***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Nopsaan kommentoin tuota Buranaa. Miulle neuvolalääkäri totesi että sitä voi käytää kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana mutta EI enää viimeisellä kolmanneksella. Selitti vielä miten se vaikuttaa mutta sitä en osaa teille kertoa kun en silleen sitä muista. Eli mie olen buranaa välillä syönyt selkäkipuun.
 
Asiasta kukkaruukkuun...unohdin sellasen kysästä kun paikallisesta lehdestä eilen luin että piakkoin alkaa sikainfluenssarokotukset meitin sairaaloissa sun muualla ja ekana rokotetaan sairaalan hlökunta sekä raskaana olevat naiset...eli meinaatteko ottaa tuon rokotuksen? mä oon ihan pihalla näistä infoista sun muista et mitenkähän kanstis tehä? :/
 
Tosta rokotteesta, kai se possuflunssa rokote on otettava, ei ainakaan tartte sen jälkeen miettiä et mitä jos, varsinkin jos se iskee. Toisalta nyt on flunssa päällä joten sen aikana ei kai rokoteta, eli aika näyttää millon siihen sit osuu.

tää miettii et millonka jaksais lähteä kaupungille ettimään äippä vaatteita, ei hirveästi jaksa kulkea joka paikassa mut toisaalta ei oo tietoa mistä niitä sais helpoimmalla ja ei maksais maltaita, enää yhet siistimmät housut mahtuu ja sit collareita onneksi et ei sinällään vielä paniikkia. Mut jos joskus tekis jotain enne kun on hilliön pakko. ;)
 
Mä en tiedä tuosta possuflunssarokotteesta, en ole sitäkään oikein miettinyt. Täällä ei tosin ole ollut minkäänlaista infoa missään vaiheessa että milloin tuo rokote edes tulisi ja mikä käytäntö sitten siinä rokotuksessa oikein on.

Vähän oon nyt taipunut siihen että ottaisin sen, mutta en tiedä mikä on sitten lopullinen päätös.

Töistä
Täällä on kaikki tiennyt jo pidemmän aikaa tästä. Pomolle ilmoitin asiasta kun en pystynyt palaamaan kesälomilta töihin vaan jatkoin sairaslomalla. Sitten kun saikku lähti pitenemään entisestään paljastin syyn pomolle.
Sitten meni tovi ennen kuin kerroin muille, meillä oli sellainen palaveri jossa käytiin ensi vuotta lävitse niin siinä sitten kerroin että yksi iso muutos ensi vuodessa on se, että minä lähden toivon mukaan äitiyslomalle.
Ollaan niin pieni ja tiivis työporukka, että hyvin tää tieto on pysynyt näiden seinien sisällä. Nyt toki olen asiasta kertonut jo enemmän ja näkyyhän tuo maha jo aika tavalla. :eek:
 
Mä en ole vieläkään päättänyt, otanko sikainfluenssarokotetta. Pitäisi kai alkaa vähitellen muodostamaan oma kanta asiaan. No, huomenna on neuvola, joten pitää silloin jutella asiasta enemmän.

Siitä päästäänkin uudelleen synnyttäjien neuvolakäyntien määrään. Mulla on yksi lapsi ja toinen tulossa. Neuvolakäyntejä on ollut kiitettäväst:
rv8+ neuvola + ultra,
rv10+ lääkäri + sisätutkimus + ultra,
rv 11+ veriseula
rv 12+ np-ultra
rv 14+0 sokerirasitus (eilen)
rv 14+ neuvola (huomenna)
Mulla oli itse asiassa esikoiselta käyntejä huomattavasti vähemmän, eli taitaa olla aika lailla paikkakuntakohtaisia, kun esikoisen aikaan asuttiin muualla. Uskoisin kuitenkin, että seuraava käynti on vasta sitten joskus neljän viikon päästä. Ja rakenneultraa täällä ei tarjota, eli sen joudun tekemään yksityisellä, jos siihen haluan.

Me asutaan omassa (tai pankin...) rivitalokolmiossa. Ahdasta tulee sitten, kun on kaksi lasta, mutta tässä meinataan asua siihen asti, kunnes minä palaan töihin. Sitten olis tarkoitus alkaa rakentaa omakotitaloa, jos kaikki menee suunnitelmien ja unelmien mukaan. =)

Oma napa: Väsymys ei ole hellittänyt, mutta se johtunee tuosta esikoisen huonosta nukkumisesta. Viimekin yönä tyttö huusi yhteen putkeen täysillä kolme tuntia!!! |O Maha on kasvanut, mutta paino ei ole lisääntynyt, mistä olen tosi tyytyväinen. En millään haluaisi painoa yhtä paljoa kuin esikoiselta enkä yhtä isoa mahaa, kuin silloin oli! Aamuisin varsinkin tuntuu selvä puolipyöreä kumpu alavatsalla - se on oikeastaan aika hassu. :kieh: Pahoinvointi on ehkä helpottanut entisestään, mutta päänsärkyä on edelleen. Parasetamolilla olen kuitenkin tähän asti pärjäillyt. Yksi outo oire on kuitenkin ilmaantunut: käsien puutuminen. Usein, vaikka makaisin selälläni eikä kädet olisi mitenkään puristuksissa, saattavat kädet, siis kämmenet ja sormet puutua täysin. Onko kellään muulla tällaista oiretta tai tietääkö kukaan, mistä tämä voisi johtua? Liikkeitä en ole nyt taas tuntunut ja tietty heti huolettaa, onko kaikki hyvin. Mutta huomenna pääsen taas onneksi kurkkaamaan tai kuuntelemaan, onko kaikki kunnossa. :heart:

Piipa rv 14+1
 
Pakko vielä lisätä vaunujuttua. Meillä on siis nuo Brion Kombit, jotka ovat mielestäni tosi hyvät. Huomasin just, että mm. Babystyle (http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/27#) ja Vaunuaitta (http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/brio/briokombi/) myyvät nyt tämän vuoden malleja hintaan 499euroa.
 
Katyanalle myös synttärionnittelut!

Sikainfluenssarokote edelleen aion ottaa, soitin siitä jopa (taas kerran tämä ) terratologiseen palveluun ja suosittelivat. Tässä vaiheessa kun ei enää vauvalle epämuodostumia tule.
Lisäksi kyllä aika paljon asiaan vaikutti se että yksi norjalainen vastasynnyttänyt äiti oli sikainfluenssaan kuollut (tai sen jälkitauteihin).

En ole vielä eilistä lehteä lukenut missä tosiaan oli tuosta rokotuksesta, pitäis varmaan kaivaa se esiin jostain.
Nasumasunen onko sulle vielä neuvolassa puhuttu asiasta mitään? Rokottavatko neuvolakäynnillä vai pitääkö mennä erikseen tk:hon?
 
Piipa75, mullakin puutuu joskus sormet mut enempi kyl varpaat ja jalkaterät. Äskenkin puutu isovarvas hetkeks. En kyl tiä mistä johtuu.. Mitenkää puristuksissakaan ei raajat oo ollu. Liikuttelu ei auta vaan menee ohi sit omia aikojaan.

Mua vähä epäilyttää tuo possurokote. Liekö se varmasti vaaraton lapselle.. Mut mä nyt oonkin aina aika epäluuloinen kaikkee uutta kohtaan. :whistle:

Katyanalle synttärionnee! :flower:

Feles 14+4
 
Feles: voisikohan kyseessä olla jonkin hermon puristuminen? Minulta leikattiin vuosi sitten syyskuussa alaselästä välilevytyrä ja samalla selkärankaa jotenkin hiottiin. Sitä ennen mulla puutui toinen jalka ja kipu säteili isovarpaaseen. Tosin mulla tilanne meni niin pahaksi, että jouduin lopulta ambulanssilla leikkaukseen. Mutta siis, raskausaikanahan kasvava kohtu ja vatsa voisivat periaatteessa painaa hermoja väliaikaisesti. Ja käsittääkseni nuo samat hermot menevät myös ylävartaloon. *pohdintaa*
Tietääkö joku paremmin? Olisi kiva tietää, voiko asialle tehdä mitään itse.
 
Kiitos onnitteluista! =)

Poppeliini Kauhean asian joutunut ystäväsi kokemaan. :'( Lähetän paljon voimia ystävällesi ja hänen perheelleen!

Buranasta vielä Mulle sanottiin kyllä heti ekalla neuvolakerralla taas, että ei muuta kuin Panadolia. Vaihteleeko tuokin sitten paikoittain?

Rakenneultrasta Mulle sanottiin juuri tänään ultrassa, että se voidaan tehdä rv 20-21 tai sitten vasta rv 24, ja kannattaa mennä vasta rv 24, koska silloin rakenteet näkyy selvemmin, jos on sitä mieltä, että ei keskeytä raskautta jos sieltä jokin rakennevika löytyisikin. Aborttia kun ei voi enää tehdä rv 24 jälkeen. Itse sanoin, että meen vasta tuolloin rv 24, sillä en aio keskeyttää vaikka jotain vikana olisikin! Tietysti toivon että kaikki on hyvin! =)

).( Elikkäs tänään käyty uudelleen siellä nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin! :heart: Pikkuinen liikkui kovasti ja lääkäri ei meinannut saada mitattua turvotusta kun kaveri oli koko ajan hassuissa asennoissa :D No lopulta se sai sit mitattua ja turvotusta oli 1,2mm ja riskiluku oli 1:6200, eli aikas mitätön. Oli ihanaa nähdä pikkunen kun oli nyt ihan erinäkönen kuin viimeksi, näytti jo ihan ihmiseltä! =) Koitan laittaa kuvia jossain vaiheessa.

Katyana & Väpä <3 11+6
 
Sikainfluenssarokotteesta: mulle on ihan selvää että otan. Olen luottavainen että se ei voi aiheuttaa vahinkoa sikiölle kun sitä niin voimakkaasti suositellaan. Lisäksi voin myöntää että tässä vaiheessa vielä pidän pahempana asiana sitä että pieni poikani menettäisi toisen vanhempansa, kuin että me menettäisimme mahavauvan. Ja todellisuudessa en edes osaa pelätä että rokotteen ottamisella voisi olla negatiivisia vaikutuksia.

Sukupuoliarvailuista
: Kävin marraskuisten pinossa, ja siellä etuvivulla kukin odottaja oli merkitty fiilisten mukaan pinoon "tyttöarvaus" tai "poika-arvaus" ja he ovat nyt jo niin pitkällä (osa jo synnyttänyt) että heille on ultrassa annettu myös arvio siitä kumpi oikeasti on tulossa. Arvaukset olivat menneet tosi hyvin oikein. Pitäisköhän meidänkin tehdä vastaava? Joko niin että päivittäjä (jos jaksaa) alkaisi nyt päivittämään fiiliksiä, tai sitten niin että itse pidetään tämänhetkiset fiilikset mielessä ja kun tiedetään ultratulokset, niin sitten ilmoitetaan molemmat. Mitä sanotte?

Heinekeeni + tyttöfiilis 15+5 (tai 15+2)
 
Sikainfluenssarokotteesta En ole täysin varma vielä, mutta taidan enemmän kallistua rokotteen puoleen.

Käsien puutuminen on tuttua öisin. :wave: Ja sitten jos istun risti-istunnassa (vai mikä onkaan :ashamed: ) niin tuntuu oikein semmoinen humina/verenkohina jalkojen taitekohdissa.

Katyana Kuvan saat lisättyä esim. tinypicin kautta. Siellä lataat kuvan, ja kopioit sen osoitteen, mikä on suora linkki siihen kuvaan. Oisko ollut alin. Sen voit sitten liittää tänne ja saat näkyviin kun laitat linkin eteen [ img] ja loppuun [ /img] ilman välilyöntejä.

Heinekeeni Mun puolesta voidaan kans laittaa näkyviin, onko tyttö- vai poikaolo, ja myöhemmin sitten tyttö-/poikalupaus. :)

rv13+3
 
Toivotaan mulla oli kakkosesta kyllä se lekuri mut nyt ei..

Kiiajaville ei oo neuvolas puhuttu mitään koko rokotteesta. Sen takia aloinkin miettiä et mitä te muut ootte aatellu? mulla todella ristiriitasia ajatuksia kyseisetä rokotteesta mut kaippa siitä lisäinfoa saa sit neuvolassa... mä luin jostain(en muista mistä) et joku nainen vaikka oli ottanut sen rokotteen niin oli sairastunu siihen sikalentsuun :(

jukra tervetuloa mukaan!


-N-
 
Kyllä on ollut ahkerasti kirjoituksia. Yritin lukea niitä läpi näin pikapikaa. Omaa napaa: neuvolassa ja ultrassa käyty ja kaikki kunnossa. Maha on iso ja töissä kaikki tietää, kun ei tätä voi enää peittää. Oon lyhentänyt työpäivän 6 tuntiin, koska muuten en jaksa olla töissä. Olin aika monta viikkoa saikulla ja vieläkin alkaa aina oksettamaan iltapäivällä. Pienten päikkäreiden jälkeen jaksaa sitten illan ja ei enää okseta niin paljoa

äitiyspakkausta en ajatellut ottaa, kun on jo yksi edelliseltä lapselta.

Vaunuja oon kanssa miettinyt. Pitää varmaan hommata tuplat, että saa vietyä esikoista hoitoon ja saa vauvan mukaan. En kyllä ajatellut maltaita sijoittaa niihin.

Mekin käytetään kestoja esikoisella. Tai siis nyt ei enää käytetä vaippoja kuin unilla. Maitokakkavaiheen aikana käytettiin kertseja ja harjoteltiin kestojen käyttöä. Sen jälkeen sitten aina muuten kestoja paitsi yöllä ja matkoilla.

Mun saaman ohjeistuksen mukaan buranaa saa käyttää olikos se 24 viikolle asti. Kannattaa kuitenkin tarkastaa asia aina lääkäristä.

Asunnosta tuli vielä mieleen. Ostettiin talo, kun esikoinen oli 3 kk vanha. Meidän talossa on kaksi asuntoa. Pieni alkovillinen yksiö (45 neliötä) ja isompi asunto, jossa on 105 neliötä. Asuttiin viime kesään asti pienessä kämpässä ja rempattiin isompaa kämppää aina kun ehdittiin. Asuminen pienessä asunnossa mun mielestä sujuu siihen asti, kunnes lapsi alkaa konttaamaan/kävelemään ja levittelee tavaroita joka paikkaan. Jossain välissä alkaa ahistamaan ne lelulaatikot olohuoneessa. Nyt on kivaa kun saa ne tytän omaan huoneeseen pois silmistä.
 
En ajatellut ottaa rokotetta. En vaan uskalla. Tuntuu hiukan oudolta se, että kuinka nopesti se kehitettiin. Onko tutkittu tarpeeksi vaikutusta sikiöön ja sikiöstä kasvavaan lapseen. Tosi vaikea päätös. Toivottavasti menee ohi nopeasti koko pandemia.
 
Sikarokote Enkähän mä ota sen, mulla on huomenna neuvola, niin aattelin neuvolantädiltä siitä hieman vielä kysellä. Saako tavallista influenssa rokotetta ottaa jos on raskaana? Mä oon sitä omassa päässäni miettinyt jotenkin niin, että eiköhän toikin ole tehty jo olemassa olevien rokotteiden pohjalta, ja sitten että onhan paljon muitakin lääkkeitä mitä käytetään raskauden aikana esim. jotkut antibiootit, kun ne ovat pienempi paha käyttää kuin että olisi joku sairaus....


Neuvolakäyntien tiheydestä en oo tainut vielä kommentoida: Mä oon käynyt ihan normaalisti sen n. 1 krt/kk, eli rv 8, 12 (tässä myös lääkärikäynti samassa), nyt on 15-16 viikoilla, seuraavaa kertaa mietin että se tulis johonkin 20 viikolle, mutta sitten tarvis kuitenkin saada 22 viikolla se lääkärintodistus, tai sitten saan sen vasta joskus 24 viikolla... Eli siis se alkuun 1krt/kk, sitten olikohan se 30 lähtien se jokatoinen viikko ja lopussa joka viikko....
 
Possuflunssarokotteet olen ajatellut ottaa ja ajattelin rokotuttaa myös tuon esikoisen. Sen verran kauhuissani olen noista jälkitaudeista ja toisaalta luotan Suomen terveysviranomaisiin siinä suhteessa, että tuskin vaarallista rokotetta suosittelisivat kenellekkään.

Äitiyspakkausta emme ota, koska esikoisen jäljitä kaikki tavarat hyvässä kunnossa. Ostan sitten jotain pientä kivaa vauvalle tuolla rahalla. Pitäähän sitä jokunen omakin vaate ja lelu pienellä olla, ettei tartte ihan vallan lainahöyhenissä kulkea.

Meillä neiti oli myös sen verran sirorakenteinen syntyessään, että 50 senttiset vaatteet meni ihan hyvin muutamia viikkoja. Tosi paljon vaihtelee nuo koot ylipäänsä eri valmistajilla, nytkin tytöllä käytössä sekä 74 senttisiä että 86 senttisiä vaatteita. En oikein tajua, miten se on mahdollista, kun luulisi, että kaikilla valmistajilla on ihan yhtä pitkät sentit. Vai eikö olekkaan... :LOL:
 

Yhteistyössä