***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Hemmi - mulla meni kesken rv 12 ja siihen asti oli ihan normaalit raskausoireet. Pahoinvointi esimerkiksi jatkui kaavintaan asti vaikka vauva oli jo 3 viikkoa ollut kuolleena. Uskoa nyt raskauteesi Hemmi :hug: Ei näitä asioita voi liikaa pohtia ja todennäköisesti kaikki on sinullakin hyvin.

Lapsiluku - on tässä. Tämän jälkeen olisi kolme lasta. Neljän kanssa olisi sitten autokin vaihdettava tila-autoon ja muutettava talosta isompaan jotta kaikki saisivat oman huoneensa jossain vaiheessa.

Kertokaas vielä lähtisittekö te Lontooseen viikonlopuksi joulukuun alussa? Mies vinkkasi romanttista viikonloppua ilman lapsia ja ajoitus onkin ihana, joulu tuloillaan ja maha kasvaa. Mutta, entäs se sikainfluenssa :eek: Eikö sinne voikin lähteä vaikkei sitä rokotetta ottaisi, eikö.. :xmas:

 
Hengissä ollaan. En ole pahemmin jaksanut lukea enkä kirjoitella. Pahoinvointia on aamusta iltaan. Kiva koittaa sinnitellä pystyssä lasten kanssa. Musta tuntuu, etten pysty juomaan mitään. Heti jos juo jotain, alkaa oksettaa. Kuiva näkkäri pysyy sisällä, samoin viili jäisten marjojen kanssa. Tosi monipuolista... Onko muilla niin, että huono olo tulee juomisesta?

väsy Hankku ja herne 8+2?
 
Hankku - huono juttu jos et voi juoda sillä pahoinvointi yleensä kasvaa jos on nestevajausta. Itselle ei mene alas kuin fun light vadelma, mikään muu ei. Maidon näkemisestä tulee jo oksu ja vesi tulee ylös. Koita keksiä joku keino saada nestettä, jääpalat?
 
Tänään haen netin ja toivottavasti avataan mahdollisimman pian niin pääsee eroon tästä pötköön kirjoittamisesta ja kommentoimaan kunnolla. Meillä ei lapsiluku täynnä, kun nyt on esikoinen. Ainakin toinen vielä ja mahdollisimman pian kun ikääkin alkaa olla. Tänään nt-ultra eli jännät paikat tiedossa. Nyt suihkuun ja sit nokka kohti Tamperetta.
 
Heipä hei!
Ultrakuulumiset oli hienot. Sillä nökätti yksi pikkuinen vauva. Vastasi viikkoja hyvin eikä turvotustakaan ollut paljon.
Veriseulaan en mennyt.

Tänään sitten kerrotaan mun vanhemmille ja varmaan soitetaan myös miehen äidille (häneltä myös isä kuollut) siskolle ja veljelle.

Mutta nyt syömään, pikaiset kuulumiset siis vain että kaikki oli hyvin!

KiiajaVille 11+5
 
Voi Eelis :'(

Mahtava maha Maryana (kirjoitinkohan oikein). Iltaisin mullakin on aika iso maha, mutta en ihan tuohon pääse. Olen saikulla. Iltapäivällä lääkäri. On niin surkea olo ja maha oli ihan kovana eilen, vaikka viikkoja on niin vähän. Nyt pitää ottaa iisisti.

Ollaan kerrottu lapsesta jo lähipiirille. Ollaan jouduttu käyttämään lastenhoitoapuja, kun olen ollut niin huonossa kunnossa, joten oli pakko kertoa. Harvoin aikuinen on yli viikkoa oksennustaudissa =)

Munkin mielipide kehitysvammaisuudesta on muuttunut. Kaikki lapset on rakkaita ja en tiedä mitä tekisin, jos sellaista suurta riskiä olisi olemassa. Ennen lasten saamista olisin kuulunut noihin typerästi kommentoiviin ihmisiin. Joten nykyään en pillastu kovin helposti typeristä kommenteista, varsinkaan jos ne tulevat lapsettomilta ihmisiltä.

Joku kyseli np-ultrasta. Täällä tehdään ensin ultra alakautta ja sitten vielä mahan päältä. Mun mielestä rakenneultrakin tehdään niin täällä. Ja ultrassa käytetään 4D ja vanhaa ultraa, ihan ilman lisämaksua. Viime raskaudessa kävin 5 kertaa ultrassa, kun oli niin paljon supistuksia jo 20 viikolta lähtien. Saa nähdä miten nyt käy.

Onko muita joilla on esikoisen kanssa uniongelmia ja uuden vauvan tuleminen tähän kuvioon mietityttää? Meillä esikoinen nukahtaa kyllä omaan sänkyyn, mutta pitää ottaa viereen jo muutaman tunnin unien jälkeen, jos meinaa saada nukuttua yhtään. Ollaan yritetty pehmeästi unten maille jne. juttuja, mutta ei ainakaan vielä auta.
 
Heips!

Raudan syömisestä alkuraskaudessa. Joku kirjoitteli, ettei sitä suositella eka kolmanneksella ja että se katsotaan lääkitykseksi. Onko siitä jotain haittaa, jos sitä syö? Mä en muista, mut saatoin syödä rautaa eka kuukauden aikana, kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Söin vain vanhan rautapaketin (obsidan) loppuun, ehkä viikon tai kaksi.. Ja tuossa raskausmultivitassahan on rautaa, mutta siitä terkkari ei ainakaan sanonut mitään negatiivista.

Buam. Kirjoittelit paljon kehitysvammaisuudesta. Minua jäi kiinnostamaan, kun kirjoitit, että hyvin monet vammaisuudet johtuvat synnytyksestä ja tulevat esiin vasta vuosien jälkeen. Minkälaisia nämä vammat yleensä ovat ja mitä synnytyksessä tulee tapahtua, että näin yleensä kävisi? Itselläni oli todella vaikea esikoisen synnytys; sydänäänet laskivat moneen kertaan ja olivat lopussa enää 60. Vauva kärsi myös lievästä hapenpuutteesta arvojen ollessa ihan pikkuisen alarajan alapuolella. 9 pistettä tyttö kuitenkin sai ja nyt kaikki näyttäisi olevan ok, mutta silti pelottaa, tuleeko myöhemmin ilmi jotain... :/

Täällä olo ja vointi on entisenlainen, joten en nyt toista itseäni. Maha on iltaisin todella pallo ja aina syönnin jälkeen tuntuu puristusta tuolla kohdun tienoilla. :) Viikon päästä olis lääkärikäynti ja samalla varhaisultra ja veriseula. Siitä viikon päästä sitten nt-ultra.

Piipa rv 10+1
 
Eelis syvät pahoittelut teille menetyksestä.. :'(

kehitysvammaisuudesta meilläkin käsitys sen verran muuttunut, kun kerran juteltiin, et kyllä se on oma rakas vauva/lapsi vaikka ei täysin terve oliskaan, tietenkin =) tervettä toivotaan mut vaikka ei olis niin mitä sitten, ei tuommosta voi eikä kannata murehtia ja miettiä etukäteen.

lapsiluku meille eka vasta tulossa, tuskin jää ainoaksi. meillä on miehen kans vähän näkemyseroja tässä, mä haluisin 2 pientä aika pienellä ikäerolla, miehen mielestä ainaki muutama-4 vuotta ollaan yhen lapsen kans. mies toivois 2-3 lasta, mä ainakin tuota 3 ehkä jopa 4 =)

ihanaa ku koulussa on nyt aika rentoa, paljon saan viettää aikaa kotosalla ja nautiskella olostani =)

eilen ostin kirpparilta bodyn ja puolipotkarit, teki vaan euron yhteensä =) nii oli pakko

 
Alkuperäinen kirjoittaja raksunaksu:
Onko muita joilla on esikoisen kanssa uniongelmia ja uuden vauvan tuleminen tähän kuvioon mietityttää? Meillä esikoinen nukahtaa kyllä omaan sänkyyn, mutta pitää ottaa viereen jo muutaman tunnin unien jälkeen, jos meinaa saada nukuttua yhtään. Ollaan yritetty pehmeästi unten maille jne. juttuja, mutta ei ainakaan vielä auta.
Samassa veneessä ollaan raksunaksu. Meillä myös esikoistyttö ollut todella herkkäuninen koko pienen ikänsä (nyt 1v 8kk). Nukahtaminen on tosi työlästä ja suurimman osan yöstä nukkuu meidän välissä. Nyt ajateltiin siirtää pois pinniksestä, mutta tuskin sekään muuttaa nukkumisjärjestelyjä. Ollaan molemmat miehen kanssa tultu siihen tulokseen, että mieluummin nukutaan kaikki hyvin perhepedissä. Varsinkin kun molemmat käydään töissä, niin katkeamaton uni on todella tärkeää. Uskon, että jossain vaiheessa tämäkin muuttuu, mutta nyt mennään tällä systeemillä.

manteli ja Sulo 10+6
 
Meillä tyttö kieltäytyi pinniksestä. Aivan hysteerinen ja nukkumaan meno ei onnistunut. Ostin päästävedettävän metrin levyisen sängyn ja sinne nukahtaa ihan tyytyväisenä. Tosin mun pitää olla vieressä. Ei ole väliä maakaanko vieressä vai istunko. Unen kesto on ihan sama. Jos tyttö nukkuu omassa sängyssä koko yön, niin siellä saa käydä 2 tunnin välein. Fysioterapiassa todettiin ylijäykkyys ja kauan säilyneet "vauvareaktiot". Siis herää kaikkiin ääniin ja ei osaa nukahtaa itsestään. Mutta näillä mennään. Munkin tyttö tulee tässä kuussa 1 v 8 kk.
 
Eelis:voi itku... :hug: Paljon voimia ja jaksamista sinne.

Sapfo: Voi ihana idea sun mieheltä =) kyllä minä ainakin lähtisin, tuskin mitään vaaraa on.

Mulla oli aamulla eka neuvola. Yli tunti meni siellä aikaa. Sellaista paperihärdelliä se käynti oli. Ja sitten otti verinäytteen ja pissanäytteen ym. Kuunneltiin myös sydänäänet, kun niin kovasti pyysin. Mun piti kuitenkin luvata etten menetä yöunia vaikkei vielä kuuluisikaan...mutta kuuluivathan ne =) Se oli koko käynnin kohokohta.

Nyt on tulipalokiire käyttää koira ja lähteä töihin. Mukavaa päivänjatkoa kaikille!

Leenulaanu 8+4
 
Mua vaan niin pelottaa päivästä toiseen edelleen että onko tuolla masussa mitään ja ihan just vaan näiden mahakipujen takia mitä on jo kaks viikkoo varmaan kestäny.. viime yönäkin sattu tosi paljon hetken aikaa.. Mut ei täs nyt auta ku ens tiistaihin odotella et on neuvolanlääkäri ja saapi kuulla onks kaikki ok.. huoh.. mut kyl se ressaa.. koitan ja välillä olen ollutkin niin että kaikki on hyvin ja vauva kasvaa ym.. :) mutta kylläpä se todellisuudes mietityttää monesti että onko todella näin..
 
Hellou...
Ensimmäinen neuvola takana..
Hauskaa oli joutua taasen "tentattavaksi" ;)
Kaikki oli ihan ok, mutta jäi vähän harmittamaan kun sydän ääniä ei kuulunut.. :(
Mutta mitä sitä murehtimaan..ultra on kuitenkin muutaman vkon päästä ja jos siellä tuulimuna on..niin sitten on..elämän päiviä kun ei voi lisätä murehtimalla kyynäränkään vertaa...
Että sellasta... palaillaan... :wave:
Meinasi unohtua..terkkari sanoi että la olisikin 22.4 eikä 23.4 niinkuin olin itse sen laskenut..mutta mitä sitä tuolta listoilta muuttamaan..katsotaan mitä ultra tuo tullessaan..

 
Vammaisuudesta : Mä aijon ottaa lapsen vastaan oli se sitten vammainen tai ei. Np ultraan en mene joten yritän vain luottaa ja toivoa että lapsi olisi syntyissään terve. Monesti nuo ultrat antavat väärää tietoa ja lisää huolta. Ymmärrän raskauden keskeytykset jos näyttää siltä ettei lapsella ole mitään elin mahdollisuuksia tai pysyy vain koneiden avustuksella hengissä tms...Mutta en ymmärrä miten jotkut saattavat keskeyttää raskauden jos epäillään down lasta. Ihan kauheaa! Lapsia ja ihania sellaisia hekin ovat!

sapfo : Lähe ihmeessä miehesi kanssa reissuun. Ei sitä sikalunssaa auta pelätä. Se voi tarttua missä tahansa. Kannattaa vain pitää tarkasti huolta käsihygieniasta jne....
Me lähetään kuukauden päästä Turkkiin lomalle. Mut pakko myöntää et muakin hiukan pelottaa! :ashamed:

 
Voi ei Eelis! :'( Voimia! :hug:

Tuosta liha-hommasta vielä. Siis mä oon ollut n. 9v. kasvissyöjä ja ikinä tänä aikana ei oo kyl tehny lihaa mieli. Enkä tajua mistä nyt johtuu, et esim. makkara haisee hyvälle. Jauheliha taas saa melkein yökkään jos sitä paistaa, ja kala! :x

Ihana masu Marylenella jo =)

Vammaisuudesta Kyllä mä oon ainakin päättänyt, että vaikka vauva ei täysin terve olisi, niin silti hän olis ihan yhtä rakas ja ihana kuin tervekin lapsi!!
 
Eelis, voi kurjuus! Paljon voimia täältä! :hug:

Hankku Mähän en pysty oikein juomaan mitään muuta kun vähän ihan jääkylmää vettä. Pahimmillaan sain pelkästään nestettä imeskelemällä jääpaloja. Kannattaa kokeilla jos suinkin tuntuu sille että pystyisit niitä imeskelemään.

Sapfo Kyllä minä ainakin lähtisin sinuna reissuun. :)

Np-ultrasta joku kyseli, että tehdäänkö alakautta vai vatsan päältä. Itseltäni viikko sitten tehtiin vatsapeitteiden päältä. Eikä mun virtsarakko ollut edes täysi. Hyvin silti näkyi.

Ja tuolla aikaisemmin oli puhetta siitä Bola-korusta. Mua on aina kiehtonut se ajatus, että joskus kun olen raskaana niin hankin sellaisen korun, mutta en nyt tiedä. Onko siitä oikeesti sitten mitään iloa?

Niin ja lapsiluvusta. Esikoista kun tässä vasta tehdään niin toivottavasti vielä edes sen toisen ja mahdollisesti kolmannenkin pystyisi maailmaan saattamaan. Mutta yhdestäkin olisin jo onnellinen. :)

).( Täällä pahoinvointi ei vaan ota helpottuakseen. Menin äsken sitten tilaamaan ne sellaiset pahoinvointirannekkeet, vaikka olen pitänyt niitä aika hölynpölyjuttuna tähän asti. Nyt vaan alkaisi kelpaamaan jo kaikki mahdollinen josta vaan jotain apua voisi olla. Onko teillä kellään kokemuksia noista rannekkeista?

Päivät menee maatessa, illat menee maatessa, eipä paljoa tartte siis kodin eteen tehdä mitään. :( Voi olla että makaan vielä ensi viikonkin.
Huomenna on lääkärineuvola ja lääkäri sanoi etukäteen että katsotaan sitten se tilanne siellä neuvolassa ensi viikon suhteen, että jos näyttää sille niin jatketaan sairaslomaa. Hävettää vaan jo kun olen koko ajan poissa töistä!

Mitä tuolla ekassa lääkärineuvolassa muuten tapahtuu? Mies vaan eilen kyseli että onko siellä mitään sellaista missä hänen olisi hyvä olla mukana. Sanoi että kyllä hän mielellään lähtee mukaan, mutta jos siellä ei mitään kummempaa niin ei näe sitten mitään tarvetta olla matkassa...

Ai niin, tässä muuten kuvat noin viikon takaisesta ultrasta: http://www.aijaa.com/v.php?i=4885554.jpg
Tuon kuvan avulla kestää jotenkuten tämän pahanolon. :)

- Hapsiainen ja herne 12+0 (Jipii, yksi "etappi" saavutettu :heart: )
 
Lapsiluvusta meille kyllä nämä 4 riittää, kiitos vaan. Melkein päätettiin jo että 3 riittää, mutta jostain se vauvakuume vaan nosti päätään ja päätettiin vielä yrittää.
Sinänsä hassua, mies sanoi että kun tämä raskaus on päättynyt onnellisesti hän kyllä menee vaksetomiaan. Sanoin vaan että miksi et menisi jo nyt?
Totesi vaan että jos käy niin ikävästi että menee kesken niin mitäs sitten. Hassua tässä on se että mies ei ihan heti ollut valmis neljänteen hänen mielestän kolme olisi riittänyt, mutta nyt onkin sitä mieltä että neljä on riittävä.
Itse taas mietin sitä että jos kävisikin niin ikävästi että tämä raskaus päättyisikin ei-toivotulla tavalla niin ehkä en enää lähtisi tähän uudestaan.
Hankalia asioita miettiä, joten ehkä niitä ei kannata miettiä kun ei vielä tarvitse, ja toivottavasti ei tarvitsekkaan miettiä.

Vanhemmilleni kerroin hetki sitten, olivat kovin iloisia. Isäni sai vahvistusta siihen että oli oikea ratkaisu ostaa mini-bussi keväällä kun hän viimeksi vaihtoi autoa. Ovat jo siis valmiita ottamaan kaikki neljä kerralla mukaansa minne sitten menevätkin ;)

 
Kiitos kommenteista :flower: London here I come.

Rannekkeista - mulla oli tuossa keskenmenneessä käytössä, ei apua :'( Joillekin auttaa, joillekin ei. Tärkeää on että ovat tismalleen oikealla kohdalla. Mutta siis ei kannata liikoja odotella.
 
Hei.. Täällä tuli soitto neuvolasta että mun verikokeesta löytyi vasta ainetta.. ja joudutaan nyt minä ja mies kumpikin uuteen verikokeeseen ens viikolla..
Ei osannut neuvolanhoitaja enempää asiasta sanoa.. tietäiskö joku siitä täällä?

tiitu ja pieni kultakimpale rv 12+5
 
Tiitu87, mitä vasta-aineita verikokeista löytyi? Siis mitä tautia/virusta tms. vastaan? En mä usko, että sinun täytyy kovin huolissasi olla. Mielestäni vasta-aineet tarkoittavat sitä, että olet ehkä sairastanut jonkun taudin joskus, josta vereesi on jäänyt ko. taudin vasta-aineita sen merkiksi. Mutta en ole alan ammattilainen, joten varmaksi en asiasta tiedä.

Esikoisen nukkumisista. Me siirrettiin tämän kuun lopussa 2v täyttävä tyttö heinäkuun puolivälissä eli 1v9,5kk iässä pinniksestä lastensänkyyn. Näin siksi, kun meidän pitkä tyttö onnistui jo saamaan jalan pinnasängyn reunojen yli ja pelättiin, että tyttö tulee kohta yli laidan. No yllättäen tyttö on nukkunut alusta asti lastensängyssä huomattavasti paremmin kuin pinniksessa. Tyttö mm. nukahtaa sinne itse, meneekin jopa itse väsyneenä sänkyyn. Toisaalta joka yö klo 2-6 välillä tyttö yleensä kömpii meidän huoneeseen ja sänkyyn meidän väliin nukkumaan. Mutta muutoin yöt ovat rauhallisia. Päiväunien suhteen oli alkuun tosin hankalaa, kun tyttö aina vaan tuli sängystä pois jopa parikymmentä kertaa. Lopulta aikaistin päiväunia ja nyt päiväunille menokin sujuu yhtä hyvin kuin yöunille meno. Suosittelen tosiaan kokeilemaan, jos siirtyminen pinnasängystä tavalliseen sänkyyn auttaisi. Toisaalta tässä iässä kuvioon astuvat myös painajaiset ja niitä täälläkin on alettu nähdä (mm. viime yönä oli ampiaisia jaloissa...).

Piipa 10+1
 
tiitu87 Mikä sun veriryhmä on? Ajattelin että voiskos liittyä siihen Rheesus-tekijään, tai virallisesti kai Rh... Jos oot Rh -negatiivinen, etkä olekaan km yhteydessä esim. saanut sitä rokotetta, niin noita vasta-aineita voi muodostua... Mutta että mieskin verikokeeseen, en tiedä...

Niin ja nukkumisesta, meillä myös rauhoittuivat yöt kummasti kun tyttö siirtyi jatkettavaan ollessaan 1v 2kk.
 
Nyt vähän on kova väsy ja ruuan laitto kesken, mutta oon niin täpinöissäni et kopsasin tuolta toiselta sivulta tän mun kirjotuksen, että tämmöstä tänään meillä :heart:

Mulla on ollu kans kauhee paniikki päällä nyt parin päivän ajan ja soitin aamulla neuvolaan, ku mulla on tosi ihana neuvolan täti joka sano jo viime viikolla ku ultrattiin et aina saan soittaa jos tuntuu siltä et ei ole kaikki kohdallaan et hän yrittää sitten saada mut johonki väliin aina ängettyä. Eilisen päivän sitten sitä jahkailin et soitanko vai en...mies sitten sano tänään et nyt kyllä soitat ku vaan itketti ja olin ihan varma että se vauva on kuollu.
No soitin sitten aamulla sinne ja yhden aikaan pääsin sinne sit ultraan ja kaikkihan siellä oli kunnossa. Terkkari sano vielä senkin et harvon hän on nähny noin vahvaa sykettä näillä viikoilla ja sitten se sano et kun noin vahva syke oli niin kuunteli vielä dopplerillakin, niin sieltähän ne kuulu!!! Ei mitkään voimakkaat äänet, mut kuulu kuitenkin, joka on ihme näillä viikoilla!
Mun kiloilla siis...

Eli nyt samalla poksun
buam 8+0
 

Yhteistyössä