onpas kurjaa, että huhtimammoja tippuu vieläkin listalta
jaksamisia kaikille.
ja
buam tervetuloa!
Santtu 82ko se kyseli kotidopplereista? meillä toi angelsounds, ja oon ihan tykänny. iteltä sain äänet kuuluviin yllättäen 10+6 tuhtista uimarenkaastani huolimatta
ja mieskin kuuli pikkuisen äänet :heart:
sitten vähän karumpia uutisia omasta navastani.. neuvolatäti soitteli tiistaina veriryhmän vasta-aineistani. edellisessä raskaudessani siis tämä harvinainen "herkku", veriryhmäimmunisaatio, ja olin jo silloin niin paskana henkisesti, että järki meinasi loppua täysin, vaikka asia oli tiedossa, mutta eteni hitaasti loppuraskauden kahden-kolmen viikon kiihdytystä lukuunottamatta. kakkonen leikattiin tuolloin rv 36+1 ja veri vaihdettiin alle vuorokauden ikäisenä kokonaan, jatkuvaa valohoitoa 4 valon turvin sekä trombosyyttitankkauksin. "terveen" paperit tulivat n. 4kk ikäisenä ja sai huokaista helpotuksesta.
nyt tämä paska siis uusiutunut, olikin jo arvattavissa mutta hajottaa siltikin. verikokeitten mukaan aiemmin riesana ollut vasta-aine anti-D oli saanut kaverikseen anti-c:n, eli nyt näitä on kaksi. lisäksi lähtötaso oli 256. en tiedä itkiskö vai nauraisko, tuntuu niin uskomattomalta kun tämä on muutenkin harvinainen raskausajan vaiva. viimeksi kuitenkin lähdettiin titteri (vasta-aineen mittanimike) 1:sestä, ja hoitoon otettiin ku titterit nousivat 16:toista. nyt siis normaalia raskaampi tie kuljettavana, kun raskaudessa muutenkin piisaa murehdittavaa.
ei siis mitään varmuutta, menehtyykö vauva anemiaan jo raskausaikana vai aiheuttaako valtava punasolujen hajoaminen korkean bilirubiinin avulla aivovaurion, joka näissä veriasioissa on siis vaarana. eikä tietoa miten pitkälle päästään raskautta, niin ettei mitään ole enää tehtävissä. viime raskaudessa sain kohdunsisäisen verensiirron suoraan vauvan napanuoraan. siitä piti olla apua jopa kahdeksi viikoksi, minun tapauksessani 3 päiväksi. näinpä juuri.
toivottavasti perjantain np-ultrassa selviäisi jotain, mikä voisi selvittää jatkoa edes vähäsen. mullehan oli merkitty ylimääränen lääkärinkäynti ultran yhtyteen.
olen vain jo valmiiksi ihan loppu tässä asiassa, vituttaa ja itkettää kokoajan. edellisessä raskaudessa kannustettiin, että älä ajattele pahinta, kaikki menee hyvin. en vain jaksa olla hymy naamassa, kun ajatukset juoksee näivettyvän vauvan ympärillä kokoajan. ajatus tuntuu kauhealta, oma elimistö yrittää tuhota masussa kasvavan viattoman vauvan, koska se on "vieras"! ajatteleppa siinä positiivisesti, vaikka kuinka kannustetaan?
saattaa kuulostaa kauhealta teidän muiden mammojen lukemana, olen vain jo vellonut tätä asiaa edellisen raskauden ajan. tuntuu turhauttavalta miettiä mitään vauvaan liittyvää, kun takaraivossani asti pohdin, että miten pienestä lapsesta voi laittaa kuolinilmoituksen.
anteeksi omanapaisuudestani, mutta en voi puhua tästä oikeen kellekkään, kun raskaudesta ei oikeen kukaan tiedäkkään.. ja mies ei ymmärrä, hänen mielestään tämä on turhaa miettimistä.. hormonit edesauttavat kauhukuvia, joten täällä onkin sitten tosi kireä tunnelma.
jospa perjantaina sitten.. jotain uutta.. huoh.
anteeksi vielä
heituska 11+4