Huhtikuun 2013 helmet *elokuussa*

Alexa Onnea ja tervetuloa! :)

Sanna-77 Onpa kurja tilanne :( Mitä tuo siis käytännössä tarkoittaa, jos se toinen jatkaa kehittymistä? Sen on vaan annettava olla loppuun asti, ettei toisen kehitys vaarannu? Onko tuo 5% kehittymismahdollisuus siis mahdollisuus kehittyä normaalisti? Anteeksi, että kyselen, en vaan tiedä tuollaisesta. Kovasti tsemppiä kuitenkin vaikeaan tilanteeseen :hug:
 
Juurikin sitä se tarkoittaa, mitään ei voi tehdä ja terve se ei ole missään tapauksessa. Toivon todella että luonto hoitaa, lääkäri sanoi että jos olisi yksisikiöinen, se olisi varmaankin mennyt jo kesken, nyt se ei voi tai jotain sinne päin
 
Tervetuloa uusille :wave:

Täällä ei oo tietoa huonosta olosta eikä muustakaan.. yhtenä aamuna oksensi kahesti ja siihen loppu.
Kylläkin olen saanut kommenttia siittä että suutun niin äkkiä ja mitään sanomattomista asioista.

Maha on kasvanut kivasti ja kauhulla odotan montako tuolla on. ei silti vaikka olis kolmoset olisi kaikki ihan yhtätervetulleita. Menis vaan uusiksi taas auto ja asunto loppuisi kesken

:popcorn:noi on niin hyviä ja niitä meneekin niinku karkkikin
 
Tuleepa porukkaa kivasti mukaan :)

Oikein paljon onnea kaikille, jotka ovat saaneet tavalla tai toisella hyviä uutisia! :heart:

Olen pahoillani myös teidän puolestanne, joilla kaikki ei ole sujunut ihan hyvin :hug:

Sinne ekaan ultraan on kyllä tosi jännä mennä. Mulla se on vasta se np-ultra, eikä vielä mitään tietoa ajankohdasta.

Ihmeissäni olen tämän mahan paisumisen kanssa :O En kyllä ekassa raskaudessa ollut vielä näin "raskaana" ja isona tässä vaiheessa. :snotty: Mutta onhan ne kaikki raskaudet erilaisia.

Muuten ihan normaalit oireet. Väsyttää ihan kamalasti, on hirmuinen jano koko ajan, täytyy juosta pissalla, on etova olo ja valkovuotoa on jo aika runsaasti. Rintoja ei mulla arista, mutta on ne vähän paisuneet. Oksentamaan olen päässyt pari kertaa.

Me ei olla kerrottu raskaudesta vielä kellekään, paitsi minä työnantajalle, kun hain hoitovapaata tuolle puolivuotiaalle. Yksi työkaveri arvasi ihan sattumalta, mutta sillekin vastailin vähän ympäripyöreästi. Eli saattaahan olla, että loppujen lopuksi sana on jo kiirinyt... Anyway, mun ja miehen vanhemmat sekä muut lähisukulaiset tai ystävät ja tuttavat eivät vielä tiedä. Ajateltiin odotella sinne np-ultraan asti kertomisen kanssa. Mies kyllä haluaisi jo tarjota omille työkavereilleen pullakahvit :D

Syöttekö te muuten joitakin vitamiineja, omegahappoja tai muita vastaavia tabletteina päivittäin?
 
Hei :)
Varovasti minäkin ilmottaudun mukaan tänne huhtikuisiin. Torstaista lähtien saanut jokaiseen testiin haamun ja väriäkin mutta tänään tein digin joka näytti 1-2 raskaana. nyt ainakin sen.uskon että jotain siel tapahtuu <3 elikkä jansku-89/3./23/phks ja siis la 25.4 ainakin näillä näkymin. Meillä. kotona 4 vee ja kohta 5 kk tytöt. toiveissa oli raskaus ja se sitten tärppäs heti ensimmäisellä kierrolla ilman ehkäisyä :) hieman sekavat mutta onnelliset fiilikset <3
 
jansku-89 onnea plussasta ja tervetuloa joukkoomme =)

Viljavainio mä en oo vielä(kään) hakenut raskausvitamiinejä, vaikka on pitänyt jo monta kertaa :ashamed: Aiemmissa raskauksissa söin heti plussasta lähtien, ja tokassa alotin foolihapot jo ennen raskautumista.. Tämä kolmas raskaus kun tuli niin yllättäen, niin en ehtinyt valmistautua enkä miettiä tuollaisia asioita. Nyt kyllä on aivan pakko hakea ne vitamiinit ens viikolla! Söin ennen omegakapseleita myös, mutta en oo niitäkään hetkeen aikaan popsinut..tosin meillä kyllä kalaa syödään viikottain. Mutta täytyis varmaan niitäkin silti taas hakea.

Ällötys-olo jatkuu.. ja mulla se tuntuu olevan melkeimpä iltaisin pahinta. Mutta vieläkään en voisi oikein pahoinvoinniksi sanoa, vaan etovaa oloa lähinnä. Onneksi aamuinen kauhee päänsärky helpotti kun otin para-tabsin.

Mukavaa lauantai-illa jatkoa mamit!
 
Moi! Vasten aiempaa aloittamaani ketjua, olenkin siis huhtikuulainen, enkä toukokuulainen :D Ikää 29v, 2. lapsi tulossa, TYKS on synnytyksen määränpää ja laskettu aika 21.4. Nyt siis aika tarkkaan tasan rv5 :) Vatsassa muilii jonkin verran ja turpea on olo... Joko teillä on tuntemuksia lapsen sukupuolesta? Ensimmäisessä itselläni ei ollut mitään, mutta nyt tuntuisi olevan :)
 
Sipulisankari teretulemast! =)

Sukupuolesta en oo tähän asti osannut yhtään veikata mitään, mutta jos nyt tarkemmin rupeaa miettimään, niin kyllä tää raskaus ehkä enemmän muistuttaa (silti kaikki kolme tuntuu olevan aika erilaisia) ekaa raskautta, eli poikaa, mutta en mä silti osaa sanoa kumpi olo mulla on :p
 
Tervetuloa kaikille uusille! :)

Pikaisesti päivitän omaa napaa: Jotenkin en enää edes odota ar-ultraa, joka on siis vajaan kahden viikon päästä. Tää odottamattomuus johtuu kai siitä, että tänään ei ole enää ollut yhtikäs mitään oireita, ei selkäkipuja tai vatsakipuja. Jotenkin alan olla aika varma, että elämää ei mun kohdusta ultrassa löydy.
Aika näyttää...
 
auuuuts, mulla tuli ihan hirvee kipu yhteen kohtaan mahassa...aivan piti tässä kirvata kun käy niin kipeetä. vasemmalle....karvotuksen yläpuolella vasemmalla...en enään muista mikä kipu on normaalia..:( hui huh se meni ohi....
 
Viimeksi muokattu:
USL: Mulla on tällä hetkellä vähän samat fiilikset. Ei lähestulkoon mitään oireita ja välillä semmoinen menkkajuiliminen mahassa, että oon monta kertaa ollut varma että vuoto on alkanut.

Sukupuolesta: Alussahan nyt vielä ollaan, mutta tähän mennessä tämä raskaus on ollut ihan erilainen kuin esikoisen, joten veikkaan poikaa. Tytöstä olin tähän mennessä jo yrjöillyt monta päivää, nyt ei mittään.
 
Huomenta taas!

Eilen nukuin päikkärit, n. tunnin ja oli todella etova olo... jäi ruokaväli taas liian pitkäksi...
siis normaalisti en olisi tarvinnut ruokaa vielä moneen tuntiin. Näin aamuisin hieman kuvottaa,
mutta muki teetä hunajalla naamariin ja ulos kävelylle/hölkälle. Olo paranee kummasti.

Edelleenkin pelottaa vessassa käyminen, jos vuoto on alkanut. Täytyy yrittää ajatella
positiivisesti=) .

Isommilta lapsilta (identtiset tytöt 11-v. ja poika 5-v.) ollaan kyselty, että olisko vauva vielä
kiva, niin vastaus on onneksi ollut kyllä. Todellisuus voi sitten pojan osalta olla jotain muuta...
hän on ollut meidän vauva!

Nyt lenkille ja onnea kaikille matkaan!

P.s. USL häntä pystyyn, toivotaan parasta! Ei kaikilla ole mitään raskausoireita!
 
unelmasirpaleena ja toffo täällä ihan sama fiilis.. nyt omien laskujen mukaan pitäs olla seitsemännellä viikolla eli 6+7 (vai 6+0 kummin se sunnuntai nyt merkitään??) esikoinen mahdollisesti tulossa.
viimeviikolla oli pari päivää verenvuotoa ja nyt sitten ollaankin oltu että ollaanko vai eikö olla raskaana.. vatsa on kyllä iltaisin turvonnut, muita oloja ei sitten oikeestaan oo.. pientä painetta alavatsassa kai.. ei tee pahaa, eikä rinnat oo kipeet..

mites muilla, kuinka äkkiä uskaltaisi raskaustestillä katsoa onko edelleen raskaana? neuvola ei suositellut, sanoi että hormoonit saattaa säilyä kehossa pitkäänki. neuvolasta sanoivat vain että odotella ja kuulostella oloja.. neuvola aika olis 6.9 VASTA!
jos haluaisin tarkastuttaa itseni aikaisemmin, että olenko raskaana, pitääkö mun soittaa neuvolaan vai suoraan lääkäriin??

terveisin epätoivoinen..
 
jansku-89 ja Sipulisankari (ihana nikki! :D) Tervetuloa ja onnea viivasista! :flower:

emppuli Jos siis eilen (lauantaina) sulla oli 6+6, niin tänään (sunnuntaina) sulla "poksuu" 7+0 eli alkaa 8. rv (8. viikon ensimmäinen päivä). Ja oikeassa ovat neuvolasta, hormonit voi näkyä jopa parin kuukauden päästä vielä testissä, eli jos sulla on nyt mennyt kesken, niin kotitesti ei oo millään muotoa luotettava. Kai vaan ultralla voi nähdä? En osaa sanoa. Mutta niinkuin täälläkin on jo puhuttu, niin alkuraskaudessa on "täysin normaalia" pieni vuotelu, kunhan se jää vähäisemmäksi kuin normi menkkavuoto eikä siihen liity kipuja eikä hyytymiä. Tietysti ihmiset on erilaisia eikä kipujakaan kaikilla tuu km:sta, mutta yleinen linjaus on kuitenkin tuo.

ON: Huomenna poksuu 6+0! :heart: Väsyttää ihan armottomasti, meinasin nukahtaa puurolusikka kädessä aamupalapöytään... Tosin nukkumaan mentiin vasta joskus yhden jälkeen, esikko päätti herätä jo klo 7 ja vaikka laitoin makkarin oven kiinni ja ajattelin antaa muksun leikkiä kun lepään vielä hetken, niin eikö meidän mummokoira alkanut läähättää ja vaeltaa ympäriinsä eli olihan se sitten pakko päästää pihalle. Sittenpä piristyinkin ja nyt taas väsyttää, mutta tuota jätkää ei tietenkään vielä nukuta. Pissalla pitää juosta tunnin välein. Etovaa oloa on joka päivä läpi päivän, erityisesti jos ruokaväli venyy pitkäksi, mutta silti vaikka olisi selvästi nälkä, niin en saa syötyä juuri mitään ja se taas pahentaa oloa entisestään! :headwall: Tämän oireen perusteella toivon salaa tyttöä, koska pojasta etova olo alkoi vasta lähempänä 8 viikkoa eikä ollut näin pahaa kuin hetken. Nyt vasta rv 6 ja pari kertaa meinannut tulla sapet kurkkuun hampaita pestessä. Samoin kun mies on muutaman päivän ollut vähän omissa oloissaan, kun mulle ei kuulemma voi oikein sanoa mitään, kun heti vedän siitä joko itkun tai raivarin :D Mitään tyttö- tai poikaoloa ei kuitenkaan oo, vähän toivotaan tyttöä pojan jälkeen, mutta jotenkin musta tuntuu, että olis ehkä poika. Oli kumpi tahansa, on ihan yhtä odotettu ja rakastettu silti :)

Vitamiineista sen verran, että D-vita menee ympäri vuoden, mutta nyt pitäisi lähteä käymään länsinaapurissa, niin sais sieltä haettua samalla MiviTotalia (tosi hyvää (kaukana kuitenkin hyvänmakuisesta) nestemäistä multivitamiinivalmistetta) pari pulloa halvalla ja sitten pitäisi tilata MSM:ää raskausarpia ehkäisemään ja muutenkin oloa parantamaan. Rautaa varmaan joudun kans syömään jossain vaiheessa, on jotenkin kroonisesti hemppa alhaalla.
 
Te joilla ei mitään oireita tiedän tuon tunteen, kun on niin epävarma olo, että onko masussa edes mitään! Mulla ollut suht oireetonta muuten kanssa, mutta kyllä niitä on nyt viimepäivinä tullut. Raskaushan voi olla oireetonkin, mutta kyllä sitä aina rupeaa miettimään, että miksei niitä oireita ole. Toivotaan ja uskotaan kuitenkin että kaikkien masuissa nyt kasvaa pikkuinen :heart:

Mun oirelistaa tähän mennessä: Väsy! Palelu, pissalla saa käydä usein, janottaa lähes jatkuvasti, pääkipu ja etova olo. Lisäksi verisuonet näkyy paremmin ihon alta.

Naneni mitä on MSM?


mmiilia&napu 6+6 (jee, huomenna poksuu!) <3
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas kaikille :wave:
Täällä on alettu syömään Ladyvita Mamaa. Kaksi kaveria jo kysyneet, että olenko raskaana, toinen huomasi rinnoista ja toinen noista hormoninäpyistä(kosmetologi). Mitään en vielä myöntänyt.
Onko teillä tietoa, että mitä tuolloin 5+4 ultrassa näkyy?? Jääny pelko, että kaikki ei ole ok.

eufemia & toukka 5+6(?)
 
Heippa ja tervetuloa uusille!!

täällä pitäs kanssa jotain vitamiineja kipasta apteekista. Täytyy varmaan maanantaina ruokiksella kipasta..

Mulla on huomena juurihoidon toinen osa ja hieman hirvittää, että ykäänkö mä kesken toimenpiteen, kun tuo yökkimisrefleksi on aika herkillä juuri tällähetkellä..:x

Mua alkaa kyllästyttää tämä jatkuva puputtaminen. Siis vähintään 2-3h välein täytyis jotain laittaa suuhun, kun huono olo muuttuu muuten vielä hunommaks. Ja se ongelmahan tässä on se,kun mitään ei oikein tee mieli. Väkisin siis joutuu syömään, että saa olon taas tasottumaan :-/

Noista oireista tai niiden puutesta sen verran, että mä oon aina miettinyt, mistä tuo raskauspahoinvointi johtuu? Tai siis hormooneista joo, mutta miksi joillain sitä on ja joillain ei? Mullakkin tutuista löytyy useempiakin sellaisia, joita pahoinvointi ei oo vaivannut ollenkaan ja toki myös sitä ääripätä, joka on joutunut jopa tiputukseen asti, kun pahoinvointia on ollut vähän liikaakin..

äh, nyt siivoomaan, että sais tätä kaatopaikka edes johonkinn ojennuksenn, ennen kun tarvii TAAs syödä!

-Nelly ja salarakas 8+5-
 
mmiilia ja muutkin: Täällä on lisätietoa siitä, mitä MSM on ja mihin se vaikuttaa: MSM:n edut ja yleinen käyttö - FinnMSM Oy Itse olen tuota syönyt jo pari vuotta, myös koko raskauden ajan, eikä mulle tullut yhden yhtä raskausarpea. Lisäks multa tuli maitoa aivan älyttömästi jo monta kuukautta ennen synnytystä ja senkin jälkeen sitä valui ihan hulluna. Mulla oli myös hiusten- ja kynsienkasvu jotain ihan älytöntä, samoin iho on tosi hyvässä kunnossa. Nyt on ollut "epämääräinen valkoinen jauhe" ( ;) ) ollut loppu muutaman kuukauden ja kyllä huomaa, kun kynnet lohkeilee ja tukkaa lähtee päästä tuppokaupalla, etenkin pesun jälkeen. Me tilataan tuota aina monen kilon satsi Saksasta (Makana und manako heissen Sie herzlich - willkommen - welcome - bienvenue - tervetuloa), tulee huomattavasti halvemmaksi kuin Suomesta tilaaminen, vaikka tietysti toimitusaika on pidempi. Suosittelen kokeilemaan, tosin tuolla finnmsm:n sivuilla vähän varoitellaan raskaana olemisesta ja tuon käytön aloittamisesta, kun se "puhdistusprosessi" voi viedä sun oman kropan kuona-yms aineita, jotka kroppa poistaa, niin sikiöön, mutta jos ei ole mitään hirveitä lääkityksiä tms, niin uskaltaisin suositella esim. ½ tl 2 x päivässä ruuan kanssa. Voihan sitä ainakin kokeilla, jos vaikuttaa suotuisasti :) Jos ei, niin lopettaa käytön.
 
No niin, mäkin ilmottaudun varovaisesti mukaan =)

Varovaisesti sen takia, kun la laskurin mukaan on vasta 29.4., joten ollaan ihan, ihan alussa. Plussan sain jo 15.8. testiin, tänään tein vikan ja kyllä se viiva vaan vahvistuu! Tänään olis menkkojen pitäny alkaa, mutta tuskimpa vain. Pitänee soitella neuvolaan aikaa.

Tiedot ovat siis: AnPellina/ikä 27/toinen/OYS
Meillä on poika, joka on nyt tasan 8 kuukautta (tai siis huomenna..) eli viime vuoden joulukuussa syntyny. Täytyy sanoa, että tää raskaus oli himppasen.. suunnittelematon?.. tähän väliin, mutta ilolla otetaan vastaan :heart:

Oireita on aikas vähän, mutta väsyttää kyllä. Hieman juilii alamahaa aina välillä ja aamupuuro etoo. Ei mulla tuossa aikasemmassakaan ollut juuri mitään muita kuin tuo väsymys ja etominen, ja nekin vain alkuraskaudessa.

Mulla on tuota raskaus- ja imetys vitamiini-valmistetta (en muista merkkiä..) ja sitä oon syöny tässä ainakin jo puoltoista vuotta :D
 
Emppuli83 Mitä tarkoitat tuolla tarkastuttamisella? Siis tokihan sä voit tehdä testin tai käydä vaikka terveyskeskuksessa verikokeissa, mutta tosiaan jos mahdollisesti kesken ois menny, niin hormooneja on vieläkin veressä ja testit näyttää vielä positiivista.
Ultraan jos haluat, niin täällä ainakin pitäs mennä yksityiselle. Eivät ala neuvolassa/äitiyspolilla vielä kattelemaan mitään, kun on niin alussa.

Toivottavasti saat mielenrauhan! Tää alkuraskaus on tällaista jännää aikaa, kun ei oikeen oo varma vielä mistään ja mitä vaan voi tapahtua.
 
Eufemia: mulle terkkari sanoi, ettei kannata mennä ar-ultraan ennen vko 7. Eri asia, jos esim kovia kipuja jne. Viikoilla 7 näkyy jo kaikki oleellinen varmasti, sijainti ja syke. Jos ei näy, niin huonompi homma. Mun ar-ultra on 7+6, kun edelliselle viikolle ei ollut aikoja. Liian aikaisin kun menee, jää epätietoiseksi tai joutuu tarkistukseen uudemman kerran.
 
Ensikertalainen ilmoittautuu. Suunnilleen viikon olen tästä tulevasta elämänmuutoksesta tiennyt ja nyt alkaa vähitellen tuntua todelliselta. Jännittää aikalailla ja hymy on herkässä.
Listaan voi lisätä tietoni: 34/ensimmäinen lapsi/la 17.4./HYS.
 
Heipä hei!

Minäkin voisin liittyä joukkoon: la 19.4 / 4. lapsi / 28v. / PKSSK.

Aiemmat lapset ovat -03, -04 ja -06 syntyneet. Tuleva lapsi on siis minulle neljäs, mutta miehelle ensimmäinen.

Rv:t taitavat olla nyt 5+2. Oireita on ollut jonkun verran. Pissalla saa ravata, väsyttää ja turvottaa. Eilen, kun riisuin rintsikat, huomasin, että rinnatkin ovat kipeytyneet. Tuntui kuin olisivat painaneet kymmenen kiloa kappale. Esikoista odottaessa olivat rinnat myös kipeät, mutta kahta seuraavaa odottaessa ei juurikaan. Nyt on sitten varmaan väliä sen verran enemmän, että on taas totuttelua tisuille...

Ensimmäisen neuvolan varasin jo ja se on 5.9 eli rv 7+5. Alkuraskauden ultrassa en aio käydä jos ei sitä julkisella puolella ole tarjolla.

Meillä olisi tarkoitus kertoa raskaudesta vasta np-ultran jälkeen, mutta saa nähdä pystynkö töissä pitämään tämän salassa kun pahoinvoinnit alkavat. Aiemmin on paha olo tullut 7.- 8. viikolla muistaakseni. Oksennella ei kyllä ole tarvinnut kuin esikoista odottaessa pari kertaa.

Vitamiineista sen verran, että foolihappoa rupesin syömään heti plussattuani. Muuta en vielä ole syönyt, mutta juuri tänään mietin, että jos kalaöljykapseleita kävisi ostamassa. Ja D-vitamiinia.

Yritän aina käydä täällä kirjoittelemassa ja lueskelemassa milloin kerkeän!

Ihanaista odotusta kaikille! :heart:

-Älhoo 5+2-
 

Yhteistyössä