai onko enää ketään joka sitä vois tehä tässä vaiheessa?? Toi meän neuvolantäti ei kyl ole alapäähän puuttunu koko aikana eli eikö se kuulu lainkaan hänen työnkuvaan vaan vain lääkärille?
Meillä ainakin ainoastaan lääkäri tekee sisätutkimukset, mikä on sinänsä harmi, koska itsekin kaipailisin tässä vähän kovakouraisempaa tutkimusta... mutta ei auta itku markkinoilla, pakko vaan odottaa, että synnytys käynnistyy itsestään tai laitetaan käynnistymään. :(
 
ONNEA Champion ja ilona!!!

Löllöttelijä Meillä ei ainakaan neuvolassa ole kertaakaan ronkittu alapäätä. Ei ne taida siis tutkia kuin lääkärissä. Tosin mä jo suunnittelin huijausta jonka johdosta vois käydä polilla ronkittavana:whistle:

Täällä alkaa olla pinna entistä tiukemmalla:kieh: Pientä menkkamaista jomotusta maatessa aina selässä ja melko kivuttomia supistuksia ja kävellessä sukkapuikkoja. En ole kellotellut kun ei tosiaan mitään tommosilla syntyis. Tulis nyt edes se limatulppa tai jotain niin sais vähän toivoa tähän hommaan.
Alkais olla pää aika tavalla kypsä odotukseen ja ihan valmis synnärille...on vaan se väärä pää, siltähän ei mitään kysellä:headwall:

Syysmyrsky oliskohan jotain homeopaattista lääkettä mitä meinas? Mä jo tossa päivänä eräänä löysin itseni sellaisiakin selailemasta:D Jätin sitten kuitenkin niikseen kun mulla on toi sektio taustalla niin en uskalla kokeilla mitään jos toimiikin. Siis lähinnä siksi että mikäli tulee hyvin voimakkaita suppareita, ne kun ei sairaalassakaan halua lääkkeellisesti käynnistää. Muuten en henk. koht. usko että noista haittaakaan olis, saattaa olla lume-vaikutus kuten jotkut väittää, sama kai se jos toimii;)
 
Onnea täältäkin Champion ja Ilona :) :flower:

Tasaseen tahtiin putkahtelee vauvoja maailmaan :)

Ihme tunne kohdunsuulla ja liitokset paukkuu taas pitkästä aikaa oikein kunnolla, meinas eilen jalat lähteä alta : / Yksittäisiä supistuksia silloin tällöin, tuskan hikeä ja huono olo :x Että ei tämä loppuraskauskaan herkkua ole, kun vaan jaksais nyt, muutama viikko max |O

rv 39+5
 
Onnea taas kaikille jotka on saaneet vauvat syliinsä!:flower: Ja kiitos synnytyskertomuksista!

Josefia mulla tuntuu aina välillä sellanen inhottava paine alapäässä kun muksu punkee itseään alaspäin... Se tuntuu aina vaan hetken kerrallaan, mutta just sellanen "kupla" tms. tuolla tuntuu.

Joka päiväiset kävelyt ei enää aiheuta muuta kuin selkäkipua ja hajanaisia suppareita. Menkkajomotus loppui just kun vko 38 alkoi... Supistuksia tulee alkuillasta, mutta ne helpottaa yötä kohden. Eilen nukuin illasta 1,5 tuntia ja jatkoin melkein samantien n.10 tunnin yöunilla. Wc-reissuja tietysti oli se pakolliset 4, mutta muuten oon nukkunut yllättävän hyvin.

Tsempit kaikille odottajille!

-Sorel 38+3 & mukelo (joka yrittää potkia tietään kyljestä ulos, auts.)
 
Pakko oli tulla katsomaan tämän vuoden helmiä ja toivottamaan onnea jo vauvansa saaneille ja erityisesti niille jotka vielä odottaa :hug: Mulla oli LA viime vuonna 29.4 ja 4,7kg,56cm poika syntyi 1.5 =) Nyt odottelen sitte syyskuista kierukkavauvaa syntyväksi (viides) :LOL:

Onnea vielä kaikille :flower:
 
Käytiinpä viime yönä Jyväskylässä käyrillä, kun oli illalla muutaman tunnin ajan säännöllisiä supistuksia ja alkoivat käydä kipeiksi. Paska reissu, synnytys ei ollut yhtään käynnissä!! :headwall: Kohdunsuun tilanne TÄYSIN epäkypsä.. Ei muutakun kotiin sitten ja nukkumaan, ja siinähän ne meni ohi sitten. En tod. oo menossa synnyttämään ennen maanantaita, silloin meen siis käynnistykseen. Vituttaa ihan perkeleesti.

Adelei & poju 41+1
 
Voi ei Adelei :( Onko sulla siis maanantaina käynnistykseen meno, vai?? (joo on näköjään, luin uudelleen tuon sinun kirjoituksen :) )

Mä just oon mietittiny jo tuota, et jos ja kun käynnistykseen joutuu, niin kiva jos paikat ei ole paljoa kypysyny edellisestä tutkimuksesta (rv 38+5, n. 2 sormelle auki, pehmeä, kanavaa sen 3cm), supistuksia kun on kuitenkin ollut, niin sitä odottaa ja toivoo, että kypsyisi edes paikat niillä hyvin, niin mahdollisesti edesauttaa sitä käynnistystä tai jos sattuu itsekseen käynnistymään, niin auttais sit kypsyneempi kohduntilanne synnytyksen nopeammassa etenemisessä..
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärrä miksi en päässyt kirjautumaan omalla tunnuksella vaikka ihan varmasti laitoin käyttäjätunnuksen ja salasanan oikein...kumma juttu, no olen nyt tällä nikillä täällä kun en vanhaa profiilia auki saanut, eli Inger=Ingeri :)

Paljon onnea vauvan saaneille! :heart: Ja ihania vauvakuvia olette laittaneet tänne, ovat niin suloisia nuo pienet nyytit :heart:

Täällä ei uutta auringon alla, verensokeri tulokset oli myös nyt kunnossa ja huomenna neuvolassa selviää pääseeko/pitääkö mennä ultraan äippäpolille vauvan kokoa arvioimaan, mut tuskimpa vauva nyt kovasti on pienentynytkään ni eiköhän sekin reissu oo vielä edessä. Alapäähän painaa jo melko paljon, housuja ei meinaa saada jalkaan kun istuen kun kivistelee tuonne alas. Öisin saa herätä joka kerta kyljen kääntöön, heräsin yöllä siihen et olin nukkunu selälläni...toivottavasti ei siitä haittaa vauvalle.

Kovasti jaksamista kaikille! Ingeri 38+1
 
Neuvolassa käyty! :)

Kaikki oli meidän molempien osalta kunnossa - hyvä niin! Vauva on kuulemma kiinnittynyt. Ensi viikolla on vielä aika neuvolaan, mutta th myhäili, että näinköhän oon silloin tulossa vastaanotolle... toivottavasti en, jos minulta kysytään! :D Vatsan kovaksi vetäviä, kivuttomia, supistuksia on tullut pari kertaa tunnissa ja alapäätä jomottaa, mutta eihän näillä vielä ketään synnytetä. :)
 
Tääläki neuvolassa käyty 39+4 ;
Pää ei heilu enää, painon ja masun kasvu pysähtyny.
Rinsessan painoarvio tällä hetkellä yli 3,5kg, sykkeet huiteli yli 160 ja rauhotuttuaan takas tuttuun ja turvalliseen 145-150.
Pissa puhas, alapaine taas hipoo 90 eli oli 88/89..

"Määräs" suklaata, positiivisia ajatuksia, lepoa & liikuntaa sopivassa suhteessa ja tehä jotain kivaa ettei koko aikaa mieti synnytystä ja muuta.. :) Kävin siis kaupasta suklaalevyn kotimatkalla :p
 
Töttöröö.

Paljon onnea vauvan saaneille :) Teitä on jo hurjan paljon.

Adelei, tsemppiä! Ikävä, ettei vauva oo itekseen tulossa ulos :/

(.) Neuvolassa kävin vikaa kertaa vatsan kanssa. Ens viikolla sitten Oysiin yliaikaiskontrolliin. Esikoisesta ei koskaan päästy sinne kun tyyppi alkoi syntyä edeltävänä yönä. Jospa tämäkin siinä vaiheessa viimeistään tulis ulos niin ei tarttis käynnistää. Olot on mitä mainioimmat. Painokin oli laskenu viime viikosta vaikka turvotus on kyllä lisääntyny hurjasti.

Adalmis 41+0 (jeejee...)
 
sm
Hei kaikki.
Olen aika huonosti seurannut ketjua, enkä juuri kommentoinut ollenkaan.. :/
Meille syntyi poika 7.4. rv 39+2. Laskettu aika siirtyi jo alussa, mutta en tainnut sitä muistaa ilmoitella täällä. Tänään olisi ollut se virallinen laskettu päivä. Mitat oli 3790g, 50cm.
Synnytys oli helppo.. varauduin pahaan ja melkein petyin kun se olikin niin helpolla hoidettu :D Imetys onkin sitten vaikeampi varsinkin alussa, mutta nyt sekin jo alkaa sujua.

Tsemppiä kaikille synnytystä odottaville. Avoimin mielin niin kaikki sujuu varmasti hyvin. Kätilöille kyllä 10 pistettä. He osaavat asiansa ja kun heitä kuuntelee ja toimii kuten ohjeistetaan niin pärjää ekakertalainenkin mainiosti ;)
 
Tää tuli lääkärineuvolasta kun halusivat vielä turvotuksen takia uudestaan käymään..Teki alatutkimuksen jossa viime ke oli tilanne: kanavaa 0cm ja suu auki 2cm. No tänään oli kaula tullut takasin ja paikatki oli vissiin karstottunu takasin umpeen et voi vitun vittu. Pisteessä 0 jälleen kerran. Voi tätä odottavan onnea!!!
 
Onnea vauvautuneille!!!:flower:
Koittakaa muistaa että on täysin NORMAALIA että vauva syntyy vielä 42+0 ja jos yhtään lohduttaa niin useimmiten ovat virkeämpiä ja "valmiimpia" tähän maailmaan ja näillä vauveleilla on vähemmän mitään "komplikaatioita" jne.
TIEDÄN että se on yhtä tuskaa kun haluaisi sen nyytin jo syliinsä ja etenkin jos on paljon vaivoja. Ja kun te sen nyytin saatte syliinne sitten vihdoin viimein niin mikä onni ja rauha sitten koittaa; ihmettelette että miks olin niin kärsimätön jne. ja nopeastihan se aika sitten menikin näin jälkeenpäin ajateltuna! ;)
Kehottaisin sopimaan kaikkea sellaista menoa mistä ei todellakaan voi lähteä synnyttämään :D

Oikean jalan sisäsyrjällä nilkassa suoraan siitä luusta alaspäin n. 3cm sijaitsee kohtupiste mitä vyöhyketerapeutit suosittelevat hieromaan. ;)
Ja koittakaa nauttia sillä lähtö voi tulla milloin vain; päivien tai viikkojen sisällä. Elätte elämänne jännittävimpää aikaa :heart:

Ja sitten synnytyskertomusta:
Eli viime lauantaina (41+4) kun heräsin irtosi limatulppa ja siitä heti melkein alkoivat hyvin vaimeat supistukset hyvin epäsäännöllisinä. Näin jälkeenpäin ajateltuna vauva liikkui hieman vähemmän (minkä se tekee toki muutenkin lopussa koska tilaa on vähän). Aamulla vatsa oli kuralla. Mutta ei ollut yhtään huono olo eikä mitään muutakaan mistä olisi voinut mitään ennustella. Lähdettiin käymään kaupoilla ja kävelyllä. Supistuksia tuli mutta harvoin. Alkoivat hieman napakoitua iltapvällä. Illalla 19 maissa lähdin uudestaan kävelylle mutta tunnin lenkillä tuli vain 3 kivuliasta supistusta. Kyllä tiesin että vauva on syntymässä mutta silti ihmetytti nuo niin harvoin tulevat supistukset. Olin käynyt täällä näköjään päivittämässä vielä 20.30 aikoihin jolloin soitin Haikaranpesään kättärille. Ne sanoi että tilaa on ja saa tulla mielummin liian aikaisin kuin liian myöhään kun kerroin nopeista synnytyksistäni. Kuitenkaan en halunnut lähteä vielä sillä en tykkää siellä sairaala-olosuhteissa olla liian aikaisin. 22.00 maissa supistukset muuttuivat aika nopeasti tiheiksi n. 5-3min. ja edelleen kivuliaammiksi. Soitettiin vaari meille ja soitin uudelleen Haikaranpesään-joka oli täynnä! Eli nopeasti sielläkin ne tilanteet muuttuvat! Lähdettiin matkaan niin että oltiin jotain 23.00 kättärillä. Koko ajan supisteli mutta ei mitään hirveetä edistystä. Osastolla oli hiljaista ja kätilö otti meidät vastaan. About n. 55-vuotias aivan ihana nainen:heart: Hän oli käynyt hakemassa kerrosta ylempää mun paperit jo valmiiks Haikaranpesästä ja kysyi miten haluan että homma mahdollisesti etenee. Sanoin että haluan synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja otan ilokaasua sitten lopussa. Tehtiin sisätutkimus ja olin auki vasta 4cm. Mulle asennettiin käteen kanyyli valmiiksi kun viime synnytyksessä istukka ei irronnut ja jouduin leikkuriin. Nyt oli sovittu että laitetaan tippa suoraan suoneen (oksitosiinia) heti kun vauva on syntynyt jotta saatais istukka lähtemään itsestään. Naureskeltiin ja juteltiin siinä vielä niitä näitä ja vitsailtiin että syntyykö tänään vaiko huomenna. 23.40 kuului iso kova POKS ja lapsivedet meni. Siitä alkoivatkin sitten aika kipakat supistukset joiden väli oli sen 2 min. Siirryin etunojaan seisten ja nojasin isoon tyynykasaan sänkyä vasten ja sänky nostettiin korkealle. Puristin miehen nyrkeistä ja kätilö hieroi selkää supistusten välit. Mulla oli homeopaattista lääkettä mukana ja otin yhden kotona ja yhden tuossa kohtaa. Tässä vaiheessa otin ilokaasumaskin käyttöön joka oli 50% seoksella (max. 70 kuulema). Piti taas vähän opetella sen käyttöä että osaa ottaa oikeaan aikaan eli hyvissä ajoin ENNEN supistusta. Kätilö muistutteli hengittämään SYVÄÄN nenän kautta sisään ja todella syvään suun kautta ulos. Ja tämä toimii!!! Todella tiukkoja repiviä supistuksia mahtui vain muutamia ja ne olivat siinä n. 8cm kohdalla. Silloin ilokaasu seosta nostettiin 60% pyynnöstäni. Silloin alkoikin jo ponnistuttaa ja kätilö pyysi siirtymään sängylle. Sänkyä laskettiin ja könysin maskin kanssa siihen mutta olinkin vasta 8cm auki ja "reunaa" jäljellä. Halusin siirtyä heti takas jalkeille koska mun mielestä se puoli-istuva selinmakuu on kaikista kamalin asento olla tuossa kohtaa synnytystä. Keinuin puolelta toiselle ja hengittelin. Välittömästi ponnistutti uudestaan ja kätilö sanoi että pitää tulla takasin petiin. Könysin supistuksen jälkeen takasin maskin kanssa ja kätilö huudahti että pää on jo tulossa ja paljon tukkaa oiskohan tyttö?? :D Ja sitten hän pyysi odottamaan ja kääntyi hakemaan hanskoja kaapilta kun tyttö syntyi siihen sängylle! :O mies vaan ehti huudahtaa että tää tulee jo ja kätilö kääntyi ja totesi että: "oho"! Hän uskoi sen käyvän nopeasti mutta ei ihan NOIN nopeasti..:xmas:
Ja tyttöhän sieltä sitten syntyi klo: 00.56 vkoilla 41+5 ja kätilö antoi täyden 10 pistettä kun oli niin kauniin värinenkin neiti :heart:
Siinä sitten hieman kyyneleitä tirautettiin ja vauva nostetiin rinnalle. Ja neiti oli tosiaan aivan puhdas; kinaton eikä yhtään verinen tmv. aivan kuin suoraan kylvystä olis siihen nostettu! Oksitosiini laitettiin tippumaan ja vauva autettiin imemään ja muutaman min. päästä syntyi istukka. Onneksi! Oltiin salissa 3.30 asti ja minä kävin kuumassa suihkussa ja isäntä kylvetti (muodon vuoks) tytön ja puki päälle. Mulle ei tullut repeämiä eikä vuotoa ollut kuin n. 200ml. Syötiin ehkäpä maailman maittavin yöpala ja tuoremehua skumppa laseista. Käveltiin osastolle ja halasin kätilöä lämpimästi ja hän kehui koko synnytystä ja oli onnellinen ja tippa linssissä hänkin kun synnytys oli ollut niin hieno kokemus meille kaikille. Etenkin kun olin toivonut luonnollista tapahtumaa. Koskaanhan ei voi tietää mitä tuleman kuitenkaan pitää. Mies lähti tässä vaiheessa kotiin ja vauva nukkui koko loppu yön. Minä sen sijaan en hurmoksessani saanut juurikaan nukutuksi vaan ihastelin vauvaa ja ihmettelin koko tapahtumaa.
Seuraavan päivän eli sunnuntain vauva olikin koko ajan rinnalla ja vierihoidossa ja minä söin syömästä päästyäni-kun ei siellä osastolla oikeen mitään muutakaan tekemistä ole. Kotiuttivat maanantaina päivällä sen jälkeen kun lastenlääkäri oli tarkastanut. Jälkisupistukset olivat kivuliaimmat tähän menessä joten otin niihen sitten ihan suosiolla 600mg särkylääkettä sen pari pvää. Kotona maito nousi kunnolla ti ja ke välisenä yönä. Mutta ei mitään maitosuihkua tmv. ainoastaan hieman turvotusta ja pahkuroita jotka häviävät kun vauva tiheästi syö. Näköjään raskaus raskaudelta helpottaa! Viime yö meni kahdella syötöllä niin että neiti oli alkuyön omassa kopassaan ja sitten jossain kohtaa otin viereen loppu yöksi. Yllättävän pitkiä aikoja neiti on myös hereillä ja jaksaa "seurustella". Mutta se on kuulemma ominaista näille 42 viikolla syntyneille pienokaisille :D
Jousikas & sirpakka-neiti 5vrk:heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä