***HUHTIKUISET Tammikuussa*** (Ensimmäinen vauva jo syntynyt!)

Tervetuloa uusilla!

KiiajaVille, taas kerran voimia MVV:lle! Tarkoitatko sillä "alkaisi rv26" että täyteen tulisi 25+0 tai 26+0? Kurjahan se aina on, mutta niillä viikoilla on yksikin viikko kyllä hurjan tärkeä!

Muistan, että ennen esikoisen syntymää tein vielä joskus 37+ viikolla kunnon jalkahoidon itselleni, oli ihan kohtuullista. Eilen illalla poistin vanhan kynsilakan varpaistani ja laitoin uuden (kunnolla, aluslakka ja 2x värillinen ja päällyslakka), ja ei ollut kovin helppoa. Hyvä siitä tuli, mutta pystyisinkö siihen enää 7 viikon päästä...

Mirabel 30+4
 
mirabel 26+0 viikko alkaa MVV:llä. Sinänsä jo "voiton" puolella. Jossain vauvakirjassa luki että jo yli puolet selviää hengissä se kirja oli aika vanha joten varmasti keskoshoitokin on kehittynyt huimasti ja ehkä on vieläkin paremmat mahdollisuudet selvitä elävänä.

Johan oli taas ilta eilen. Kuopus on siirretty nukkumaan samaan huoneeseen isompien kanssa ja pinniksestä ne kaksi puolaa pois joten pääsee sieltä itsekin tulemaan.
Hänet viedään sänkyyn aina ennen isompia joten kerkeää nukahtamaan, yleensä isommat on mölötyksellään tai viereen menemisellä herättäneet hänet, mutta eilen saatiin heidätkin sänkyyn ilman älämölöjä. Mutta jostain syystä kuopus heräsi kuitenkin vähän myöhemmin.
Siitä se "ralli" sitten alkoi. Pois sängystä - takaisin sänkyyn jne.. sitä jatkui varmaan tunti puoltoista mutta periksi ei annettu.
Silminnähden oli väsynyt mutta silti piti koko ajan tulla pois. Loppujen lopuksi kun itse olin "liian" väsynyt telkesin hänet sinne "kuutiolla" (minkä voi levittää patjaksi) ja sen jälkeen meni varmaan 3min niin oli unessa.
Sitten tämä herää aamulla klo 6 ja löydän harhailemasta olohuoneesta. Sitä en havaannu mieheltä kysyä oliko hän ottanut kuution pois sängyn edestä vai oliko neiti saanut itse sen pökättyä pois tieltään.
En ymmärrä miten tuo jaksaa niin vähällä yöunia, päikkäritkin kun kestää vain tunnin-kaksi.

Taas vähän supistelee, varmaan kiva päivä tiedossa kun heti aamusta maha on kovana ja pelkästä istumisesta!

KiiajaVille
 
Huomenta!

On se "kivaa" et muillakin tuntuu kestävän tuon kelan kanssa... Mä vein jouluviikolla laput kelaan ihan henk. koht. ja edelleen lukee sivuilla vain, et asiakirja saapunut, eikä mitään päätöksiä ole tehty. Noh, kaippa nuo on yhteyksissä sieltä jos on tarvis. Eiköhän tuon kohta luulis tulevan.
Sitä minä vain, että miten te lasketta sen että millon alkaa virallinen äippäloma? En enää muista yhtään...

Torstaille tuli aika sinne äippäpolille. Pääsee ultralla kurkkiin pientäkin. Saa nähdä mitä siellä sitten vastaan tulee...
Viime yönä heräsin useaan otteeseen kun vauva möyri masussa, nyt tuntuukin olevan hiljakseen tuolla. Mut nyt menoks, asettaudun kahvikupposen ja kirjan ääreen ja nautin omasta ajasta.

buam 25+6
 
buam kelan sivulla on laskuri josta näkee koska äippäloma alkaa ja sieltä saa myös maksukaudet eli näkee milloin etuudet maksetaan.
KiiajaVilleMVV:lle kovasti peukkuja että kaikki menee hyvin ja tosiaan keskosten hoito kehittyy kaiken aikaa, mutta jokainen masupäivä on aina kotiinpäin..

(.) kävin antamassa sen kontrollinäytteen kun perjantaina oli siinä pissassa ketoaineet ja protskut kahdella plussalla.. No eihän siinä nyt ollut mitään eli se vähäinen juominen oli syypää perjantain huonoon tulokseen. No oppihan sen että tästä lähtien juon vettä kunnolla ennen neuvolaan menoa :D

Mutta nyt aamukahville..

MaMa ja kuutonen 27+6 :heart:
 
KiiajaVille täältäkin kovasti peukkuja MVV:lle!

Hilipatuinen
hienoa kuulla että siellä tiheentyy nyt nuo neuvolakäynnit, saa nähdä joko täällä sitten myös tihentyisi.

Kelasta Mulla ois muuten asiat Kelan kanssa ok, mutta ajateltiin huomenna mennä käymään miehen kanssa yhdessä vielä ihan Kelan toimistolla. Saa joku vääntää siellä rautalangasta meille noi isyysvapaahommat. :LOL:

Synnytystapa-arvioinnista, Mä en ole edes kuullutkaan moisesta, saa nähdä onko täällä sitten tuollaista kaikille.

Ja sitten vielä omaa napaa..

Tänne on nyt tosissaan rantautuneet noi harkkasupparit. Eilen illasta asti tuli taas aika tiuhaankin niitä ja jopa levossakin. Meinasin vähän että soitan tänään neuvolaan niin saisin itselleni ehkä mielenrauhaa, vaikka tiedänkin noiden kuuluvan asiaan ja kivuttomina ovat vaarattomia. Mutta en mä varmaan mitään häviä vaikka soitankin neuvolaan.

Sitten toisena vaivana täällä on käsien puutuminen. Inhottavaa kun koko ajan kädet ovat ihan voimattomat ja puuduksissa. :(

Mutta onneksi Herne hyppii ja pomppii, tuon avulla taitaa kestää vaivoja kuin vaivoja. :heart:

Nyt töiden kimppuun. Olen tänään kotitoimistolla, pitäis lueskella kunnolla lävitse nuo mun laatimat ohjeistukset mun sijaiselle ja tyhjennellä työkonetta ja ehkä jo vähän puhelintakin. Saa nyt nähdä saanko mitään aikaiseksi täältä sohvannurkasta käsin... :D

- Hapsiainen ja Herne 29+6
 
Huomenta.

NYt tulee sit omanapanen viesti.

Neuvolassa käyty. Kaikki oli melkein ok, joten korkee aika oli päästäki. Verenpaine oli koholla kolmen mittauksen jälkeenkin. Pissassa oli kuulemma verihiutaleita ja lääkäri käski viedä näytteen labraan. Toivottavasti ei mitään vaarallista, sano vaa, ett varmistetaan asia, kun näky olevan verta. Mulla ku ei oo ollu mahakipuja eikä mitään. Muuten oli ok. Tässä sitten muut tiedot:

29+0 (22+0)

Hb 125 (-) Ei tartte kuulemma terkan mukaan syödä rautatabuja. Lopetetaan sit ku kerta luvan anto :p
RR 149/92 (142/76) Toi on se kolmas mittaustulos.
Paino 79,9 (75,8) Ei tietoo paljonko on tullu, ku ei laskenu tohon korttiin sitä, eikä jaksa nyt ite laskee.
Sf 25 (19) Kasvanu kuulemma hyvin. Näky olevan vähän keskikäyrän yläpuolella.
Syke +135 (+145)
Liikkeet ++

Kohdunkaula yms. oli ok. Kysy onko supistellu, siihen ei oikein osannu vastata mitään, mutt sanoin epäileväni. Tosin ei tietty vaarallisena pitäny, kun se ei koske jne.

Seuraavan neuvola-ajan terkka soittaa mulle. Varmaankin ton verenpaineen takia jo kahden viikon päästä on seuraava aika. Muutenki ois alkanu viikosta 30 olemaan kahen viikon välein. Ensimmäinen neuvolakäynti siis ettei kaikki menny ihan nappiin. Jee! Nytkö se ihana ja helppo raskaus on ohi ja kaikki ongelmat alkaa, mitä ei oo tähän mennessä ollu.

Tänään poksutaankin tasalukemia.

JääKyynel ja Tuittu

*POKS*
 
Huomenia vaan täältäkin,

vuotelu ei jatkunu sen kummemmin täälä joten ilmeiseti vaan vetistä vv:tä. Huomenna aamulla on kuitenkin neuvolalääkäri niin pitää puhua hänelle.

KiiajaVille MVV:lle toivon minäkin paljon jakseluita! kauheelle tuntuu kun olen hänen kanssaan aikalailla samoilla päivillä...en kyllä omalle kohdalle enkä siis hänenkään vielä haluais synnytystä. vaikka hyvät hoitomahdollisuudethan nykyään keskoshoidossa jo on. :hug:

Kela enpäs ookkaan muistanu kokoasiaa...pitää käydä vilkaseen tuolta verkkosivuilta onko tullu päätöksiä...

kaatuilu mä oon nyt kahdesti kaatunu pihalla :ashamed: :| ja just ja just ehtiny saada käsillä vastaan...ja nyt on kädet ihan tajuttomat kipeet et varmaan tärähtäny ihan mukavasti... :/ |O

jastu mä en saanu kuvaa ollenkaan näkyviin :ashamed:

(.) alamaha edelleen kipeä :/ ja pakaraa kramppas eilisen koko päivän ja se säteili myös koko jalkaan. voipi olla että meitin lapsiluku on tässä sillä nää kivut on nii karmeita et en taho jaksaa...ja kun paikallekkaan en voi jäädä. yöllä kyljen kääntäminen on itkun takana ja kävely päivällä. mutta pakko olla liikkeeellä sillä sitten jumahtaa täysin jos jään paikalleen.
huomenna selviää et jäänkö loppuajaks pois töistä... sitte vois KiiajaVille vaikka kahvitellakin :)

nyt täällä lemahtaa kakka :x siispä vaipan vaihtoon...
saatiin muute tutti pois pienimmäiseltä juuri... :)

nasum ja napero 26+2 :heart:
 
KiiajaVille Toivottavasti kaikki menee hyvin MVV:lla.

hapsianen80 Meki käytiin Kelalla avokin kans, ett saavat vääntää rautalangasta miten ton vapaat menis. Se oliki varsinaista rautakangen vääntöä, kun Kelan täti ei meinannu ensin tajuta mitä kysyttiin ja loppujen lopuks tuntu iteki olevan ihan pihalla. Kyllä me sit loppujen louks selvyys asioihin saatiin :LOL:

Täällä on muuten kans toi puutuminen lisääntyny. Sen huomaa vaan, kun herää eli nukkuessa puutuu aina tinen käsivarsi.

Ja onnittelut vielä kaikille poksuneille ja poksuville + hyvistä neuvolakuulumisista :) :flower:
 
Puutumista mulla on öisin kämmenissä, ei muualla, ja aika nopeesti menee ohi, kun vähän kättä ravistelee.

Ei enää jalka nouse niin kuin ennen. :LOL: Mä oon normaalisti rivakka kävelemään, nyt joutuu hengästyneenä pyytää miestä odottamaan, jos ollaan yhdessä menossa. Kipuja on vähän tuolla alaselässä ja alapäässä, pahenee rasituksessa. Päänsärystä ei ole pitänyt kärsiä sitten alkuraskauden, ihanaa. :)

Poksujille :flower: ja Kiiajavillen MVV:lle tsemppiä, toivotaan että vauva pysyy mahassa vielä viikkoja. :) Muistaakseni näillä viikoilla, millä itse olen, vauvalla olisi jopa 90% mahdollisuus selvitä hengissä. Vaurioita voi toki tulla.

rv26+6 :wave:
 
Unico ja Stoppis syynä Paavon kasvulle on siis just diabetes ja alusta asti harpponu tasasesti lisää tota massaa, joka ultrassa ollu aina vähän suurempi viel toi vastaavuusero ku edellisessä.

Esikoinen oli täysin terve, eikä kärsinyt sokereiden heittelyistä tms. synnyttyään, sain niin hyvin pidettyä kuitenkin verensokerit tasasena koko raskauden ajan. Toivottavasti niin nyttenkin.. Hirvee huolihan tässä kuitenkin on koko aika tuon takia.. Esikoisen odotus oli suorastaan helvettiä sen epätietosuuden takia :( . Nyt onneks yks äärettömän hyvä kokemus takana ja tuo reilu 1v viipottaja, niin ei ehdi niin murehtia..
Ja onhan tuo Paavo muuten siis vaikuttanut enemmän kun terveeltä, eli koitan tässä tsempata omaa mielialaa, järkytyksestä huolimatta (esikoinenkin oli sis hyvin pientä poikaa Paavoon verrattuna).
 
luettu.. =)

masu on kasvanut ja vauvan liikkeet voimistunu. muutaman kerran tullu niin kova potku et ihan oon säikähtänyt :D

iltasin kun asetun makuulle niin alkaa mylläys, ihan näkyy vatsan päälle potkut ja alienmainen myllertäminen :D

iltasin ja aamusin viihtyy 'ylhäällä' navan tienoilla, taitaa olla tuollon jotenki poikittain tai jalat vähän navankorkeutta ylempänä, muuten taitaa majailla tuolla alhaalla 'piilossa' jalat alaspäin.

ehkä käydään viel yhessä ultrassa urkkimassa pienen sukupuolta, harkinnan alla.. ;)

26. viikko jo menossa :eek: ja vauvelin paino tällä viikolla jo hurjat 800g! oikeesti tuntuu paljolta kun hyvin muistaa senkin ajan kun oli innoissaan tiedosta että vauva on 'jo' 3cm pituinen.. :LOL:

koulujutut stressaa mutta koitan ottaa rennosti ja ajatella et ne ehtii hoitaa kyllä.. en halua ressata et pieni ei vaan tuu liian aikasin ulos,
muutamana iltana on pistellyt nivuseen/ kohdunsuulle ihan napakastikkin, tuollon on ilta menny sit ihan makoiluksi vaan..

painonnousu vähän harmittaa, oon ollu liian lepsu syömisten suhteen, on niin paksu olo kokoajan.... :ashamed: :ashamed:

äitiyspakkausta odotan, ei oo viel tullu.. |O
 
Neuvolasta soitettiinkin. Menenkin jo ens viikon torstaina ton verenpaineen takia, ett ei ihan kahta viikkoa tule väliä. Pitää kyllä ottaa anopin tekeleeltä lainaan verenpainemittari ja kattoo mitä arvoja se näyttää näin kotioloissa, nii voi sit neuvolassa sanoo mitä on ollu kotona.

JääKyynel ja Tuittu
 
Neuvolassa käyty ja sf-mitta menee menojaan eli 32cm saatiin nauhalle mittaa :eek: Olin aika yllättynyt, 2 viikossa oli tullut 4 senttiä taas lisää. Pissassa oli sokeria yhdellä plussalla. Mulla jää vika neuvolalääkäri käymättä kun on samoilla viikoilla tuo synnytystapa-arvio Jorvissa jossa sitten tutkitaan muutenkin perinpohjin alaosastoa. Ja 2 viikon päästä taas uudestaan.

Sain kehotuksen liikkua ja syödä terveellisesti. Juupa juu :whistle:



 
Soittelin tuossa sitten neuvolaan noista harkkasuppareista. Pistivät lähetteen labraan, huomenna käyn antamassa pissanäytteen ja sitten torstaille sain neuvolalääkäriajan. Eli torstaina meen eka ylimääräiselle neuvolakäynnille ja sen päälle lääkäriin. Ihan kivakin kun mulle ei muuten kuuluis näillä viikoilla tuota lääkärintarkastusta. :)

Sitten terkkari suositteli mulle tukivyön hankkimista tai tukevampia äitiyshousuja. Mietin vaan että mistä mä sellaisia löydän?? :eek:

Tällaiset omanapaiset kuulumiset tähän väliin, nyt jatkan töiden parissa.

- Hapsiainen ja Herne 29+6
 
Hello =)

Kiitos kelavastauksista :)

Omanapa Eilen päätin sitten siivota kylppärin, enkä ees rehkinyt vaan ihan lepposalla tahdilla tein hommia, mutta illalla kun tulin saunasta niin about minuutin kestävä kova supistus ja sen päälle oksentamaan, toinen niin kova supistus että joutu jo hengittelemään tuli kun olin jo sängyssä ja alkamassa nukkumaan, tänkin jälkeen täyty käydä vessassa ku vatsa tyhjeni... Aamulla soitin sitte äitipolille, vaikka torstaina olisi ollut aika niin pääsin käymään jo tänään. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään muutoksia, oli sormelle ulkosuulta auki, mutta taitaa olla kaikilla uudelleen synnyttäjillä ja muutoin ihan kiinni ja kiinteä ja kaulakaan ei ollut lyhentynyt. Painoarvio 1,7kg ja ja jaa mitäs muuta... Ai niin, uusinta käynti kuitenkin kahden viikon päähän.

hilipatuinen rv 29+4
 
KiiajaVille tsemppiä!! jospa vauva vielä hetken masussa pysyisi.

Mulle äitiyspakkaus on tullut varmaan jo pari viikkoa sitten. Tuli tosi nopeeta, itsekkin ihmettelin :D Poikavoittoiset värit oli mun mielestä, saas nähä kuin niille on käyttöä ;)

Liikkeet on täälläkin viime viikkoina voimistuneet ihan hurjasti. Välillä masussa tuntuu olevan kovan sortin bileet meneillään, masu hytkyy ja pomppii :heart: :D
Mä oon Kelalta odotellu työmarkkinatuki päätöstä, kun valmistuin ammattiin joulukuun alussa niin sen jälkeen ei ole rahaa mistään tullutkaan :| Nyt sit tuli päätös että saan hurjat 230e/kk, siis vielä maaliskuuhun asti. Kun miehen tulot noihin lasketaan mukaan niin olihan se tiedossa että ei noilla rahoilla rikastumaan pääse. Onneksi pärjätään kuitenkin rahallisesti kun mies on töissä. Mutta "omat" ostokset tulee olemaan aika vähissä |O

Nyt olen siis ton meidän 3v:n kanssa ihan kotosalla, työnhakijana olen mut toivon ettei mitään töitä ilmaannu enää ennen äippälomaa ( vaikka rahallisesti se olis tietty parempi), mutta on näin koulun jälkeen aivan ihanaa vain olla kotona =) Eskaria kuskataan kouluun ja takas, kotihommia ja muuta mukavaa.

Sokerirasitus olis mulla vuorossa ensi maanantaina. En odota yhtään innolla....Otinkin tosi aikaisen aamuajan, että pääsee eroon koko asiasta mahdollisimman aikaisin.

:heart: Lanfear 27+6 :heart:
 
KiiajaVille Täältä kans taas kerran voimia MVV:lle! Suomessa on onneks joo aika hyvää toi keskosten hoito ja toivotaan että jos pikkunen nyt jo joutuu syntyyn, että kaikki menee hyvin ja saavat pikkuisen sitten joskus kuukausien päästä kotiinkin! :heart:
Vaikka onhan noin pienillä vaikka mitä riskejä, mutta toivon tosiaan että kaikki menee parhainpäin!
Mun tutun tyttö syntyi yllättäen rv 27 ja on nyt hyvinvoiva 2-vuotias, että kyllä se toivoa antaa! =)
 
nasumasunen Mulla ainakin näkyy tuo laittamani kuva isolla tässä keskustelupalstalla.. Eikö sulla sit näy?

Neuvola lääkärillä käyty.. Paikat on edelleen kiinni jne. eli kaikki hyvin. Eilen oli taas illalla muutama niin kipeä supistus että luoja.. :(
Lääkäri kirjoitti nyt sairasloman äitiysloman alkuun asti niin saan laittaa kelaan sairaspäiväraha hakemuksen!! :) Tulisi rahaa sitten edes sieltä..
Äitiyspäiväraha päätöstä olen kyllä miettinyt että kuinka helkkarin kauan siinä voi mennä kun ne sen tekee.. :/


jastu ja vilperi 27+3
 
MVV:ltä tuli viesti, huomenna aamulla sektio painoarviota ei laittanut mutta ei kuulemma vauva ole juuri kasvanut.
Huoli nousi taas expotentiaalisesti, mutta täytyy ajatella positiivisesti että kaikki menee hyvin ja tosiaan joskus kuukausien päästä saisivat sitten hyvin voivan vauvan kotiinkin.

Nyt taidan mennä leipomaan Nan leipää, katsotaan miten onnistuu kun aion käyttää tummia gluteenittomia jauhoja..
 

Yhteistyössä