Huhtikuun helmet 2011 **lokakuussa**

manhis:eek:tan osaa :hug: Todella surullista että pieni sydän on pysähtynyt :'( Jaksamisia ja voimia tulevaan koko perheelle.


Sitten kuulumisia.Eilen piti käydä hys:ssä naistentautien päivystyksessä.Aamulla mahaan sattui niin etten voinut liikkua :| Soittelin neuvolaan ja siellä täti sanoi ettei normaalilta kuulosta.Tosin tajusin sen itekki et jos sattuu niin paljon ettei pysty liikkumaan ni eihän se nyt normaalia ole.
Päivystyksessä oli todella kiva lääkäri ja kätilö.Kyselivät että mitenköhän sen mun lähetteen kans ku sitä ei oo omasta neuvolasta vielä saapunut.Tarvin lähetteen hys:n että voivat seurata ettei laskimotukoksia pääse syntymään.Kerroin että lääkärineuvolassa kyllä sanoin lääkärille et tarviin lähetteen mut ei vissiin mennyt ihan jakeluun asti ku ei sitä lähetettä koskaan ole saapunut :/
Masukilla kaikki oli hyvin :heart: Lapsivettä oli ihan normaalisti,sydän sykki menemään ja lapsi vastas viikkoja.
Sitten tämä sukupuoli :D Kuten jo aiemmassa kirjoituksessa kerroin että mulla on poikaolo ja onhan se tonne etusivullekkin merkattu.Mies ja äitini on veikanneet tyttöä.Äitini on sellainen "noita-akka" joka "tietää" asioita :D Masukki on tyttö :heart: Ei kuulemma munia näkynyt joten tytöltä näytti.Vauva oli kyl hankalassa asennossa mut molemmat,lääkäri ja kätilö oli sitä mieltä et typykkä hän on. Mä oon ihan innoissani asiasta ja tekis mieli rynnätä kauppaan ostamaan vaaleenpunaisia vaatteita :D Yritän malttaa mieleni vielä jonkun aikaa....
Reseptille sain Klexanen mitä piikitän kerran päivässä loppuraskauden ja synnytyksen jälkeen vielä 6 viikkoa.50 päivän lääkkeet maksaa n.145€.Vähän kirpasee ostella kelan peruspäivärahalla noin kalliita lääkkeitä mut pakkohan se on.Pääasia ettei enää tule päähän laskimotukoksia eikä minnekkään muuallekkaan.

Valkyria & Masukki 17+2
 
Viimeksi muokattu:
Manhis:hug: Olen todella pahoillani puolestanne!! Paljon voimia tulevaan!!:hug:

Itsellä oli eilen neuvola ja kaikki oli hyvin. Pienen syke huiteli 146-157 hujakoilla. Nyt ei oikein muuta kykene kirjoittamaan, veti toi Manhiksen uutinen sen verran hiljaseksi. Tuli mieleen se oma kesäinen keskenmeno.: / Se on rankka kokemus ja toivon Manhikselle todella paljon voimia!!!:'(

liinukka83 ja mytty 15+2
 
manhis olen todella pahoillani tapahtuneesta. Tätä se sinun outo, epäuskoinen olosi sitten tarkoitti. Todella surullisista. Voimia suureen suruun :hug:

kausi-influessarokotteesta, todennäköisesti otan sen. Influenssan olen sairastanut pari kertaa ja oli kyllä raskas tauti jälkitauteineen. Siinä meni kolmatta viikkoa ennen kuin oli kunnossa, joten en halua sitä nyt kun olen raskaana. Sikainfluennssaa vastaan minut rokotettiin. Lapset meillä sen ehti sairastaa. Poika oli tosi kipeänä ja sai tamiflu-kuurin, onneksi. Eli se ei tosiaankaan ollut mikään pikku pöpö kaikille. Tyttö meillä selvisi huomattavasti vähemmällä, mutta poika meillä aina kaikki taudit rankimmin sairastaakin. Mistä lie johtuu. Mutta tosiaan mieluummin otan rokotteen kuin syön jälkitauteihin antibiootteja.
Eilen olin jo huolissaan kun en tuntenut vauvan liikkeitä, mutta sitten yöllä tunsin hentoja ihan eri kohdassa kuin ennen. Vauva oli ilmeisesti sellaisessa asennossa että potkut ei tulleet eteen. Tänään liikkeitä on taas tuntunut navan alapuolella.
Tuleville isoille sisaruksille kerrottiin eilen. Ei nuo huonoa tykänneet, ainakaan vielä. Epäuskoisia olivat. Poika kyseli monta kertaa onko kertomani totta ja halusi tietää lisää =) Myös sisarilleni kerroin ja olivat tosi iloisia.
 
voi manhis :hug:

Pirke no joo mustakin on vähän outoo et se seuraava käynti on niin myöhään... Siihen on reilu 7 viikkoo. Oon sillon viikolla 21 ja seuraava lääkäri pitäis olla viikolla 25! Onkohan tossa nyt mitään järkee? No toivotaan vaan et kaikki menee hyvin kun ei nyt noin pitkään aikaan kuule sydän ääniäkään. Jotain se sopotti et kun tää käynti nyt oli viikkoa aiemmin ku ois pitäny. Hui miten pitkä aika toi 7 viikkoo on kyllä kun sitä oikeen ajattelee :O no alkaahan tää liikkuu aina vaan enemmän niin tietää siitä ainaki onks kaikki ok.

NeliApina ja projekti 13+6
 
Mariah mulla kuunneltiin sydänäänet eilen kun oli lääkärineuvola. Ultrauskin oli. Siellä se jumppas istukan päällä :D Meil oli kahel ekalla lapsella semmonen matkasänky ja nuorimmalla ikean halvin pinnasänky. Se otetaan nytkin siskolta takas. Vaunuista en osaa sanoo ku ei oo koskaan ollu oikeen merkki vaunuja. Viimeks ostettiin uudet vaunut. En muista merkkiä. Ne oli tosi isot ja kivat ku niis käänty takapyörät ni oli kevyt työntää ja kääntää. Annettiin toiselle siskolle sit ja ne sai ne heti rikki. Tälle otetaan jonku vanhat abc:t ekaks ja sit kesän korvilla hankitaan hyvät matkarattaat.
 
Heti ensimmäisenä Manhikselle mielettömät osaanotot, halaukset ja jaksamista! Olen todella pahoillani puolestasi ja toivon sulle hirmuisesti voimia!

Täällä on pahoinvointi ja oksentelu tosiaan alkanut siirtyä voiton puolelle. En ole oksentanut viikkoon ja etenkin iltaisin olen voinut jo syödä normaalia ruokaakin. Joskin, pienempiä määriä ja rajoitetusti makuja. Melko monet ruoat tökkii vielä ajatuksena. Aamut on edelleen aika vaikeita ja oksennus pyörii kurkussa (tosin ei onneksi esimerkiksi tänään), joten sängystä ylös pääseminen on hidasta ja vaivalloista. Iltapäivää kohti olo sitten kohenee. Ja pääasia kuitenkin, että oksentelua ei ole ollut ja muutenkin vointi alkaa hiljalleen normalisoitua.

Sairaslomalla olen ja aion olla huoletta, kunnes voimani palautuvat kunnolla. Tämä oli myös lääkärin neuvo. Kun on ollut 2 kk käytännössä petipotilaana, niin se että lopettaa oksentelun ei ihan vielä riitä perusteeksi palata töihin. Mun täytyy saada kaikki hivenaineet, vitamiinit ja muut elimistön tarveainevarastot kuntoon ja myös henkinen puoleni. Toistaikseksi en ole hirveästi edes uskaltanut ulos, kun jännittää liikkuminen vielä. Siis ei todellakaan vielä työkunnossa. Mutta muuten elämä jo hymyilee ja minä myös.

Oon yrittänyt liikkeitä kuulostella, josko ne tuntuisi, mutta... Hankalaa. Olen lukenut, että sen pitäisi tuntua ilmakuplalta mahassa. Noh... Kun tätä kaasua on elimistössä niin paljon muutenkin nyt, niin aika helppo on koko ajan todeta, että potkii, potkii, ja lujaa potkiikin. :) Että eipä mitään oikeita liikkeitä vielä. Vaan ei se haittaa. Kuuntelen aina iltaisin dopplerilla hänen sydäntään ja liikkeitään, sillä melko vimmattu jumppari siellä tuntuu olevan. Eilenkin nukkumaan mennessä oli sellainen zumba käynnissä, että huh huh.

Santtu ja katkarapu 15+2
 
Joka päivä käyn täällä lukemassa kuulumisia, mutta en vain ole saanu aikaseks kirjotella!

Tuli niin kurja mieli Mahiksen uutisista.. :( Suuret osanotot ja voimia jatkoon <3

Omasta voinnista sen verran, että oon nyt viikon verran vähän kipeillyt, vähä flunssanen olo, mutta ei kuitenkaan kunnolla sairastuta.
Eilen illalla oli mahassa sellasta viiltävää kipua, mietin että voiko se olla niitä harjotussuppareita vai mitä? inhottavalta se tuntu.. Pahoinvointi tuntuu jo väistyneen melkolailla kokonaan. Tosin heräsin tänään jo neljän jälkeen yöllä, kun päätä särki ja sattu joka kohtaan. Otin sitten särkylääkkeen ja hetken päästä oksensin reilusti :/

Mutta, jotain iloisia ajatuksiakin tähän päivään:
Lähdetään kohta miehen kanssa kauppaan ostamaan vähän ruokatarpeita kunnon pihviateriaa varten, tänään vietetään minun syntymäpäivää :) Sainkin aamulla jo lahjaksi lämpimän aamutakin ja töppöset, minä kun palelen aina niin kauheesti.
Illemmalla pääsee sitten nauttimaan oikein nami ruokaa.. joku kiva jälkiruokakin pitäisi vielä keksiä!
Mun iäksi voi sitten vaihtaa tonne etusivulle 21v.

Mukavia ja lämpöisiä ajatuksia muille mammoille
-Pippuri ja Tiuku, viikkoja taitaa olla 14+6

Vielä terkut Santulle: mahtavaa, että olet jo paljon parempivointinen! Toivottavasti pääset pian nauttimaan rauskaudesta kaiken kärsimäsi jälkeen <3
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on huomenna aamulla neuvola ja täytyy sanoa että Manhiksen uutisten jälkeen olen liki kauhusta kankea....:x Tiedän, tiedän että se mitä sattuu toiselle, ei välttämättä tapahdu minulle.. Mutta...... Jotenkin tuo tolkuttoman surullinen viesti ketjuun palautti mieleen sen ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarma...... :| Ei se että pääset viikolle 12, meinaa lopulta yhtään mitään... Ei se ainakaan ole lupaus sille että kaikki varmasti menisi hyvin loppuun saakka.... Tuo teki nöyräksi ja opetti elämään hetkessä... NYT olen raskaana, mitä tuo huominen??? En tiedä, ja ehkä on hyvä etten tiedä..... Nyt silitän pyöristynyttä vatsaa ja toivon,uskon että sielä voidaan hyvin....

Lysti *erittäin nöyränä ja kiitollisena juuri tästä hetkestä* rv17+3
 
Voi manhis! Ihan hirveetä! Oikein paljon voimia ja haleja:hug:!

Ittekkin useesti mietin, että jotain menee vikaan... Vaikka jo aika pitkällä ollaankin, mutta paljon on viä asioita joissa voi mennä vikaan:|. Tää on mulle seitsemäs raskaus, yks niistä on menny kesken, niin sitä miettii, että voiko oikeesti olla niin onnekas, että kuudes lapsi syntyy terveenä tai edes elävänä... Mut liikkeet joita harvakseltaan jo tuntuu antaa toivoo:heart:.

Rokotteen aion ottaa, ihan sen takia, että lasten hoitaminen kotona kipeenä on ihan hirveetä. Enkä muutenkaan haluu ottaa riskiä sen sikaflunssan kanssa nyt kun oon raskaana. Vuoden alussa en rokotetta ottanu koska en nähnyt siihen syytä. Lapset kumminkin rokotettiin...

Meillä lapset syntynyt rv40+6, 39+6, 41+6, 39+6 ja 39+6.

Paljon jaksamista kaikille:)!

anna79 ja PikkuKuu 16+2:heart:
 
Voiiiiiii pasha........... Neuvolan täti soitti juuri ja perui sen hemmetin neuvola ajan huomiselta!!!!! :mad: no joo, eihän esteille mitään mahda... Mä tiedä... Mutta jotenkin nyt tuo neuvola olisi tullut niiiiiin hyvään kohtaan!!! : /

Nyt pitäis malttaa ensi tiistaihin......... *pää levee ja liikkeitä hartaaaaaasti toivoen*
 
Kyllähän täälläkin eilen tuo manhiksen viesti veti mielen matalaksi. Piti illalla sit kaivaa doppleriki esille ja kuunnella paavoa. Siellähän tuo jusputti ja potkiskeli.
Mä en niin noita liikkeitä oo kuulostellu kun en oikeestaan aina edes muista koko raskautta kun on päivisin tässä muutakin. Tai päivät menee aikalailla Sofian kanssa touhutessa, joten ei siinä ehdi aina muistaa koko raskautta.

Nyt tuo typy on kuumeessa ja viime yö meni valvoessa hänen kanssa ni nyt on olo niin tööt...
Mut jaksuja kaikille!
 
Moikka kaikki! :wave:

Ekana paljon jaksamista manhikselle!! :hug: On varmasti rankkaa! Itse en tiedä miten kestäisin jos nyt kävisi huonosti, takana kaksi lääkkeellistä tyhjennystä ja miehellä edellisessä suhteessa kuoli lapsi kohtuun jossain rv 22+ paikkeilla. Kuuli vielä myöhemmin ettei ollut edes oma lapsi ollut vaan nainen oli vieraissa kulkenut...mutta joka tapauksessa, kun itsellä ei ole yhtään lasta vielä niin en oikeasti tiedä miten jaksaisin jos tämäkään ei onnistuisi. Pelkään siksi aivan mielettömästi koko ajan että jotain pahaa tapahtuu :'(
Olisko se ollut Orion vai kukakohan oli joskus kun sattui tuossa alkuvaiheessa paljon keskenmenoja tässä huhtikuisten keskuudessa, niin tuumimaan että vaikka tavallaan onkin ilkeän kuukoista mutta itselle tulee helpottuneempi olo koska riski että sattuisi omalle kohdalle pienenee, siis sitä mukaa mitä enemmän niitä muille sattuu. Itsellä on juuri päinvastoin, aina kun kuulee tällaisen suru-uutisen sitä muistaa että tällaistakin voi sattua omallekin kohdalle ja alkaa kahta kauheammin pelätä. Manhis kun kertoi tämän kamalan uutisensa niin itsekin heti kaivelin dopplerin ja kuuntelin että onhan se pikkuinen nyt varmasti siellä. Huh huh, milloinkahan sitä osaa oppia nauttimaan tästä raskaudesta eikä stressailemaan vaan jatkuvalla syötöllä...

Santulle myös paljon tsemppiä ja onnea pahoinvoinnin vähenemisestä!! Itse kuulin selättäneeni oksentelun jo kokonaan mutta niin vain aamulla kerkesin vain aloittaa hampaiden harjauksen niin alkoi ihan hillitön yökkäily ja tyhjää mahaa oksentelin hyvän tovin siinä sitten. Ja päivästä oli etova olo. Mutta loppupäivä ollut taas parempaa vointia ja ylipäätäänkin muutenkin pahoinvoinnit on tosi vähäisiä enää :)

Käytiin miehen kanssa tänään huvikseen lastenvaunuja katselemassa. Kamala kun on paljon erilaisia! On yhdistelmävaunua, on vaikka mitä väriä, kolmi- ja nelirattaisia, hintahaarukkakin tosi suuri...enhän minä kokemattomana tiedä yhtään millaiset niiden pitäisi olla :confused:
Kaipa se henkilökunta osaa auttaa sitten kun tarvis tulee ne ostaa..mutta olis kiva tietää edes vähän että kannattaako millaiset ostaa ja onko se rattaiden hinta suoraan verrannollinen siihen laatuun, eli siis mitä kalliimmat niin sen paremmat. Ja että kannattaako ostaa nimenomaan nuo yhdistelmävaunut...apua :O

Rokotteistakin olette ehtineet puhua..itse en niitä ota, en ole koskaan ottanut...en juuri sairastele (onneksi) ja toivottavasti en paljon enempää jatkossakaan. Tähän asti on ainakin mainiosti ilman rokotuksia pärjätty :)

Omia kuulumisia sen verran, että aamulla 9 aikaan on neuvolakäynti, mennään miehen kanssa taas kyselemään miljoona kysymystä mitä mielessä pyörii :D

Isä on aivoverenvuoden seurauksena edelleen sairaalassa, nyt siis on melkein 2 viikkoa aikaa kun tuo tapahtui..teho-osastolla oli aina tiistaihin saakka, jolloin siirrettiin osastolle. Eli pari päivää nyt on osastolla lepäillyt, keuhkokuumetta tosin pukkaa uudelleen kuulemma päälle :(
Ei juuri muutosta tilassa ole tapahtunut, vasen puoli ei siis toimi, enimmäkseen nukkuu mutta käy välistä hereillä..availee silmiään ja joskus yrittää puhua jotain, ei kunnolla tosin saa selvää että mitä. Kuntouttaavat pikkuhiljaa, päivä kerrallaan mennään. Tosi paha mieli kun joutuu katsomaan isää siinä tilassa :'( isää jonka on tottunut näkemään puuhastelevan ja rakentelevan koko ajan kaikenlaista ja kertovan meille vitsejään ja tarinoitaan..en tiedä, kyllä tämä maailma tosiaan on välistä niin epäreilu paikka. Toivottavasti äiti nyt jaksaa kun joutuu yksin pärjäilemään..tai onhan äitillä meidät muut läheiset, mutta yksin asuu isossa talossa ja joutuu kaikki puuhat nyt yksin siellä tekemään kun isä on sairaalassa.

No, siinäpäs oli taas juttua kerrakseen..tsemppiä kaikille masunkasvattajille! Minä täällä pysyvää lumipeitettä odottelen näiden vesikelien sijaan, olisi edes sen verran pakkasta että pysyisi tuo vähäinen lumi maassa.
 
Piti tulla Sinnlosille kommentoimaan, tuosta vaunu jutuista, niin toki kannattee vinkkejä ottaa toisilta ja kuunnella mitä muut on tykänneet mistäkin, mutta kahdet vaunut jo ostaneena, tiedän sen, että kaikista helpoin tapa on mennä sinne liikkeeseen ja testailla niitä vaunuja, kokeilla että mikä itselle tuntuu parhaimmalta. Korkeus sun muuta, koska toisinaan tulee hetkiä jolloin (ehkä) joutuu jotain tekemään vauvalle vaunuissa, esim vaippaa tms vaihtaan jolloin selkä on koetuksella jos on liian matalat. (Ainakin me ulkoillaan tosi paljon ja kalastellaan kesäisin, joten vaunut oli ehdottomasti parhas paikka vaihtaa vaippaa)
Että se mikä passaa toiselle, ei välttämättä passaa itselle.
Eikä ne kalleimmat vaunut ole aina parhaat.
Itse esim olen ollut molempien kanssa sellainen että on ollut yhdistelmävaunut käytössä, mutta sitten rattaisiin vaihdettaessa, en tykkääkkään. Eli rattaat on ostettu sit uutena. Esikoiselta on jääneet rattaat ja on vielä käyttökuntoiset, joten nyt ei osteta uusia kun siirrytään neidin kanssa rattaisiin, otan nuo käyttöön siksi aikaa kun pitää nuo kaksostenrattaat hommata.
Moni voi olla eri mieltä asiasta, mutta mä olen ollut vaunujen suhteen aina "omapäinen". Mulle niiden pitää olla istuvat ja toimivat ja isoin pointti niissä on iso kuljetuskori, sekä hyvin kulkevat renkaat.
Kuitenkin niin paljon kulen kävellen ja kauppatavarat tuon vaunuissa... Joten mulla on niillä iso pointti.

Mutta tämä tästä mun iltapaasauksestani...nyt iltapalalle ja nukkuun sit. Öitä!
 
Manhis: Voimia suureen suruunne.

Pippurille hyvää syntymäpäivää!

Jostain syystä hymiöt ei toimi lainkaan.....

Rokotteista: En ottanut possupiikkiä, kun olin silloin raskaana, enkä ota nytkään mitään rokotteita. Pojalle sikapiikki laitettiin infektioastman takia, eikä poika sitten minkäänlaista flunssaa talvella sairastanutkaan. Muuten oon aikalailla rokotevastainen ja pojallakin aloitettiin rokotukset vasta 1-vuotiaana, sama juttu nyt tytön kanssa. Lisäks pojalle on annettu vaan Pentavac, ja sekin vain sen takia, ettei sitä saatu purettua niin, että ois laitettu vain vanhanmallinen kolmoisrokote. MPR:ää ei oo laitettu, eikä laiteta tytöllekään.

Omaa napaa: Ihan niinkuin pieniä liikkeitä ois jo tuntunut...muuten olo aika neutraali. Ihan niinkuin raskaana ei oiskaan. Tää on just sitä "tylsää" vaihetta, kun tuntuu ettei mitään tapahdu. Neuvola on ens viikolla, josko sitte kuunneltais ekaa kertaa ääniä. Rakenneultra vasta joulukuussa.

VOIKAA HYVIN!

J-t ja Murunen 15+4
 
kevätäiti, tervetuloa mukaan! :wave:

buam, kiitos kommenteistasi, kiva kuulla jotain mielipidettä niiltä joilla asiasta käytännön kokemusta on :) nyt saatan olla oikeasti tyhmä, mutta yhdistelmävaunut ovat niitä jotka ovat muunneltavissa rattaiksi?ko?kö? Niin ainakin olen ymmärtänyt. Sori tietämöttämyyteni, äitiys ja lapset on mulle aika uus juttu. Mutta innolla opettelen :)

On se luksusta tarkemmin ajateltuna kun on varaa nuinkin valita että millaiset rattaatkin ostaa, millaisilla ominaisuuksilla ja mitä merkkiä, siis tarkoitan vaan sitä että ulkomailla ja osittain Suomessakin on niin kurjat olosuhteet monilla että saavat vain haaveilla moisesta. Täytyy olla kiitollinen että on mahdollisuus tähän kaikkeen :) menipä syvälliseksi..mutta aina aika-ajoin kun uppoutuu pohtimaan tätä elämää pinnan alta niin sitä huomaa miten onnellinen sitä loppujen lopuksi onkaan vaikka paljon maallista omaisuutta ei olekaan. No, se niistä mietinnöistä, nyt miehen viekkuun sohvalle elokuvaa katselemaan :D
 
manhis:hug:

Ite kävin tänään neuvolassa ja kaikki ok. Flunssarokotetta mun ei pitäny ottaa ku en ole koskaan aikaisemminkaan ottanu mutta nyt otin ku neuvolatäti sitä niin kivasti markkinoi ja ei kai se nyt haittaakaan..Käsi vähän kipuinen mutta ei muuta. Kiloja tullu tasan 1 mutta hieman epäilen tota neuvolan vaakaa, näyttää välillä mitä sattuu, verenp. 133/82..
Seuraava neuvola 9.12 mutta saa tulla ääniä kuunteleen jos haluaa tässä välissä ku on niin pitkä aika seuravaan neuvolaan mutta en mä sitä niin pitkänä pidä ku kumminki rak.uä 29.11.

Tänään teki mieli aivan sikana homejuustoa ja ostinki sitä ja voin sanoa että nami nami jälkiuunileivän päällä.:p Joo tiedän, että se ei ole suositeltavien listalla mutta en sitä niin usein syökään.

Uusille :wave:
zella83 ja vilpertti rv 16
 

Yhteistyössä