Huhtikuun helmet 2011 **lokakuussa**

Manhikselle ja perheelle paljon voimia surun keskellä!!!

Itseä mietityttänet edelleen vauvan liikkeiden selkeä vähentyminen, ja nyt en ole tuntenut mitään pariin päivään. Neuvolaa olen pommittanut puhelimella ja s-psotilla, mutta ei siellä kukaan vastaa! Soitin sitten äippäpolille, mutta siellä niin v****mainen kätilö. Ei ottanu mua lainkaan tosissaan, ja sanoi, että olen vain väsynyt ja käski nukkua!! Mitä hittoa!!! Olisin vaan halunnut selvittää, että onko tuolla mahassa enää ketään. Ei tullut itkusta loppua! Kai tässä sitten on vaan yritettävä nukkua?! Maanantain aloitan uudestaan pommittaan neuvolaa...

On se kumma, ettei apua saa, kun sitä pyytää! Anteeksi tilitys, mutta minä en tätä ymmärrä!
 
Meillä on esikoisella ja kuopuksella ollut emmaljungan vaunut.Lapsilla on ikäeroa 1v9kk ja käytin silloin seisomalautaa ku olivat pieniä.
Tällä tulokkaalle ostin brion yhdistelmävaunut ku bongasin halvalla sellaiset.Tarvitaan sellaiset vaunut mitä voi lumessa puskee hyvin menemään eteenpäin.Asutaan sen verran "maalla" että aura käy talvisin jos käy.
Varmaan joudutaan ostamaan rattaatkin mitä sit työnnellään ku käydään kaupungilla.
Suosin "kierrätystä" ja päätettiin miehen kans ettei uutta ostella vauvalle.Ahkerasti meinaan kirppareilla kierrellä ja onhan noita vauvoja tuttavapiiriin tullut,niin sieltäkin sitten saa tavaroita ja vaatteita.

heituska Se on hyvä asia että sun hoito siirretään helsinkiin.Saat ainakin varmasti parasta hoitoa mitä saatavilla on =) Kurjaa ja varmaan rasittavaa elää ns. päivä kerrallaan raskautta eteenpäin.Lähetän sulle kovasti voimia :hug:

Imppu85 Me suunniteltiin miehen kans et mennään 4D ultraan.Varaan ajan Femodaan Brunolle =)

Hennu81 Vaikeaahan se on nukkua jos stressaa : / Toivottavasti masussa kaikki on hyvin!

Omassa navassa ei mitään uutta ole tapahtunut =) Aamulla tuntui potkut selkeästi ja fiilistelin niitä :heart:
Tuttava sanoi et onpas sulla jo iso maha.Taidan olla aika uhkee täti loppuraskaudesta :heart: Normi farkut ei ole mahtuneet jalkaa n. kk:teen -1.5 kk:n.Kasvava maha tuntuu ihanalta ja olen innoissani.
Ainoa asia mikä ärsytystä aiheuttaa on takapuolen leviäminen.Mut en jaksa sitäkään murehtia
 
Tuohon aiempaan kysymykseeni vielä tarkennusta, eli siis olisin kiitollinen jos joku osaa sanoa miten mahdollisesti on odotettavissa masun kasvun kehitystä viikkoon 24+0 mennessä (helpottaisi tuota hääpuvun tilaamista :D), ja etenkin sitä mietin miten yleensä menee kasvun kehittyminen, eli tasoittuuko se usein hieman mitä edemmäs raskaus menee vai päinvastoin alkaako se isontua suhteessa nopeammin?

Nyt minulla on suunnilleen 89-90 cm (viikot noin 15+0) vatsanympärys ja olisikohan täysin pieleen mennyt arvio jos laskisin että masu kasvaisi sentin viikossa, ja se olisi häiden aikaan uutenavuotena sitten noin 98-99 cm :confused:

Mulla on nyt alkuraskauden masu tullut tosi selvästi esiin ja olen rakenteeltani pienikokoinen ja siro, että kai se väkisinkin melko hyvin näkyy, enää tuota masua ei voi oikein millään vaatteilla peitellä vaan näkyy talvitakkienkin läpi.

Sori kun pommitan tänne tällä aiheella, meikä vaan on kohta pulassa näiden hääsuunnitelmien kanssa :LOL:

[/URL][/IMG]

Tuossapa kuvakin masun nykytilasta. Ottaen huomioon että vielä kesällä siinä oli timmi masu vatsalihaksineen, ero on melkoisen huomattava, mutta enpä kyllä yhtään valita :) aivan ihanaa kun tietää mitä tuon masun sisällä oikein kasvaa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta 4D-ultrasta, itsekin ajattelin johonkin väliin käydä, ajankohta on vielä vaan epäselvä. Ois kiva ennen häitä joulukuussa käydä ja antaa häävieraille vaikka kopio siitä ultrakuvasta mukaan, toisaalta tekis meili käydä jo nyt marraskuussa mutta sanovat että paremmin näkee sitten kun raskausviikkoja on jo yli 20.

Rakenneultra on 7.12. joten ihan samaan aikaan ei kehtaisi tuota 4D:tä varata, joko ennen sitä vai ehkäpä sitten jonkin verran sen jälkeen, ennen joulua :)
 
Hennu81
Tulin huikkaamaan tuolta maaliskuisista sun hätään... :wave:
Sun vauvalla on niin paljon tilaa kääntyillä,ettei niitä liikkeitä koko ajan vielä tunne.
Mulla vasta pari viikkoo sitten alko tuntua kunnolla liikkeet ja nyt vasta on jokapäiväistä ja viikkoja on 19+5,eli puoli välis jo mennään :heart:
Mulla on istukka etuseinässä,siks en tuntenu aikasemmin kunnolla.
Mee hetkeks makaamaan ja odota rauhas,silleen saa yleensä asukin liikkeelle ;) Voit vähä hieroo mahaa ja vaik hiukan herätellä myös. (jostaki luin tollaset ohjeet)
Tsemppiä sinne :hug:
 
Hennu: Meilläpäin näillä viikoilla kuulutaan vielä naistentautien polin asiakkaaksi, ehkä siksi ois ollut noin töykeetä kohtelua? Soittele sinne ja kysy pääsetkö ultraan.

Heituska: Jaksamisia teille, kuulostaa kovin raskaalta tuo teidän odotus. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin.

Vaunuista: Meille tulee ehdottomasti tuplat, kun ikäeroa on noin 1v3kk. Mutta hassua, miten kaikki olettaa 3-pyöräisten vaunujen olevan huterat. Mulla on nyt tytöllä 3-pyöräiset Quinnyt ja ihan huippupelit. Taka-akseli on ehkä hitusen tavallisia 4-pyöräisiä vaunuja leveämpi, mutta just se tekee noista tosi tukevat, ei siis vaaraa että kaatuisivat. Ja noissa on kääntyvä etupyörä, jonka saa lukittua tavallaan sinne akselin alle, eli ei se etupyörä mee siellä pitkällä edessä. Enkä voi tosiaan liikaa hehkuttaa sitä, kuinka näppärät ja helposti kulkevat nuo on verrattuna esikoisen 4-pyöräisiin. Kääntyvät tosi ketterästi ja pienessä tilassa. Jos tyttö ois isompi, eikä tuplia tarvittais, niin nuo olisi meillä tälle seuraavallekin vauvalle.

J-t ja Murunen 15+6
 
Hennu81: Huomasin että olet melkolailla samoilla viikoilla kuin minäkin (niin muuten, mulle voi vaihtaa lasketuksi ajaksi takaisin alkuperäisen 21.4., kuulemma se on sekä lääkärin että neuvolan tätin mielestä se oikea nyt kun viime ultrassakin koko vastasi oletettua isompaa), mutta minä en ole tuntenut mitään liikkeitä ainakaan tietääkseni, ja sinä vissiinkin olet tuntenut jo hyvän aikaa? :confused:

Mulla toki vasta esikoinen kyseessä, jolloin kuulemma liikkeet tuntuu myöhemmin kuin uudelleensynnyttäjillä, mutta voiko muka oikeasti selkeitä liikkeitä tuntea jo nyt? Itse olen suunnilleen viikolla 15+1. Dopplerilla sydänäänet ja muksahtelut kyllä kuuluu selvästi. Ja ylipainoakaan ei ole, ei pitäisi siitäkään olla kiinni. Toivottavasti itsekin alkaisin tuntea kohtapuoleen liikehdintää :)

Tuohon sinun ongelmaasi täytyy sanoa, että onpas melkoisen törkeää kohtelua! Ilman tuota doppleria minullakin olisi varmasti tuon tuosta suuri huoli, kun on ollut outoja kipuja ja pientä vuotoakin välillä, ja juuri ennen viikonloppua tuntuu vielä sattuvan kaikki joten apua ei tietenkään saa moneen päivään mistään. Käsketään vaan päivystykseen soittaessa levätä ja seurailla tilannetta. Viimeksi vuotojen ja kipujen takia kun reilu viikko sitten menin päivystykseen, ulkomaalainen lääkäri nauroi päin naamaa kun sanoin että onko mahdollista päästä ultraan. Eipä sitä sitten. Sitä todellakin tuntuu saavan välistä pärjäillä omine nokkineen, oli hätä miten suuri tahansa...
 
Voi Manhis! Suuri suru teillä, otan osaa! Voimia ja halauksia!

Mitä liikkeisiin tulee niin älkää huolehtiko! Itse tunsin liikkeet näin selvästi viikolla 22 ekassa raskaudessa. Nyt oon tuntenut jo viikon selvää möyrintää. Ultrassa täti sanoikin että näyttäisi olevan takaseinämässä kun viimeksi oli edessä. Joten istukan paikka ja lapsen asento määrittelee aikas pitkälle milloin tuntuu. Nyt mulla tuntuu jo ihan käteen saakka. Edellis kerralla oli tyyliin jotain viikko 27 ja olen kuitenkin normaalipainoinen, joskaan en hoikka.

Tuplat saadaan miehen siskolta joten ei onneksi tarvi hankkia.

Mites meinaatteko ottaa äippäpakkauksen te joilla se jo ennestään on?

Maaemo ja Mannankryyni ehkä 15+6 :wave:
 
Viimeksi muokattu:
manhis <33

Rokotteista ootta puhunu.. En vielä kovin tarkasti ollut ennen tätä hetkeä miettiny asiaa, otanko vaiko enkö, mutta tulin nyt siihen tulokseen että otan jos helposti tarjottavana. En jaksaisi jotain influenssaa vielä tähän päälle. Sikainfluenssan sairastin viimesyksynä..
Niin ja miksen jaksais..
Torstaina soitti neuvolatäti, että virtsatieinfektio taas päällä. Toinen kerta siis jo tähän raskauteen. Nyt on taas kuuri päällä ja kun tämä loppuu, seuraa synnytykseen asti kestävä estolääkitys tätä viheliäistä tautia vastaan.. :/ Kauhea päänsärky ja väsymys seuras tuota uutista. Kai jonkinmoinen stressi purkaantui. Noh, nyt jo parempana, vaikka ei tuo atibiootti ainakaan kovin hyvää oloa tee :S.

Vaunuja on täälläkin katseltu.. Vaikeaa kun ei minkäänlaista kokemusta. Käytetyt kuitenkin ollaan päätetty ostaa, ku niitäki löytyy lähes uudenveroisia.

Zella83 :D täällä tekee kans mieli kaikkea "kiellettyä".. graavilohta en ainakaan lautaseltani jouluna pois jätä!! Jokainen syö miten tuntee parhaansa.. Mulla vaikuttaa alkuraskauden reissu Turkkiin (en tiennyt vielä oottavani).. Tuntuu että kyllä olis sieltä jo kaikki saatu, jos jotain pahoja bakteereita pitää saada.

Mahasta vielä sen verran, että täällä on alun turvotuksen aikaan ollut puutetta housuista, eikä se oo kadonnu mihinkään. Oon niin hoikka normaalisti (olin ;) ), että ei puhettakaan että mitkään omat housut menis enää jalkaan. Yhtiä vanhoja jegginssejä oon yrittäny pitää kun kääntää niistä vyötärön niin alas ku saa, mut enää niillä ei pysty olemaan ku tuntuu et lantioki on niin levenny.. Toisaalta ihanaa, toisaalta ei :)

Valjakka ja 17+5
 
Itsekkin tulin nyt kommentoimaan noita liikkeitä, kun Hennu oli niistä ollut huolissaan. Tosiaan, tietenkään se ei mitään auta vaikka monikin täällä sanois mitä, mutta näillä viikoilla mitä minäkin nyt olen (16+5) en tunne päivittäin liikkeitä, vaikka tämä on jo 3 lapsi minulle. Vauvalla on vielä niin paljon tilaa liikkua kohdussa ja paikkoja minne piiloutua, ei liikkeitä välttämättä tunnu päivittäin. Vasta kun aletaan olemaan lähempänä puoltaväliä, niitä tuntuu enemmän. Monesti käy juuri niin, etä ensin tuntuu liikkeitä paljon ja sitten saattaa mennä aikaa ennenku taas tuntuu kun kohtu kasvaa ja vauvalla on tilaa olla. Muistan että viime vuonna huhtikuisissa monella oli sama huoli, samoilla viikoilla.
Ja täällä on myös sama juttu kun Janoschin tarinatuokiolla, että alle 20 viikkolla olevat kuuluu naistentautien puolelle, ei äitipolille. Voi olla että oysissa jopa on 22 viikkoa se raja.
Toki jos siellä on sama systeemi (en muista mistäpäin olet) olisi kätilö voinut kehoittaa sinua soittamaan sinne puolelle. Täällä on ainakin vain se systeemi että noille poliklinikoille ei pääse soittamalla vaan sinne tarvitaan kyllä neuvolasta/lääkäriltä lähete.

Kyllä mäkin toisinaan kuuntelen dopplerilla, mutta nyt noita liikkeitä tulee iltaisin kun nukkumaan menee, ettei enää tarvitse.

Ja yks juttu, mua niiiiiin tympii että mul on ihan hirmunen himo maksamakkaraan, tai maksaan yleensäkin. Makkaraa olen kyllä syönyt ja kerran maksalaatikkoa. Onneksi en niin hermoile noiden säännösten kanssa, vaan menen maalaisjärjellä eteenpäin.
Nyt iltapalalle ja sit telsun pariin. Jos sais tän päiväsen yleisen vitutuksenkin pois.....Mies oli eilen saunomassa ja kotiutui sitten tänää iltapäivällä vasta sieltä kun oli niin "heikko elämä"....Ja ihan ku seki ois ollu mun syy...semmosta vittuilua taas että hohhoi...ihanko se mun vika on että herra on juonu itsensä siihen kuntoon....ärsyttää!!!!!!:mad:
Sori, pieni valitusvirsi ukosta.....
 
Potkuista: ei kannata huolia vielä näillä viikoilla. Mun edellistäkään ei tuntenut ennen rv 18 eikä hänkään heti joka päivä karatea vedellyt, vaikka myöhemmin osoittautui kunnon taekwondomestariksi. Todella ikävää kyllä jos neuvolasta ei vastata. Ja polilta kuin polilta löytyy aina joku joka
"on vaan töissä siellä"

Äitiyspakkauksesta: en taida ottaa kun tuo edellinenkin on lähes koskemattomana tuolla. Mun mielestä potkuhousut on hankalia ja niitähän siellä riittää. Ja sit pastellivärit lapsilla on mun mielestä vähän tylsiä ja valkonen on epäkätevä kun niskakakat pinttyy :x
140€ uskoisin saavani paljon enemmän käyttökelpoista vaatetta.
 
Liikkeistä Ei tosiaan tarvi näillä viikoilla vielä huolestua vaikkei tunnekkaan. En minäkään ekasta raskudesta näillä viikoilla tienny mitään viel liikkeistä!! Nyt toista odottaessa välillä tuntuu ja välillä ei. Mut vauva on niiiin pieni vielä ja tilaa on paljon missä temmeltää.

Äippäpakkaus Päätin että en tästä toisesta sitä ota ollenkaan, vaan otan sen rahana eli sen 140 ekua. Esikon äippäpakkaus on vain 3 vuotta vanha tämän kakkosen syntyessä, että koen sen "turhaksi" kaikkine pusseineen yms. 140 eurolla saa kuitenkin kiitettävän läjän vaatetta vauvalle, joten ostan ne sit itse mitä tarvii!

Omaan napaan ei mitään erikoista. Masu kasvaa mikä on musta niin ihanaa!!! Ja noista ruuista, aijon minäkin joulupöydässä vähän kalaa syödä ja maksalaatikkoa!! Maksalaatikko on mun suurta herkkua!! Tosiaan maalaisjärki on paras turva noissa ruoka-asioissa!! Nyt perheen pariin...

liinukka83 ja mytty 15+4
 
ai ai ja oi oi..glögiä ja lämpösiä voikkareita!:p
Joo en mäkään ole vielä mitään potkuja tuntenu enkä huolissani ole ku sydän äänet kumminki kuului torstain neuvolassa. Kyllä ne sit jossain vaihees tuntuu. Ekastakaan en tuntenu ku vasta ehkä joskus viikoilla 20+. Ätiyspakkauksesta: mä en aio ottaa sitä tällä kertaa ku tota tavaraa ja vaatetta on muutenki kaapit täynnä.
valjakka: En kyl mäkään aio jättää mitään jouluruoka lautaselta pois paitsi MAKSALAATIKON! en yhtään pidä siitä :x
Vaunuasioita ei olla mietitty katsoo sit lähempänä..

Ei kai täs muuta ku :wave: niin ja ne kellot tunnilla taaksepäin!!
 
En tiedä oisinko tuntenu tänään ja yks päivä liikettä, semmone kunnon muljahdus. Joku päivä sitte kun istuin pytyllä ja nojasin kyynärpäillä polviin, ja tänään sit itäs koneella istuessa. En oikee suolistoakaan syyttäis, sen verran isompi tuntemus ja erilainen ja just oikealla alueella. Jotain pienempiä sit lisäksi, semmosia joista ei oikee ota selvää onko vaavi vai suolisto. Mut nää kaks, varsinki tänään ihan kunnon muksahdus. Kai se vaavi heitti kuperkeikkaa. :D Ei pysty kyllä ihan varmaksi vannoa, mutta ehkäpä se on ihan mahdollista kuitenki... :) Jospa pian tulis paljon lisää tuntemuksia nii että kohta vois olla aivan varma.
Rv 15+0.
 
Rokotuksista on ollut paljon puhetta.
Itse en ota minkäänmoista, en vaan yksinkertaisesti uskalla riskeerata ja en muutenkaan ikinä ole ottanut vaikka työni puolesta olisinkn saanut.
Viimevuonna muistan kun oli se possurokote ja sanoin heti ei kiitos, etten halua itseeni tungettavan mitään mitä ei ole tutkittu.
Siitä nousi ihan hirveä haloo.
Toisaalta ymmärrettävää, olenhan töissä lastehoito alalla mutta siltikään päätäni en pyörtänyt.
Olinkin sitten lähes ainoa joka ei saanut kaikenmoisia flunssia, tuntui että se keräsi vaan kaikki taudit itseensä :|

Minä edelleen mietin pääni puhki niiden vaunu-asioiden kanssa ja olen melko varmasti päätymässä Jovi Moon makuuvaunuun, vaikkakin se maksaa reilut 300erkkiä pelkkä vaunu mutta ompahan siinä kunnolla tilaa ja siinä on hyvä nukuttaa sitten sisälläkin alakerrasa kun olen miettinyt etten viitsi alakertaan ostaa mitään sänkyä vaan vaunuisssa on hyvä nukuttaa sitten sisälläkin.

Liikkeistä, hui hurjaa!
En nyt tiedä mitä olen tuntenut mutta hellyttäviltä ne on tuntuneet :heart:
pe-la yönä taas hereillä makoillessa yhtäkkin tuntui pieni sipaisu, aivan pienenpieni,navan alta.
Henkeä pidätellen yritin kuulostella tuleeko niitä lisää mutta ei tullut.
Eilen illalla kun kömmin sänkyyn niin taas, pieni sipaisu ja hetken päästä ponteva tömäys alavatsaan ja sen jälkeen ei taas mitään.
En minä muutakaan keksi että liikkeitä niiden oli oltava.
Ei tälleen päivällä kun on liikkeessä, mitään tunne mutta sitten kun illalla rauhottuu.
Saa nähdä jatkuuko ne, voimistuuko vai loppuuko, jänniä aikoja edessä :rolleyes:

14+3
 
viikot poksuu taas 17+0 :heart:
kolmisen viikkoa enää rakenneultraan!
äitiyspakkauksesta: en taida ottaa pakkausta, vaikkakaan vaatetta ei ennestään ole kovinkaan kummosia tallessa edelliseltä. makuupussi on, 74cm uusi toppapuku on, ja pieniä bodyja ja pöksyjä löytyy muutamia. yökkäreitä pitää hankkia ja muuta pientä. 74cm oli eniten tallessa.
pieni toppapuku pitää löytää jos vauveli leikataan maailmaan maaliskuun puolella niin varmaan on viel iha talvi niin tai sitten ei, mistä näistä nykyajan keleistä tietää..

joo mut nyt tää lähtee aamutoimiin!

mar-i ja masuasukki 17+0
 
Äippäpakkauksesta ollut puhetta. En ota minäkään sitä nyt. Tytöltä on vielä tallessa, ja suurinosa vielä käytössäkin ja muutenkin vauvan vaatteita on kaappi täynnä. Eli vaatteita on 50 cm ylöspäin.
Meillä on noita 50 cm vaatteita aika paljon kun molemmat lapset on olleet pieniä syntyessään, kumpikin tismalleen 46,5 cm ja luulen että tämä jatkaa samaa kaavaa, että koko tulee olemaan pieni.
Tämä kun on meille se viimeinen vauva joka tulee, niin nämä ihan pienimmät vaattteet lahjoitan sitten oysiin. Laittakoot sitten keskolaan tai synnärille, mutta sinne he kaipaavat näitä pienikokoisia vaatteita.
Toppapukuja täällä löytyy, tyttö on niin pieni sirppana että menee vielä 62 toppapukuun reippaasti. Mutta siis ottaisin pakkauksen jos ei sitä jo valmiiksi ole. Kuitenkin on itsellä se 2009 vuoden pakkaus, niin en koe että tarvisin tuota uutta enää.

Nyt aamupalalle ja kahville!
 
kylmää ja sateisen oloista sunnuntaita täältä helsingin suunnalta.. : /
taas yksi viikko tullut täyteen, kauheella vauhdilla menee eteenpäin aika (aikasemmissa raskauksissa tuntunu menevän ikuisuus); kohta huomaankin olevani jo kättärillä ja kevät on koittanut.. :D noh, toiveissa on hyvä elää.. :D

äippäpakkausmeillä kans tilanne on se että vaatteita (pieniä) ja isompia on kans ihan älytön määrä, joten äippäpakkausta en ajatellut ottaa; itseasiassa ajattelin sijoittaa rahat tupliin.. tulee meinaan olemaan kallis sijoitus, mutta olen haaveillut ihan uusista tuplista; ne kun on hemmetisti vaikeempi ostaa kun käytettynä ei voi tietää miten kauan niitä on käytetty (ja lisäksi olen huomannut että joku kehtaa käytetyistäkin pyytää melkein uusien hintaa!!) ..
oli vähän nurinkurinen tilanne viime viikolla kun laitoin laatikkoon pienimpiä vauvan vaatteita, kun ei enää kuopukselle mahdukkaan.. lohduttelin itseäni että sitten keväällä.. :D

vaivoja pistän narinaa kehiin; on alkanu iskias vihoittelemaan+häpyluu.. :kieh: ja myös selkä on alkanut rutista inhasti; aikasemmissakin raskauksissa käynyt niin.. :kieh: ja sitten polvet kiukuttelee myös.. :kieh: ja lantio+jalat puutuilee yöllä.. :kieh: mutta yritän lohdutella itseäni niistä, että ainakin tietää että paino nousee, ja näin ollen vauvakin kasvaa.. :heart:
onko muilla jo alkanu vastaavat raskaus mukavuudet??!!

mun pitäs varmaan neuvolaan ilmottautua ens viikolla, ku en muista millon sinne piti ilmoittautua; mutta viimeksi kävin öö ekassa nauvolassa (toki ultra oli välissä).. mutta kun seuraavaan ulraan neljä viikkoa, että jos saisi treffit tähän väliin ennen sitä.. :D

rasittavaa; ens viikolla tiedossa esikon vasu:keskustelu pk:ssa.. :headwall: jotenkin tympeetä, kun muutenkin meillä on jo tuhat ja yks tahoa missä keskustellaan; on puheterapeutti, ja kuulotutkimuksia (mitkä nyt kyllä meni hyvin), foniatri, ja nyt tulee uus tulokas vielä myöhemmin joulukuussa; kun alamme ilmeiseti kartoittamaan adhd:ta esikolta.. :headwall: siis tympii, kun ne nyt aina on sellasta hauki on kala keskuteluja.. :headwall: en siis sano ettei ois tärkee mut, kun joka vuos reipas tunti keskustellaan joutavuuksia, on aika turhauttavaa.. tosin aika mukavaa porukka uudessa pk:ssa on verrattuna edelliseen paikkaan; siellä kun viaks määriteltiin pojalle se että olin yh sillon.. :mad:

en tiiä, pitää vaan yrittää saada ittensä motivoitua yhteen pakkopulla kokoukseen.. :headwall:

tulipa paasattua!! :ashamed: (taitaa äitiä vähän hormoni kiukuttaa??!)

ai niin kyssäri: kuinka moni aikoo kysyä sukupuolta rakenneultrassa???

voikaa hyvin!! :D

 
Moikka!

Manhis: Voimia suureen suruun :'(


Äippäpakkauksesta: Ekaa kun odottelen, otan pakkauksen. Toisaalta mulla on melkein kaikki pakkauksen kamat, ku kaveri anto kaikki vauvatavaransa mulle. Löytyy itkuhälyttimestä lähtien rintareppuun, mut halusin silti sen pakkauksen. Ostoslistalla edelleen vaunut ja sitteri sekä pienikokoinen vanupuku tms. jos syntyy maaliskuussa ja vielä kylmä...

Rokotteet: Oon päiväkodissa töissä ja sieltä tarjoaisivat nyt tota sikatehostetta ja influenssapiikkiä. Huomenna on neuvola, joten täytyy ottaa puheeks noikin...

ON: liikkeitä aloin tuntea 16+1 ja sitten pariin päivään ei mitään. Nyt tuntuu lähes päivittäin ihanku elohiiri kutittelis hetkittäin lähinnä vas. puolella alamasussa, mutta myös muualla. Erikoista on se, etten tunne makuulla mitään, ainoastaan istualleen ja yleensä aamulla...? Rakenne kolmen viikon päästä, jee!

Taltitintti ja Vavi 17+6
 
Viimeksi muokattu:
manhikselle :hug: ja paljon voimia!

Mä oon tuota rokotetta miettinyt paljon. Toisaalta ei yhtään tekis mieli sitä ottaa, mutta mulla oli edellistalvena influenssa ja se oli todella kamala. No on tässä vielä aikaa pohtia kun rokotukset alka vasta marraskuun puol välissä. Mikä on silleen hassua kun mein poika sai sen rokotteen jo 12. päivä tätä kuuta neuvolakäynnin yhteydessä. Hälle on annettu joka vuosi influenssarokote ja sai possurokotteenkin viime syksynä. Ihan vaan sen takia et on infektioherkkä ja hällä on astma ja sydänvika.

Me varmaankin kysytään sukupuoli ultrassa. Jokaisesta on kysytty. Alkuun aattelin et taitaa olla tyttö tulossa, mutta kyllä taitaa sittenkin olla poika. No samapa tuo, kunhan jompi kumpi :D

Donnanen rv 17+6 :eek:
 
Niin ja tietenkin unohtui kertoa vielä lisäuutisia ultrasta! :headwall:

Ensin tutki joku nuori naislääkäri, huomasi istukan vieressä toisen virtaavan suonen, jossa oikein kohina kävi kun laittoi äänet päälle. Suoni oli yhteydessä johonkin "isoon möykkyyn", siitä eivät saaneet selvää että mikä se olisi. 2 mieslääkäriäkin ultrasi, mutta kaikki sanoivat etteivät ole nähneet ikinä tälläistä vaikka ovat olleet kymmeniä vuosia jo töissä tällä alalla. Epäilivät toista istukkaa, mutta silti toista sikiötä ei nähty missään. Eli nyt on täysin mysteeri, kuinka monta matkustajaa siellä kyydissä on ja mistä se veri on alkanut vuotamaan... (nyt kuitenkin vuoto loppunut). 2viikon päästä uudestaan katsomaan tilannetta, jos ei ala vuotamaan.
 
Liikkeistä esikolta tunsin liikkeet rv 18, toiselta rv 16 ja nyt sitten noin rv 15 varmuudella. Eilen ja tänään olen tuntenut jo kädelläkin liikkeet, ihanaa =) Enkä usko, että sillä rasvakerroksella on merkitystä liikkeitten tuntemiseen. Olen nimittäin ollut hiukan hoikempi aikaisempia lapsia odottaessa, mutta silti tunsin liikkeet myöhemmin.
äitiyspakkaus todennäköisesti otan. Meillä ei oo ku pari potkaria säästynyt, kun alunperin oli tarkoitus ettei meille tule lisää lapsia. Mutta näin ne vuodet sai aikaan vauvakuumeen. Meillä joudutaan siis kaikki hankkimaan. On meillä onneksi pienet lakanat ja sit niitä makuupusseja (ne mä säilytän muistona, omanikin on tallessa).
äizikkä mulla on tullut kans närästyksen lisäksi lonkkien puutuminen joten yöt tuntuu pitkiltä. Ja öisin kun ei saa nukuttua niin sitten päivällä väsyttää. Ja luulen että hemoglobiini on laskenut koska silmissä tuppaa pimenemään. Onneks 10 päivä on neuvola.
Ja vielä noista keskusteluista ja palavereista. tunnen suurta myötätuntoa koska meillä näitä myös jatkuvasti. Esikolla adhd joten tuntuu, että jotain terapiaa ja palaveria ja kartoitusta joka välissä. Mutta pitää ajatella, että se kaikki tehdään lapsen parhaaksi ja siks ne jaksaa.
sukupuolen selvittäminen me ollaan päätetty,että jos ei ulrassa vahingossa nähdä niin sitten ei kysytäkään. Jännitystä loppuun asti :whistle:
Imppu85 ompas erikoinen tilanne. toivottavasti ei kuitenkaan vaikuta raskauden turvalliseen etenemiseen.
Nyt taas hormonihirviö äitiä kaduttaa. Vedin tuossa taas pultit uhmaikäiselle ja oma uhma tais olla pahempi ja lapsellisempi :ashamed: pitää mennä sopimaan riita....
 
merkkailen tässä aikani kuluksi, vaikka kotiaskareitakin pitäisi olla jo tekemässä :D heh, yllättäen onkin jotain "tärkeämpää" tekemistä..

äitiyspakkauksesta on ollut puhetta, meillä on 2007 ja 2009 vuoden pakkaukset, toi 2009 on aikalailla käyttämätön, joten tuskimpa sitä otetaan, vaikka jotenkin kuitenkin mieli tekisi. harmittaa, kun tuossa kakkosen paketissa ei enää ollut sitä kevyttoppahaalaria, mikä oli esikoisen omassa ja meillä tosi kovassa käytössä, ja onkin jo sen näköinen :D pitää katsastaa huutonetistä tai vastaavasta, joskos joku myisi vanhoja pakkauspukujaan käyttämättöminä, ni huutaisin varuksi tulokkaalle.. vaikka saattaa hukkua haalariin, jos keskosena joudutaan leikkaamaan ja sairaalassa kasvatellaan isommaksi, mikäli sinne asti päästään.

rokotuksista on ollut myös puhetta, meillä rokotettiin esikoinen silloin possuepisodin aikaan, itsekin oisin rokotuksen silloin saanut, kun odotin, mutta jouduin aiemmin sairaalaan, niin asia vähän unohtui ja jäi ottamatta. enkä sitä olisi varmaan ottanutkaan. esikoisen rokotutin silloin, koska ajattelin, että on raskasta hoitaa sairasta lasta kotona, kun itsekin on vähän puolipahimmoisessa kunnossa.

lueskelin eilen tuolta vauvakuumeen puolelta keskusteluita, joku oli jättänyt viestin "jäähyväiskirjeen" nimellä itsemurhaviestinsä, nousi itsellä karvat pystyyn, että onko oikeasti totta, vai jonkun sairas vitsi. itse olen joskus saanut oikean itsemurhaviestin silloiselta ex-poikaystävältäni, joka oli karua tekstiä. olimme eronneet muutama viikko aiemmin, ja hän oli aivan paskana tapahtuneesta, seurustelumme oli kestänyt vain kuukauden eikä hän kuitenkaan ollut ihan minun tyyppiäni. viestistä seuraavana aamuna, hän löytyi kotitiemme haarasta kuolleena autostaan, oli ajanut täysiä pieneen metsikköön, joka risteyksessä oli ja kuollut heti. olin tapahtuman aikana vain 15vuotias, valkoinen risti tienhaarassa muistuttaa vieläkin taoahtumasta joka kerta, kun menen poikien kanssa mummolaan. joten en henkilökohtaisesti tajua tälläisiä itsemurhaviestejä joidenkin sairaina vitseinä, kuten teinit niitä nykyään käyttävät valitettavan usein saadakseen huomiota. joten toivon, että mikäli tämmöisen viestin jättää läheiselleen, niin avunhuutoon tartuttaisiin, jos tilanne aikuisten oikeasti sellaista vaatii.
itse olin viestin aikaan kovassa humalassa, joten en tilannetta tajunnut. harvoin edes käytän alkoholia niin, että olisin huonossa kunnossa. nykyään, mikäli viihteelle olisin menossa, juon vain muutaman ja tietenkin aina odotusaikana 110% vesiselvä. joten monesti olen tuotakin miettinyt, että olisiko omalla tajuamisellaan voinut kuitenkin vaikuttaa tilanteeseen. nämä ovat niitä ikuisuuskysymyksiä, olen kuitenkin pystynyt jatkamaan elämääni tapahtuneesta huolimatta.

eilisestä vielä: olimme mieheni kanssa eilen syömässä ja elokuvissa, kävimme gringos locos-nimisessä texmex paikassa siskoni ja hänen miehensä kanssa ja sen jälkeen elokuvissa pyöri saw VII 3D-leffa, teatteri oli kuitenkin niin täynnä, että jouduimme hajaantumaan ympäri salia. olin itse aivan kauhusta kankeana, etten oikeen osannut enää pelätäkkään, ja vieressäkin istui täysin tuntematon tyttö, jota ei kyllä kehdannut tarrata kädestä kiinni :LOL: ¨
oli kyllä mukavaa, koska olen lähestulkoon kaikki vloput töissä, perjantain ja lauantain, joten vapaapäivinä pitää tehdä jotain muutakin ku istua miehen kanssa baarissa, jos hän viihteelle halajaa.. mikäs sen mukavampaa, kun istua vapaapäivänsä työpaikalla? :D

pitää tästä alkaa valmistautumaan, tänään olisi vuorossa 2 syntymäpäivät, menen vain esikoisen kanssa, kun kakkosen nenä on aamusta asti vuotanut aivan aavistuksen..

heituska 17+1
 
Voimia täältäkin Manhikselle surun keskellä..

Täälläkään en luullakseni ole liikkeitä vielä erottanut. Välillä on kuin tuntuisi jotain mutta vaikeaa sanoa onko se sitä.. Pieniä myllerryksiä vatsassa. Nyt alkaa jo vähän tuo masu näkyä pikkuhiljaa, missä vaiheessa teillä muilla on ekassa raskaudessa alkanut pompottaa kunnolla ?

Rokotteesta.. Aion huomenna käydä influenssapiikin ottamassa, onhan siinä selkeästi ajateltu että raskaana olevalle itse infektio on sen verran vaarallisempi että rokote on kannattava.

Rakenneultrasta.. Meillä on se vasta 30.11, kauan saa odotella ! Sukupuolta yritän tiirailla kyllä, itse kun olen jonkin verran ultria tuijotellut.. Ja varmaan kysytään mitä kätilö arvailee..

Kohta on jo marraskuu! Kylläpä alkoi munkin tehdä maksamakkaraa ja -laatikkoa ihan hirveesti mieli, kun luin teidän tekstejä!! :)

Hetami 16 +1
 
Sinnlos hitsi kun en laittanu koskaan ylös omia mahamittoja mut loppuajastakaan ei menny metri rikki (viimesimmässä raskaudessa jossa maha tähän astisista isoin) ja mun 156cm pitkällä kaverilla varmaan ollu joka kerta metrin jo puolivälissä. Ite onn 174 pitkä ja 64kg. Et kyllä se on aika vaikee arvioida varmaan mut jos siinä puvussa nyt kumminki on säätövaraa noinki paljon niin jospa se sopii :p

NeliApina ja projekti 14+2
 

Yhteistyössä